Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ مدیریت / مدیریت فناوری

دانش بنیان


      شرکت دانش‌بنیان
      سیبسیبسیب

شرکت دانش‌بنیان

شرکت دانش‌بنیان یا شرکت متمرکز بر دانش، (به انگلیسی: Knowledge enterprise) به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی آن‌ها باشد. دانش‌بنیان در ایران شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش، کاربرد نوآوری و تجاری‌سازی نتایج حاصل از تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر، با ارزش افزوده فراوان و براساس معیارهای موردنظر قانون تأیید می‌شود.
بنابر قانون ایران شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و نیز شرکت‌ها و مؤسساتی که بیش از ۵۰٪ از مالکیت آن‌ها متعلق به شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایت‌های این قانون نیستند.
در روسیه نیز مؤسسه روستیخ، جهت ایجاد، توسعه و ادغام شرکت‌های فناوری پیشرفته و دانش‌بنیان در سال ۲۰۰۷ شکل گرفت.
قانون دانش‌بنیان
قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مشتمل بر سیزده ماده و شش تبصره در تاریخ ۵ آبان ۱۳۸۹ جهت دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان، به تصویب مجلس رسید و پس از تأیید شورای نگهبان در تاریخ ۳۰/۸/۸۹ جهت اجرا به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد.[۱][نیازمند منبع]
کالا و خدمات دانش‌بنیان
معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تأیید
۱-سطح فناوری
کالاها و خدمات باید در حوزه فناوری‌های بالا یا متوسط به بالا باشند به این معنا که دانش فنی طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی یا دانش فنی فرایند تولید محصول به دلیل پیچیدگی فنی: الف- به سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد. ب- نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه، توسط گروه فنی خبره برای کسب آن باشد. ج- منجر به ایجاد خواص یا کارکردهای پیچیده‌ای در محصول، شده باشد.[نیازمند منبع]
۲- مرحله تولید
کالاهای ارایه شده، باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی با قابلیت بررسی فنی ساخته‌شده باشند، همچنین خدمات، باید دارای اسناد فروش باشند.
۳- طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه
شرکت باید طراحی اساسی و قابل توجهی مبتنی بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه انجام داده باشد: الف- طراحی زیرسیستم (بخشی از محصول که علاوه برداشتن سطح فناوری ۳۰ درصد از قیمت فروش مربوط به آن باشد) اصلی کالا و خدمت. ب- طراحی یک پارچه سازی کالا و خدمت. ج- طراحی فرایند تولید کالا و خدمت، مشروط به پیچیدگی این فرایند. با توجه به سه معیار گفته شده محصولات یا خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان پس از بررسی (تخصصی و هم ترازی محصولات) در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱ یا ۲ قرار می‌گیرد.
کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱
فهرستی که بعنوان محصولات در حوزه فناوری‌های برتر و باارزش افزوده بالا و پیچیدگی فنی بالا، به تصویب کارگروه می‌رسد.
کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۲
فهرستی که بعنوان محصولات در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده بالا و با پیچیدگی فنی کمتر نسبت به فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح یک به تصویب کارگروه می‌رسد. محصولات موجود در این فهرست، مشمول استفاده از معافیت مالیاتی نخواهند بود.[۲]
طبقه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان
شرکت‌های دانش‌بنیان شامل چهار دسته زیر بوده و بر اساس دارا بودن معیارهای گفته شده مورد تأیید قرار می‌گیرند؛[۳]
    نوپا نوع یک
    نوپا نوع دو
    تولیدی نوع یک
    تولیدی نوع دو
نوپا نوع یک
شرکت‌های نوپا که دارای اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند یا دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند، در صورتی که کالاها یا خدمات یا فرایند تولید یا تجهیزات تولید مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح یک را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان (ماده ۱ آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان) ساخته و ارایه نمایند، به‌صورت شرکت نوپا نوع یک تأیید می‌شود.
نوپا نوع دو
شرکت‌های نوپا که دارای اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند یا دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند، در صورتی که کالاها یا خدمات یا فرایند تولید یا تجهیزات تولید مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح دو را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان (ماده ۱ آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان) ساخته و ارائه نمایند، به‌صورت شرکت نوپا نوع دو تأیید می‌شود.
تولیدی نوع۱
حداقل ۲۵ درصد از درآمد عملیاتی سال مالی گذشته شرکت (که در اظهارنامه مالیاتی شرکت اظهار شده‌است)، ناشی از فروش کالاها یا خدمات دانش‌بنیان مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۲ و حائز همه معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان (ماده ۱ آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان) باشد.
تولیدی نوع۲ یا صنعتی
با توجه به اهمیت رسوخ فناوری‌های برتر در شرکت‌های صنعتی، شرکت‌های متقاضی که در اظهارنامه سال مالی گذشته خود دارای درآمد عملیاتی هستند، در صورت فعالیت در حوزه‌های فناوری برتر، با دارا بودن یکی از شرایط بندهای ۱ یا ۲ به صورت تولیدی نوع ۲ تأیید می‌شوند. ۱: شرکت کالاها یا خدمات یا فرایند تولید یا تجهیزات تولید مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱ یا ۲ را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته و ارائه نماید. ۲: شرکت مجری حداقل یک پروژه EPC (مهندسی، پیمانکاری و ساخت) باشد، مشروط به اینکه حداقل ۱۰ درصد از قیمت قراردادهای پروژه ناشی از بخش‌های حائز همه معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان (ماده ۱) باشد.
شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا نوع ۲ و تولیدی نوع ۲ مشمول استفاده از معافیت مالیاتی نمی‌باشند.
حمایت‌های دانش‌بنیان
تحقیق و توسعه و افزایش ظرفیت خط تولید از طریق معافیت‌های مالیاتی و گمرکی هدفمند منوط به فعالیت‌های دانش‌بنیان، ارائه مجوز استقرار، جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری و ارائه تخفیف استفاده از خدمات آزمایشگاهی، معافیت از پرداخت حق بیمه قرار دادها، ممنوعیت از خرید کالای خارجی دارای ساخت داخل، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی و نظام وظیفه فقط بخشی از حمایت‌های انجام شده از شرکت‌های دانش‌بنیان است.[۴]
سطح فناوری
هرچه شاکله تحقیق و توسعه کامل‌تر باشد سطح فناوری محصول بالاتر است. از رایج‌ترین دستورالعمل‌ها برای تعریف تحقیق و توسعه راهنمای فراسکاتی است که شاکله تحقیق و توسعه مناسب را این‌گونه معرفی می‌کند:
    جدید و بدیع بودن فعالیت
    وجود خلاقیت در انجام فعالیت
    عدم قطعیت به دلیل ابهامات فراوان
    داشتن قابلیت بازآفرینی یا انتقال
    نظام‌مندی
رهنمودهای پیشنهادی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) برای ارزیابی فعالیت‌های پژوهش و توسعه تجربی براساس ابهامات سطح فناوری را به چهار دسته تقسیم کرد:
    سطح بالا با بیشترین میزان تحقیق و توسعه
    متوسط به بالا
    متوسط به پایین
    پایین
تبدیل شرکت به یک شرکت دانش بنیان
برای ثبت شرکت دانش بنیان ابتدا باید بصورت قانونی شرکت ثبت کنید. اغلب به دلیل ساختار قانونی و سازماندهی شده شرکت‌های سهامی خاص توصیه می‌شود که این قالب را برای شرکت انتخاب کنید، اما فرقی نمی‌کند شرکت شما تضامنی باشد، سهامی عام یا خصوصی و یا حتی تعاونی یا حقوقی دیگر.
شرکت‌ها نکته مهم داشتن یک موسسه حقوقی منطبق با قوانین تجاری ایران است. برای این کار ابتدا باید شرکت خود را ثبت کنید و با مراجعه به سامانه ثبت شرکت دانش بنیان می‌توانید مراحل ثبت انواع شرکت در ایران را مطالعه کنید و به طور کلی شرکت باید طبق قوانین تجارتی به ثبت برسد.
ثبت شرکت دانش بنیان
در صورتی که شرکت ثبت شده واجد شرایط شرکت‌های دانش بنیان باشد و بر اساس ممیزی فکری و دانش خود شایسته استفاده از شرایط شرکت‌های دانش بنیان تشخیص داده شود، می‌تواند نسبت به ثبت ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان اقدام کند. برای این کار باید دو نوع شاخص را در نظر بگیرید. شاخص‌های عمومی و شاخص‌های اختصاصی که به شرح زیر است:
شاخص‌های کلی شرکت‌های دانش بنیان:
طبق قانون شرکت‌های دانش بنیان، حداقل دو سوم موسسان این شرکت‌ها باید دارای دو مورد از شرایط زیر باشند:
    دارای مدرک لیسانس یا بالاتر
    حداقل سه سال سابقه مدیریت یا فعالیت علمی داشته باشد.
    اختراع ثبت شده ملی یا بین المللی داشته باشید
    نیمی از درآمد شرکت باید از دستاوردهای علمی و تحقیقاتی شرکت در سال گذشته باشد (اگر شرکتی استارت آپ باشد و در مرحله تجاری سازی باشد باید مشتری تضمین شده یا بازار هدف مشخصی داشته باشد)
    شرکت باید حداقل 3 نفر را به مدت حداقل 6 ماه بیمه نامه خود را رد کرده باشد
شاخص‌های اختصاصی شرکت‌های دانش بنیان
    تولید کننده کالا در زمینه دانش پایه بودن.
    محصولات شرکت باید مبتنی بر دانش باشد و این باید در قالب یک محصول جدید ارائه شود و دانش آن به طور کامل توسط خود شرکت یعنی ایجاد و تولید دانش از طریق تحقیق و توسعه کسب شود.
کدام شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه بین‌‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات کیش حضور دارند؟
میثم شمسی
پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه بین‌‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات کیش (KITEX2022) از امروز به مدت سه روز با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در کیش برپا شد.
نمایشگاه بین‌‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات کیش    
به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در این نمایشگاه ۲۱ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه‌های شهر هوشمند، هوش مصنوعی، فناوری‌های بانکی، اینترنت اشیا، اقتصاد دیجیتال و رمزارزها و زیرساخت و تجهیزات مخابراتی حضور داشته و به ارائه محصولات و عرضه توانمندی‌های خود می‌پردازند.
اسامی این شرکت‌های و محصولات فناورانه ارائه در پاویون این نمایشگاه به این شرح است:
آرام رمزگستران
نخستین این شرکت‌ها شرکت دانش بنیان آرام رمزگستران است. آرام رمز گستران دو دهه فعالیت را با بیش از هزار پروژه هوشمندسازی پشت سر گذاشته است. این شرکت دانش بنیان از تولیدکنندگان به‌نام سیستم شناسایی چهره در ایران است که در تمامی استان‌های کشور نیز نمایندگی فعال دارد. پلتفرم مدیریت هوشمند ساختمان از دیگر محصولات این شرکت دانش‌بنیان است که پلتفرمی هوشمند برای ایجاد یکپارچگی تام و تمام در تاسیسات و تجهیزات الکتریکی، مکانیکی و ایمنی ساختمان است که با افزایش بهره‌وری مصرف برق را نیز کاهش داده است.
آسمان نویسان پارس
آسمان‌ نویسان پارس دومین شرکتی است که در نمایشگاه KITEX2022 محصولاتش را در معرض تماشا می‌گذارد. آنها در شعار معرفی شرکت خود نوشته‌‌اند: «ما مرزهای احتمالات را گسترش می‌دهیم و دنیای جدیدی را کشف می‌کنیم و از هشت سال گذشته در کشف این دنیای جدید آغاز به کار کرده‌ایم». حوزه فعالیت آسمان‌ نویسان پارس در صنایع هوایی بدون سرنشین است. طراحی و ساخت عمودپرواز از جمله‌ کارهای مثال‌زدنی این شرکت دانش‌بنیان است. این شرکت ساخت پهپادهای کشاورزی، نقشه‌برداری با پهپاد، تجهیز سیستم‌های موقعیت‌یابی و کنترل پهپاد را هم در کارنامه خود دارد.
بهین سازان فرآیند امین
«رسالت اصلی بهفالب به کارگیری داده‌های واقعی موجود در سازمان برای کشف و پایش خودکار فرایندهای کسب و کار است». این توصیفی است که شرکت دانش بنیان بهین سازان فرآیند امین از یکی از محصولات خود کرده است. آنها کار خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده‌اند و درست سه سال پس از تاسیس، طراحی و توسعه نرم‌افزار بهفالب را کلید زدند که در قامت یکی از نرم‌افزارها کارآمد در حوزه فرایندکاوی شناخته می‌‌شود. بهفالب سال ۹۹ به بازار ایران عرضه شد.
بینا ماشین آسیا
برای اندازه‌گیری دقیق میزان تراکم و کیفیت ساخت زیرسازی‌های جاده‌ها و سدها از سیستم‌های هوشمند سنجش تراکم خاک استفاده می‌شود. این دقیقا همان کالایی است که بینا ماشین آسیا دست به تولید آن زده است. سابقه‌اشان در فعالیت پانزده سال را رد کرده و در این سال‌ها ساخت و تولید تجهیزات اتوماسیون، اندازه‌گیری و کنترل تجهیزات مخابراتی از رشته‌های تخصصی این شرکت بوده است.
پایاافزار گستر صدرا
در نمایشگاه بین‌‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات کیش پنجمین شرکتی که در پاویون شرکت‌های دانش بنیان غرفه خواهد داشت پایا افزار گستر صدرا خواهد بود . ۱۷ سال از تاسیس این شرکت گذشته و کارش طراحی انواع نرم‌افزارهای یکپارچه تخصصی تحت وب و تحت ویندوز در زمینه مدیریت کسب و کار است.
تجارت الکترونیک پرهام کیش
پرهام کیش که سابقه بین‌‌المللی در حوزه فعالیت‌های خود دارد، یک هلدینگ بین‌المللی متشکل از چندین شرکت فعال در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات بوده است. شرکت‌های این هلدینگ در زمینه مشاوره و انتقال تکنولوژی در حوزه تجارت الکترونیک نیز سابقه دارند. از اجرای طرح‌های جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات گرفته تا پیاده‌سازی بسترهای ارتباطی با مخاطبان و مشتریان با شیوه‌های نوین ارتباطی، همه و همه اقداماتی است که هلدینگ پرهام کیش در میان فعالیت‌های مختلف خود انجام می‌دهد.
مهندسی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات مهرپارس
امسال مهرپارس نیز در پاویون شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه KITEX2022 حضور خواهد داشت. شرکت دانش بنیان مهرپارس یک دهه‌ای می‌شود در حوزه تولید زیرساخت‌های پیشرفته فناوری اطلاعات و ارتباطات وارد میدان‌ نوآوری شده است. طراحی سامانه آموزش مجازی در‌آپ و سامانه جامع انبارهای کشور از محصولات این شرکت است.
رایان الکترونیک اندیش هگمتانه
سیستم هوشمند ناوگان حمل و نقل یعنی همان رهگیری و مانیتورینگ، پیمایش سوخت، بازرسی و پرداخت از نیازهای امروز صنعت حمل و نقل است که در ایران یکی از شرکت‌هایی که تامین چنین نیازی را به عهده گرفته شرکت رایان الکترونیک اندیش هگمتانه است. این شرکت مجری پروژه‌های هوشمندسازی نظیر شهر هوشمند، خانه هوشمند، هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل و … است. رایان الکترونیک اندیش هگمتانه نیز در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه کیش که با حمایت صندوق نوآوری برپا شده، حضور دارد.
شرکت سکوی کسب و کار الکترونیک
شرکت سکوی کسب و کار الکترونیک از سال ۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده و سامانه کشوری کسب و کار را طراحی و راه‌اندازی کرده است. تسهیل انواع معاملات نقدی، غیر نقدی، مدت‌دار و … با کمک ابزارهای گوناگون پرداخت از امکاناتی است که واحدهای کسب و کار عضو سامانه این شرکت از آن برخوردارند.
شرکت دانش‌بنیان فناوری‌های نوین ژرفابین
امروز در تمام دنیا محصولات کشاورزی اندازه‌بندی و در درجات مختلف تقسیم می‌شوند. در ایران نیز شرکت دانش‌بنیان فناوری‌های نوین ژرفابین دست به تولید یک دستگاه برای درجه‌بندی محصولات کشاورزی یا همان سورتِر زده است. دستگاه تولید شرکت ژرفابین با بهره‌گیری از دانش هوش مصنوعی، محصولات کشاورزی و به خصوص خشکبار را با کنترل کیفیت، درجه‌بندی می‌کند. شرکت ژرفابین امروز از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان تولید نوع یک است.
شرکت دانش‌‌بنیان شهر هوشمند گیلسا
شهر هوشمند گیلسا ارائه‌کننده مجموعه‌ای از راه‌حل‌های هوشمندسازی در بخش‌های زیر است. شهر هوشمند، ساختمان هوشمند، خانه هوشمند، بانک هوشمند، حفاظت الکترونیک، برق و تاسیسات از محصولات این شرکت است. شرکت شهر هوشمند گیلسا به عنوان یک واحد تولیدی دانش‌بنیان دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و تجهیزاتی نظیر محصولات کامل خانه هوشمند، تجهیزات حفاظت الکترونیک از جمله دزدگیر، دوربین هوشمند، محصولات مورد نیاز جهت هوشمندسازی بانک از جمله تابلو برق هوشمند، انواع اپلیکیشن و نرم‌افزار مانیتورینگ هوشمندسازی را طراحی و تولید می‌کند.
شهر هوشمند گیلسا نیز در پاویون شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه کیش حضور خواهد داشت.
شرکت گسترش بینش والا
در نمایشگاه بین‌المللی کیش شرکت گسترش بینش والا نیز شرکت کرده تا نمایشگاه خالی از محصولاتی برای تامین زیرساخت‌های فناورانه حوزه برخط نباشد. سامانه ویدیو کنفرانس و سامانه مدیریت یادگیری از جمله ساخته‌های گسترش بینش والا است.
شرکت دانش‌بنیان طرح و پردازش غدیر
سیزدهمین شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات که در پاویون نمایشگاه کیش حضور خواهد داشت، شرکت دانش‌بنیان طرح و پردازش غدیر است. این شرکت دو دهه تجربه کاری را از سر گذرانده و یکی از شرکت‌های پیشگام در بهینه‌سازی عملکرد مدیریتی کسب و کارها است. در طول سال‌های فعالیت توانسته با طراحی، تولید و ارائه سیستم‌های حضور و غیاب، سامانه‌های کنترل تردد، مدیریت رستوران، سیستم‌های امنیتی و احراز هویت ارتباطات موثر و موفقی با سازمان‌های دولتی و خصوصی ایجاد کند.
شرکت دانش‌بنیان مبنا شتابدهی نوآوری
این روزها با افزایش رسانه‌های غیر رسمی و حجم عظیم اتفاقات و اخباری که در شبانه‌روز جابه‌جا می‌شود سبب رشد قارچ‌گونه اخبار جعلی شده، اخبار جعلی که می‌توانند در ساعتی افکار عمومی را با خود همسو کنند و چنین رخدادی نیاز هر بیش از پیش توانایی تشخیص سره اخبار درست از ناسره خبر جعلی را واجب کرده است. سامانه تاج نرم‌افزاری برای همین کار است. تولید این سامانه را شرکت دانش‌بنیان مبنا شتابدهی نوآوری به ثمر رسانده است.
این مجموعه پس از برگزاری رویدادهای متنوع در شهرستان‌های مختلف کشور، در سال ۱۳۹۹ با استقرار در دانشکده مکانیک دانشگاه تهران، امکان فراهم‌سازی فضای کار اشتراکی و اختصاصی و ارائه خدمات شتابدهی از قبیل منتورینگ و جذب سرمایه را برای استارت‌آپ‌ها مهیا کرده است. مبنا شتادهی نوآوری برای ارائه محصولات خود در نمایشگاه بین‌المللی کیش و در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان حضور خواهد داشت.
شرکت دانش‌بنیان توسعه پارس پردازش هوشمند اندیشه
شرکت تکنوتپ پروژه‌های متعددی را در زمینه سامانه‌های پرداخت الکترونیک و کیف پول، با همکاری بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ به سرانجام رسانیده است. این شرکت در زمینه کیف پول اعتباری، سرویس‌های سازمانی و Location Base فعالیت‌های زیادی انجام داده است نمایندگان این شرکت نیز برای حضور در نمایشگاه عازم کیش خواهند بود.
شرکت دانش‌بنیان مبین اندیشان عرصه صنعت
مبین‌اندیشان از سال ۱۳۹۴ با همکاری تیمی متخصص از مهندسین ماهر رشته‌های مختلف پا به عرصه وجود گذاشت. از آغاز فعالیت مشغول به طراحی، تحلیل و ساخت دستگاه‌های صنعتی و قطعات پیچیده صنعتی شد. یکی از محصولات اصلی این شرکت تولید پرینتر سه بعدی صنعتی با قابلیت پرینت مواد صنعتی با مقاومت بالا نسبت به ضربه و حرارت است. این شرکت نیز در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی در نمایشگاه‌ بین‌المللی کیش برپا شده است حضور دارد.
شرکت دانش‌بنیان موج آینده فرافن
شرکت موج آینده فرافن در سال ۱۳۸۹ به همت جمعی از متخصصین فناوری ارتباطات و اطلاعات پایه‌گذاری شد و امروز در آستانه دوازدهمین سال تاسیس مجری بزرگ‌ترین پروژه‌های نرم‌افزاری و خدماتی در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سراسر کشور است. فرافن با دایره وسیعی از توانمندی‌ها با کسب و کارهایی همچون اپراتورها، سرویس‌دهندگان مخابراتی و … همراه نهادهای مختلف کشور است و علاوه بر حوزه‌های فنی با خدمات و محصولات خود نیازمندی‌های مدیریتی و اجرایی آنان را نیز مرتفع می‌سازد.
شرکت دانش‌بنیان مهندسی رباتیک و اتوماسیون مهام صنعت ویراویژن
شرکت نرم‌افزاری ویراویژن بیش از ده سال است که در ارائه سامانه‌های نرم‌ا‌فزاری هوشمند مدیریت نقش ایفا می‌کند. این شرکت از سال ۹۵ به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شده و برای شرکت در نمایشگاه بین‌الملی کیش عازم این جزیره خواهد بود. از محصولات عمده این شرکت می‌توان به سامانه جامع مدیریت منابع سازمان است.
گروه ایده‌سازان فناوری ویستا
گروه نرم‌افزاری هگزاتک متشکل از فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه‌های ایران و جهان است. فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ در زمینه ارائه سامانه‌های یکپارچه اطلاعاتی در قالب دو شرکت «داده‌پردازی نیکان مهام» و شرکت دانش‌بنیان «گروه ایده‌‍سازان فناوری ویستا» شروع کرده است و سابقه اجرای پروژه‌های متعدد در سطح ملی و بین‌المللی را دارد.
ستاره درخشان همراه کیش
شرکت ستاره اول به عنوان جوان‌ترین شرکت هلدینگ همراه اول و با سرعت رشد بسیار بالا در حوزه ICT شناخته شده است. این شرکت با هدف ارائه خدمات بدون واسطه با مشترکان در سال ۱۳۹۴ شروع به کار کرد و در حال حاضر با بیش از ۱۰۰ همکار، مشغول به فعالیت و ارائه خدمات برخط است.
وندا رایمند شریف
شرکت وندا رایمند شریف پلتفرم اجاره کوتاه‌مدت اقامتگاه‌های شخصی در ایران فعالیت خود را در سال ۱۳۹۷ آغاز کرد. از سهامداران اصلی این شرکت، صندوق جسورانه شریف و صندوق آرمانی و شرکت شناسا هستند. این شرکت با استخدام ۵۰ نفر از متخصصین حوزه تکنولوژی و فناوری به عنوان شرکت دانش بنیان مشغول فعالیت است.

سیبسیبسیب

ثبت شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات ( IT )  و مزایای آن
قبل از آنکه به موضوع ثبت شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات ( IT )  بپردازیم در ابتدا لازم میدانیم به توضیحی اجمالی در مورد چند موضوع از جمله تعریف شرکت فناوری اطلاعات و شرکت دانش بنیان پرداخته و سپس به توضیحات کامل مزایای این شرکت خواهیم پرداخت.
برای ثبت شرکت دانش بنیان  IT ابتدا می‌بایست یکی از انواع شرکت را در ایران ثبت نمایید . لازم به یادآوری است که شرکت‌ها در ایران به 7 نوع مختلف دسته بندی میشوند که عبارتند از 1 – شرکت سهامی  2- شرکت با مسئولیت محدود 3- شرکت تضامنی 4- شرکت تعاونی 5- شرکت مختلط سهامی 6- شرکت غیرمختلط سهامی 7- شرکت نسبی که در این میان ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص از محبوبیت بیشتری در میان ایرانیان برخوردار است.
اینکه شما کدام یک از انواع شرکت را برای ثبت شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات برگزینید نیاز به مشاوره با افراد متخصص ثبتی دارد و لیکن برای این منظور شما میتوانید با ثبت شرکت با مسئولیت محدود و یا ثبت شرکت سهامی خاص به سادگی طی مسیر نمایید . اگر درخصوص ثبت شرکت با مسئولیت محدود و یا ثبت شرکت سهامی خاص اطلاعات کافی ندارید و تفاوت و مشابهت‌های این دو شرکت را نمیدانید میتوانید به مقالات مرتبط مراجعه نمایید. در ادامه شما را با تعاریفو مزایای شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات ( IT )  گام به گام آشنا خواهیم کرد.
تعریف شرکت فناوری اطلاعات :
منظور از شرکت فناوری اطلاعات یا IT به شرکت‌هایی گفته میشود زمینه فعالیت شرکت به تحقیق و طراحی و پیاده سازی و پشتیبانی و مدیریت سیستم‌های انتقال و ذخیره سازی اطلاعات بر پایه کامپیوتر اشاره دارد و برای این منظور از نرم افزار‌ها و سخت افزار‌های مختلف بهره گیری مینماید. ثبت شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات به طور مختصر به همان ثبت شرکت فناوری اطلاعات که در زمینه تحقیق و توسعه مبانی فعالیت ذکر شده تمرکز نموده اطلاق میگردد.
ثبت شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات
در شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات ( IT ) بیشتر تاکید بر انجام امور پیاده سازی و اجرای سخت افزاری و نرم افزاری برنامه‌های رایانه‌ای در جهت انتقال اطلاعات و ذخیره سازی اطلاعات در بستر اینترنت و یا اینترانت محلی شرکت‌ها است . این شرکت‌ها بیشتر در حوزه لبه تکنولوژی حرکت میکنند و یا به عبارت دیگر برای انجام امور خود بایستی اطلاعات کامل و به روزی از نرم افزار‌ها و سخت افزار‌های رایج دنیا داشته باشند . پس بسیار فرصت مناسبی دارند که با تقویت واحد تحقیق و توسعه شرکت امکان ثبت شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات مهیا سازند . در ذیل ابتدا به تعریف مختصری از شرکت‌های دانش بنیان فناوری اطلاعات می‌پردازیم. اگر در مورد شرکت‌های دانش بنیان علاقه مند هستید بیشتر بدانید می‌توانید مقاله مرتبط با شرکت‌های دانش بنیان را که قبلا در سایت نوشته شده مطالعه فرمایید :شرکت دانش بنیان چیست و مزایای آن کدامند؟
تعریف شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات :
قبل ازثبت شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات ابتدا به تعریف این شرکت می‌پردازیم. منظور از شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات، یک شرکت عادی از انواع شرکت‌ها که در ابتدای مقاله ذکر گردید است که این شرکت در موضوع فعالیتش ذکر شده باشد که در حوزه فناوری اطلاعات کار خواهد کرد و پس از آنکه شرکت موفق به تقویت و افزایش توان تحقیق و توسعه خود شد تا جایی که بتواند درآمدی از قبال محصولات و یا خدمات ثبت اختراع شده خود و یا ارتقا داده خود ایجاد نماید و در صورت داشتن شرایط عمومی و اختصاصی دانش بنیان شدن، میتواند در ارزیابی کارگروه دانش بنیان شرکت نموده و پس از طی مراحل ارزیابی با موفقیت به شرکت دانش بنیان ارتقا یابد.
از آنجا که امروزه شرکت‌های فناوری اطلاعات در دامنه وسیعی همچون طراحی شبکه‌های پیچیده کامپیوتری و نصب و راه اندازی برنامه‌های گوناگون و اطلاع رسانی و روابط عمومی شرکت‌ها فعال هستند حوزه بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان کشور بر پایه ثبت شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات بوده است.
ثبت شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات IT
حال که با مفهوم شرکت فناوری اطلاعات و ثبت شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات آشنا شدید نوبت شناخت مزایای این نوع شرکت خواهد بود.
مزایای ثبت شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات ( IT )
ثبت شرکت دانش بنیان دارای مزایایی است که به ترتیب آنها را به اختصار توضیح خواهیم داد و سپس به بررسی اجمالی هریک خواهیم پرداخت.
1- با ثبت شرکت دانش بنیان مطابق ماده 5 قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، شامل اخذ کمک‌های مالی تا 20% از هزینه‌های تحقیق و پژوهش خود خواهند شد.
2-  با ثبت شرکت دانش بنیان  علاوه بر اخذ کمک مالی مندرج در بند اول شامل اخذ تسهیلات مالی بانکی کم بهره با سود چهار درصد تا سقف یک میلیارد ریال خواهید شد در صورتیکه شرکت دانش بنیان نیاز بیشتری به اخذ تسهیلات مالی داشته باشد، با نظر کمیته اعتباری صندوق این میزان قابل افزایش  تا سقف سه میلیارد ریال در مرحله بعدی خواهد بود. در خصوص شرکت‌های تازه ثبت شده در این حوزه مطابق ماده 7 آیین نامه، این شرکت‌ها میتوانند برای ثبت اختراع پس از بررسی و تائید طرح تجاری خود وام قرض الحسنه نیز دریافت نمایند.
3- با ثبت شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات همچنین میتوانید از طرح لیزینگ کالا‌ها و خدمات تولیدی محصولات نیز بهره مند شوید در این طرح شرکت مذکور خریدار خود را برای دریافت لیزینگ محصولات و خدمات خود به صندوق اعطای تسهیلات با نرخ بهره ترجیحی معرفی مینماید.
4- با ثبت شرکت دانش بنیان میتوانید از حمایت‌های صادراتی کالا و خدمات خود از سوی کارگروه برخوردار شوید . این حمایت‌ها در قالب اخذ استاندارد، مجوز، نقل و انتقال مالی،خدمات تبلیغاتی، بازاریابی بین الملل و … می‌باشد.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ثبت شرکت دانش بنیان را مطالعه نمایید.
5-با ثبت شرکت دانش بنیان میتوانید از معافیت‌های گمرکی و مالیاتی این شرکت‌ها نیز برخوردار گردید. بر این اساس و مطابق ماده بیست، بیست و یک آیین نامه اجرایی در آمد حاصل با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزار‌های فناوری برتر به مدت 15 سال از تاریخ صدور مجوز معاف از مالیات بوده و این شرکت از پرداخت عوارض گمرکی و صادراتی و سود بازرگانی معاف خواهد بود.
6- با ثبت شرکت دانش بنیان، شرکت میتواند علاوه بر مزایای فوق از پوشش کاهش ضمانت‌های تسهیلات دریافتی بهره مند گردد.
7 – جوانان ذکور فعال و متخصص در شرکت‌های دانش بنیان پس از کسب امتیازات لازم با معرفی به یکی از سازمان‌های دفاعی یا دولتی کشور و پس از اجرای طرح‌های تحقیق و توسعه، معاف از خدمت شده و کارت پایان خدمت ایشان صادر خواهد شد.
رتبه بندی شرکت
شرایط مورد نیاز برای ثبت شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات
شرکت‌های فناوری اطلاعات  همانند دیگر شرکت‌های متقاضی دانش بنیان بایستی دارای دو شاخص عمومی و اختصاصی باشند که به تفضیل در مقاله ثبت شرکت دانش بنیان توضیح داده شده است و میتوانید با مراجعه به این مقاله از شرایط عمومی و اختصاصی آگاه شوید.


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم