Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ متفرقه

فلوشیپ جراحی


فلوشیپ جراحی
قصد ما در این مقاله این است که توضیح کامل و مفصلی را موضوع فلوشیپ جراحی، خدمت شما خوانندگان و مخاطبین گرامی، ارائه دهیم . در واقع فلوشیپ از دوره‌های تحصیلات تکمیلی در علم پرشکی می‌باشد و به طور خلاصه این که فلوشیپ جراحی یکی از شاخه‌ها و انواع فلوشیپ‌ها می‌باشد .
فلوشیپ جراحی
به طور معمول در رشته‌ها و تخصص‌های متنوع پزشکی دوره‌های فلوشیپی برگزار و در نظر گرفته می‌شود. پزشکان متخصصی که حائز شرایط شرکت در این دوره‌ها می‌باشند، می‌توانند در دوره‌ها شرکت نموده و از آن دوره‌های فلوشیپ فارغ التحصیل شوند.
مدت زمان و طول برگزاری این دوره‌ها بسته نظر اساتید برگزار کننده، متفاوت می‌باشد، که معمولا یک سال و نیم به طول می‌انجامد .مثلا برای پزشکانی که متخصص زنان و زایمان هستند، دروه فلوشیپی تحت عنوان ناباروری پرینالوژی تعیین می‌شود .
در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:
فهرست مطالب
در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:
فلوشیپ از نظر عمومی به چه معنایی می‌باشد ؟
فرق بین فوق تخصص و فلوشیپ
طول دوره فلوشیپ
فرق فلوشیپ و فوق تخصص چیست
سپس در یکی از آزمون‌ها و گرایش‌های تخصصی آزمون داده و پذیرفته شده و به گذراندن آن دوره تخصصی مشغول می‌شود و پس از فراغت از تحصیل از آن رشته تخصصی، به یک پزشک متخصص تبدیل می‌شود .
دوره‌های فلوشیپ به چه کسانی تعلق می‌گیرد ؟
فلوشیپ دارای چه انواعی می‌باشد ؟
فلوشیپ در شکل عمومی دارای چه مزایایی می‌باشد ؟
یافتن فرصت‌های فلوشیپی علوم مختلف :
چگونگی درخواست شرکت در فلوشیپ :
تکمیل فرم و پذیرش :
انواع فلوشیپ‌های پزشکی چیست ؟
از جمله موارد موثر در انتخاب تخصص توسط پزشکان عمومی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد :
فلوشیپ دندان پزشکی :
دوره فلوشیپ مغز و اعصاب :
فلوشیپ قلب :
فلوشیپ بیهوشی :
فلوشیپ مخصوص پوست :
فلوشیپ چشم پزشکی:
فلوشیپ جراحی عمومی
فلوشیپ نورولوژی :
فلوشیپ زایمان و زنان :
فلوشیپ متخصص اطفال :
فلوشیپ ارتوپدی
فلوشیپ در شاخه گوش و حلق و بینی :
فلوشیپ برای اعتیاد :
فلوشیپ برای پاتولوژی :
فلوشیپ بالاتر است یا فوق تخصص
سراغ یک متخصص داخلی بروید
وظایف متخصص داخلی چیست ؟
فوق تخصص کلیه ( نفرولوژی ) :
مراجعه به فوق تخصص رماتولوژی :
فوق تخصص غدد :
فوق تخصص قلب و عروق :
پزشک فوق تخصص ریه :
فوق تخصصی ناراحتی‌های عفونی و بیماری‌های گرمسیری:
متخصص جراحی عمومی :
فوق تخصص جراحی توراکس :
فوق تخصص در جراحی‌های قلب و بای پس‌های قلبی :
فوق تخصص در جراحی تروما و رگ‌های محیطی :
تخصص جراحی استخوان و مفاصل ( ارتوپدی ) :
متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و تناسلی :
مشکلات مربوط به نازایی در مردان
متخصص جراحی مغز و اعصاب :
متخصص جراحی زنان و زایمان :
متخصص جراحی‌های گوش و حلق و بینی :
اگر کودک شما دچار بیماری و نارسایی می‌باشد :
متخصص اطفال :
متخصص‌های اعصاب و مغز ( نوزولوژیست ) :
مراجعه به متخصص اعصاب و روان ( روان پزشکان ) :
متخصص روان شناسی بالینی :
مراجعه به متخصص پوست و مو :
متخصص پاتولوژیست یا آسیب شناسی
متخصص ایمنولوژی و آلرژی‌ها
متخصص چشم پزشکی
متخصص توان بخشی و طب فیزیک
متخصص پزشکی ورزشی
متخصص طب اورژانس
فلوشیپ طب تسکینی
فلوشیپ تخصصی اعتیاد :
تفاوت میان یک رادیولوژیست و پرتو درمانی :
متخصص رادیولوژی :
متخصص :
فوق تخصص :
فلوشیپ :
پی اچ دی چیست ؟
آشنایی بیشتر با مفاهیم پوست، داخلی، اطفال و زنان :
پزشک همه فن حریف
انواع فلوشیپ‌های جراحی چیست ؟
فلوشیپ جراحی سرطان
طبق نظر یکی از پزشکان متخصص و البته با تجربه :
در حال حاضر دو رشته در زمینه سرطان وجود دارند، 1- مدیکال اونکولوژی 2-سرجیکال اونکولوژی
مطمئنا متخصصان دارای فلوشیپ جراحی یا سرطان یا فوق تخصصان جراحی سرطان می‌توانند این معضل و نقیصه را حل نمایند و یا به مقدار بسیار چشم گیری کاهش دهند .
یعنی درمان تکمیلی زمانی موثر و کمک کننده خواهد بود که حاشیه امن تومور و سرطان به صفر رسیده باشد .
فلوشیپ‌های جراحی سر و گردن :
بنا بر اظهارت یک فلوشیپ سر و گردن :
از دیگر عوارض مربوط به کاهش مقدار اکسیژن خون در زمان خواب میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
جمع بندی :
فلوشیپ از نظر عمومی به چه معنایی می‌باشد ؟
فلوشیپ پزشکی چیست و تفاوت آن با فوق تخصص پزشکی در چیست ؟
چه تفاوت‌های بین فوق تخصص و فلوشیپ وجود دارد ؟
دوره‌های فلوشیپ به چه کسانی تعلق می‌گیرند ؟
فلوشیپ دارای چه انواعی می‌باشد ؟
فلوشیپ در شکل عمومی دارای چه مزایایی می‌باشد ؟
انواع فلوشیپ‌های پزشکی چیست ؟
منظور از مفاهیم متخصص، فوق تخصص، فلوشیپ و PHD چیست ؟
انواع فلوشیپ جراحی چیست ؟
فلوشیپ از نظر عمومی به چه معنایی می‌باشد ؟
اصطلاح فلوشیپ در علوم پزشکی و حتی رشته‌های غیر پزشکی با شرایطی متفاوت به چشم می‌خورد . مثلا مفهوم فلوشیپ در علوم فنی و مهندسی معرف یک دوره تحصیلی خاص و متفاوت می‌باشد .
دوره‌های مربوط به فلوشیپ در اکثر کشورهای جهان برگزار می‌شوند و قطعا این دوره‌ها سبب افزایش کیفیت و سطح علمی و تخصصی پزشکان خواهند بود .
مثلا یک پزشک متخصص چشم می‌تواند دوره‌ای مخصوص به قرنیه چشم را سپری نماید . این دوره ویژه همان فلوشیپ قرنیه می‌باشد . مطمئنا واژه فلوشیپمی می‌تواند در دیگر علوم غیر پزشکی نیز استفاده شود .
به طور خلاصه منظور از این واژه در اغلب علوم ( خواه پزشکی و خواه غیر پزشکی )، دوره‌هایی خاص و نسبتا سخت برای افزایش سطح تخصص و علمی دانشمندان علوم مختلف می‌باشد .
فلوشیپ از نظر عمومی به چه معنایی می‌باشد ؟
فرق بین فوق تخصص و فلوشیپ
اغلب مردم عادی معمولات کلمه فلوشیپ را روی تابلوی مطب‌های پزشکی مشاهده کرده اند. و بیشتر اوقات سوالات زیادی ذهن ایشان را در گیر می‌کند .
این که اصلا فلوشیپ پزشکی چیست ؟ و یا اینکه بین فلوشیپ و فوق تخصص پزشکی چه تفاوت‌هایی وجود دارد ؟ در این قسمت سعی داریم دوره‌های کاملی از فلوشیپ‌های پزشکی را برای شما معرفی نماییم .همچنین در این قسمت راهنمایی‌هایی نیز برای پزشکان متخصص جهت انتخاب بهترین مقصد خود، جهت شرکت در دوره‌های فلوشیپ پزشکی وجود دارد .
شما در حال مطالعه مقاله فلوشیپ جراحی هستید
طول دوره فلوشیپ
از نظر لغوی فلوشیپ به معنای کمک هزینه‌های تحصیلی می‌باشد . اما هدف اصلی ما در این نوشتار معنای این کلمه در دنیای پزشکی و یا دندان پزشکی می‌باشد . در حقیقت اگر دانشجویان رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و یا روان پزشکی پس از فارغ التحصیلی و جهت گرفتن تخصص دوره‌هایی را طی کنند، در اصطلاح به آن دوره‌ها فلوشیپ می‌گویند .
این دوره‌ها در نهایت به افزایش مهارت‌های تجربی و نیز سطح علمی پزشکان منجر خواهند شد . به طور معمول دوره‌های فلوشیپ بین 18تا 24 ماه طول خواهند کشید .
طول دوره فلوشیپ
طول دوره فلوشیپ
از فواید شرکت در این دوره‌های فولشیپ برای پزشکان متخصص، کسب تجارب جدید و دریافت آموزش‌های عملی و کاربردی مباحثی که قبلا به صورت تئوری محض مطالعه شده‌اند .
مطمئنا در این دوره‌ها پزشکان با شیوه‌های جدید درمان و نیز دستگاه‌های جدیدتر و مدرن پزشکی در حوزه تخصص خود بیشتر خواهند شد . این دوره‌ها در اکثر کشورهای دنیا برگزار می‌شوند و تعداد زیادی از پزشکان و دندان پزشکان متقاضی شرکت در این دوره و به خصوص دوره‌های خارج از کشور هستند .
از بهترین کشورهای اروپایی برگزار کننده دوره‌های فلوشیپ پزشکی می‌توان به اتریش و آلمان اشاره داشت . که از کشور خودمان ( ایران ) نیز بسیاری از پزشکان در این دوره‌ها شرکت کرده و یا می‌کنند .
فرق فلوشیپ و فوق تخصص چیست
برای بسیار از افراد این سوال پی می‌آید که وقتی دوره‌های فلوشیپ بعد از گرفتن تخصص انجام می‌شوند، پس چه تفاوتی با فوق تخصص دارند؟ و اینکه کدام یک بالاتر می‌باشد ؟ برای تشریح این موضوع بهتر است مراحل و سیر گرفتن مدارک مربوط به پزشکی را مورد بررسی قرار دهیم، تا این تفاوت بهتر برای ما لمس شود .
ابتدا شخص دانشجو دوره 7 ساله مربوط به پزشکی عمومی را که شامل دوره‌های علوم پایه، دوره کارورزی و دوره کارآموزی را طی و به گرفتن مدرک پزشکی عمومی نائل می‌شود .
فرق فلوشیپ و فوق تخصص چیست
سپس در یکی از آزمون‌ها و گرایش‌های تخصصی آزمون داده و پذیرفته شده و به گذراندن آن دوره تخصصی مشغول می‌شود و پس از فراغت از تحصیل از آن رشته تخصصی، به یک پزشک متخصص تبدیل می‌شود .
اگر در این مرحله آن پزشکی دوره‌های 18تا 24 ماه را تحت عنوان فلوشیپ پزشکی بگذراند،موفق با دریافت مدرک فوق تخصصی نخواهد شد و تنها اگر در یکی از رشته‌های زیر گروه تخصصی که دارد، قبول شود و مدرک پزشکی عمومی خود را نیز معادل سازی کرده و بین 24 تا 36 ماه نیز به ادامه تحصیل بپردازد، در آن صورت موفق به دریافت مدرک فوق تخصص خواهد شد .
همان طور که قبلا گفته شد، معمولا برای هر نوع تخصص در علم پزشکی در چند سوژه مهم، دوره‌هایی تکمیلی به نام فلوشیپ برگزار می‌شود . مثلا پزشکانی که متخصص چشم هستند می‌توانند در دوره‌های فلوشیپی شبکیه چشم یا قرنیه چشم نیز شرکت نمایند .
همچنین امکان شرکت در دوره‌ای فلوشیپ حتی برای پزشکان عمومی و نیز دندان پزشکان نیز مهیا بوده و این دوره‌ها مختص فقط متخصصین پزشکی نمی‌باشند .
شما در حال مطالعه مقاله فلوشیپ جراحی هستید
دوره‌های فلوشیپ به چه کسانی تعلق می‌گیرد ؟
دانشجوهای مقطع کارشناسی که در رشته خود فارغ التحصیل گشته‌اند و دارای تجربیات خوب و رزومه قوی هستند، می‌توانند به دوره‌های فلوشیپی فکر کنند . این دوره‌ها فرصت‌های کوتاه مدتی برای یادگیری بیشتر و تقویت تخصص و علم و مهارت شخص می‌باشند .
این دوره‌ها از حدود 3 تا 24 ماه به طول می‌انجامند . انجمن‌های زیادی وجود دارد که برای دوره‌های فلوشیپی اسپانسر می‌شوند .
تا بتوانند از نظر مالی نیز افراد متخصص و حرفه‌ای بعضا جوان را حمایت نمایند و در ادامه از مهارت و علم آنها در کارهای خویش استفاده کنند . درواقع فلوشیپ می‌تواند یک امتیاز برای دانشجوهای دکترا و یا مقطع ارشد که ممتاز بوده و دارای معدل بالایی هستند، باشد .
دوره‌های فلوشیپ به چه کسانی تعلق می‌گیرد ؟
دوره‌های فلوشیپ به چه کسانی تعلق می‌گیرد ؟
فلوشیپ دارای چه انواعی می‌باشد ؟
به طور معمول فلوشیپ شامل هدایایی می‌شود که به منظور یک فعالیت خاص در زمینه‌ای معلوم، داده می‌شود ( نوعی کمک هزینه برای یادگیری بیشتر ). اما آن چه در واقعیت رخ می‌دهد صرفا جنبه مادی و مالی ندارد .
مثلا برای دانشجوهای مقطع دکترا فلوشیپ یک هزینه برای انجام تحقیقات پیشنهادی می‌باشد . که اون تحقیقات و دوره‌ها سبب افزایش مهارت دانشجوها در حیطه رشته و تخصص آنها می‌شود .
برخی فلوشیپ‌های پزشکی مختص دانشجوهای مقطع ارشد می‌باشد، که می‌خواهند با آموزش‌های تخصصی تر و عمیق تر دوره‌های تحصیلی خود را کامل تر و تکمیل نمایند .
مثلا آنها می‌توانند در شاخه‌هایی نظیر مراقبت قلبی، سلامت زنان، پزشک کودکان و … فعالیت و به گذراندن دوره‌ها بپردازند .
حتی برخی از سازمان‌ها در علوم انسانی و غیر پزشکی، برای آن دسته از دانشجوهایی که در فعالیت‌های خاص سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … فعال و پیشگام باشند، و یا آنهایی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل باشند، دوره‌های فلوشیپ ارائه می‌دهند .
فلوشیپ در شکل عمومی دارای چه مزایایی می‌باشد ؟
حداقل مزیت فلوشیپ در مفهوم عمومی، پاداش و کمک هزینه می‌باشد . با عنایت به مدت زمان دوره و برنامه، به افرادی که مشمول حضور در دوره هستند، مبالغی علاوه بر مخارج معمول زندگی، برای پوشش دادن هزینه‌های ایاب و ذهاب و … پرداخت می‌شود .
برخی فلوشیپ‌ها نیز دارای امتیاز‌هایی نظیر بیمه سلامت، وام مخصوص دانشجوها و یا محل‌های اسکان هستند . و البته هدف اصلی و مهمترین مزیت آن افزایش تجربه و یادگیری‌های جدید می‌باشد .
دوره‌های فلوشیپی برای ارائه دادن مسئولیت‌هایی مهم در رشته خاص طراحی می‌شوند و از سطح ورودی به مشاغل بالاتر می‌باشند .
افراد مشمول، می‌توانند به یادگیری و کسب تجربه و مهارت بپردازند و نیز امکان چاپ مقالات برای ایشان فراهم تر می‌باشد . در نهایت امکان استخدام بسیاری از این افراد در تخصص و رشته خود و توسط موسسه و سازمان حامی ایشان، وجود دارد .
فلوشیپ در شکل عمومی دارای چه مزایایی می‌باشد ؟
یافتن فرصت‌های فلوشیپی علوم مختلف :
برای بافتن چنین فرصت‌های داشتن ارتباط با افراد دانشگاهی میتواند بهترین راه کار برای شما باشد . شما می‌توانید با اساتید خوب خود و یا رئیس دانشکده رشته خود در خصوص برخی دوره‌های فلوشیپی مناسب، مشورت نمایید . و یا همچنین با مسئولین بخش مالی دانشگاه خود ملاقاتی داشته باشید و از فلوشییپ‌ها اطلاعات بیشتری کسب نمایید .
امکان جستجو برای دوره‌های فلوشیپ در دنیای وب و اینترنت نیز وجود دارد . شما می‌توانید سایت‌ها تخصصی و انجمن‌های حرفه‌ای مرتبط به رشته خود را جهت یافتن فلوشیپ‌ها جستجو نمایید .
یافتن فرصت‌های فلوشیپی علوم مختلف :
چگونگی درخواست شرکت در فلوشیپ :
لازمه این کار پر کردن فرم‌های مربوطه به صورت بسیار ویژه و خاص می‌باشد . چون موسسات و سازمان به دنبال اشخاصی هستند که دارای دست آوردهای دانشگاهی و آکادمیک خیلی خوبی باشند . آنها دنبال دانشجوهای پرتلاش، ممتاز و محققان بسیار با تجربه می‌گردند .
چگونگی درخواست شرکت در فلوشیپ :
تکمیل فرم و پذیرش :
برای پر کردن فرم‌های خود حوصله و زمان کافی صرف کنید و اصلا عجله ننمایید و حتی اگر تکمیل آن‌ها 1 تا 2 ماه نیز طول بکشد، جای نگرانی نیست .
معمولا در کنار فرم‌ها به یک سری مدارک نیز نیاز می‌باشد . از جمله : معرفی نامه اساتید سرشناس، تعداد واحدهای گذرانده شده، درخواست کتبی و دست نویس، پروپوزال و مقاله‌های تحقیقاتی شما و … . در برخی موارد نیز با اعضای کمیته آن سازمان جلساتی برگزار خواهد شد .
و به طور کلی فلوشیپ‌ها، کمک هزینه‌هایی هستند که به صورت رقابتی بین سازمان‌ها و به دانشجوهای خاص و ممتاز دکترا و ارشد، داده شده و به آنها اجازه کسب درآمد در هنگام تحقیق و فعالیت‌های علمی در حوزه تخصص خود را می‌دهند . این دوره‌ها شبیه برگزاری دوره‌های دستیاری در مقطع لیسانس می‌باشند .
شما در حال مطالعه مقاله فلوشیپ جراحی هستید
انواع فلوشیپ‌های پزشکی چیست ؟
دانشجوهای پزشکی در مدت زمان دوره عمومی خود با برخی مبحث‌های تخصصی به طور کلی آشنایی پیدا می‌کنند و بعد از فراغت از تحصیل و دریافت مدرک پزشکی عمومی، می‌توانند به دنبال گرایشی جهت اخذ تخصص باشند .
انواع فلوشیپ‌های پزشکی چیست ؟
به طور معمول در انتخاب نوع و گرایش مربوط به تخصص عوامل زیادی دخیل و موثر هستند .
از جمله موارد موثر در انتخاب تخصص توسط پزشکان عمومی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد :
1-میزان علاقه و استعداد‌های فردی و توانایی‌های شخصی
2-خصوصیات شخصیت و روحیان پزشک
3-مقدار درآمد
4-حجم و نوع کار و فعالیت پزشک
5-وجهه و جایگاه ایشان در اجتماع
و در نهایت با توجه به جمیع شرایط، معمولا پزشکان یک رشته را به عنوان تخصص برای خود انتخاب می‌کنند و در آن رشته و دوره ادامه تحصیل داده و مدرک تخصص دریافت می‌کنند.
و بعد از پایان دوره تخصص برخی از پزشکان به دنبال دوره‌های فوق تخصصی نیز می‌روند و برای دریافت مدرک فوق تخصص اقدام می‌کنند .برخی نیز دوره‌های فلوشیپ را که به صورت کوتاه مدت ( بین 3 تا 24 ) هستند، برای افزایش سطح تخصص و علم خود انتخاب می‌کنند .
این دوره‌های فلوشیپ به عنوان هم سطح فوق تخصص نمی‌باشند . در ادامه انواع مهمی از دوره‌های فلوشیپ پزشکی خدمت شما اراده خواهد شد .
فلوشیپ دندان پزشکی :
مهم تریم دوره فلوشیپی در دندان پزشکی دوره فلوشیپ لیزر می‌باشد .
فلوشیپ دندان پزشکی :
فلوشیپ دندان پزشکی :
دوره فلوشیپ مغز و اعصاب :
از مهم‌ترین دوره‌های فلوشیپ در ین گروه میتوان دوره‌های فلوشیپ : ام اس، ستون فقرات، سکته‌های مغزی، پارکینسون، نوروافتالمولوژی، را نام برد .
دوره فلوشیپ مغز و اعصاب :
دوره فلوشیپ مغز و اعصاب :
شما در حال مطالعه مقاله فلوشیپ جراحی هستید
فلوشیپ قلب :
از مهم‌ترین دوره‌ها در این شاخه می‌توان موارد ذیل را اشاره کرد : فعالیت‌های مداخله‌ای قلب و عروق کودکان، فعالیت‌های مداخله‌ای قلب و عروق بزرگسال، اکو کاردیو گرافی، اینترو نشنال کاردیولوژی و …
فلوشیپ بیهوشی :
از اصلی‌ترین دره‌های بخش بیهوشی می‌توان موارد زیر را نام برد : بیهوشی قلب، بیهوشی پیوند دادن عضو‌های داخلی شکم، بهوشی خردسالان و کودکان، بیهوش ساختن عصب‌ها و مغز، پزشکی و تسکین و درد .
فلوشیپ مخصوص پوست :
در این گروه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد : درماتوپاتولوژی ( تفسیر و بررسی و ارزیابی ضایعه‌های پوست )، سوختگی پوست، زیبایی‌های پوست، کاشتن مو و انجام لیزر .
فلوشیپ چشم پزشکی:
انحراف چشم، قرنیه و سگمان قدامی، شبکیه، پاتولوژی یا آسیب شناسی چشم، جراحی پلاستیک در چشم، ترومای چشم جزء اصلی‌ترین دوره‌های فلوشیپی این گروه هستند .
فلوشیپ جراحی عمومی
از این دسته می‌توان موارد مهم زیر را نام برد :
جراحی ترمیم، جراحی قلب، پیوند کبد، تروما، جراحی پیوند دادن کلیه‌ها، اندویورولوژی، جراحی کودکان و اطفال، قفسه صدری، جراحی‌های لاپاروسکوپی ( دیدن درون )، عروق، جراح سرطان‌ها، گوارش تحتانی و …
شما در حال مطالعه مقاله فلوشیپ جراحی هستید
فلوشیپ نورولوژی :
از این دسته میتوان : پزشکی خواب، MS ( یا مولتیپل اسکلروز ) را نام برد .
فلوشیپ زایمان و زنان :
نازایی و ناباروری، پزشکی مادر، پزشکی جنین، مشکلات و اختلالات کف لگن در بانوان، لاپاروسکوپی ویژه بانوان و فتومترنال از مهم‌ترین دوره‌های فلوشیپی این شاخه می‌باشند .
دوره فلوشیپ رادیولوژی : مرسوم‌ترین نوع دوره در شاخه رادیولوژی، دوره فلوشیپ مداخله‌ای رادیولوژی می‌باشد .
فلوشیپ متخصص اطفال :
اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق در کودکان را می‌توان اصلی دوره در این شاخه ذکر کرد .
فلوشیپ ارتوپدی
در این گروه می‌توان دوره‌های فلوشیپ ارتوپدی کودکان، ستون فقرات، زانو را نام برد .
فلوشیپ در شاخه گوش و حلق و بینی :
از این گروه می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد : جراحی سرو گردن، لارنگولوژی، جراح گوش، جراح فک، جراح صورت، جراحی لوزه و جراحی بینی .
فلوشیپ برای اعتیاد :
مهم‌ترین دوره‌های این بخش عبارتند از : فلوشیپ داخلی، فلوشیپ بیهوشی و فلوشیپ روان پزشکی .
شما در حال مطالعه مقاله فلوشیپ جراحی هستید
فلوشیپ برای پاتولوژی :
دوره‌های فلوشیپ سینوژنتیک، هماتوپاتولوژی و درماتوپاتولوژی مهمترین انواع دوره‌های فلوشیپ در این گروه هستند .
شایان ذکر است که به طور قطعی، لیستی که در بالا برای انواع فلوشیپی موجود سراسر دنیا ارائه شده، کامل و جامع نمی‌باشد . و در واقع هر یک از دانشگاه‌های مربوط به علوم پزشکی سراسر جهان می‌توانند بسته به نیاز و دیگر شرایط، در هر رشته از تخصص‌های گوناگون پزشکی، دوره‌های فلوشیپی طراحی و برگزار نمایند .
و لذا ممکن است برای آن دسته از متخصصان،که متقاضی شرکت در دور‌های خارج از کشور هستند، ممکن است دوره‌های فلوشیپی مد نظر ایشان، تنها در برخی دانشگاه‌های خاص پزشکی و آن هم بعضی کشورها برگزار شود و لذا احتمالا در لیست بالا که عمده و مهم‌ترین دوره‌ها ذکر شده، مجود نباشد .
بیشتر پزشکان دارای تخصص ترجیح می‌دهند که دوره‌های فلوشیپی مرتبط به تخصصی که دارند را در کشور‌های قاره اروپا طی نمایند ( از جمله اکثر پزشکان متخصص ایرانی ) .
این دوره‌های خارج از کشور، در تعداد زیادی از کشور‌ها برگزار می‌شوند . که بهتر است فرد پزشک متخصص، از دوره‌های موجود در کشورهای پیشرفته که سطح خوبی از نظر پزشکی دارند را انتخاب کنند . برخی موسسات و سازمان‌ها نیز هستند که به اخذ پذیرش برای شرکت در دوره‌های فلوشیپی کشورهای اروپایی می‌پردازند .
فلوشیپ بالاتر است یا فوق تخصص
در ابتدا باید عرض شود که این فرض که جراح‌های عمومی، نیز پزشک عمومی هستند کاملا اشتباه و غلط بوده و در واقع ایشان متخصص جراحی عمومی هستند . با رویت و احساس هر دردی در هر جای بدن بهتر است در ابتدا قبل از مراجعه و مشورت با پزشکان متخصص، به یک پزشک عمومی مراجعه نمایید .
در هر صورت در این مرحله شما دچار بیماری ویژه‌ای شده اید و آگاهی کافی برای انتخاب پزشک متخصص خود را ندارید و برای همین منظور، مراجعه اولیه به یک پزشک عمومی بهترین گزینه برای راهنمایی و احتمالا هدایت شما به یک متخصص می‌باشد .
شما در حال مطالعه مقاله فلوشیپ جراحی هستید
سراغ یک متخصص داخلی بروید
در صورتی که از آن پزشک عمومی نیز نتیجه مطلوبی دریافت نکردید، بهتر است سراغ یک متخصص داخلی بروید . اینجا است که متخصصان داخلی می‌توانند با توجه به مشکل و بیماری و شرایط، شما را به یک فوق تخصص مرتبط ارجاع دهند .
به احتمال زیاد برای اکثر مخاطبین گرامی پیش آمده که قصد گرفتن وقت از یک پزشک را داشته باشند، ولی مطمئن نیستند که دکتر انتخاب شده توانایی تشخیص و درمان مشکل ایشان را دارد یا خیر . مثلا بیشتر مبتلایان به فشار خون، اطلاعی ندارند که بهتر است به متخصص‌های قلب و عروق مراجعه نمایند .
لازم به ذکر است که درمان و تشخیص برخی بیماری‌ها بین چند نوع متخصص مشترک می‌باشد . در ادامه به تشریح برخی تخصص‌های پزشکی برای درمان انواع بیماری‌ها، می‌پردازیم.
وظایف متخصص داخلی
تشخیص و درمان انواع بیماری داخلی از مهم‌ترین وظایف ایشان می‌باشد . این تخصص در سال‌های پیش زیر شاخه یا فوق تخصصی نداشت و درواقع همه متخصص‌های داخلی به درمان و تشخیص همه بیماری‌های بدن می‌پرداختند . اما در حال حاضر تعداد زیادی زیر شاه تخصصی برای دریافت مدرک فوق تخصص داخلی وجود دارند .
مثلا می‌توان : فوق تخصص دستگاه گوارش، فوق تخصص کبد و پانکراس، فوق تخصص آندوسکوپی، فوق تخصص گوارش و کبد، فوق تخصص کولونوسکوپی، مطالعه خون و بافت‌های سازنده آن، فوق تخصص انواع شیمی درمانی‌ها، آنکولوژی و خون، انواع تومورهای سرطانی و … را نام برد .
فوق تخصص کلیه ( نفرولوژی ) :
بیماران می‌توانند جهت درمان و نگهداری کلیه، انجام دیالیز، پیوند کلیه و … به ایشان مراجعه نمایند و همچنین برای تشخیص و درمان فشار خون نیز می‌توان به یک متخصص ( فوق تخصص نفرولوژی ) مراجعه داشت .
شما در حال مطالعه مقاله فلوشیپ جراحی هستید
مراجعه به فوق تخصص رماتولوژی :
بیماران مختلف می‌توانند جهت تشخیص و پیگیری و درمان مشکلات و اختلالات مفصل‌های بدن و دیگر بافت‌های هم بند، عضله‌ها، پوکی‌های استخوان و … به این پزشکان متخصص مراجعه نمایند .
فوق تخصص غدد :
از جمله فعالیت‌ها و وظایف ایشان می‌توان به، تشخیص و درمان تیروئید، بیماری‌های غدد، انواع چاقی، انواع دیابت، مشکلات چربی خون، مشکلات قائدگی، بیماری‌های متابولیک و ارثی، مشکلات و اختلال‌های رشد و کوتاهی قد، کم وزنی در کودکان، بلوغ‌های دیر رس و یا زود رس، مشکلات و اختلالات غذه‌های جنسی و دستگاه تناسلی آقایان و خانم‌ها، مشکلات غده هیپوفیز، مشخص کردن نوع جنسیت و مشکلات غدد فوق کلیوی، اشاره داشت .
فوق تخصص قلب و عروق :
از جمله وظایف این پزشکان، درمان مشکلات و بیماری‌های قلبی و عروقی، آنژیوگرافی، انجام اکو و همچنین مشخص کردن موارمورد نیاز برای انجام عمل جراحی قلب و .. می‌باشد .
کارکد ایشان بسیار شبیه تخصص قلب و عروق است که پزشکان بعد از دور‌های عمومی پزشکی به دست می‌آورند . همچنین تعدادی فلوشیپ در این رشته وجود دارند .
از جمله : اکوکاردیوگرافی ( گرفت تصاویر از قلب به کمک امواج صوتی )، انترونشنال کاردیولوژی ( انجام اصلاح و ترمیم در قلب و یا عروق )، مشکلات و بیماری‌های قلبی مادر زادی در افراد بالغ، انواع مشکلات و نارساهایی قلبی، پیس میکر ( ضربان ساز قلب ) و … .
پزشک فوق تخصص ریه :
تشخیص و درمان انوان ناراحتی‌ها و بیماری‌ها و نارسایی‌های ریه به عهده ایشان می‌باشد .
فوق تخصصی ناراحتی‌های عفونی و بیماری‌های گرمسیری:
این پزشکان عموما به تشخیص، درمان و یا حتی پیشگیری از بیماری‌های دارای تب، عفونتی و واگیردار نشات گرفته از میکرو ارگانسیم‌ها ( ویروس و میکروب و .. ) می‌پردازد . این رشته دارای تخصص‌های مستقیم که بعد از پزشکی عمومی به دست می‌آیند نیز می‌باشد . عنوان این تخصص نیز تخصص عفونی می‌باشد.
متخصص جراحی عمومی :
به این نکته دقت نمایید که جراحی عمومی خود یک تخصص می‌باشد و آن را با یک پزشک عمومی اشتباه نگیرید. اغلب بیماران علاقه و تمایلی ندارند که به یک جراح عمومی مراجعه نمایند و ایشان را هم رده پزشکان عمومی فرض می‌کنند .
این در حالی است که خود جراحی عمومی از تخصص‌های خاص است . حتی عمل‌های جراحی نظیر جراحی تیروئید، حراجی کیسه صفرا، انواع فتق‌ها، انواع توده‌های زیر جلدی و یا سطحی بدن، جراحی انواع سرطان‌های دستگاه گوارش، جراحی سینه، درمان بیماری‌های ناحیه مقعد مثل بواسیر و شقاق و … نیز در محدوده و حیطه کاری متخصصان جراحی عمومی می‌باشد .
انجام جراحی در دیگر قسمت‌های بدن، نیز می‌تواند به رشته‌های فوق تخصصی و یا فلوشیپی داده شود . مثلا : فوق تخصص در جراحی کودکان، فق تخصص جراحی‌های مادر زادی در اطفال و …
متخصص جراحی عمومی :
شما در حال مطالعه مقاله فلوشیپ جراحی هستید
فوق تخصص جراحی توراکس :
جراحی کردن اعضاء درون قفسه سینه ( البته به جز قلب ) از تخصص‌های ایشان می‌باشد .
فوق تخصص در جراحی‌های قلب و بای پس‌های قلبی :
ایشان می‌توانند به جراحی دریچه‌های داخل قلب، رگ‌های بزرگ درون قلب بپردازند .
فوق تخصص در جراحی تروما و رگ‌های محیطی :
ایشان می‌توانند به جراحی و پیوند دادن عروق، صدمه‌های فیزیکی، تشخیص و درمان و جراحی واریس و … بپردازند .
فوق تخصص‌های جراحی‌های پلاستیک، انواع سوختگی‌ها و ترمیم پوست :
این متخصصان می‌توانند جراحی و ترمیم پوست و سوختگی و همچنین جراحی‌های زیبایی بینی، سینه، شکم و … بپردازند . حتی دیگر جراحی‌های ترمیمی از جمله مشکلات و اختلالات مادرزادی ( در صورت، فک، شکاف‌های لب و کام، تومور در بخش سر و گردن و آسیب‌های فیزیکی در دست و … توسط ایشان قابل انجام می‌باشد .
تخصص جراحی استخوان و مفاصل ( ارتوپدی ) :
ترمیم و اصلاح شکستگی‌ها، درمان مشکلات مرتبط به استخوان‌ها، مفصل‌ها و ستون فقرات، فلجی‌های مادر زادی، اصلاح در زرد پی‌ها، درمان و اصلاح اعصاب محیطی، تشخیص و درمان تومورها در استخوان‌ها، انواع کشیدگی و در رفتگی و رگ به رگ شدن‌ها، قطع شدن هر کدام ار تاندون‌ها و یا رباط‌ها، صدمات ناشی ار فعالیت‌های ورزشی، انواع آتروز، سایش در مفاصل و … از جمله فعلیت‌ها و وظایت این متخصصان می‌باشد .
این تخصص به نوبه خود دارای چندین زیر شاخه و فوق تخصصی می‌باشد . مثلا : ارتوپدی در اطفال، جراحی نسوج نرم بدن، انواع جراحی‌ها در دست، آرنج، لگن،زانو و مفاصل ران، بخش‌های مختلف پا و …
متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و تناسلی :
به این دسته از متخصصین عنوان اورولوژیست تعلق می‌گیرد . از عمده‌ترین فعالیت‌های تشخیصی و درمانی ایشان می‌توان به این موارد اشاره داشت :
*انواع مشکلات و نارسایی‌های کلیه و یا مجاری ادراری،مشکلات و عفونت‌های ادراری، بی اختیاری در ادرار، افتادگی در مثانه و …
مشکلات مربوط به نازایی در مردان
به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی که در مشکلات و بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری فقط نیاز به درمان دارویی باشد، این کار می‌تواند توسط متخصصین داخلی و یا نفرولوژی نیز انجام و درمان شود .
اما در مواردی که به عمل جراحی در بخش‌های ذکر شده نیاز باشد، می‌بایست این عمل توسط متخصصان اورولوژی صورت گیرد . مثلا در جراحی‌هایی نظیر : سنگ‌های حالب و مثانه، انواع سنگ کلیه، تومورها در سیستم تناسلی و پروستات .
متخصص جراحی مغز و اعصاب :
عمل‌های جراحی مخصوص نخاع و مغز، تشخیص و درمان انواع ضربه‌های مغزی، تومورهای مغزی و نخاعی، دسک کمر، مشکلات و ناراحتی‌های ستون فقرات و … از جمله موارد فعالیت این متخصصان می‌باشند .
البته باید توجه شود که جراحی مغز و اعصاب با تخصص مغز و اعصاب متفاوت است . لذا در تشخیص و درمان بیماری‌های مغز و اعصاب که نیازی به جراحی ندارند، ( مانند ام اس، سکته مغزی و یا انواع تشنج )، مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب کفایت کرده و نیازی نیست به جراحی متخصص مراجعه شود .
متخصص جراحی زنان و زایمان :
جراحی‌ها، تشخییص و درمان موضوعات پزشکی زنانه از جمله زایمان‌های طبیعی، انجام عمل سزارین، درمان نازایی، درمان سرطان دستگاه تناسیلی خانم‌ها، عدم اختیار در دفع ادرار، عفونت در دستگاه تناسلی زنان، مشکلات قائدگی، وجود هر گونه کیست در تخم دان‌ها و … در زمان‌های مختلف و دوره‌های قبل از رسیدن به سم بلوغ، دوره بارداری و زمان یائسگی، با این متخصصان ارتباط پیدا می‌کند .
در این تخصص موارد جراحی و غیر جراحی وجود دارد . این رشته‌های به نوبه خود دارای فوق تخصص‌هایی از قبیل : جراح سرطان‌ها، آی وی اف و لاپاروسکوپی، آی وی اف و نازایی زنان، پزشکی مادر و جنین ( پرینا تولوژی ) می‌باشد .
متخصص جراحی‌های گوش و حلق و بینی :
این متخصصان قادر به تشخیص، درمان و یا جراحی در ناحیه‌های فک، صورت، لوزه، بینی، گوش و … می‌باشند . این تخصص دارای یک فلوشیپ نیز با نام جراح بخش سر و گردن نیز است .
اگر کودک شما دچار بیماری و نارسایی می‌باشد :
متخصص اطفال :
تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها و امراض در کودکان و خردسالان و نوزادان ( از بدو تولد تا 14 سال )، در اختیار و تخصص متخصصین اطفال می‌باشد . در رشته اطفال تعداد زیادی شاخه فوق تخصصی و یا دوره‌های فلوشیپی نیز وجود دارد، که می‌توان موارد زیر را نام برد :
فوق تخصص دوره نوزادی ( زاب بدو تولد تا یک ماهگی نوزاد )، فوق تخصص خون و سرطان کودکان، ایمنولوژی و انواع آلرزی کودکان، کلیه و دستگاه گوارش، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در کودکان، فوق تخصص‌های غدد و اعصاب کودکان، روان پزشکی کودکان، فوق تخصص قلب کودکان و …
در زمانی که از وجود درد در ناحیه سر رنج می‌برید :
متخصص‌های اعصاب و مغز ( نوزولوژیست ) :
تشخیص دادن و درمان هرگونه ناراحتی‌های غیر جراحی در حوزه مغز و یا نخاع مثل انواع سرگیجه‌ها، انواع سر دردها، ناراحتی‌های اعصاب محیط، انواع تشنج‌ها، بیماری صرع، مشکلات فراموشی، ناراحتی‌های حافظه، احساس حالت گزگز در پاها و یا دست‌ها، درد در ناحیه کمر، لرزش در اندام بدن، مشکلات و اختلال‌های خواب، سکته‌های مغزی، مننژیت، بیماری ام اس، نوروپاتی، بیماری پارکینسون و … به عهده این گروه از متخصصین مغز و اعصاب می‌باشد .
اگر شما از نظر روحی و روانی دارای نشاط و سلامتی کامل نیستید :
مراجعه به متخصص اعصاب و روان ( روان پزشکان ) :
باید دقت داشته باشید که روان شناسی از رشته‌ها و زیر شاخه‌ها در گروه علوم انسانی بوده و از آن طرف روان پزشکی در گروه علوم پزشکی قرار دارد . یک روان پزشک میتواند و مجاز است که برای شخص بیمار دارو تجویز نماید . اما شخص روان شناس به درمان روان ( روان درمانی ) و آموزش‌های لازم در طریقه درست تفکر و رفتار‌ها می‌پردازد .
در مواقعی که مشکلات روانی و روحی شما از روش مکالمه و گفتگو و متد‌های غیر دارویی حل و درمان نشود، ناچار خواهید بود که به یک روان پزشک نیز مراجعه فرمایید .
این متخصصان قادر هستند به درمان مشکلات روان و اعصاب مردم از جمله هرگونه اختلال در خلق و خو، انواع روان پریشی، بیماری وسواس، اختلال در امر خواب، افسردگی‌ها، هرگونه استرس و اضطراب، بیش فعالی‌ها، ترک کردن مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی، بیماری اوتیسم، مشکلات و ناراحتی‌های یادگیری و مشکلات در ارتباط‌های جنسی بپردازند . در این شاخه و تخصص یک زیر شاخه فوق تخصصی نیز به عنوان روان پزشک کودکان و نوجوانان نیز وجود دارد .
متخصص روان شناسی بالینی :
این فرد می‌تواند دارای مدرک دکترا یا دست کم فوق لیسانس رشته روان شناسی بالینی منتهی از یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد . این شخص قادر خواهد بود در زمینه‌های تشخیص مشکلات روان و اختلالات رفتاری با طراحی و تنظیم یک سری پروتکل درمانی و اقدام به روان درمانی
و انجام مصاحبه‌های بالینی و کم گرفتن از انواع تست‌های علم روان شناسی به یک مریض روانی در جهت کاهش مشکلاتش و یا درمان کامل کمک نماید . ایشان می‌توانند ارتباط و همکاری تنگاتنگی با روانپزشکان و متخصصان روان پزشکی داشته باشند .
اگر در خصوص پوست و موی خود نگران هستید :
مراجعه به متخصص پوست و مو :
کارهای تشخیص، درمانی و جلوگیری در مورد بیماریهای پوست، مو و ناخن در اختیار این پزشکان می‌باشد . در این رشته دوره‌های فلوشیپی گونانگونی از جمله لیزر و زیبایی پوس، کاشتن مو و درماتوپاتولوژی ( تحلیل میکروسکوپی بر روی ضایعات پوستی ) نیز وجود دارد .
متخصص پاتولوژیست یا آسیب شناسی
در زمان داشتن شک و تردید در خصوص بیماری سرطان می‌توانید به یک پاتولوژیست یا متخصص آسیب شناسی مراجعه داشته باشید . تشخیص دادن ابفت شناسی در انواع بیماریهای سرطانی کار اصلی این متخصصین است
مثلا زمانی که در طول جراحی یک توده از بدن فرد خارح گردد، یک پاتولوژیست می‌تواند به شما بگوید که ان توده سرطانی می‌باشد یا خیر ؟ و یا اینکه سرطان موجود تا چه حدی پیشرفت کرده است و در کدام مرحله می‌باشد .
متخصص ایمنولوژی و آلرژی‌ها
در زمان احساس ناراحتی و مشکل در سیستم ایمنی بدن بهتر است به یک متخصص ایمنولوژی و آلرژی‌ها مراجعه داشته باشید .
این متخصص می‌تواند به تشخیص و درمان در زمینه واکنش‌های مختلف بدن مقابل عامل‌های بیرونی و بیگانه،مراحل ایجاد یک مصونیت در مقابل عامل‌های بیماری زا، امراض خود ایمنی، انواع آلرژی‌ها، بیماری آسم، نواقص سیستم ایمنی بدن، پیوند میان اعضای بدن و … بپردازد .
متخصص چشم پزشکی
در زمان داشتن ناراحتی‌ها و بیماری‌های چشمی بهتر است به متخصص چشم پزشکی مراجعه داشته باشید : ایشان قادر هستند به تشخیص و درمان و حتی جراحی‌های بیماری‌ها و ضایعات چشمی اقدام کنند .
در کشور ما این رشته خود دارای چندین زیر شاخه و فلوشیپ می‌باشد . از آن جمله می‌توان موارد زیر را نام برد . فلوشیپ انحراف چشم ( استرابیسم )، فلوشیپ قرنیه، شبکیه، آب سیاه، بیماری‌ها در سطح چشم‌ها، آسیب شناسی چشم که با متخصص پاتولوژی مشترک می‌باشد، ترومای چشم، انواع جراحی پلاستیک در شچم‌ها و …
متخصص توان بخشی و طب فیزیک
در صورت داشتن مشکلات و بیماری‌های عضلانی و فیزیکی می‌بایست به یک متخصص توان بخشی و طب فیزیک مراجعه کنید . این متخصصان با یاری گرفتن از پزشکی یا طب الکترودیاگنوزیس، تزریق‌هایی جهت تشخیص و درمان
کمک از روش‌های دارویی و جلوگیری‌ها می‌توانند به ممانعت، درمان و تشخیص ناراحتی‌ها، اختلالات و ضایعات موجود در بخش سیستم استخوانی، اسکلتی، عصبی , عضلانی بپردازند . شما می‌توانید حتی برای درمان انواع معلولیت‌ها و ناتوانی‌های فیزیکی، حالت‌های دردناک و عصبی اندام‌ها، گرفتگی در عضات و … نیز از این متخصصین کمک بگیرید .
متخصص پزشکی ورزشی
هرگاه شما به تناسب اندام فکر می‌کنید و مایل هستید به یک اندام متناسب و زیبا برسید، بهتر است در زمینه با یک متخصص پزشکی ورزشی مشورت داشته باشید .
این متخصصین در شاخه ورزش‌های حرفه ای، تجویز‌های ورزش درمانی در زمینه پیشگیری و درمان بسیار از بیماری‌ها، داشتن اضافی وزن و انواع چاقی، مهارت‌های لازم را دارند .
مثلا اگر تصمیم دارید بدانید که چه ورزش‌هایی مناسب اندام و وضعیت جسمانی شما هستند یا چگونه می‌شود با کمک گرفتن از ورزش، چربی‌های یک ناحیه مخصوص از بدنتان را ذوب و آب کنید یا یان که قصد دارید حالت شلی در عضلات بازو و … خود را درمان نمایید، باید با این متخصصین مشورت کنید .
متخصص طب اورژانس
در زمان شرایط اورژانسی پزشکی ما به یک متخصص طب اورژانس نیازمند هستیم . این متخصصان به طور معمول در بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها و یا در مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس‌ها کار و فعالیت می‌کنند . و ایشان دارای اطلاعات و مهارت‌های فراوانی در زمینه اورژانس‌های رشته مختلف پزشکی می‌باشند .
ایشان قادر به درمان ومدیریت آسیب‌های متنوع و چند گانه مانند شکستگی‌ها، پاگی‌های عضلانی، پاگی اعضاء داخلی بدن، گرما زدگی، برق گرفتگی و انواع سوختگی‌ها، مسمومیت‌ها، سکته‌های قلبی، احیای ریوی و قلبی و … می‌باشند .
فلوشیپ طب تسکینی
اگر دارای هرگونه درد و یا اعتیاد به برخی مواد هستید بهتر است جهت درمان و مشورت به یک فلوشیپ طب تسکینی مراجعه نمایید . این تخصص و فلوشیپ کاربرد‌های فراوانی به خصوص در بیماری سخت علاج و در زمان داشتن درد بعد از انواع اعمال جراحی سخت و سنگین دارد . این فلوشیپی به صورت مشترک در زیر شاخه‌های جراحی عمومی، بیهوشی، داخلی و اتوپدی قرار گرفته است.
فلوشیپ تخصصی اعتیاد :
این شاخه و فلوشیپ نیز می‌تواند به عنوان زیر شاخه‌ای از رشته‌ها و تخصص‌های داخلی، بیهوشی و روان پزشکی قرار بگیرد . ایشان می‌توانند بهترین مشاور برای موارد ترک اعتیاد به مواد مخدر و یا نوشیدنی‌های الکلی و مواد محرک باشند .
تفاوت میان یک رادیولوژیست و پرتو درمانی :
برای شرح این اختلاف در مورد هر یک توضیح مختصری می‌دهیم :
متخصص رادیولوژی :
این شخص می‌تواند به تشخیص و کشف برخی بیماری‌ها با استفاده از رادیولوژی، سونوگرافی داپلر، رادیوگرافی، سی تی اسکن و ام آر‌ای بپردازد .
و از طرفی در پرتو درمانی رخداد درمان انواع سرطان‌ها و … به کمک پرتوهای یونیزان انجام می‌پذیرد . این عمل توسط پزشکان متخصص پرتو درمانی صورت می‌گیرد .
منظور از مفاهیم متخصص، فوق تخصص، فلوشیپ و PHD
در زمانی که افراد به پزشک‌ها مراجعه می‌کنند، با این چنین مفاهیم و لغاتی مواجه می‌شوند : متخصص …. فوق تخصص … دارای فلوشیپ … و … . در ادامه به تضویح و بررسی هر یک می‌پردازیم .
متخصص :
هر پزشک عمومی می‌تواند با ادامه تحصیل در مدت زمانی بین دو تا چهار سال در یکی از رشته‌های تخصصی علم پزشکی به دریافت مدرک تخصص نائل آید .
فوق تخصص :
اگر پزشک متخصص به ادامه تحصیل خود به مدت زمان حداقل دو و حداکثر سه سال دیگر در یکی از عناوین مشخص فوق تخصصی بپردازد، به دریافت مدرک فوق تخصص در آن زیر شاخه نائل می‌شود .
فوق تخصص :
فلوشیپ :
در نهایت باید بدانیم یک سری دوره‌ها تحت عنوان فلوشیپ نیز برای پزشکان قابل شرکت می‌باشد، که به نوعی این دوره‌ها ادامه دهنده و تکمیل کننده تخصص آن پزشکان می‌باشند .
پی اچ دی
اگر هر فردی در رشته علوم پایه که جزء رشته‌های غیر پزشکی هستند به دریافت مدرک دکترای تخصصی ناپیوسته نائل شود، در واقع به درجه پی اچ دی رسیده‌اند . از این قبیل پی اچ دی‌ها مثلا می‌توان پی اچ دی پزشکی غیر بالینی را نام برد، که تنها کاربردی دانشگاهی، تحقیقاتی و تدریسی دارد و مطمئنا در زمان بیماری و ناراحتی‌های جسمی و یا روحی به درد کسی نمی‌خورند و توانایی درمان بیماری‌ها را ندارند .
پی اچ دی
آشنایی بیشتر با مفاهیم پوست، داخلی، اطفال و زنان :
احتمالا شما هم شاهد چنین کلماتی در تابلوی برخی پزشکان بوده اید و اگر بیتشر به این عبارات در تابلوها توجه نموده و این کلمات به صورت یک جا و بدون پیش وند متخصص ذکر شده باشند، پس شما فقط با یک پزشک عمومی و غیر متخصص روبرو هستید .
یعنی ایشان در رشته‌ها و عبارات ذکر شده بالا متخصص نیست و فقط ممکن است اطلاعاتی تجربی داشته و یا در دوره‌هایی کوتاه مدت با عناوین فوق شرکت کرده باشد . و لذا در میان کار پزشکی عمومی خود به انجام این سرویس‌ها و خدمات نیز می‌پردازد .
آشنایی بیشتر با مفاهیم پوست، داخلی، اطفال و زنان :
آشنایی بیشتر با مفاهیم پوست، داخلی، اطفال و زنان :
پزشک همه فن حریف
همچنین دقت شود پزشکی که همه فن حریف باشد اصلا نداشته و نداریم و در صورتی که شما تعریف یک متخصص یا پزشک را خیلی می‌شنوید بدانید که ایشان فقط در تخصص و گرایش اصلی خود دارای مهارت و تبحر فراوان می‌باشد .
و دلیلی ندارد که افراد با شنیدن عبارت همه فن حریف،در همه بیماری‌ها و مشکلات بدن خوشان به این گونه افراد مراجعه نمایند .
مثلا اگر یک جراح ماهر کلیه، با موفقیت سنگ کلیه پدر شما را درمان نموده باشد دلیلی ندارد که ایشان قادر به درمان و حل مشکلات مربوط به سر درد‌های مزمن شما، نیز باشد . پس بهتر است شما زمان و هزینه خود را برای مراجعه به ایشان هدر نداده و در هر موردی از بیماری‌ها و امراض به پزشک متخصص آن حوزه مراجعه نمایید
پیشنهاد و توصیه همیشگی ما نیز همان صحبت وزارت بهداشت و درمان می‌باشد . یعنی بهتر است در هر بیماری و ناراحتی و درمان هر دردی در ابتدای امر به یک پزشک عمومی مراجعه نمایید .
حتی اگر بیماری شما خاص باشد و شما برای انتخاب پزشک متخصص دچار مشکل شده اید، باز هم مراجعه به پزشکان عمومی بهترین گزینه و انتخاب شما می‌باشد . بعد از آن هم اگر نتیجه مطلوب شما حاصل نشد، می‌توانید به پزشکی متخصص داخلی مراجعه کنید .
و این متخصصین داخلی هستند که در صورت نیاز و لزوم و بر حسب بیماری و ناراحتی شما، شما را به یک متخصص یا فوق تخصص دیگر ارجاع می‌دهند.
انواع فلوشیپ‌های جراحی چیست ؟
همان طور که پیش از این بیان داشتیم، فلوشیپ‌ها دوره‌های کوتاه مدتی هستند که پزشکان متخصص جهت تکمیل و بالا بردن سطح تخصص خود، از بین 3 تا 24 ماه می‌گذارانند و به هیچ عنوان یک دوره فلوشیشپ با فوق تخصص‌های متنوع برابری نمی‌کند . یکی از انواع فلوشیپ‌ها فلوشیپ‌های جراحی می‌باشد .
انواع فلوشیپ‌های جراحی

فلوشیپ جراحی سرطان، فلوشیپ جراحی سر و گردن، فلوشیپ جراحی عروق، فلوشیپ جراحی ستون فقرات و فلوشیپ جراحی پلاستیک
غولی به نام سرطان همه روزه تعداد زیادی قربانی در کشور ما میگیرد و نگرانی‌های زیادتری را در بین مردم ایجاد می‌کند و مطمئنا بسیاری از مردم از ابتلا به این بیماری ترس و حراس دارند و نمی‌دانیم برای اطمینان خاطر و آسودگی خیال مان در مورد این بیماری چه بکنیم .
طبق نظر یکی از پزشکان متخصص و البته با تجربه :
هر شخصی که بخواهد به کار پزشکی و یا جراحی،وارد شود، یا حوزه جراحی عمومی را انتخاب می‌نماید یا وارد دیگر شاخه‌های جراحی می‌شود . اما زمانی که اشخاص بخواهند فیلد کاری سرطان را برگزینند، می‌بایست در شاخه فلوشیپ تخصصی سرطان به تحصیلاتشان ادامه دهند،که البته سالانه تعداد اندکی در این فلوشیپ پذیرفته می‌شوند . ( نهایتا 5 نفر در طول یک سال ) .
این به معنی است که جراحی‌های صورت سالیان قبل، به صورت تخصصی نبوده و با ریز شدن و فوق تخصصی شدن موضوع و ایجاد فلوشیپ‌های خاص در این رشته، میزان موفقیت‌ها نیز روز به روز افزایش داشته است .
طبق نظر یکی از پزشکان متخصص و البته با تجربه :
در حال حاضر دو رشته در زمینه سرطان وجود دارند، 1- مدیکال اونکولوژی 2-سرجیکال اونکولوژی
اولی به مفهوم شناخت داخلی سرطان یا سرطان شناسی داخلی و دومی به معنی سرطان شناسی جراحی ( جراحی سرطان ) می‌باشد . به این منظور جهت درمان‌های داخلی ( غیر جراحی ) پزشکان یک سری دارو تحت عنوان شیمی درمانی را به بیماران تجویز می‌کنند . که خوشبتانه در این شاخه نیز در کشورمان پیشرفت‌های خیلی خوبی صورت گرفته است .
و ما در حال حاضر هم رده و هم سطح بسیاری از کشورهای سراسر جهان هستیم . و متاسفانه در درمان‌های جراحی سرطان، مداخله‌ها و تضادهای پزشکی صورت می‌پذیرد . در اینجاست که در کشورمان ضعف وجود دارد و یاعث ایجاد مشکلاتی شده است .
چون اگر جراحی سرطان به طور تمام و کمال صورت نگیرد، یا از طرف اشخاصی که تخصص و تجربه و مهارت‌های لازم و کافی را ندارند، صورت گیرد، احتمال بازگشت و یا عود آن مجددا وجود خواهد داشت .
مطمئنا متخصصان دارای فلوشیپ جراحی یا سرطان یا فوق تخصصان جراحی سرطان می‌توانند این معضل و نقیصه را حل نمایند و یا به مقدار بسیار چشم گیری کاهش دهند .
مثلا امروزه : در درمان سرطان‌های تیروئیدی، اگر عمل جراحی به خوبی انجام شود، احتمال بازگشت و عود بسیار کم می‌شود و حتی ممکن است شخص بیمار پس از آن عمری بیشتر از یک فرد عادی نیز داشته باشد .
و یا مثلا در سرطان‌های سینه که در گذشته همه سینه را تخلیه می‌کردند ( سبب تغییر فرم بد و احساس نارضایتی و تاثیر منفی در روحیات افراد می‌شد )، در حال حاضر با روی کار امدن تکنیک جدیدی با نام اونکوپلاستیک، هم سرطان به طور کامل از بدن فرد خارج و هم شکل ظاهری سینه‌ها حفظ می‌شود . این روش‌های چند سال یاست که در کشور ما نیز به شکلی کلاسیک و اولیه انجام می‌شود .
همچنین باید توجه شود که شیمی درمانی نیز به عنوان بخش درمانی تکمیلی نیاز می‌باشد، اما درمان اصلی و ریشه‌ای درقالب جراحی سرطان می‌باشد .
یعنی درمان تکمیلی زمانی موثر و کمک کننده خواهد بود که حاشیه امن تومور و سرطان به صفر رسیده باشد .
یعنی دو مرحله برای درمان قطعی سرطان وجود دارد، بعد از آن که سرطان به شکلی کامل و توسط جراحی و نیز خارج کردن تومور به شکلی میکروسکوپی از بدن خارج شد، می‌توان با توجه به نتایج به دست آمده از پاتولوژی، مشخص کرد که در ادامه و برای تکیمل قطعی درمان به شیمی درمانی نیاز می‌باشد یا خیر ؟ و در این حالت است که داروهای شیمی درمانی بهترین نتایج را خواهند داشت . و احتمال بازگشت و عود بسیار پایین و نزدیک صفر خواهد بود .
فلوشیپ‌های جراحی سر و گردن :
آمار‌ها نشان می‌دهد اکثر افرادی که در شب و حین خواب خرخر می‌کنند، با کاهش جدی میزان اکسیژن خون خود مواجه هستند و به مقدار پنج درصد از مرگ و میرهای حین خواب به دلیل قطع ناگهانی نفس کشیدن فرد می‌باشد .
دیگر تحقیقات نشان داده است که : بین 20 تا 25 درصد از افراد بالای 50سال دارای درجات مختلفی از خرخر در زمان خواب می‌باشند، که البته میزان شیوع ان در بانوان کمتر دیده شده است .
فلوشیپ‌های جراحی سر و گردن :
بنا بر اظهارت یک فلوشیپ سر و گردن :
عمده راه تنفس در زمان خواب از بینی و مقدار بسیار کمتری از مسیر دهان صورت می‌گیرد . که این دو مسیر در حلق به هم متصل می‌شوند .
چنان چه بنا به هر دلیل راه هوایی از طریق حلق باریک و تنگ شود، گذر هوا در حلق سبل لرزش زبان فرد، کام نرم و چین و چروک‌های حلف شخص می‌شود و این شدت در لرزش هوا سبب ایجاد حالت خرخر می‌شود .
بنا بر اظهارت یک فلوشیپ سر و گردن :
بنا بر اظهارت یک فلوشیپ سر و گردن :
لذا با توجه اهمیت این موضوع که یکی از شاخه‌های درمانی یک فلوشیپ جراحی سر و گردن می‌باشد، لزوم دقت بیشتر و داشتن مهارت و تبحر و تجربه بیشتر در جراحی بخش ذکر شده، بیشتر از پیش احساس می‌شود و یک جراحی سر و گردن قادر خواهد بود، به خوبی با جراحی بخش‌های مربوط به سرو گردن، مشکلات این چنین و دیگر بیماری‌های مرتبط را درمان نماید .
از دیگر عوارض مربوط به کاهش مقدار اکسیژن خون در زمان خواب میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
کاهش میزان دقت در اعمال روزمره، ابتلا به فراموشی در درجه‌های گوناگون، حالت دفع ادرار به تعداد بالا و به خصوص در حین شب و خواب شبانه، بالا رفتن میزان فشار خون شخص، احساس درد در ناحیه قفسه سینه فرد، بالا رفتن اولیه ضربان قلب، و بعد از آن کاهش ضربان‌های ثانویه قلب و در برخی شرایط و حالات شدید همراه نارسایی و ایست قلبی .
بنا بر اظهار یک فلوشیپ تخصصی سر و گردن اگر در زمان خواب یک فرد، دامنه نفس کشیدن ایشان به نصف کاهش یابد و یا جریان تنفسی‌‌اش به مدت حدود 20 ثانیه قطع گردد، سبب عوارضی جدی تر از کاهش میزان اکسیژن خون د ر حین خواب می‌شود .
از این عوارض میتوان موارد زیر را نام برد : حالت تنگی نفس و بیدار شدن یکباره از خواب و احساس خواب آلودگی در طول روز به خاطر عدم استراحت کافی، حالت خشکی در دهان و حلق، سردردهای خفیف و حالت سنگینی در سر در ابتدای صبح و …
جمع بندی :
در توضیحاتی که ارائه شده با تعدادی از تخصص‌ها و یا فوق تخصص‌های پزشکی و نیز عناوین دوره‌های فلوشیپ و تعدادی از فلوشیپ‌های جراحی آشنا شدیم .
در هر صورت باید بدانیم که فلوشیپ‌ها فقط دوره‌هایی تکمیلی برای متخصصین گوناگون بوده و به عنوان یک دوره و نه مقطع تحصیلی شناخته می‌شوند و به هیچ عنوان منظور از فلوشیپ‌ها، فوق تخصص در گرایش‌های ذکر شده نمی‌باشد .


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم