موضوع فناوری اطلاعات در مدیریت و مدیریت فناوری اطلاعات، یکی از اصلیترین مباحث در رشتههای مدیریت و اقتصاد است که در رابطه با دگرگونی سازمانها در اقتصاد دیجیتالی است، این امر در جهان امروز از اهمیت بسزایی برخوردار است که ضروری است دانشجویان به لحاظ کاربردی با آن ارتباط گیرند. کتاب فناوری اطلاعات در مدیریت نوشته توربان و همکاران از کتب ثابت مجامع دانشگاهی برای آموختن مباحث نظری و عملی در رشته مدیریت است. این اثر علمی حجیم که در نوع خود منحصر به فرد است هر از چندگاهی ویرایش جدیدی از آن عرضه میشود. از این رو یکی از بهترین راههای مطالعه سریع یک کتاب خواندن اهم نکات آن است بنابراین نکات کتاب به همراه مباحث مدیریتی و جدولها در مجموعه پیش رو گردآوری شده است تا به جمع بندی مطالب یاری رساند و به محفوظاتی که از این مباحث در ذهن دانشجو نقش بسته است یاری رساند. هر چند خواندن این کتاب پیش از مطالعه کتاب سه جلدی نیز پیشنهاد میشود تا چهار چوب کلی مباحث در ذهن خواننده نقش بندد و بعد از آن به کتاب اصلی مراجعه شود تا با مثالها و تمارین کتاب تمامی مطالب تثبت گردد.
مباحث مدیریتی:
جدول 1-1قابلیتهای اصلی سیستمهای اطلاعات
• انجام پردازشهای عددی با حجم و سرعت بالا.
• تأمین ارتباط سریع، دقیق و ارزان داخلی و بین سازمانی.
• ذخیره حجم زیادی از اطلاعات در فضایی کوچک و قابل دسترس.
• دسترسی سریع و ارزان به حجم قابل توجهی از اطلاعات در سراسر جهان.
• تقویت ارتباط و همکاری در هر مکان و هر زمان.
• افزایش اثربخشی و کارایی افرادی که به صورت گروهی در یک یا چند مکان مشغول به کار هستند.
• ارائه واضح اطلاعات به گونهای که ذهن انسان را به چالش میکشد.
• تسهیل کار در محیطهای مخاطره آمیز.
• خودکارسازی فرایندهای سازمانی نیمه خودکار و دستی .
• تسهیل ترجمه حجم بالایی از دادهها.
• تسهیل تجارت جهانی.
• پشتیبانی از نرم افزارهای خاص در صورت بیسیم بودن.
• انجام موارد بالا با هزینهای بسیار کمتر از حالت دستی.
مباحث مدیریتی:
مباحث مدیریتی:
مباحث مدیریتی
مباحث مدیریتی
مباحث مدیریتی
سیستمهای سازمانی : از زنجیرة تأمین تا برنامه ریزی منابع سازمان و مدیریت ارتباط با مشتری
مباحث مدیریتی
مباحث مدیریتی
مباحث مدیریتی
مباحث مدیریتی
مباحث مدیریتی
مباحث مدیریتی
مباحث مدیریتی
فناوری اطلاعات، ویژگیهای خاصی دارد که این فناوری و اقتصاد آن را از جنبههای دیگر دنیای سازمانی، متمایز میسازد. بنابراین فناوری اطلاعات، مستلزم فعالیتهای مدیریتی اثربخشتر و در برخی موارد متفاوت است. برای مثال، مقاومت سازمان در بسیاری از جنبهها میتواند مطمئنترین سیستم را با شکست مواجه سازد (8991 ,yelaH dna nostaW). مدیران باید نسبت به مسائل زیر آگاه و مسئول باشند:
مباحث مدیریتی
مباحث مدیریتی
مباحث مدیریتی
جدول 1-1 قابلیتهای اصلی سیستمهای اطلاعات • انجام پردازشهای عددی با حجم و سرعت باال. • تأمین ارتباط سریع، دقیق و ارزان داخلی و بین سازمانی. • ذخیرة حجم زیادی از اطلاعات در فضایی کوچک و قابل دسترس. • دسترسی سریع و ارزان به حجم قابل توجهی از اطلاعات در سراسر جهان. • تقویت ارتباط و همکاری در هر مکان و هر زمان. • افزایش اثربخشی و کارایی افرادی که به صورت گروهی در یک یا چند مکان مشغول به کار هستند. 1تسهیل کار در محیطهای مخاطرهآمیز.ارائه واضح اطلاعات به گونهای که ذهن انسان را به چالش میکشد. •انجام موارد باال با هزینهای بسیار کمتر از حالت دستی.پشتیبانی از نرمافزارهای خاص در صورت بیسیم بودن.تسهیل تجارت جهانی.تسهیل ترجمه حجم باالیی از دادهها.خودکارسازی فرایندهای سازمانی نیمه خودکار و دستی .
جدول 1-2 موارد عمده توسعه و روندهای فناوری توسعهها و روندهای پردازش عمومی • هزینه در عملکرد کامپیوتری نسبت به عملکرد دستی کاهش مییابد. • رابطهای گرافیکی و کاربرپسند1، بر کامپیوترها حکمفرما خواهد شد. • ظرفیت ذخیرهسازی، به شدت افزایش مییابد. • انبارهای داده 2 مقادیر روزافزون اطلاعات را ذخیره خواهند کرد. • استفاده از قابلیتهای چندرسانهای3، شامل واقعیت مجازی4، به شدت افزایش خواهند یافت. • اهمیت سیستمهای هوشمند، به ویژه پردازش عصبی مصنوعی5 و سیستمهای خبره6، افزایش یافته و در سیستمهای دیگر نیز به کار گرفته خواهند شد. •استفاده از نرمافزارهایی با کاربرد آسان افزایش مییابد.51فناوریهای تعبیه شده توسعه خواهند یافت )به ویژه انواع هوشمند آنها(.41کامپیوترها بسیار کوچکتر و قابل حملتر خواهند شد.سیستمهای هوش مصنوعی21 به سمت سیستمهای آموزشی- مدیریتی31 در حرکت هستند.مدیریت اسناد01 و برنامهنویسی شئگرا11 به شکل گستردهای پذیرفته خواهد شد.گرایش فزایندهای برای به کارگیری معماریهای باز8 )به عنوان مثال، استفاده از خدمات وب و لینوکس9( وجود دارد.با استفاده از عناصر هوشمند7، کامپیوترها هوشمندتر خواهند شد. • • • • • •
جدول 1-2 موارد عمده توسعه و روندهای فناوری توسعه و روندهای پردازش شبکهای • با استفاده از سیستمهای نوری، ظرفیت و سرعت شبکه افزایش مییابد که به کارگیری اینترنت را تسهیل خواهد کرد. • شبکههایی با قابلیت ذخیرهسازی1، رواج خواهند یافت. • تجهیزات سیار و بیسیم2 از اجزاء اصلی فناوری اطلاعات خواهند شد . • پردازش خانگی3 به منظور ایجاد تجهیزات هوشمند4، تلفن، تلویزیون و دیگر وسایل الکترونیکی را در بر خواهد گرفت. • استفاده از اینترنت افزایش یافته و مسیر زندگی، کار و یادگیری را تغییر خواهد داد. • درگاههای سازمانی5، شرکتها را با کارمندان، شرکای کاری و عموم مردم مرتبط میسازند. • شبکه داخلی، سیستم شبکهای حاکم در بسیاری از سازمانها خواهد بود. • تجارت الکترونیکی در اینترنت، به سرعت رشد کرده و روش انجام فعالیتهای کسب و کار را تغییر خواهد داد. • عوامل هوشمند نرمافزاری، در شبکهها و پایگاههای داده به کار گرفته خواهند شد تا کارها و عملیات وقتگیر و زمانبر را برای افراد انجام دهند. •تراکنشهای بسیاری، تحت عنوان تجارت سازمان با سازمان، به صورت الکترونیکی میان سازمانها انجام خواهند شد.انتقال اطلاعات رشد خواهد یافت )یک به یک، یک به چند، چند به چند(. •
نتیجه گیری
مبحث تأثیرات فناوری اطلاعات که در این فصل ارائه گردید، فاصله زیادی با جامعیت دارد. فناوری اطلاعات، افراد، سازمانها و جوامع را از طرق بی شمار دیگری تحت تأثیر قرار میدهد. شاید شما بتوانید بعضی تأثیرات منحصر به فردی را که فناوری اطلاعات بر روش زندگی، یادگیری، کار و بازی میگذارد، شناسایی کنید. با این وجود، مثالهایی که در این فصل ارائه شدهاند، برای فهم این موضوع است که تغییرات به وجود آمده از طریق فناوری اطلاعات، مسائل جدید و متنوعی را برای افراد و جوامع ایجاد کرده و همچنین به طور اساسی اهمیت موضوعاتی که از قبل وجود داشتند را تغییر میدهد. هر فناوری، احتماالً بر چندین گروه از مردم، چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم تأثیر میگذارد. عالوه بر این، به ندرت پیش میآید که تأثیرات هر فناوری فقط سودمند یا زیانبخش باشد. آنها معموالً شبکهای پیچیدهای از نتایج ایجاد میکنند که میتوانند مثبت یا منفی باشند.
فصل اول: مبانی و مفاهیم سیستمهای اطلاعاتی
شبکه همکاریهای مشترک تولید
نقش سیستمهای اطلاعاتی در مدیریت تکنولوژی
سلسله مراتب داده
فرایند تبدیل داده به اطلاعات
تعریف سیستم اطلاعاتی
نقش و اهمیت سیستمهای اطلاعاتی
رویکرد سیستمی
ادامه فصل اول: حوزههای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات
چالش کسب و کارها در عصر اطلاعات
وب۲ (Web2) و وب۳ (Web3)
توده دادهها (Big Data)
رایانش ابری (Cloud Computing)
هوش تجاری (Business Intelligence)
آواتاریسم (Avatarism)
جمع سپاری (crowd sourcing)
بازی کاری (Gamification)
اینترنت اشیا (Internet of Things)
واقعیت افزوده (Augmented Reality)
تمام نگاری (Holography)
فصل دوم: مروری اجمالی بر انواع اصلی سیستمهای اطلاعاتی
سطوح مختلف مدیریت در سازمان
انواع سیستمهای اطلاعاتی براساس سطوح سازمانی
کارکردهای اصلی یک سازمان
سیستمهای اطلاعاتی و کارکردهای سازمان
روند بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی
انواع اصلی سیستمهای اطلاعاتی در سازمان
سیستمهای پردازش تراکنش (TPS)
اجزای اصلی سیستمهای اطلاعاتی
روابط انواع اصلی سیستمهای اطلاعاتی
انواع سیستمهای اطلاعاتی از نظر حوزه کارکردی
فصل سوم: مروری اجمالی بر یکپارچگی سیستمهای اطلاعاتی
یکپارچگی فرایندهای کسب و کار
سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه در سازمان
معماری سیستمهای کاربردی سازمانی
سیستمهای یکپارچه کاربردی سازمانی
ادامه فصل سوم: نقشه جامع فناوری اطلاعات (IT Master Plan)
مقدمه
نقشه جامع فناوری اطلاعات
استراتژی فناوری اطلاعات
معماری سازمانی فناوری اطلاعات
فصل چهارم: اجزاء و عوامل پذیرش سیستمهای اطلاعاتی
نقش فناوری اطلاعات در سیستمهای اطلاعاتی
جنبههای مورد توجه در ایجاد سیستمهای اطلاعاتی
اجزا و فعالیتهای یک سیستم
فعالیتهای یک سیستم اطلاعاتی
اجزای یک سیستم اطلاعاتی
مدل توسعه شبکههای دانش
زیرساختهای سیستمهای اطلاعاتی
فصل پنجم: تجزیه و تحلیل سیستمهای اطلاعاتی
عناصر سیستمهای اطلاعات مدیریت
مدل چهار مرحلهای ایجاد سیستم
مثال Microsoft Dynamic CRM 2011
فصل ششم: طراحی ساختار مفهومی سیستمهای اطلاعاتی
مراحل طراحی سیستمها
ساختار مفهومی اطلاعات
تفاوت ساختار مفهومی و نمودار جریان اطلاعات
ملزومات تشریح اطلاعات با استفاده از مدل مفهومی
ساختههای طراحی ساختار اطلاعات
قواعد مدلسازی اطلاعات
ساختن مدل مفهومی اطلاعات
فصل هفتم: طراحی پایگاه داده و اطلاعات
مقدمه
درآمدی بر طراحی پایگاه داده ای
شاخصهای کیفی طراحی پایگاه اطلاعاتی
نمودار طراحی پایگاه اطلاعاتی
الزامات طراحی پایگاه اطلاعاتی
نمودار گامهای طراحی پایگاه اطلاعاتی
ساختههای طراحی منطقی پایگاه اطلاعاتی
ساختههای طراحی فیزیکی پایگاه اطلاعاتی
سیستمهای مدیریت پایگاه اطلاعاتی
قواعد ساختارهای منطقی و فیزیکی داده
سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی سلسله مراتبی
سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی شبکه ای
سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی رابطه ای
فصل هشتم: تعامل انسان و سیستمهای اطلاعاتی
مقدمه
تعریف تعامل انسان و رایانه
اهداف تعامل انسان و رایانه
نکات تعاملی در طراحی سیستم
سبکهای رویارویی با سرریز اطلاعات
توزیع وقت مدیران
ویژگیهای مدیران و سیستم اطلاعاتی
ویژگیهای سیستم اطلاعاتی اثربخش
استلزامهایی برای طراحی سیستمهای اطلاعاتی