Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ پژوهش / جریان‎شناسی

جریان‎ها و جنبش‎های مذهبی- سیاسی ایران، سالهای 1320-1357


جریان‏ها و جنبش‏های مذهبی-سیاسی‏ ایران،سال‏های 1320-1357
تألیف:رسول جعفریان
ناشر:مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشهء معاصر،ویرایش دوم،تهران،1381،600 ص، مصور
چگونگی رشد و برآمدن نهضت‏ها و تشکل‏هایی که دارای دو وجه مذهبی و سیاسی‏ بوده و در سال‏های 1320 تا 1357 پدید آمده‏اند، موضوع کتاب حاضر است.در دوران حکومت رضا شاه بر عدم تشکیل انجمن‏ها اعم‏از سیاسی و مذهبی تأکید شده و براثر قوانین وضع شده و تلاشی که برای جداسازی مذهب و حکومت‏ صورت می‏پذیرفت،نهادهای مذهبی تضعیف‏ گردید.پس از شهریور 20 با از میان رفتن‏ دیکتاتوری،تشکل‏ها اندک اندک شکل گرفت و بخشی از این‏گونه مجامع در قالب مذهب به‏ فعالیت پرداختند.در ابتدا هیچ‏یک از آنها سیاسی‏ نبوده و تنها در پی آن بودند تا در موقعیت به دست‏ آمده،در اندیشهء احیای دین و هماهنگ ساختن آن‏ با دنیای جدید بکوشند و آسیب‏های دورهء گذشته را ترمیم نمایند.
همین مجمع مذهبی پس از مدتی برای ایجاد موقعیت مستحکم در ساختار سیاسی کشور به‏ تلاش پرداخته و این امر به جنبشی انجامید که‏ عمدهء نیروی رهبری آن از مذهبیون بودند.مبارزه‏ برای از میان بردن جو ضد مذهبی و آثار سوء به‏ جامانده از مبارزه با مذهب و بازسازی و بازنگری در اندیشهء دینی با اصلاح و به کارگیری شیوه‏های‏ درست،تفکر در چگونگی دفاع از دین،تأثیر در روند کلی سیاسی کشور و رویارویی با بی‏دینی که در اشکال مبارزه با کسروی،مارکسیسم و بهاییت و مبارزه برای حجاب تجلی می‏نماید1توسط دو گروه‏ عمده دنبال می‏شد.حوزه‏های علمیه و به‏طور اخص مراجع تقلید و دوم متدینان و فعالان منفرد مذهبی.
مرجع تقلید عمدهء آن سال‏ها تا 1325 آیت الله سید ابو الحسن اصفهانی بود و او نخستین‏ مرجعی بود که اجازهء استفاده از سهم امام و وجوه‏ زکات را برای کمک به مطبوعات دینی داد و از آن‏ جا که تأسیس انجمن‏های دینی را بخشی از تجلی‏ باورهای اتقادی اهل دین می‏دانست با صراحت از مؤسسات دینی حمایت نمود.2
عنوان بعدی این بخش بررسی‏هایی درباره‏ تشکل‏های مذهبی در تهران و سپس معرفی‏ گذرایی از مجامع مذهبی شهرستان‏ها است.گفتنی‏ استکه تقسیم‏بندی انجمن‏ها به دو گروه‏ منطقه‏ای و فرامنطقه‏ای در ارائهء بهینهء این بحث‏ راهگشاتر خواهد بود.چه بسیاری از انجمن‏ها که در پایتخت تشکیل یافته‏اند و از مرز تهران پا فراتر نگذاشته‏اند و بسیاری گروه‏ها که در شهرستان‏ها برپا شده و فرامنطقه‏ای شدند.
فعالیت یک انجمن منطقه‏ای درا مور عمرانی‏ و خیریه‏ای و گاه فرهنگی و آموزشی،تظاهرات‏ مذهبی و اعتراض به عملکرد مسئولان است‏ همانند جمعیت مسلمین اصفهان،انجمن نبرد با مسکرات کرمانشاه و...اما تلاش مجامع فرا منطقه‏ای حضور بیشتر و بهتر در صحنهء سیاسی- اجتماعی و تحولات جهانی و دارای شعبه‏های‏ مختلف در دیگر شهرها و مبارزه با فعالیت‏ بهایی‏گری و حزب توده است مانند هیأت علمیه‏ اصفهان،جمعیت هواداران تشیع و...به‏هرحال
کتاب ماه تاریخ و جغرافیا » شماره 72 (صفحه 80)
موضوع کتاب‏ «جریان‏ها و جنبش‏های‏ مذهبی-سیاسی ایران» بررسی چگونگی‏ رشد و برآمدن‏ نهضت‏ها و تشکل‏هایی است‏ که دارای دو وجه‏ مذهبی و سیاسی بوده و در سال‏های 1320 تا 1357 پدید آمده‏اند
آنچه در بررسی این انجمن‏ها شایسته توجه است‏ را بدین ترتیب می‏توان برشمرد:
1-شناخت افکار مؤسسان این گروه‏ها که از چه طریقی اسلام را شناخته بودند،چه تصوری از آن داشتند و به دنیای نو در زمان خویش چگونه‏ نگاهی داشته‏اند.
2-پیوند و نظرگاه آنان نسبت به روحانیت که‏ به صورت رسمی و سنتی حفظ شعائر مذهبی را برعهده دارد.
3-بررسی عقاید رهبران این تشکل‏ها درباره‏ ارتباط و تعامل دین و سیات و حدود مداخلهء این‏ دو مقوله در یکدیگر.
4-شناخت و بیان هدف نهایی آنان که آیا در پی اصلاح و یا احیای مذهبند یا در پی روشنگری‏های سیاسی،اجتماعی و فرهنگی.
احساس نیاز به موافق بودن تبلیغ دین یا سیر زمان،روحانیت را وامی‏داشت تا علاوه بر وعظ و منبر از رسانهء مطبوعات نیز استفاده کنند.نخستین‏ نشریهء دینی به نام الاسلام توسط سید محمد علی‏ داعی الاسلام در سال 1320 قمری در اصفهان‏ منتشر شد.این نشریه ابتدا به صورت ماهانه و سپس در قالب فصل‏نامه به نشر افکار«انجمن‏ صفاخانه اصفهان»در طول سه سال کار خود پرداخت تا پاسخی به مبلغان عیسوی و شبهات‏ اروپائیان باشد.
مطبوعات دینی دههء بیست و سی عنوان‏ مبحث بعدی کتاب است که درصدد آشنایی‏ خواننده با شیوهء نامه‏های به کار گرفته شده در نشریات این دو دهه برآمده و تکملهء آن را می‏توان‏ در بحث مجلات حوزوی در بخش حرکت‏های‏ فرهنگی-سیاسی حوزهء قم پی گرفت.3
آنچه مسلم است روند کلی چنین نشریاتی‏ تلاش برای تنزیه اسلام با استفاده از نویسندگان‏ ثابت و بهره‏برداری کمتر از جاذبه‏های مطبوعاتی، تکرار فراوان مطالب و اولویت دادن به چاپ‏ مقالات تألیفی در مقابل نگاشته‏های ترجمه شده‏ است.
همچنین«حس نیاز به تأیید اسلام یا شخصیت‏های اسلامی و یا تمدن اسلامی از سوی‏ اروپاییان،حسی نیرومند است که سبب شده تا مقالات متعددی از این زاویه در این قبیل نشریات‏ به چاپ برسد»4
چگونگی تفسیر رهبران مجامع مذهبی از دین،رویارویی‏ها و تعامل آنان با اندیشه‏های نو و سیر فکری آنان که گاه به تشریح دین از زوایهء علوم اجتماعی و بازسازی مفاهیم سیاسی و اجتماعی اسلام در بستر این سال‏ها می‏انجامید، همگی دارای تأثیرات مشهودی در مطبوعات‏ دینی است.از جمله مجلات حوزوی به دو گروه‏ اصلی تقسیم می‏گردند:یک گروه با گرایش و دیدگاه سنتی به ترویج افکار سنتی حوزه و نشر معارف اصیل اسلامی و نزدیک کردن مردم به‏ اسلام و زدودن مفاسد اجتماعی،اخلاقی‏ می‏اندیشید.
درس‏هایی از مکتب اسلام نخستین نشریهء حوزوی به مدیریت آیت اله مکارم شیرازی از شاگردان میرزا ایت الله شریعتمداری در آذر 1337 آغاز به کار کرد.این ماه‏نامه که در اختیار قرار گرفتن وسایل فساد و خرافات را پس از انقلاب‏ صنعتی مایهء اصلی انحطاط اخلاقی جامعه‏ می‏پنداشت با هدف ترویج و نشر معارف اسلامی و دینی و دستورات مذهبی برای نجات ملت و با استفاده از نویسندگانی چون داوود الهامی،محمود حکیمی و زین العابدین قربانی و با کاهش نقدها و بررسی‏ها به نشریه‏ای عام‏پسند تبدیل شده و با اقبال گستردهء مردم روبه‏رو گردید.درس‏هایی از مکتب اسلام نمونهء واقعی و خوبی برای نشریات‏ دستهءنخست است.فصل‏نامهء مکتب تشیع که در اردیبهشت 1338 و با اندیشهء کم کردن فاصلهء میان‏ روحانیت و سایر طبقات آغاز به کار می‏کند از گروه‏ دوم مطبوعات مذهبی-سیاسی-حوزوی است‏ که با تفکرات اصلاحی به ریشه‏یابی مشکلات‏ دینی پرداخته و از ورود به مباحث عدالت اجتماعی، نابرابری طبقاتی و استفاده از افکار غیرحوزویان و روی آوردن به علوم جدید و همگامی با تغییرات و تحولات جامعه پرهیز نداشت.
مکتب تشیع خویش را رسانه‏ای قوی‏ می‏پنداشت که براساس قانون مقدس آسمانی در پی مخاطبان خاص و متفکران موجود است.از جمله نویسندگان این نشریه می‏توان به مهدی‏ بازرگان،صالحی نجف‏آبادی،محمود نجم‏آبادی، علامه طباطبائی،مرتضی مطهری،مهدی حائری‏ یزدی و آیت الله طالقانی اشاره نمود.
سیاسی شدن نشریات دینی را می‏توان در زمان مشروطیت پی گرفت.در آن زمان سه‏ نشرهء الغری،النّجف و درّه النّجف به نشر افکار گروه‏های مذهبی و روحانیت و مراجع تقلید می‏پرداختند اما پس از شهریور 1320 نشریه خرد به صاحب امتیازی عمادزاده،سپس هفته‏نامه‏ نور دانش،آیین اسلام و آن‏گاه پرچم اسلام در این‏ زمینه انتشار یافت.5
روند تثبیت دروس دینی در مدارس دولتی، نهضت خداپرستان سوسیالیست که در درون حزب‏ ایران منحل شد و مبارزه با بهایی‏گیری از دیگر موضوعات کوتاه کتاب تا رسیدن به‏عنوان فداییان‏ اسلام در سال‏های 1324 تا 1334 است.
شاید مهم‏ترین دستاورد نهضت فداییان‏ اسلام تأثیرگذاری بر جنبش‏های آینده است؛این‏ تأثیرات را بدین‏گونه می‏توان برشمرد:اگر مرجعیت قادر به دخالت در امور سیاسی و یا حمایت از مجامع مذهبی-سیاسی نیست‏ می‏توان به‏طور مستقل وارد عمل شد و تنها به‏ حمایت‏های ضمنی اکتفا نمود؛جذب جوانان‏ متدیّن از قشر بازار؛صراحت در مبارزه با شخص‏ شاه؛استراتژی نبرد مسلحانه و حذف عناصر کلیدی به صورت فیزیکی.ورود حوزه و مرجعیت‏ در عرصهء سیاست عرصه بررسی‏های دیگر کتاب‏ پیش رو است.
در این هنگام گرایش‏های گروه‏های گوناگون‏ مذهبی به روشنی آشکار شده و برآمدن نهضت‏ روحانیت را ناگزیر می‏ساخت.این گرایش‏ها عبارت بودند از:سنت‏گرا مانند فداییان اسلام و هیأت‏های مؤتلفه که البته دیگر از بازنگری در سنت و پیوند با امروز بیم نداشتند.دوم دستهء سیاست گریزان و سیاست پرهیزان که بازهم در بطن خود به نوعی سیاسی بود،مانند انجمن‏ حجتیّه و...
سوم گروه‏هی که با آمیختگی میان‏ اندیشه‏های سیاسی و اجتماعی غرب با اسلام در شرف تشکیل تشکل‏هایی چون سازمان‏ مجاهدین و فرقان بودند.
پدیدهء روحانیون انقلابی در همین سال‏ها تا 1343 روی داده و حوزویان را در اندیشهء سازماندهی فکری و آماده نمودن طرح‏های فکری‏ در قالب حرکت‏های فرهنگی برای ورود جدی‏تر در صحنهء عمل و تربیت نیروی فکری لازم نمود.6
افتتاح دار التبلیغ اسلامی در شهر قم و نخستین اندیشهء ضرورت آشنایی با زبان‏های
کتاب ماه تاریخ و جغرافیا » شماره 72 (صفحه 81)
بیگانه و سامان‏دهی وضع اعزام مبلغ و چاپ‏ کتاب‏های کوتاه و ارزشمند به شیوهء غربی و اصولی نمودن پذیرش اولیهء طلاب نتیجهء نیازهای‏ دو دهه گذشته بود.
دیگر مؤسسات فرهنگی حوزه همانند مؤسسه در راه حق و مدارس نوین دینی چون‏ مدرسهء حّقانی،رسالت و دار الزهارء در پی جدی‏تر قلمداد نمودن بحث و تحقیق علمی و نیاز به‏ رسیدگی به امور طلاب جوان تأسیس یافتند.
«یکی از تشکل‏های مذهبی که در آستانهء دههء چهل در ایران تشکیل شد و نشان از سیاسی‏شدن مذهب داشت،حزب ملل اسلامی‏ بود»7نگارندهء این کتاب سپس به نهضت آزادی‏ ایران پرداخته و پیش از آن شرحی کوتاه از نقش‏ مستمر آیت الله طالقانی را ارائه می‏کند.8
به عقیده مؤلف«نهضت آزادی با این هدف‏ که یک گروه مذهبی-سیاسی باشد تشکیل شد، اما به‏طور عمده به فعالیت سیاسی پرداخت،چون‏ فلسفهء تأسیس آن نوعی مبارزهء سیاسی بود نه‏ مبارزه با بی‏دینی»9
در فراز و نشیب رهبران این نهضت که هنوز به دنبال تدوین ایدئولوژی بودند،چهره‏های جوانی‏ شکل گرفتند که اندکی تجربهء سیاسی اندوخته‏ بودند و هر زمان از میان جمع مشخص‏تر می‏شدند تا آن‏که تصمیم به تکیه بر خود گرفته و مبارزهء مسلحانه را بر مشی سیاسی نهضت آزادی ترجیح‏ دادند.آنچه آنها پدید آوردند همان سازمان‏ مجاهدین خلق ایران است.
کسانی که به سازمان پیوستند به‏طور عمده‏ عبارت از دانشجویان یا فارغ التحصیلان‏ دانشگاه‏ها بودند.بیشتر آنها در جریان انجمن‏های‏ اسلامی و شاخهء دانشجویی نهضت آزادی طی‏ سال‏های 40-44 با مسائل مذهبی آشنا شده و آگاهی آنان از مذهب به‏طور معمول از طریق آثار مهندس بازرگان بود.10
ارتباط مجاهدین و روحانیت یکی از زیر فصل‏های دیگری است کعه از دو زاویهء ارتباطژ فکری و ارتباط سیاسی و تشکیلاتی به پیوندهای‏ ظاهری و باطنی سازمان با روحانیان پرداخته و موارد قابل مطالعه‏ای موجود مورد بحث قرار داده‏ است.
مؤلف تحول دامنه‏دار ارتداد را در کمونیست‏زدگی و مارکسیسم را به‏عنوان فلسفه‏ راستین طبقهء انقلابی قلمداد نمودن می‏داند11و در بیان سرانجام جریان ارتداد به گزارش‏هایی از رأی‏ دادگاه انقلاب پس از سال 1357 می‏پردازد.
یکی دیگر از جریان‏های فکری دورهء اخیر جریانی است که دکتر شریعتی پایه‏گذار آن بوده‏ به ناموی شناخته می‏شود و موضوع بررسی‏ فصلی از کتاب شده و در پایان اشاره‏ای اجمالی بر برخی از دیدگاه‏های دکتر شریعتی دربارهء مسائل‏ دینی که مورد انتقاد واقع شده است می‏پردازد: نگاه ابزاری به دین برای ایجاد تحول و تحرک‏ اجتماعی و بالابردن کارکرد دین از جمله مسائلی‏ است که در انتقاد به دکتر عنوان شد است.از نظر وی دینی ارزش دارد که به نوعی در ستیز دائمی با ستمگران و مستکبران است نه دین تحقیقاتی و سنتی.
به‏طور کلی‏تر می‏توان گفت برخلاف مشی‏ مهندس بازرگان که در قالب علم گرایی تجربی‏ به شناخت اسلام روی می‏آورد،شیریعتی براساس‏ نگرش اجتماعی برگرفته از جامعه‏شناسی به دینژ نظر می‏کرد.در این نگاه،دین همانند ایدئولوژی‏های غربی ملاحظه شده و صرفا تأثیر دنیوی آن مورد توجه قرار گرفته است.12
از سال 1350 به بعد بسیاری از دانشجویان، طلاب و به‏طور کلی قشر جوان تحت‏تأثیر گسترش دامنهء مبارزه با رژیم در اندیشهء ایجاد تشکیلات تازه‏ای برآمدند این گروه‏ها را در یک‏ تقسیم‏بندی کلی می‏توان به دو دستهء متصل با روحانیت مانند توحیدی صف،منصورون،مهدویون‏ و..و گروه‏های مستقل از روحانیات چون فرقان، آرمان مستضعفین و...تقسیم نمود.
جریان‏های تجدیدنظر طلب در عقاید شیعه‏ آخرین فصل و شاید خواندنی‏ترین بخش کتاب‏ حاضر است.در ابتدای فهرست اصلاح‏گران به نام‏ احمد کسروی برمی‏خوریم که نویسنده وی را از لیست خارج می‏نماید؛«چرا که وی در جریان‏ اصلاح،تقریبا چیزی از دین باقی نگذاشته و حرکت اصلاحی خود ساخته‏اش را تا به آخر خط می‏رساند»13
نویسنده در یک جمع‏بندی ویژگی این‏ اندیشه‏های اصلاح گرایانه را چنین برمی‏شمرد: فاصله گرفتن از مرجعیت رسمی،تأثیرپذیری از نگرش وهابی و خردورزی غربی،قرآن گرایی و حدیث ستیزی.
و سرانجام پیوست‏های گفت‏وگو با حجت الاسلام دعایی،ترا حق‏شناس و حسین‏ روحانی و تصویر اسناد،اعلامیه‏ها،روزنامه‏ها، جزوه‏ها و کتاب‏های مورد بحث پایان بخش کتاب‏ حاضر است.
کتاب حاضر باوجود دستیابی به چند پروندهء موجود در مرکز اسناد انقلاب اسلامی و آرشیو ارزشمند علامه سید محمد علی روضاتی آن چنان‏ که تصور می‏رود مطالب نوین ارائه نمی‏دهد،به‏ طوری که خواننده تنها به نام و مؤسس بسیاری از احزاب برمی‏خورد؛در حالی که دربارهء فداییان‏ اسلام و سازمان مجاهدین و علی شریعتی که‏ کتاب‏های مستقل و خوبی به نگارش درآمده، صفحات بسیار و فصل‏های جداگانه‏ای اختصاص‏ داده شده است.گسترهء استفاده از اسناد بسیار به جا و قابل تأمل است اما نویسنده در توضیح روندها و دستاوردها مورد بحث گاه ضعف تحلیلی‏ آشکاری را از خود بروز می‏دهد؛شتابزردگی در عدم‏ ارتباط منطقی پاراگراف‏ها و شیوهء ارجاع به مأخذ کاملا مشهود است،مطالب یکی بار در پاورقی و در جایی دیگر در متن منعکس شده‏14و گاه مطالب‏ یکی پاورقی عینا در پاورقی پیشین آمده است. امید است که نویسنده در ویرایش بعدی به اصلاح‏ موارد فوق مبادرت ورزد.
پی‏نوشت‏ها:
(1)-جریان‏ها و جنبش‏های مذهبی-سیاسی ایران، صص 19-2.
(2)-همان،ص 25.
(3)-همان،صص 169-176.
(4)-همان،ص 71.
(5)-همان،ص 81.
(6)-همان،ص 156.
(7)-همان،صص 190-192.
(8)-همان،صص 192-197.
(9)-همان،ص 201
(10)-همان،ص 255.
(11)-همان،ص 267.
(12)-همان،ص 308.
(13)-همان،ص 345.
(14)-همان،54 با ص 55؛ص 56 با ص 57 و...


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم