Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ پژوهش / روش تحقیق و تحلیل

روش تحلیل فضای مجازی


      آسیب شناسی فضای مجازی و خانواده ؛ تهدیدها و چالش‌ها
      روش‌شناسی مطالعه فضای مجازی
      همایش تربیت اسلامی و فضای مجازی، چالش‌ها و راه کارها
      همایش جامعه و فضای مجازی
      عناوبن چکیده مقالات برگزیده همایش بدین شرح است:
      محورهای همایش دین، فرهنگ و فناوری
      تحلیل شبکه اجتماعی و شبکه نگاری
         خطراتی شبکه‌های اجتماعی
         برگزاری دو کارگاه تحلیل شبکه اجتماعی و شبکه نگاری

آسیب شناسی فضای مجازی و خانواده ؛ تهدیدها و چالش‌ها

محمد رحیمی[1]
رادبه پرنده[2]
چکیده
ظهور تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است، بسیاری از کارکردهای خانواده‌ها را دچار اختلال کرده است. در مباحث آسیب شناختى نهاد خانواده، یکى از محورهاى مهم، بررسى آسیب­هاى ناشى از تحولات خانواده است. تحولاتى که خود منشأ بروز دگرگونى­هایى عمیق و اساسى در نوع روابط و ارزش­هاى خانوادگى مى­باشند. بسیارى از این تحولات و دگرگونى­ها از بیرون، بر خانواده تحمیل مى­شود. از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز، على رغم تمام محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه­ها و نگرانى­هایى را بر خانواده­ها تحمیل نموده است. موضوعی که در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه­ و یا اقلیتی خاص نمی­شود. به دلیل ویژگی­های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده­اند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت‌های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضاً به دلیل ویژگی­های سنی و شخصیتی و کنجکاوی­های خود متأثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت گردند. در این پژوهش نگارندگان به بررسی مهمترین آسیب‌های فضای مجازی و تأثیرات آن بر خانواده‌ها پرداخته و راهکارهایی جهت مقابله و کاهش تهدیدات اینترنتی در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و ... ارایه می‌شود.
کلید واژه‌ها: آسیب اجتماعی، خانواده، فضای مجازی، روابط اجتماعی، تأثیرات اجتماعی.
1- دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران و مدرس دانشگاه آزاد و پیام نور واحد خلخال
2- کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی
مقدمه و طرح مسأله
فضای مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند که با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند، توانسته‌اند به خوبی در زندگی مردم جا باز کنند. مردم بسیاری در سنین مختلف و از گروه‌های اجتماعی متفاوت در فضای مجازی کنار هم آمده‌اند و از فاصله‌های بسیار دور در دنیای واقعی، از این طریق با هم ارتباط برقرار می‌کنند. امروزه روش‌های ارتباطی با دیگران از طریق اینترنت افزایش یافته است. پست الکترونیک، پیام‌های کوتاه، چت روم‌ها، وب پایگاه‌ها و بازی‌ها، روش‌هایی برای گسترش و حفظ روابط اجتماعی شده اند. روزانه نزدیک به چهارصد میلیون نفر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده می‌کنند و یکی از کاربردهای اصلی اینترنت، برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران است. شاید عیب اصلی ارتباط‌های اینترنتی آن است که ارتباط در فضای مجازی، اساساً بر متن استوار است و بنابراین، از نشانه‌های بصری و شنیداری در تعامل‌های رو در رو بی بهره است.
امروزه خانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود مواجه با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، رسانه‌های مدرن و ... است که هر کدام به نوبه خود بخشی از فرآیند تأثیرگذاری در خانواده را هدف گرفته‌اند. بعضی از شبکه‌های ماهواره‌ای که به طور تخصصی تمام تمرکز خود را بر مقوله خانواده نهاده است و پیام مشترک برنامه‌های این شبکه‌ها عبارتند از: "ترویج خانواده‌های بی‌سامان ولجام گسیخته در مقابل ساختار خانواده، عادی سازی خیانت همسران به یکدیگر، عادی جلوه‌دادن روابط جنسی دختر و پسر پیش از ازدواج، ترویج فرهنگ هم‌باشی به جای ازدواج و عادی جلوه‌دادن سقط جنین برای دختران" (شکربیگی،1391).
پیامدهای مواجهه مخاطبان ایرانی با برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای دغدغه‌های بسیاری را برای جامعه کار‌شناسی ایجاد کرده است. بسیاری از کار‌شناسان خانواده و بهداشت جنسی از برنامه‌ریزی برای تأثیر فرهنگی این سریال‌ها در عادی‌سازی خیانت زوجین به یکدیگر می‌گویند. افزون بر شبکه‌های ماهواره‌ای ما مواجه با سیل عظیم دی‌وی‌دی‌های سریال‌های خارجی هستیم که بخش عمده این سریال‌ها در مقوله زن و خانواده با ترویج فرهنگ بی‌حیایی و بی‌عفتی و عادی‌سازی مقوله خیانت، عشق‌های ضربدری، مثلثی و... قصد همراه کردن مخاطب با خود را دارد و ممکن است مخاطب با دریافت پیام این سریال‌ها، با محتوای ارائه شده آنها احساس هم‌ذات‌پنداری ‌کند.
گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی بوجود آورده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو را می‌توان نام برد. در بحث ازدواج‌ها نیز مسائلی چون ناپایداری ازدواج‌ها، تغییر الگوی همسرگزینی، نداشتن مهارت‌هایی برای ازدواج ناتوانی والدین برای آموزش به فرزندان، افزایش روابط دختر و پسر در زمان نامزدی بدون عقد، تمایل به دریافت مهریه‌های سنگین، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش تنوع‌طلبی جنسی مردان و … را می‌توان اشاره کرد. تغییراتی که در حوزه دینی در جامعه رخ داده، کاهش آموزه‌های دینی در خانواده، دوری خانواده از شریعت، کم‌رنگ‌شدن حریم‌های دینی در روابط خانوادگی است.
علاوه بر شبکه‌های ماهواره‌ای و مجموعه دی‌وی‌دی‌ها، مخاطب ایرانی با رسانه‌های مدرن از قبیل اینترنت و تلفن همراه که مجهز به امکانات پیامک وبلوتوث است نیز مواجه است، سبد فرهنگی خانواده ایرانی دچار تغییرات فراوانی شده است که همگی به نوعی مروج سبک زندگی مدرن است که خاستگاه این نوع سبک زندگی تمدن غربی است و ترویج این شیوه از زندگی، لاجرم تمام مؤلفه‌های معرفتی تمدن غرب را شایع می‌سازد و موجب می‌گردد بی‌سامانی در فرهنگ مسائل جنسی در کشور افزایش یابد. حال با توجه به مقدمه فوق، این سوال مطرح می‌شود که تأثیرات اجتماعی فضای مجازی چیست و چگونه می‌توان از تأثیرات زیانبار آن پیشگیری نمود؟
اهمیت تحقیق
با توجه به اهمیت فضای مجازی در توسعه جوامع، در جامعه ما نیز در سال‌های اخیر به فن آوری اطلاعات و ارتباطات توجه زیادی شده است. ولی در این رابطه آسیب‌های جدی وجود دارد که ضروری به ریشه یابی آن پرداخت. "کشور ما از نظر بهره مندی از اینترنت در بین 187 کشور جهان رتبه 87 را دارد که بر اساس طبقه بندی اتحادیه جهانی مخابرات جزء کشورهای متوسط به شمار می‌رود. 35 درصد استفاده کنندگان اینترنت را قشر جوان تشکیل می‌دهند و میانگین صرف شده برای اینترنت 52 دقیقه در هفته است" (صادقیان، 1384).
شبکه‌های دوست یابی در کشور ما به سرعت در میان جوانان ایرانی محبوب شده است و "ایرانی‌ها رتبه سوم را در این شبکه‌ها کسب کرده اند" (ستارزاده،1386). فرهنگ رسانه‌ای اینترنت، فضای ذهنی جوانان را اشغال کرده و از آن مهمتر، نمایانگر نقش خانواده در کنار این ابررسانه است که والدین روی فرزندان خود تا چه حد کنترل تربیتی و نظارت اخلاقی دارند.
بروز آسیب‌های نوظهور می‌تواند زمینه ساز نوع جدیدی از آسیب‌های اجتماعی و روانی باشد. به همین دلیل، برنامه ریزی برای شناسایی، پیشگیری و کاهش آسیب‌های نوظهور لازم و ضروری می‌نماید. آسیب‌های نوظهور، آسیب‌های مرتبط با فناوری‌های جدید است که آسیب‌های ناشی از استفاده از ماهواره، بازی‌های رایانه ای، تلفن همراه و اینترنت می‌توانند در این مجموعه قرار گیرد. در این مقاله سعی شده است تا به آسیب‌های مرتبط با اینترنت به ویژه عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی پرداخته و برای رفع این گونه معضلات پیشنهاداتی ارائه شود.
پیشینه تحقیق
- کشتی ارای و اکبریان (1390) با معرفی عصر جدید به عنوان عصر پرشتاب ارتباطات، ورود بسیار ساده و سریع، حداقل محدودیت برای دسترسی، برقراری ارتباط با سراسر دنیا به اشکال مختلف و عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی، دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف و شرکت در فعالیت‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی، هنری، مذهبی و ... را از ویژگی‌های بی بدیل آن بر شمرده اند.
- یاسمی نژاد، آزادی و امویی (1390) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که فضای مجازی می‌تواند امنیت اجتماعی را مورد تهدید قرار دهد، زیرا اینترنت با وجود این که می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند در عرصه اطلاع رسانی به کار گرفته شود تا آن جا که گاهی از آن به عنوان انفجار اطلاعات هم نام برده می‌شود، ولی این فناوری مدرن با تمام فوایدی که دارد، تهدیدها و خطرهایی نیز برای جامعه و بشر داشته است. به طوری که امروزه، بخش عمده‌ای از جرایم مربوط به حوزه‌ی کامپیوتر، اینترنت و فضای مجازی است که امنیت اجتماعی را هدف قرار داده اند.
- ابری (1387) نقش مثبت فضای مجازی را در عرصه‌ی ظهور خلاقیت مورد تأکید قرار داده است، زیرا فناوری دیجیتالی و جامعه‌ی شبکه ای، افراد را به سوی زندگی‌ای سوق داده است که در آن می‌توانند با اتخاذ نقشی فعال و خلاق، به صورت فردی یا جمعی در ساختن چیزی جدید سهیم باشند، در فرایند هم آفرینی شرکت کنند و به خودیابی خویشتن کمک کنند. کیفیت آزادی بخشی اینترنت، کاربران اینترنتی را دعوت می‌کند تا به تفکر، تجربه، بازی، فعالیت‌های گروهی و ارتباط بپردازند. اینترنت همواره محیطی را خلق کرده است که همگان می‌توانند با تکیه بر توانایی‌ها و استعدادهای خود دست به ابداع و خلاقیت بزنند. از میان رفتن محدودیت مکان، زمان، نبود کنترل و انتقاد، ناشناس ماندن، امکان خیال پردازی و تنوع گوناگون محیط‌های اینترنتی فرصت مناسبی را برای بروز خلاقیت فراهم می‌کند.
- دو فضایی شدن آسیب‌ها و ناهنجاری‌های فضای مجازی: مطالعه تطبیقی سیاستگذاری‌های بین المللی عنوان پژوهشی است که عاملی و حسنی (1391) انجام داده اند. در این مقاله تحت پارادایم دو فضایی شدن به به مفهوم سازی عمده‌ترین آسیب‌های فضای مجازی پرداخته شده و با مطالعه تطبیق سیاستگذاری‌ها در برخی کشورهای پیشرو، راهبردهای اتخاذ شده دسته بندی شده اند. نتایج این تحلیل تطبیقی نشان می‌دهد که سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی کشورها را می‌توان به سیاست‌های سلبی و ایجابی تقسیم کرد. سیاست‌های سلبی شامل سیاست‌ها و برنامه‌های حذف، کنترل و نظارت و سیاست‌های ایجابی فرهنگی و اجتماعی جوامع، برنامه‌ها و سیاست‌هایی معطوف به تولید محتوا، مدیریت محتوا، برنامه‌های دیجیتال سازی اطلاعات آنالوگ و دسترس پذیر ساختن اطلاعات و محتوا در شبکه اینترنت است.
ارزیابی تأثیرات اجتماعی فضای مجازی:
تاثیر فضای مجازی در نارضایتی‌های خانوادگی؛
یکی از بزرگترین مسائل اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا می‌باشند ضعف بنیاد خانواده است. از آنجایی که مشکلات خانواده‌ها به صورت ناهنجاری‌های اجتماعی بروز می‌کند خانواده و سلامت آن از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردارمی باشد. آماده کردن فرزندان برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی یکی از وظایف مهم و اساسی خانواده‌ها به شمار می‌رود. جوانان باید بتوانند به خصوص برای زندگی‌های مشترک آماده شوند و سعی نمایند روابط خود را با پیرامون شان در حد متعارف و قابل قبولی تنظیم نمایند.
صرف نظر از آمار و ارقام بالا و روز افزونی که در مسایلی مانند بالا رفتن سن ازدواج، طلاق، فرار از منزل، فحشا و سایر مسایل خانوادگی وجود دارد، سرد شدن ارتباطات عاطفی و نارضایتی‌ها از زندگی خانوادگی است که باعث ناکامی‌ها و شکست‌های بزرگی در زندگی جوانان شده است. اینها نشان از مشکلات عمیقی در سطح خانواده دارد که به نوعی باید ریشه یابی و درمان شوند. یکی از زمینه‌های اصلی در بروز مشکلات خانوادگی و اصولاً نارضایتی از زندگی مشترک، فضای مجازی است که تحت تأثیر تولیدات رسانه‌ای بوجود آمده و باعث آن گردیده تا سطح توقع و ارضاء از زندگی‌های مشترک را به خصوص در میان نسل جوان بالا ببرد. تحت تأثیر این فضا آنچه جوان باید از زندگی مشترک انتظار داشته باشد به نوعی تحریف می‌شود. لذت و صمیمیتی که از برنامه‌ها و محتویات رسانه‌ها مانند فیلم‌ها و سریال‌ها در اذهان جوانان نقش می‌بندد تا حد بسیار زیادی در زندگی طبیعی قابل دست یابی نخواهند بود و این می‌تواند تبعات زیانباری برای آینده جوانان به همراه داشته باشد.
اعتیاد به اینترنت
یکی از آسیب‌های اینترنت، اعتیاد به آن است به طوری که "از میان 47 میلیون استفاده کننده از اینترنت در امریکا 2 تا 5 میلیون دچار اعتیاد اینترنتی شده‌اند و با معضلات زیادی گریبان گیر هستند" (اکبری، 158:1390). در جامعه ما نیز با گسترش روزافزون اینترنت شاهد این مسأله هستیم. نتیجه تحقیقات انجام شده در کشور نشان می‌دهد که "بیشترین استفاده کنندگان از اینترنت جوانان هستند و 35 درصد از آنها به خاطر حضور در چت روم، 28 درصد برای بازی‌های اینترنتی، 30 درصد به منظور چک کردن پست الکترونیکی و 25 درصد نیز به دلیل جستجو، در شبکه جهانی هستند" (بیابانگرد،1387).
اعتیاد به اینترنت می‌تواند مشکلات جدی تحصیلی و خانوادگی برای مخاطبان به وجود آورد. اگر استفاده کنندگان از اینترنت نتوانند به مدت یک ماه دوری از اینترنت را تحمل کنند در معرض خطر اعتیاد به آن قرار دارند. متأسفانه ما شاهد این پدیده در میان جوانان هستیم، به طوری که برخی از جوانان، شب‌ها را تا صبح با اینترنت می‌گذرانند و تمام صبح را خواب هستند و این مسأله آغازگر آسیب‌های متعدد دیگر نیز می‌شود. از جمله این آسیب‌ها می‌توان به آسیب‌های خانوادگی، ارتباطی، عاطفی، روانی، جسمی و اقتصادی اشاره کرد.
بحران هویت و اختلال در شکل گیری شخصیت؛
عناصر سه گانه هویت، یعنی: شخص، فرهنگ و جامعه، هر یک در تکوین شخصیت فرد نقش مهمى را ایفا مى‏کنند. هویت شخصى، ویژگى بى‏همتاى فرد را تشکیل مى‏دهد. هویت اجتماعى در پیوند با گروه‏ها و اجتماعات مختلف قرار گرفته و شکل گیری آن، متأثر از ایشان است. و در نهایت، هویت فرهنگی، برگرفته از باورهایی است که در عمق وجود فرد به واسطه تعامل او با محیط پیرامون و آموزه‌های آن، از بدو تولد تا کهنسالی جای گرفته است. از آن جا که فضای سایبری، صحنه‌ای فرهنگى و اجتماعى است که فرد خود را در موقعیت‏هاى متنوع، نقش‏ها و سبک‏هاى زندگى قرار مى دهد، خود زمینه‌ای است برای آسیب پذیری شخصیت کاربر که در نتیجه، موجب چند شخصیتی شدن کاربر خواهد شد. در فضای سایبر بیش از آن که هویت ظاهری فرد مطرح گردد، درون مایه‌های افراد بروز می‌کند. هر کس در صدد بیان اندیشه‌ها و علاقه مندی‌های خویش است. مطرح نشدن هویت شخصی و مشخصات فردی در اینترنت موجب تقویت شخصیت‌های چندگانه و رشد و استحکام آن می‌گردد. جوانان در این محیط از آسیب پذیری بیشتری برخوردارند و به ویژه در دورانی که هویت آنان شکل می‌گیرد، این خطر پر رنگ تر می‌شود.
با امکانات و گزینه‏هاى فراوانى که رسانه‏هاى عمومى از جمله اینترنت در اختیار جوانان مى‏گذارند، آنان دائماً با محرک‏هاى جدید و انواع مختلف رفتار آشنا مى‏شوند. چنین فضایى هویت نامشخص و پیوسته متحولى را می‌آفریند، یعنی "اینترنت یک صحنه اجتماعی است که فرد را در موقعیت‌های متنوع نقش‌ها و سبک‌های زندگی، قرار می‌دهد و از آن تأثیر می‌پذیرد" (اکبری،162:1390).
واقعیت این است که از نظر صاحبنظران جامعه شناسی، شکل گیری هویت افراد تحت تأثیر منابع گوناگونی است. عمده‌ترین این منابع خانواده، رسانه‌های گروهی، مدرسه و گروه همسالان است. "از این میان رسانه‌های گروهی با توجه به گستره نفوذ و فراگیری آن اهمیت ویژه‌ای یافته اند. گسترش تلویزیون‌های ماهواره‌ای موجب شده است شکل گیری نظام شخصی و هویت افراد تحت تأثیر عوامل متعدد و گاه متعارض قرار گیرد" (صبوری خسروشاهی،1386).
تعارض ارزشها؛
تغییرات تکنولوژیکی ارزشها و هنجارهای اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داده است. یکی از چالش‌های فرا روی فرهنگ‌ها برخورد با این پدیده است. چون اساساً ورود اینترنت همراه با ارزش‌های غربی، چالش‌های جدیدی را در کشورهای دیگر به وجود آورده است. از آنجایی که برخی از عناصر موجود در این پدیده مغایر با فرهنگ خودی (ارزش‌های اسلامی- ایرانی) است، پس می‌توان گفت اینترنت می‌تواند آسیب‌های زیادی را به همراه داشته باشد. مثلاً ورود اینترنت در حوزه خانواده موجب تغییر نظام ارزشی در خانواده‌ها می‌شود. در یک مطالعه تجربی نشان داده شد که استفاده جوانان از اینترنت موجب کاهش ارزش‌های خانواده شده است (زنجانی زاده،1384).
گسترش ارتباطات نامتعارف میان جوانان؛
اینترنت به دلیل تسهیل ایجاد روابط دوستانه و عاشقانه، در زمینه‌های غیر اخلاقی بسیار مورد توجه قرار گرفته، تا جایی که اینترنت موجب سهولت خیانت در روابط زناشویی و ایجاد روابط نامشروع می‌شود.
شکاف نسلها؛
اینترنت شکاف میان نسل‌ها را بیشتر کرده است و اکنون شکاف میان نسل دوم و سوم علاقمند به اینترنت نیز آشکار شده، به گونه‌ای که هیچ یک زبان دیگری را نمی‌فهمند. امروزه با ورود وسایل و تکنولوژی‌های جدید به عرصه خانواده‌ها شاهد این هستیم که والدین و فرزندان ساعت‌های متمادی در کنار یکدیگر می‌نشینند، بدون آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند. ما دیگر کمتر نشانه‌هایی از آن نوع خانواده‌هایی را داریم که والدین و فرزندان دور هم نشسته و درباره موضوعات مختلف خانوادگی و کاری با هم گفتگو کرده و نظرات همدیگر را راجع به موضوعات مختلف جویا شوند. در شرایط فعلی روابط موجود میان والدین و فرزندان به سردی گرائیده و دو نسل به دلیل داشتن تفاوت‌های اجتماعی و تجربه‌های زیسته مختلف زندگی را از دیدگاه خود نگریسته و مطابق با بینش خود آن را تفسیر می‌کنند. نسل دیروز (والدین) احساس دانایی و با تجربگی می‌کند و نسل امروز (فرزندان) که خواهان تطابق با پیشرفت‌های روز است، در برابر آنها واکنش نشان می‌دهد و چون از پس منطق و نصیحت‌های ریشه‌دار و سرشار از تجربه آنها بر نمی‌آید به لجبازی روی می‌‌آورد (رحیمی،19:1390).
امروزه سرعت تکنولوژی شکاف بین نسل فرزندان و والدینشان را بسط داده است. براساس اظهارات معاون سازمان بهزیستی کشور میزان گفتگو در بین اعضای خانواده در کشور تنها حدود 30 دقیقه است که این می‌تواند آسیب‌زا باشد. فرزندان در مقایسه با والدین با وجود اینکه در یک فضای فرهنگی زندگی می‌کنند اطلاعات، گرایش‌ها و رفتارهای متفاوتی دارند، عوامل متعددی بر این پدیده تأثیرگذارند و این شکاف را روز به روز بیشتر می‌کنند. سرعت تحولات و بسط ارتباطات با جهان توسعه‌یافته، توجه بیشتر جوانان به برنامه‌های جهانی‌شدن فرهنگ، رسانه‌ها، گسترش روزافزون انجمن‌ها و کانون‌هایی غیر از کانون خانواده برای پیوستن و تعلق یافتن جوانان به آن‌ها و غیره از آن جمله است (همان،19).
سوء استفاده جنسی؛
در سال 1999 گردهمایی جهانی تحت عنوان "کارشناسی برای حمایت کودکان در برابر سوء استفاده جنسی از طریق اینترنت" برگزار گردید که منجر به صدور قطعنامه‌ای شد که در آن آمده است "هرچه اینترنت بیشتر توسعه پیدا کند، کودکان بیشتر در معرض محتویات خطرناک آن قرار خواهند گرفت. فعالیت‌های محرمانه مربوط به فحشای کودکان و پورنوگرافی که از طریق اینترنت مورد استفاده واقع می‌شود، اکنون از مسائل حاد به شمار می‌رود" (اکبری،163:1390).
انزای اجتماعی؛
امروزه اینترنت در زندگی اجتماعی، جای دوستان و نزدیکان را گرفته و در حقیقت جایگزین روابط دوستانه و فامیلی شده است. افرادی که ساعت‌ها وقت خود را در سایت‌های اینترنتی می‌گذرانند بسیاری از ارزش‌های اجتماعی را زیر پا می‌نهند. چرا که فرد دیگر فعالیت‌های اجتماعی خود را کنار گذاشته و به فعالیت‌های فردی روی می‌آورد. "نتایج پژوهش شاندرز نشان داد که استفاده زیاد از اینترنت با پیوند ضعیف اجتماعی مرتبط است. برعکس کاربرانی که از اینترنت کمتر استفاده می‌کنند، به طور قابل ملاحظه‌ای با والدین و دوستانشان ارتباط بیشتری دارند" (صبوری خسروشاهی،1386).
بررسی محققان نشان می‌دهد شاید هیچگاه کاربران اینترنت از افسردگی و انزوای اجتماعی خود آگاه نباشند و در صورت آگاهی آنرا تایید نکنند اما ماهیت کار با اینترنت چنان است که فرد را در خود غرق می‌کند. پژوهش‌های انجام شده حاکی است دنیای اجتماعی در آینده دنیای منزوی باشد چرا که اینترنت با توجه به رشدی که دارد و جذابیت‌های کاذبی که برای نوجوانان ایجاد می‌کند آنها را به خود معتاد ساخته و جانشین والدین می‌شود.
بحث و نتیجه گیری
ارتباط از طریق فضای مجازی در سال‌های اخیر جایگاه قابل توجهی در بین نسل جوان جامعه ما پیدا کرده است. شبکه‌های اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی افراد (فردی و اجتماعی) تأثیرگذارند. در شکل دهی به هویت نقش دارند و حتی روی ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع هم تأثیرگذارند. امروزه با توجه به نقشی که تاکنون در ابعاد مختلف زندگی داشته اند، نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه‌ی افکار و اندیشه‌های بشری محسوب می‌شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود. افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند. ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده‌ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه‌ی نخست اولویت قرار دارد. پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم می‌باشد و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده‌ها، والدین باید تا حدودی به فناوری‌های روز دنیا مسلط باشند و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنهاست و هنگامی که بنیان فکری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شکل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی افراد و محیط امن خانواده باز می‌شود. لذا، چنانچه خانواده‌ها نسبت به شیوه‌های جدید ارتباط فرزندان خود آگاهی و شناخت کافی و لازم را داشته باشند، از انجام بسیاری از جرایم و ارتباطات پنهانی آنان جلوگیری به عمل می‌آید.
به منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی راهکارهایی مطرح شده‌اند که در صورت اجرای به موقع و مناسب می‌توانند ثمر بخش واقع شوند:
- با توجه به اینکه بیشتر استفاده کنندگان از فضای مجازی نوجوانان و جوانان هستند، فرهنگ سازی برای کاهش پیامدهای آن ضروری است. لذا اطلاع رسانی، آموزش نحوه استفاده صحیح از این فناوری می‌تواند مؤثر واقع گردد.
- استفاده از ظرفیت‌هایی همچون رسانه‌های دیداری و شنیداری، روزنامه‌ها، مجلات، نشریات برای نهادینه شدن فرهنگ سایبری.
- برگزاری جلسات آموزشی از سوی مصادر امور فرهنگی در شهرستان‌ها به منظور آشنا نمودن و اطلاع رسانی به والدین در مورد فناوری‌های جدید به ویژه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی.
- برگزاری کلاس‌های آموزشی در مدارس جهت آگاهی دادن به نوجوانان و جوانان در مورد مزایا و معایب فناوری‌های جدید و نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از آنها.
- تشویق به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و تقویت این گونه رفتارها توسط والدین.
- وضع قوانین سختگیرانه تر جهت برخورد با مجرمان جرایم اینترنتی و اجرایی نمودن این قوانین.
- آگاهی و هوشیاری بیشتر پلیس سایبری در مورد انواع جدید جرایم رایانه‌ای و اقدام در جهت نا کارآمد کردن دسیسه‌های دشمنان در این زمینه.
- پخش آگهی‌های آموزنده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رادیو و تلویزیون در جهت افزایش آگاهی خانواده‌ها در خصوص خطرات ناشی از اینترنت.
- گذراندن اوقات بیشتری با فرزندان در فضای بیرون از خانه به طوری که فرزندان از نظر عاطفی، احساس خلأ نکنند و جهت جبران این کمبود به فضای مجازی پناه نبرند.
- پخش برنامه‌های کوتاه آموزشی درباره مزایا و معایب اینترنت از زبان ورزشکاران و هنرمندان محبوبی که عموما جوانان آنها را الگوی خود قرار می‌دهند.
- طراحی بازی‌های رایانه‌ای به گونه‌ای که در آنها انواع خطرات موجود در فضای مجازی و راهکارهایی جهت آشنایی و مقابله با آنها تعبیه شده است.
- طراحی و تدوین بخشی در کتاب‌های درسی در ارتباط با آشنایی دانش آموزان با فناوری‌های جدید، اینترنت و خطرات بالقوه آنها.
- ساخت و پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی با موضوع اینترنت و مزایا و معایب آن.
- استفاده از آموزه‌های دینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نوعی کنترل اجتماعی توسط هر شخص.
- هنجارسازی‌های مثبت و ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی.
منابع:
- ابری، انسیه. (1387). فضای مجازی عرصه ظهور خلاقیت، اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی مهندسی و مدیریت نوآوری ایران.
- اکبری، ابوالقاسم؛ اکبری، مینا. (1390). آسیب شناسی اجتماعی. تهران: انتشارات رشد و توسعه.
- رحیمی، محمد. (1390). عوامل اجتماعی مؤثر بر شکاف نسلی؛ مطالعه موردی شهر خلخال. پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
- زنجانی زاده، هما. (1384). بررسی تأثیر اینترنت بر ارزش‌های خانواده در بین دانش آموزان. مجله انجمن جامعه شناسی ایران. دوره ششم. شماره 2.
- ستارزاده، داوود. (1386). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر اعتیاد به اینترنت و پیامدهای آن، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی. شماره چهاردهم.
- شکربیگی، عالیه. (1391). رسانه، زنان و مناسبات خانواده. نشست انجمن جامعه شناسی ایران.
- صادقیان، عفت. (1384). تأثیر اینترنت بر کودکان و نوجوانان. تهران: مجله الکترونیکی نما. شماره 4.
- صبوری خسروشاهی، حبیب. (1386). بررسی آسیب‌های اجتماعی اینترنت، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
- صدیق سروستانی، رحمت الله. (1389). آسیب شناسی اجتماعی. تهران: سمت.
- عاملی، سعیدرضا؛ حسنی، حسین. (1391). دو فضایی شدن آسیب‌ها و ناهنجاری‌های فضای مجازی: مطالعه تطبیقی سیاستگذاری‌های بین المللی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره پنجم. شماره اول.
- کشتی ارای، نرگس؛ اکبریان، اکرم. (1390). عصر مجازی و چالش‌های پیش رو، اولین کنفرانس بین المللی شهروند مسئول.
- یاسمی نژاد، عرفان؛ آزادی، اکرم؛ امویی، محمدرضا. (1391). فضای مجازی، امنیت اجتماعی، راهبردها و استراتژی‌ها، همایش ملی صنایع فرهنگی نقش آن در توسعه‌ی پایدار.

روش‌شناسی مطالعه فضای مجازی

 همگانی شدن ابزارهای ارتباطی از وعده‌های متفکران و نظریه پردازان دوران مدرن بوده است. این متفکران، متاثر از فلسفه/ایدئولوژی دوران روشنگری قریب الوقوع بودن تحقق یک فرهنگ واحد عالمگیر را وعده می‌داده اند.
رشد روزافزون و فراگیر استفاده از فضای مجازی، آن را به یک مساله اجتماعی تبدیل کرده است. این مساله اجتماعی را می‌توان به شیوه‌های متنوعی مطالعه کرد اما در این میان کارآ‌ترین شیوه‌ها، نه روش‌های پیمایشی و کمّی بلکه شیوه‌های کیفی و به ویژه مردمنگارانه است.
به عبارت دیگر، بیش از نگاه انحصارا جامعه شناسانه به فضای مجازی، لازم است به مطالعات مردم شناختی آن توجه شود. این، برخلاف تصور جریان غالب و قالبی مطالعه رسانه در ایران است اما جا دارد پژوهشگران ارتباطات نگاهی نقادانه به روش شناسی مطالعه فضای مجازی بکنند و با توجه به اقتضائات موضوع و نه به پیروی از عادات و سنت‌های متداول، به این موضوع بنگرند. ضرورت این بازنگری ریشه در خصایص فضای مجازی دارد.
در سه دهه اخیر شاهد رشد توجه مردم شناسی به مطالعه رسانه‌های جمعی (mass media) بوده ایم. مردم شناسان مختلف کوشیده‌اند مشخص کنند کدام دسته از موضوعات ارتباطی و کدام جنبه از فعالیت‌های مرتبط با رسانه‌های جمعی در قلمروی مشروعیت یافته مطالعه "فرهنگ" و در حوزه "یک رشته دانشگاهی" تعریف شده به نام مردم شناسی قرار می‌گیرد. اینها همگی حاکی از علاقه مندی روزافزون مردم شناسان به مطالعه رسانه‌های جمعی است.
رسانه‌های جمعی که معمولا به عنوان رسانه‌های الکترونیک رادیو، تلویزیون، فیلم، فرآورده‌های صنعت موسیقی، و رسانه‌های چاپی مثل روزنامه‌ها و مجلات و ادبیات عامه پسند تعریف می‌شوند، در آن واحد هم محصولاتی دست ساز، هم تجربه، هم عمل، و هم فرآیند هستند. آنها متاثر از و شکل گرفته با شرایط اقتصادی و سیاسی اند، با توسعه در علوم تجربی و فن آوری پیوند خورده‌اند و پرداختن به آنها مانند تمامی ساحات زندگی بشر، عمیقا مقید به درک و پرداختن به چارچوب‌های فعالیت‌های زبانی است.
اگر زمانی تصور می‌شد که نگاه جامعه شناسانه، پوزیتیویستی و کمی گرا می‌تواند تکلیف "انبوهی نوعا منفعل از مخاطبان عمدتا متعلق به طبقه متوسط در یک قلمروی ملی" را روشن کند، سیر تحولات فن شناختی و اجتماعی فرهنگی حکم دیگری روا داشته است.
تحولات اخیر حاکی از آن است که وسایل ارتباط جمعی به شکل فزاینده‌ای خصلت‌های دوطرفه‌ای بودن، و غیر توده‌ای بودن پیدا می‌کنند، بیشتر به مشارکت و فعالیت مخاطب وابسته می‌شوند و مهمتر آن که دیگر کمتر گمان می‌رود که این وسایل بتوانند همه آحاد جامعه را تحت پوشش قرار دهند: به جای یک توده مخاطب ما با محمل‌ها، ابزارها، شیوه‌های متنوع و متفاوت ارتباطی مواجه هستیم که طرفین ارتباط را در سطح و عمق متفاوتی از خلق معنا درگیر می‌کند.
اگر زمانی استفاده از اینترنت یک امکان لوکس، دلبخواه و حتی اسباب تفاخر بود، درحال حاضر و در موارد بسیار عملی ناگزیر است. مثلا نمی‌توان درپی جستجوی کتاب یا مقاله‌ای بود اما از پی جویی آن‌ها در فضای مجازی صرف نظر کرد. گذشته از این، بسیاری از امور حرفه‌ای و شخصی از طریق ارجاع به اینترنت، اعم از صندوق‌های پست الکترونیک، وب سایت‌ها، و وبلاگ‌ها انجام می‌پذیرد و کم نیستند موسسات دولتی و غیردولتی که موجودیت و نیازهای خود را به واسطه فضای مجازی اعلام و تامین می‌کنند.
مروری بر معرفی نامه‌ها و سوابق یا حتی کارت‌های ویزیت افراد، حکایت از بهره گیری روبه گسترش از فضای مجازی (اعم از صندوق پستی یا وب سایت) می‌کند. این نمونه‌ها و صدها نمونه دیگر از بهره گیری از اینترنت نشانه‌هایی از رسوخ این فن آوری جدید در حیات جمعی و فردی ما در دنیای جدید است. همین امر، یعنی تنیدگی بهره گیری از این فن آوری در زندگی روزمره، باعث شده است که مطالعه فضای مجازی دیگر نه یک امر تفننی که یک ضرورت اجتناب ناپذیر باشد.
همگانی شدن ابزارهای ارتباطی از وعده‌های متفکران و نظریه پردازان دوران مدرن بوده است. این متفکران، متاثر از فلسفه/ایدئولوژی دوران روشنگری قریب الوقوع بودن تحقق یک فرهنگ واحد عالمگیر را وعده می‌داده اند. برخلاف این گروه، متفکران دوره پست مدرن منادی مشروعیت و واقعیت حضور همزمان چندین و چند نوع فرهنگ منطقه‌ای و بومی هستند و به وجود تعارض بین فرهنگ‌های مسلط و خرده فرهنگ‌ها از طرق مختلف و بویژه شیوه‌های آیینی اعتقاد دارند. این هر دو گروه در آیینه امکانات ناشی از توسعه وسائل ارتباط جمعی، شواهدی برای تایید دیدگاه‌های خود یافته اند.
گروه نخست به همشکلی‌های ناشی از استفاده از فن آوری‌های جدید اشاره می‌کنند و دسته دوم به فراهم شدن امکاناتی برای بازنمایی‌ها و ابراز هویت‌های متمایز و خاص. در استفاده فی المثل معتقدان به ادیان پیش از مسیحیت (pagans) و مذاهب آلترناتیو، گروه نخست بر این نکته تاکید می‌کنند که معتقدان به ادیان مختلف ابزارهای واحدی را برای عرضه خود استفاده می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که لاجرم همشکلی‌هایی در جهان معاصر در حال وقوع است.
دسته دوم از صورت استفاده از فن آوری واحد فراتر می‌روند، به محتوای ارتباطات واقع شده از خلال وسایل ارتباط جمعی جدید می‌پردازند، و نتیجه می‌گیرند که سیطره فرهنگ واحد بر گروه‌های مختلف انسانی " قصه پردازی مدرنی" بیش نیست که وسایل ارتباط جمعی جدید و به شکل خاص فضای مجازی این امکان را تدارک کرده است که انسان‌ها نه مقید به روابط جامعه‌ای (social/societal) که در کالبد اجتماع (community) به مراوده بپردازند.
این دو دیدگاه یادآور نقد نوستالزیک و حرمان آلود بسیاری از نظریه پردازان ارتباطات و جامعه است.
مارشال مک لوهان از کهکشان گوتنبرگ به تلخی یاد می‌کرد چرا که به گمان وی کتاب باعث رشد فردیت و موجبات تضعیف همبستگی و وحدت و وحدانیت جامعه می‌شود. در حالی که او تصور می‌کرد کهکشان الکترونیک با سراغ دادن از سواد دهکده جهانی یادآور یگانگی جماعت انسانی می‌شود. دیوید رایزمن با نقد انسان "هدایت شده از بیرون" جامعه انسانی را در دوره‌های معاصر با صفت "انبوه تنها" مشخص می‌کند، و با این بیان اندوهناک آرزوی دورانی متفاوت را می‌پرورد. نکته مهمی که در این میانه وجود دارد همگرایی دو جریان عمده است:
اهمیت یافتن اجتماعات انسانی به جای جوامع بزرگ از نوع ملی گرفته تا فراملی و جهانی به عنوان یکی از خصایص دنیای پست مدرن فراهم آمدن امکانات و متناسب شدن ابزارهای ارتباطی برای گروه‌های کوچکتر و افراد جهت مقاومت و حفظ خصایص ویژه خود در مقابل گروه‌های بزرگتر دیگر دوره‌ای که تمامی افراد بشری و خیل مخاطبان، اتم‌های یکسان اجتماعی‌ای فرض شوند که همگی را می‌توان و می‌بایست به شیوه و با اهدافی یکسان مورد خطاب قرار داد گذشته است. به عبارت دیگر عصر اعتقاد به گلوله جادویی گذشته و نظرها به قابلیت و قدرت تفسیرگری و معنا آفرینی مخاطب معطوف شده است. این‌ها به معنای تغییر پدیده‌ای است به نام ارتباطات جمعی و این تغییر به معنای تغییر در شیوه مطالعه آن پدیده نیز هست.
اگرچه فضای مجازی متکی بر دیجیتالی شدن است، الزاما باعث تبدیل شدن کاربرانش به عناصر دیجیتالی نشده است! به عبارت دقیق تر، هرچند مبادی و معیارهای فنی و فکری حاکم بر فضای مجازی ناظر بر ساده سازی صفر و یکی است، اما نتیجه آن یکسان شدن انسان‌های استفاده کننده از آن نبوده است. امروزه شاه و گدای ارتباطی (به عنوان مثال غول‌های خبر رسانی دنیا – یکی مثلا مثل BBC و بلاگرهای ساده و جوان وکم توان) در مقابل هم می‌نشینند، بدون آن که الزاما بزم محبتی گسترده باشد!
نکته نغز در این است که بر خلاف گذشته چیزی در جریان است: در قرون وسطی ساعت اختراع شد تا وقت‌های عبادت را انتظام بخشد، اما این وسیله نوپدید به ابزاری برای دنیوی کردن و دیجیتالی کردن زمان تبدیل شد. این روزها، صنایع صفر و یکی و محصولات رنگ به رنگ شونده آن، یعنی اینترنت و فضای مجازی، الزاما در مسیر همسان سازی و همگون کردن انسان‌ها و متناسب کردن آن‌ها با "یک قالب مقبول جهانشمول مدرن" قرار ندارند. فضای مجازی، دست کم بالقوه و از نظر تحلیلی، طوفانی است که امکان بارآوردن فرزندان ناهمسان را داشته است. امروزه نه تنها جریانات حاکم، مقتدر، و غالب صدای خود را از طریق اینترنت به دیگران می‌رسانند، بلکه افراد عادی و پایمال شده (و به معنای دقیق کلمه "مستضعف") هم می‌توانند از این طریق (اگرچه نه دقیقا از "همان" طریق) صدای خود را به گوش دیگران برسانند.
این بدان معناست که فضای مجازی این امکان را فراهم کرده است که افراد در فضایی دیگر و به گونه‌ای متفاوت با یکدیگر پیوند بخورند و اجتماعات (communities) دیگرگونه‌ای را با ویژگی‌هایی خاص به وجود بیاورند. اجتماعاتی که به دلیل نداشتن رابطه هم مکانی و محدود شدن به جغرافیایی خاص و به خاطر وجود انگیزه‌های قوی باید در فردیت و خاص بودنشان مطالعه شوند، نه با خصلت‌های عام و مشترکشان. هر اجتماع از کاربران، اجتماع ویژه‌ای است که آن را باید بطور خاص شناخت یا آن را باید بطور خاص هم شناخت.

همایش تربیت اسلامی و فضای مجازی، چالش‌ها و راه کارها

ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش برگزار می‌کند: فراخوان همایش تربیت اسلامی و فضای مجازی، چالش‌ها و راه کارها هشتمین همایش علمی همراه بانمایشگاه دوسالانه به همت ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش وپرورش در17 و18 اردیبهشت ماه1393 درشهرمقدس قم برگزارمی گردد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، با توجه به اهمیت  فضای مجازی و تاثیرات گسترده‌ی آن بر تعلیم وتربیت، ستاد همکاری‌ حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در هشتمین همایش سالانه خود این مهم را در دستور کار قرار داه است.از عموم اساتید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، صاحب نظران، پژوهشگران، معلمان، مربیان، طلاب و دانشجویان علاقه مند دعوت می‌شود  با تهیه و ارسال مقاله در چارچوب محورهای زیر، ما را در دست یابی به هدف‌های همایش یاری دهند.
اهداف همایش :
1-شناخت نظریه‌ها و دیدگاه‌های تربیت اسلامی در فضای مجازی
2- تبیین فرصت‌ها و چالش‌های فراروی تربیت اسلامی در تعامل با فضای مجازی
3- تبیین اثرات و پیامدهای تربیتی فناوری‌های نو و فضای مجازی
4- تبیین راهکارهای توسعه و تعمیق  تربیت اسلامی از طریق فضای مجازی
5- تبیین چگونگی تعاملات حوزه‌های علمیه با وزارت آموزش و پرورش در بهره‌گیری از فضای مجازی برای تربیت اسلامی
       محورهای همایش :
1-  شناخت نظریه‌ها و دیدگاه‌های تربیت اسلامی در فضای مجازی
2- مفهوم شناسی فضای مجازی و ابعاد تربیتی آن در آموزش و پرورش
3- تبیین انگاره‌های  تربیتی حاکم بر فضای مجازی
4- تبیین تصویر،  مختصات و مولفه‌های تربیت اسلامی در فضای مجازی باتاکید بر مخاطب دانش آموزی
5- تبیین نسبت‌ فضای مجازی با تربیت اسلامی
6- تبیین جایگاه رسانه‌های تصویری، متنی و گفتاری در تربیت اسلامی
7- تبیین جایگاه مربی و معلم در تربیت اسلامی با توجه به ویژگی‌های فضای مجازی  
8- تبیین جایگاه یادگیرنده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگی‌های  فضای مجازی  
9- تبیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگی‌های فضای مجازی
10- تبیین جایگاه مدرسه در تربیت اسلامی با توجه به ویژگی‌های فضای مجازی
تبیین فرصت‌ها و چالش‌های فراروی تربیت اسلامی در فضای مجازی
1- تبیین فرصت‌ها، چالش‌ها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت‌ تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی
2- تبیین فرصت‌ها، چالش‌ها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی
3- تبیین فرصت‌ها، چالش‌ها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت زیستی و بدنی
4- بیین فرصت‌ها، چالش‌ها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای
5- تبیین فرصت‌ها، چالش‌ها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت علمی و فناورانه
6- تبیین فرصت‌ها، چالش‌ها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت زیباشناختی و هنری
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوری‌های نو و فضای مجازی
1- تبیین اثرات و پیامدهای شبکه‌های اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش
2- تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش
3- تبیین اثرات و پیامدهای شبکه‌های ماهواره‌ای در حوزه آموزش و پرورش
4- تبیین اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در حوزه آموزش و پرورش
5- بررسی و تبیین اثربخشی شبکه‌های آموزشی (رشد، نور...) در حوزه تربیت اسلامی
6- تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی
تبیین راهکارهای تعمیق  تربیت اسلامی از طریق فضای مجازی
1- تبیین روشهای استفاده مناسب از امکانات و قابلیت‌های فضای مجازی در تعمیق تربیت اسلامی
2- شناسایی راهکارهای تعمیق تربیت اسلامی در فضای مجازی
3-  تبیین نسبت تربیت اسلامی و فضای مجازی در اسناد بالادستی و برنامه‌های درسی  رسمی و غیر رسمی جمهوری اسلامی ایران
4- مخاطب شناسی در فضای مجازی (نیازسنجی مخاطبان، فرهنگ پژوهی، افکار سنجی، آسیب پژوهی، فراغت پژوهی و باور پذیری مخاطبان نسبت به آموزه‌های تربیت اسلامی)
5-  شناسایی و تبیین تجارب و ابتکارات سازمان‌های بین‌المللی، نهادهای تربیتی و دینی، مدارس و مراکز آموزشی اسلامی در بهره‌گیری از فضای مجازی در تعمیق تربیت اسلامی
6- تبیین چگونگی تحقق اهداف تربیت اسلامی با توجه به ویژگی‌های  فضای مجازی
7- تبیین چگونگی تولید محتوای تربیت اسلامی در فضای مجازی
8- تبیین چگونگی مدیریت و نظارت  بر انواع رسانه‌های تربیت اسلامی در فضا‌ی مجازی
9- تبیین شیوه‌های روز آمد کردن  روش‌ها و محتوای تربیت اسلامی در فضای مجازی
10- شناخت روش‌های بهره گیری از ارتباطات بین فرهنگی به منظور جهانی سازی فرهنگ و تربیت اسلامی
11- تاثیرات تولید فرارسانه‌ها با رویکرد تربیت اسلامی در آموزش و پرورش
12 - تبیین چگونگی بهره‌گیری از رسانه‌های آموزشی در تدوین منابع آموزشی و تربیتی
تبیین چگونگی تعاملات حوزه‌های علمیه با آموزش و پرورش در بهره‌گیری از فضای مجازی برای تربیت اسلامی
1- تبیین جایگاه و نقش حوزه‌های علمیه و روحانیون در جهت‌دهی استفاده از فضای مجازی در تربیت اسلامی
2- شناسایی و تبیین کارکردهای حوزه‌های علمیه در بهره‌گیری از فضای مجازی در تربیت اسلامی
3- تبیین نقش حوزه‌های علمیه در نظریه پردازی  پیرامون تربیت اسلامی و فضای مجازی
4- تبیین نقش حوزه‌های علمیه در عرصه سیاست گذاری تربیت اسلامی در فضای مجازی
5- نقد وضعیت موجود سیاستگذاری در فضای مجازی  از نظر تحقق هدفهای تربیت اسلامی
ملاک‌های تدوین مقاله:
-  عنوان مقاله با‌ هدف‌ها و محورهای همایش مرتبط باشد
-  مقاله حداکثر در 20 صفحه A4 تهیه شود و اصول تدوین مقاله به روش علمی در آن رعایت شده باشد و شامل چکیده فارسی، مقدمه، بیان مسئله و هدف­ها، سوال‌ها، پیشینه موضوع، توضیح روش تحلیل یا پاسخ دهی به سوالات، یافته‌ها، جمع بندی، نتیجه گیری و فهرست منابع باشد و برای پاسخگویی به سوالات مطرح شده، از روش علمی (منطقی، تحلیلی، استدلالی و یا روش تحقیق میدانی) استفاده شده باشد
-   مقاله در محیط Word، قلم BNazanin، فونت 14، تایپ و فایل آن به نشانی دبیرخانه همایش ارسال گردد
-  اطلاعات مربوط به نویسنده (نویسندگان) مقاله،‌شامل نام و نام خانوادگی، میزان تحصیلات،‌ رشته تحصیلی مرتبه علمی، نشانی محل کار یا منزل،‌ تلفن تماس، نمابر و پست الکترونیک به همراه مقاله ارسال شود.
-  تاریخ ارسال اصل مقاله: 1393/1/15
-  ارسال مقالات به نشانی [email protected]
- مقالات پذیرفته شده در کتاب حاوی مقالات همایش چاپ و منتشر خواهد شد و مقالات برگزیده در روز همایش ارائه خواهد شد

 

 

به نام خدا
فهرست کلیه مقالات همایش فضای مجازی به همراه نام نویسنده
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
1. بررسی تاثیر اینترنت بر بیگانگی اجتماعی ابراهیم شاملو- بهاره محمدی
راهکارهای تعمیق تربیت اسلامی در فضاهای مجازی و آسیب شناسی آن 2.
(فضای مجازی فرصتی برای انتقال فرهنگ تربیت اسلامی)
ابوالقاسم عیسی مراد
سیده نرگس پورعباس
3. بررسی نقش مشارکتی خانواده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ابوذر خاوری- حمید ضمیری کمال
4. هویت دینی و فضای مجازی: چالشها و راهکارها آتیه مولایی
تبیین فرصتها, چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت سیاسی و 5.
احترام مولوی وردنجانی اجتماعی
آیا امکان استفاده از تلفن همراه توسط دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت 6.
آذر تاجور - فرحناز سلوت وجود دارد؟
تلویزیون و تاثیر آن در بهبود رفتارهای دینی و اجتماعی دانش آموزان دوره 7.
آذر تاجور-‌هادی پردل ابتدایی
8. تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش آرزو رحیم زاده -ینگه قلعه
بررسی اثربخشی روش آموزش مجازی و سخنرانی بر مهارتهای کارآفرینی 9.
آرش قربان نیا - مهدی رجبیان دانش آموزان دبیرستانهای مشهد
.10
ارائه راهکارهایی قرآنی جهت مصونیت جامعه در مقابل آسیبهای رسانههای
جمعی (باتاکید بر آسیب زدائی قشر جوان و نوجوان)
اسحاق رحمانی- نادیا دادپور- سمانه
زازانی- مریم السادات میرقادری
11. تحلیل روانشناختی زورگیری سایبری در نوجوانان اسماعیل سعدیپور
12. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی اعظم اسماعیلیان
مقایسه رشد مهارت اجتماعی در دانش آموزان دختر دبیرستانی کاربر و غیر 13.
کاربر
اعظم امیری
منیژه ارباب سیر
14. شناخت نظریهها و دیدگاههای تربیت اسلامی در فضای مجازی اعظم رجبی ثابت
15. تربیت اسلامی و فضای مجازی؛ چالش و راهکارها اعظم رستم زاده
16. تربیت اسلامی و فضای مجازی ؛ چالش و راهکارها اعظم نوروزی
افسانه رزاقی رباطی 17. تبیین اثرات و پیامدهای شبکههای ماهواره‌ای در حوزه آموزش و پرورش
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی 18.
افسانه وکیلی مفاخری فناوریهای نو و فضای مجازی
پیوست اول
1
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
اکرم صالح زاده - فاطمه حسن زاده 19. تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بارویکرد دینی بر عزت به نفس دانشآموزان
اصفهانی
بررسی راههای تقویت بنیه دینی در جهان مدرن در میان دانش آموزان دختر 20.
مقطع متوسطه
امالبنین آزادی مقدم آرانی - محبوبه
غیاثیان آرانی- رضا شاکر آرانی-
عباس معین فر
امالبنین بهرامیان- رضیه پیرمرادیان 21. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی
- مریم آصفی- سید حیدر قائم مقامی
تبیین تاثیرات شبکه‌های ماهوارهای و فضای مجازی بر سبک زندگی اسلامی- 22.
ایرانی
امیر عبدالرضا سپنجی
سمانه خودچیانی
تبیین جایگاه و راهکارهای سواد رسانه‌ای برای بهره مندی صحیح دانش 23.
آموزان از رسانه‌های نوین و فضای مجازی، مبتنی بر آموزه‌های اسلامی
امیر عبدالرضا سپنجی
سمانه خودچیانی
بررسی نقش و اثر بخشی معلمان در تعلیم و تربیت اسلامی با توجه به فضای 24.
امیر ملاحسینی مجازی
25. اثرات و آسیبهای استفاده مفرط دانش آموزان از تلفن همراه امین طاهری
26. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر آموزش و پرورش امینه میاحی
27. اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی ایران قدیانی- مهدی قدیانی
28. بررسـی اثرات و پیامـدهای تربیتـی فنـــاوریهای نو و فضای مجـازی بتول بهرامیان
بهاره نصیری 29. بررسی اثر تلفن همراه بر جوانان
آمنه بختیاری
30. تأثیررسانههای جدید(ماهواره و اینترنت) بردین داری بتول دررودی- بهمن سعیدی پور
31. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی بهروز علم آموز
32. بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی اینترنتی بر فرایند تعلیم و تربیت بهمن سعیدی پور- مهدی رجبیان
بررسی چگونگی استفاده از فضای اینترنت در بین دانشآموزان پسر دوره 33.
بهنام پارسافر متوسطه در منطقه سیلوانا
بررسی محتوای شبکههای ماهوارهای و پیامدهای آن بر سبک زندگی ایرانی- 34.
بهنام پارسافر - فرزاد عزیزی اسلامی (مطالعه موردی: شبکههای فارسی وان، جم تی وی و پی ام سی)
ارائه رشته "کسب و کارالکترونیکی"درآموزش وپرورش، فرصتی مناسب برای 35.
بهنام مهدی خشوئی آموزش اخلاق و مکاسب
تاثیر فضای مجازی بین دختران دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان و 36.
آسیبهای ناشی از آن
پروانه شمس- معصومه ولایتی- الهه
محنتی- احمد ربانی
37. تبیین فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت پروانه شمس نجف آبادی
2
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
اعتقادی، عبادی و اخلاقی و اهمیت و ضرورت امنیت در فضاى مجازى معصومه ولایتی نجف آبادی
الهه محنتی نجف آبادی
احمد ربانی
پروین شیرین زاده 38. نقش والدین در تربیت دینی فرزندان وتاثیر فضای مجازی در تربیت دینی
زهره شیرین زاده
بررسی عوامل موثر بر اعتیاد اینترنتی جوانان و پیامدهای آن (مورد مطالعه 39.
پیمان نصیرآذر- حجت شفیعی شهر پارسآبادمغان )
پیروز باقری زمانی- عصمت سید 40. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی
سجادی
41. تبیین اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی توران بهرامی
42. تبیین فرصتها و چالشهای فراروی تربیت اسلامی در فضای مجازی توران مجیری
جعفر چراغیان- قادر پیروتی اقدم- 43. نقش اینترنت در چالشهای تربیتی فرزندان
سید حسین نجاتی موسوی
بررسی چگونگی بهره برداری بهینه از فضای مجازی در توسعه سبک زندگی 44.
جعفر کریمی اسلامی در جامعه
اثرات و پیامدهای شبکه‌های اجتماعی با تکیه بر اینترنت در حوزه آموزش و 45.
پرورش
جهانگیری محرابی پور- زیبا محمدی
راد- مصطفی شکری
نقش رسانه در ایجاد ارزشها وتربیت اسلامی با تاکید بر تولیدات ماهواره‌ای و 46.
جواد زنگوئی انیمیشنهای کودک و نوجوان
47. گسترش تربیتی مردمسالاری دینی در مقابل دمکراسی غربی حامد رضایی
48. تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در آموزش و پرورش حامد صفا
49. تبیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی حامد طاهریان- جلیل طاهریان
50. تبیین اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در حوزه آموزش و پرورش حجت ا.. رستمیان
51. بررسی اثرات وپیامدهای تربیتی فناوریهای نو وفضای مجازی حدیث مهدیان
تبیین فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت 52.
اعتقادی، عبادی و اخلاقی
حسن کاتبی -فاطمه
کربلاییهاشمیان
بررسی عوامل مرتبط با "هویت خانوادگی" با تاکید بر فضای مجازی در بین 53.
حسن مومنی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان دهلران
حسین رحمان پور- کریم درویش 54. آموزش و پرورش، فضای مجازی، چالشها و راهکارها
پور- علی محمد درویش پور
55. اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش حسینعلی حسین پور- فاطمه خلیلی
میزان آشنایی و کاربرد فاوا و فضای مجازی در مدارس متوسطه شهر قم با 56.
تأکید بر تربیت اسلامی
حمید جعفریان یسار- مصطفی
محمدزاده
3
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
57. تهدیدها و فرصتهای دنیای مجازی در تربیت دینی حمید خادم مسجدی، جعفر چراغیان
حمید خرمی راد- امین خرمآبادی- 58. بررسی تأثیر اینترنت بر تربیت دینی دانش آموزان دوره ابتدایی
فاتح توانگر
59. تبیین جایگاه مدرسه در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی حمیده پارسا فر
60. سنجش سطح اعتماد الکترونیک مدارس مبتنی بر دلالت‌های تربیت اسلامی حیدر تورانی
61. نگاهی روانشناختی به آسیبشناسی دینباوری جوانان خدیجه پارسا
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فن آوریهای نو و فضای مجازی با تاکید بر 62.
خدیجه علی اکبری آسیب شناسی
پیش بینی اعتیاد به بازیهای ویدیویی- رایانه‌ای از روی عملکرد خانواده(وابعاد 63.
آن) و پرخاشگری(و ابعاد آن) در دانش آموزان
داود حاج خدادادی- علیمحمد
نظری- مرتضی منطقی
دکتر جمیله علم الهدی 64. بررسی تأثیرشبکه اجتماعی فیس بوک بر ارتباط خانوادگی جوانان
اعظم شریفی
65. اعتیاد به اینترنت و کار در فضای مجازی در بین نوجوانان دانش آموز دکتر داوود تقوایی- الهام مهبد
بررسی نقش و جایگاه فناوریهای مبتنی بر اینترنت در تربیت (جامعهپذیری) 66.
سیاسی شهروندان
دکتر رسول زوارقی
هانیه دودمانی ملکی
67. معرفت شناسی تربیت دینی در فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)
دکتر سید علی حسینی زاده-محمد
ابراهیم قادری مقدم
68. فضای مجازی، تهدید یا فرصتی برای تعلیم و تربیت دکتر شمسی نامی
69. زندگی دوم ; جوانان، خانواده : مرور نتایج برخی مطالعات دکتر عبدالحمید رضوی
تحلیل ژئوپلیتیکی تأثیر فضای مجازی بر فرهنگ و هویت مردم در روستاهای 70.
غرب گیلان
دکتر علیرضا محرابی -سامره یعقوبی
- آیه شعبانی
دکتر کاظم ذوقی - علی اقا محمدی 71. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی
عذرا عرفانی پور
بررسی نقش فضای مجازی بر تقویت سبک زندگی اسلامی ایرانی 72.
مبتنی بر اصلاح الگوی مصرف
دکتر لیلا مقتدایی - مریم زاغیان-
سحر ربانی
دکتر مریم دلاور 73. تبیین اثرات و پیامدهای شبکههای اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش
دکتر نرگس قاسمی
74. فضای مجازی، سبک زندگی و باورها و رفتارهای سلامت بخش/ آسیبزا دکتر مسلم پرتو
نقشهای تربیتی ایرانی- اسلامی مادرانه و کنترل مصرف ماهوارهای نوجوانان دکتر مهدی منتظر قائم 75.
فاطمه حاجی کاظم طهرانی
تبیین اثرات و پیامدهای ابزارهای جهانی شدن (شبکه جهانی اینترنت و 76.
ماهواره ) در حوزه تعلیم و تربیت دینی و اخلاقی
دکترزهره اسماعیلی
مریم شیربیگی
77. تربیت دینی در کانون ارتباطات جهانی دکترعصمت مومنی
4
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
دکترفرهاد سراجی- طیبه پورحسن 78. تبیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی
بارکوسرایی
مفهوم شناسی فضای مجازی و استاندارد آن در ابعاد تربیتی اسلامی آموزش و 79.
دکترمهرناز سعادت پرورش
80. اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی راضیه پیشه ور
81. تبیین جایگاه مدرسه در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی رأفت مصطفایی
82. تربیت اسلامی و فضای مجازی: چالش‌ها و راه کارها رباب سرکاری
83. تبیین فرصتها و چالشهای فراروی تربیت اسلامی در فضای مجازی رحمان کوهی
84. تبیین اثرات و پیامدهای تربیتی و آموزشی فناوریهای نو و فضای مجازی رحیم کشاورز
85. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نووفضای مجازی رسول زمانی
86. تبیین اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در حوزه آموزش و پرورش رسول محبوبی فولادی
.87
شناسایی وبررسی انواع روشهای حذف پیامدهای مخرب فضای مجازی با
هدف سالم سازی این عرصه در ایجاد فضایی ایمنتر برای ارائه دیدگاههای
تربیت اسلامی
رضا امانی -پرنسیلاجهانگیری
رضا تاج آبادی 88. اهمیت و جایگاه وب در ارائه خدمات مرجع مجازی به کاربران
89. جایگاه اخلاق مجازی دراینترنت رضا تاج آبادی
90. جایگاه وب سایتهای کتابخا نه‌ای در ارتقاء و بهبود سواد اطلاعاتی کاربران رضا تاج آبادی
91. جایگاه اخلاق حرفهای معلمان در نظام تعلیم و تربیت ا سلامی رضا تاج آبادی- سمیه شعبانی
بررسی فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت اعتقادی، 92.
عبادی و اخلاقی
رضا حسین پور اصل لسکوکلایه-
محمد شمسی
93. بررسی تاثیر اینترنت بر هویت فردی و اجتماعی نوجوانان رضا رأفتی
برنامه ریزی درسی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تربیت اسلامی رضا محمد بیگی- لیلا جولایی 94.
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی 95.
«تبیین اثرات و پیامدهای شبکههای اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش»
رضوان شریفپور
تبیین چگونگی بهرهگیری از رسانههای آموزشی در تدوین منابع آموزشی و 96.
تربیتی
رقیه خمسه
جنگ نرم و راههای مقابله با آن (مورد مطالعه فیسبوک) رقیه علائی خرایم 97.
98. اخلاق سایبری،اصول وقواعد آن از منظر اسلام و مقررات بین المللی و داخلی رقیه قهرمانی
رودابه رضائی- امین رضائی- مریم 99. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی
رضائی
5
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
رودابه رضائی- امین رضائی- مریم 100. میزان اثر بخشی اینترنت بر رشد تحصیلی- اجتماعی دانش آموزان شهر آبدانان
رضائی -فرزانه رضائی
زرین فرهادی - مصطفی شیخ زاده- 101. بررسی ارزش اخلاق و تربیت در عرصه رسانه و نقش آن در آموزش
اسماعیل مصطفی زاده
102. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فنآوریهای نو و فضای مجازی زهرا بهرامی پور
103. تعیین فرصتها و چالشهای فراروی تربیت اسلامی در تعامل با فضای مجازی زهرا پوررشیدی بشرآبادی
تبیین روشهای استفاده مناسب از امکانات و قابلیتهای فضای مجازی در 104.
زهرا شریعتی تعمیق تربیت اسلامی
105. تبیین نقش حوزههای علمیه در نظریهپردازی تربیت اسلامی و فضای مجازی زهرا شعبانی
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی 106.
«تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی»
زهرا صالحی- شهپر حمله داری
107. تبیین اثرات و پیامدهای اینترنت در حوزه آموزش و جامعه پذیری دانشآموزان زهرا مهری
108. تبیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی زهرا یوردخانی
109. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی زهراصاحبی فرد
110. تربیت اسلامی در فضای مجازی برای نسل جدید زهره اذان گو
111. تبیین فرصتها و چالشهای فراروی تربیت اسلامی زهره سلیمانی نجف آبادی
112. نقش خانواده در تربیت اسلامی نوجوان در فضای مجازی زینب اسکندری
113. تبیین اثرات و پیامدهای تربیتی فناوری‌های نو و فضای مجازی زینب صفایی، فاطمه زهرا عزیزیان
114. چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت اخلاقی و عبادی زینب قدیری
بررسی تاثیر اینترنت بر هویت فرهنگی و دینی دانشآموزان دوره متوسطه 115.
(مطالعه موردی: هنرستان دخترانه دکتر اکبریه شهر تبریز)
ژیلا زارع اکبری- سید جمال حسینی
اقدم
نگاهی اجمالی به روشهای تربیت اجتماعی در نهج البلاغه و ارائه الگویی برای 116.
تبیین آن در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات
ستاره موسوی- دکتر سعید رجایی
پور- دکتر شقایق نیک نشان
ستاره موسوی، دکتر علی قاسم پور، 117. فرصتها و چالشهای کاربست فناوری تلفن همراه در جامعه اسلامی
مهندس جلال جبل عاملی
118. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فن آوریهای نو و فضای مجازی سحر مقدسی
.119
مقایسه اثر شرکت در فعالیتهای ورزشی و بازیهای مبتنی بر فضای مجازی بر
سعدی سامی بعد اجتماعی دانش آموزان
120. تبیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی سکینه امانی مجد
6
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
121. بررسی رابطه مصرف رسانههای گروهی و کیفیت زندگی دانشجویان سکینه سلیمانی- مهدی محمدی
122. تاثیر فناوری اطلاعات و فضای سایبری در رعایت آداب دانشجو درقبال استاد سمیه ثباتی مقدم
نقش اینترنت درجنگ نرم سایبری و امنیت خانوادهها سمیه شعبانی- رضا تاج آبادی 123.
124. فضای مجازی و تربیت اسلامی سمیه صابریان، سعید طاهریان
تبیین جایگاه رسانههای تصویری، متنی و گفتاری در تربیت اسلامی سمیه محمدی ارانی 125.
126. سبک زندگی در ایینه مجازی
سمیه نیکو گفتار ظریف- سمانه
حدادپور
.127
تبیین اثرات و پیامدهای جامعه‌ی مجازی اینترنت در عرصه‌ی آموزش و
سودابه رفیعی- محمدرضا میراولیائی پرورش
128. سواد رسانهای راهبرد تربیت فعالانه دینی سید بشیر حسینی
129. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی سید حسین موسوی دره بیدی
فضای مجازی و نومفهوم پردازی در مؤلفههای تربیت دینی: چالش و ضرورتی 130.
سیدمهدی سجادی مغفول در سیاستگذاریهای تربیتی
تاثیر استفاده از تلفن همراه بر کاهش امنیت اجتماعی توسط 131.
سیاوش پورطهماسبی-‌هادی پردل دانش آموزان دختر شهر اردبیل در سال 92
132. بررسی نقش فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش سید جواد مومنی
تاثیر ماهواره برهویت دینی و ملی و افت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع 133.
سید حسینهاشمی المدواری متوسطه دوم شهرستان مهریز استان یزد
تحلیل عاملی عوامل اصلی آسیب زای تربیت اسلامی در فضای مجازی اینترنت 134.
از دیدگاه کاربران اینترنتی متوسطه دوم
سید سعید حسینی-
زهره شفیعی
سید طاهر قادری و سیدههاجر جایگاه خانواده در محافظت از جوانان و نوجوانان با تأکید بر اینترنت 135.
میرعمادی
سید عبدالرسول علم الهدی- 136. آسیب شناسی هنجار عفاف در جامعه مجازی
محمدجواد نوروزی
سید محمود میراحمدی- سید یحیی 137. مطالعه نقش و تاثیرات تلفن همراه در دانش آموزان
میراحمدی- محمد ظاهر باقری
138. رسالت روحانیون در تربیت دینی با بهرهگیری از فضای مجازی سیدنجات حسینینژاد
بررسی رابطه بین شبکههای اجتماعی در فضای مجازی و سبک زندگی ایرانی 139.
سیده عفت رضوی اسلامی طالعه موردی دانشجویان دانشگاه پیام نور اردبیل
رابطه پایبندی مذهبی وعاملهای نهادی موثر بر فرایند جامعه پذیری مذهبی 140.
سیده فاطمه خوش کلام با تاکید برنقش خانواده و رسانههای گروهی
141. چالشها و راهکارهای تربیت اسلامی در فضای مجازی سیروس مرسلی
7
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
شهرام اسفندیارزاده ملکی- 142. بررسی عوامل موثربر اعتیاد اینترنتی کاربران فضای مجازی
دکترسیروس فخرایی
143. بررسی رابطه بین استفاده از فضای مجازی و تعاملات اجتماعی نوجوانان شهناز‌هاشمی
144. تربیت اسلامی وفضای مجازی ؛ چالش وراهکارها صادق محمدی زاده
تاملی بر زندگی دوم، سبک زندگی مجازی جوانان و شیوه‌های نوین تبلیغ 145.
دین : مطالعه موردی وبلاگ‌های دینی روحانیون در ایران
صالح اصغری
معظمه صابری نیلکی
تحلیل پدیدارشناختی سبک زندگی جوانان قمی کاربر شبکه اجتماعی 146.
فیسبوک
صمد عدلیپور- سید احمد میرمحمد
تبارد یوکلایی
147. اینترنت و آسیبهای اجتماعی فضای مجازی صنم رادمنش
تاثیر وابستگی به تلفن همراه بر آسیبهای روانی- اجتماعی و عملکرد تحصیلی 148.
دانش آموزان
طاهر اصلانی - یعقوب پناهی- رباب
فرجی
تبیین جایگاه مربی و معلم در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای 149.
طاهر گنجی مجازی
فرصتها و چالشهای اینترنت در تربیت دینی طاهره حاجی علیخانی 150.
بررسی علل گرایش به استفاده افراطی از اینترنت و اثرات وپیامدهای آن بر 151.
طاهره حسینی قمی نوجوانان
152. جایگاه خانواده در تربیت اسلامی فرزندان با توجه به ویژگیهای فضای مجازی طاهره صادق بیان
153. اثرات منفی اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی بر زندگی و روابط خانوادگی طاهره ملکی نجفآبادی
154. اثرات و پیامدهای تلفن همراه درحوزه آموزش و پرورش عالیه معتبرزاده
155. راهبردهای تربیت دینی درعصرفناوری اطلاعات عبدالرحیم عشقی- مهین باقری
156. بررسی اثرات وپیامدهای تربیتی فناوریهای نوین و فضای مجازی عبدالرسول محمدی دورکی
بهبود کارآئی سخت افزاری و نرم افزاری فناوری اطلاعات و ارتباطات در 157.
عبداالله انصاری راستای استفاده از فرصتهای فضای مجازی برای تربیت اسلامی
158. بررسی رابطه بین تاثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانوادهها عزیزه پاداشیان فرد- احمد جهانی
159. پیامد و اثرات تربیت در فضای مجازی عفت شریف پور
تاثیر شبکههای اجتماعی به عنوان برنامه درسی پنهان بر صلاحیتهای 160.
اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران
علی اکبر خسروی بابادی - کامبیز
پوشنه- زهرا پروازی مقدم
161. بررسی چالشهای پیش روی تعلیم وتربیت اسلامی در فضای مجازی علی لطیفی
162. برنامهسازی دینی برای کودکان از دیدگاه نظریه تربیت عقلانی بصیرتگرا علیرضا رحیمی
تاثیر فضای مجازی بر فرایندهای جامعه پذیری دانش آموزان دبیرستانی 163.
علیرضا قبادی (نمونه مورد مطالعه: دانش آموزان شهر تهران)
8
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
164. اثرات و پیامدهای اینترنت در تعلیم و تربیت علی اکبر رضا نژاد
تبیین چگونگی تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای 165.
علی بیگدلو- ثریا بابائی خمارکی فضای مجازی
بررسی اثرات و پیامدهای کاربرد فناوریهای نو بویژه اینترنت و تلفن همراه در 166.
حوزه آموزش و پرورشِ نسل جوان
علی حاجی محمّدی، سعیده حاجی
زاده
167. بررسی تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی خانواده علی حیدری نیا
168. تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه و اینترنت در حوزه آموزش و پرورش علی طالشی رستمی
169. نقش تربیت اسلامی در پیشگیری از آسیبهای فضای سایبری بر خانواده علی نایبپور- محمد نایبپور
فناوری اذطلاعات و فضای مجازی در حوزه آموزش و پرورش (کارکردها، چالش 170.
علی یوسفی‌ها و راهکارها)
171. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی غلامرضا جلالی
غلامرضا خضرلو – سهیلا مولایی – 172. چالش‌های هویت سیال و متکثر فضای مجازی ریزوماتیک در نظام تربیتی
ویدا شریفی
بررسی عوامل موثر در گرایش دانش آموزان به فضای مجازی و ارایه راه کارهای 173.
پیشگیرانه برای مقابله با آن
غلامرضا مالکی فارسانی- حجت االله
مرادی پردنجانی- اکبر جهانبازی
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو در فضای مجازی 174.
غلامعلی احمدی تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش
175. تربیت اسلامی و فضای مجازی ؛ چالش و راهکارها فاروقه حسین بابائی
176. تربیت اسلامی در فضای مجازی فاطمه حسنی
177. نقش رسانه‌های دیداری و شنیداری در تربیت اسلامی فاطمه صابری
178. نقش اینترنت در تربیت فاطمه عباسی علایی
179. تبیین اثرات و پیامدهای شبکههای اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش فاطمه عرب
180. تربیت اسلامی در فضای مجازی فاطمه عطارزاده نیاسری
بررسی جایگاه مربی و متربی در فضای مجازی با توجه به رساله حقوق امام 181.
سجاد علیه السلام
فاطمه کرباسیان- دکتر رضا جعفری
هرندی
تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی با به کارگیری روش 182.
فاطمه کوهساری (منطقی، تحلیلی، استدلالی)
183. تاثیر ومیزان استفاده ازاینترنت بر جوانان دانشجو در دانشگاه شهیدباهنر کرمان فاطمه گرامی
184. پیامدهای ماهواره در خانواده و راهکارهای رویارویی با آن فاطمه مالکی
9
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
185. مفهوم شناسی فضای مجازی وابعاد تربیتی آن در آموزش وپرورش فاطمه نوری پور دهکردی
186. تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه‌ی آموزش و پرورش فاطمه یوردخانی
.187
شناسایی و تبیین تجارب سازمانهای بین المللی، نهادهای تربیتی و دینی،
مدارس و مراکز آموزشی اسلامی در بهره گیری از فضای مجازی در تعمیق
تربیت اسلامی
فخرالملوک برادران
188. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی فرشته توکلی
189. نگاهی به مبانی روانشناختی فضای مجازی و نقش آن در تربیت اسلامی فرهاد کریمی – پروانه شادمانی
190. اثرات و آسیبهای شبکههای ماهوارهای بر نظام خانواده در تربیت اسلامی فریده نوری
فضای مجازی برای بچهها فرصت یا تهدید؟ فهیمه حلوائی 191.
192. بررسی شبکه‌های اجتماعی فهیمه صیامی
شیوه مناسب فرزندپروری و نگاهی نو و آگاهانه به تربیت اسلامی با توجه به 193.
فیضمحمد تیموریان-احمد اکبری ویژگیهای فضای مجازی
بررسی تأثیر شبکه‌های مجازی در سبک زندگی جمانان از دیدگاه دانشجویان 194.
دانشگاه پیام نور واحد اهر
قادر سلمان پور- نسرین مظاهری-
مریم صفری
بررسی رابطه استفاده از اینترنت و پیامدهای روانی – اجتماعی آن در بین 195.
قادر یراسته نیا - مهناز جوادی دانش آموزان دبیرستانی
تأثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر جهت گیری مذهبی 196.
قدسی احقر دانش آموزان دوره متوسطه
197. نقش مدارس ابتدایی در استفاده صحیح دانشآموزان از امکانات فضای مجازی کبری کریم زاده
198. شناسایی راهکارهای تعمیق تربیت اسلامی در فضای مجازی کبری یوردخانی
بررسی رابطه کاربران شبکههای اجتماعی بر هویت محلی (مطالعه موردی 199.
دانشجویان بومی دانشگاه اصفهان)
کرامت رنجبر دانش آموخته-‌هاجر
عسگری دانشجوی
200. تبیین اثرات و پیامدهای شبکه‌های ماهواره‌ای در حوزه آموزش و پرورش کلثوم کلانتری
201. تبیین فرصتها و چالشهای فراروی تربیت اسلامی در فضای مجازی کوکب سادات حسینی
کیومرث فلاحی تربیت معنوی، فرصت‌های اخلاق اسلامی و چالش‌های فضای مجازی 202.
203. تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش لیدا عیوضی
204. بررسی پیامدهای استفاده از اینترنت در خانواده‌های ایرانی لیلا پیری – رویا‌هادی لو
10
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
205. تربیت اسلامی در فضای مجازی لیلا کریمی
206. فرصتها و تهدیدها درآسیب شناسی بزهکاری نوجوانان
مجتبی سلطانی- حسن قربانی- ناصر
مهران فرد - علی وقاری - سید سعید
موسوی
207. زندگی دوم: آسیبها و مشکلات در زندگی دانشآموزان نوجوان مجید قدمی و زهرا خسروجردی
208. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی (اینترنت ) بر سبک زندگی مجید رضا رئیسی
بررسی رابطه‌ی جو عاطفی خانواده با اعتیاد به اینترنت و هویت یابی نوجوانان 209.
18-14 ساله شهر اصفهان
مجید شریفی قوتانی - رقیه قزلوند
فاطمه اسلامی هرندی
مجید عنان پور خیرآبادی 210. تاثیرات فضای مجازی بر تعلیم و تربیت اسلامی
محبوبه عنان پور خیرآبادی
211. شناخت نظریهها در فضای مجازی محبوبه برنده
212. تاثیر فناوریهای نوین بر دانشآموزان
محبوبه صابریان-مهرنوش جعفرپور-
فخرالملوک ماندگاری- ریحانه چیتی-
فرحنازکلانتری
213. تبیین اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در حوزه آموزش و پرورش محبوبه فاضل
.214
بررسی رابطه‌ی بین اینترنت، ماهواره و تلفن همراه با سطح رفتارهای جنسی
محبوبه قویدل حیدری دانش آموزان
215. راهکارهای رسانه‌ای تربیت اسلامی در شرایط جنگ نرم محسن موحدی
216. تبیین راهکارهای تعمیق تربیت اسلامی از طریق فضای مجازی محمد حیدری
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی 217.
( تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش )
محمد رضا عیدی عبدالهی - محمد
جواد کاروانی
218. تاملی بر آثار اخلاقی فضای مجازی بر خانواده؛ آسیبها و راهکارها
محمد نورمحمدی نجف آبادی-
فریبرز صدیقی ارفعی - ابراهیم
یاوریان
نقش رسانههای نوین تصویری، متنی، گفتاری بر سبک زندگی اسلامی – ایرانی 219.
خانواده
محمد نورمحمدی نجف آبادی-
فریبرز صدیقی ارفعی
آسیبها(چالشهای) فضاهای مجازی و نقش تربیتی والدین با استناد به مبانی و 220.
ادله فقهی و حقوقی تادیب کودک
محمدحسین محبی- دکترحسین
ابوئی نیرزی- دکترسیداحمد
طباطبائی
221. تربیت اسلامی-فضای مجازی چالشها و فرصتها محمدرضا پوربافرانی
تبیین چگونگی تعاملات حوزههای علمیه با وزارت آموزش و پرورش 222.
در بهرهگیری از فضای مجازی برای تربیت اسلامی
محمدرضا تمسکی
11
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
رسالت رسانههای گروهی(فراگیرترین فضای مجازی) در ترویج فرهنگ 223.
محمود فتح آبادی نماز(مهمترین نماد تربیت دینی
224. تبیین اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در حوزه آموزش و پرورش محمود محمدی- مسعود محمدی
225. تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش مختار شهبازی -فرشته بهزاد
226. بررسی اثرات و چالشهای فراروی تربیت اسلامی در فضای مجازی مرتضی اسکندری
227. چالشهای کاربری از فضای مجازی مرتضی منطقی
228. پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در مدرسه، خانواده و راهکارهای مقابله با آن مرضیه خداداد
229. تربیت اسلامی وفضای مجازی مرضیه ذوالفقاری
230. مروری بر تأثیر و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعلیم و تربیت مرضیه شیوعی لنگرودی
231. تبیین اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در حوزه آموزش و پرورش مرضیه محمدی
232. اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت درحوزه "آموزش و پرورش" مرضیه یوسفی
233. چالشهای آموزش وپرورش در تربیت دینی مروارید طباطبایی قمی
234. نسبت فضای مجازی با تربیت اسلامی مریم عبادی زاده
بررسی تأثیرات مثبت و منفی اینترنت بر تربیت کودکان و نوجوانان 235.
مریم آقابیگی- مصطفی حسین زاده و فرهنگ اسلامی
236. تبیین فرصتها و چالشهای فراروی تربیت اسلامی در تعامل با فضای مجازی مریم جعفری مقدم
تربیت اسلامی، چالشهای فضای مجازی و راهکارهای مقابله آن 237.
مریم حقیقت (بررسی و ارزیابی تأثیرات نابهنجار اجتماعی فضای مجازی)
238. اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر رشد اجتماعی، جسم و روان کودکان مریم فخاری- محبوبه فخاری
239. بررسی تاثیرات فناوریها و فضای مجازی مریم کرمیان
مریم مجیدی- دکتر مصطفی شیخ 240. تعیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی
زاده
241. تبیین جایگاه خانواده درتربیت اسلامی باتوجّه به ویژگیهای فضای مجازی مریم ملکی خوزانی
242. اثر توسعه اینترنت بر بهبود سرمایه انسانی مژگان آل ابراهیم دهکردی
تبیین فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت 243.
مژگان رمضانی اعتقادی، عبادی و اخلاقی
جایگاه ظرفیت رسانه و فناوریهای جدید (شبکه تارنمای جهانی) در سند 244.
معصومه صمدی تحول بنیادین آموزش و پرورش
پرورش تفکر انتقادی : مواجهه خردورزانه نظام تعلیم و تربیت اسلامی با فناوری 245.
معصومه صمدی‌های نو
12
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
تبیین فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت 246.
معصومه غلامی اعتقادی، عبادی و اخلاقی
247. تبیین تهدیدها و فرصتهای فراروی دانشآموز ایرانی در فضای مجازی معصومه گلباز جباری
248. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوری نو وفضای مجازی ملیحه آجودانی
249. سبک زندگی فضاها و چالشها ملیحه قنادیان
250. تبیین اثرات وپیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش وپرورش منصوره کریمی
251. نقش والدین در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی منور اوحدی مرام
252. عوامل و زمینههای تربیت اسلامی در فضای مجازی و سیره صادقین منیژه اسداللهی
253. فضای مجازی: فرصتهای فرا روی تربیت اسلامی منیره رضایی
منیژه رجبی ناساری 254. تبیین اثرات و پیامدهای شبکههای جهانی اینترنت در حوزه آموزش و پرورش
فخرالسادات یوسفی طبایی
255. تبیین فرصتهاوچالشهای فراروی تربیت اسلامی درفضای مجازی منیژه سیدیان
نگاهی به ابعاد فضای مجازی در آموزش و پرورش: نمونه موردی (فناوری 256.
مهدی میرزایی- یداله دوستی اطلاعات IT)
257. تحلیل و آسیب شناسی فضای مجازی در خانواده ایرانی مهرداد برون
بررسی مدیریت بدن معلمان زن شهر ارومیه و عوامل اجتماعی موثر بر آن مهسا اسدی قهرمانلو- نادر فزون مهر- 258.
ندا جلیلی
تبیین نقش حوزههای علمیه در عرصه سیاست گذاری تربیت اسلامی در فضای 259.
مهوش پدیدار مجازی
260. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی مهین طالبی اسکندری
نیاز سنجی آموزشی پیرامون شناخت سبک زندگی رضوی در بین کاربران 261.
مولود اعظمیان بیدگلی فضای مجازی (اینترنت)
بررسی اثرات وپیامدهای تربیتی فناوریهای نو 262.
و فضای مجازی
میترا یاری- حدیث یاری- سحر
همتی- مریم حسین آبادی
نقش فناوری اطلاعات و اینترنت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان 263.
مینا ابراهیم زاده مطالعه موردی دانش آموزان دبیرستانهای شهر اردبیل
تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی ناصر سرعتی 264.
فرصتها، چالشها و تهدیدها در ارتباطات مجازی و چگونگی تحقق اهداف 265.
نبی اله ابراهیمی تربیت اسلامی در فضای مجازی
اثرات و پیامدهای تلفن همراه در دانش آموزان نرجس اربابی 266.
267. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی نرگس غلامی- مریم جلالی
13
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
268. تبیین تأثیرات ماهواره برآموزش وپرورش
نسرین کاوئی- احمد کاوه- عصمت
کاوئی
269. تربیت اسلامی در فضای مجازی نسیبه نوبخت
270. شناسایی راهکارهای تعمیق تربیت اسلامی در فضای مجازی نعمت اله میرزایی
نقش تعاملی آموزش و پرورش و حوزه علمیه در الگوسازی تربیت دینی دانش 271.
نعیمه رضاپور- فاطمه قنبریان آموزان در فضای مجازی
نوریه شادالویی- ناهید گرکانی 272. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی
273. بررسی تأثیر فضای مجازی و اینترنت بر آموزش و پرورش نیلوفر دستموزه
274. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی نیر مرکب سازی
275. فضای مجازی و اثرات مثبت و منفی آن‌هاجر برزوئی - توران قدس
هادی پردل- علیرضا بالش زر- مریم 276. بررسی نقش رسانهها با رویکرد روانشناسانه در نهادینه کردن آموزههای دینی
حجازی پور- صبا رستمی صحت
بررسی اثرات و پیامدهای استفاده نامناسب از تلفن همراه در بین دانش آموزان 277.
هادی خیرآبادی- احمد اکبری متوسطه
فلسفه علم وعمل در سیره وسبک زندگی امام رضا(ع)‌هاشم اندیشه 278.
تبیین اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در بین نوجوانان و جوانان از 279.
الهام صابری فر منظر تربیتی
280. تبیین فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی در زمینه تربیت اسلامی الهه نوبخت
وحید ابوالفضلی 281. چالشها و راهکارهای تعمیق و توسعه تربیت اسلامی در فضای مجازی
پروین مقدس
عینی سازی مجاز، مجازی سازی عین؛ تحلیلی معرفت شناختی یحیی جهانگیری 282.
چالشها و فرصتهای دنیای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تربیت 283.
یونس بلیدئی دینی و تربیت اخلاقی
14

 

 

 

 

 

به نام خدا
فهرست کلیه مقالات همایش فضای مجازی به همراه نام نویسنده
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
1. بررسی تاثیر اینترنت بر بیگانگی اجتماعی ابراهیم شاملو- بهاره محمدی
راهکارهای تعمیق تربیت اسلامی در فضاهای مجازی و آسیب شناسی آن 2.
(فضای مجازی فرصتی برای انتقال فرهنگ تربیت اسلامی)
ابوالقاسم عیسی مراد
سیده نرگس پورعباس
3. بررسی نقش مشارکتی خانواده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ابوذر خاوری- حمید ضمیری کمال
4. هویت دینی و فضای مجازی: چالشها و راهکارها آتیه مولایی
تبیین فرصتها, چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت سیاسی و 5.
احترام مولوی وردنجانی اجتماعی
آیا امکان استفاده از تلفن همراه توسط دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت 6.
آذر تاجور - فرحناز سلوت وجود دارد؟
تلویزیون و تاثیر آن در بهبود رفتارهای دینی و اجتماعی دانش آموزان دوره 7.
آذر تاجور-‌هادی پردل ابتدایی
8. تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش آرزو رحیم زاده -ینگه قلعه
بررسی اثربخشی روش آموزش مجازی و سخنرانی بر مهارتهای کارآفرینی 9.
آرش قربان نیا - مهدی رجبیان دانش آموزان دبیرستانهای مشهد
.10
ارائه راهکارهایی قرآنی جهت مصونیت جامعه در مقابل آسیبهای رسانههای
جمعی (باتاکید بر آسیب زدائی قشر جوان و نوجوان)
اسحاق رحمانی- نادیا دادپور- سمانه
زازانی- مریم السادات میرقادری
11. تحلیل روانشناختی زورگیری سایبری در نوجوانان اسماعیل سعدیپور
12. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی اعظم اسماعیلیان
مقایسه رشد مهارت اجتماعی در دانش آموزان دختر دبیرستانی کاربر و غیر 13.
کاربر
اعظم امیری
منیژه ارباب سیر
14. شناخت نظریهها و دیدگاههای تربیت اسلامی در فضای مجازی اعظم رجبی ثابت
15. تربیت اسلامی و فضای مجازی؛ چالش و راهکارها اعظم رستم زاده
16. تربیت اسلامی و فضای مجازی ؛ چالش و راهکارها اعظم نوروزی
افسانه رزاقی رباطی 17. تبیین اثرات و پیامدهای شبکههای ماهواره‌ای در حوزه آموزش و پرورش
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی 18.
افسانه وکیلی مفاخری فناوریهای نو و فضای مجازی
پیوست اول
1
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
اکرم صالح زاده - فاطمه حسن زاده 19. تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بارویکرد دینی بر عزت به نفس دانشآموزان
اصفهانی
بررسی راههای تقویت بنیه دینی در جهان مدرن در میان دانش آموزان دختر 20.
مقطع متوسطه
امالبنین آزادی مقدم آرانی - محبوبه
غیاثیان آرانی- رضا شاکر آرانی-
عباس معین فر
امالبنین بهرامیان- رضیه پیرمرادیان 21. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی
- مریم آصفی- سید حیدر قائم مقامی
تبیین تاثیرات شبکه‌های ماهوارهای و فضای مجازی بر سبک زندگی اسلامی- 22.
ایرانی
امیر عبدالرضا سپنجی
سمانه خودچیانی
تبیین جایگاه و راهکارهای سواد رسانه‌ای برای بهره مندی صحیح دانش 23.
آموزان از رسانه‌های نوین و فضای مجازی، مبتنی بر آموزه‌های اسلامی
امیر عبدالرضا سپنجی
سمانه خودچیانی
بررسی نقش و اثر بخشی معلمان در تعلیم و تربیت اسلامی با توجه به فضای 24.
امیر ملاحسینی مجازی
25. اثرات و آسیبهای استفاده مفرط دانش آموزان از تلفن همراه امین طاهری
26. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر آموزش و پرورش امینه میاحی
27. اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی ایران قدیانی- مهدی قدیانی
28. بررسـی اثرات و پیامـدهای تربیتـی فنـــاوریهای نو و فضای مجـازی بتول بهرامیان
بهاره نصیری 29. بررسی اثر تلفن همراه بر جوانان
آمنه بختیاری
30. تأثیررسانههای جدید(ماهواره و اینترنت) بردین داری بتول دررودی- بهمن سعیدی پور
31. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی بهروز علم آموز
32. بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی اینترنتی بر فرایند تعلیم و تربیت بهمن سعیدی پور- مهدی رجبیان
بررسی چگونگی استفاده از فضای اینترنت در بین دانشآموزان پسر دوره 33.
بهنام پارسافر متوسطه در منطقه سیلوانا
بررسی محتوای شبکههای ماهوارهای و پیامدهای آن بر سبک زندگی ایرانی- 34.
بهنام پارسافر - فرزاد عزیزی اسلامی (مطالعه موردی: شبکههای فارسی وان، جم تی وی و پی ام سی)
ارائه رشته "کسب و کارالکترونیکی"درآموزش وپرورش، فرصتی مناسب برای 35.
بهنام مهدی خشوئی آموزش اخلاق و مکاسب
تاثیر فضای مجازی بین دختران دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان و 36.
آسیبهای ناشی از آن
پروانه شمس- معصومه ولایتی- الهه
محنتی- احمد ربانی
37. تبیین فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت پروانه شمس نجف آبادی
2
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
اعتقادی، عبادی و اخلاقی و اهمیت و ضرورت امنیت در فضاى مجازى معصومه ولایتی نجف آبادی
الهه محنتی نجف آبادی
احمد ربانی
پروین شیرین زاده 38. نقش والدین در تربیت دینی فرزندان وتاثیر فضای مجازی در تربیت دینی
زهره شیرین زاده
بررسی عوامل موثر بر اعتیاد اینترنتی جوانان و پیامدهای آن (مورد مطالعه 39.
پیمان نصیرآذر- حجت شفیعی شهر پارسآبادمغان )
پیروز باقری زمانی- عصمت سید 40. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی
سجادی
41. تبیین اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی توران بهرامی
42. تبیین فرصتها و چالشهای فراروی تربیت اسلامی در فضای مجازی توران مجیری
جعفر چراغیان- قادر پیروتی اقدم- 43. نقش اینترنت در چالشهای تربیتی فرزندان
سید حسین نجاتی موسوی
بررسی چگونگی بهره برداری بهینه از فضای مجازی در توسعه سبک زندگی 44.
جعفر کریمی اسلامی در جامعه
اثرات و پیامدهای شبکه‌های اجتماعی با تکیه بر اینترنت در حوزه آموزش و 45.
پرورش
جهانگیری محرابی پور- زیبا محمدی
راد- مصطفی شکری
نقش رسانه در ایجاد ارزشها وتربیت اسلامی با تاکید بر تولیدات ماهواره‌ای و 46.
جواد زنگوئی انیمیشنهای کودک و نوجوان
47. گسترش تربیتی مردمسالاری دینی در مقابل دمکراسی غربی حامد رضایی
48. تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در آموزش و پرورش حامد صفا
49. تبیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی حامد طاهریان- جلیل طاهریان
50. تبیین اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در حوزه آموزش و پرورش حجت ا.. رستمیان
51. بررسی اثرات وپیامدهای تربیتی فناوریهای نو وفضای مجازی حدیث مهدیان
تبیین فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت 52.
اعتقادی، عبادی و اخلاقی
حسن کاتبی -فاطمه
کربلاییهاشمیان
بررسی عوامل مرتبط با "هویت خانوادگی" با تاکید بر فضای مجازی در بین 53.
حسن مومنی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان دهلران
حسین رحمان پور- کریم درویش 54. آموزش و پرورش، فضای مجازی، چالشها و راهکارها
پور- علی محمد درویش پور
55. اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش حسینعلی حسین پور- فاطمه خلیلی
میزان آشنایی و کاربرد فاوا و فضای مجازی در مدارس متوسطه شهر قم با 56.
تأکید بر تربیت اسلامی
حمید جعفریان یسار- مصطفی
محمدزاده
3
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
57. تهدیدها و فرصتهای دنیای مجازی در تربیت دینی حمید خادم مسجدی، جعفر چراغیان
حمید خرمی راد- امین خرمآبادی- 58. بررسی تأثیر اینترنت بر تربیت دینی دانش آموزان دوره ابتدایی
فاتح توانگر
59. تبیین جایگاه مدرسه در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی حمیده پارسا فر
60. سنجش سطح اعتماد الکترونیک مدارس مبتنی بر دلالت‌های تربیت اسلامی حیدر تورانی
61. نگاهی روانشناختی به آسیبشناسی دینباوری جوانان خدیجه پارسا
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فن آوریهای نو و فضای مجازی با تاکید بر 62.
خدیجه علی اکبری آسیب شناسی
پیش بینی اعتیاد به بازیهای ویدیویی- رایانه‌ای از روی عملکرد خانواده(وابعاد 63.
آن) و پرخاشگری(و ابعاد آن) در دانش آموزان
داود حاج خدادادی- علیمحمد
نظری- مرتضی منطقی
دکتر جمیله علم الهدی 64. بررسی تأثیرشبکه اجتماعی فیس بوک بر ارتباط خانوادگی جوانان
اعظم شریفی
65. اعتیاد به اینترنت و کار در فضای مجازی در بین نوجوانان دانش آموز دکتر داوود تقوایی- الهام مهبد
بررسی نقش و جایگاه فناوریهای مبتنی بر اینترنت در تربیت (جامعهپذیری) 66.
سیاسی شهروندان
دکتر رسول زوارقی
هانیه دودمانی ملکی
67. معرفت شناسی تربیت دینی در فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)
دکتر سید علی حسینی زاده-محمد
ابراهیم قادری مقدم
68. فضای مجازی، تهدید یا فرصتی برای تعلیم و تربیت دکتر شمسی نامی
69. زندگی دوم ; جوانان، خانواده : مرور نتایج برخی مطالعات دکتر عبدالحمید رضوی
تحلیل ژئوپلیتیکی تأثیر فضای مجازی بر فرهنگ و هویت مردم در روستاهای 70.
غرب گیلان
دکتر علیرضا محرابی -سامره یعقوبی
- آیه شعبانی
دکتر کاظم ذوقی - علی اقا محمدی 71. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی
عذرا عرفانی پور
بررسی نقش فضای مجازی بر تقویت سبک زندگی اسلامی ایرانی 72.
مبتنی بر اصلاح الگوی مصرف
دکتر لیلا مقتدایی - مریم زاغیان-
سحر ربانی
دکتر مریم دلاور 73. تبیین اثرات و پیامدهای شبکههای اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش
دکتر نرگس قاسمی
74. فضای مجازی، سبک زندگی و باورها و رفتارهای سلامت بخش/ آسیبزا دکتر مسلم پرتو
نقشهای تربیتی ایرانی- اسلامی مادرانه و کنترل مصرف ماهوارهای نوجوانان دکتر مهدی منتظر قائم 75.
فاطمه حاجی کاظم طهرانی
تبیین اثرات و پیامدهای ابزارهای جهانی شدن (شبکه جهانی اینترنت و 76.
ماهواره ) در حوزه تعلیم و تربیت دینی و اخلاقی
دکترزهره اسماعیلی
مریم شیربیگی
77. تربیت دینی در کانون ارتباطات جهانی دکترعصمت مومنی
4
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
دکترفرهاد سراجی- طیبه پورحسن 78. تبیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی
بارکوسرایی
مفهوم شناسی فضای مجازی و استاندارد آن در ابعاد تربیتی اسلامی آموزش و 79.
دکترمهرناز سعادت پرورش
80. اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی راضیه پیشه ور
81. تبیین جایگاه مدرسه در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی رأفت مصطفایی
82. تربیت اسلامی و فضای مجازی: چالش‌ها و راه کارها رباب سرکاری
83. تبیین فرصتها و چالشهای فراروی تربیت اسلامی در فضای مجازی رحمان کوهی
84. تبیین اثرات و پیامدهای تربیتی و آموزشی فناوریهای نو و فضای مجازی رحیم کشاورز
85. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نووفضای مجازی رسول زمانی
86. تبیین اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در حوزه آموزش و پرورش رسول محبوبی فولادی
.87
شناسایی وبررسی انواع روشهای حذف پیامدهای مخرب فضای مجازی با
هدف سالم سازی این عرصه در ایجاد فضایی ایمنتر برای ارائه دیدگاههای
تربیت اسلامی
رضا امانی -پرنسیلاجهانگیری
رضا تاج آبادی 88. اهمیت و جایگاه وب در ارائه خدمات مرجع مجازی به کاربران
89. جایگاه اخلاق مجازی دراینترنت رضا تاج آبادی
90. جایگاه وب سایتهای کتابخا نه‌ای در ارتقاء و بهبود سواد اطلاعاتی کاربران رضا تاج آبادی
91. جایگاه اخلاق حرفهای معلمان در نظام تعلیم و تربیت ا سلامی رضا تاج آبادی- سمیه شعبانی
بررسی فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت اعتقادی، 92.
عبادی و اخلاقی
رضا حسین پور اصل لسکوکلایه-
محمد شمسی
93. بررسی تاثیر اینترنت بر هویت فردی و اجتماعی نوجوانان رضا رأفتی
برنامه ریزی درسی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تربیت اسلامی رضا محمد بیگی- لیلا جولایی 94.
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی 95.
«تبیین اثرات و پیامدهای شبکههای اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش»
رضوان شریفپور
تبیین چگونگی بهرهگیری از رسانههای آموزشی در تدوین منابع آموزشی و 96.
تربیتی
رقیه خمسه
جنگ نرم و راههای مقابله با آن (مورد مطالعه فیسبوک) رقیه علائی خرایم 97.
98. اخلاق سایبری،اصول وقواعد آن از منظر اسلام و مقررات بین المللی و داخلی رقیه قهرمانی
رودابه رضائی- امین رضائی- مریم 99. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی
رضائی
5
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
رودابه رضائی- امین رضائی- مریم 100. میزان اثر بخشی اینترنت بر رشد تحصیلی- اجتماعی دانش آموزان شهر آبدانان
رضائی -فرزانه رضائی
زرین فرهادی - مصطفی شیخ زاده- 101. بررسی ارزش اخلاق و تربیت در عرصه رسانه و نقش آن در آموزش
اسماعیل مصطفی زاده
102. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فنآوریهای نو و فضای مجازی زهرا بهرامی پور
103. تعیین فرصتها و چالشهای فراروی تربیت اسلامی در تعامل با فضای مجازی زهرا پوررشیدی بشرآبادی
تبیین روشهای استفاده مناسب از امکانات و قابلیتهای فضای مجازی در 104.
زهرا شریعتی تعمیق تربیت اسلامی
105. تبیین نقش حوزههای علمیه در نظریهپردازی تربیت اسلامی و فضای مجازی زهرا شعبانی
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی 106.
«تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی»
زهرا صالحی- شهپر حمله داری
107. تبیین اثرات و پیامدهای اینترنت در حوزه آموزش و جامعه پذیری دانشآموزان زهرا مهری
108. تبیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی زهرا یوردخانی
109. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی زهراصاحبی فرد
110. تربیت اسلامی در فضای مجازی برای نسل جدید زهره اذان گو
111. تبیین فرصتها و چالشهای فراروی تربیت اسلامی زهره سلیمانی نجف آبادی
112. نقش خانواده در تربیت اسلامی نوجوان در فضای مجازی زینب اسکندری
113. تبیین اثرات و پیامدهای تربیتی فناوری‌های نو و فضای مجازی زینب صفایی، فاطمه زهرا عزیزیان
114. چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت اخلاقی و عبادی زینب قدیری
بررسی تاثیر اینترنت بر هویت فرهنگی و دینی دانشآموزان دوره متوسطه 115.
(مطالعه موردی: هنرستان دخترانه دکتر اکبریه شهر تبریز)
ژیلا زارع اکبری- سید جمال حسینی
اقدم
نگاهی اجمالی به روشهای تربیت اجتماعی در نهج البلاغه و ارائه الگویی برای 116.
تبیین آن در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات
ستاره موسوی- دکتر سعید رجایی
پور- دکتر شقایق نیک نشان
ستاره موسوی، دکتر علی قاسم پور، 117. فرصتها و چالشهای کاربست فناوری تلفن همراه در جامعه اسلامی
مهندس جلال جبل عاملی
118. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فن آوریهای نو و فضای مجازی سحر مقدسی
.119
مقایسه اثر شرکت در فعالیتهای ورزشی و بازیهای مبتنی بر فضای مجازی بر
سعدی سامی بعد اجتماعی دانش آموزان
120. تبیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی سکینه امانی مجد
6
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
121. بررسی رابطه مصرف رسانههای گروهی و کیفیت زندگی دانشجویان سکینه سلیمانی- مهدی محمدی
122. تاثیر فناوری اطلاعات و فضای سایبری در رعایت آداب دانشجو درقبال استاد سمیه ثباتی مقدم
نقش اینترنت درجنگ نرم سایبری و امنیت خانوادهها سمیه شعبانی- رضا تاج آبادی 123.
124. فضای مجازی و تربیت اسلامی سمیه صابریان، سعید طاهریان
تبیین جایگاه رسانههای تصویری، متنی و گفتاری در تربیت اسلامی سمیه محمدی ارانی 125.
126. سبک زندگی در ایینه مجازی
سمیه نیکو گفتار ظریف- سمانه
حدادپور
.127
تبیین اثرات و پیامدهای جامعه‌ی مجازی اینترنت در عرصه‌ی آموزش و
سودابه رفیعی- محمدرضا میراولیائی پرورش
128. سواد رسانهای راهبرد تربیت فعالانه دینی سید بشیر حسینی
129. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی سید حسین موسوی دره بیدی
فضای مجازی و نومفهوم پردازی در مؤلفههای تربیت دینی: چالش و ضرورتی 130.
سیدمهدی سجادی مغفول در سیاستگذاریهای تربیتی
تاثیر استفاده از تلفن همراه بر کاهش امنیت اجتماعی توسط 131.
سیاوش پورطهماسبی-‌هادی پردل دانش آموزان دختر شهر اردبیل در سال 92
132. بررسی نقش فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش سید جواد مومنی
تاثیر ماهواره برهویت دینی و ملی و افت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع 133.
سید حسینهاشمی المدواری متوسطه دوم شهرستان مهریز استان یزد
تحلیل عاملی عوامل اصلی آسیب زای تربیت اسلامی در فضای مجازی اینترنت 134.
از دیدگاه کاربران اینترنتی متوسطه دوم
سید سعید حسینی-
زهره شفیعی
سید طاهر قادری و سیدههاجر جایگاه خانواده در محافظت از جوانان و نوجوانان با تأکید بر اینترنت 135.
میرعمادی
سید عبدالرسول علم الهدی- 136. آسیب شناسی هنجار عفاف در جامعه مجازی
محمدجواد نوروزی
سید محمود میراحمدی- سید یحیی 137. مطالعه نقش و تاثیرات تلفن همراه در دانش آموزان
میراحمدی- محمد ظاهر باقری
138. رسالت روحانیون در تربیت دینی با بهرهگیری از فضای مجازی سیدنجات حسینینژاد
بررسی رابطه بین شبکههای اجتماعی در فضای مجازی و سبک زندگی ایرانی 139.
سیده عفت رضوی اسلامی طالعه موردی دانشجویان دانشگاه پیام نور اردبیل
رابطه پایبندی مذهبی وعاملهای نهادی موثر بر فرایند جامعه پذیری مذهبی 140.
سیده فاطمه خوش کلام با تاکید برنقش خانواده و رسانههای گروهی
141. چالشها و راهکارهای تربیت اسلامی در فضای مجازی سیروس مرسلی
7
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
شهرام اسفندیارزاده ملکی- 142. بررسی عوامل موثربر اعتیاد اینترنتی کاربران فضای مجازی
دکترسیروس فخرایی
143. بررسی رابطه بین استفاده از فضای مجازی و تعاملات اجتماعی نوجوانان شهناز‌هاشمی
144. تربیت اسلامی وفضای مجازی ؛ چالش وراهکارها صادق محمدی زاده
تاملی بر زندگی دوم، سبک زندگی مجازی جوانان و شیوه‌های نوین تبلیغ 145.
دین : مطالعه موردی وبلاگ‌های دینی روحانیون در ایران
صالح اصغری
معظمه صابری نیلکی
تحلیل پدیدارشناختی سبک زندگی جوانان قمی کاربر شبکه اجتماعی 146.
فیسبوک
صمد عدلیپور- سید احمد میرمحمد
تبارد یوکلایی
147. اینترنت و آسیبهای اجتماعی فضای مجازی صنم رادمنش
تاثیر وابستگی به تلفن همراه بر آسیبهای روانی- اجتماعی و عملکرد تحصیلی 148.
دانش آموزان
طاهر اصلانی - یعقوب پناهی- رباب
فرجی
تبیین جایگاه مربی و معلم در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای 149.
طاهر گنجی مجازی
فرصتها و چالشهای اینترنت در تربیت دینی طاهره حاجی علیخانی 150.
بررسی علل گرایش به استفاده افراطی از اینترنت و اثرات وپیامدهای آن بر 151.
طاهره حسینی قمی نوجوانان
152. جایگاه خانواده در تربیت اسلامی فرزندان با توجه به ویژگیهای فضای مجازی طاهره صادق بیان
153. اثرات منفی اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی بر زندگی و روابط خانوادگی طاهره ملکی نجفآبادی
154. اثرات و پیامدهای تلفن همراه درحوزه آموزش و پرورش عالیه معتبرزاده
155. راهبردهای تربیت دینی درعصرفناوری اطلاعات عبدالرحیم عشقی- مهین باقری
156. بررسی اثرات وپیامدهای تربیتی فناوریهای نوین و فضای مجازی عبدالرسول محمدی دورکی
بهبود کارآئی سخت افزاری و نرم افزاری فناوری اطلاعات و ارتباطات در 157.
عبداالله انصاری راستای استفاده از فرصتهای فضای مجازی برای تربیت اسلامی
158. بررسی رابطه بین تاثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانوادهها عزیزه پاداشیان فرد- احمد جهانی
159. پیامد و اثرات تربیت در فضای مجازی عفت شریف پور
تاثیر شبکههای اجتماعی به عنوان برنامه درسی پنهان بر صلاحیتهای 160.
اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران
علی اکبر خسروی بابادی - کامبیز
پوشنه- زهرا پروازی مقدم
161. بررسی چالشهای پیش روی تعلیم وتربیت اسلامی در فضای مجازی علی لطیفی
162. برنامهسازی دینی برای کودکان از دیدگاه نظریه تربیت عقلانی بصیرتگرا علیرضا رحیمی
تاثیر فضای مجازی بر فرایندهای جامعه پذیری دانش آموزان دبیرستانی 163.
علیرضا قبادی (نمونه مورد مطالعه: دانش آموزان شهر تهران)
8
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
164. اثرات و پیامدهای اینترنت در تعلیم و تربیت علی اکبر رضا نژاد
تبیین چگونگی تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای 165.
علی بیگدلو- ثریا بابائی خمارکی فضای مجازی
بررسی اثرات و پیامدهای کاربرد فناوریهای نو بویژه اینترنت و تلفن همراه در 166.
حوزه آموزش و پرورشِ نسل جوان
علی حاجی محمّدی، سعیده حاجی
زاده
167. بررسی تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی خانواده علی حیدری نیا
168. تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه و اینترنت در حوزه آموزش و پرورش علی طالشی رستمی
169. نقش تربیت اسلامی در پیشگیری از آسیبهای فضای سایبری بر خانواده علی نایبپور- محمد نایبپور
فناوری اذطلاعات و فضای مجازی در حوزه آموزش و پرورش (کارکردها، چالش 170.
علی یوسفی‌ها و راهکارها)
171. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی غلامرضا جلالی
غلامرضا خضرلو – سهیلا مولایی – 172. چالش‌های هویت سیال و متکثر فضای مجازی ریزوماتیک در نظام تربیتی
ویدا شریفی
بررسی عوامل موثر در گرایش دانش آموزان به فضای مجازی و ارایه راه کارهای 173.
پیشگیرانه برای مقابله با آن
غلامرضا مالکی فارسانی- حجت االله
مرادی پردنجانی- اکبر جهانبازی
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو در فضای مجازی 174.
غلامعلی احمدی تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش
175. تربیت اسلامی و فضای مجازی ؛ چالش و راهکارها فاروقه حسین بابائی
176. تربیت اسلامی در فضای مجازی فاطمه حسنی
177. نقش رسانه‌های دیداری و شنیداری در تربیت اسلامی فاطمه صابری
178. نقش اینترنت در تربیت فاطمه عباسی علایی
179. تبیین اثرات و پیامدهای شبکههای اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش فاطمه عرب
180. تربیت اسلامی در فضای مجازی فاطمه عطارزاده نیاسری
بررسی جایگاه مربی و متربی در فضای مجازی با توجه به رساله حقوق امام 181.
سجاد علیه السلام
فاطمه کرباسیان- دکتر رضا جعفری
هرندی
تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی با به کارگیری روش 182.
فاطمه کوهساری (منطقی، تحلیلی، استدلالی)
183. تاثیر ومیزان استفاده ازاینترنت بر جوانان دانشجو در دانشگاه شهیدباهنر کرمان فاطمه گرامی
184. پیامدهای ماهواره در خانواده و راهکارهای رویارویی با آن فاطمه مالکی
9
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
185. مفهوم شناسی فضای مجازی وابعاد تربیتی آن در آموزش وپرورش فاطمه نوری پور دهکردی
186. تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه‌ی آموزش و پرورش فاطمه یوردخانی
.187
شناسایی و تبیین تجارب سازمانهای بین المللی، نهادهای تربیتی و دینی،
مدارس و مراکز آموزشی اسلامی در بهره گیری از فضای مجازی در تعمیق
تربیت اسلامی
فخرالملوک برادران
188. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی فرشته توکلی
189. نگاهی به مبانی روانشناختی فضای مجازی و نقش آن در تربیت اسلامی فرهاد کریمی – پروانه شادمانی
190. اثرات و آسیبهای شبکههای ماهوارهای بر نظام خانواده در تربیت اسلامی فریده نوری
فضای مجازی برای بچهها فرصت یا تهدید؟ فهیمه حلوائی 191.
192. بررسی شبکه‌های اجتماعی فهیمه صیامی
شیوه مناسب فرزندپروری و نگاهی نو و آگاهانه به تربیت اسلامی با توجه به 193.
فیضمحمد تیموریان-احمد اکبری ویژگیهای فضای مجازی
بررسی تأثیر شبکه‌های مجازی در سبک زندگی جمانان از دیدگاه دانشجویان 194.
دانشگاه پیام نور واحد اهر
قادر سلمان پور- نسرین مظاهری-
مریم صفری
بررسی رابطه استفاده از اینترنت و پیامدهای روانی – اجتماعی آن در بین 195.
قادر یراسته نیا - مهناز جوادی دانش آموزان دبیرستانی
تأثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر جهت گیری مذهبی 196.
قدسی احقر دانش آموزان دوره متوسطه
197. نقش مدارس ابتدایی در استفاده صحیح دانشآموزان از امکانات فضای مجازی کبری کریم زاده
198. شناسایی راهکارهای تعمیق تربیت اسلامی در فضای مجازی کبری یوردخانی
بررسی رابطه کاربران شبکههای اجتماعی بر هویت محلی (مطالعه موردی 199.
دانشجویان بومی دانشگاه اصفهان)
کرامت رنجبر دانش آموخته-‌هاجر
عسگری دانشجوی
200. تبیین اثرات و پیامدهای شبکه‌های ماهواره‌ای در حوزه آموزش و پرورش کلثوم کلانتری
201. تبیین فرصتها و چالشهای فراروی تربیت اسلامی در فضای مجازی کوکب سادات حسینی
کیومرث فلاحی تربیت معنوی، فرصت‌های اخلاق اسلامی و چالش‌های فضای مجازی 202.
203. تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش لیدا عیوضی
204. بررسی پیامدهای استفاده از اینترنت در خانواده‌های ایرانی لیلا پیری – رویا‌هادی لو
10
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
205. تربیت اسلامی در فضای مجازی لیلا کریمی
206. فرصتها و تهدیدها درآسیب شناسی بزهکاری نوجوانان
مجتبی سلطانی- حسن قربانی- ناصر
مهران فرد - علی وقاری - سید سعید
موسوی
207. زندگی دوم: آسیبها و مشکلات در زندگی دانشآموزان نوجوان مجید قدمی و زهرا خسروجردی
208. تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی (اینترنت ) بر سبک زندگی مجید رضا رئیسی
بررسی رابطه‌ی جو عاطفی خانواده با اعتیاد به اینترنت و هویت یابی نوجوانان 209.
18-14 ساله شهر اصفهان
مجید شریفی قوتانی - رقیه قزلوند
فاطمه اسلامی هرندی
مجید عنان پور خیرآبادی 210. تاثیرات فضای مجازی بر تعلیم و تربیت اسلامی
محبوبه عنان پور خیرآبادی
211. شناخت نظریهها در فضای مجازی محبوبه برنده
212. تاثیر فناوریهای نوین بر دانشآموزان
محبوبه صابریان-مهرنوش جعفرپور-
فخرالملوک ماندگاری- ریحانه چیتی-
فرحنازکلانتری
213. تبیین اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در حوزه آموزش و پرورش محبوبه فاضل
.214
بررسی رابطه‌ی بین اینترنت، ماهواره و تلفن همراه با سطح رفتارهای جنسی
محبوبه قویدل حیدری دانش آموزان
215. راهکارهای رسانه‌ای تربیت اسلامی در شرایط جنگ نرم محسن موحدی
216. تبیین راهکارهای تعمیق تربیت اسلامی از طریق فضای مجازی محمد حیدری
بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی 217.
( تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش )
محمد رضا عیدی عبدالهی - محمد
جواد کاروانی
218. تاملی بر آثار اخلاقی فضای مجازی بر خانواده؛ آسیبها و راهکارها
محمد نورمحمدی نجف آبادی-
فریبرز صدیقی ارفعی - ابراهیم
یاوریان
نقش رسانههای نوین تصویری، متنی، گفتاری بر سبک زندگی اسلامی – ایرانی 219.
خانواده
محمد نورمحمدی نجف آبادی-
فریبرز صدیقی ارفعی
آسیبها(چالشهای) فضاهای مجازی و نقش تربیتی والدین با استناد به مبانی و 220.
ادله فقهی و حقوقی تادیب کودک
محمدحسین محبی- دکترحسین
ابوئی نیرزی- دکترسیداحمد
طباطبائی
221. تربیت اسلامی-فضای مجازی چالشها و فرصتها محمدرضا پوربافرانی
تبیین چگونگی تعاملات حوزههای علمیه با وزارت آموزش و پرورش 222.
در بهرهگیری از فضای مجازی برای تربیت اسلامی
محمدرضا تمسکی
11
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
رسالت رسانههای گروهی(فراگیرترین فضای مجازی) در ترویج فرهنگ 223.
محمود فتح آبادی نماز(مهمترین نماد تربیت دینی
224. تبیین اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در حوزه آموزش و پرورش محمود محمدی- مسعود محمدی
225. تبیین اثرات و پیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش مختار شهبازی -فرشته بهزاد
226. بررسی اثرات و چالشهای فراروی تربیت اسلامی در فضای مجازی مرتضی اسکندری
227. چالشهای کاربری از فضای مجازی مرتضی منطقی
228. پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در مدرسه، خانواده و راهکارهای مقابله با آن مرضیه خداداد
229. تربیت اسلامی وفضای مجازی مرضیه ذوالفقاری
230. مروری بر تأثیر و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعلیم و تربیت مرضیه شیوعی لنگرودی
231. تبیین اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در حوزه آموزش و پرورش مرضیه محمدی
232. اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت درحوزه "آموزش و پرورش" مرضیه یوسفی
233. چالشهای آموزش وپرورش در تربیت دینی مروارید طباطبایی قمی
234. نسبت فضای مجازی با تربیت اسلامی مریم عبادی زاده
بررسی تأثیرات مثبت و منفی اینترنت بر تربیت کودکان و نوجوانان 235.
مریم آقابیگی- مصطفی حسین زاده و فرهنگ اسلامی
236. تبیین فرصتها و چالشهای فراروی تربیت اسلامی در تعامل با فضای مجازی مریم جعفری مقدم
تربیت اسلامی، چالشهای فضای مجازی و راهکارهای مقابله آن 237.
مریم حقیقت (بررسی و ارزیابی تأثیرات نابهنجار اجتماعی فضای مجازی)
238. اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر رشد اجتماعی، جسم و روان کودکان مریم فخاری- محبوبه فخاری
239. بررسی تاثیرات فناوریها و فضای مجازی مریم کرمیان
مریم مجیدی- دکتر مصطفی شیخ 240. تعیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی
زاده
241. تبیین جایگاه خانواده درتربیت اسلامی باتوجّه به ویژگیهای فضای مجازی مریم ملکی خوزانی
242. اثر توسعه اینترنت بر بهبود سرمایه انسانی مژگان آل ابراهیم دهکردی
تبیین فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت 243.
مژگان رمضانی اعتقادی، عبادی و اخلاقی
جایگاه ظرفیت رسانه و فناوریهای جدید (شبکه تارنمای جهانی) در سند 244.
معصومه صمدی تحول بنیادین آموزش و پرورش
پرورش تفکر انتقادی : مواجهه خردورزانه نظام تعلیم و تربیت اسلامی با فناوری 245.
معصومه صمدی‌های نو
12
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
تبیین فرصتها، چالشها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت 246.
معصومه غلامی اعتقادی، عبادی و اخلاقی
247. تبیین تهدیدها و فرصتهای فراروی دانشآموز ایرانی در فضای مجازی معصومه گلباز جباری
248. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوری نو وفضای مجازی ملیحه آجودانی
249. سبک زندگی فضاها و چالشها ملیحه قنادیان
250. تبیین اثرات وپیامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش وپرورش منصوره کریمی
251. نقش والدین در تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی منور اوحدی مرام
252. عوامل و زمینههای تربیت اسلامی در فضای مجازی و سیره صادقین منیژه اسداللهی
253. فضای مجازی: فرصتهای فرا روی تربیت اسلامی منیره رضایی
منیژه رجبی ناساری 254. تبیین اثرات و پیامدهای شبکههای جهانی اینترنت در حوزه آموزش و پرورش
فخرالسادات یوسفی طبایی
255. تبیین فرصتهاوچالشهای فراروی تربیت اسلامی درفضای مجازی منیژه سیدیان
نگاهی به ابعاد فضای مجازی در آموزش و پرورش: نمونه موردی (فناوری 256.
مهدی میرزایی- یداله دوستی اطلاعات IT)
257. تحلیل و آسیب شناسی فضای مجازی در خانواده ایرانی مهرداد برون
بررسی مدیریت بدن معلمان زن شهر ارومیه و عوامل اجتماعی موثر بر آن مهسا اسدی قهرمانلو- نادر فزون مهر- 258.
ندا جلیلی
تبیین نقش حوزههای علمیه در عرصه سیاست گذاری تربیت اسلامی در فضای 259.
مهوش پدیدار مجازی
260. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی مهین طالبی اسکندری
نیاز سنجی آموزشی پیرامون شناخت سبک زندگی رضوی در بین کاربران 261.
مولود اعظمیان بیدگلی فضای مجازی (اینترنت)
بررسی اثرات وپیامدهای تربیتی فناوریهای نو 262.
و فضای مجازی
میترا یاری- حدیث یاری- سحر
همتی- مریم حسین آبادی
نقش فناوری اطلاعات و اینترنت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان 263.
مینا ابراهیم زاده مطالعه موردی دانش آموزان دبیرستانهای شهر اردبیل
تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی ناصر سرعتی 264.
فرصتها، چالشها و تهدیدها در ارتباطات مجازی و چگونگی تحقق اهداف 265.
نبی اله ابراهیمی تربیت اسلامی در فضای مجازی
اثرات و پیامدهای تلفن همراه در دانش آموزان نرجس اربابی 266.
267. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی نرگس غلامی- مریم جلالی
13
ردیف عنوان مقاله نام نویسنده
268. تبیین تأثیرات ماهواره برآموزش وپرورش
نسرین کاوئی- احمد کاوه- عصمت
کاوئی
269. تربیت اسلامی در فضای مجازی نسیبه نوبخت
270. شناسایی راهکارهای تعمیق تربیت اسلامی در فضای مجازی نعمت اله میرزایی
نقش تعاملی آموزش و پرورش و حوزه علمیه در الگوسازی تربیت دینی دانش 271.
نعیمه رضاپور- فاطمه قنبریان آموزان در فضای مجازی
نوریه شادالویی- ناهید گرکانی 272. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی
273. بررسی تأثیر فضای مجازی و اینترنت بر آموزش و پرورش نیلوفر دستموزه
274. بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی نیر مرکب سازی
275. فضای مجازی و اثرات مثبت و منفی آن‌هاجر برزوئی - توران قدس
هادی پردل- علیرضا بالش زر- مریم 276. بررسی نقش رسانهها با رویکرد روانشناسانه در نهادینه کردن آموزههای دینی
حجازی پور- صبا رستمی صحت
بررسی اثرات و پیامدهای استفاده نامناسب از تلفن همراه در بین دانش آموزان 277.
هادی خیرآبادی- احمد اکبری متوسطه
فلسفه علم وعمل در سیره وسبک زندگی امام رضا(ع)‌هاشم اندیشه 278.
تبیین اثرات و پیامدهای شبکه جهانی اینترنت در بین نوجوانان و جوانان از 279.
الهام صابری فر منظر تربیتی
280. تبیین فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی در زمینه تربیت اسلامی الهه نوبخت
وحید ابوالفضلی 281. چالشها و راهکارهای تعمیق و توسعه تربیت اسلامی در فضای مجازی
پروین مقدس
عینی سازی مجاز، مجازی سازی عین؛ تحلیلی معرفت شناختی یحیی جهانگیری 282.
چالشها و فرصتهای دنیای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تربیت 283.
یونس بلیدئی دینی و تربیت اخلاقی

 

همایش جامعه و فضای مجازی

27 بهمن ماه 1392
برگزارکننده : موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
مسئول : دکتر محمد مهدی فتوره چی
تلفن : 88994336 - 88994339

محورهای همایش :
محور اول : فرصت‌ها و امکانات فضای مجازی
    1- آموزش‌های مجازی
    2- گروه‌های اجتماعی و فضای مجازی
    3- مشارکت اجتماعی و فضای مجازی
    4- دولت الکترونیک
    5- تبلیغات - بازاریابی و فضای مجازی
    6- ارتباطات سلامت و فضای مجازی
    7- اوقات فراغت و فضای مجازی
    8- روزنامه نگاری در فضای مجازی
    9- گردشگری و فضای مجازی
    10-تغییرات اجتماعی و فضای مجازی
محور دوم: هنجار کنشی در فضای مجازی
    1- حریم خصوصی در فضای مجازی
    2- حق مالکیت معنوی در فضای مجازی
    3- جرایم و فضای مجازی
    4- خانواده و فضای مجازی
    5- تولید علم و جعل در فضای مجازی
    6- سرقت در فضای مجازی
محور سوم: فرهنگ و فضای مجازی
    1- الگوهای دینداری- اعتقادی و فضای مجازی
    2- هویت،قومیت و فضای مجازی
    3- تغییرات فرهنگی - سبک زندگی و فضای مجازی
    4- هنر و فضای مجازی
    5- جهانی شدن و فضای مجازی
    6-قومیت و فضای مجازی
    7- ارتباطات و تعاملات انسانی در فضای مجازی
    8- اخلاق و فضای مجازی
    9- عرفان‌های نو ظهور و فضای مجازی
    10- سواد رسانه‌ای و فضای مجازی
    11- صنعت فرهنگی و فضای مجازی
محور چهارم : روش تحقیق فضای مجازی
    1- مخاطب پژوهی و گونه شناسی کاربران فضای مجازی
    2- پیمایش و روش‌های پژوهش در فضای مجازی
    3- افکار سنجی در فضای مجازی
    4- نرم افزارهای پژوهشی فضای مجازی

http://www.society-virtualspace.com/

عناوبن چکیده مقالات برگزیده همایش بدین شرح است:

1.    بررسی میزان، انگیزه و نوع استفاده از اینترنت در دانشجویان علیرضا مرآتی -مریم اسلام پناه - مرضیه خمیس آبادی
2.    رابطه اعتیاد به اینترنت با سلامت روان دانشجویان   دکتر خدامراد مومنی،پریسا جانجانی
3.    پدیدارشناسی تجربه زیارت آنلاین:  مرضیه خلقتی
4.    بررسی رابطه استفاده از اینترنت و اعتماد اجتماعی:     مسعود کوثری، فرشته محمدزاده یزد، عاطفه محمدزاده یزد
5.    عوامل موثر بر رضامندی کاربران جوان شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و کلوب:   مرضیه محمودی
6.    نقش پیش بینی کننده‌ی وابستگی به اینترنت در رابطه‌ی والد-فرزندی دختران دبیرستانی منطقه شش تهران سال 92-1391   :زهرا شایسته فرد
7.    ساخت هویت اجتماعی در فضای مجازی( مطالعه موردی کاربران اینترنت در کاشان):  نرگس نیکخواه قمصری، فاطمه منصوریان راوندی
8.    هنرمجازی، آفرینش بی مرز هنربرای مخاطب جهانی  بررسی شکل گیری هنر در فضای مجازی:  سیدرضاهاشمی زاده،بنیامین-انصاری نسب
9.    بازنمایی حریم خصوصی در رسانههای اجتماعی: مردم‌نگاری کاربران ایرانی فیس‌بوک : حامد طالبیان، سارا زندوکیلی    
10.    اعتیاد به اینترنت و کار در فضای مجازی در بین نوجوانان دانش آموز :   دکتر داوود تقوایی ،الهام مهبد
11.    تحلیل جامعه شناختی ازتاثیرگسترش فضای مجازی بررابطه پزشک و  بیمار:   نرگس حاتمی
12.    بررسی رابطه آشفتگی تن انگاره با ساعات وقت گذرانی در شبکه اجتماعی فیس بوک:  پریسا ریحانی، بهناز روزبه    
13.     بررسی عملکرد آموزش‌های مجازی دوره‌های ضمن خدمت Ltms ، اداره آموزش و پرورش شهرستان ایجرود بین سال‌های 1390 الی 1392 : حامد ندرلو              
14.    شتاسایی عوامل موثر بر جذب کاربران ایرانی به شبکه‌های اجتماعی مجازی خارجی با مورد مطالعه کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک :  طاهرروشندل اربطانی، احسان شهیر، محمد علی حکیم آراء
15.    بررسی رابطه بین ابعاد سرمایه اجتماعی و گرایش به فضای مجازی  مطالعه موردی :دانشجویان دانشگاه پیام نور نورآباد ممسنی  : حسین علمداری، الهام علمداری، حدیث عنایتی
16.    چرخه عملیات روانی در فضای مجازی:  مصطفی خانی، علیرضا سیار
17.    کاربرد آموزش‌های مجازی در آموزش ضمن خدمت سازمان‌ها و اداره‌ها :  نرجس قربان‌نیا،  میرک محله
18.    تاثیر شبکه‌های اجتماعی موجود در فضای مجازی بر روابط بین فردی و تطبیق میان فرهنگی: یاسر نخعی, علی ربیعی    
19.    بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی، سلامت روان، احساس تنهایی با استفاده از فیس بوک:  سودابه رستمی،امید قاسمی
20.    بررسی افشاگری هویت در فضای مجازی: مطالعه موردی کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک : نرمین نیکدل، صدیقه بختیاری
21.    عوامل موثر بر یادگیری زبان انگلیسی در بستر مجازی: دکتر عباس اسدی،محدثه میکانیکی
22.    امکان سنجی منتورینگ برخط در شهرداری تهران : تحلیل فرآیندهای منتورینگ برخط و ارایه راهبردهای پیاده‌سازی آن : ندا سراج
23.    بررسی تأثیر اعتماد مشتریان به تبلیغات اینترنتی بر استفاده از خدمات بیمه مطالعة موردی: شعب بیمة ایران در شهرستان بهشهر: منا افغان‌پور, سیّدمحمّد آقاپورحصیری
24.    بررسی ارتباط بین استفاده از اینترنت ومشارکت سیاسی:  ندا افضلی، عفت عباسی
25.    جامعه نمایش و شبکه‌های اجتماعی مجازی (با مطالعه موردی کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام):  حورناز کشاورزیان، پویا مرشدی
26.    در آمدی به گونه شناسی و کاربر شناسی رسانه‌های اجتماعی: د کتر محمد سعید ذکایی ،محمد حسین حسنی
27.    موبایل هوشمند و دوست یابی (مطالعه شبکه اجتماعی مجازی We-Chat): الهه رضا زاده، احمد طالبی
28.    انیمیشن‌ها، فضای مجازی و هویت جهانی (مطالعه موردی وبلاگ‌های دختران نوجوان ایرانی) : ریحانه سادات علویان
29.    بررسی تاثیر فضای مجازی بر گرایش افراد متاهل به روابط فرازناشویی:  ناهید احمدی
30.    مروری بر جرایم سایبری ومشکلات کشف و تعقیب آن: مهدی ابوالحسنی
31.    تحلیل روابط دوستی در فضای مجازی: داوود رضی، آناهیتا میرزایی
32.    بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی بر مشارکت اجتماعی(مطالعه موردی جامعه ) دانشجوی :دکتر محمد مهدی جلالی, ندا میزایی عهده دار مکاتبات
33.    مطالعه رفتار کاربران مذهبی در فضای مجازی (مطالعه دختران مذهبی تحصیل‌کرده): مریم رجب وندی
34.    رابطه مهارتهای اجتماعی و سبکهای هویت با استفاده افراطی از سایتهای شبکه‌های اجتماعی(فیس بوک) : منصوره نیکوگفتار
نیکو تبرایی
35.    بررسی سطح جهان‌نگری کاربران تهرانی Face book: امیرعلی حاج محمد رضای تفرشی
36.    تقلیل خطا در پیمایش‌های وبی: بهناز شعبان زاده،  حمزه پاسدار
37.    نمود خود در فضای مجازی: لقمان حمه مراد، زهرا رزمجو
38.    چالش‌ها و فرصت‌های فضای مجازی برای تربیت اخلاقی: زینب قدیری
39.    آسیب شناسی اثرات هرزه گردی اینترنتی بر روابط همسران: فریبا سلیمی، حکیمه ملک احمدی
40.    فناوریهای نوین رسانه‌ای در فضای مجازی و حفظ حریم خصوص: سمانه خودچیانی، امیر عبدالرضا سپنجی
41.    بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر همسویی راهبردهای فناوری اطلاعات با کسب و کار: نویده خدائی، زینب صنم نو،  امیر نقیلی
42.    شبکه‌های اجتماعی مبتنی برتلفن و همراه و  تغییر ساخت واقعیت بررسی موردی اینستاگرام : محمداسماعیل حق پرست، حوریه دهقان شاد
43.    بررسی عوامل روانی اجتماعی موثر بر نگرش دانش آموزان شهر شیراز نسبت به یادگیری الکترونیکی: لاله بابانظری
44.    بررسی میزان استفاده از فضای مجازی و پیامدهای آن در بین دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر سنندج: تارا خیاطی
45.    بررسی رابطه بین فرهنگ ایمنی و آسیبهای فضای مجازی در دانشگاه پیام نور شهرستان آشخانه: مهنوش جهانشاهی،سیده زکیه‌هاشمی
46.    بررسی تاثیر فضای مجازی بر هویت اجتماعی قوم لر (با تاکید بر اینترنت و ماهوار) : اسماعیل شریفی، مریم شعبانی
47.    تحلیل بحران هویت قومی در ایران در بستر جهانی شدن و فضای مجازی با رویکرد علم پایداری: حسن رضایی امینلوئی
48.    سامانه کلان نگر احکام فقهی محتوا، منبع، مخاطبان و شاغلان رسانه در فضای مجازی:  احمد آکوچکیان، زهرا نجفی
49.    استخراج دانش مربوط به سواد دیجیتالی با استفاده از یک مدل پیش بینی کننده در داده کاوی: سهیلا صادقیان، دکتر داریوش نوروزی، مرجان معادی
50.    نوجوانان و فضای مجازی (مطالعه موردی استفاده از اینترنت تلفن همراه): فاطمه گراوند، عبدالرضا نواح
51.    مقایسه ارتباطات مشارکتی در میان کاربران ایرانی دو شبکه اجتماعی فیسبوک و گوگل ریدر: دکتر‌هادی خانیکی، یحیی صفی آریان
52.    رویکردهای متعارض در بارۀ  تکوین حوزه عمومی در فضای مجازی: محمد امین قانعی راد، علی جنادله
53.    تاثیر فضای مجازی بر تیپ‌های مختلف شخصیت: دکتر ابوالقاسم شکیبا، فرزانه صانعی، زهرا دلبری
54.    مقایسه سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه اجتماعی فیس بوک به لحاظ کارکرد سرگرمی در میان کاربران جوان ایرانی: علیرضا دهقان، مهناز آقازمانی
55.    نقش بازاریابی الکترونیکی در حفظ و جذب مشتریان بانک ملی: روح الله فامرینی؛ محمد میرزایی
56.    بررسی نقش ابزارهای چندرسانه‌ای در ایجاد چارچوبی برای افزایش حضور اجتماعی در وب سایت‌های تعاملی: حسین ذوالقدر ؛ مرتضی قاسم زاده عراقی
57.    مطالعه‌ی گرایش به اخبار نوشتاری و اخبار آنلاین(با نگاهی به تفاوت‌های دو رسانه): راضیه غریب شائیان؛ غدیر هجازی
58.    
59.    تحلیل، طراحی و پیاده سازی یک سیستم توصیه­گر خدمات فرهنگی در یک مرکز خدمات فرهنگی مجازی (یک فرهنگسرای مجازی وابسته به شهرداری تهران) افسانه عباس نژاد فرد، حسنعلی نعمتی
60.    بررسی سطح پیاده سازی سلامت الکترونیک (e-health) در دو بیمارستان مشهد محمد مهدی رجاییان، فاطمه ریاحی
61.    بازنمایی گرایش‌های سیاسی کاربران ایرانی در فیس بوک (قبل و بعد از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران): مرجان اردشیرزاده، احسان رستمی
62.    اعتیاد به فضای مجازی و ارتباط آن با نگرش به رفتارهای بزهکارانه: ام البنین باقرنژاد، فرشته غلامپور،‌هادی عبادی
63.    مشارکت اجتماعی در فضاهای مجازی مردم‌گستر: مطالعه موردی سیستم‌های اطلاعات مکانی: حسین برخورداری، محمدرضا ملک
64.    مقایسه‌ای زندگی دانشجویان ایرانی و آمریکایی در شبکه‌های اجتماعی: بابک رحیمی
65.    بررسی رابطه بین میزان استفاده از اینترنت با مشارکت اجتماعی مطالعه موردی(: شهروندان 18 سال و بالاتر شهر تبریز)  : معصومه وطن دوست، غلامرضا خوش-فر، قربانعلی ابراهیمی
66.    عوامل مؤثر بر مطرودیت مجازی جوانان شهر اصفهان: مهدی فولادگر : علی‌اکبر تاج مزینانی
67.    گردشگری مجازی، فرصت‌ها و چالش‌ها در ایران: جمال خیری
68.    ارتقای سلامت اخلاقی فراگیران در فضای مجازی: پویا ذاکری، سیدتقی کمالی، محمدصادق ذاکری
69.    نقش میانجی صفات شخصیتی(برونگرایی –درونگرایی)، عزت نفس وطرحواره‌های ناسازگار اولیه  در رابطه با خودشیفتگی و اختلال اعتیاد به فیس بوک: طیبه شهریور
70.    فضای مجازی و نمود آن بر هنر معاصر ایران: رعنا غفوری ساربانقلی؛ الهه روستایی سیچانی
71.    مطالعه رابطه بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و هویت دانشجویان ایرانی: دکترمنصور ساعی؛ حسین کرمانی
72.    رها کردن برخی از فعالیت‌های دنیای مجازی : ترک وبلاگ‌نویسی: شادی ضابط
73.    برساخت هویت در فضای مجازی( تکیه بر رسانه عکس و اپلیکیشن اینستاگرام) : سمانه سامانی
74.    نقش شبکه‌های اجتماعی درافزایش مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تکیه بر" فیس بوک: نفیسه زارع کهن، معصومه اسمعیلی
75.    بررسی تاثیر برخی عوامل موثر بر هویت ایرانی- اسلامی در بین جوانان شهر اهواز (با تأکید بر استفاده از فضای مجازی): سروش زادعلی،فاطمه جاویدی
76.    مشارکت اجتماعی و فضای مجازی: مطالعه تطبیقی چگونگی مشارکت اجتماعی شهروندان در وبگاه‌های شهرداری تهران و هکنی: ساسان عظیمی، مه سیما سهرابی، فاطمه عظیم زاده موسوی
77.    الزامات، ملاحظات و راهبردهای دفاع غیرعامل در فضای مجازی: : حسین خوش‌عمل ؛ عباس ملکی؛ ذکریا کاظم‌پور
78.    مدلی برای گسترش سواد رسانه‌ای در فضای مجازی: آذر اسدی کرم، محیا برکت
79.    بررسی تاثیر آموزش مدارس بر عملکرد دانش آموزان درفضای مجازی : نسرین نرگسی خرم آباد
80.    بازنمایی  هویت دینی کاربران فعال ایرانی در شبکه اجتماعی گوگل پلاس : سمانه ابوی
81.    جنگ مجازی: علی صباغیان
82.    فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی و  نقش آن در نظم و امنیت ابوطالب نخعی و علی اکیر حیدری
83.    شبکه‌های اجتماعی فرصت یا تهدی:  الهام اکبری
84.    مفهوم سازی و عملیاتی کردن کنش ارتباطی‌هابرماس در فضای مجازی فیسبوک: دکتر حمید عبدالهیان ؛مهین شیخ انصاری
85.    گفتمان‌ها و روایت‌های هویتی از معماری ایران در فضای مجازی: بهنام قاسم زاده
86.    تحلیل جامعه‌شناختی استفاده اعتیادی از شبکه اجتماعی فیس‌بوک در بین نوجوانان و جوانان شهر تبریز: بهجت یزدخواستی؛  صمد عدلی‌پور؛ فائزه خاکسار
87.    رضایت سنجی استفاده از اینترنت و میزان وابستگی کاربران ایرانی و فرانسوی (مقایسه کاربران دانشجوی دانشگاه تهران و دانشگاه لورن فرانسه) ؛ محمد مهدی فتوره چی
88.    نامشخص بودن آفرینشگران ادبی یا سرقت ادبی در فضای مجازی : زینب عرب نژاد
89.    مطالعه نحوه تاثیرگذاری شبکه تلویزیونی من و تو بر ارزشهای فرهنگی و اسلامی-ایرانی مردم و راهکارهای مقابله با آن: طه اکرمی ، زینت ارمغان
90.    مهمترین رسانه پُر کننده اوقات فراغت در جوانان: تلویزیون یا اینترنت؟: فاطمه اسلامیه
91.    بررسی کاربرد سیستم اطلاعات مکانیGIS  در مدیریت بحران (در فضای مجازی): رامین   یوسفی
92.    بررسی نقاط قوت و ضعف ICT در اجرای برنامه‌های توسعه اول، دوم و سوم ایران در حوزه فرهنگی(بخش میراث فرهنگی وگردشگری)از دیدگاه کارشناسان و متخصصان ICT کشور: کتایون بهمنی
93.    آسیب شناسی ارتباطات مجازی بر اشتغال جوانان: حامد فروزان، یونس فروزان
94.    بررسی نقاط ضعف و قوت حقوق  ایران در پیشگیری از بزه‌دیدگی ناشی از  تروریسم سایبری:  قانع یعقوبی
95.    فضای مجازی و نافرمانی مدنی: دکتر عباس خلجی
96.    بررسی مشکلات و چالشهای مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه کارکنان این مراکز: امیرحسین محمودی؛رکسانا نصیری علی آبادی؛پرنیان فخرراد
97.    فضای مجازی و هویت اجتماعی: سعید صابری
98د. بررسی میزان تعاملی بودن وب سایتهای خبری ایران (تحلیل محتوای مولفه‌های ژورنالیسم تعاملی در 80 وب سایت خبری پربیننده کشور) - سعید ارکان زاده یزدی

محورهای همایش دین، فرهنگ و فناوری

1 فرهنگ و فناوری
•        تکنولوژی و تنوع فرهنگها
•        جهانی شدن و تکنولوژی
•         ماهیت فناوری مدرن از منظر حکمت و اندیشه اسلامی
•        رابطة تحولات فرهنگی و تحولات فناورانه
•        تحولات فناورانه و مقاومت فرهنگی
•        چالش‌های فرهنگی فناوری‌های نوظهور
•        نقش فناوری در بحران‌های فرهنگی انسان مدرن
2 دین و فناوری
•        فقه اسلامی و چالشهای فناوری
•        دین و رسانه
•        چالشهای منظر فقهی برای پیشبرد و‌کاربست تکنولوژی و مهندسی
•        اخلاق اسلامی و فناوری
•        دین‌داری و فناوری (رابطة تحولات فناورانه و سویه‌های عقیدتی، اخلاقی و رفتاری دین‌داری)
•        مسئلة فناوری در اندیشة متفکران مسلمان
•        انقلاب اسلامی و مسئلة فناوری
3 چالش‌های اجتماعی حوزه فناوری
•        آسیب‌شناسی اجتماعی(خانواده، ازدواج و طلاق، اقشار اجتماعی، و...) فناوری‌های مدرن
•        وزن فناوری و رشد آن در پیشرفت اسلامى ایرانی
7. سیاستگذاری و آینده پژوهی فناوری در ایران
•        نقد و بررسی سیاستگذاری فناوری از منظر اسلامی و غربی
•        نقد و بررسی فرآیند و مدلهای سیاستگذاری فناوری در ایران
•        نقد و  بررسی سیاستهای فرهنگی حوزه فناوری در ایران
•        نقد و بررسی سیاستهای حمایت از نخبگان عرصه فناوری در ایران
•        نقد و بررسی سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه نانوفناوری، زیست فناوری، ...

تحلیل شبکه اجتماعی و شبکه نگاری

خطراتی شبکه‌های اجتماعی

مطمئناً چه شما وابسته به شبکه‌های اجتماعی باشید یا یک کاربر ساده، یا حتی کسی که تازه به فکر استفاده از این شبکه‌ها افتاده است؛ سوالاتی در خصوص مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی دارید.  گاه در شبکه‌های اجتماعی با مطالب جالب و سرگرم کننده و آموزنده‌ای روبرو می‌شویم که جنبه سرگرمی و آموزش را دارند و گاهی با موارد مخرب و مبتذل. اینکه چگونه استفاده کنیم و بهره ببریم بستگی به خود فرد و دیدگاه وی دارد. اما گاهی این شبکه‌ها می‌توانند امنیت و سرمایه مالی و شخصی ما را به خطر بیاندازند.
شبکه‌های اجتماعی این روزها یکی از سرگرم کننده‌ترین و جذاب‌ترین تفریحات جوانان و نوجوانان کشور است که زمان زیادی از آن‌ها را در طی روز به خود اختصاص می‌دهد.
سایت پلیس فتا در این مطلب آموزشی سعی بر این دارد که مهم‌ترین خطرات شبکه‌های اجتماعی که در کمین افراد نا آگاه است را برای اطلاع رسانی شما کاربران عزیز بیان نماید.
۱ . تغییر هویت برای اخاذی از دوستان در شبکه‌های اجتماعی
گاهی افرادی با تغییر هویت مجازی و تصاویر خود در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی از دوست و آشنایان خود یا حتی غریبه‌ها در فضای مجازی اخاذی می‌کنند. پلیس فتا در بررسی پرونده‌های خود با موارد بسیار زیادی از این دست اتفاقات رو به رو می‌شود.
۲ . حتک حیثیت و اخاذی در پی برهم خوردن روابط در این فضا
گاهی اوقات افراد به روابط خود با دیگران در این فضا اطمینان زیادی دارند و فکر می‌کنند این ارتباط تا ابد باقی می‌ماند و متعهدانه است به همین دلیل اقدام به رد و بدل کردن و ارسال عکس و فیلم‌های شخصی خود به آن شخص می‌نمایند اما غافل از اینکه پس از اتمام این رابطه، چه بر سر حیثیت و آبروی ما می‌آید. بنابراین مراقب دوستی‌های فضای مجازی که به هیچ وجه قابل اطمینان نیست باشید.
۳ . ترویج رابطه‌های خارج از عرف و نا مشروع
در شبکه‌های اجتماعی خصوصا اینستاگرام افراد با اشتراک گذاری چند فیلم وعکس زیبا در یک صفحه، خود را معرفی و اقدام به جذب افراد ساده لوح که به راحتی قربانی مقاصد شوم آنها می‌شوند، می‌کنند. به این صورت که با ایجاد یک رابطه دوستی و سپس پیشنهاد رابطه نامشروع، پس از مدتی شخص قربانی را تهدید به افشای این رابطه می‌کنند و از او اخاذی می‌کنند.
۴ . خطر سرقت هویت گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان
گاهی کلاهبرداران در ظاهر دوست یا follower در اینستاگرام به نوجوانانی که تجربه زیادی ندارند نزدیک شده و اطلاعات شخصی آنها را بدست می‌آورند و سپس با دانستن این اطلاعات اقدام به کلاهبرداری مالی از آنها می‌کنند. مثلا از اطلاعات حساب بانکی آنها سوء استفاده و از آن برداشت می‌کنند.
۵ . کلاهبرداری از طریق تبلیغات دروغین
کلاهبرداران در شبکه‌های اجتماعی با راه اندازی کانال یا صفحات، به ظاهرخود را فروشگاه اینتذنتی یا آژانس هواپیمایی یا … معرفی می‌کنند و در قبال فروش کالا یا بلیطهواپیما و تور، از کاربران هزینه‌هایی اخذ می‌کنند و در صورتی که هیچ کالا یا خدماتی برای فروش وجود ندارد و کاربر فریب خورده پول خود را از دست داده است.
مشاهده می‌کنید که کلاهبرداران می‌توانند از این شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات ما سوءاستفاده می‌کنند. بنابراین مراقب اطلاعات مهم خود در این شبکه‌ها باشید و به دوستان مجازی خود هیچ گاه اعتماد نکنید و هیچ گاه عکس، فیلم، اطلاعات بانکی و … را در اختیار کسی نگذارید.

برگزاری دو کارگاه تحلیل شبکه اجتماعی و شبکه نگاری

دو کارگاه آشنایی با تحلیل شبکه اجتماعی و شبکه نگاری در حاشیه همایش جامعه و فضای مجازی برگزار می‌گردد.
در حاشیه همایش جامعه و فضای مجازی که به همت موسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در تاریخ ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۲ برگزار می‌گردد، دو کارگاه کوتاه مدت ۲ ساعته با موضوعات رویکرد کمی در مطالعه شبکه‌های اجتماعی مجازی و آشنایی با تحلیل شبکه اجتماعی و نیز رویکرد کیفی در مطالعه شبکه‌های اجتماعی مجازی و آشنایی با شبکه نگاری برگزار خواهد شد.

همایش جامعه و فضای مجازی
این دو کارگاه توسط اعضای گروه تحلیل شبکه اجتماعی علی‌اکبر اکبری تبار و ابراهیم اسکندری پور و بر اساس سرفصل‌های زیر برگزار می‌گردد. برای آشنایی با مباحث کارگاه و ثبت نام به این لینکها مراجعه فرمایید.
.
آشنایی با روش تحلیل شبکه اجتماعی در مطالعه شبکه‌های اجتماعی مجازی
An Introduction to Social Network Analysis
در این کارگاه دو ساعته که به شیوه‌ای تعاملی و به صورت پرسش و پاسخِ همزمان با ارائه و سخنرانی مدرس خواهد بود، تلاش می‌گردد ضمن آشناسازی شرکت‌کنندگان با مباحث ابتدایی تحلیل شبکه اجتماعی، در خصوص ویژگی‌های مسائل تحقیق قابل پاسخ‌گویی با این رویکرد نظری و روش سخن به میان آید. همچنین مثال‌هایی از روابط و شبکه‌های ارتباطات واقعی و مجازی به طور مختصر طرح و چگونگی و مراحل انجام تحلیل شبکه اجتماعی بر روی آنها نیز توضیح داده خواهد شد.
.
سرفصل‌های کارگاه ۲ ساعته در حاشیه همایش جامعه و فضای مجازی:
    تحلیل شبکه اجتماعی چیست؟
    مباحث روش‌شناختی تحلیل شبکه اجتماعی
    تاریخچه رویکرد نظری و روش تحلیل شبکه اجتماعی
    نمونه مسائل تحقیقاتی، نوع داده‌ها و تفاوت‌های داده‌های رابطه‌ای با داده‌های متداول
    مشکلات و مسائل داده‌های موجود و راه‌حل‌های تحلیل شبکه اجتماعی
    معرفی مختصر و آشنایی با نحوه استفاده از برخی نرم‌افزارهای تحلیل شبکه اجتماعی
    Pajek
    Ucinet
    Gephi
    NodeXL
    ملاحظات و اقتضائات و چگونگی تحلیل شبکه‌ی شبکه‌های اجتماعی مجازی
    معرفی برخی نمونه‌های تحقیقی انجام شده و نتایج آنها
    معرفی مختصر منابع آموزشی داخلی و خارجی
    آموزش و آشنایی با تحلیل شبکه اجتماعی
    آموزش نحوه کار با نرم‌افزارهای تحلیل شبکه اجتماعی
.
آشنایی با روش شبکه‌نگاری شبکه‌های اجتماعی مجازی
An Introduction to Netnography
این کارگاه به مدت دو ساعت و به شکل پویا و به صورت پرسش و پاسخِ همزمان با ارائه و سخنرانی مدرس خواهد بود، تلاش می‌گردد ضمن آشناسازی شرکت‌کنندگان با مباحث مقدماتی شبکه‌نگاری، در خصوص ویژگی‌های این روش با رویکرد کیفی صحبت خواهد شد. همچنین نحوه انجام یک پژوهش با این روش به طور مختصر بحث خواهد شد. در ادامه نیز به نمونه‌هایی موردی از پژوهش‌های دست‌اول انجام شده با این روش اشاره خواهد شد.
سرفصل‌های کارگاه ۲ ساعته در حاشیه همایش جامعه و فضای مجازی:
    خاستگاه و اقتضائات شبکه‌های اجتماعی مجازی و الزامات پژوهش در آن
    مردم‌نگاری به عنوان زمینه شکل گیری شبکه‌نگاری
    مردم‌نگاری مجازی و رابطه آن با شبکه‌نگاری
    تعریف و ویژگی‌های شبکه‌نگاری
    رویه‌ها و شیوه‌های شبکه‌نگاری
    پیاده‌سازی و اِعمال شبکه‌نگاری
    تعریف و انتخاب جامعه مورد مطالعه
    جمع‌آوری داده
    استخراج
    گردآوری
    تجزیه وتحلیل
    روش‌های نمونه‌گیری از داده‌ها
    روش‌های متداول در آنالیز و پروش داده
    گزارش‌نویسی
    نمونه‌های موردی انجام شده

http://www.onlinesna.com/?p=1587


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم