https://en.wikipedia.org/wiki/Sustainable_development
https://en.wikipedia.org/wiki/Social_sustainability
محتوای فصل یک ممکن است در برخی از دانشگاهها تفاوتهایی داشته باشد.
اما معمولاً محتوای فصل یک به ترتیب زیر است:
طرح کلیات پژوهش در حدود یک پاراگراف
در چند دهه اخیر در حوزه توسعه یافتگی تحقیقاتی در سطوح مختلف همچون در سطح ملی و جهانی انجام پذیرفته است که هر کدام روشها و رویکردهای خاص خود را داشتهاند در بدو امر تصور برخی بر این بود که با توسعه اقتصادی یا اولویت به آن، موجبات توسعه یافتگی کشورها خواهد گشت حال آنکه در موادری این امر، منتج به نتیجه مطلوب نگشت. بعد از ان به نظر رسید با الگویی جدید که توسعه همه جانبه و متوازن به خصوص درر عرصه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی موجبات سرعت در توسعه را به همراه خواهد داشت. بدیهی سات تحققای امر در سایه سار سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای مناسب است.
همان طور مشخص است موضوع این تحقیق میان رشته است و حوزههایی از جمله مدیریت توسعه(اجتماعی و سیاسی) و فناوری اطلاعات را شامل میشود. در واقع ارتباط دقیق و تلفیق میان این چند موضوع یعنی توسعه سیاسی و توسعه اجتماعی با فناوری اطلاعات نیازمند مدیریتی شایسته است. به طور خلاصه این بحث قسمتس از بدنه مدیریت توسعه است که با توجه به افزایش بهره مندی از فناوری اطلعات در میان جوامع و حکومتها ضرورت این بحث برای تمامی اقشار جامعه به ویژه معلمان، مدرسان، مشاوران، مدیران، محقیقین و اساتید را نمایان میسازد بنایراین این نوشتار یک منبع تحقیقاتی بنیادی است که شامل تعاریف سوابق پیامدهای مدیریت توسعه فناوری اطلاعات را برای گروههای ذکر شده فراهم میکند.
سازمانهای عصر ما، نقشها و مأموریتهایی فراتر از نقشها و مأموریتهای سنتی به عهده دارند. در محیطی اقتصادی و اجتماعی، مسئولیت و وظایف جدیدی خواسته یا ناخواسته بر دوش آنهاست. سازمانهای امروزی از یک نهاد صرفا اداری اقتصادی و صنعتی خارج شده و به صورت نهادهای اجتماعی – سیاسی درآمدهاند که باید نسبت به مسایل محیط اجتماعی حساس و آگاه باشند، لذا دانش سیاسی و اجتماعی لازمه مدیریت امروز است و ارج نهادن به منافع عامه و توجه به محیط و هنجارهای اجتماعی از جمله مسایل مهم همه سازمانها و مدیریت است.
این تحقیق همچنین خطاب قرار دادا است مسایل عمده اجتماعی و سیاسی همانند شکاف دیجیتال و ...
شرح مشکل و ارایه آنها به شکل سوال کلیدی برای پاسخ به کمک پژوهش
چه راهکارهای و موانعی برای مدیریت توسعه(سیاسی، اجتماعی) از طریق فناوری اطلاعات وجود دارد؟
چرایی انجام کار و توجیه لزوم انجام پژوهش
جنبه نوآوری پژوهش در این قسمت آورده میشود.
آنچه پژوهش به دنبال انجام آن است.
در این قسمت به ترتیب اهداف آرمانی، اصلی و یا کلی، ویژه و یا اختصاصی و نیز کاربردی بیان میشود.
مسیری برای اجرای پژوهش
مسیری برای اجرای پژوهش
دامنه موضوعی و مکانی پژوهش در این قسمت و به تفکیک ذکر میشود.
اقدامی برای برداشت مشترک از مفاهیم و متغیرهای پژوهش
مدیریت
توسعه
مدیریت توسعه
فناوری
اطلاعات
فناوری اطلاعات
تفاوت توسعه سنتی با توسعه پایدار
دراین فصل به سابقه تاریخی، مبانی نظری و پیشینه پژوهش پرداخته میشود که نیاز به صرف وقت زیاد و کار بیشتر دارد.
مطالب ارائه شده در این فصل همه باید استناد داشته باشد و معمولا از گذشته دور و نزدیک شروع و به آینده میرسد.
مبانی و یا چارچوب نظری باید به مفاهیم و متغیرها و ارتباط مشترک آنها با هم بپردازد.
معرفی محتوای فصل در حدود یک پاراگراف
نطریههای مرتبط با موضوع و قابل بحث در فصل پنج
در برخی موارد بنا به ضرورت و یا عدم دسترسی به منابع لازم، میتوان سابقه
تاریخی و مبانی نظری را در هم ادغام کرد.
مروری بر پژوهشهای ابتدا داخلی ( ایران ) و سپس خارجی
( سایر کشورهای جهان) مرتبط با موضوع، پایان بخش این فصل است.
این پژوهشها در هر دو بخش بر اساس تاریخ انتشار
و از جدید به قدیم تنظیم میشود.
در این فصل روش پژوهش تشریح میشود.
این فصل، فصلی کوتاه و در عین حال فوق العاده مهم است.
عمدهی مطالب این فصل برگرفته از پیشنهاد پژوهش است
معرفی محتوای فصل حداکثر در یک پاراگراف
اشاره به مکان و زمان انجام پژوهش
معرفی جامعه آماری، اشاره به حجم ( بیان تعداد ) نمونه، روش نمونه گیری،
معیارهای انتخاب نمونه، محیط اجرا، استراتژی و مسیراجرا
شاخصهای تغییر پذیر تعریف میشوند
ابزار جمع آوری دادهها و تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش
در این قسمت انواع روشهای آماری مورد استفاده در پایان نامه نیز باید آورده شود.