محتوای فصل یک ممکن است در برخی از دانشگاهها تفاوتهایی داشته باشد.
اما معمولاً محتوای فصل یک به ترتیب زیر است:
طرح کلیات پژوهش در حدود یک پاراگراف
شرح مشکل و ارایه آنها به شکل سوال کلیدی برای پاسخ به کمک پژوهش
چرایی انجام کار و توجیه لزوم انجام پژوهش
جنبه نوآوری پژوهش در این قسمت آورده میشود.
آنچه پژوهش به دنبال انجام آن است.
در این قسمت به ترتیب اهداف آرمانی، اصلی و یا کلی، ویژه و یا اختصاصی و نیز کاربردی بیان میشود.
مسیری برای اجرای پژوهش
مسیری برای اجرای پژوهش
دامنه موضوعی و مکانی پژوهش در این قسمت و به تفکیک ذکر میشود.
اقدامی برای برداشت مشترک از مفاهیم و متغیرهای پژوهش
دراین فصل به سابقه تاریخی، مبانی نظری و پیشینه پژوهش پرداخته میشود که نیاز به صرف وقت زیاد و کار بیشتر دارد.
مطالب ارائه شده در این فصل همه باید استناد داشته باشد و معمولا از گذشته دور و نزدیک شروع و به آینده میرسد.
مبانی و یا چارچوب نظری باید به مفاهیم و متغیرها و ارتباط مشترک آنها با هم بپردازد.
معرفی محتوای فصل در حدود یک پاراگراف
نطریههای مرتبط با موضوع و قابل بحث در فصل پنج
در برخی موارد بنا به ضرورت و یا عدم دسترسی به منابع لازم، میتوان سابقه
تاریخی و مبانی نظری را در هم ادغام کرد.
مروری بر پژوهشهای ابتدا داخلی ( ایران ) و سپس خارجی
( سایر کشورهای جهان) مرتبط با موضوع، پایان بخش این فصل است.
این پژوهشها در هر دو بخش بر اساس تاریخ انتشار
و از جدید به قدیم تنظیم میشود.
در این فصل روش پژوهش تشریح میشود.
این فصل، فصلی کوتاه و در عین حال فوق العاده مهم است.
عمدهی مطالب این فصل برگرفته از پیشنهاد پژوهش است
معرفی محتوای فصل حداکثر در یک پاراگراف
اشاره به مکان و زمان انجام پژوهش
معرفی جامعه آماری، اشاره به حجم ( بیان تعداد ) نمونه، روش نمونه گیری،
معیارهای انتخاب نمونه، محیط اجرا، استراتژی و مسیراجرا
شاخصهای تغییر پذیر تعریف میشوند
ابزار جمع آوری دادهها و تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش
در این قسمت انواع روشهای آماری مورد استفاده در پایان نامه نیز باید آورده شود.
بر اساس نوع پژوهش و همجنین متغیرهای موجود در عنوان، تعداد فصول چهارم تا ما فبل آخر پایان نامه تعیین میشود. اگر نوع پژوهش توصیفی باشد،فصل جهارم تحت عنوان“یافتههای پژوهش” نگاشته میشود. اگر نوع پژوهش توصیفی تطبیقی باشد، فصل چهارم تحت عنوان“مطالعه تطبیقی” و فصل پنجم با عنوان “یافتههای پژوهش” نوشته میشود. اگر پژوهش تاریخی باشد، تعداد فصول به نسبت متغیرها و پارامترهای اصلی پژوهش افزایش مییابد.
معرفی محتوای فصل
جداول و نمودارهای توصیفی
متناسب با یافتهها، جداول و نمودارهای ذیربط ارایه میشود.بطور کلی این فصل باید اهداف، فرضیهها و سوالات پژوهش را پوشش دهد.
این فصل، برگرفته از یافتههای تحقیق است. پس استنادی صورت نمیگیرد. این فصل علاوه بر مقدمه مانند سایر فصول، دارای بخشهای جداگانهای به نام “تحلیل یافتهها”، “بحث” و “نتیجه گیری” است.
معرفی و محتوای فصل
فرضیات خود را به ترتیب مطرح و با توجه به یافتههای خود در ارتباط با اهداف، فرضیهها و سوالات پژوهش، مورد تحلیل قرار دهید.
مقایسه نتایج حاصل از یافتههای خود با یافتههای سایر پژوهشگران و اعلام اینکه تا چه میزان همخوانی و یا اختلاف وجود دارد.
همه این موارد باید توام با استناد باشد.
ارایه پیام حاصل از پژوهش
جملات مربوط به این قسمت باید با دقت و در پیوند با سایر مطالب و با توجه به چهار عامل یافتههای پژوهش، آینده نگری، تعمیم و پیشنهادات نوشته شود.
در اینجا هیچ استنادی لازم نیست.
در صورتی که پژوهش ما منجر به ارائه الگو شود، در فصلی جدا به آن پرداخته میشود.
الگوی پیشنهادی باید از نظر علمی معتبر باشد، به این منظور یا باید آزمون شود و یا تجربه و یا با تکنیک دلفی اجماع حداقل ۷۵ درصدی صاحب نظران و متخصصان را به خود اختصاص دهد.
نقطه نظرات و پیشنهادات پژوهشگر در ارتباط با پژوهش در این بخش نوشته میشود. اگر پژوهش خود را در سازمان خاصی به پایان رسانده اید، در این قسمت میتوانید در مورد ابعاد و یافتههای مهم پژوهش خود، به افراد و سازمانهای مرتبط با پژوهش، پیشنهاداتی را ارائه دهید.
در این قسمت در ارتباط با محورهای پژوهش خود، به منظور تداوم پژوهش و توسعه دانش، عناوینی را به پژوهشگران بعدی پیشنهاد نمایید. این عناوین باید از ساختار علمی مناسب برخوردارباشد. این عناوین نباید بی ارتباط با پژوهش شما باشند.
یادآوری:
۱) بر خلاف پروپوزال، که افعال آن در زمان آینده است، در تدوین پایان نامه افعال باید به زمان گذشته بیان شود.
۲) در تدوین و تنظیم پایان نامه، باید تناسب و توالی مطالب رعایت شود. به همین منظور کد گذاری عددی و حروف الفبایی مطالب ضرورت پیدا میکند. در کد گذاری عددی، کد اصلی با شماره فصل شروع میشود و به همین شکل تیترهای فرعی و زیر تیترهای آنها شکل میگیرد.
توضیح بیشتر: ساختار پایان نامه
Introduction Significance; Why am I doing it?
Review of research; What is known?
Identifying gaps; What is unknown?
Aims; What do I hope to discover?
Methodology; How am I going to discover it?
Results; What have I found?
Discussion; What does it mean?
So what? What are the possible applications or recommendations?
What contribution does it make to knowledge? What next?