Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ مدیریت / مدیریت فناوری

پشتیبان‌گیری و انواع روش‌های‌ بک آپ گیری(Backup)


      نیازمند بازنویسی براساس ویکی
      بکاپ سرور
         مزایا و ویژگی‌های مهم بکاپ گیری از سرور
      بک آپ گرفتن (Backup گیری)
         پشتیبان گیری کامل (Full Backup)
         پشتیبان گیری افزایشی  (Incremental Backup)
         پشتیبان گیری دیفرانسیل (Differential Backup)
         پشتیبان گیری آینه‌ای (Mirror Backup)
      پشتیبان گیری پدربزرگ-پدر-پسر
      روش‌های بک آپ گیری
         پشتیبان گیری داغ (Hot Backup)
         پشتیبان گیری آفلاین (Offline Backup)
         پشتیبان گیری مبتنی بر لن (LAN-Based Backup)
         پشتیبان گیری بدون لن LAN-Free Backup (SAN Based)
         پشتیبان گیری بدون سرور (Serverless Backup)
         NDMP
      اشتباهات در بک آپ گیری:
      sdfsdfsdf

نیازمند بازنویسی براساس ویکی

https://en.wikipedia.org/wiki/Backup

بکاپ سرور

یکی از مهمترین دلایل داشتن بکاپ از سرور محافظت از داده‌ها هنگام رخدادی مانند قطعی برق است. از دست دادن داده‌های مهم در سرور یا بصورت تصادفی اتفاق می‌افتد یا گاهی بصورت عمد این اطلاعات از روی سرور پاک می‌شوند. گاهی خطای انسانی عامل این قضیه است و گاهی اطلاعات به سرقت می‌رود. طبق آمارهای موجود، خطای انسانی عامل اصلی از دست رفتن اطلاعات است. دستکاری اطلاعات مثل بروزرسانی نرم افزارها، ویرایش، تایپ و حذف کردن، کارهای روزمره‌ای هستند که کاربران انجام می‌دهند. قطعاً هنگام کار پیش می‌آید که یک کار خطا انجام شود. برای همۀ ما پیش آمده که اطلاعاتی مانند فیلم، عکس و یا اسناد را سهوی یا عمدی از دست داده باشیم که اکثر مواقع این اطلاعات بسیار مهم و حیاتی است. بکاپ گیری از این اسناد، یعنی داشتن کپی از اطلاعات و داده‌های مهم. زمانی که بکاپ یا کپی از اطلاعات و تغییرات در سیستم را داریم، اگر به هر دلیلی این دیتاها را گم کنیم و یا از سرور حذف شوند، می‌توانیم آنها را توسط بکاپ بازیابی نماییم.

مزایا و ویژگی‌های مهم بکاپ گیری از سرور

بکاپ از سرور در سطح سازمانی و شرکتی بصورت متمرکز و همیشگی انجام می‌گیرد. بکاپ گیری از سرور دارای مزایا و ویژگی‌هایی است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:
-- دسترسی آسان و سریع به داده‌ها: یکی از مهمترین ویژگی‌های بکاپ سرور، سهولت در بازیابی اطلاعات است. بعد از بکاپ گیری امکان دسترسی دوباره به فایل‌ها وجود دارد. اگر از سرورهای ابری استفاده می‌کنید، با استفاده از اینترنت سرعت دسترسی بالاتری به اطلاعات دارید.
-- ایمن بودن اطلاعات در برابر قطعی برق و اتفاقات احتمالی: گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که از دسترس انسان خارج است و کامپیوتر و تجهیزات ذخیره سازی را تهدید می‌کند. اتفاقاتی مانند، طوفان، قطعی برق و حوادثی این چنینی باعث تخریب درایو ذخیره ساز می‌ شود. اگر از اطلاعات بطور منظم بکاپ داشته باشید، با وجود این اتفاقات، نگران از دست دادن اطلاعات نیستید.
-- حفاظت از داده‌ها در برابر خرابی‌هارد:‌هارد دیسک در طول زمان و به تدریج فرسوده می‌شود و یا به دلایلی آسیب می‌بیند و ناقص می‌شود. با از بین رفتن‌هارد، اطلاعات و داده‌ها نیز از بین می‌روند. با بکاپ گیری منظم اطلاعات مهم حفظ می‌شوند.
-- استفاده از آنتی ویروس جهت جلوگیری از سرقت داده‌ها: در کنار بکاپ سرور بهترین کار استفاده از یک آنتی ویروس مناسب و قوی است که از داده‌های سیستم محافظت شود چرا که ویروس‌‌های سیستمی یکی از عوامل تخریب و از بین رفتن اطلاعات هستند.
-- بازیابی اطلاعات در زمان خرابی سیستم عامل: امکان دارد عوامل مختلفی باعث خرابی سیستم عامل شود. این خرابی‌ها اکثرا باعث خرابی نرم افزارها و خطاهای سیستمی در اپلیکیشن‌ها می‌ شود. پیشنهاد می‌ شود صحیح و مرتب از اطلاعات خود به روش‌های مختلف بکاپ تهیه کنید.
روش‌های بکاپ گیری از سرور
نرم افزارها از روش‌های بکاپ گیری از سرور متفاوتی استفاده می‌کنند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود :
-- استفاده از Full backup: در این روش از بکاپ سرور، از تمام داده‌های موجود بکاپ گرفته می‌شود. مزیت این کار سهولت در بازیابی اطلاعات است اما یکی از معایب این روش، فضای زیادی است که برای ذخیره سازی استفاده می‌کند.
-- استفاده از روش Incremental backup: بسیاری از نرم افزارهای مخصوص بکاپ گیری از این روش استفاده می‌کنند. در این روش اول فول بکاپ انجام می‌شود و در بکاپ گیری‌های بعدی فقط از تغییرات اعمال شده بکاپ گرفته می‌شود. مزیت این روش سرعت بالا در بکاپ گیری و فضای ذخیره سازی کم است، اما در بازیابی داده‌ها سرعت کمتر و پیچیده تری دارد.
-- استفاده از روش Reverse incremental backup: این روش نیز اول یک فول بکاپ تهیه می‌کند و بصورت دوره‌ای بکاپ‌های بعدی با بکاپ فعلی همسان سازی می‌ شوند و نسخه‌های بکاپ قدیمی بازسازی می‌ شوند. در صورت بازیابی بکاپ‌ها نسخه‌های محدودتری را می‌ بینید و کار پیچیده پیش نمی‌رود.
-- استفاده از Differential backup: این روش نیز مانند روش incremental backup است و فقط فایل‌هایی که تغییر می‌کنند را بکاپ گیری می‌کند. بهتر است برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، بکاپ گیری به شکل اتوماتیک انجام شود.
-- استفاده از روش Near-CDP backup: محافظت مداوم از داده روشی است که بعد از هر تغییر در داده و اطلاعات، سریعا بکاپ از آن گرفته می‌شود. نرم افزارهای اجرای این روش بکاپ گیری CDP نامیده می‌شوند که بصورت خودکار و اتوماتیک در بازه‌های زمانی مختلف مثلاً هر یک ساعت یا هر ۱۵ دقیقه یکبار بکاپ گیری incremental را انجام می‌دهد.
-- روش کلود بکاپ: این روش امروزه رایج تر است و کاربران بکاپ خود را به کلودها منتقل می‌کنند. این روش کپی امنی از اطلاعات را فراهم می‌کند.
اشتباهات رایج در بکاپ گیری از سرور
هنگام بکاپ گرفتن از سرور ممکن است اشتباهاتی رخ دهد که به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود :
-- گاهی فکر می‌کنیم اطلاعاتی مهم نیست و از آنها بکاپ نمی‌گیریم.
-- ذخیره کردن بکاپ در همان درایوی که داده‌های اصلی وجود دارند.
-- نداشتن چندین بکاپ و تست نسخه بکاپ و تخریب نسخه بکاپ هنگام تست
-- عدم بکاپ گیری منظم
-- عدم برچسب زنی به فایل‌های بکاپ
نرم افزارهای مخصوص بکاپ گیری
شرکت‌ها برای اطمینان از سلامت بکاپ‌ها از نرم افزارهای مخصوص بکاپ برای سرور استفاده می‌کنند. در ادامه لیست تعدادی از معروفترین نرم افزارها را معرفی خواهیم نمود :
-- Acronis Cyber Backup
-- AWS Backup
-- Unitrends DRaaS
-- Altaro VM Backup for MSPs
-- Veritas NetBackup
-- Veeam Backup & Replication
-- Veritas Backup Exec
-- SolarWinds Backup
-- NAKIVO Backup & Replication
-- Altaro VM Backup
-- Cohesity DataPlatform
-- Druva Phoenix
-- Arcserve UDP
-- Barracuda Backup
-- EaseUS Data Recovery

بک آپ گرفتن (Backup گیری)

بک آپ گرفتن (Backup گیری) یکی از فرآیندهای لازم و ضروری هر شبکه به حساب می‌آید. زمانی که مدیر شبکه و یا حتی یک کاربرخانگی تصمیم به اعمال تغییراتی در شبکه و یا کامپیوتر خود می‌گیرد، قبل از انجام تغییرات باید از داده‌های الکترونیکی کامپیوتر خود و یا سرورهای خود Back up تهیه کند تا در صورت بروز مشکلی، اطلاعات خود را از دست ندهد. در این مقاله قصد داریم انواع روش‌های بک آپ گرفتن را معرفی کنیم. در ضمن این روش‌ها در برنامه‌ها، کامیپوترها و شبکه‌های مختلف مشترک می‌باشد .

پشتیبان گیری کامل (Full Backup)

در این روش از کلیه داده‌های انتخابی، Backup (نسخه پشتیبان) تهیه می‌شود. به عبارتی نرم افزار پشتیبان گیری، افزوده شدن و نشدن داده‌های جدید به فایلها و فولدرهای انتخابی، برایش اهمیتی ندارد و هر بار از کلیه فایل‌ها و فولدرها Backup تهیه می‌کند.

پشتیبان گیری کامل کاملترین نوع پشتیبان گیری است که در آن از کل داده‌های انتخاب شده پشتیبان تهیه می‌شود. این داده‌ها، شامل پرونده‌ها، پوشه‌ها، برنامه‌های SaaS،‌هارد درایوها و غیره است. نکته مهم در تهیه پشتیبان کامل، حداقل زمانی است که برای بازیابی اطلاعات لازم است. با این حال، از آنجا که از همه اطلاعات یک باره پشتیبان تهیه می‌شود، در مقایسه با سایر نسخه‌های پشتیبان، زمان آن بیشتر طول می‌کشد.

مسئله مشترک دیگر در اجرای پشتیبان گیری کامل این است که فضای ذخیره سازی بیش از حد زیاد است. به همین دلیل اکثر مشاغل تمایل به تهیه نسخه پشتیبان کامل دارند و گهگاه آن را با پشتیبان differential یا incremental ترکیب می‌کنند. این باعث کاهش بار فضای ذخیره سازی و افزایش سرعت پشتیبان گیری می‌شود.

پشتیبان گیری افزایشی  (Incremental Backup)

خوب این روش از جمله روش‌هایی است که به دفعات در سیستم‌ها و شبکه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش بک آپ، ابتدا از کلیه فایل‌ها و فولدرها یک Full Backup گرفته می‌شود و دفعات بعدی که فرآیند Backup مجددا اجرا می‌شود، تنها از تغییرات فایل‌ها و فولدر‌ها نسبت به آخرین Backup، Backup گرفته خواهد شد! بدین صورت در هر مرتبه اجرای فرآیند Backup گیری، از کل فایل‌ها و فولدرها مجددا Backup گرفته نخواهد شد و تنها از تغییرات و داده‌هایی که بعد از آخرین Backup گیری افزوده شده اند، Backup گرفته خواهد شد.

اولین اقدام در سیستم Incremental Backup، پشتیبان گیری Full است. این سیستم بعد از Full Backup فقط از آخرین تغییرات نسخه پشتیبان تهیه می‌کند. بدین صورت در هر مرتبه اجرای فرآیند Backup گیری، از کل فایل‌ها و فولدرها مجددا Backup گرفته نخواهد شد و تنها از تغییرات و داده‌هایی که بعد از آخرین Backup گیری افزوده شده اند، نسخه پشتیبان تهیه می‌شود.

خوب قطعا مزیت این روش این است که سرعت Backup گیری نسبت به Full Backup بسیار بالاتر است و به علاوه فضایی که برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌شود، نسبت به Full Backup نیز کمتر است . فرآیند Restore با توجه به اولین Full Backup‌ی که در این روش گرفته می‌شود هم با سرعت کمتری نسبت به Full Backup انجام می‌شود و هم نسبتا پیچیده است. اما با این حال این روش با توجه به زمان و فضای کمی که به خود اختصاص می‌دهد، در بسیاری از شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد .

پشتیبان گیری دیفرانسیل (Differential Backup)

در این روش، ابتدا از کلیه فایل‌ها و فولدرها یک Full Backup گرفته می‌شود و دفعات بعدی که فرآیند Backup مجددا اجرا می‌شود، تنها از تغییرات فایل‌ها و فولدرها نسبت به آخرین Backup Full، Backup گرفته خواهد شد! خوب در این روش هر بار که فرآیند Backup گیری اجرا می‌شود، آخرین Full Backupی که گرفته شده بررسی و سپس تغییرات را نسبت به آخرین Full Backup بررسی خواهد کرد و از آن تغییرات Backup گرفته خواهد شد.

نقطه آغاز بکاپ گیری Differential وجود یک بکاپ Full اولیه است. سپس از همه داده‌ها که از زمان آخرین بکاپ کامل (full backup) تغییر کرده باشند، بکاپ گرفته می‌شود. در مقایسه با بکاپ‌های افزایشی، differential backup اکثر داده‌هایی که در بکاپ‌های اخیر تغییر کرده‌اند را ذخیره نمی‌کند، تنها داده‌هایی ذخیره می‌شوند که نسبت به بکاپ کامل اولیه تغییر کرده اند.
در اینجا مثالی زدیم تا شما بهتر مفهوم Differential Backup را متوجه شوید:
روز اول – تهیه نسخه پشتیبان کامل
روز دوم – تهیه نسخه پشتیبان Differential: همه تغییراتی را که بین روز 1 تا 2 رخ داده‌اند را پوشش می‌دهد.
روز سوم – برای تهیه نسخه پشتیبان دیفرانسیل برنامه ریزی کنید. این یک کپی از تمام داده‌هایی است که از روز 2 تغییر کرده‌اند (این شامل پشتیبان گیری کامل در روز 1 + پشتیبان دیفرانسیل) و روز 3 است.

پشتیبان گیری آینه‌ای (Mirror Backup)

Mirror Backup همانطور که از اسمش پیداست، از کلیه فایل‌ها و داده‌های مبدا، عینا Backup تهیه می‌کند. همانطور که از اسم آن پیداست، در صورتی که فایلی در Backup مبدا حذف شود، در نهایت آن فایل در Storage مقصد (محل ذخیره سازی Backup) نیز پاک خواهد شد. خوب این روش بک آپ گیری در مواردی می‌تواند خوب باشد. مثلا هنگامی که اطلاعات شما بنابر دلایلی (مثلا به دلیل آلودگی به ویرووس و یا وجود فایل‌های مخرب) در مبدا پاک شوند، کلیه آن فایل‌ها و اطلاعات در مقصد نیز ار بین می‌رود و شما این اطمینان را دارید که بک آپ تان آلوده نمی‌باشد.
 Full PC Backup or Full Computer Backup
همانند حالت Full Backup، تنها از کلیه فایل‌ها و داده‌ها بک آپ تهیه نمی‌شود. بلکه از‌هارد کامپیوتر و یا PC یک image تهیه می‌شود. این drive image مانند تهیه یک Snapshot از hard drive می‌باشد. دراین حالت بک آپ گیری، داده‌ها یا به صورت Compressed ذخیره می‌شوند و یا Uncompressed. در این حالت هنگام Restore کردن Backup، علاوه بر فایل‌ها، Document‌ها، Pictureها و Video‌ها کلیه system file،Registry Programs و … نیز Restore می‌شوند. در برخی موارد به Full Backup Drive Image Backup نیز گفته می‌شود.
Local Backup
این حالت از بک آپ، لزوما Storage‌ی که فایل‌های Backup در آن ذخیره می‌شود باید به صورت مستقیم به کامپیوتر و یا سرور مبدا متصل شده باشد. از انواع Local Backup‌ها می‌توان به حالت‌های زیر اشاره کرد:
-- Internal Hard Drive
-- External Hard Drive (desktop or portable)
-- Optical Drives like CDs,DVDs and Blue Ray discs
--‌هاردهای SSD مانند USB Thumb Drive یا Flash Drives
-- (Network Attached Storage (NAS
-- تهیه Backup در فولدر به اشتراک گذاشته شده یا کامپیوتری دیگر در شبکه
-- Magnetic tape Drive
Offsite Backup
هر نوع بک آپ که در آن Backup Storage از لحاظ جغرافیایی در منطقه و محدوده‌ای متفاوت از سیستم و سرورهای مبدا نگهداری می‌شوند، از نوع Offsite Backup به حساب می‌آیند. در برخی موارد بک آپ در مکان سرور و سیستم مبدا گرفته می‌شود اما سپس به منطقه‌ای متفاوت ارسال می‌شود.
Online Backup
از جمله روش‌های که امروزه توسط بسیاری از مراکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش Backup Storage از طریق شبکه‌های داخلی و یا بستر اینترنت به سیستم‌هایی که قصد گرفتن Backup از آنها را داریم، متصل می‌شوند. در این روش هیچ گونه نیروی انسانی مداخله نمی‌کند. عبارت Online از آن جهت مورد استفاده قرار می‌گیرد که کلیه Storage Device  و امکانات به یکدیگر در هر لحظه و زمان متصل می‌باشند.
Remote Backup
این روش به نوعی Offsite Backup می‌باشد با این تفاوت که جهت دسترسی به Backup Storage نیازی به حضور فیزیکی در محل نمی‌باشد و شما می‌توانید از راه دور کار خود را انجام دهید و این دلیل بکار رفتن واژه Remote در این روش می‌باشد. مثلا در صورتی که شما بک آپ‌های خود را در بانک نگهداری کنید، در صورت نیاز به آنها لازم نیست به بانک بروید و می‌توانید از قابلیت Remote استفاده کنید. این نوع Backup به نوعی مشابه Online Backup می‌باشد.
Cloud Backup
این روش بک آپ گیری به نحوی مشابه Online Backup و Remote Backup می‌باشد. در این روش داده‌ها در Storage Backup  قرار می‌گیرند که به سیستم مبدا از طریق اینترنت متصل است و جهت ورود به آنها باید از Credential تعیین شده استفاده کرد. عبارت Cloud بدلیل وجود Storage مدرن و پیشرفته که از طریق اینترنت قابل دسترسی می‌باشد، مورد استفاده قرار گرفته است.
FTP Backup
از این رو میتوان از فایل‌های لوکالی خود در این سرورها Backup تهیه کنید. زمانی که شما می‌خواهید از این روش Backup گیری استفاده کنید، باید برنامه‌ای را انتخاب کنید که FTP Backup را پشتیبانی کند. شما باید آدرس وب مربوط به FTP Server خود را مثلا (ftp://tosinso.com/) وUsername و Password را مشخص کنید، سپس ابزار Backup شما شروع به کار کردن خواهد کرد.

پشتیبان گیری پدربزرگ-پدر-پسر

پشتیبان گیری پدربزرگ-پدر-پسر یکی از محبوب‌ترین طرح‌های پشتیبان گیری است که امکان ذخیره داده‌ها را در دو مکان مختلف با سه فرکانس تکراری فراهم می‌کند. Handy Backup ابزارهایی را برای پشتیبان‌گیری GFS با استفاده از پشتیبان‌گیری ترکیبی کامل/دیفرانسیل به‌عنوان «پدر و پسر» و یک نسخه پشتیبان کامل «پدربزرگ» دیگر فراهم می‌کند.

پشتیبان گیری پدربزرگ-پدر-پسری، یک تکنیک چرخش پشتیبان گیری GFS یک روش محبوب پشتیبان گیری از داده‌ها است که امکان ترکیب کپی کامل و جزئی در رسانه‌های مختلف را برای کاهش زمان پشتیبان گیری و افزایش امنیت ذخیره سازی فراهم می‌کند. شما می‌توانید مقالات زیادی در مورد معنای استراتژی پشتیبان گیری پدربزرگ-پدر-پسر پیدا کنید. اصل چرخش پشتیبان‌گیری GFS در تکنیک پشتیبان‌گیری پدربزرگ پدر پسر، سه مرحله برنامه‌ریزی‌شده پشتیبان‌گیری می‌کنند: «پدربزرگ» – پشتیبان‌گیری کامل در جایی، شاید خیلی خارج از سایت. "پدر" - یک نسخه پشتیبان کامل دیگر، منظم تر، برای ذخیره سازی سریعتر. "پسر" - پشتیبان افزایشی (یا نسخه پشتیبان دیفرانسیل) در فضای ذخیره سازی مشابه "پدر".

 

 

 

 

روش‌های بک آپ گیری

بک آپ گیری از سرورها و داده‌ها یک صنعت قدیمی است که از زمان پیدایش کامپیوترهای MainFrame به وجود آمده و رشد کرده است و تا همین اواخر نیز روش‌ها و تکنولوژی‌های بک آپ گیری در برابر تغییرات از خود مقاومت نشان داده اند. از بسیاری جهات، نسخه‌های بک آپ هنوز به همان شکل 50 سال قبل به نظر می‌رسند. با این حال، بالاخره روش‌های بک آپ گیری نیز تسلیم تغییر شده و تعداد زیادی روش برای بک آپ گیری از سرورها و برنامه‌ها وجود دارد. در این بخش از مقالات به معرفی و توضیح برخی از روش‌ها و رویکردهای معروف بک آپ گیری می‌پردازیم.

پشتیبان گیری داغ (Hot Backup)

در دنیای مدرن امروزی فناوری اطلاعات، تقریباً تمام بک آپ‌ها، HotBackup هستند. HotBackup که گاهی اوقات Online Backup نیز نامیده می‌شوند در واقع به بک آپی گفته می‌شود که از یک سرور یا اپلیکیشن در حالی که آنلاین و در حال سرویس دهی است گرفته می‌شود. در دنیای امروزی فناوری اطلاعات که انتظار می‌رود سرورها و اپلیکیشن‌ها همیشه آنلاین و بالا باشند، HotBackup گزینه بسیار ایده آلی است.
HotBackup همچنین به کاهش سربار مدیریتی کمک می‌کند و اجازه مقیاس پذیری را به محیط بک آپ گیری می‌دهد. زیرا نیاز به توقف و راه اندازی مجدد سرورها و برنامه‌ها برای هماهنگی و مدیریت تهیه بک آپ ندارد.
اغلب اپلیکیشن‌های مدرن نظیر Oracle Database و محصولات مایکروسافت نظیر SQL Server، Exchange Server، Sharepoint و ... همگی از قابلیت HotBackup پشتیبانی می‌کنند. برای استفاده از قابلیت HotBackup، اکثر برنامه‌ها خود را در حالت HotBackup قرار می‌دهند و از نوعی تکنولوژی به نام Point-in-Time یا به اختصار PIT برای ایجاد یک Image فریز شده از داده‌ها استفاده می‌کنند. این Image بعداً برای تهیه نسخه بک آپ استفاده می‌شود. اغلب اوقات، فناوری‌های Snapshot از جمله Snapshot‌های مبتنی بر Array به عنوان بخشی از فرآیند ایجاد Image فریز شده PIT استفاده می‌شوند.
مسأله دیگری که در دنیای HotBackup از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است، قابلیت انجام بررسی‌های یکپارچگی (Integrity Check) بک آپ‌ها است. خوشبختانه اکثر برنامه‌هایی که از HotBackup پشتیبانی می‌کنند دارای امکانات قوی برای انجام Checksum و چک کردن یکپارچگی وتأیید نسخه‌های بک آپ هستند. انجام این کار به شما اطمینان می‌دهد که نسخه بک اپ نسخه خوب و قابل اطمینان برای بازیابی خواهد بود.

پشتیبان گیری آفلاین (Offline Backup)

Offline Backup در نقطه مقابل HotBackup قرار دارد و خوشبختانه متعلق به دوران گذشته است. Offline Backup نیاز به Offline شدن اپلیکیشن و دیتابیس در طول مدت بک آپ گیری دارد. بدیهی است در این دنیای مدرن که اغلب مشاغل به صورت 24/7 کار می‌کنند و امکان در نظر گرفتن down time برای اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها جهت تهیه نسخه بک آپ مرتب را ندارند، Offline Backup گزینه ایده آلی به نظر نمی‌رسد.

پشتیبان گیری مبتنی بر لن (LAN-Based Backup)

بک آپ گیری مبتنی بر LAN از سال‌ها قبل وجود داشته است و به عنوان راهکاری ارزان و راحت شناخته می‌شود. اما performance آن پایین است و خطر تأثیرگذاری بر سایر ترافیک‌های شبکه را دارد. بک آپ گیری مبتنی بر LAN با ارسال اطلاعات بک آپ از طریق LAN کار می‌کند و این LAN می‌تواند شبکه اصلی (Production) شما و یا شبکه اختصاص یافته (Dedicated) به ترافیک بک آپ باشد. شبکه اختصاص یافته به بک آپ می‌تواند یک VLAN اختصاصی باشد و یا یک LAN کاملاً مجزا از لحاظ فیزیکی باشد (شبکه‌ای با کارت شبکه‌ها و سوییچ‌های فیزیکی مجزا). بدیهی است که این گزینه هزینه بیشتری نسبت به یک VLAN ساده دارد، اما بهترین و قابل پیش بینی‌ترین عملکرد را ارائه می‌دهد. همچنین عیب یابی آن بسیار ساده تر است و کمترین تأثیر منفی را بر دیگر ترافیک‌های شبکه دارد.
در پیکربندی بک آپ گیری مبتنی بر LAN، Backup Client‌ها اطلاعات و دیتای سرور مورد بک آپ گیری را از طریق بستر LAN به سمت Media Server و یا مستقیماً به سمت ذخیره ساز بک آپ ارسال می‌کنند.نکته مهم این است که در این حالت دیتای بک آپ همیشه از سریق LAN ارسال می‌شود. در شکل زیر دیتای بک آپ از طریق یک LAN اختصاصی از Client به سمت Media Server که از طریق شبکه FC به Backup Target متصل است ارسال می‌شود. در این سناریو هر سرور به دو شبکه LAN مجزا متصل است:
Management LAN

پشتیبان گیری بدون لن LAN-Free Backup (SAN Based)

 همان طور که از نام این روش پیداست، بک اپ گیری در این روش بدون عبور ترافیک از شبکه LAN انجام می‌شود. اغلب اوقات در این روش دیتا از طریق شبکه SAN از Backup Client به ذخیره ساز بک آپ ارسال می‌شود. به همین دلیل گاهی از این روش به عنوان SAN Backup نیز یاد می‌شود.
در مقایسه با روش بک آپ مبتنی بر LAN، این روش performance و قابلیت اطمینان بالایی دارد اما هزینه راه اندازی آن نیز بالاست. امروزه با وجود شبکه‌های 10G، بک آپ مبتنی بر LAN نیز می‌تواند با performance بالایی انجام شود اما باید در نظر داشت هزینه تجهیزات یک شبکه 10G نیز هزینه کمی نمی‌باشد. برای شرکت‌هایی که نیاز به بک آپ گیری با سرعت بالا دارند هر دو این روش‌ها می‌تواند کارآمد باشد.

پشتیبان گیری بدون سرور (Serverless Backup)

این روش نیز نوعی از LAN-Free Backup است اما کمی فراتر. بدین صورت که در Serverless Backup نه تنها دیتای بک آپ به هیچ عنوان از شبکه LAN عبور نمی‌کند، بلکه منابع سروری که قرار است از آن بک آپ گرفته شود نیز درگیر پروسه بک آپ گیری نمی‌شود. در واقع در این متد از دستور Extended Copy مبتنی بر SCSI استفاده می‌شود که اجازه می‌دهد دیتا به صورت مستقیم از LUN مبدأ به LUN مقصد از طریق شبکه SAN کپی شود بدون اینکه از سروری که دیتای مورد بک آپ به آن تعلق دارد عبور کند. در این روش LUN‌ها و Tape‌های مبتنی بر شبکه SAN درگیر هستند و عمدتاً در این روش، LUN مقصد، Tape است. در شکل زیر یک نمونه از پیکربندی Serverless Backup را مشاهده می‌کنید.

NDMP

Network Data Management protocol، پروتکلی است که برای بک آپ گیری استاندارد و کارآمد از NAS طراحی شده است. عملکرد NDMP مشابه Serverless Backup است. به این صورت که دیتا مستقیماً از NAS به سمت محل ذخیره بک آپ ارسال می‌شود بدون اینکه بخواهد از Media Server عبور کند. بدون NDMP برای بک اپ گیری از File Share‌های NAS می‌بایست ابتدا آن را بر روی Media Server، Mount نماییم. در این پیکربندی ابتدا دیتاها از NAS به Media Server فرستاده شده و سپس بر روی ذخیره ساز بک آپ ارسال می‌گردد. با استفاده از NDMP نیازی به Mount کردن File Share‌های NAS بر روی Media Server نیست و دیتاها مستقیماً از NAS به سمت ذخیره ساز بک آپ ارسال می‌شوند و بدین ترتیب به جای 2 بار فقط یک بار از شبکه عبور داده می‌شوند و Load شبکه کاهش می‌یابد.
فایل سرورهای ویندوزی و لینوکسی چون قابلیت نصب Backup Agent بر روی سیستم عامل شان وجود دارد نیازی به NDMP ندارند. اما برای ذخیره ساز‌های NAS که سیستم عامل و یا Firmware آنها قابلیت نصب Backup Agent را ندارد، NDMP می‌تواند بسیار کارآمد باشد.
backup methods
مهم‌ترین ویژگی پروتکل NDMP، قابلیت DAR (Direct-Access Restore) است که با استفاده از ان می‌توان فایل‌های دلخواه را با سرعت بالایی باز یابی نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتباهات در بک آپ گیری:

اشتباهات رایج هنگام استفاده از روش‌های بک آپ گیری از اطلاعات:
اکنون که برخی از موضوعات پیرامون اهمیت پشتیبان گیری را بررسی کردیم، بیایید با برخی از اشتباهات متداول در طول مراحل روش‌های بک آپ گیری از اطلاعات آشنا شویم:
1ـ عدم اقدام به Backup گیری: این بدون شک رایج‌ترین اشتباه است. خیلی اوقات پشتیبان گیری یا به دلیل عدم دسترسی به آن یا به دلیل عدم اطلاعات کافی صورت نمی‌گیرد.
2ـ ذخیره نسخه‌های پشتیبان در همان سخت افزار: ایده تهیه نسخه پشتیبان، تهیه نسخه‌ای برای نگهداری است. آن کپی باید در مکانی متفاوت از محل نگهداری پرونده‌های اصلی ذخیره شود. اگر آنها در همان سخت افزار ذخیره شده باشند و سخت افزار آسیب دیده ببیند، نسخه‌های پشتیبان به همراه نسخه اصلی از بین خواهد رفت.
3ـ عدم آزمایش از سلامت Backup: تهیه نسخه پشتیبان شامل یک سری فرایندها است و تنها کپی کافی نیست. فایل Backup یک فایل فشرده است به همین دلیل پس از انجام آن حتما از سلامت فایل اطمینان حاصل نمایید.
4ـ عدم انجام Backup به صورت پی در پی: تهیه نسخه پشتیبان به طور منظم بسیار مهم است، خصوصاً اگر اطلاعات به طور مکرر به روز می‌شوند. به عنوان مثال تصور کنید که شما در حال نوشتن کتاب هستید و فقط در اول هر ماه یک نسخه پشتیبان تهیه می‌کنید. اگر پرونده در پانزدهم ماه گم شود، شما فقط یک نسخه از آن به دو هفته قبل خواهید داشت و تمام کارهایی را که در این دوره انجام داده اید را از دست خواهید داد.
انتخاب سیستم Backup گیری مناسب برای کسب و کار شما:
پس از مطالعه انواع روش‌های بک آپ گیری از اطلاعات، حال نوبت به انتخاب سیستم مناسب می‌رسد که بتواند نیازهای شما را بر طرف نماید.برای مثال اگر شما حجم بالایی از داده دارید، به یک استراتژی نیاز دارید که از قدرت ترکیبی یک نسخه پشتیبان Full و incremental استفاده می‌کند.
در حقیقت نمی‌توان گفت که کدامیک از سیستم‌ها و روش‌های تهیه Backup از دیگری بهتر است. این شما و نیاز سازمان شماست که تعیین خواهد کرد که کدام روش مناسب تر است.

 

sdfsdfsdf

مفهوم پشتیبان گیری از داده‎ها تقریباً از زمانی که رایانه‎ها وجود داشته‎اند وجود داشته است، اما صنعت پشتیبان گیری چیزی جز راکد است.
با تغییر تکنولوژی، پشتیبان‌گیری‌ها نیز باید تکامل یابند تا بتوانند سطح مورد نیاز حفاظت را ارائه دهند. سازمان‌ها باید استراتژی‌های پشتیبان‌گیری از داده‌ها را برای همگام شدن با آخرین پیشرفت‌های فناوری، از جمله هوش مصنوعی و SaaS، تطبیق دهند. آنها همچنین باید به این موضوع توجه داشته باشند که چگونه کار از راه دور بر روی ابتکارات پشتیبان گیری و حفاظت از داده‎ها تأثیر می‌گذارد.
در زیر پنج روند اصلی پشتیبان‌گیری از داده‌ها آورده شده است که مدیران فناوری اطلاعات باید به آن‌ها توجه داشته باشند.
1. اتوماسیون هوش مصنوعی
تا کنون، بزرگترین داستان فناوری در سال 2023 به راحتی پذیرش جریان اصلی پلتفرم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT OpenAI است. فروشندگان نرم افزار در سراسر صنایع در تلاش هستند تا قابلیت‎های هوش مصنوعی را به محصولات خود اضافه کنند و پشتیبان گیری نیز از این قاعده مستثنی نیست.
دو روش مختلف وجود دارد که احتمالاً هوش مصنوعی در پشتیبان گیری استفاده می‌شود. یکی از احتمالات این است که هوش مصنوعی به متخصصان فناوری اطلاعات کمک کند تا شکاف‎های حفاظتی و راه‎هایی برای محافظت بهتر از داده‎ها را کشف کنند.
احتمال دیگر این است که هوش مصنوعی به بازیابی باج افزار کمک کند. هنگامی که باج افزار فایل‎های یک سازمان را رمزگذاری می‌کند، فرآیند رمزگذاری به صورت آنی انجام نمی‎شود. در عوض، ممکن است ساعت‎ها طول بکشد تا باج افزار همه چیز را رمزگذاری کند. این بدان معنی است که بازگشت همه چیز به یک نقطه خاص در زمان احتمالاً بهترین گزینه بازیابی نخواهد بود. در آینده، هوش مصنوعی ممکن است بتواند به ادمین‎های پشتیبان کمک کند تا بفهمند چه زمانی هر فایل جداگانه رمزگذاری شده است و چگونه آن فایل‎ها را به گونه‎ای بازیابی کنند که از دست دادن داده به حداقل برسد.
     اگر خط ابرهای تجاری SaaS ممکن است قطع شوند، هیچ چیز مانع از وقوع همین اتفاق برای یک ارائه دهنده پشتیبان ابری نمی‎شود.
2. آمادگی برای قطع شدن SaaS
در طول سال گذشته، چندین ارائه‌دهنده بزرگ SaaS علیرغم تلاش‌های خود برای دستیابی به 100% در دسترس بودن خدمات، دچار قطعی شده‌اند. متخصصان پشتیبان گیری شروع به درک این موضوع کرده‎اند که اگر خط ابرهای تجاری SaaS ممکن است قطع شوند، هیچ چیز مانع از وقوع همان اتفاق برای یک ارائه دهنده پشتیبان ابری نمی‎شود.
برای مقابله با این، بسیاری از سازمان‌ها به دنبال اجرای نوعی افزونگی هستند که آنها را قادر می‌سازد از پشتیبان‌گیری استفاده کنند، حتی اگر یک ارائه‌دهنده پشتیبان ابری دچار قطعی شود.
3. حفاظت کار از راه دور
اکثر سازمان‎ها همچنان از نیروی کار ترکیبی استفاده می‌کنند که در آن کارکنان زمان خود را بین کار در محل و کار از راه دور تقسیم می‌کنند. این مدل ترکیبی می‌تواند چالش‌های بزرگی را برای متخصصان پشتیبان‌گیری ایجاد کند، زیرا کاربر ممکن است هنگام کار از راه دور، داده‌ها را روی یک دستگاه شخصی تولید و ذخیره کند.
برای کاهش احتمال از دست دادن داده‎ها و قرار گرفتن در معرض داده‎ها، بسیاری از سازمان‎ها از دسکتاپ مجازی مبتنی بر ابر استفاده می‌کنند. این دسکتاپ‎های مجازی به گونه‎ای پیکربندی شده‎اند که مشخصات امنیتی سازمان را برآورده کنند و تقریباً از هر دستگاهی قابل دسترسی هستند. کاربری که از یک دسکتاپ مجازی مبتنی بر ابر کار می‌کند، داده‌های خود را در یک مخزن متمرکز ذخیره می‌کند، درست مانند زمانی که در دفتر کار می‌کردند، در نتیجه تهیه نسخه پشتیبان از تمام داده‌های سازمان را بسیار آسان‌تر می‌کند.
4. افزایش مشاغل مرکز داده
با وجود اقتصاد کند، مشاغل مراکز داده در حال افزایش هستند. بر اساس برخی برآوردها، بازار مرکز داده نرخ رشد 10 درصدی را تا سال 2030 پیش‌بینی می‌کند که به معنای افزایش 2 درصدی استخدام‌ها در سال 2023 و 3 درصدی تا سال 2025 است. در حالی که این اعداد ممکن است کم به نظر برسد، برخی منابع نیاز به 300000 نفر را پیش‌بینی می‌کنند. کارکنان مرکز داده اضافی تا سال 2025
از دیدگاه پشتیبان، این اعداد نشان می‌دهد که احتمالاً فرصت‌های فراوانی برای کارشناسان پشتیبان برای یافتن شغل در سال‌های آینده وجود خواهد داشت.
5. افزایش تقاضا برای امنیت سایبری
در نهایت، کسب‌وکارها شاهد افزایش تقاضا برای امنیت سایبری در ارتباط با پشتیبان‌گیری هستند. برای مثال، بسیاری از سازمان‌ها از ابتکارات اعتماد صفر برای پشتیبان‌گیری‌های خود استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که داده‌های پشتیبان حساس به خطر نمی‌افتند. به همین ترتیب، سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای اقدامات حفاظتی دیگری مانند شکاف‌های هوایی یا فضای ذخیره‌سازی غیرقابل تغییر را برای محافظت در برابر حملات باج‌افزاری که پشتیبان‌ها را هدف قرار می‌دهند، اتخاذ می‌کنند.

 


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم