Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ هنر و رسانه / دین و رسانه

کتاب نظریه‎های ارتباطات دکتر سعیدرضا عاملی


      خلاصه کتاب نظریه‎های ارتباطات پل کوبلی

کتاب نظریه‌های ارتباطات به لحاظ حجم و تنوع نظریه‌ها از ویژگی منحصر به‌فردی برخوردار است و در واقع دایره‌المعارفی است که نظریه‌های مهم ارتباطات از کلاسیک تا مدرن و پست‌مدرن را در خود جای داده است.
چهار مترجم که دانش‌آموخته ارتباطات از دانشگاه تهران هستند ترجمه نظریه‌های ارتباطات را که مشتمل بر 79 مقاله از اندیشمندان بزرگ مطالعات رسانه‌ای و فرهنگی است، انجام داده‌اند.
شاهو صبار مترجم جلد اول،‎هادی خوش‌نویس مترجم جلد دوم، احسان شاقاسمی مترجم جلد سوم و گودرز میرانی مترجم جلد چهارم این مجموعه 2300 صفحه‌ای هستند. مقالات این اثر توسط پل کوبلی از میان آثار ارتباط‌شناسان مشهور دنیا دست‌چین شده است.
رویکرد اصلی این کتاب، ارتباطات نشانه‌شناختی است و با در کنار هم قرار دادن نظریه‌های گوناگون نشانه‌شناسی از حوزه‌های مختلف معرفت زبان‌شناختی، فلسفی، ادبی، روان‌شناختی، انسان‌شناختی، منطقی و جامعه‌شناختی مسیر پیچیده اما روشن برای رسیدن به معنای نشانه‌ها را فراروی خواننده ترسیم می‌کند. نشانه‌شناسی از جمله حوزه‌های کمتر شناخته‌ شده دانش در ایران محسوب می‌شود و آثار انگشت‌شمار این دانش به زبان فارسی هنوز نتوانسته است چنان که باید و شاید این حوزه مطالعاتی را در کانون توجه علاقه‌مندان قرار دهد.
 از این‌رو این اثر با تنوع موضوع و نیز گوناگونی آرای نویسندگان توانمند آن، می‌تواند چراغ راه جویندگان معرفت نشانه‌شناختی باشد.من در مراسم رونمایی این کتاب گفتم وجود چاپ فارسی کتاب «نظریه‌های ارتباطات» ایجاد سئوال‌های جدید در مقابل تئوری‌های گذشته ارتباطات است؛ چرا که در این کتاب تمامی متون اورجینال علوم ارتباطات که موردنیاز دانشجویان و اساتید ارتباطات است جمع‌آوری شده است و این آثار را باید در بستر تاریخی تحولات مرتبط با نظریه‌ها درک کرد؛ تئوری‌های ارتباطی تاکنون هفت مرحله را از سر گذرانده‌اند:
1. ارتباطات به‌عنوان معانی بیان که بین دوره 1900 تا 1950 مطرح بوده و این دوران دوره غلبه تلقی‌های زبانی و ادبی از ارتباطات بوده است و به ارتباطات از زاویه قدرت بیان و علم بدیع نگریسته می‌شده است. علی‌القاعده از این دیدگاه تسلیم بودن مخاطب حرف اول و آخر است.
2. ارتباطات و علوم اجتماعی از 1930 تا 1960 که دوره غلبه بحث‌های مرتبط با تاثیرات رسانه‌ای است و آرای ویلبر شرام،‎هارولد لسول، کورت لوین، پاول لازارسفلد، کارل هولند و برنارد برلسون مطرح بوده است.
3. انقلاب تجربی یا به عبارت بهتر دوران قرار گرفتن نظریه‌ها در لوله آزمایش است (1950 تا 1970) که دوره مرزبندی دقیق‌تر پژوهش‌های ارتباطی با تحلیل‌های تاریخی، بیانی متکی بر متن و نیز دوره مطرح شدن مدل ارتباطی خطی ‌شان و نوویور بوده است. (باز هم تسلیم تلقی کردن مخاطب)
4. در مرحله چهارم که در واقع دهه پرآشوب 1960 تا 1970 است شاهد تاکید بر ارتباطات میان‌فردی هستیم و این خود محصول جنبش‌های مدنی در آمریکاست که به این ادبیات ارتباطی، غنا می‌بخشد و فقط در همین دوره است که نمادهای بی‌‌قدرتی و انفعال مخاطبان تاحدودی دچار آسیب می‌شود.
5. در مرحله پنجم یک نوع معانی بیان نوین (1965 تا 1980) پا می‌گیرد که در این دوران دوباره بحث‌های اقناع جان می‌گیرند و عبارت مارشال مک لوهان مبنی بر رسانه همان پیام است، مورد توجه قرار می‌گیرد و این در حالی است که آمریکا در این دوران از وجود نظریه‌های انتقادی در اروپا بی‌خبر است.
6. خاصیت دوره ششم تعقیب و جست‌وجو برای یک مدل جهانی است که در فاصله 1970 تا 1980بروز می‌یابد و در این مرحله پس از دو دهه مطالعات تجربی به خلأ یک تئوری بزرگ واحد در قبال فرایند ارتباط پی برده می‌شود و کتاب «ساختار انقلاب‌های علمی» فیلسوف علم توماس کوهن تاثیر عمیقی بر حوزه ارتباطات می‌گذارد و نظریه‌پردازان ارتباطات پی می‌برند که علم از پارادایم جهانی برخوردار بوده و آنان تا آن هنگام از وجود آن بی‌اطلاع بوده‌اند.
7. اما در مرحله هفتم که به دوره انرژی و اضطراب معروف است و از 1980 تا امروز را در برمی‌گیرد؛ در واقع با دورانی مواجه شده‌ایم که در آن چند رگه پژوهشی غلبه یافته است: پژوهش‌های تحلیلی، روش‌های مبتنی بر قوم‌نگاری، نفوذ به جعبه سیاه ذهن از طریق توجه به فرایندهای شناختی، مطالعه روابط بین فردی، باور به پلورالیسم و تفکیک که همه برخلاف توجه به مدل جهانی در دوره قبلی است.
در هر حال کتاب نظریه‌های ارتباطات به لحاظ حجم و تنوع نظریه‌ها از ویژگی منحصر به‌فردی برخوردار است و در واقع دایره‌المعارفی است که نظریه‌های مهم ارتباطات از کلاسیک تا مدرن و پست‌مدرن را در خود جای داده است. پس نکته مهم این است که این نظریه‌ها را باید با این کلید گشود که ابتدا در فرامتن تاریخی خود درک شوند و دیگر اینکه؛ امروز فرهنگ رسانه‌ای‌، همان فرهنگ اینترنتی در حوزه ارتباطات به‌شمار می‌رود.
این اثر در فصل نخست با طرح بخشی به‌عنوان الگو و الگوسازی به مهم‌ترین مفاهیم ارتباطات به مثابه زیربنای شکل‌گیری اثر می‌پردازد تا در بخش دیگری از این جلد وجه مهم دیگری از ارتباط را که مدنظر ویراستار است، شرح دهد و با رویکردی نشانه‌شناختی در بخش سوم کتاب در جلد دوم بر مفاهیم زبان‌شناختی ارتباط متمرکز شود و بر این اساس دیگر بخش این مجلد را کاربردی کند. کوبلی در جلد سوم کتاب خود ابتدا از متن و با اثری مشهور از رولان بارت بنام شروع می‌کند و با تشریح ژانر و ارتباط آن با متن در قسمت دوم (بخش ششم کتاب) به بازنمایی، گفتمان و ایدئولوژی می‌پردازد تا تأثیر آنها را در ارتباطات رسانه‌ای شده که سرآغاز جلد چهارم است، گوش‌زد کند.
جلد چهارم که مرکب از چهار بخش است ارتباطات با واسطه یا رسانه‌ای ‌شده را سرلوحه بحث قرار می‌دهد و با آشنا ساختن دانش‌پژوه با مفاهیم این حوزه در هشتمین بخش کتاب، مهم‌ترین وجوه ارتباط رسانه‌ای - رمزگذاری، رمزگشایی و عمل خوانش یا قرائت متن- را تشریح می‌کند.
نهمین بخش کتاب به رابطه شناخت و ارتباطات می‌پردازد تا حوزه میان‌رشته‌ای ارتباطات را از دانش روان‌شناسی بی‌نصیب نگذارد. کوبلی در این 9 بخش خواننده را کاملا آماده می‌کند تا در ورود به بخش دهم که فضایی متفاوت از بقیه کتاب دارد، دچار خلأ معرفتی نشود.
در این بخش از کتاب به فضای ارتباطات جهانی و جهانی شدن به ‌عنوان پدیده‌ای که بر این مبنا شکل گرفته، وارد می‌شویم و نهایتا با شناخت حقوق، قوانین و قراردادهای جهانی حاکم بر ارتباطات، کتاب را به پایان می‌بریم.با توجه به مراحل هفت‌گانه پیش‌گفته، چاپ کتاب نظریه‌های ارتباطات نه تنها پایان فعالیت در زمینه ارتباطات نیست، بلکه امروز باید این تئوری‌ها را به مثابه متن در فرامتن مراحل پیش‌گفته قرار داد تا رمزگشایی شوند و سپس این یافته‌ها را در بافت جوامع سایبری کنونی قرار دارد تا به عیار آنها بیش از پیش پی برد.
منبع : دکتر یونس شکرخواه

خلاصه کتاب نظریه‎های ارتباطات پل کوبلی

رویکرد اصلی این کتاب، ارتباطات نشانه شناختی است و با در کنار هم قراردادن نظریه‎های گوناگون نشانه شناسی از حوزه‎های مختلف معرفت زبان شناختی، فلسفی، ادبی، روانشناختی، انسان شناختی، منطقی و جامعه شناختی مسیر پیچیده اما روشن برای رسیدن به معنای نشانه‎ها را فراروی خواننده ترسیم می‌کند.

نشانه شناسی از جمله حوزه‎های کمتر شناخته شده دانش در ایران محسوب می‌شود و آثار انگشت شمار این دانش به زبان فارسی هنوز نتوانسته است چنان که باید و شاید این حوزه مطالعاتی را در کانون توجه علاقمندان قرار دهد. از این رو این اثر با تنوع موضوع و نیز گوناگونی آرای نویسندگان توانمند آن می‌تواند چراغ راه جویندگان معرفت نشانه شناختی باشد. در این کتاب تمامی متون اورجینال علوم ارتباطات که مورد نیاز دانشجویان و اساتید ارتباطات است جمع آوری شده است و این آثار را باید در بستر تاریخی تحولات مرتبط با نظریها درک کرد.

دو فضایی شدن ارتباطات و انتقال از نظریه‎های کلاسیک به نظریه‎های ارتباطی جدید

دانش ارتباطات، دانش پر دامنه‎ای است که ازارتباطات انسانی غیر کلامی آغاز می‌شود و به ارتباطات نمادین که مبتنی بر علایم و نشانه‎ها است ادامه پیدا می‌کند.

۱ – ارتباطات حضوری طبیعی: ارتباط چهره به چهره که پر ارزش‌ترین و کامل‌ترین نوع ارتباط است .

۲ – ارتباط غیر حضوری علایمی و نمادین: دوره دوم ارتباط با واسطه و علائم و نماد است، با ارسال پیام از طریق برندگان وعلایم شروع و انتقال پیام پادشاهان از طریق پیک پادشاهان اردامه و ارتباط با شکل گیری پست به عنوان یک سازمان شکل نهادینه به خود گرفت.

۳ – ارتباط رسانه‎ای یک سویه:ظهور صنعت چاپ و ارتباط رسانه‎ای فراگیر را به عنوان رسانه عمومی فراهم آورد و با ظهور سینما، رادیو و تلویزیون ابعاد صوتی و تصوصیری متحرک پیدا کرد.

۴ – ارتباط غیر حضوری همزمان: ظهور صنعت تلگراف آغاز دوره ارتباط دو سویه همزمان و در عین حال چند سویه و شبکه‎ای ارتباطات را فراهم زد.

۵ – ارتباط مجازی: ارتباط مجازی ارتباطی است که در محیط مجازی صورت می‌گیرد و یک تجربه جدیدی از ارتباطات حضوری را به وجود آورده است که در محیط مجازی صورت می‌گیرد. این نوع ارتباط با بهره گیری از متن، صوت و تصویر منشاء ظهور ارتباطات جدیدی در فضای جمعی شده است . البته با ورود ایل و مک انتار( پس از سال ۱۹۸۴) یک اتفاق مهم گرافیکی در صنعت ارتباطات مجازی روی داد که روز به روز پس از آن گسترش پیداگردد.

تحولات تکنولوژیک و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آنها چند تحول عمده در جهان ارتباطات به وجود آورد و این تحولات موجب ظهور نظریه‎های جدید در مقایسه با نظریه‎های کلاسیک در حوزه ارتباطات شد.مهمترین این تحولات این حوزه را در پنج تغییر به هم پیوسته می‌توان توضیح داد:

۱ – سرعت گرفتن روند منتهی به فرامحلی شدن، منطقه‎ای شدن و جهانی شدن

۲- ظهور فضای مجازی و شکل گیری فضای واقعیت مجازی : این دوره با ظهور کهکشان اینترانت و انقلاب بزرگ اطلاعات شکل گرفت.

۳ – ظهور زمان مجازی در کنار زمان آنالوگ: انعکاس جدیدی از مفهوم زمان پیوند جدی یا متغییر فاصله، حرکت و سرعت دارد.

۴ – ظهور کار مجازی در کنار کاردستی و آنالوگ : کار مجازی ادامه کار مکانیکی است که از یک نظام و سامانه برنامه‎ای برخوردار است کار مجازی کار از راه دور است.

۵ – ظهور انرژی مجازی در کنار همه انواع انرژی‎های فیزیکی: انرژی مجازی انرژی است که امر شیئی را تبدیل به داده اطلاعاتی دیجیتال می‌کند و ظرفیت شیئی را تبدیل به ظرفیت عددی دیجیتال می‌کند.

چهار جلد این کتاب خط سیر نظریه‎های ارتباطات در قرن گذشته را ادامه می‌دهد. آنچه از مطالب جمع آوری شده در این کتاب به سادگی مشهود است این است که نظریه پردازی درباب ارتباطات از هر زاویه‎ای که صورت گیرد امری ترکیبی است و مطالب انتخاب شده برای این کتاب همگی به ارتباط منتج می‌شوند اما از حوزه‎های متعدد دانش می‌آیند.

دست کم کارهای کلاسیک فیلسوفان یونانی می‌تواند نقطه آغاز شکل گیری نظریه‎های ارتباطات محسوب شود ولی بی شک شکل گیری نظریه‎های خاص ارتباطات از دهه‎های اولیه قرن بیستم میلادی به بعد است. نظریه‎های ارتباطات در قرن بیستم مشخصاً در دو حوزه پرورش یافت. اولین حوزه، زبان شناسی است که هنوز هم در حال توسعه است و دومین حوزه قلمرو متنوع مطالعات رسانه‎ای است.

این اثر در فصل نخست با طرح بخشی به عنوان الگو و الگو سازی به مهمترین مفاهیم ارتباطات به مثابه زیربنای شکل گیری اثر می‌پردازد تا در بخش دیگری از این جلد وجه مهم دیگری از ارتباط را که مدنظر قرارداده است.

مباحثی که در جلد اول کتاب نظریه­های ارتباطات آمده ­است، همگی به مسائل بنیادی در ( علم ارتباطات) و مطالعۀ نشانه می­پردازند. ( علم ارتباطات) عنوانی است که مکرراً به موج تحقیقات ارتباطی اخیر( پس از ۱۹۵۰) اطلاق شده است که در مقدمۀ کلی مورد بحث قرار گرفت. البته تمام بخش ۱، مربوط به این دورۀ زمانی نیست و تمام مطالب نیز از ( علم ارتباطات) نمی­آیند. مقالۀ سبوک (فصل یک) تا حدی، یک نقطۀ عطف برای الگوهای ارتباطات و مفهوم سازی مجدد ارتباطات در یک مبنای وسیع­تر به حساب می­آید. فصل دو، مقالۀ ون اودکسکول، ابتدا در سالهای ۱۹۳۶ و ۱۹۳۷ در آلمان منتشر شد؛ در نخستین دهۀ قرن بیست و یک، اندک اندک آن برجستگی را شایستۀ آن است، به دست می­آورد. این مقاله نیز نه از علم ارتباطات که از زیست­شناسی نظری آمده است و نمونه­ای از این علم ارتباطات پارادایم­های خود را به شیوه­ای التقاطی { یعنی با انتخاب و گل چین کردن از یک دامنۀ وسیع} جمع می­کند. مطلب انتخاب شده از یاکوبسن(فصل۱۰)، در پایان موج اخیر (علم ارتباطات) می­آید و شامل یک الگوی ارتباطی مهم است، با این حال، این مقاله عصاره­ای است از یک مقاله در باب سبک­شناسی که بطور عمده به شعر می­پردازد. فصل ۱۲ از‎هایمز، یک الگوی معروف تأثیر گذار از ارتباطات ارائه می­دهد و اولین بار در سال ۱۹۸۶ در حوزه زبان­شناسی اجتماعی منتشر شد که زیر مجموعه­ای از نظریۀ ارتباطات است که به طور مؤثر، پس از دورۀ ( علم ارتباطات) می­آید و ترجیح می­دهد خود را تحت عنوان(قوم­نگاری ارتباطات) ببیند. با این حال، مقالات انتخاب شده در میانۀ بخش یک، دقیقاً از دورۀ ( علم ارتباطات) از اواخر دهۀ ۱۹۴۰ تا اواخر دهۀ ۱۹۵۰ می­آیند، دوره­ای که در آن، علم ارتباطات از سوی لازارسفلد و پیروان او توسعه یافت.

مقالۀ سبوک(فصل ۱) تلاش می­کند تا تعریف موجزی از ارتباطات ارائه دهد و در ابتدا مجموعه نه چندان زیادی از مختصات را به شکل یک الگو برای نمایش وسعت ارتباطات مرتب می­کند. این مقاله، ارتباطات را از طریق ( منبع) و ( مجراهای) آن آزمون می­کند و سرانجام، آن را به سمت الگوی خود یعنی( منبع – مجرا/پیام- مقصد) هدایت می­کند. با این حال، درخت منبع­ها و مجراها چیزی را آشکار می­کند که برای قرار دادن ارتباطات بشری در یک شبکۀ بسیار وسیع­تر از خود، مورد نیاز است.

در انتخاب مکمل دیگر از یاکوب ون اوئکسکول (فصل ۲ و ۳) بنیادی­ترین فرایند الگوسازی در طبیعت را تشریح می­کند: روشی که طی آن، (گونه) در یک نظام الگوسازی نوع – ویژه قرار می­گیرد. ون اوئکسکول نگرشی به شدت کانتی از پدیده­ها ارائه می­دهد که در آن هر (گونه) در درون (اومولت) خود واقع است و تحت تأثیر آن قرار دارد. بنابراین، ارتباطات، تنها در درون این اومولت و تحت شرایط آن می­تواند رخ دهد. مقالات انتخاب شده از سبوک و وناودکسکول باید متعلق به یک بخش در نظر گرفته شوند: این مقالات بر خلاف بسیاری از الگوهای ارتباطی مربوط به ( علم ارتباطات) اخیر، بر مبنایی واقع در تعاملات بشری حرکت نمی­کنند بلکه تصویر گسترده­تری از ارتباطات را در میان تمام گونه­ها و تمام اندامواره­ها ارائه می­دهند.

مقالۀ انتخاب شده از وران ویور (فصل ۴)، در اصل در سال ۱۹۴۹ در ( ساینتیفیک امریکن) منتشر شد و کار پیشرو (کلود شانون) بر روی (اطلاعات) را که در شکرت لابراتورارهای تلفن بل انجام شد، معرفی کرد ( این کار، در همان سال در کار مشترک تاریخی این دو نفر یعنی(نظریۀ ریاضی ارتباطات) به شکلی دیگر ارائه شد). ار چه ویور ارتباطات بشری را در بخش­هایی از مقاله، به ویژه جملۀ آغازین آن، بر جسته کرد،، این مقاله پس از دو مقاله قبلی، یک پل ارتـباطی فـراهم مـی­کند، زیـرا بـه طور مؤثر یک الگوی ارتباطی ارائه می­دهد که تمام عناصر انسانی آن حذف شده­اند.برخی از اظهارات رسمی ویور ممکن است به نظر یک خوانندۀ قرن بیست و یکمی خام بیاید. مثلاً می­توان به توضیحات او در باب (فکر کردن) رایانه­ها و نظراتش دربارۀ همخوانی ارتباطات ماشینی و گفتمان بشری اشاره کرد. با این حال ویور تلاش می­کند که مزایای یک الگوی ارتباطی را نشان دهد که محدود به معنا نباشد و این یک قدم بزرگ در پیشبرد نظریۀ ارتباطات بوده است.

مقالات انتخاب شده لاسول، برلسون، گربنر، کنز، و وستلی و مک­­لین همه، نمونه­های نوعی از نظریۀ ارتباطات دهۀ ۱۹۵۰ آمریکا( البته نه به معنای تنزل دهندۀ آن) هستند. بررسی گذرای آنها به روش­های کم و بیش صریح، در جهت تمایلی است برای تفسیر ارتباطات نه فقط به خاطر خود آن، بلکه در خدمت فهم افکار عمومی. کار مشهور لاسول در بیرون کشیدن عصارۀ ارتباطات( چه کسی، چه چیزی را، از چه مجرایی، به چه کسی و با چه تأثیری می­گوید)، آشکارا، مبنای مقالۀ او را در تعاملات بشری قرار می­دهد. با این حال، در نظر داشته باشید که لاسول هنوز از نقاط ارجاع زیست­شناختی استفاده می­کند: کلماتی چون(محرک­ها) جریان معاصر رفتارگرایی را آشکار می­کنند. بعلاوه خواننده باید قادر باشد که چشم اندازیک دانشمند سیاسی جنگ سرد را تشخیص دهد که معتقد است: ارتباطات توسعه یافته، ما به روشنگری هدایت می­کند و روشنگری می­تواند معادل توافق آرا باشد. مطلب برلسون (فصل۶) مستقیماً دربارۀ افکار عمومی و رابطۀ ارتباطات و(تأثیرات) است. از میان تعاریف ارتباطات که ممکن است خوانندگان امروز آنها را مورد تردید بدانند، مباحث برلسون دارای ارزش بسیاری است. مشاهدات او در باب بازخورد، پاسخ محتاطانۀ او به پرسش در مورد پیوند میان ارتباطات و افکار عمومی، ارجاع او به( تأثیرات) افتراقی طبق موضوع و شرایط و مشاهدات او در باب نیاز سیاسی به مطالعۀ صنعت سرگرمی به خوبی طرح شده است.

الگوی گربنر(فصل۷) به طریقی مشابه با لاسول پیش می­رود، با این حال برخی نکات آن در ارتباط با سایر مقالات ارزش طرح شدن دارند. گربنرر این پرسش را که آیا انسانها تنها بر پایۀ واقعیات تجربی الگو می­سازند، مطرح می­کند و این موضوعی است که مسلماً براس سبوک و ون اوئکسکول نقش محوری دارد. گربنر همچنین به جای بخش بخش کردن قطعی پیام، با الگوی خود(تغییرات) صورت گرفته در نقاط تأکید را در ارتباطات نشان می­دهد و این مؤلفه، مشخصۀ الگوی یاکوبسن نیزهست. این الگو به این دلیل که به قدر کافی جامعه شناختی نیست، در مطالعۀ رسانه­ای اخیر مورد نقد قرار گرفته است، با این حال، تفسیری از مقالۀ اصلی نشان می­دهد که هرگز این گونه نبوده و گربنر مشتاق بوده است که نقش­های بزرگتر ارتباط گر و مخاطب را برجسته کند.

مقاله منتخب از کتز، خلاصۀ مفیدی از کار نظری انجام شده از سوی خود او را با همکاری یک بینانگذار علم ارتباطات، یعنی پل لازار سفلد فراهم می­کند. (جریان دو مرحله­ای) در نظریۀ (رهبران افکار)، تصویر مخاطب را از مجموعه­ای از افراد منفک از یکدیگر تغییر داد، به این ترتیب که آنان که بیشتر در معرض رسانه­ها هستند، پیام­ها را از رسانه­هایی که تأثیر را در این پایۀ محلی منتشر می­کنند، می­گیرند و به جریان در می­آورند. نوعاً، مطالعاتی که این نظریه به آنها باز می­گردد، مربوط به رفتار رأی دهی و موضوع فراگیر افکار عمومی هستند. با این حال، الگوی جریان دو مرحله­ای بعنوان یک طرح جامعه شناختی، حتی امروز نیز جایگاه برتری نسبت به این موضوعات دارد. البته از موضع برتر فعلی ممکن است حتی بتوان گفت که کتز، تأثیر رسانه­های حرفه­ای و شرکت- شرکت (یک الگوی فعالیت تجاری است که بیش از آن که به مشتریان انفرادی توجه کند به ارائه کالا و خدمات به سایر شرکت­ها تأکید دارد) را دست کم گرفته است و جالب خواهد بود که بدانید چگونه جریان دو مرحله­ای ممکن است میان ارتباطات همتا- همتای مورد نظرلیوینگستون رخ دهد. الگوی وستلی و مک­لین نیز از سال ۱۹۵۷ (فصل۹) از سطح افراد متصل به هم حرکت می­کند تا برای توصیف ارتباطات، ابزاری شبه جبری، تولید کند. البته این الگو به خاطر طرح این نظر که پیام را می­توان (هدفمند) و (غیرهدفمند) در نظرگرفت، یک الگوی متمایز است. اگر بی­طرفانه بنگریم، این مسئله یک بحث محوری ارتباطات در نشانه شناسی نیز هست. با این حال وستلی و مک­لین صرفاً با ارجاع به (تأثیر) به تقسیم بندی هدفمند و غیرهدفمند می­پردازند. از این روز، آنان تمایل دارند که بر نقش­های مدافعه­ای تأکید کنند و گیرنده را بر حسب (عموم) و (رفتار) ببینند.

فصل ۱۱ از زالیزنیاک و همکاران، کاری است از مکتب تارتو – مسکو و بنابراین با کار «یوری لاتمن» (۹۳-۱۹۲۲) پیوند دارد. با این حال، این مقاله محصول کار انجام شده در دهه ۱۹۵۰ در پارادایم­های مشابه با پارادایم­های علم ارتباطات آمریکا است. الگوی طرح شده از سوی این مکتب، بلند پروازانه است، هم از جهت چشم انداز آن در الگوسازی اولیه و ثانویه­ای که بشر به ترتیب در زبان و فرهنگ انجام می­دهد و هم از جهت تلاش­های آن برای نظام­مند بودن. ایده کلی الگوسازی که در اینجا مطرح می­شود، با ایده سبوک و ون اوئکسکول مرتبط است و در سال ۱۹۸۸ به طریقی مهم از سوی سبوک مورد بازبینی قرار گرفت دو الگوی باقیمانده در بخش ۱، تا حدی متفاوت هستند. یاکوبسن (فصل ۱۰) بر شعر و سبک شناسی تمرکز می­کند.

با این حال، وقتی یاکوبسن کارکردهای متفاوتی را نشان می­دهد که شعر در زبان روزمره بازی می­کند، می­توان از آن، مطالب زیادی در راه رسیدن به یک نظریه شعر آموخت. تأکید او بر «کارکرد» آشکارا از میراث حلقه زبان شناسی پراگ خبر می­دهد و اجزای «تماس»، صریحاً به یافته­های پیشروانه مالنوفسکی اشاره دارد. کارکردهای «حسی»، «اشتیاقی» و «ارجاعی»، آشکارا از بوهلر گرفته شده است.

همچنین می­توان آن نوع از کارکرد نشانه­ای را که در {کارکرد} ارجاعی رخ می­دهد و یاکوبسن با واژگان پیرسی فرمول­بندی کرد، به این مجموعه افزود. الگوی‎هایمز بر سخن گفتن تمرکز می­کند و با بحث بر روی تنوع در سخن گفتن و ذکر مثال­های متعدد از زبان­های مختلف و بحثی برای توصیف طبقه­بندی آغاز می­شود. مقاله­ای که در اینجا انتخاب شده است، بحث‎هایمز را در باب الگوی «سخن گفتن» خود او به تصویر می­کشد و از این جهت که {به خاطر استفاده از حروف واژه SPEAKING برای ارائه تقسیم­بندی­ها} خوب در ذهن جا می­گیرد مفید است و علاوه بر آن عصاره­ای است از کارهای بسیاری که در زبان شناسی، فلسفه، روان­شناسی و نظریه ادبی انجام شده است (و آموزه­های بوهلر، کنث بورک، یاکوبسن، مالینوفسکی، چارلز موریس، اوگدن و ریچاردز، بی.اف. سکینر، ویلیام سسکین و وراجان را در بر می­گیرد.

بخش ۲ به هستی شناسی نشانه اختصاصا یافته است و دو مطلب کلیدی از پیرس و سوسور، پیشروان مشهور سنت مطالعه نشانه در قرن بیستم و دیگر بنیان گذار نشانه شناسی، توماس ای، سبوک را در برمی­گیرد. نوشته­های پیرس یک نظریه دقیق و اجتناب ناپذیر نشانه را در برمی­گرفت اما این مطالب آنچنان پیچیده بودند که در آن زمان، عموماً نظریه نشانه پیرس در نظریه ارتباطات مغفول واقع می­شد. مطلب «منطق به عنوان نشانه شناسی» (فصل ۱۳) ترکیبی از نظریه نشانه پیرس، به ویژه طرح «ده فرمان» نشانه او را ارائه می­کند. احتمالاً ارزشمندترین و قابل فهم­ترین بحث در مورد این ده فرمان را می­توان در مطلب «فلوید مرل» (فصل ۱۴) پیدا کرد که به دنبال آن می­آید. مطلب تأثیرگذار پیرس در حوزه نظریه ارتباطات، خود تأثیر مهمی از واقع­گرایی آکادمیک گرفت که این واقع­گرایی، مبتنی بر فهم تفاوت­های میان «نشانه» «شیء» و «چیز» است. این موضوع بر تفکر فیلسوف آمریکایی، جان دیلی اثر گذاشت و او در مجموعه­ای از مقالات، چهارچوبی آکادمیک و پیرسی برای تفکر بنا کرد (فصل ۱۵) گزاف نخواهد بود که بگوییم هر کس بخواهد به دقت از واژگان «شیء»، «چیز»، «نشانه» و حتی «سوژه» در نظریه ارتباطات استفاده کند باید قبل از آن، این مقاله را به دقت بخواند.

نیاز به توضیح ندارد که دو مقاله سوسور و بنونیست (به ترتیب فصل­های ۱۶ و ۱۷) آشکارا مکمل یکدیگر هستند. مقاله سوسور به روابط اختیاری درون نشانه زیان شناختی می­پردازد. مطلب بنونیست بازبینی و بسط اصول اختیاری بودن است. مقاله کرس (فصل ۱۸) مستقیماً مستقیماً به هر دوی اینها مربوط است اما کمک بزرگی به نشانه شناسی اجتماعی می­کند و با پیوستن به زبان شناسی اجتماعی، تحلیل گفتمان و تحلیل گفتمان انتقادی، به آنان نیز کمک می­کند. کرس در تحلیلی که تعدادی از انواع مختلف متن­ها را در برمی­گیرد، در جهت رسیدن به یک نظریه «انگیزش» در نشانه، از اصول اختیاری بودن صرف نظر می­کند. به رغم مشکلات موجود در برخی از واژگانی که او اتخاذ می­کند، تقسیم­بندی پدیده «علاقه» در سطح نشاانه در مقاله کرس، نقطه عطف عمده­ای را در نظریه ارتباطات نشان می­دهد. کار کرس، از سنتی می­آید که عمیقاً تحت تأثیر مالینوفسکی است. احتمالاً، متن کلیدی این سنت، ضمیمه­ای است که مالینوفسکی بر کار اوگدن و ریچاردز یعنی «معنای معنا» نوشت. کارکرد تماس زیان که موضوع بحث مالینوفسکی است (فصل ۱۹) آشکارا قرابت بزرگی با جایگاه مطالب انتخاب شده در بخش ۴ دارد.

بخش دوم، با مقاله­ای در باب تکامل دلالتگری از توماس ای. سبوک (فصل ۲۰) خاتمه می­یابد. مقاله سبوک همانند مقاله مالینوفسکی و حتی بلند پروازانه­تر از آن، معنایی برای این میراث پیشنهاد می­‌دهد که ارتباطات بشری در آن نـهفته اسـت. ایـن مقاله با انفجار بزرگ آغاز و به فرضیه جایا ختم می­شود. این شیوه تا حدی در تضاد با آن توصیف­های ارتباطات است که به منظور این که فراگیر باشند حرکت از ارتباطات شفاهی به سمت ارتباطات مکتوب را پیمایش می­کنند و به رایانه­ها می­رسند. البته، بخش یکی به آخر سبوک در اینجا تنها در باب «اشکال انسانی» است. از منظر نظریه ارتباطات، سهم سبوک کمی شبیه به تاریخ نگاری­های استعاری زندگی روی کره زمین است که می­گویند: اگر زندگی در آغاز روز، در ساعت ۰۰:۰۰:۰۰ (ثانیه:دقیقه:ساعت) در هنگام صبح آغاز شده باشد و زمان فعلی ۲۴:۰۰:۰۰ باشد، در این صورت می­توان گفت که سال ۱۹۶۹ دقیقاً در ۲۳:۵۹:۵۷ بوده است.


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم