ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران
موتور پیشران کشور در عرصهٔ علم و فناوری و ایجاد زیرساختهای حیاتی و اقتصادی و عمرانی
به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقهٔ خدمترسانی
ارتقاء شگفتآور بینش سیاسی آحاد مردم
سنگین کردن کفهٔ عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور
افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه
ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان.
نکته اول: تکریم و تعظیم ملت ایران
تکریم و تعظیم ملت ایران و حفظ کردن یک انقلاب منحرفنشده اولین نکات خردی است که به چشم میخورد. در پاراگراف اول بیاناتی دارند مانند اینکه ملت ایران چه ملتی است و کمتر اتفاق میافتد که ملتها انقلاب کنند و از آن کمتر اینکه انقلاب را حفظ کنند. مرحوم دکتر شریعتی میگفت انقلاب کردن مهم نیست، انقلابی ماندن مهم است.
نکته دوم: توصیف انقلاب اسلامی بهعنوان یک نهضت بزرگ دینی
دومین نکته در قسمت خرد بیانیه این است که بیانیه از انقلاب بهعنوان یک نهضت بزرگ دینی یاد میکند. انقلاب علیالقاعده یک پدیده سیاسی است، ما میگوییم انقلاب بزرگ، انقلاب اجتماعی، انقلاب سیاسی. این رشته و تخصص بنده است ولی انقلاب اسلامی را که به قول آقایان علما و فلاسفه بالذات یک پدیده سیاسی است، بهعنوان یک نهضت بزرگ دینی یاد کردن بدیع است و بیان میکند که چطور این نهضت بزرگ دینی در معرکهای از بیدینیها اتفاق میافتد، یعنی در میانه معرکه ایدئولوژیهای چپ و راست، یعنی در معرکه نزاع یا هماوردطلبی ایدئولوژی سوسیالیسم، مارکسیسم و راست لیبرالیسم، کاپیتالیسم یکدفعه نهضتی به نام دین اتفاق میافتد. این هم به لحاظ خرد پدیده بدیعی است که از انقلاب اسلامی به یک نهضت بزرگ دینی یاد میکند که به تعبیر بنده میان ایدئولوژیهای چپ و راست شکل میگیرد و میماند.
به هرحال یکی از مباحث مهم انقلاب اسلامی این بود. انقلاب اسلامی زمانی در ایران پیروز شد که پدیده انقلاب پشت قباله چپها (مارکسیستها) بود و هیچکس در دنیا انقلاب نمیکرد مگر اینکه چپ باشد. ایدئولوژی چپ موتور انقلاب بود. یکی از علل اینکه مجاهدین خلق، منافق خلق شدند، همین بود. آیه «فضلالله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما» را انتخاب کردند ولی تغییر ایدئولوژی دادند.
نکته سوم: اضافه کردن شعارهای جدید به شعارهای انقلاب اسلامی
سومین نکته این است که رهبر انقلاب شعارهای انقلاب را در اینجا گسترش میدهند؛ به تعبیر من ضرب در ۲ میکنند، بهعبارتی شعارهای انقلاب یا چهار شعار اصلی انقلاب که مبتنیبر چهار خواسته اصلی و بنیادین مردم ایران در سال ۵۷ بود، مورد تاکید قرار میدهند و هم بر آن چهار مورد دیگر اضافه میکنند که به لحاظ تخصصی برای من جالب بود. آن چهار موردی که مردم ایران برای آن در سال ۵۷ انقلاب کردند، استقلال، آزادی، عدالت و معنویت بود.
ایشان درواقع چهار بحث جدید را به آن اضافه میکنند که عبارتند از اخلاق، عزت، عقلانیت و برادری. این به لحاظ خرد و فنی و تخصصی جالب بود که از این هشت مورد بهعنوان شعارهای انقلاب یاد میکنند. استقلال، آزادی، عدالت، معنویت، اخلاق، عزت، عقلانیت و برادری و جالب اینکه از آن بهعنوان شعارهای جهانی و ارزشهای دینی انقلاب یاد میکنند، یعنی اینکه اگر باز امروزیتر بخواهیم صحبت کنیم، چنین میشود که گروههای سیاسی داخل کشور اگر قرار است به انقلاب اسلامی وفادار بمانند و انقلاب اسلامی بماند، باید کاری کنند و کاری کنیم که جامعهای شکل دهیم که در آن استقلال در کنار آزادی و آزادی در کنار عدالت و عدالت در کنار معنویت و معنویت در کنار اخلاق و اخلاق در کنار عزت و عزت در کنار عقلانیت و عقلانیت در کنار برادری باشد. جامعه باید مبتنیبر این هشت مورد باشد که از آن بهعنوان شعارهای جهانی انقلاب یاد میشود، یعنی اینها ارزشهای دینی برخاسته از دین اسلام و ارائهشده توسط انقلاب اسلامی است که جهان هم آن را مطالبه میکند.
نکته چهارم: انقلابی ماندن
چهارمین نکته در رویکرد خرد در این بیانیه، نظریه نظام انقلابی یا به تعبیری نظریه انقلاب دائم است. در انقلابها یک ادبیاتی وجود دارد که میگوید انقلابیون دو دسته میشوند. عدهای انقلابگرایان دائم یا طرفداران انقلاب دائم میشوند یعنی انقلابی عمل کردن دائم. یک عده هم معتقدند انقلابی بودن برای یک فصلی است و وقتی انقلاب پیروز شد انقلابی عمل کردن ممکن نیست. بهطور مثال پمپئو و تیم جدید آمریکایی یکی از اخطارهایی که به ایران دادند، این بود که ایران باید بین انقلابی بودن و یک نظام سیاسی بودن یکی را انتخاب کند. این را مطرح کردند که نمیشود دائما انقلابی بود. مقام معظم رهبری ازجمله کسانی هستند که بر انقلاب دائم تاکید دارند و این را در این جمله میگویند که انقلاب اسلامی پس از نظامسازی به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند. ایشان طرفدار این موضوع است و در اینجا بهصورت شفاف مطرح و تاکید میکنند.
نکته پنجم: ایجاد تمدن نوین اسلامی
پنجمین نکته خردی که میخواهم بگویم، نکتهای است که بهصورت شفاف آرمان بزرگی را برای انقلاب اسلامی با عنوان «ایجاد تمدن نوین اسلامی» بیان میکند. بهعبارتی هدف غایی انقلاب اسلامی ایران را ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان میکنند.
تمدن نوین اسلامی در جمله رهبر انقلاب با این تعبیر آمده است: «انقلاب اسلامی اینک وارد دومین مرحله خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی شده است. عزیزان از انقلاب خود حراست و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است، نزدیک کنید.»
نکته ششم: تاکید بر بدیع و نوآورانه و اصیل بودن انقلاب اسلامی
ششمین تاکید بر بدیع و نوآورانه و اصیل بودن انقلاب اسلامی است و به همین دلیل چون انقلاب اسلامی بدیع و نوآور است، بسیار ارزشمند است و تمام آن چیزی که بهدست آورده نیز ارزشمند است. این را اینگونه استدلال میکنند که بدیع و نوآورانه بودن انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن، از نقطه صفر شروع شده؛ چرا؟ چون اولا همهچیز علیه ما بود و ثانیا هیچ تجربه پیشین و راه طیشدهای در برابر ما وجود نداشت.
نکته هفتم: بازتاب انقلاب اسلامی در نظام بینالملل
رهبری درواقع تاکید بر بازتاب انقلاب اسلامی در نظام بینالملل دارند و این بازتاب را در دو حوزه بیان میکنند: «۱) انقلاب اسلامی جهان دوقطبی را سهقطبی کرد، یعنی جهان شرق به رهبری شوروی با ایدئولوژی سوسیالیسم- مارکسیسم و غرب به رهبری آمریکا با ایدئولوژی لیبرالیسم- کاپیتالیسم و یک قطب جدیدی شکل گرفت به نام قطب تفکر و جهان اسلام. ۲) بعد از فروپاشی شوروی جهان درحالی که چندقطبی شده، انقلاب اسلامی دوگانه اسلام و استکبار را زنده نگهداشته و دو جبهه را شکل داده؛ (یک) جبهه مقاومت و (دو) جبهه سلطه.»
نکته هشتم: اعتقاد به اصل «ما میتوانیم»
هشتمین نکته که در رویکرد خرد قابل صحبت است، این است که رهبری از «ما میتوانیم» بهعنوان یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران یاد میکنند. میگویند که مدیریتهای جهادی الهامگرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل ما میتوانیم که امام بزرگوار به ما آموخت، ایران را به عزت و پیشرفت در همه عرصهها رسانید. میگویند مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی همین ما میتوانیم است، علت آن نیز این است که دو دهه قبل وقتی قرار شد نفت ایران ملی شود نخستوزیر وقت رزمآرا در مقام مخالف ملی شدن صنعت نفت صحبت کرد.
نکته نهم: تاکید بر دستاوردهای انقلاب اسلامی
یکی از مهمترین بخشهای بیانیه این قسمت است که در هفت بند بیان میکند که دستاوردهای انقلاب چه بوده است و در انتها هم در هفت بند بیان میکند که چه باید بکنیم. در هفت بند میگوید انقلاب اسلامی در این 40 سال چه به دست آورده و در هفت بند هم میخواهد بگوید در 40 سال آینده چه باید بکنیم. البته برای اینکه از این هفت بند که مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است، یاد بکند، به پنج واقعیت اشاره میکند. آن پنج واقعیت عبارتند از: ۱) حکومت مردمی و مردمسالاری، ۲) اراده ملی، ۳) میدانداری جوانان، ۴) روحیه و باور «ما میتوانیم»، ۵) تحریم دشمنان که حضرت آقا میفرمایند تحریم دشمنان باعث اتکا به دستاورد داخلی شد.
حال هفت دستاورد انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته عبارتند از:
۱) ضمانت ثبات و امنیت کشور و تمامیت ارضی و حفاظت از مرزها و معجزه پیروزی در جنگ هشتساله
۲) پیشرفت شگرف در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساختهای حیاتی و اقتصادی و عمرانی، درحالی که ایران پیش از انقلاب در تولید علم و فناوری صفر بود. در صنعت به جز مونتاژ و در علم به جز ترجمه هنری نداشت.
۳) به اوج رسانیدن مشارکت مردمی در امور سیاسی مثل انتخابات و مقابله با فتنههای داخلی، حضور در صحنههای ملی و استکبارستیزی،
۴) ارتقای شگفتآور بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بینالمللی
۵) سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور. جمهوری اسلامی در شمار موفقترین حاکمیتهای جهان در جابهجایی خدمت و ثروت از مرکز به همهجای کشور و از مناطق مرفهنشین شهرها به مناطق پاییندست آن بوده است.
۶) افزایش دادن چشمگیر عیار معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه. مصداقهایی که بیان میکند بسیار جالب است، مجاهدتهای جوانان در میدانهای سخت ازجمله دفاع مقدس و روحیه برادری و ایثار که واقعا در آنجا بود. که چطور عیار معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه بالا رفت. الان هم خانوادههای مدافعان حرم را میبینید، باز هم همین احساس را دارند.
۷) برجستهتر شدن روزبهروز نماد پرابهت و باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر مستکبران جهان در راس آن آمریکای جهانخوار. این هم بهعنوان دستاورد دیگری است که برای مردم ایران افتخار آفریده است.
نکته دهم: باور عمیق به انقلاب و انقلابیگری بهمثابه مشی و منش
دهمین نکته، باور عمیق به انقلاب و انقلابیگری بهمثابه مشی و منش است. اگر بیتوجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهههایی از تاریخ 40 ساله نمیبود، بیشک دستاوردها بیشتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نداشت. این هم نگاه ایشان را متمایز میکند.
نکته یازدهم: کارنامه درخشان 40 ساله انقلاب اسلامی (داخلی و خارجی)
انقلاب از لحاظ داخلی، ایران را به کشور پیشرفته تبدیل کرده و از لحاظ خارجی ایران قدرت منطقه شده است؛ آنچه در ایران در 40 سال از لحاظ داخلی اتفاق افتاد، ایران را تبدیل به یک کشور پیشرفته کرد و آنچه در خارج در منطقه اتفاق افتاده ایران را به یک قدرت منطقهای تبدیل کرده است. همه در داخل ایران حتی دانشجویانم از من میپرسند آقای دکتر جنگ میشود؟ پس چه میشود؟
مجموعه پول سعودی و آمریکاییها و صهیونیستها خیلی بیشتر است، پس چرا پول آنها معجزه نمیکند؟ این نشان میدهد که همهچیز فقط پول نیست. اگر زور و پول است که بودجه نظامی آمریکا ۷۳۴ میلیارد دلار است. کل درآمد ارزی ما نفت و غیرنفتی به ۱۰۰ میلیارد دلار نمیرسد. یعنی بودجه نظامی آمریکا هفت برابر کل درآمد ارزی ما در طول یک سال است. اگر به زور است که زور خیلی بیشتر است.
نکته دوازدهم: امید و نگاه خوشبینانه به آینده
توصیههای هفتگانه به جوانان برای آینده با چاشنی امید و نگاه خوشبینانه به آن، دوری جستن و برحذر داشتن همزمان از امید کاذب و ترس کاذب، اصل قرار دادن اینکه ترس و ناامیدی را از خود دور برانند، نخستین و ریشهایترین جهاد شما جوانان است. تحلیل رهبری از مهمترین سنگ جلوی جوانان این ترس و ناامیدی است، دشمن به دنبال مایوسسازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده است. با این چاشنی در هفت حوزه توصیه میکنند:
۱) علم و پژوهش: ایشان یک رهبر مذهبی است. آیتالله، روحانی و فارغالتحصیل قم هستند. اولین توصیه ایشان به جوانان برای ساختن آینده علم و پژوهش است. گفتم انقلاب اسلامی بهصورت اتوماتیک تضاد بین علم و دین را از بین برده و جالب است که دومین عملکرد انقلاب اسلامی که از آن دفاع میکند در حوزه علم و فناوری است. عبارتی که بهکار میبرد، چیست؟ دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. توانا بود هر که دانا بود.
۲) معنویت و اخلاق: چیزهای جالبی که در این بیانیه است، تعریف کردن برخی مفاهیم است، ازجمله تعریف معنویت و اخلاق، جلوتر میرویم تعریف آزادی و استقلال است. تعاریف بدیع و جالبی دارد. معنویت به معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی ازقبیل اخلاص، ایمان و توکل در خود و در جامعه. اخلاق نیز به معنی رعایت فضیلتهایی مثل خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبهنفس و دیگر خلقیات نیکو است. اینجا ایشان بهمثابه رهبر انقلاب وقتی از اخلاق صحبت میکنند یعنی توصیه میکنند ملت ایران اگر میخواهید به جایی برسید باید خیرخواهی، گذشت و کمک به نیازمند و شجاعت داشته باشید و معنویت و اخلاق جهتدهنده همه حرکات و فعالیتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است. بعد اشاره میکنند محیط زندگی راحت با کمبودهای مادی بهشت میسازد و نبودن آنها جهنم میآفریند و جمله جالبتر اینکه میگویند این دو عامل اخلاق و معنویت بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهند داشت، چرا؟ چون اخلاق و معنویت با دستور و فرمان بهدست نمیآید. پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند؛ خب راهحل چیست؟
اولا، خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند. ثانیا، زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی در اینباره میدان دهند و کمک برسانند و با کانون ضدمعنویت و اخلاق به شیوه معقول بستیزند.
۳) اقتصاد: عبارتهای جالبی است. اقتصاد البته هدف جامعه اسلامی نیست، اما وسیلهای است که بدون آن نمیتوان به هدفها رسید. فقر و غنا در مادیات و معنویات بشر اثر میگذارد، لذا بهخاطر همین اقتصاد میتواند تاثیر شگرفی بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد.
۴) عدالت و مبارزه با فساد: چهارمین نکتهای که برای آینده جوانان توصیه میکنند، عدالت و مبارزه با فساد است. دقیقا براساس تجربیات 40 ساله بیان میکنند. این دو لازم و ملزوم یکدیگر و دو روی یک سکهاند. وسوسه مال، مقام و ریاست حتی در علویترین حکومت تاریخ (حضرت علی(ع)) کسانی را لرزاند، چون گاهی گفته میشود این همه دم زدن از حضرت علی(ع)، اینهمه آدم فاسد!
۵) استقلال و آزادی: استقلال به معنی آزادی ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای جهان است. این یک تعریف بسیار بدیع است و تعریف بسیار جالبی است، استقلال را با آزادی تعریف میکنند ولی نه آزادی فرد، آزادی نیز به معنای حق تصمیمگیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه افراد جامعه است. جالبتر از اینها گفتم مانیفست اسلامگرایی است، یعنی بهعنوان شاخصترین رهبر اسلامگرای جهان میخواهند بگویند که من به استقلال و آزادی اینگونه معتقد هستم که این دو ازجمله ارزشهای جامعه اسلامی و عطیه الهی به انسانها هستند و هیچکدام تفضل حکومتها به مردم نیستند.
۶) عزت ملی و مرزبندی با دشمن و روابط خارجی: رهبر انقلاب توصیه میکنند که در 40 سال آینده باید روابط خارجی را براساس عزت، حکمت و مصلحت بنا نهاد و با توجه به این اصول میگویند باید در روابط خارجی، عزت ملی و مرزبندی با دشمن را مبتنیبر اصل عزت، حکمت و مصلحت پیش برد. ایران الان رهبر نهضت بیداری اسلامی و در منطقه قدرتمندترین کشور است. میگویند اینها بخشی از مظاهر عزت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی بهدست نمیآید. برخی که کلاسیک صحبت میکنند، میگویند مدیران و رهبران کشور باید تلفیقی از شیران و روباهان باشند، نه شیر صرف و نه روباه صرف.
در مساله سوریه بحث مدیریت جهادی با شجاعت و حکمت توأم بود و وقتی ورق برگشت، یعنی وقتی ۸۰ درصد خاک سوریه از دست رفته بود و تکفیریها مسلط شده بودند، جمهوری اسلامی وارد شد و بعد از مدتی با تدبیر جمهوری اسلامی و ائتلاف با ترکیه و روسیه، بهتدریج اتفاقات داخل سوریه برگشت.
الان اگر ما قدرتی هستیم که پمپئو با قدرت زیاد خود ۱۲ شرط میگذارد و الان میگوید که بیایید بدون شرط مذاکره کنیم، نه به خاطر اینکه آنها در آنجا اراده کرده بودند در ابوکمال بایستند و ما بگوییم اینها آمدند، ما دیگر برویم، نه. نیرو بسیج کردیم، ماهها وقت گذاشتیم و امکانات ایجاد کردیم و شجاعت به خرج دادیم، نقشه جنگی کشیدیم و عمل کرد و شهید هم داد ولی به هدف هم رسید. ایشان میفرمایند اینها بخشی از عزت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمیآمد.
۷) سبک زندگی: میفرمایند تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران زیانهای بیجبران اخلاقی، اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملت زده است. یکی از مهمترین چالشهای جمهوری اسلامی ایران، دوگانه تجدد و سنت است. ایشان هم بهگونه دیگری تعبیر میکنند. از زمانی که تجدد در ایران راه پیدا کرد، یکی از سوگیریها و هدفگیریهایش سنتهای دینی بوده است که یک مقابلهای را ایجاد کرد بین تجددگرایان و سنتگرایان، خصوصا دینگرایان.
منبع: فرهیختگان
بیانیهی «گام دوم انقلاب» که از سوی رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران صادر شد از سویی حاوی نگاهی جمعبندی شده به تجربهی چهل سالهی انقلاب اسلامی است و از سوی دیگر آرمانِ «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه)» را بهعنوان مسئولیت مهم پیشرو در «گام دوم انقلاب» تبیین نموده است. مسئولیت مهمی که مخاطب اصلی آن جوانان هستند.
* انقلاب اسلامی ملّت ایران
انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگترین و مردمیترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّهی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همهی وسوسههایی که غیرقابل مقاومت به نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحلهی خودسازی و جامعهپردازی و تمّدنسازی شده است.
* آغاز عصر جدید
آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوبها را شکست؛ کهنگی کلیشهها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونهگون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجل محتوم خود نزدیکتر شدند.
* شعارهای انقلاب
برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بیمصرف و بیفایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همهی عصرها با آن سرشته است. آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دورهای بدرخشد و در دورهای دیگر افول کند.
* نظام انقلابی
انقلاب اسلامی پس از نظامسازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریّهی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند.
* پایبندی به اصول
جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیدهها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندیهای خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود هرگز بیمبالاتی نمیکند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند.
* دفاع از مظلومان
این انقلاب از آغاز تا امروز نه بیرحم و خونریز بوده و نه منفعل و مردّد. با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است.
* تمدّن نوین اسلامی
جوانان عزیز! دهههای آینده دهههای شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنا فداه) است، نزدیک کنید.
* اندیشه امام خمینی رحمهالله
انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشهی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد. و این نخستین درخشش انقلاب بود.
* مدیریّت جهادی
مدیریّتهای جهادی الهامگرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم» که امام بزرگوار به همهی ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همهی عرصهها رسانید.
* پیشرفت سریع
انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدّت تحقیر شده و بشدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت.
* استقرار عدالت
نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بیهمتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بیعدالتی در این چهار دهه، با هیچ دورهی دیگر گذشته قابل مقایسه نیست.
* پاسداری از انقلاب
در تمام این چهل سال، تسلیمناپذیری و صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت و هیبت الهی آن و گردن برافراشتهی آن در مقابل دولتهای متکبّر و مستکبر، خصوصیّت شناختهشدهی ایران و ایرانی بویژه جوانان این مرز و بوم به شمار میرفته است.
* همّت و هشیاری جوانان
راه طی شده فقط قطعهای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمانهای بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنبالهی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشتهها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود.
* جوانان انقلابی
مهمترین ظرفیّت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. انبوه جوانانی که با روحیهی انقلابی رشد کرده و آمادهی تلاش جهادی برای کشورند.
* امید به آینده
نخستین توصیهی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همهی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشهایترین جهاد شما است. رویشهای انقلاب بسی فراتر از ریزشها است.
* پیشرفت در علم و دانش
دانش، آشکارترین وسیلهی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمهی دانش در میان خود اصرار میورزیم. ما هنوز از قلّههای دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّهها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهمترین رشتهها عبور کنیم.
* شعور معنوی و وجدان اخلاقی
شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار میآورد؛ این، بیگمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت.
* اقتصاد قوی
اقتصاد قوی، نقطهی قوّت و عامل مهمّ سلطهناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطهی ضعف و زمینهساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیات و معنویّات بشر، اثر میگذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعهی اسلامی نیست، امّا وسیلهای است که بدون آن نمیتوان به هدفها رسید.
* راهحلّ مشکلات اقتصادی
عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. راهحلّ این مشکلات، سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راهحل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسهزدن بر پنجهی گرگ است» خطایی نابخشودنی است.
* مبارزه با فساد
همه باید از شیطان حرص برحذر باشند و از لقمهی حرام بگریزند و از خداوند در اینباره کمک بخواهند و دستگاههای نظارتی و دولتی باید با قاطعیّت و حساسیّت، از تشکیل نطفهی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند. این مبارزه بخش اثرگذاری است از تلاش همهجانبهای که نظام جمهوری اسلامی باید در راه استقرار عدالت به کار برد.
* محرومیّتزُدایی
عدالت در صدر هدفهای اوّلیّهی همهی بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است. صریحاً میگویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصلهای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دلهای مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیّتها بتپد و از شکافهای عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد.
* استقلال و آزادی
استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خونآوردِ صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبههای رفیع انسانیّت. این ثمر شجرهی طیّبهی انقلاب را با تأویل و توجیههای سادهلوحانه و بعضاً مغرضانه، نمیتوان در خطر قرار داد. همه -مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی- موظّف به حراست از آن با همهی وجودند.
* عزّت جمهوری اسلامی
صحنهی جهانی، امروز شاهد پدیدههایی است که تحقّق یافته یا در آستانهی ظهورند: تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطهی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاستهای آمریکا در منطقهی غرب آسیا و زمینگیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانهی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه. اینها بخشی از مظاهر عزّت جمهوری اسلامی است.
* مرزبندی با دشمن
سردمداران نظام سلطه نگرانند؛ پیشنهادهای آنها عموماً شامل فریب و خدعه و دروغ است. امروز ملّت ایران علاوه بر آمریکای جنایتکار، تعدادی از دولتهای اروپایی را نیز خدعهگر و غیرقابل اعتماد میداند. دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آنها با دقّت حفظ کند؛ از ارزشهای انقلابی و ملّی خود، یک گام هم عقبنشینی نکند؛ از تهدیدهای پوچ آنان نهراسد.
* مقابله با ترویج سبک زندگی غربی
تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بیجبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همهجانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است.
سرگذشت چهلسالهی انقلاب اسلامی |
همه چیز علیه ما بود.
هیچ تجربهای در برابر ما وجود نداشت.
ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت نخستین درخشش انقلاب بود.
تقابل دوگانهی «اسلام و استکبار» پدیدهی برجستهی جهان معاصر شد.
عظمت پیشرفتهای چهلسالهی ایران آنگاه بدرستی دیده میشود که با مدّتهای مشابه در انقلابهای بزرگی چون فرانسه و شوروی و هند مقایسه شود.
انقلاب منشأ این برکات شد:
۱- امنیّت و تمامیّت ارضی را ضمانت کرد.
۲- موتور پیشران کشور در عرصهی علم و فنّاوری و زیرساخت شد.
۳- مشارکت مردمی را در «مسائل سیاسی»، «حضور در صحنههای ملّی» و «استکبارستیزی» به اوج رسانید.
۴- بینش سیاسی آحاد مردم را ارتقاء داد.
۵- کفّهی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد.
۶- عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه افزایش داد.
۷- ایستادگی در برابر مستکبران روز به روز بیشتر شد.
|
|
تفاوت چالشهای دیروز و امروز انقلاب با مستکبران |
چالش آن روز بر سر کوتاه کردن دست عمّال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی یا رسوا کردن لانهی جاسوسی بود؛ امروز چالش بر سرِ حضور ایران در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن نفوذ آمریکا از منطقه و حمایت از مجاهدان فلسطینی و دفاع از حزباللّه و مقاومت است
مشکل غرب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود، امروز مشکل او جلوگیری از انتقال سلاحهای پیشرفتهی ایرانی به نیروهای مقاومت است.
آن روز گمان آمریکا آن بود که با چند خودفروخته یا با چند هواپیما و بالگرد خواهد توانست بر نظام اسلامی فائق آید، امروز برای مقابله، خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از دهها دولت معاند یا مرعوب میبیند.
|
|
ظرفیّتهای مهم کشور برای گام دوم انقلاب | نیروی انسانی مستعد و کارآمد |
۳۶ میلیون نفر در سنین میانهی ۱۵ و ۴۰ سالگی
حدود ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی
رتبهی دوّم جهان در دانشآموختگان علوم و مهندسی
وجود انبوه جوانان با روحیهی انقلابی و آمادهی تلاش جهادی
وجود جوانان محقّق مشغول به آفرینشهای علمی و فرهنگی و صنعتی و ...
|
فرصتهای مادّی کشور |
۷ درصد ذخایر معدنی جهان باوجود یک درصد جمعیّت جهان
منابع عظیم زیرزمینی
موقعیت استثنائی جغرافیایی
بازار بزرگ ملّی
بازار بزرگ منطقهای (۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت)
سواحل دریایی طولانی
حاصلخیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی و باغی
اقتصاد بزرگ و متنوع
|
|
توصیههایی برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (عج) | علم و پژوهش | دانش، وسیلهی عزّت و قدرت یک کشور است. به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمیکنیم. هنوز از قلّههای دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّهها دست یابیم. با شتاب پیش میرویم ولی این شتاب باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقبافتادگی جبران شود. این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. |
معنویّت و اخلاق |
وجود معنویت و اخلاق، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم میآفریند.
معنویّت یعنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و جامعه. اخلاق یعنی رعایت فضلیتهایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و ... وظیفه حکومتها برای رشد اخلاق و معنویّت: ۱- منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند.
۲- زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند.
۳- به نهادهای اجتماعی در این باره کمک برسانند.
۴- با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوهی معقول بستیزند.
۵- با ابزارهای رسانهای، برخورد هوشمندانه و مسئولانه کنند.
|
|
اقتصاد |
اقتصاد، هدف جامعهی اسلامی نیست، امّا وسیلهای است که بدون آن نمیتوان به هدفها رسید.
چالشهای اقتصاد کشور: ۱- چالش بیرونی: تحریم و وسوسههای دشمن
۲- چالش درونی: عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریّتی
(در صورت اصلاح مشکل درونی، چالش بیرونی کماثر یا بی اثر خواهد شد)
مهمترین عیوب ساختاری: ۱- وابستگی اقتصاد به نفت
۲- دولتی بودن بخشهایی که در حیطهی وظایف دولت نیست
۳- نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی
۴- استفادهی اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور
۵- بودجهبندی معیوب و نامتوازن
۶- عدم ثبات سیاستهای اجرائی اقتصاد
۷- عدم رعایت اولویّتها
۸- وجود هزینههای زائد و مسرفانه در بخشهایی از دستگاههای حکومتی
مهمترینراه حلها:
۱- درونزایی اقتصاد کشور
۲- مولّد شدن و دانشبنیان شدن
۳- مردمی کردن اقتصاد و تصدّیگری نکردن دولت
۴- برونگرایی با استفاده از ظرفیّتها
۵- سپردن کار به دست یک مجموعهی جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانستههای اقتصادی
|
|
عدالت و مبارزه با فساد، | عدالت و مبارزه با فساد،لازم و ملزوم یکدیگرند. دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه گانه حضور دائم داشته باشد و به معنای واقعی با فساد مبارزه کند. نسبت فساد در میان کارگزاران جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از حکومتها بسی کمتر است، ولی حتّی آنچه هست غیرقابل قبول است. آنچه تاکنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصلهای ژرف است. دلهای مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیّتها بتپد. کسب ثروت مورد تشویق است، امّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و ویژهخواری و مدارا با فریبگران اقتصادی بشدّت ممنوع است. غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، مورد قبول نیست. |
|
استقلال و آزادی |
استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت از زورگویی سلطهگران جهان است؛ ولی نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود باشد.
آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیمگیری و عمل کردن و اندیشیدن برای افراد جامعه است؛ ولی نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزشهای الهی و حقوق عمومی باشد.
|
|
عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن |
پدیدههای جهانی که تحقّق یافته یا در آستانهی ظهورند:
۱- تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطهی آمریکا و صهیونیسم
۲- شکست سیاستهای آمریکا در منطقهی غرب آسیا و زمینگیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه
۳- گسترش حضور قدرتمندانهی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه
وظایف دولت جمهوری اسلامی:
۱- مرزبندی خود را با آمریکا و تعدادی از دولتهای اروپایی با دقّت حفظ کند.
۲- از ارزشهای انقلابی و ملّی، یک گام هم عقبنشینی نکند.
۳- از تهدیدهای آنان نهراسد.
۴- عزّت کشور و ملّت خود را در نظر داشته باشد.
۵- حکیمانه و مصلحتجویانه و از موضع انقلابی، مشکلات قابل حل خود را با آنان حل کند.
۶- در مورد آمریکا، حلّ هیچ مشکلی متصوّر نیست و مذاکره با آن جز زیان مادّی و معنوی نخواهد داشت.
|
|
سبک زندگی |
تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی، زیانهای بیجبرانی به کشور و ملّت زده است؛ مقابله با آن، جهادی همهجانبه و هوشمندانه میطلبد که چشم امید در آن، به جوانها است.
|