Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ علوم انسانی / اقتصاد تئوری

همه چیز درباره بورس ایران و جهان، صفر تا صد بازار سرمایه ایران و جهان - در حال تکمیل


   تاریخچه
   تاریخچه بورس و بازار سرمایه گذاری
   بورس
   چرایی سرمایه گذاری در بورس
   نقش بورس در اقتصاد
   انواع روش‌های سرمایه گذاری در بورس
   اوراق بهادار نوعی ابزار مالی
   نرم‌افزارهای اندرویدی تحلیل تکنیکال بورس
   سجام
   کارگزاری‌های بورس
      دو کارگزاری همزمان
      فهرست و مشخصات کارگزاران فعال 
      کارگزاری آگاه
      کارگزاری مفید
   مفاهیم دیگر
      صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) و ریسک کمتر
      سامانه موجود معاملات بورس
      بازارهای بورس جهان
      بازارها
   علل توقف نمادهای بورسی
   فیلم‌های آموزشی
      بقیه فعالان
   بورس در شبکه‌های اجتماعی
   وب سایت‌های
      سامانه جامع اطلاعات مشتریان بازار سرمایه ایران
   شرکت‌های بزرگ ایران
         رتبه ۵۰۰ شرکت بزرگ ایران 1398
   تجربیات شخصی

بورس (Bourse) یا بهابازار به بازاری سازمان‌یافته اطلاق می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد.
بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد. هرچند کلمه بورس عموماً در معنی بورس اوراق بهادار به کار گرفته می‌شود.

تاریخچه

به روایتی واژه بورس از نام خانوادگی شخصی به نام «واندر بورس» اخذ شده که در اوایل قرن پانزدهم میلادی در شهر بروژ، بلژیک می‌زیسته و صرافان شهر در مقابل خانه او گرد هم می‌آمدند و به دادوستد کالا، پول و اوراق بهادار می‌پرداختند. این نام بعدها به کلیه اماکنی اطلاق شد که محل دادوستد پول، کالا و اسناد مالی و تجاری بوده‌است.
سال ۱۴۶۰ میلادی اولین مرکز بورس اوراق بهادار جهان، در شهر «انورس» بلژیک تأسیس شد. اما رسمیت بورس اوراق بهادار با انتشار سهام کمپانی هند شرقی هلند در سال ۱۶۰۲ میلادی در بورس آمستردام شکل گرفت. البته کمپانی هند شرقی هلند اولین شرکت سهامی به‌شمار نمی‌آید، بلکه اولین شرکت سهامی در سال ۱۵۵۳ میلادی با نام «مسکووی» در روسیه ایجاد شد.
انواع بورس
بورس کالا
بازاری که در آن خرید و فروش کالاهای معین صورت می‌گیرد و به طور منظم و دایٔم فعال است بورس کالا نام دارد. در بورس کالا معمول مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرد. هر بورس کالایی را با نام همان کالایی که مورد معامله قرار می‌گیرد نامگذاری می‌کنند. مثل بورس نفت و بورس گندم.
بورس ارز
در بورس ارز، همان طور که از نام آن مشخص است، کار خرید و فروش پول‌های خارجی انجام می‌گیرد. این بورس در کشور ایران فعال نیست اما در کشورهای پیشرفته فعالیت چشمگیری دارد.
بورس اوراق بهادار
در بورس اوراق بهادار دارایی‌های مالی از قبیل سهام، اوراق مشارکت و… مورد معامله قرار می‌گیرد. در ایران، به بازار خرید و فروش اوراق بهادار که به طور رسمی و دایٔمی در محل معینی تشکیل می‌شود “بورس اوراق بهادار” می‌گویند.
بورس ایران
بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۴۶ و فرابورس ایران نیز در ۱۹ آبان ۱۳۸۷ افتتاح شد.
بورس ایران از عوامل زیر رنج می‌برد:
تأثیرات سیاست‌های خارجی ایران در بورس
وابستگی شدید واردات و صادرات ایران به حامیان سیاسی ایران
مدیریت داخلی کشور در تناقض با فعالیت تولید داخلی
تأثیرات بورس بر اقتصاد ملی
بورس اوراق بهادار یک بازار متشکل سرمایه‌است که در آن سهام شرکت‌های خصوصی و دولتی طبق قانون خاصی خرید وفروش می‌شود و از سویی محلی برای جمع‌آوری پس‌انداز و نقدینگی بخش خصوصی به منظور انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت است و مرجعی است برای مردم که وجوه مازاد خود رابرای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها به کار انداخته و از سود آن برخوردار شوند. بورس از طریق جذب و به کار انداختن سرمایه‌های راکد، حجم سرمایه‌گذاری در جامعه را بالا می‌برد.
بورس بین عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان سرمایه ارتباط برقرار می‌کند و معاملات بازار سرمایه را تنظیم می‌نماید. هم چنین با قیمت‌گذاری سهام و اوراق بهادار تا حدودی از نوسان شدید قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.
بورس مردم را به پس‌انداز تشویق و بدین وسیله باعث به‌کارگیری پس‌انداز مردم در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. بورس سرمایه لازم برای اجرای پروژه‌های دولتی و خصوصی را فراهم می‌آورد. طبق آمار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) تعداد افرادی که در ایران کد سهامداری (کد معاملاتی) دریافت کرده‌اند از ۹٫۶ میلیون نفر فراتر رفته‌است.
شروع کار
برای معامله در بازار بورس، هر شخصی حقیقی یا حقوقی نیاز به یک کارگزار رسمی و کد معاملاتی دارد. کارگزار در واقع واسط بین معامله‌گر و بازار بورس می‌باشد. افراد عادی جامعه نیز می‌توانند با دریافت کد معاملاتی از کارگزاری‌های رسمی، خرید و فروش سهام و اوراق‌بهادار را در بورس انجام دهند. امکان معاملات آنلاین سهام، پیگیری قیمت‌ها و سایر اطلاعات موردنیاز تحلیل سهام از طریق اینترنت، باعث شده‌است رغبت بیشتری برای حضور در بورس در بین افراد ایجاد شود.
همچنین باید توجه داشت که علاوه بر خرید مستقیم می‌توان با روش‌های غیر مستقیم نظیر صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری یا صندوق‌های قابل معامله در بورس یا قراردادهای سبد گردانی نیز در بازار سرمایه ایران اقدام به خرید و فروش سهام نمود.
بورسهای معتبر دنیا
نزدک
بورس نیویورک

تاریخچه بورس و بازار سرمایه گذاری

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که بورس چیست باید بگوییم اندیشهی ایجاد بورس زمانی شکل گرفت که عدهای از بازرگانان اروپایی از فعالیتهای تجاری خود ضرر کردند، بنابراین به فکر راه حلی افتادند تا به وسیلهی آن بتوانند جلوی این ضرر را بگیرند و یا آن را به حداقل برسانند.
نتیجه آن شد که تعدادی از بازرگانان عدهای را در فعالیتهای خود شریک کردند تا با این روش سود و زیان احتمالی را با آنها تقسیم کنند. این تجربه موفقیت آمیز بود لذا به تدریج هر تاجری سعی می‌کرد تا فعالیتهای تجاری خود را با این روش ادامه دهد؛ به خصوص که این روش برای افرادی که فعالیتهای بزرگ اقتصادی انجام می‌دادند بسیار مطلوب تر بود.
بورس چیست و چطور شکل گرفت
رفته رفته این تجربه قانونمند شد و به تشکیل شرکتهای سهامی تبدیل گردید. اولین تجربه مربوط به تشکیل یک شرکت سهامی در کشور روسیه بود که در سال ۱۳۵۳ میادی تصمیم گرفت کالاهایی را بدون این که آفریقا را دور بزند، از شمال اروپا به شرق آسیا و چین ببرد و این کاری بود که احتمال ضرر در آن بیشتر بود. برای انجام این کار عدهای از تجار سرمایهی لازم را تأمین کردند و هر کس به نسبت سرمایهی خود در سود و زیان شرکت شریک شد و این کار با موفقیت صورت گرفت.
بعدها با گسترش مبادلات در اروپا به سرمایههای زیادتر و شرکای بیشتری نیاز شد. برای این کار نیاز به مراکزی بود تا بتوان بین سرمایه گذاران و سرمایه پذیران رابطه برقرار کرد. چنین مراکزی تأسیس شدند و بورس نام گرفتند. اولین بورس دنیا در قرن هفدهم میلادی در شهر آمستردام هلند تشکیل شد و امروز اکثر کشورهای جهان دارای بازار بورس هستند. در ایران نیز در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس به تصویب رسید و از ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۴۶ آغاز به کار کرد.
بورس کلمه‌ای فرانسوی است و معنای آن در زبان فرانسه کیف پول می‌باشد. تاریخچه پیدایش واژه بورس هم به قرن پانزدهم میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان، بازرگانان و کسبه‌ شهری به نام بورُوژ (Bruges) در شمال غربی بلژیک، در میدانی به نام تِربورس (TerBeurze) در مقابل خانه‌ بزرگ‌زاده‌ای به نام «واندِر بورس» جمع می‌شدند و به خریدوفروش کالاهای خود بر اساس حراج می‌پرداختند. از آن تاریخ به بعد مکان‌هایی که مردم در آنجا به حراج کالا مبادرت می‌کردند و به‌تدریج شکل توسعه‌یافته‌تر و مسقف به خود گرفت، بورس می‌گفتند.
فلسفه کلیدی شکل‌گیری بازار بورس در جهان، تجمیع سرمایه و تأمین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های آن‌ها در قالب یک سیستم بازار منسجم، قانونمند، پیوسته و شفاف است. مبنای اساسی تشکیل این بازارها همان مفهوم اولیه و ساده شراکت، تقسیم سود و زیان احتمالی میان شرکا است.
تاریخه بورس در ایران
مطالعات اولیه درباره تأسیس بورس در ایران، به سال ۱۳۱۵هجری‌شمسی برمی‌گردد. در این سال، فردی بلژیکی به نام «ران لوترفِلد» پس از انجام مطالعات گسترده درباره‌ تأسیس بورس در ایران، اساسنامه‌ داخلی بورس را تهیه و به مسئولان ایرانی ارائه کرد، اما با توجه به شرایط آن زمان و وقوع جنگ جهانی دوم، عملاً موضوع بررسی و تأسیس بورس در ایران بیش از ۲۵سال به تأخیر افتاد.
در سال ۱۳۴۱، کمیسیونی در وزارت بازرگانی و با حضور نمایندگان وزارت دارایی، وزارت بازرگانی و بانک توسعه‌ صنعتی و معدنی ایران تشکیل و موافقت‌‌نامه‌ اولیه تأسیس بورس سهام در این کمیسیون، تنظیم شد. در اواخر همان سال یعنی سال ۴۱، هیئتی از بورس بروکسل به سرپرستی دبیر کل این بورس برای مشارکت در راه‌اندازی بورس ایران، به کشورمان دعوت شدند و بالاخره پس از چهار سال، در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار در مجلس تصویب و برای اجرا از سوی وزارت اقتصاد به بانک مرکزی ابلاغ شد. حدود یک سال بعد از ابلاغ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار، در پانزدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۴۶، بورس اوراق بهادار تهران با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه‌‌‌‌‌‌‍ صنعتی و معدنی که بزرگ‌ترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی در آن تاریخ به شمار می‌رفت، به‌طور رسمـی فعالیت خود را آغاز کـرد.
تاریخچه پیدایش بورس

بورس

برای شناخت و فهمیدن این موضوع که واقعا بورس چیست و آشنایی بیشتر با آن بهتر است از “بازار” و تعریف آن شروع کنیم. در یک تعریف ساده، می‌توان گفت که:
✓بازار مکانی است که در آن خرید و فروش صورت می‌گیرد.
✓ساده تر این است که بگوییم هرگاه شرایطی فراهم شود که بین خریدار و فروشنده رابطه برقرار شود و معاملهای صورت پذیرد بازار تشکیل شده است.
✓ این شرایط می‌تواند مکان خاصی یا شبکهای ارتباطی مثل اینترنت باشد.
✓ در بازارها به طور کلی دو نوع دارایی، داراییهای واقعی و داراییهای مالی، مورد معامله قرار می‌گیرند.
◯ داراییهای واقعی همان داراییهای فیزیکی هستند (مثل زمین، ساختمان و انواع کالا مانند ماشین، لوازم خانگی و …)
◯ داراییهای مالی و داراییهای کاغذی و بهتر بگوییم اسنادی هستند، مثل سهام و اوراق مشارکت.
بورس بازاری است که در آن داراییهای مختلف مورد معامله قرار می‌گیرد.
از این رو، انواع بازارها را می‌توان به سه دستهی کلی زیر طبقه بندی کرد.
۱- بورس کالا
بازاری که در آن خرید و فروش کالاهای معین صورت می‌گیرد و به طور منظم و دایٔم فعال است بورس کالا نام دارد. در بورس کالا معمول مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرد. هر بورس کالایی را با نام همان کالایی که مورد معامله قرار می‌گیرد نامگذاری می‌کنند. مثل بورس نفت و بورس گندم.
۲- بورس ارز
در بورس ارز، همان طور که از نام آن مشخص است، کار خرید و فروش پولهای خارجی انجام می‌گیرد. این بورس در کشور ما فعال نیست اما در کشورهای پیشرفته فعالیت چشمگیری دارد.
۳- بورس اوراق بهادار
در بورس اوراق بهادار داراییهای مالی از قبیل سهام، اوراق مشارکت و… مورد معامله قرار می‌گیرد. در ایران، به بازار خرید و فروش اوراق بهادار که به طور رسمی و دایٔمی در محل معینی تشکیل می‌شود “بورس اوراق بهادار” می‌گویند ولی ما در این نوشته برای اختصار آن را بورس یا بورس اوراق بهادار می‌گوییم.
بورس چیست و اوراق بهادار چه می‌کند
بورس اوراق بهادار چه می‌کند؟
کار اصلی بورس اوراق بهادار این است که، زمینهای فراهم می‌آورد تا دو گروه از مردم، به طور قانونی، در یک فعالیت اقتصادی شریک و علاوه بر تأمین نیازهای یکدیگر، از منفعت و سود این فعالیت بهره مند شوند.
این دو گروه سرمایه گذاران و سرمایه پذیران می‌باشند. اصول در یک تقسیم بندی ساده، افراد جامعه را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد؛ یک گروه کسانی که پول، سرمایه و یا پس انداز دارند اما نمیتوانند با آن کار کنند و گروه دوم کسانی که توانایی انجام فعالیتهای اقتصادی دارند اما سرمایه و پول کافی ندارند.
حال برای شما که این سوال پیش آمده است که بورس چیست باید بگوییم این دو گروه علاوه بر این که یکدیگر را نمیشناسند و تعداد آنها نیز کم نیست دارای ویژگیهای مختلفی هستند.
به عنوان مثال، همهی سرمایه گذاران به یک اندازه پس انداز ندارند. برخی دارای مبالغ اندک و برخی صاحب مبالغ کلان می‌باشند، سلیقهی این افراد هم برای سرمایه گذاری متفاوت است، مثلا عدهای تمایل به سود کم در کوتاه مدت دارند و عدهای به دنبال سود بیشتر ولی در درازمدتاند و دهها ویژگی دیگر.
یک مطلب جالب دیگر بخوانید؛ ۵ روش متداول تشکیل سبد سهام
سرمایه پذیران نیز از ویژگیهای مختلف برخوردارند، برای مثال، هر گروه در زمینهی خاصی فعالیت می‌کنند، با توجه به نوع فعالیت شان سودهای متفاوتی پرداخت می‌کنند، در ادارهی مراکز تولیدی خود سلیقهی متفاوت دارند و… حال با این همه ویژگیهای متفاوت چگونه می‌توان بین این دو گروه رابطه برقرار کرد تا همهی آنها ضمن قبول شرایط یکدیگر حاضر به شراکت شوند؟
یکی از کارهای اساسی این بازار همین است که با ایجاد یک فضای مناسب و قانونمند زمینهای فراهم آورد تا از طریق آن برآوردن تمامی خواستههای قانونی طرفین با حفظ حقوق آنها میسر شود.
بورس یک مشکل بسیار بزرگ دیگر را نیز حل کرده است، به طوری که می‌توان ادعا کرد حل این مشکل باعث گسترش سرمایه گذاری در بورس و در نتیجه توسعه یافتگی و پیشرفت سریع تر کشورهای جهان شده است. آن مشکل این است که اگر افراد مختلفی که با سرمایههای متفاوت وارد بورس شده و در فعالیتهای اقتصادی بزرگ شریک می‌شوند، بخواهند، در هر زمان که تصمیم بگیرند، سهم و سرمایه‌ی خود را به قیمت مناسب بفروشند، باید چه کار کنند؟
به عنوان مثال اگر فردی ۱۰۰ سهم از ۱۲۵ میلیون سهم یک کارخانه‌ی سیمان را دارا باشد و تصمیم بگیرد آن را همین امروز بفروشد چگونه می‌تواند قیمت سهام خود را مشخص کند؟ چطور می‌تواند قیمت کارخانه را محاسبه نماید تا بر اساس آن قیمت سهم خود را مشخص کند؟ چه قدر زمان، چه تعداد افراد و چقدر هزینه برای این کار لازم است؟
بورس این مشکل را حل کرده و سازوکاری را طراحی کرده است که هر فرد با هر میزان سهم، در هرروز تصمیم به فروش سهامش بگیرد بتواند از قیمت سهام خود آگاه شود و یا حتی اگر تصمیم به فروش نداشته باشد قیمت روز سهام خود را بداند. هم چنین شاخص بورس نماینده برآیند سهمهای بورس است. به جز کسب سود، یکی از مزایای سرمایه گذاری در بورس این است که با مبالغ سرمایه اندک هم می‌توانیم وارد بازار شویم و به همین خاطر است که برای شروع و کسب تجربه نگرانی چندانی بابت از دست دادن سرمایه‌مان نخواهیم داشت.
مزایایی که بورس به همراه می‌آورد فقط متوجه فرد سرمایه‌گذار نیست؛ بلکه می‌تواند به وضعیت اقتصادی عموم جامعه هم کمک کند زیرا امکان سرمایه گذاری افراد با سرمایه‌های اندک را هم فراهم می‌کند و ضمن کنترل نقدینگی در جامعه باعث می‌شود که توزیع ثروت از روندی عادلانه‌تر پیروی کند. اگر مردم با سرمایه‌های نه چندان کلان به بازار بورس بیایند و در آن سرمایه گذاری صورت بدهند، علاوه بر اینکه می‌توانند از رکود پول خود جلوگیری نمایند به رشد صنعت و فعالیت شرکت‌های مختلف هم کمک خواهند کرد.

چرایی سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس می‌تواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی داشته باشد. چون با این کار منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه فعالیت‌ها تأمین‌شده و در نتیجه رونق کسب‌وکار، اشتغال‌زایی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت. در پاسخ باید گفت مهم‌ترین مزایای بورس برای سرمایه‌گذاران به شرح ذیل است:
کسب درآمد: سرمایه گذاری در بورس اگر همراه با تجزیه و تحلیل مالی و به صورت آگاهانه باشد، از دو طریق این هدف را تأمین می‌کند: یکی دریافت سود نقدی (DPS) و دیگری افزایش قیمت سهام.
امنیت و شفافیت در سرمایه گذاری: یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در بورس، امنیت در سرمایه گذاری و برخورداری از حمایت قانون و مقررات است. همچنین شرکت‌هایی که در آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنید موظف هستند کلیه اطلاعات حائز اهمیت خود اعم از اطلاعات مالی، برنامه‌ها و … را به سازمان بورس اعلام کنند.
حفظ سرمایه در مقابل تورم: ارزش پول در طول زمان خود به خود کاهش می‌یابد و با توجه به تورم موجود در جامعه در صورتی که افراد پس‌اندازهای خود را در جای مناسبی سرمایه گذاری نکنند ارزش آن کاسته خواهد شد. افراد با خرید سهام یک شرکت در واقع به نسبت سهمی که خریداری کرده‌اند، در منافع این شرکت یعنی دارایی‌های شرکت و همچنین سود و زیان آن سهیم می‌شوند. طبیعتاً در طول زمان، اولاً ارزش دارایی‌های شرکت متناسب با تورم افزایش می‌یابد و ثانیاً، شرکت در اثر فعالیت‌های اقتصادی که انجام می‌دهد سود قابل قبولی به دست می‌آورد. در نتیجه افرادی که اقدام به خرید سهام شرکت‌ها می‌کنند می‌توانند سرمایه خود را در مقابل تورم حفظ کنند.
قابلیت نقد شوندگی: یکی از ویژگی‌های یک دارایی خوب، این است که قابلیت نقد شوندگی بالایی داشته باشد، یعنی بتوان آن را سریع به پول نقد تبدیل کرد. همین ویژگی از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که بورس را از بازارهای دیگر به خصوص مسکن جدا کرده است و افراد زیادی را جذب خود کرده است.

نقش بورس در اقتصاد

بازار بورس ازجمله بازارهای معاملاتی است که نقش به سزایی در رشد اقتصادی دارد. در واقع این بازار با جمع‌آوری پس اندازهای خرد و کلان بستری جهت کسب و کار و رونق اقتصادی فراهم می‌نماید، اما این مسئله تنها یک جنبه از موضوع را بررسی می‌کند، جنبه مهم دیگر مربوط به شرکت‌های تولیدی، خدماتی و… که با فروش سهام خود به سهامداران از طریق این بازار اقدام به جذب منابع مالی مورد نیاز خود می‌کنند، درواقع یکی از مهم‌ترین و اولین نقش‌های این بستر معاملاتی تامین مالی شرکتهاست. روش‌های تامین مالی به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند:

انواع روش‌های سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری مستقیم در بورس:
منظور از روش مستقیم این است که سرمایه‌گذار با افتتاح حساب نزد کارگزاری‌ها به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهم کند. در سرمایه گذاری مستقیم شما با مراجعه به صورت تلفنی و یا از طریق اینترنت می‌توانید ضمن رصد بازار اقدام به خرید و فروش سهام شرکت‌های حاضر در بورس کنید. برای این روش حرفه‌ای بودن در بازار سرمایه و شناخت کافی از سازوکار بورس و ابزارهای معامله‌گری ضروری است. افراد غیرحرفه‌ای نباید در سرمایه گذاری مستقیم سرمایه گذاری کنند چون، ریسک و چالش‌های حضور در بورس را افزایش می‌دهد.
سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس:
سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس به این معنا است که به جای اینکه خودمان مستقیماً به خرید و فروش سهام بپردازیم، بازار را رصد کنیم و همه چیز را مورد بررسی مداوم قرار بدهیم، به افراد آگاه و متخصصی مراجعه می‌کنیم. این افراد متخصص به ما کمک می‌کنند، سرمایه خود را در حوزههای مختلف سرمایه گذاری به کار بگیریم. انجام سرمایه گذاری با واسطه در بورس به کسانی که زمان و وقت کافی برای یادگیری اصول سرمایه گذاری و روش‌های سرمایه گذاری در بورس ندارند، در رسیدن به سود و درآمدی مطلوب کمک شایانی می‌کند. در این صورت با اتکا به افراد ماهر در بورس، ریسک سرمایه گذاری هم کاهش می‌یابد. سرمایه گذاری غیرمستقیم هم انواعی دارد:
سرمایه گذاری در صندوقهای سرمایه گذاری
سبد گردانی اختصاصی در بورس (سرمایه گذاری در بورس از طریق سبد گردان‌ها)
معرفی سایت شرکت مدیریت فناوری اطلاعات و کدال
در سایت شرکت مدیریت فناوری اطلاعات بورس به آدرس tsetmc اطلاعات تابلوی نمادهای معاملاتی سهام تمامی شرکت‌ها لیست شده است، لذا برای بررسی اطلاعات مربوط به تابلو همچون قیمت، تعداد معاملات، ارزش بازاری شرکت، تعداد سهام، شناوری سهام، سهامداران حقوقی عمده و… می‌توان به این سایت مراجعه کرد. برای دریافت اطلاعات مربوط به عملیات شرکت‌ها همچون مقادیر و نرخ‌های فروش، سود ناخالص، عملیاتی و خالص و… می‌توان به سایت کدال مراجعه کرد.

بورس اوراق بهادار تهران چیست و تاریخچه آن مربوط به چه زمانی است؟
بورس اوراق بهادار
در بازرگانی داخلی ایران اصطلاح بورس به بازارهای اختصاصی کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای یا مصرفی نسبت داده می‌شود که در یک محدوده جغرافیایی قرار گرفته‌اند و تعداد زیادی از عناصر عمده‌فروشی و خرده‌فروشی آن کالای خاص را – مانند بورس فرش در بازار تهران، بورس آهن و… – در خود جای داده‌اند. در واقع بازار بورس اوراق بهادار مرجع و بازاری رسمی و مطمئن است که به جذب سرمایه افراد و بخش‌های خصوصی می‌پردازد تا از این راه بتواند منابع مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت را تامین کند.
منظور از بورس اوراق بهادار چیست؟
اوراق بهادار هر نوع ورقه یا مستندی است که تضمین کننده حقوق مالی قابل‌ ارائه برای مالک آن باشد. به بیان دیگر، اوراق بهادار، نوعی ابزار مالی با قابلیت نقل‌ و‌‌ انتقال به شمار می‌رود. این اوراق از هر نوعی که باشند مانند سهام عادی، سهام ممتاز، حق تقدم، سهام جایزه، اوراق مشارکت، مشتقات، اختیار معامله، قرارداد آتی و حتی صکوک، ارزش مالی را برای مالک آن به همراه دارند. شرکت یا نهادی که اوراق بهادار را صادر می‌کند، به‌ عنوان صادرکننده (توزیع‌کننده) شناخته می‌شود. این اوراق در بازار سرمایه به سه بخش کلی «اوراق بدهی»، «اوراق حقوق صاحبان سهام» و «ابزارهای مشتقه» تقسیم می‌شوند. در این میان بورس اوراق بهادار بازاری منصفانه، کارآ، متشکل، خودانتظام و شفاف با ابزارهای متنوع و دسترسی آسان است که ارزش افزوده را برای ذی‌نفعانش ایجاد می‌کند. اوراق بهادار در این بازار و توسط کارگزاران یا معامله‌گران طبق قانون، ضوابط و مقرراتی خاص، مورد دادوستد قرار می‌گیرد. بازار بورس اوراق بهادار در قالب شرکت‌های سهامی با مسئولیت محدود یا شرکت سهامی عام تأسیس و اداره می‌شود که در آن سهام شرکت‌ها و اوراق مشارکت مورد معامله قرار می‌گیرد. مشخصه مهم این بازار، حمایت قانونی از صاحبان پس‌اندازها یا سرمایه‌های راکد است.
گذری کوتاه بر تاریخچه شکل‌گیری بازارهای سرمایه
در گذشته به دلیل ریسک‌های بالای تجارت، تجار همواره به دنبال شرکایی بودند که سود و زیان خود را با آن‌ها تقسیم کنند و هر کس بنا به سرمایه‌ای که آورده در سود و زیان شریک شود. فرم تکامل‌ یافته این روش به‌صورت سهام عام بود که به عموم مردم فروخته می‌شد و شرکت کار خود را با سرمایه مردم انجام می‌داد. اولین کمپانی که از این روش استفاده کرد کمپانی «هند شرقی» بود که در تاریخ تجارت دنیا ثبت شد. اما بعدها با گسترش مبادلات تجاری در اروپا و ارتباط هر چه بیشتر مردم و صاحبان سرمایه‌ها، بازارهای سرمایه به وجود آمدند. در این بازارها سرمایه‌داران با متقاضیان استفاده از نقدینگی تماس پیدا می‌کردند و به دادوستد می‌پرداختند. در تاریخ ۱۴۶۰ میلادی و در شهر «آنورس بلژیک» اولین تشکل بورس اوراق بهادار جهان ایجاد شد. گفتنی است که این شهر، موقعیت تجاری قابل ملاحظه‌ای داشت. بعد از آن نیز «بورس آمستردام» بود که در اوایل قرن ۱۷ شکل گرفت. امروزه بورس آمستردام یکی از مهم‌ترین منابع تأمین سرمایه در سطح بین‌الملل است. همچنین بورس لندن در سال ۱۸۰۱ با عضویت ۵۰۰ نفر و به دنبال آن نیویورک، زوریخ و… پدید آمدند.
تاریخچه بورس اوراق بهادار در تهران
ایده اولیه ایجاد بازار بورس اوراق بهادار در ایران به سال ۱۳۱۵ بازمی‌گردد. در آن سال به درخواست دولت ایران، یک فرد به نام «وان لوترفلد» درباره تشکیل بورس اوراق بهادار در ایران بررسی‌هایی انجام داد و حتی طرح قانونی تاسیس و اساسنامه آن را نیز تهیه کرد. البته در همان زمان، بانک ملی ایران نیز به‌ عنوان سازمان متولی امور پولی کشور، مطالعاتی در این زمینه انجام داد، اما به علت نامساعد بودن شرایط برای ایجاد بورس اوراق بهادار و وقوع جنگ، تمام کارهای انجام‌ شده متوقف شد. در سال ۱۳۳۳، ماموریت تشکیل بازار بورس اوراق بهادار به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی محول شد. این گروه، پس از ۱۲ سال تحقیق و بررسی، در سال ۱۳۴۵ قانون و مقررات تشکیل بورس اوراق بهادار تهران را تهیه کردند. لایحه تشکیل بازار بورس اوراق بهادار تهران در اردیبهشت ۱۳۴۵ در مجلس شورای ملی تصویب شد. در پانزدهم بهمن ۱۳۴۶، بورس تهران با ورود سهام «بانک صنعت و معدن» و «نفت پارس» فعالیت خود را آغاز کرد.
دوران فعالیت بورس اوراق بهادار را می‌توان به چهار دوره تقسیم کرد:
دوره نخست ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷
دوره دوم ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۷
دوره سوم ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۳
دوره چهارم از ۱۳۸۴ تاکنون
دوره نخست ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷
بورس اوراق بهادار از پانزدهم بهمن سال ۱۳۴۶ فعالیت خود را با انجام چند معامله روی سهام بانک «توسعه صنعتی و معدنی» آغاز کرد. در پی آن، «شرکت نفت پارس»، «اوراق قرضه دولتی»، «اسناد خزانه»، «اوراق قرضه سازمان گسترش مالکیت صنعتی» و «اوراق قرضه عباس‌آباد» به بورس تهران راه یافتند. در این دوره، گسترش فعالیت بازار بورس اوراق بهادار بیشتر مرهون قوانین و مقررات دولتی بود که از بین آنها می‌توان موارد زیر را معرفی کرد:
تصویب قانون گسترش مالکیت سهام واحدهای تولیدی در اردیبهشت که به‌موجب آن موسسات خصوصی و دولتی موظف شدند به ترتیب ۴۹ درصد و ۹۴ درصد سهام خود را در آن عرضه کنند.
تصویب قانون معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در سال ۱۳۵۴
یک مطلب جالب دیگر بخوانید؛ مدیریت ریسک چیست | قوانین مرتبط با ریسک در سرمایه گذاری
طی ۱۱ سال فعالیت بورس تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران، تعداد شرکت‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه پذیرفته شده از ۶ بنگاه اقتصادی با ۶.۲ میلیارد ریال سرمایه در سال ۱۳۴۶ به ۱۰۵ بنگاه با بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۵۷ افزایش یافتند. همچنین، ارزش مبادلات در بورس از ۱۵ میلیون ریال در سال ۱۳۴۶ به بیش از ۳۴ میلیارد ریال طی سال ۱۳۵۷ افزایش یافت.
دوره دوم ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۷
در سال‌های پس از انقلاب اسلامی و تا پیش از نخستین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، دگرگونی‌های چشمگیری در اقتصاد ملی پدید آمد که بورس اوراق بهادار تهران را نیز برگرفت. نخستین رویداد، تصویب لایحه قانون اداره امور بانک‌ها در تاریخ ۱۳۵۸/۳/۱۷ توسط شورای انقلاب بود که به‌موجب آن بانک‌های تجاری و تخصصی کشور در چارچوب ۹ بانک شامل ۶ بانک تجاری و ۳ بانک تخصصی ادغام و ملی شدند. چندی بعد، شرکت‌های بیمه نیز در یکدیگر ادغام شده و به مالکیت دولتی درآمدند. تصویب قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران در تیرماه سال ۱۳۵۸ باعث شد تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس از آن خارج شوند، به‌گونه‌ای که تعداد آن‌ها از ۱۰۵ شرکت در سال ۱۳۵۷ به ۵۶ شرکت در پایان سال ۱۳۶۷ کاهش یافت. حجم معاملات سهام در این دوره از ۲/۳۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۵۷ به ۹/۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۶۷ کاهش یافت و میانگین نسبت حجم معاملات سهام به GDP به کمترین میزان در دوران فعالیت بورس رسید که از مهم‌ترین دلایل آن شرایط جنگی و روشن نبودن خطوط کلی اقتصاد کشور بود. بدین ترتیب در طی این سال‌ها، بورس اوراق بهادار تهران دوران فترت خود را آغاز کرد که تا پایان سال ۱۳۶۷ ادامه یافت.
دوره سوم ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۳
با پایان یافتن جنگ، در چارچوب برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تجدید فعالیت بازار بورس اوراق بهادار تهران به‌ عنوان زمینه‌ای برای اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی مورد توجه قرار گرفت. بر این اساس، سیاست‌گذاران در نظر داشتند که بورس اوراق بهادار با انتقال پاره‌ای از وظایف مانند تصدی‌های دولتی به بخش خصوصی، جذب نقدینگی و گردآوری منابع پس‌اندازی پراکنده و هدایت آن به‌سوی مصارف سرمایه‌گذاری در تجهیز منابع توسعه اقتصادی و انگیزش مؤثربخش خصوصی برای مشارکت فعالانه در فعالیت‌های اقتصادی، نقش مهم و اساسی داشته باشد. در هر حال، گرایش سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی به استفاده از سازوکار بورس، باعث افزایش چشمگیر تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در این بازار و افزایش حجم فعالیت بورس تهران را در بر داشت؛ به‌گونه‌ای که حجم معاملات از ۹/۹ میلیارد ریال سال ۱۳۶۷ به ۱۰۴/۲۰۲ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۳ رسید و تعداد بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس تهران از ۵۶ شرکت به ۴۲۲ شرکت افزایش یافت.
دولت در این دوره، مجموعه‌ای از قوانین و مقررات را در راستای گسترش بازار بورس اوراق بهادار وضع کرد که تأثیر بسزایی در افزایش حجم معاملات داشت. مثلا:
تبصره ۳۵ قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور که در آن به وظیفه دولت نسبت به تعیین تکلیف همه شرکت‌های بخش دولتی از راه ادغام، واگذاری و فروش سهام به بخش‌های خصوصی و تعاونی اشاره شد.
ماده ۹۴ قانون برنامه سوم توسعه ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ که بر اساس آن شورای بورس موظف شد تا کارهای لازم را برای ایجاد شبکه رایانه‌ای بازار سرمایه ایران به‌منظور انجام گرفتن دادوستد الکترونیک اوراق بهادار در سطوح ملی و پوشش دادن خدمات اطلاع‌رسانی در سطح ملی و بین‌المللی انجام دهد. همچنین بر اساس ماده ۹۵ برنامه سوم توسعه، شورای بورس مجاز شد تا دست به راه‌اندازی بورس‌های منطقه‌ای در سطح کشور بزند و راهکارهای لازم را برای قابل معامله شدن دیگر ابزارهای مالی در بورس اوراق بهادار فراهم نماید.
از سال ۱۳۶۹ محاسبه بهای سهام در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد که مقدار آن از ۴۷۲ واحد در سال ۱۳۷۰ به ۱۲.۱۱۳ واحد در سال ۱۳۸۳ رسید.
دوره چهارم (از سال ۱۳۸۴ تاکنون)
در سال ۱۳۸۴، نماگرهای مختلف فعالیت بورس اوراق بهادار – در ادامه حرکت نیمه دوم سال ۱۳۸۳ – همچنان به دلیل رویدادهای مختلف داخلی، خارجی و افزایش بی‌رویه شاخص‌ها در سال‌های قبل، روندی کاهشی داشتند. این روند کاهشی، به‌جز دوره کوتاهی که در آذر ماه اتفاق افتاد تا پایان سال قابل ملاحظه بود.
به‌‌ هرحال از آذرماه سال ۱۳۸۴، سیاست‌ها و تلاش دولت و سازمان بورس باعث شد تا روند کاهش معیارهای فعالیت بورس، کند شود. در حالی ‌که شاخص کل در پایان سال ۱۳۸۴ به ۹.۴۵۹ واحد رسیده بود، طی سال ۱۳۸۵ از مرز ۱۰.۰۰۰ واحد عبور کرد و در نهایت در پایان همان سال ۹.۸۲۱ واحد را تجربه کرد. با توجه به اقدامات مؤثر انجام شده در ۱۳۸۴ کاهش چشمگیر معاملات سهام در سال ۱۳۸۵ به تعادل نسبی رسید؛ به نحوی که ارزش معاملات سهام و حق تقدم در سال ۱۳۸۴ در حدود ۵۶.۵۲۹ میلیارد ریال و در سال ۱۳۸۵ معادل ۵۵.۶۴۵ میلیارد ریال ارزیابی شد. تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار از ۴۲۲ شرکت در پایان سال ۱۳۸۳ به ۴۳۵ شرکت در پایان سال ۱۳۸۵ افزایش یافت. بازار بورس اوراق بهادار تهران (شرکت سهامی عام) به‌موجب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، مصوب آذرماه ۱۳۸۴ تأسیس شده است.

اوراق بهادار نوعی ابزار مالی

اوراق بهادار، نوعی ابزار مالی است که یا موقعیت مالکیت فرد را در شرکت‌هایی که به‌طور عمومی در بورس معامله می‌شوند (سهام) نشان می‌دهد؛ یا نشان‌دهنده نوعی رابطه طلبکاری از یک‌ نهاد دولتی یا شرکت است‌ (اوراق مشارکت)؛ یا نماینده حقوق مالکیتی است که به‌صورت اختیار خرید یا فروش نمایش داده می‌شود. در واقع اوراق بهادار ابه هر شکلی – سهام، اوراق قرضه و مشارکت یا اختیار معامله – که باشد، نوعی ارزش مالی را به نمایش می‌گذارد. در میان اوراق بهادار موجود در بازار، سهام، متداول‌ترین ورقه بهادار محسوب می‌شود.
تعیین قیمت سهام در بورس، بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. در بازار بورس اوراق بهادار، یک سرمایه‌گذار می‌تواند با سرمایه کوچک خود، در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس سرمایه‌گذاری کند. سرمایه‌گذاران بورس، برای خرید و فروش سهام باید این کار را از طریق شرکت‌های بورسی انجام دهند. افرادی که در بازار بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند، معمولا از دو راه کلی سود کسب می‌کنند:
از محل افزایش قیمت سهام خریداری‌ شده
مثلاً اگر سهام شرکت «الف» در زمان خرید ۲۰۰ تومان باشد و سرمایه‌گذار بتواند این سهم را به قیمتی بیش از مبلغ خرید بفروشد، از این معامله یا سرمایه‌گذاری، سود کرده است. به این روش، کسب عایدی سرمایه نیز گفته می‌شود.
از محل سود خود شرکت
این روش کسب سود، متأثر از سیاست‌هایی است که مدیران شرکت‌های بورسی و فرابورسی برای تقسیم سود اتخاذ می‌کنند؛ یعنی درصدی از سود خالص سالانه را بین سهامداران تقسیم می‌کنند.

منظور از کد بورسی یا کد سهامداری
اولین گام برای خرید و فروش سهام در بازار بورس اوراق بهادار، دریافت کد بورسی است. کد بورسی، شناسه‌ای واحد است که شامل سه حرف اول نام خانوادگی و یک عدد‌ پنج‌رقمی می‌شود. مثلا کد بورسی شخصی با نام خانوادگی ابراهیمی، شبیه کد زیر خواهد بود: « ابر ۱۲۳۴۵»
اهداف کلان در بازار بورس اوراق بهادار
ارتقای سهم بازار سرمایه در تأمین مالی فعالیت‌های مولد اقتصادی
به‌ کارگیری مقررات و رویه‌های مؤثر برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران
تعمیق و گسترش بازار با بهره‌گیری از فناوری و فرایندهای به‌روز و کارآمد
توسعه دانش مالی و گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری و سهامداری در کشور
توسعه و تسهیل دسترسی به بازار از طریق کاربردهای فناوری اطلاعات
رعایت اصول پاسخگویی و شفافیت در همکاری‌ها و تعاملات با ذی‌نفعان
توسعه مستمر دارایی‌های فکری و سرمایه انسانی شرکت
ساعت انجام معامله در بازار بورس
معاملات سهام بورس تهران از شنبه تا چهارشنبه هر هفته – به‌ جز روزهای تعطیل عمومی – از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ در یک نشست معاملاتی و از طریق تالارهای معاملات انجام می‌شود. معاملات سهام فقط از طریق سامانه معاملات بورس که یک سیستم کاملاً مکانیزه به شمار می‌رود، قابل انجام است. دارندگان سهام نمی‌توانند خارج از سامانه معاملاتی اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار کنند و معاملات باید از طریق کارگزاران و طی نشست معاملاتی انجام شود. در حال حاضر علاوه بر «تالار حافظ» که تالار اصلی معاملات است، تالارهای دیگری توسط بورس یا شرکت‌های کارگزاری در شهرهای دیگر دایر شده‌اند. سهامداران می‌توانند با مراجعه به آن‌ها از تسهیلات مستقر در این تالارها استفاده کنند؛ امکاناتی مانند سیستم‌های نمایشگر قیمت و سفارش‌ها، بروشورهای اطلاع‌رسانی و دوره‌های آموزشی پیش‌بینی شده. یادآوری می‌شود که خرید و فروش اوراق بهادار نیازمند حضور سهامداران در تالارها نیست و آنها می‌توانند با دریافت مجوز معاملات آنلاین (برخط) از شرکت‌های کارگزاری، بدون دخالت مستقیم کارگزار و از طریق اینترنت برای خرید و فروش اوراق بهادار اقدام کنند.
ساعت معاملات قراردادهای آتی از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ است.


نقشه بورس: این نقشه به شما کمک می‌کند تا سهامی که معمولا از میدان دید شما خارج هستند را به راحتی پیدا کنید. امکان دسترسی به این نقشه در حال حاضر در سامانه بسیاری از کارگزاری‌ها و سایت‌های ارائه دهنده اطلاعات بورس فراهم شده است و برای دسترسی به آن‌ها کافیست تا کلیدواژه “نقشه بورس” را در گوگل سرچ کنید. در زیر نمونه‌ای از این نقشه آورده شده است:
نقشه بورس
در سامانه‌ها یا سایت‌های مختلف انواع مختلفی از فیلتر کردن اطلاعات این نقشه قرار داده شده است. برای مثال براساس حجم یا ارزش معاملات، طبقه بندی صنایع، بازه زمانی،بازار و…. .در تصویر بالا، روی نماد بانک صادرات نشانگر موس را قرار دادیم، همانطور که دیده می‌شود، نام کامل نماد، نام گروه، قیمت، ارزش، حجم معامله و ارزش بازار را نشان می‌دهد. لذا برای دریافت اطلاعات هر نماد کافیست تا نشانگر موس را روی آن قرار دهید تا اطلاعات بیشتری از نماد را دریافت کنید. همچنین رنگ نشان داده شده روی نقشه نشان از تغییرات یا نوسانات قیمتی سهم دارد که واضح است رنگ قرمز تیره بیشترین تغییر منفی را نشان داده و هرچه به سبز میل می‌کند در نهایت به بیشترین تغییر مثبت در در دسترس با توجه به “دامنه نوسان” می‌رسد. برای مثال اگر دامنه نوسان را بین +۳ تا -۳ در نظر بگیریم، میتوان دامنه رنگ‌های نشان داده شده در نقشه‌های بازار را به شکل زیر تعریف کرد:

نرم‌افزارهای اندرویدی تحلیل تکنیکال بورس

نمایش ترازهای پیوت | فراچارت: آموزش بورس و بازارهای مالی

نرم‌افزار متاتریدر (MetaTrader)متا تریدر

داینامیک تریدر (Dynamic Trader)

آمی بروکر (amibroker)

آسا(سامانه برخط اوراق بهادار ایران)

مفید تریدر ( mofid Trader)

نام بروکر، فارکس‌تایم:

سجام

منظور از راستی آزمایی در سامانه سجام چیست ؟
بعد از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه سجام و پذیرفتن تعهدات استعلام اطلاعات هویتی، اطلاعات کد‌های سهامداری و اطلاعات حساب بانکی شخص گرفته شده و در صورت تایید کد پیگیری برای شخص پیامک می‌شود، در این مرحله شخص راستی آزمایی گردیده. و شروع از قسمت ثبت نام اولیه ثبت نام را آغاز می‌کنید.
منظور از سجامی شدن در سامانه سجام چیست ؟
بعد از دریافت کد پیگیری از سامانه سجام از زمانی که که شرکت سپرده گذاری اعلام می‌نماید شخص حقیقی با همراه داشتن مدارک هویتی و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت گردیده و سجامی محسوب می‌گردد .
سجامی شدن شخص حقوقی چگونه است ؟
سجامی شدن شخص حقوقی بعد از سجامی شدن اعضای هیت مدیره، صاحبان امضا و اشخاص مجاز به سفارش آن شخصیت حقوقی به صورت خودکار انجام می‌شود .
برای ثبت نام در سامانه سجام چه کاری باید انجام داد ؟
با ورود به قسمت سجام سامانه دارا و شروع از قسمت ثبت نام اولیه ثبت نام را آغاز می‌کنید.
برای ورود به مراحل ثبت نام چه باید کرد ؟
در قسمت ثبت نام اولیه پس از ورود شماره موبایل و ایمیل و کد امنیتی با فشردن دکمه فعالسازی منتظر دریافت کد تایید بر روی تلفن همراه خود بوده و با دریافت کد در مرحله ورود کد تایید به مراحل ثبت نام ورود می‌کنید .
در صورت دریافت نکردن کد تایید چه باید کرد ؟
در مرحله ورود کد تایید پس از ورود کد امنیتی دکمه ارسال مجدد را فشرده و منتظر دریافت کد بر روی تلفن همراه خود بمانید .
در صورت عدم دریافت کد تایید حتی پس از درخواست ارسال مجدد کد چه باید کرد ؟
با بازگشت به مرحله ثبت نام اولیه در صفحه ثبت نام در ورود شماره تماس خود دقت بیشتری بفرمایید .
برای سهامدارانی که فوت نموده‌اند چه اقدامی در سجام انجام دهیم ؟
ثبت نام و تایید مشتریان سجام تنها مختص افراد در قید حیات می‌باشد و سهامدارانی که در قید حیات نمی‌باشند نیازی به ثبت نام در سجام ندارند.
منظور از نماینده در سامانه سجام چیست ؟
برای ثبت نام یک شخص حقیقی در صورتی که شخص دارای وکیل، قیم، وصی و یا ولی باشد، می‌تواند ایشان را به عنوان نماینده در نظر گرفته و جهت احراز هویت در دفاتر پیشخوان دولت معرفی نمیاد که این امکان با مراجعه به مرحله سمت و شرایط نماینده و بارگزاری مدارک مورد نیاز نماینده و اطلاعات آن امکان پذیر می‌شود.
بعد از انتخاب گزینه نماینده قانونی چه باید کرد ؟
در این مرحله با وارد نمودن شماره ملی شخصی که می‌خواهیم به عنوان نماینده انتخاب کنیم در انتظار دریافت کد تایید در تلفن همراه ایشان می‌مانیم. ( توجه شود شخص نماینده قانونی خود باید در سجام ثبت نام و کد پیگیری دریافت کرده باشد)
در صورتی که نماینده قانونی برای ثبت نام شخص حقیقی اقدام نموده باشد باید چه اقداماتی انجام دهد ؟
بعد از ذخیره کد تایید در مرحله سمت و شرایط نماینده با انتخاب نماینده قانونی در فرم نمایش داده شده نوع مدرک اثبات کننده سمت را انتخاب و تاریخ انقضاء نمایندگی را درج و مدرک نمایندگی را بارگذاری نمایید .
در صورتی که نماینده قانونی برای ثبت نام شخص حقیقی اقدام نموده باشد باید برای فعالسازی از شماره تماس خود استفاده کند یا شماره تماس موکل ؟
در مرحله ورود و ثبت نام باید شماره موبایل موکل وارد شود و در هر مرحله‌ای که نیاز به دریافت کد تایید باشد این کد به موبایل موکل ارسال می‌گردد
چه زمانی نوع نمایندگی انتخاب می‌شود ؟
در ثبت نام اولیه بعد از انتخاب شخص حقیقی در صفحه نوع مشتری، با انتخاب نماینده می‌توان نماینده را به عناوین وکیل، ولی، قیم و وصی انتخاب نمود.
چگونه می‌توان نماینده خود را تغییر داد ؟
بعد از انتخاب نوع نماینده و بارگزاری مدرک نمایندگی در صورت عدم تایید مدرک مورد نظر توسط بخش حقوقی شرکت سپرده گذاری امکان تغییر مدرک و یا شخص نماینده وجود دارد و در صورت تایید مدرک این امکان وجود ندارد.
نماینده شخص حقیقی باید دارای چه شرایطی باشد ؟
یک نماینده علاوه بر داشتن مدرک حقوقی مورد تایید شرکت سپرده گذاری مرکزی قبل از شروع ثبت نام برای شخص حقیقی مورد نظر خود باید در سامانه سجام راستی آزمایی شده باشد.
ثبت نام افراد زیر 18 سال چگونه است ؟
ثبت نام افراد زیر 18 سال تنها با داشتن ولی و یا قیم امکان پذیر می‌باشد.
در صورت نیاز به حذف نماینده قانونی خود باید چه کنیم؟
شما می‌توانید قبل از احراز هویت در صورت نیاز بعد از ورود به سجام به حذف نماینده قانونی خود اقدام نمایید.
جهت تکمیل اطلاعات آدرس سکونت چگونه اقدام کنیم ؟
در مرحله بعد از اطلاعات ضروری در صفحه اطلاعات ارتباطی اطلاعات را به ترتیب کشور-استان-شهر- بخش- انتخاب و الباقی اطلاعات را تکمیل بفرمایید( تکمیل موارد ستاره دار الزامی می‌باشد ) .
برای ثبت کد معاملاتی خود چگونه اقدام کنیم ؟
( لازم به ذکر است در صورت عدم اطلاع از کد معاملاتی خود می‌تواند این مرحله را تکمیل نکرده و مراحل ثبت نام را ادامه دهید ) در مرحله بعد از اطلاعات ارتباطی در صفحه کد‌های معاملاتی مشتری بعد از انتخاب نام بورس در فیلدهای مربوطه کد معاملاتی کد مربوطه را درج و با فشردن دکمه افزودن کد معاملاتی خود را به جدول اضافه می‌نمایید .
آیا برای دریافت کد سهامداری نیاز به مراجعه به مراکز احراز هویت می‌باشد ؟
خیر، تنها با راستی آزمایی و دریافت کد پیگیری از طریق کارگزاری می‌توانید کد سهامداری دریافت نمایید
جهت ثبت اطلاعات دارایی‌های بورسی از کجا و چگونه اقدام کنیم ؟
در صفحه اطلاعات مالی بعد از صفحه کدهای معاملاتی مشتری با انتخاب میزان آشنایی و همچنین پیش بینی خود به تکمیال فیلدهای مربوطه با درج اعداد مورد نظر به صورت غیر حروفی اقدام می‌نمایید.
برای ثبت اطلاعات بانکی مانند شماره حساب چه باید کرد ؟
در صفحه حساب بانکی بعد از فشردن دکمه افزودن شماره حساب بعد از انتخاب نام بانک و تکمیل اطلاعات ذخیره را می‌فشارید، توجه شود انتخاب حداقل یک شماره حساب پیش فرض الزامی می‌باشد( توجه شود کلیه اطلاعات حساب بانکی باید تکمیل شود ) .
در اطلاعات بانکی چه شماره حسابی باید ثبت نمود ؟
در اطلاعات بانکی تنها حسابهایی مورد تایید می‌باشد که به نام خود شخص ثبت نام شونده باشد
آیا می‌توان حساب مشترک وارد نمود ؟
حسابهای مشترک برای ثبت در سامانه سجام مورد تایید نمی‌باشند و حساب به شخص تنها متعلق می‌باشد .
منظور از حساب پیش فرض چیست ؟
در هنگام تعریف شماره حساب در سجام با زدن تیک پیش فرض آن شماره حساب شما نسبت به الباقی شماره حسابها دارای اولویت در هنگام پرداخته عایدات می‌باشد .
پس از دریافت کد پیگیری چطور شماره حساب خود را تغییر دهیم؟
در صورت نیاز به تغییر شماره موبایل بعد از دریافت کد پیگیری می‌توانید بعد از ورود به سجام به ویرایش اطلاعات بانکی مراجعه و با پرداخت هزینه لازم اطلاعات را ویرایش و در انتظار پاسخ استعلام حساب جدید خود باشد
در صورت نیاز به تغییر اطلاعاتی که ثبت کرده ایم باید چه کاری انجام دهیم؟
با فشردن دکمه ورود به سجام و وارد نمودن شماره موبایل ثبت کرده در هنگام ثبت نام، بعد از دریافت کد تایید جهت ورود به سجام با وارد نمودن کد/شناسه ملی مربوطه به محیط پروفایل خود ورود و در صورت نیاز با زدن دکمه ویرایش به ویرایش هر قسمت اقدام می‌نماییم.
در صورتی که در مرحله‌ای از ثبت نام از روند ثبت نام خارج و یا از ادامه آن دست برداریم چگونه می‌توانیم دوباره ثبت نام را ادامه دهیم ؟
با کلیک بر روی ورود به سجام با ورود شماره تماس ثبت کرده همانند ورود به به ثبت نام می‌توانید وارد مراحل ثبت نام پیش برده شوید و ثبت نام را ادامه دهید .
در چه مرحله‌ای می‌توان از ویرایش اطلاعات استفاده نمود ؟
بعد از پرداخت موفق در مراحل ثبت نام جهت ادامه ثبت نام می‌توان با ورود به سجام می‌توان اطلاعات ثبت شده را ویرایش نمود .
بعد از دریافت کد پیگیری چه اطلاعاتی را می‌توان ویرایش نمود ؟
بعد از دریافت کد پیگیری تا زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت امکان ویرایش اطلاعات بانکی، سهامداری وجود نداشته و حتی پس از مراجعه به دفاتر پیشخوان امکان ویرایش اطلاعات هویتی وجود ندارد.
بعد از ورود به ویرایش اطلاعات با پیغام استعلامات مواجه میشوم و قادر به ویرایش نیستم، به چه معناست ؟
استعلامات شما در حال اجرا هستند و تا دریافت جواب استعلامات به وسیله پیلمک باید منتظر بمانید و ویرایش امکان پذیر نیست .
چگونه می‌توان شماره موبایل خود را تغییر دهیم ؟
در صورت نیاز به تغییر شماره موبایل ثبت نامی پس از ورود به سجام می‌توان با زدن دکمه ویرایش تلفن همراه و پرداخت هزینه مربوطه به تغییر شماره موبایل خود اقدام نمایید .
اگر بعد از دریافت کد پیگیری تغییری در اطلاعات هویتی داشته باشیم باید چه کنیم ؟
در صورت تغییر در اطلاعات هویتی خود در ثبت احوال پس از دریافت کد پیگیری از سجام می‌توانید با ورود به سجام و زدن دکمه ویرایش اطلاعات هویتی و پرداخت هزینه لازم می‌توانید اطلاعات خود را به زور رسانی نمایید.
در چه صورت بعد از ویرایش اطلاعات هویتی نیاز به ویرایش اطلاعات بانکی داریم؟
در صورتی که در بروز رسانی اطلاعات هویتی شما نام و نام خانوادگی تغییر داشته باشد، باید در بانک حساب بانکی که معرفی نموده اید نیز این تغییر را اعمال نمایید و پس از بروز رسانی در سجام تا 24 ساعت رایگان اطلاعات بانکی را نیز ویرایش نمایید. لازم به ذکر است بعد از 24 ساعت این ویرایش ملزم به پرداخت هزینه می‌باشد .
چگونه می‌توانیم متوجه شویم در کدام مرحله از سجامی شدن قرار داریم ؟
پس ار اتمام مراحل ثبت نام و پذیرفتن تعهدات در مرحله آخر و فشردن دکمه ذخیره، در هر بار ورود به سجام می‌توانید وضعیت ثبت نام خود و در صورت دریافت کد پیگیری کد پیگیری خود را در بالای محیط پروفایل خود مشاهده فرمایید.
چه زمانی مراجعه به دفاتر احراز هویت امکان پذیر است ؟
بعد از دریافت کد پیگیری 10 رقمی در پیامک می‌توانید جهت احراز هویت به دفاتر منتخب احراز هویت لیست موجود مراجعه نمایید .
به چه دفاتر منتخب احراز هویت در کشور می‌توان مراجعه نمود ؟
با مراجعه به قسمت لیست دفاتر منتخب احراز هویت می‌توانید آدرس کلیه دفاتر منتخب احراز هویت را جهت مراجعه مشاهده نمایید .
چگونه به دفاتر منتخب احراز هویت مراجعه کنیم ؟
با همراه داشتن مدارک شناسایی ( کارت ملی و شناسنامه ) جهت احراز هویت به دفاتر منتخب احراز هویت مراجعه نمایید.
جهت تکمیل اطلاعات شخص حقوقی چگونه اقدام کنیم ؟
در مراحل ثبت نام بعد از مرحله پرداخت موفق با توجه به اطلاعات روزنامه رسمی اطلاعات شخص حقوقی تکمیل می‌گردد .
منظور از تاریخ ثبت در اطلاعات شخص حقوقی چیست؟
در اطلاعات شخصیت حقوقی تاریخ ثبت تاریخی است که شماره ثبت حال حاضر شخص حقوقی در آن تاریخ صادر گردیده و ممکن است با تاریخ تاسیس و تاریخ آخرین بروز رسانی متفاوت باشد .
اعضای شخصیت حقوقی ثبت نام شونده باید دارای چه شرایطی باشند ؟
علاوه بر اینکه کلیه اطلاعات بر اساس آخرین تغییرات شخصیت حقوقی می‌باشد همچنین کلیه اعضا باید در سامانه سجام راستی آزمایی گردیده باشند

کارگزاری‌های بورس

نهادهای مالی دارای مجوز - سازمان بورس و اوراق بهادار

.:: Seo.ir | سازمان بورس و اوراق بهادار ::.

.:: Seo.ir | سازمان بورس و اوراق بهادار ::.

دو کارگزاری همزمان

اگر مشتری در دو یا چند کارگزاری دارای حساب معاملاتی برای اوراق بهادار باشد می‌تواند از همه کارگزاری‌ها خرید انجام دهد. اما امکان فروش سهام فقط در یک کارگزاری وجود دارد که به آن کارگزار ناظر گفته می‌شود.
سلام من یک سهم را از کارگزاری اگاه خریدم و چند روز بعد همان سهم را از کارگزاری دیگری بعد از یک روز ان سهم به حساب اگاه امد اما برایش سودی لحاظ نکرد و فقط در تعداد سهام سپرده گذاری ان را نشلن میداد . از کی و چگونه این سهم‌های اضافی هم مانند سهم‌های اصلی سود دهی را اغاز میکنند؟ ممنون

در صورتی ناظر سهام کارگزاری آگاه نباشد تعداد سپرده گذاری را صفر نشان می‌دهد.برای این که تعداد سپرده گذاری را با تعداد سهام برابر نشان دهد می‌بایست گزینه تغییر کارگزار ناظر را اعمال نمائید.
برای انتقال ناظر در کارگزاری آگاه نیازی به مراجعه حضوری ندارید. در سامانه جدید آساتریدرآگاه می‌توانید کارگزارناظر خود را غیرحضوری تغییر دهید. اگر آخرین خرید خود را در یک نماد، با کارگزاری آگاه انجام داده‌اید، برای ارسال درخواست می‌توانید به قسمت درخواست‌ها و گزینه درخواست انتقال ناظر مراجعه کنید. با استفاده از آیکن + پنجره درخواست جدید باز می‌شود. نماد خود را انتخاب کرده و درخواست خود را برای کارگزاری ارسال کتید. درخواست شما توسط کارشناسان بخش اوراق بهادار بررسی شده و در صورتی که منع قانونی برای انتقال ناظروجود نداشته باشد، کارگزار ناظر شما تغییر می‌کند و کارگزاری آگاه به عنوان ناظر نماد مدنظر شما می‌شود.
چند نکته:
امکان تغییر ناظر برای نمادهایی که توسط کارگزاری دیگر فریز شده است، وجود ندارد.
درصورت بدهکاری به کارگزار قبلی، امکان تغییر کارگزار ناظر وجود ندارد.
تغییر کارگزار ناظر یک روز پس از انجام آخرین معامله امکان پذیر است.
ارسال درخواست انتقال ناظر به راحتی با استفاده از موبایل یا کامپیوتر شخصی امکان‌پذیر است.

سلام بنده میخواهم همزمان از طریق ۲ کارگزاری سهام بخرم آیا امکان پذیر هست؟در هر دو عضو شده ام و در هر دو اعتبار دارم.آیا زمان فروش میتوانم از طریق همان کارگزاری که خرید انجام داده ام همان سهام‌ها را بفروشم و اگر خیر , لطفا راهنمایی بفرمایید . سپاسگزار

بله، امکان پذیر می‌باشد، هر شخص یک کد بورسی منحصر به فرد دارد و هر کارگزاری نیز کد معاملاتی منحصر به خود دارد. شما می‌توانید با کد بورسی خود در چندین کارگزاری حساب معاملاتی داشته و اقدام به خرید و فروش سهام نمائید.

من در کارگزاری دیگری بوده ام و به تازگی در کارگزار اگاه نیز عضو شده ام
ایا میشه خرید و فروش سهام از هردو کارگزار باشد
بله، شما می‌توانید در چندین کارگزاری حساب معاملاتی داشته و خرید و فروش سهام و اوراق بهادار انجام دهید.

من با یه کارگزاری‌ای کار میکنم میخوام برای این که حساب کتابم بهم نریزه همزمان با دوتا کارگزاری کار کنم،آیا در این صورت سهام‌های دوکار گزاری کاملا از هم جدا میشن؟ ینی اعتبارات یا سهام‌ها بین کارگزاری‌ها جابه جا نمیشه که؟
منی که کد بورسی دارم و یه بار برای سجام اهراز هویت شدم،برای گرفتن کد آنلاین از کارگزاری آگاه نیاز هست برای احراز هویت مجدد برم کارگزاری یا دیگه نیازی به احراز هویت نیست؟

امکان خرید عرضه اولیه با یک کد بورسی،از دو حساب جدا وجود ندارد، در صورتی که از طریق دو کارگزاری اقدام به ثبت سفارش خرید عرضه اولیه شود، فقط از طریق یکی از دو کارگزاری درخواست خرید پذیرفته می‌شود.

فهرست و مشخصات کارگزاران فعال 

1399/05/19-14:31 تاریخ به روز رسانی:

نام شرکت کارگزاری نام مدیر عامل مرکز ثبت وب سایت
آبان مصطفی حقیقی مهمانداری تهران aban.net
آبتین استاک
مقصود عباسی مخشری
قزوین
آپادانا
محمدکاظم مهدوی
قزوین
آتی ساز بازار
حسین مساح بوانی
تهران
آتیه حمیدرضا دانش کاظمی تهران atieh-broker.com
توسعه معاملات کیان
احسان مرادی تهران
آراد ایرانیان عبداله سالم تهران aradbourse.com
آرمان تدبیر نقش جهان بهادر شمس اصفهان armanbroker.ir
آرمون بورس
 
صادق قاسمی
تهران armoonbourse.com
دانایان پارس(آریا بورس) علی رستگار مقدم مشهد arya-bourse.com
آریا نوین محمد گودرزی تهران
آفتاب درخشان خاورمیانه(پارسیان کالای کشاورزی)
علی اصغرزاده صادق
تهران
آگاه
محمدرضا سرافراز یزدی
ساری
اردیبهشت ایرانیان
اردشیر مردان پور پینوندی
اصفهان oibourse.com
ارزش آفرین الوند (بدره سهام)
مصطفی رضایی
تهران
ارگ هومن محسن عباسلو کرمان argbroker.com
اطمینان سهم
محسن صارمی
تهران etminansahm.com
امید سهم نادر خسروی قوجه رشت omidsahm.com 
امین آوید   تهران aminbc.com
امین سهم مرتضی شریفیان تهران aminsahm.com
ایران سهم سیمین دخت میردامادی تهران iransahm.ir
ایساتیس پویا
محسن عبداللهی
یزد ipb.ir
ایمن بورس تیمور ابوحمزه کرمان imenbourse.ir
بازار سهام ملک محمد یحیائیان تهران bazarsahambourse.com
بانک اقتصاد نوین   تهران novinbourse.com
بانک پاسارگاد محمد عابد اراک pasargadbroker.com
بانک آینده (تات) احمد اشتیاقی ساری
بانک تجارت
حسین مقدم
تهران
بانک توسعه صادرات
محمد ثریانژاد
تهران edbibroker.com
بانک رفاه کارگران   تهران refahbroker.com
بانک سامان حمیدرضا مهرآور تهران samanbourse.com
بانک سپه (کاسپین مهر ایرانیان)
عظیم ثابت
تهران
بانک صادرات ایران مهدی کباری تهران saderatbourse.com
بانک صنعت و معدن
محمد مشاری
تهران smbroker.ir
بانک مسکن محمد مهدی بحرالعلوم تهران maskanbourse.com
بانک ملت
مهدی پورستار
تهران
بانک ملی ایران
 
تهران
بانک کارآفرین
علیرضا فهیمی
اردبیل
بانک کشاورزی
حیدر سلیتی
تهران agribourse.com
باهنر
فرزین ابوالعلائی
تهران bahonarbrokerage.com
برهان سهند مجتبی بنی فر تبریز bsbourse.com
بهمن سجاد عادلی مشهد
bahmanbroker.com
بهین پویا
نادر جزایری
اصفهان
بورس ابراز سیدعلی محمودی تهران ebrazbourse.com
بورس بهگزین
محمدمفید چپردار
تهران behgozinbroker.com 
بورس بیمه ایران
مهدی محمود رباطی
تهران bimehiranbroker.com 
بورسیران محمدرضا امیری تهران Boursiran.ir
پارس ایده بنیان ژاک نصیری تهران
بانک انصار(پارس گستر خبره)
 
محسن محمودزاده مرقی
مشهد
پارس نمودگر
 
اسماعیل میرزایی قمی
تهران
پارسیان مجید سوری مشهد

parsianbroker.com

نگاه نوین (پگاه یاوران نوین)
مهدی میرشاه محمد
تهران
تأمین سرمایه نوین(رشد پایدار)
 
شیراز
آینده نگر خوارزمی(تحلیل‌گران بصیر)
حسن قاسمی زنجان
تدبیر گران فردا محمد باغستانی قزوین
تدبیرگر سرمایه
سیدعلی‌هاشمی
تهران
توازن بازار (فلزات توازن)
هنریک وسکانیانس اعقان
تهران
توسعه اندیشه دانا محمدحسن شمسی مشهد danabroker.com
توسعه سرمایه دنیا حسنعلی بشارت احسانی تهران
توسعه سهند کیارش هومن تبریز
توسعه فردا بهمن سید زارع تهران fardabroker.com
توسعه کشاورزی
 
تهران
جهان سهم فرشیداردبیلیون جهانی تهران
حافظ
مهرداد خدابخش
تهران
خبرگان سهام
محمدکفاش پنجه شاهی
تهران
اقتصاد بیدار
 
سیدرضا اعجازی
تهران
دنیای خبره
سیدمهدی سیدمطهری
تهران
دنیای نوین علی قاسم نژاد تهران
"راهبرد سرمایه‌گذاری
ایران‌سهام"
 حمید علیخانی
تهران rahbord-investment.com
راهنمای سرمایه‌گذاران شاهرخ بدیعی تهران
رضوی یوسف پاشانژاد مشهد
ساو آفرین (محک سهام صنایع)
مهدی لاری
تهران
سپهر باستان ناصر کشاورز تهران
ستاره جنوب امیرحسین فرجادمنش تهران
سرمایه گذاری ملی   تهران
سرمایه و دانش
امیرعلی مستخدمین حسینی
تهران sdbhouse.com
سهام بارز نرگس افشار تهران
سهام پژوهان شایان
محمد ابراهیم قربانی فرید
تهران
بانک خاورمیانه(سهام پویا) علیرضا قنبر عباسی تهران
سهام گستران شرق
 
 
مشهد
سهم آذین
شهرزاد رفعت‌پناه
تهران
سهم آشنا
ابوالقاسم آقادوست
تهران
بانک دی (سهم اندیش)
فردین آقا بزرگی
تهران
سهم یار حسن یارجانی تهران
سی ولکس محمدرضا الهی فرد تهران
سیمابگون داود معمارزاده تهران
سینا
 
رامین ملماسی
تهران
شاخص سهام
فریده رضائی
تهران
شهر صفر جباری تهران
صبا تأمین (کیمیا سهم)
وحید حسن پور دبیر
تهران
صبا جهاد
 
علیرضا مرادی
تهران
ملل پویا
کمال خان‌زاده شیراز
فارابی (عمران) رحمان بابازاده تهران
دلیران پارس (فولاد مبنا)
فرزاد نبی زاده رضاییه تهران
فیروزه آسیا (معین سهم)
بهنام چاوشی
تهران
مبین سرمایه (راهبردکالای خاورمیانه) محمدعلی شریفی نیا اصفهان
مدبر آسیا (دهقانان خاور)
مهدی حیدرزاده
تهران
مشاوران سهام
حمیدرضا طریقی
تهران
مهر اقتصاد ایرانیان (معیار سهام) سعید ذوالفقاری تهران
مفید هادی مهری تهران
مهرآفرین اسماعیل فؤادیان تهران
نماد شاهدان علی جمالی تهران
نهایت نگر فرهاد عبداله زاده تهران
نواندیشان بازار سرمایه محسن عینی تهران
کارآمد
حسین عادل زاده
تهران
کالای خاورمیانه محمدحسن کمال آبادی تهران
پیشگامان بهپرور(کالای کشاورزی بهپرور)
عاطفه حقیقی نیا
تهران
گنجینه سپهر پارت
عباس سلطانی دعوی تهران

 

آگاه ۸۸۶۷۴۴۲۱-۳۱
۸۲۱۵۴۰۰۰ ۸۸۶۴۰۶۵۳
۸۸۶۴۰۶۵۳ تهران – بلوار آفریقا – بن بست پیروز شرقی – پلاک ۱۳ agah.com الف الف دارد دارد
بانک پاسارگاد ۸۸۴۸۰۲۵۶-۹
۴۲۳۹۲۰۰۰ ۸۸۴۸۰۲۵۲
۴۲۳۹۲۳۰۰ تهران، میدان آرژانتین، خیابان عماد مغنیه (بلوار بهاران)، خیابان ۲۳، پلاک ۴ pasargadbroker.com الف الف دارد ۰
بانک رفاه کارگران ۴۱۷۷۲
۸۸۳۷۳۲۲۰ ۸۸۳۷۳۱۷۳
۸۸۳۷۳۲۲۰ تهران – شهرک غرب- بلوار دادمان- خیابان فخار مقدم – نبش بوستان دوم غربی – پلاک ۲۲ refahbroker.com الف الف دارد دارد
بانک صادرات ایران ۸۸۷۰۷۱۰۷-۹
۸۸۱۰۴۷۷۲-۴
۴۲۳۵۹ ۸۸۸۷۲۶۱۵۷
۴۲۳۵۹ میدان آرژانتین، خیابان عماد مغنیه، خیابان ۲۳، مقابل سفارت استرالیا، پلاک ۱، طبقه ۱، واحد ۷ saderatbourse.com الف الف دارد لغو
بانک صنعت و معدن ۸۸۵۱۱۵۳۵ ۸۸۷۶۴۲۳۱ تهران، خیابان احمد قصیر (بخارست)، کوچه پژوهشگاه (۲)، شماره ۳، طبقه سوم smbroker.ir الف الف دارد دارد
بانک کشاورزی ۸۸۶۷۹۱۰۳
۸۶۵۸ ۸۸۶۶۴۲۰۹
۸۸۸۷۴۹۲۸ تهران ,میدان ونک,خیابان گاندی جنوبی ,کوچه‌ی ١١ (علی شهاب ) ,پلاک ١۴ agribourse.com الف الف دارد دارد
بانک مسکن ۷۵۴۳۹۰۰۰
۷۵۲۴۱۰۰۰ ۸۸۵۲۷۰۶۰-۶۳
۲۲۰۱۴۴۵۲ تهران، بلوار آفریقا، خیابان شهید کاج آبادی، پلاک ۸۶ maskanbourse.com الف الف دارد لغو
بانک ملی ایران ۸۴۳۵۸ ۸۸۷۱۲۳۱۲
۸۸۷۰۹۰۷۵ تهران، خیابان خالد اسلامبولی – انتهای خیابان چهارم – کوچه رفیع – پلاک ۲ bmibourse.com الف الف دارد دارد
پارس ایده بنیان ۸۸۹۴۴۴۲۸
۸۸۹۳۳۸۹۸
۸۸۹۵۷۳۹۹ ۸۸۹۳۳۸۹۶
۸۸۹۵۸۱۹۳ بلوار کشاورز – بین نادری و فلسطین – شماره ۱۳۸ – طبقه دوم pi.rhbroker.com الف الف دارد ۰
پارسیان ۸۷۱۴۸ ۸۸۵۱۱۶۸۳ خیابان قائم مقام فراهانی بین مطهری و شهید بهشتی خیابان هشتم پلاک ۲۴ parsianbroker.com الف الف دارد دارد
پیشگامان بهپرور ۲۶۷۶۱۵۰۲-۶
۶۶۵۷۶۷۵۰-۸ ۶۶۵۷۶۷۵۶ ﺗﻬﺮﺍﻥ، سعادت آباد،میدان شهرداری، برج سرو، طبقه۵، واحد۵ behbourse.com الف الف دارد دارد
توسعه سرمایه دنیا ۶۶۷۲۹۱۲۱-۲
۴۲۰۹۴۰۰۰ ۶۶۷۴۲۱۰۴
۴۲۰۹۴۲۰۰ تقاطع میدان ولی عصر و طالقانی خیابان بندرانزلی کوچه ریاض پلاک ۵ طبقه دوم tsd-broker.com الف الف دارد لغو
حافظ ۸۳۳۲۱۰۰۰ ۸۹۷۸۸۴۴۶ تهران- خیابان ولیعصر – بالاتر از ظفر – نرسیده به بزرگراه نیایش – خیابان شهید بابک بهرامی – پلاک ۹ hafezbourse.com الف الف دارد دارد
خبرگان سهام ۴۲۳۸۲ ۸۸۷۸۲۱۶۶ تهران-میدان ونک- خیابان گاندی جنوبی-خیابان ۲۱- پلاک۷ khobregan.com الف الف دارد دارد
رضوی ۲۷۶۳۱۱۱۰
۲۷۶۳۱۶۳۱ ۲۷۶۳۱۴۰۱
۲۷۶۳۱۱۲۵ تهران – شهرک غرب – انتهای بلوار فرحزادی – جنب مجتمع اریکه ایرانیان – خیابان ارغوان غربی (حافظ) – پلاک ۴٨ – طبقه اول – واحد ١ و ٢ rbc.ir الف الف دارد دارد
سرمایه و دانش ۶۶۷۴۳۰۸۷-۸
۴۲۵۴۸ ۶۶۷۱۶۴۲۸
داخلی۱۴۱-۴۲۵۴۸ تهران-شهرک غرب-خیابان خوردین-خیابان توحید یکم-شماره ۹۱ SDBhouse.com الف الف دارد دارد
سهم آشنا ۲۷۷۱ ۲۲۰۷۳۰۷۲ تهران سعادت آباد، بالاتر از میدان کاج، کوچه هشتم (شهید یعقوبی)، پلاک ٢٧(پلاک ٣٣ سابق)، ساختمان ABCO abco.ir الف الف دارد دارد
سی ولکس ۸۸۹۳۳۰۲۶ ۸۸۹۳۳۰۲۷ تهران – خیابان آیت ا… طالقانی، بعد از تقاطع ولیعصر(عج)، خیابان بندر انزلی، پلاک ۱۹ seavolex.com الف الف دارد ۰
صبا جهاد ۶۳۴۸۶۰۰۰ ۶۳۴۸۶۰۰۰
۶۶۴۹۶۲۵۳ تهران – بالاتر از چهار راه ولیعصر – خیابان بزرگمهر – بعد از تقاطع فلسطین – پلاک ۳۸ sjb.co.ir الف الف دارد ۰
فارابی ۱۵۶۱ ۸۸۵۷۳۶۱۸ تهران،شهرک غرب، بلوار شریفی (بلوار خوردین)، خیابان توحید۳، پلاک ۳ irFarabi.com الف الف دارد دارد

کارگزاری آگاه

کارگزاری آگاه

کارگزاری مفید

بازار سرمایه
چگونه در کارگزاری مفید افتتاح حساب کنم؟
افتتاح حساب در کارگزاری مفید اولین گام برای استفاده از خدمات ما، از جمله معاملات حضوری، آفلاین، آنلاین و همچنین پلکان می‌باشد، با تکمیل فرم‌های ثبت نام به صورت حضوری یا تکمیل فرم به صورت آنلاین، می‌توانید ضمن در دست داشتن مدارک مورد نیاز جهت احراز هویت و صدور قرارداد آنلاین، اقدام به مراجعه حضوری به هر یک از شعب ما و تکمیل مراحل ثبت نام بفرمایید.
جهت تسهیل فرآیند ثبت نام در کارگزاری مفید، برای آن دسته از متقاضیان ثبت نام که دسترسی آن‌ها به شعب ما امکان پذیر نیست امکان مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان دولت فراهم گشته است.
در حال حاضر در این مراکز صرفاً خدمات افتتاح حساب (دسترسی به معاملات آنلاین)، احراز هویت و دریافت کد بورسی به متقاضیان حقیقی ارائه می‌گردد.
هزینه انجام خدمات در دفاتر منتخب پیشخوان دولت طبق تعرفه‌های خدماتی آن دفاتر دریافت می‌شود. (کارگزاری مفید هیچ هزینه‌ای بابت خدمات افتتاح حساب دریافت نمی‌کند.)
برای افتتاح حساب در کارگزاری مفید چه مدارکی مورد نیاز است؟
متقاضیان جهت افتتاح حساب در کارگزاری مفید پس از تکمیل فرم‌های ثبت نام به صورت آنلاین (یا حضوری در شعب کارگزاری یا دفاتر منتخب پیشخوان دولت) لازم است در مراجعه به شعب کارگزاری یا دفاتر منتخب پیشخوان دولت جهت احراز هویت اصل شناسنامه و کارت ملی را همراه خود داشته باشند.
برای متقاضیان سامانه‌های آنلاین معاملاتی با توجه به اینکه دسترسی به این سامانه‌ها مشروط به داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم است، ارائه اصل یا کپی آخرین مدرک تحصیلی مورد نیاز است.
معاملات
تغییر کارگزار ناظر چگونه انجام می‌شود؟
دارایی سهامداران در هر یک از نمادهای معاملاتی زیرنظر کارگزار خریدار سهم است که به آن کارگزار ناظر گفته می‌شود. سهامداران صرفا از طریق کارگزار ناظر خود در آن نماد معاملاتی می‌توانند دارایی خود را به فروش برسانند. جهت فروش سهمی که کارگزار ناظر آن کارگزاری مفید نیست لازم است کارگزار ناظر آن نماد تغییر داده شود. تغییر کارگزار ناظر از هر یک از دو روش مراجعه حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است:
غیرحضوری: برای درخواست تغییر کارگزاری ناظر به صورت غیرحضوری لازم است حتما آخرین خرید نماد ذکر شده در کارگزاری مفید باشد. برای ثبت درخواست به یکی از سامانه‌های معاملاتی مفید مراجعه نموده و از آنجا توسط گزینه تغییر کارگزار ناظر اقدام نمایید. یک روز کاری بعد کارگزار ناظر تغییر خواهد کرد.
حضوری: با همراه داشتن آخرین برگه سهم و اصل کارت ملی و شناسنامه خود به یکی از شعب کارگزاری مفید مراجعه کرده و فرم “درخواست تغییر ناظر” را تکمیل فرمایید. یک روز کاری بعد ناظر سهم تغییر خواهد کرد.
جهت دریافت آخرین برگه سهم خود می‌توانید به کارگزاری خریدار سهم مراجعه فرمایید.
برگه سهم خود را چگونه دریافت کنم؟
گاهی برای دریافت سود سهم یا موارد دیگر، به برگه سهم خود نیاز پیدا می‌کنید. در این موارد فقط کافی است با آدرس الکترونیکی [email protected] مکاتبه کنید و در متن ایمیل، نام برگه سهم‌های درخواستی خود را قید بفرمایید. برگه سهم درخواستی شما ظرف ۲۴ ساعت به آدرس الکترونیکی ثبت شده نزد کارگزار ارسال خواهد شد.
چگونه می‌توانم در زمان خرید، وجه معامله را مستقیما از حساب بانکی خود پرداخت کنم؟
جهت خرید مستقیم از حساب بانکی لازم است حساب کوتاه مدت یا قرض الحسنه نزد بانک ملت داشته باشید. رویه اتصال حساب بانک ملت به حساب آنلاین به این صورت می‌باشد:
دانلود فرم درخواست استفاده از خدمات بانک ملت
پرینت و تکمیل فرم
مراجعه به یکی از شعب بانک ملت و تحویل فرم
ارسال تایید فیش بانک به ایمیل [email protected]
اتصال پس از یک روز کاری به صورت خودکار برقرار می‌شود. شما در قسمت ارسال سفارش می‌توانید گزینه پرداخت از حساب ملت را انتخاب نمایید.
اعتبار
اعتبار چیست؟
اعتبار، وجه نقدی است که کارگزاری برای خرید و فروش سهام در اختیار مشتری قرار می‌دهد.
چگونه می‌توان از کارگزاری مفید اعتبار دریافت کرد؟
به منظور برقراری عدالت میان مشتریان، کارگزاری مفید، بسته‌های اعتباری مشخصی را برای کاربران پلکان طراحی کرده . مشتریان مفید که عضو پلکان باشند می‌توانند بسته‌های اعتباری دلخواه خود در ازای پرداخت امتیاز مربوطه دریافت نمایند.
بسته اعتباری چیست ؟
بسته‌های اعتباری، شیوه اعتباردهی کارگزاری مفید است. برای مثال با کسر ۱۸۵ امتیاز، یک بسته ۱۰ میلیون تومانی ۳۰ روزه می‌توان دریافت کرد، یعنی به مدت ۳۰ روز ۱۰ میلیون تومان به حساب آنلاین فرد متقاضی اضافه می‌شود. مشتری با این مبلغ هر چند بار که بخواهد می‌تواند خرید و فروش سهام انجام دهد.
بسته اعتباری مدت زمان امتیاز لازم (با لحاظ تخفیف)
بسته‌ی اعتباری ۱۰۰ میلیون ریالی ۳۰ روز ۱۲۵ امتیاز
بسته‌ی اعتباری ۲۰۰ میلیون ریالی ۳۰ روز ۲۳۵ امتیاز
بسته‌ی اعتباری ۵۰۰ میلیون ریالی ۳۰ روز ۵۹۰ امتیاز
بسته‌ی اعتباری ۱۰۰۰ میلیون ریالی ۳۰ روز ۱۱۵۰ امتیاز
آیا می‌توان چند بسته اعتباری را همزمان دریافت کرد؟
بله؛ درصورتی که فرد شرایط و امتیاز لازم را داشته باشد، می‌تواند چند بسته را به طور همزمان درخواست داده، و استفاده کند.
آیا کارگزاری مفید از مشتریان بابت اعتبار بهره دریافت می‌کند؟
بسته‌های اعتباری، به دلیل ماهیت تشویقی پلکان، فاقد بهره هستند. اما داشتن امتیاز مورد نظر برای دریافت این بسته‌ها الزامی است.
شرایط دریافت اعتبار چیست؟
برای دریافت اعتبار ابتدا باید به امتیاز مورد نیاز رسید، دریافت اعتبار بدون داشتن امتیاز، امکان پذیر نیست. علاوه بر داشتن امتیاز، فرد متقاضی باید مابقی شرایط لازم برای دریافت اعتبار را نیز داشته‌باشد؛ این شرایط را قوانین سازمان بورس اوراق بهادار برای متقاضیان دریافت اعتبار مشخص کرده است.
مطابق قوانین سازمان بوس اوراق بهادار، هر فرد حداکثر می‌تواند تا ۶۰ درصد ارزش پرتفوی خود (و نه بیشتر) را، از کارگزار اعتبار دریافت کند. بنابراین شخصی که مجموع ارزش سهامش به طور مثال، ۱۵ میلیون تومان باشد؛ حتی با داشتن امتیاز لازم نمی‌تواند، از این بسته اعتباری بهره‌مند شود.
در جدول زیر حداقل پرتفوی لازم برای دریافت هر یک از بسته‌های اعتباری ذکر شده است :
بسته اعتباری حداقل پرتفوی مورد نیاز برای دریافت بسته‌ی اعتباری
۱۰۰ میلیون ریال به مدت ۳۰ روز ۱۶۷,۰۰۰,۰۰۰
۲۰۰ میلیون ریال به مدت ۳۰ روز ۳۲۰,۰۰۰,۰۰۰
۵۰۰ میلیون ریال به مدت ۳۰ روز ۸۳۴,۰۰۰,۰۰۰
۱ میلیارد ریال به مدت ۳۰ روز ۱,۶۶۷,۰۰۰,۰۰۰
به کدام یک از اوراق بهادار اعتبار تعلق نمی‌گیرد؟
به تمامی اوراق بهادار بازار اول و دوم بورس و فرابورس اعتبار تعلق می‌گیرد . و تنها موارد زیر استثنا هستند، و در محاسبه‌ی ۶۰ درصد پرتفوی مورد محاسبه قرار نمی‌گیرند:
سهام‌های بازار پایه و بازار توافقی
به سهامی که بیش از ۵۰ درصد پرتفوی را تشکیل دهد و یا دو سهمی که در مجموع بیش از ۸۰ درصد پرتفوی فرد را تشکیل دهند مگر آن که جزو نمادهای بازار اول بورس باشد.
حق تقدم
سهم‌هایی که نماد آنها بسته باشد،خواه این بسته بودن به دلیل مجمع عمومی سالیانه باشد، خواه به دلیل شفافسازی و …
اوراق تسهیلات مسکن.
شرایط ضمن اعتبار چیست؟
اعتبار همواره باید از ۶۰ درصد مجموع پول نقد و سهام مشتری کمتر باشد.
مشتری حداکثر به اندازه ۶۰ درصد مجموع ارزش سهام و پول نقد موجود در حساب خود می‌تواند اعتبار دریافت کند.
به طور مثال اگر P آخرین ارزش سهام‌های معتبر، S مجموع پول نقد و C اعتبار مشتری باشد، در مدت زمان استفاده از اعتبار، همواره می‌بایست نسبت زیر را رعایت کرد:
(S+P-C)*(60/100) ≥ C
در لیست زیر می‌توانید پایین‌ترین مبلغ مجاز پرتفوی (مجموع پول نقد و سهام) برای باقی ماندن اعتبار در حساب فرد را مشاهده نمایید:
بسته اعتباری حداقل مجاز برای سهام و وجه نقد
۱۰۰ میلیون ریال به مدت ۳۰ روز ۲۶۷,۰۰۰,۰۰۰
۲۰۰ میلیون ریال به مدت ۳۰ روز ۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
۵۰۰ میلیون ریال به مدت ۳۰ روز ۱۳۳۴,۰۰۰,۰۰۰
۱ میلیارد ریال به مدت ۳۰ روز ۲,۶۶۷,۰۰۰,۰۰۰
در صورت کاهش پرتفوی از حد مجاز، مشتری چه باید بکند؟
به دلیل کاهش ارزش سهام مشتری در بازار، و یا برداشت وجه از حساب، ممکن است میزان پرتفوی مشتری نزد کارگزار از حد مجاز پایین تر بیاید، در این صورت مطابق قانون، اعتبار از حساب مشتری کسر می‌گردد و در صورتی که به اندازه کافی وجه نقد در حساب مشتری نباشد، حساب نزد کارگزار منفی می‌شود و مشتری باید هر چه سریع‌تر اقدام به تسویه حساب نماید.
برای حل این مشکل، می‌توان به یکی از دو صورت زیر عمل نمود:
در صورتی که فرد تصمیم به ادامه‌ی استفاده از اعتبار ندارد، با مراجعه به بخش پاداش‌ها پلکان، وارد صفحه بسته‌های اعتباری شده، و سپس پاداش “تحویل اعتبار پیش از اتمام دوره” را انتخاب نماید. با انتخاب این گزینه، امتیاز روز‌های باقی مانده اعتبار به حساب فرد بازگشت داده می‌شود. توجه داشته باشید که انتخاب این گزینه به تنهایی کافی نیست، بلکه در صورتی که حساب فرد منفی است، فرد می‌بایست ابتدا بدهی خود را تسویه کند.
این تسویه کردن می‌تواند به وسیله‌ی فروش سهام و یا واریز وجه اتفاق افتد.
در صورتی که فرد تصمیم به ادامه استفاده از اعتبار را دارد، باید با اضافه کردن نقدینگی به حساب خود، شرایط اولیه دریافت اعتبار را که ذکر شد، مجددا فراهم کند.
مراحل دریافت اعتبار از پلکان به چه صورت است؟
ابتدا مشتری اعتبار مورد نظر خود را از طریق سایت پلکان و بر اساس موجودی امتیاز خود درخواست می‌دهد.
واحد مالی کارگزاری طی ۳ روز کاری صلاحیت فرد مورد نظر را برای دریافت اعتبار بررسی می‌کند.
در صورت تایید صلاحیت فرد، یک پیام کوتاه مبنی بر مراجعه به کارگزاری جهت عقد قرارداد ارسال می‌شود و همزمان قرارداد فرد برای شعبه ارسال می‌گردد. متن پیام ارسالی برای فرد به این شرح است:
با سلام، کاربر گرامی
لطفاً جهت فعال شدن اعتبار، به همراه دسته چک یا سفته از خودتان (به مبلغ قرارداد) و مدارک شناسایی به یکی از شعب کارگزاری مفید مراجعه کنید
پس از ارسال پیامک مشتری به شعبه مراجعه می‌کند و ضمن امضای قرارداد و قبول مفاد آن چک یا سفته به نام خود و به میزان مبلغ قرار داد را تحویل می‌دهد.
پس از ارسال قرارداد فرد توسط شعبه به دفتر اصلی، روز کاری بعد، اعتبار به حساب فرد اضافه خواهد شد.
مشتریانی که دریافت پیامک تبلیغاتی خود را غیر فعال نموده‌اند جهت پی‌گیری مراحل اعتبارسنجی چکار باید بکنند؟
۳ روز کاری پس از تقاضای اعتبار با شماره‌های پشتیبانی شرکت کارگزاری مفید تماس بگیرند.
در چه زمانی اعتبار مشتری به پایان می‌رسد؟
بسته‌های اعتباری مفید یک ماهه هستند. مدت زمان اعتبار بر اساس روزهای تقویمی از زمان شارژ اعتبار به حساب وی محاسبه می‌شود. یک روز قبل از پایان مهلت اعتبار یک پیام کوتاه مبنی بر تسویه یا تمدید اعتبار با متن زیر برای فرد ارسال می‌شود:
کاربر گرامی
مهلت اعتبار دریافت شده توسط شما فردا به پایان می‌رسد. لطفاً نسبت به تسویه حساب یا تمدید اعتبار خود از طریق پلکان اقدام نمایید.
آیا امکان دریافت وجه در زمان استفاده از اعتبار وجود دارد؟
بله. مشتریان می‌توانند، در زمان استفاده از اعتبار، ۳ روز پس از فروش سهام خود مبالغ دلخواهی را که سیستم آنلاین و یا پنل اینترنتی به آنان اجازه می‌دهد در صورت تایید بخش مالی، دریافت کنند.
درصورتی که دارای قرارداد باشم، مجددا الزام به امضای قرارداد دارم؟
در صورتی که فرد قرارداد معتبر داشته باشد (تاریخ اتمام قرارداد نرسیده باشد) پس از ثبت درخواست در سایت توسط مشتری، روز کاری بعدی مبلغ اعتبار به حساب فرد اضافه خواهد شد و نیازی به مراجعه به شعبه نیست. در ضمن به خاطر داشته‌باشید مدت اعتبار قرارداد دو سال است.
چگونه مشتری می‌تواند نسبت به تسویه اعتبار اقدام کند؟
جهت تسویه اعتبار لازم است مشتری در روز پایانی مهلت اعتبار خود اقدام به فروش سهم به میزان ارزش اعتبار نماید.
چگونه مشتری می‌تواند اعتبار خود را تمدید کند؟
جهت تمدید اعتبار لازم است مشتری یک روز قبل از اتمام مهلت اعتبار (روزی که پیام کوتاه را دریافت می‌کند) درخواست جدیدی را برای دریافت اعتبار در وب سایت پلکان ثبت کند. در صورت داشتن قرارداد اعتباری حساب او روز کاری بعدی شارژ می‌شود.
تاخیر در تسویه اعتبار چه عواقبی برای مشتری دارد؟
در صورت تاخیر در تمدید اعتبار، علاوه بر پیگیری قانونی برای تسویه اعتبار، متناسب با مدت تاخیر، امتیاز از پلکان فرد کسر خواهد شد همچنین نام فرد در لیست افراد بدحساب درج خواهد شد.
در صورتی که مشتری متقاضی اعتبار بخواهد چک در اختیار کارگزاری قرار دهد، ویژگی‌هایی این چک چیست؟
فقط به نام شخص اعتبارگیرنده باشد.
به تاریخ روز انعقاد قرارداد باشد.
در وجه شرکت کارگزاری مفید و بدون هیچ توضیح دیگری باشد.
مفید تریدر
نرم افزار مفیدتریدر چیست؟
سامانه معاملاتی «مفید تریدر5» نسخه بومی شده‌ای از نرم افزار «متاتریدر5» (MetaTrader5) که یکی از باسابقه‌ترین، کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین سامانه‌های معاملاتی در سراسر جهان به شمار می‌رود، می‌باشد، و توسط شرکت کارگزاری مفید ارائه گردیده است. در این سامانه امکان دسترسی به کلیه نمادهای بورسی، فرابورسی و ... فراهم شده و اکنون همگان می‌توانند برای اولین بار در ایران از امکانات گسترده معاملاتی و تحلیلی این سامانه برای انجام معاملات خود بهره ببرند.
آیا استفاده از نرم افزار مفیدتریدر نیازمند پرداخت هزینه به کارگزاری است؟
خیر، این نرم افزار کاملاً رایگان در اختیار تمام علاقه مندان به بازار سرمایه قرار گرفته است.
آیا معامله در نرم افزار مفیدتریدر کارمزد اضافه‌ای دارد؟
خیر، هیچ تفاوتی بین کارمزد معاملات حضوری، آنلاین و مفیدتریدر وجود ندارد.
چگونه نرم افزار مفیدتریدر را تهیه کنیم؟
با مراجعه به سایت کارگزاری مفید به آدرس emofid.com و انتخاب گزینه مفیدتریدر وارد صفحه‌ای می‌شوید که در این صفحه با کلیک بر روی گزینه "دریافت رایگان فایل نصب مفیدتریدر5"، فایل دانلودر نرم افزار به حجم تقریبی ۴۰۰ کیلوبایت دانلود دریافت می‌شود. پس از آن با اجرای فایل دانلود شده، نرم افزار مفیدتریدر به حجم تقریبی ۱۶ مگابایت از سرور اصلی دانلود و نصب می‌گردد.
در زمان دانلود نرم افزار، آدرس IP، نام کاربری و کلمه عبور خواسته می‌شود، چه اطلاعاتی را باید وارد کرد؟
به احتمال زیاد شما از اینترنت تحت شبکه استفاده می‌کنید، برای دانلود نرم افزار باید اطلاعات شبکه خود را وارد نمایید.
پس از اجرای برنامه، زبان برنامه انگلیسی است، آیا امکان نصب زبان فارسی برای آن وجود دارد؟
بله، پس از پیگیری‌های به عمل آمده زبان فارسی به صورت پیش فرض بر روی نرم افزار قرار گرفته است، کافی است به منوی View رفته و در گزینه Languages زبان فارسی (Persian) را انتخاب کنید.
پس از نصب برای ورود باید چه کار کنم؟
اگر برای اولین بار از نرم افزار مفیدتریدر استفاده می‌کنید، بهتر است برای خود یک اکانت دمو بسازید و با آن در بازار واقعی و به صورت مجازی خرید و فروش کنید، برای این کار پس از انتخاب گزینه Open An Account از منوی File (در اولین اجرای نرم افزار پس از نصب این پنجره به صورت خودکار باز می‌شود)، سرور Mofidsecurities -server را انتخاب کرده و پس از زدن گزینه Next در صفحه بعدی گزینه New Demo Account را انتخاب و به صفحه بعد بروید، در این صفحه اطلاعات درخواستی را وارد کرده و پس از موافقت با گزینه دریافت خبرنامه و کلیک بر روی گزینه Next نام کاربری (Login) و کلمه عبور (Password) برای شما ساخته می‌شود.
چرا پس از انجام مراحل ساخت حساب دمو، اکانت برای من ساخته نمی‌شود؟
یکی از علل عمده این مشکل، استفاده از اینترنت تحت شبکه است. برای برطرف کردن مشکل باید از منوی Tools نرم افزار گزینه Options را انتخاب کرده و در پنجره باز شده روی سربرگ Server بروید، پس از آن با تیک زدن جلوی عبارت Enable Proxy Server دکمه Proxy فعال می‌شود، با کلیک بر روی دکمه Proxy، بایستی در پنجره باز شده اطلاعات مربوط به شبکه خود را وارد کرده و پس از آن اقدام به ساختن اکانت یا ورود به سامانه کنید.
وضعیت ارتباط با سرور چگونه مشخص می‌شود؟
در پایین و سمت راست پنجره نرم افزار یک کیس آبی رنگ وجود دارد که یک دایره جلوی آن است، رنگ این دایره، وضعیت ارتباط با سرور را مشخص می‌کند:
رنگ سبز: نشان دهنده وصل بودن به سرور است.
رنگ خاکستری: نشان دهنده گرفتن اطلاعات از سرور است، اعداد جلوی آن میزان اطلاعات ارسالی و دریافتی را نمایش می‌دهند.
رنگ قرمز: نشان دهنده عدم موفقیت در ارتباط با سرور است.
ارتباط با سرور من قطع است، چه کار باید انجام داد؟
این وضعیت علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد:
انتخاب اشتباه سرور: باید سرور Mofidsecurities -server انتخاب شود.
اشتباه وارد کردن کلمه عبور: زمان وارد کردن کلمه عبور باید دقت شود که کیبورد روی زبان انگلیسی باشد، در غیر این صورت با توجه به اینکه کلمه عبور حتماً از عدد و حروف انگلیسی تشکیل شده است، کلمه عبور وارد شده، اشتباه شناسایی می‌شود.
اشتباه بودن تاریخ ویندوز: برای ارتباط با سرور بایستی تاریخ ویندوز شما به روز باشد.
در صورت چک شدن همه این موارد، برای رفع مشکل با شماره تلفن 8700-021 تماس بگیرید.
چرا فقط نمادهای بازار ارز جهانی و دو نماد فملی و اخابر نمایش داده می‌شود؟
به صورت پیش فرض این نمادها برای نمایش در نظر گرفته شده است، برای اضافه کردن سایر نمادها باید در پنجره Market Watch (دیده بان بازار) کلیک راست کرده و از منوی کلیک راست، گزینه Symbols (نمادها) را انتخاب کنید. در پنجره باز شده نمادهای بورسی و فرابورسی زیرمجموعه TSE درج شده که با دبل کلیک بر روی هر نماد می‌توان آن را به دیده بان بازار اضافه کرد.
چگونه حساب کاربری واقعی داشته باشم؟
پس از استفاده از حساب کاربری دمو و آشنا شدن با نرم افزار، برای اخذ حساب واقعی با شماره تلفن ۰۲۱-۸۷۰۰ تماس بگیرید.
وجه لازم برای خرید سهم از کدام منبع کسر می‌شود؟
سامانه معاملاتی مفیدتریدر به حساب نزد کارگزار متصل است، به همین دلیل باید قبل از اقدام به خرید موجودی حساب نزد کارگزار را بوسیله واریز وجه به صورت عادی یا آنی شارژ کرد. همچنین به محض فروش یک دارایی، وجه حاصل از آن در حساب نزد کارگزار شما شارژ می‌شود.
آیا می‌توانیم سهمی را که از طریق نرم افزار مفیدآنلاین خریداری کردم در مفیدتریدر به فروش برسانم؟
بله، با توجه به امنیت نرم افزار مفیدتریدر، امکان دخل و تصرف در بانک اطلاعاتی آن وجود ندارد، در نتیجه معاملاتی که در نرم افزار مفیدآنلاین انجام می‌شود، در نرم افزار مفیدتریدر نمایش داده نمی‌شود، اما با این وجود برای دادن سفارش فروش شما محدودیتی ندارید و می‌توانید همه سهامی را که مالک آن هستید از طریق نرم افزار مفید تریدر به فروش برسانید.
اعدادی که جلوی حجم و قیمت نمایش داده می‌شود با چه واحدی هستند؟
تمامی اعدادی که به عنوان قیمت، سود یا زیان نمایش داده می‌شود همه بر اساس ریال هستند. همچنین در خصوص سهام، اعداد نمایش داده شده به عنوان حجم، بر مبنای تعداد سهم است.
پنجره دیده بان بازار نمایش داده نمی‌شود، چطور آن را بیاورم؟
تمامی پنجره‌های نرم افزار مفیدتریدر از طریق منوی View (نمایش) مدیریت می‌شوند، همچنین می‌توان از کلیدهای میانبری که جلوی اسامی پنجره‌ها نوشته شده نیز استفاده کرد.
چگونه می‌توانم از خرید و فروش‌هایی که با مفیدتریدر انجام داده‌ام، گزارش بگیرم؟
در پنجره Toolbox (جعبه ابزار) تب History (تاریخچه) می‌توانید از منوی راست کلیک، معامله یا سفارش و یا هر دو را انتخاب کرده و با انتخاب تاریخچه مورد نظر، گزارش را از طریق کلیک بر روی گزینه Report به صورت فایل html خروجی بگیرید.
چرا تعدادی از نمادها در دیده بان بازار آپدیت نمی‌شوند؟
به منظور اشغال کمتر پهنای باند و حافظه رم سیستم کاربران محدودیت‌هایی برای تعداد نماد درج شده در پنجره دیده بان بازار در نظر گرفته شده است. به منظور آپدیت همه‌ی نمادها پیشنهاد می‌گردد به هیچ وجه از گزینه نمایش همه (Show All) در پنجره دیده بان بازار استفاده نکنید.
آیا بازار آتی سکه طلا هم در نرم افزار مفیدتریدر نمایش داده می‌شود؟
بله، در پنجره Market Watch (دیده بان بازار) کلیک راست کرده و از منوی کلیک راست، گزینه Symbols (نمادها) را انتخاب کنید. در پنجره باز شده، نمادهای آتی سکه طلا زیر مجموعه گزینه IME قرار گرفته‌اند.
آیا می‌توان با قرار گرفتن روی هر شمع در نمودار شمعی، اطلاعات مربوط به آن شمع را مشاهده کرد؟
بله، از طریق منوی View (نمایش) پنجره Data Window (پنجره داده) را فعال کنید. با قرار گرفتن نشانگر موس روی هر شمع، اطلاعات آن شمع در این پنجره نمایش داده می‌شود.
آیا در نرم افزار مفیدتریدر تابلوی عرضه و تقاضا هم نمایش داده می‌شود؟
بله، با کلیک راست بر روی هر نماد در پنجره دیده بان بازار و انتخاب گزینه Depth Of Market (عمق بازار)، ۳ ردیف اول بهترین مظنه‌های قیمت عرضه و تقاضا به همراه حجم درخواستی هر کدام نمایش داده می‌شود.
آیا در نرم افزار مفیدتریدر فقط به قیمت تابلو می‌توان خرید و فروش نمود؟
خرید و فروش به قیمت تابلو یکی از امکانات سامانه معاملاتی مفیدتریدر است، که از طریق ارسال سفارش به شیوه Exchange Execution (اجرای مستقیم) امکان پذیر است. اما برای خرید و فروش در قیمتی غیر از قیمت تابلو، باید گزینه Pending Order (سفارش شرطی) در پنجره انجام سفارش انتخاب شود. در این قسمت و با انتخاب گزینه Buy Limit یا Sell Limit می‌توانید قیمت مدنظر خود را وارد کنید.
در چه ساعت‌هایی می‌توان از نرم افزار مفیدتریدر استفاده کرد؟
برای استفاده از امکانات و نمودارهای نرم افزار مفیدتریدر هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد. البته ثبت سفارش خرید یا فروش فقط در ساعات باز بودن بازار (۱۲:۳۰ تا ۸:۳۰) امکان پذیر است.
آیا می‌توان در نرم افزار مفیدتریدر در قیمت خارج از رنج مجاز ثبت سفارش کرد؟
در صورتی که از سفارش اجرای مستقیم یا سفارش خرید و فروش محدود (Limit Buy یا Sell Limit) استفاده شود، امکان ثبت سفارش در قیمت خارج از رنج مجاز وجود ندارد، ولی در صورتی که از سفارش‌های توقفی محدود (Limit Stop Buy یا Limit Stop Sell) استفاده شود، می‌توان در قیمت‌های خارج از رنج هم ثبت سفارش نمود. لازم بذکر است که در تنظیم سطوح توقف ضرر و برداشت سود نیز نیازی به رعایت رنج نمی‌باشد.
چرا گزینه New Order (سفارش جدید) در مفیدتریدر من فعال نیست؟
چنانچه کاربری خود اقدام به ساختن حساب واقعی کند، حسابی ایجاد کرده که قابلیت معاملاتی ندارد. کاربرانی که متقاضی افتتاح حساب Real (واقعی) می‌باشند، باید با شماره ۸۷۰۰ تماس بگیرند تا کارشناسان شرکت کارگزاری مفید، این کار را انجام دهند .
چه دارایی‌هایی را می‌توان در مفید تریدر خرید و فروش کرد؟
در حال حاضر نمادهای بازار بورس و فرابورس در مفیدتریدر قابل معامله می‌باشند.
چرا بعضی مواقع نمی‌توانم سفارشات معاملاتی ام را در مفیدتریدر ویرایش و یا حذف کنم؟
درصورتی که سفارشات مفیدتریدر خود را در صفحه مفید آنلاین ویرایش کنید، دیگر امکان ویرایش و یا حذف آنها در مفیدتریدر وجود نخواهد داشت. لذا پیشنهاد می‌شود از انجام این کار خودداری فرمایید.
پلکان
پلکان چیست؟
سهامداران مرتبط با بازار سرمایه کم و بیش نیازهایی فراتر از خدمات معمول در این حوزه دارند. اعتبار، آموزش، تحلیل و مشاوره بخشی از این نیازهاست. به منظور رفع این نیازها کارگزاری مفید باشگاه مشتریان خود به نام “پلکان” را جهت تخصیص منصفانه خدمات ایجاد و در اختیار کاربران خود قرار داده است.
عمده نیازهای مرتبط با بازار سرمایه در پلکان پوشش داده می‌شود و نیز طیف وسیعی از هدایا برای قدردانی از اعضا در نظر گرفته شده است. کاربران در برابر استفاده از این خدمات وجهی پرداخت نمی‌کنند.
آدرس الکترونیکی پلکان: Pellekan.emofid.com
نحوه عضویت در پلکان به چه صورت است؟
ابتدا به https://pellekan.emofid.com مراجعه نموده و با کلیک به روی حساب جدید مشخصات خود را که شامل ایمیل (ایمیلی که به کارگزاری معرفی کرده اید) و کلمه عبور دلخواه وارد نمایید، سپس با مراجعه به ایمیل خود و کلیک بروی تائید ثبت نام وارد حساب خود شوید و با وارد کردن کد ملی خود عضو پلکان میشوید .
آیا عضویت در پلکان فقط ویژه مشتریان کارگزاری مفید میباشد ؟
خیر کلیه متقاضیان میتوانند با ایمیل و کد ملی خود عضو پلکان شوند .
در پلکان با چه روش‌هایی می‌توان امتیاز کسب کرد؟
برای دریافت هر کدام از خدمات و پاداش‌ها در پلکان، میزان خاصی امتیاز متناسب با آن لازم است. با عضویت در پلکان به شیوه‌های متنوع و البته ساده‌ای قادر به کسب امتیاز خواهید بود:
اولین راه کسب امتیاز انجام معادلات سهام است. پس از عضویت در پلکان به صورت خودکار با انجام هر معامله اعم از خرید یا فروش، امتیازی متناسب با ارزش معامله به مجموع امتیازات شما اضافه می‌گردد.
دومین راه کسب امتیاز، معرفی دوستان است. شما می‌توانید با معرفی هر فرد جدید به پلکان، علاوه بر 3 امتیاز اولیه تا بیست ماه معادل 20 درصد امتیاز دوست خود را دریافت نمایید (طرح بیستا ...).
روش سوم برای کسب امتیاز، شرکت در مسابقات روزانه پلکان که به طور معمول روزانه پنج مسابقه در پلکان برگزار می‌گردد. علاقه مندان میتوانند تا با شرکت در این مسابقات و پیش بینی صحیح جریانات آتی بازار سرمایه امتیازات خود را افزایش دهند.
با امتیازهای پلکان چه کارهایی می‌توانم انجام دهم؟
پاداش‌ها در پلکان به دو بخش خدمات و کالاها (همکاری با فروشگاه دیجیکالا) تقسیم می‌شوند که متقاضی می‌تواند با توجه به امتیاز خود پاداش دلخواه از این دو دسته انتخاب نماید.
خدمات شامل :
بسته‌های اعتباری شامل (۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی) برای کسانی که بیش از موجودی خود، توانایی معامله کردن می‌خواهند.
گزارش‌های تحلیلی هفتگی همراه با سبد سهام پیشنهادی برای کسانی که می‌خواهند با داشتن اطلاعات بیشتر، رفتاری هوشمندانه تر داشته باشند.
سرویس مشاوره (تلفنی و حضوری) برای کسانی که مشاوره با تحلیل گران را ارزشمند می‌دانند.
کلاس‌های آموزشی از مبتدی تا پیشرفته برای کسانی که می‌خواهند با روشی علمی تر در بازار سرمایه فعالیت کنند.
اشتراک سامانه جامع تحلیل بنیادی (بورس ویو)
چگونه کالای دلخواه خود در فروشگاه دیجیکالا را به پاداش‌های پلکان اضافه کنم ؟
در صورت تمایل به سفارش کالایی که در پاداش‌های پلکان موجود نیست، با توجه به امتیاز خود (ارزش هر امتیاز پلکان معادل ۱۰۰۰ تومان است) می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی دیجیکالا محصول مورد نظر خود را انتخاب نموده، لینک محصول را کپی کرده و در بخش پیام برای ما ارسال نمائید. پلکان در اسرع وقت کالای مورد نظر شما را در قسمت پاداش‌ها اضافه می‌کند تا شما قادر به سفارش آن شوید.
افتخارات چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟
جهت قدردانی از مشتریان فعال بخش افتخارات ایجاد گردید که با توجه به عملکرد فرد و شاخص‌های تعریف شده موجب افزایش امتیازات و ضریب امتیاز گیری کاربران فعالتر می‌گردد.
طرح حامی
طرح حامی چیست؟
معمولا بسته به شرایط بازار یا تصمیم مشتریان، ممکن است بخشی از وجوه نقد در بازه­‌های زمانی کوتاه­‌مدت یا بلندمدت از چرخه معامله خارج شده و در حساب مشتری به صورت راکد باقی بماند. مشتریان غالبا بخشی از این مبالغ را در حساب کارگزار و برای استفاده در موقعیت‌­های خرید نگه‌می‌­دارند و از آنجایی‌ که تخمین زمانی مشخصی برای بلااستفاده بودن این مبالغ وجود ندارد، این وجوه را جابجا نمی­‌کنند. «حامی» یک طرح حمایتی ویژه مشتریان کارگزاری مفید است که برای اولین بار در بازار سرمایه اجرا می‌شود و قصد دارد مبالغ موجودی نزد کارگزار (هرچند کوچک) را تبدیل به یک سرمایه گذاری کوتاه مدت (حتی چند روزه) کند.
آیا نرخ سود صندوق حامی تضمین شده است؟
خیر!
حامی یک صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت است، از این رو میزان سودآوری آن از نوسانات بازار سرمایه تاثیر نمی‌پذیرد و تنها وابسته به نرخ سود اوراقی است که در سبد داراریی‌های صندوق قراردارند. با این وجود به خاطر تغییر مداوم ترکیب دارایی‌های صندوق و متفاوت بودن بازده اوراق درآمد ثابت مختلف، نمی‌توان نرخ ثابتی را برای تعیین میزان بازده دارایی‌های صندوق حامی تعیین نمود.
چطور می‌توانم از طرح حامی استفاده کنم؟
برای استفاده از طرح حامی باید به یکی از شعب کارگزاری مفید جهت امضای قرارداد حامی مراجعه نمایید.
نحوه محاسبه و پرداخت سود در طرح حامی به چه صورت است؟
در طرح حامی سود مشتری به صورت روزانه و بر اساس مانده حساب مشتری تا ساعت ۱۲ ظهر هر روز محاسبه شده و مجموع سودهای محاسبه شده در اولین روز کاری ماه بعد به حساب مشتری واریز می‌گردد.
چطور می‌توانم مبلغی را برای سرمایه گذاری در صندوق حامی واریز کنم؟
پس از انعقاد قرارداد حامی، با شارژ حساب معاملاتی خود، وجه شما در صندوق حامی سرمایه گذاری می‌شود.
آیا استفاده از طرح حامی در روند معاملات تأثیری دارد؟
استفاده از «حامی» هیچ وقفه و اختلالی در جریان خرید، فروش یا حتی درخواست وجه ایجاد نخواهد کرد.
اوراق تسهیلات مسکن
اوراق تسهیلات مسکن چیست؟
گواهینامه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یا به اختصار اوراق تسهیلات مسکن، امتیاز استفاده از وام اعطایی مسکن به دارندگان این اوراق می‌باشد. این اوراق توسط بانک مسکن به دارندگان حساب‌های سپرده گذاری ممتاز تعلق می‌گیرد و سپرده گذاران بانک مسکن متناسب با وجه سپرده و دوره زمانی سپرده گذاری خود، از این امتیاز بهره مند می‌شوند. دارندگان این اوراق می‌توانند جهت خرید و بازسازی واحد مسکونی از این تسهیلات استفاده نمایند. همچنین فروش اوراق به دیگر متقاضیان دریافت وام امکان پذیر می‌باشد.
معاملات اوراق تسهیلات مسکن، ناشی از فروش امتیاز مربوطه توسط سپرده گذاران بانک مسکن می‌باشد. از سوی دیگر، متقاضیان دریافت وام مسکن می‌توانند با پرداخت ارزش روز اوراق، از این امتیاز استفاده نمایند.
بانک مسکن برای ایجاد بازاری منصفانه و شفاف برای مبادله امتیاز اوراق تسهیلات مسکن، این اوراق را در فرابورس ایران مورد پذیرش قرار داده است. این اقدام منجر به بهبود وضعیت معاملات و تعیین قیمت منصفانه برای خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن و سهولت دسترسی به آن گردیده است.
اوراق تسهیلات مسکن چه ویژگی‌هایی دارد؟
هر یک واحد اوراق تسهیلات مسکن معرف دریافت ۵ میلیون ریال وام خرید مسکن می‌باشد. بنابراین برای دریافت ۱۰۰ میلیون وام، متقاضی نیازمند خرید ۲۰ واحد اوراق تسهیلات مسکن می‌باشد. متقاضی استفاده از تسهیلات مسکن ابتدا به یکی از شعب بانک مسکن مراجعه می‌نماید. بانک پس از بررسی مدارک مشتری، میزان استفاده از تسهیلات را به وی اعلام و مشتری برای خرید اوراق به شرکت کارگزاری مفید مراجعه می‌نماید. پس از انجام معامله، خریدار با مراجعه به بانک مسکن و تکمیل پرونده، نسبت به دریافت وام اقدام می‌نماید.
امتیاز اوراق تسهیلات مسکن بر اساس ماه انتشار آنها شناسایی می‌شوند و تاریخ انقضای آنها ۲ سال پس از انتشار است. برای نمونه، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۴ با نماد تسه ۹۴۰۱، تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ قابل معامله مجدد بوده و تا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ قابل استفاده برای دریافت وام می‌باشد.
اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن پس از انقضاء تاریخ اعتبار جهت استفاده از تسهیلات، فاقد هرگونه ارزشی خواهد بود.
اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های گوناگون، از نظر استفاده برای دریافت وام مسکن، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. با این حال، اوراق تسهیلاتی که اخیرا منتشر شده اند، دارای اولویت خرید هستند.
چگونه اوراق تسهیلات مسکن را خریداری کنم؟
نخستین گام: احراز هویت و تکمیل مدارک
با مراجعه به شرکت کارگزاری مفید و ارایه اصل شناسنامه و کارت ملی خود نسبت به تکمیل فرم مشخصات مشتریان اقدام نمایید.
دومین گام: دریافت کد بورسی
کد بورسی یک کد معاملاتی یکتا و منحصر به فرد است که به وسیله آن شما در سامانه معاملات شناسایی می‌شوید.
سومین گام: واریز وجه معامله
وجه خود برای خرید اوراق تسهیلات مسکن را به حساب‌های شرکت کارگزاری مفید واریز نمایید.
چهارمین گام: فرم درخواست خرید
با تکمیل فرم درخواست خرید، به کارگزاری مفید سفارش خرید را دهید.
پنجمین گام: انجام معامله
سفارش خرید توسط کارگزار در سامانه معاملات ثبت می‌شود تا انجام شود.
ششمین گام: پایاپای معاملات و صدور گواهینامه اوراق
نهایتا حساب خود را تسویه نمایید و گواهینامه اوراق خریداری شده را از کارگزار دریافت نمایید.

Mobile

Desktop

Agreement

مفاهیم دیگر

صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) و ریسک کمتر

با چه مبلغی می‌توانم سرمایه‌گذاری را شروع کنم؟
در حال حاضر شما حتی با مبلغ ۱۰۰۰ تومان می‌توانید در یکی از صندوق‌های مفید سرمایه‌گذاری کنید.

مدل سرمایه گذاری وجود دارد که با توجه به مدت سرمایه گذاری و نوع ریسک پذیری از نوع کم ریسک‌ترین نوع سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت است که ترکیب دارایی آن‌ها را انواع اوراق تشکیل می‌دهد، برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذری مشترک هر چه نگاه بلند مدت تر باشد نوسانات کمتر می‌شود.

با توجه به قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار تضمین سود در بازار سرمایه مجاز نیست. از طرفی هیچ سقف و محدودیتی هم برای تحقق بازدهی وجود ندارد. بنابراین صندوق‌ها سود تضمین شده نمی‌دهند
از نظر اطمینان صندوق‌ها چون با مجوز سازمان بورس و تحت نظارت سازمان فعالیت می‌کنند. سایر ارکان صندوق مثل متولی و حسابرس هم نظارت پیوسته بر عملکرد صندوق‌ها دارند. تمام نقل و انتقال وجوه و خرید و فروش‌های صندوق توسط این نهادهای ناظر کنترل می‌شود.
کارمزد صندوقهای سهام معادل ۲ درصد از مبلغ سرمایه گذاری در سال است. کارمزد صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت سالیانه معادل ۰.۰۹ درصد مبلغ سرمایه گذاری است.
بازدهی سود صندوق‌ها متفاوت است. بسته به شکل و نوع فعالیت صندوق بازدهی متفاوت است. برای اطلاع دقیق شما می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی هر صندوق بازدهی آن را در دوره‌های مختلف ببینید.
آیا صندوق‌ها ماهیانه سود می‌دهند؟
بله در مجموعه صندوق‌های مفید، صندوق‌هایی وجود دارد که بخش یا کل میزان بازدهی را با انتخاب شما به صورت ماهیانه به حسابتان واریز می‌کند.
سبدگردانی اختصاصی
با حداقل چه میزان سرمایه در مفید سبدگردانی اختصاصی انجام می‌شود؟
خدمت سبدگردانی اختصاصی در مفید با حداقل ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه قابل انجام است.

دفاتر پیشخوان مفید

سامانه موجود معاملات بورس

سامانه موجود معاملات بورس tsetmc که توسط یک شرکت فرانسوی به نام آتوس طراحی شده، اما از حدود 10 سال پیش تاکنون به‌روزرسانی نشده، دچار کندی می‌شود.
 سامانه پس از معاملات که توسط یک شرکت کانادایی طراحی شده، معمولاً با کندی عملکرد همراه می‌شود.
یک شرکت مشترک بین دانشگاه تهران و شرکت فناوری اطلاعات بورس تهران تشکیل شده و کار طراحی سامانه معاملات بومی برای بورس را دنبال می‌کنند.
 یک سامانه بومی برای معاملات بورس هم شامل سامانه trade یعنی معاملات و هم شامل سامانه post trade یعنی بعد از معاملات باشد. البته طراحی چنین سامانه‌ای در کوتاه مدت نمی‌شود و حداقل 4 تا 5 سال زمان برای آن لازم است.

بازارهای بورس جهان

بازار‌های موفق بورس در ایالات متحده‌ی آمریکا
بازار بورس نیویورک: بورس نیویورک بزرگ‌ترین بازار بورس از نظر میزان معاملات و حجم سرمایه در ایالات متحده آمریکا و جهان است که سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ و مطرح دنیا در آن مبادله می‌شوند. این بازار بورس در شهر نیویورک و در شماره ۱۱ خیابان وال استریت واقع شده است.ارزش بازار شرکت‌های موجود در این بورس به ۱۸ تریلیون دلار می‌رسد. شرکت‌ها با ورود به این بازار بورس از حیثیت و اعتبار خاصی برخوردار شده و به سرعت معروف و مشهور می‌شوند.شاخص اصلی اقتصادی بازار نیویورک، داوجونز نام دارد. ورود به این لیست الزامات خاصی را می‌طلبد و بعد از پذیرفته شدن در بورس نیویورک شرکت‌ها باید الزامات مشخص شده را رعایت و گزارش‌های منظم را به بورس ارائه دهند؛ به عنوان مثال برای ماندن در این لیست باید ارزش سهام شرکت‌ها بالای یک دلار و ارزش بازاری آن‌ها بالای ۵۰ میلیون دلار باقی بماند. علاوه بر این سرمایه گذاران بورس نیویورک از تمهیدات لازم برای حفاظت از حقوق آنان برخوردار هستند.نزدک: (NASDAQ) یک بازار سهام در آمریکا است. این بازار بزرگ‌ترین بازار معامله الکترونیک سهام در آمریکا است که با حضور بیش از ۳۲۰۰ شرکت در آن، بیشترین مقدار معامله سهام را نسبت به هر بازار دیگری در جهان دارد. این بازار در سال ۱۹۷۱ توسط انجمن ملی معامله گران اوراق بهادار NASD پایه گذاری شد.. بازار بورس نیویورک از آنجایی که مرکزیت دارد با بورس نیویورک تفاوت دارد. ارزش بازار بورس NASDAQ در مارچ سال ۲۰۱۸ به ۱۰.۹۳ تریلیون دلار رسید. این بازار در جایگاه دوم در لیست بزرگترین بازار‌های بورس جهان قرار گرفته است. اغلب شرکت‌های فناوری اطلاعات مانند اپل APPL، مایکروسافت MSFT، فیسبوک FB، تسلا TSLA در این بازار مالی لیست شده اند. شاخص NASDAQ۱۰۰ برای اندازه گیری عملکرد بازار بورس نزدک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازار‌های موفق بورس در اروپا
بورس اوراق بهادار لندن: بورس لندن یا LSE یک بازار اوراق بهادار واقع در لندن، پایتخت انگلستان است. این بورس در ۱۸۰۱ تاسیس شده و با فهرست‌هایی برون کشوری مانند شرکت‌های بریتانیایی، یکی از بزرگ‌ترین بورس‌های جهان به شمار می‌رود. بورس لندن بخشی از گروه بورس لندن است.
بورس سهام فرانکفورت: یکی از بازار‌های مهم سهام دنیا این بازار است که از لحاظ سرمایه، در رتبه دوازدهم جهان قرار گرفته است که این بازار توسط بورس آلمان اداره می‌شود و البته از شهرت‌های بالایی برخوردار است.
در سال ۱۹۱۹، شرکت‌های ۸۹ کشور دنیا در فهرست شرکت‌های قابل معامله در بورس فرانکفورت قرار گرفته که ۹۰ % آن‌ها شامل شرکت‌های آمریکای شمالی و جنوبی، ۰۱ % اروپائی، ۱۹ % آسیائی و ۶ % از استرالیا و اقیانوسیه است.
بورس پاریس: مردم شهر تولوس در سال ۱۲۵۰ میلادی جامعه‌ای را تحت عنوان صنف شرکت‌های آسیابانی تشکیل دادند و حدود ۹۶درصد سهم از سهام آن شرکت‌ها به قیمت‌هایی که مطابق با وضعیت اقتصادی و محصولات شرکت‌های آسیابانی در اطراف رودخانه گارون آن زمان انجام گرفت، مبادله می‌شد.
با این وجود اینکه که هیچ گونه سازمان بورسی مشخصی در پاریس وجود نداشت، اولین گزارش از سوی نمایندگان انجام مبادلات در سال ۱۶۸۴ به پادشاه ارائه شد؛ و در آخر در حال حاضر بورس پاریس آرام و بی صدا به فعالیتش ادامه می‌دهد.
بورس ایتالیا: بورس ایتالیا، در تاریخ ۱۶ ژانویه ۱۸۰۸ تاسیس شد. این بازار در سال ۱۹۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد و از سال ۲۰۰۷ نیز بخشی از گروه بورس اوراق بهادار لندن به شمار می‌آید. در سال ۲۰۰۵ ارزش شرکت‌های فهرست شده در بورس ایتالیا، ۸۹۰ میلیارد دلار رسید.
بازار‌های موفق بورس در آسیا
بورس شانگهای: پس از توسعه اقتصاد چین اهمیت بالایی یافته و از سوی اهل بازار سرمایه رصد می‌شود. سال‌های سال در‌های بازارسرمایه چین به روی سرمایه گذاران خارجی بسته بود، اما این روز‌ها اوضاع در حال تغییر است.
بورس تهران: از ابتدای سال ۹۹ بازار بورس تهران روز‌های خوبی را سپری می‌کند و شاهد افزایش شاخص بورس مختلف و ثبت رکورد‌های فراوانی در بورس بوده ایم. هم اکنون شاخص بورس تهران بیش از ۷۷ هزار واحد است و بسیاری از کارشناسان افزایش شاخص بورس را پیش بینی کرده اند.
بورس استرالیا: این بورس در سال ۱۸۷۱ تاسیس شد و مقر آن نیز در شهر سیدنی قراردارد. بورس استرالیا در اختصار ASX نامیده می‌شود و روزانه در حدود ۵۰۰ هزار معامله در آن انجام می‌شود.
بورس امارات: بخش عمده‌ای از سرمایه در گردش این بورس از سوی سرمایه گذاران ایرانی تامین می‌شد. این بازار به شدت وابسته به بازار جهانی است و با کوچک‌ترین تغییر بازار نیویورک متحول می‌شود.

بازارها

معتبر‌ترین بورس‌های جهان
معتبر‌ترین بورس‌های جهان در دنیا یکی از بزرگترین بازار‌های مالی و سرمایه به شمار می‌آید.در جهان حدود ۶۰ بورس بزرگ و معتبر وجود دارد که از لحاظ سرمایه و تعداد معاملات متفاوت هستند.مهم‌ترین معیار بزرگی بورس ارزش بازار آن بورس می‌باشد.انتخاب کردن بهترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کار دشواری است.برای انتخاب شرکت‌ها، باید فاکتورهای متعددی را در نظر گرفت.
شرکت‌های بزرگ ‌سرمایه‌گذاری در دنیا تلاش می‌کنند تا با بررسی‌های موشکافانه، بهترین ‌سرمایه‌گذاری‌ها را در بازارهای مختلف و بر روی شرکت‌های گوناگون انجام دهند.با این کار هم خود سود می‌کنند و هم به دیگر شرکت‌ها توان می‌دهند.فرقی نمی‌کند که یک سرمایه‌گذار مبتدی یا حرفه‌ای باشید.کسب اطلاعات در مورد بهترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری دنیا، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید.
در ادامه به بررسی بزرگترین بورس‌های جهان می‌پردازیم.
شرکت ‌سرمایه‌گذاری چیست؟
شرکت ‌سرمایه‌گذاری، تعاریف مختلفی دارد و از جنبه‌های مختلف، قابل بررسی است.شرکت‌های ‌سرمایه‌گذاری، شرکت‌هایی هستند که سپرده‌های مردم را به شکل قراردادهای جزیی جمع‌آوری می‌کنند.سپس آن را در بازارهای بورس و اوراق بهادار برای دریافت سود، سرمایه‌گذاری می‌کنند.این شرکت‌ها بخشی از سود را با مشتریان خود، طبق قراردادهای منعقد شده، تقسیم می‌کنند.
رتبه بندی بورس‌های جهان
میزان بزرگی و یا اعتبار یک بورس به میزان سرمایه یا ارزش بازار آن بستگی دارد. رتبه بندی زیر در سال ۲۰۱۹ انجام شده است و ۱۰ بازار بورس بزرگ و معتبر در این رتبه بندی آمده است. بازار بورس نیویورک (NYSE) بزرگ‌ترین بازار بورس در دنیا می‌باشد.
بورس نیویورک – New York Stock Exchange
بورس نزدک – NASDAQ
بورس توکیو – Tokyo Stock Exchange
بورس شانگهای – Shanghai Stock Exchange
بازار بورس هنگ کنگ – Hong Kong Stock Exchange
بورس لندن – London Stock Exchange
بورس اروپا – Euronext
بورس شنژن – Shenzhen Stock Exchange
بورس تورنتو – Toronto Stock Exchange
بورس آلمان – Deutsche Boerse
فعالیت برخی بورس‌های معتبر دنیا
بورس نیویورک (New York Stock Exchange)
بازار بورس نیویورک قدرتمندترین و بزرگترین بازار بورس از نظر میزان معاملات و حجم سرمایه در ایالات متحده آمریکا و جهان می‌باشد.بورس نیویورک که با نماد NYSE نشان داده می‌شود در شماره ۱۱ خیابان وال استریت نیویورک واقع شده است.
این سازمان در سال ۱۸۱۷ تاسیس شد اما تا سال ۱۹۶۳ تحت عنوان New York Stock Exchange فعالیت نمی‌کرد.بورس نیویورک برای رسیدن به بالای قله‌ای که امروز در آن پرواز می‌کند، جاده‌ای بسیار پرفراز و نشیب را طی کرده است.ارزش بازار شرکت‌های موجود در این بورس به 18 تریلیون دلار می‌رسد.شرکت‌ها با ورود به این بورس از حیثیت و اعتبار خاصی برخوردار شده و به سرعت معروف و مشهور می‌شوند.
شاخص اصلی اقتصادی بازار نیویورک، داوجونز است. ورود به این لیست الزامات خاصی را می‌طلبد.بعد از پذیرفته شدن در بورس نیویورک شرکت‌ها باید الزامات مشخص شده را رعایت و گزارش‌های منظم را به بورس ارائه دهند.به عنوان مثال برای ماندن در این لیست باید ارزش سهام شرکت‌ها بالای یک دلار و ارزش بازاری آنها بالای 50 میلیون دلار باقی بماند.علاوه بر این سرمایه گذاران بورس نیویورک از تمهیدات لازم برای حفاظت از حقوق آنان برخوردار هستند.
بورس نزدک (NASDAQ)
بورس NASDAQ نیز در شهر نیویورک و در میدان Times واقع شده است.NASDAQ مخفف عبارت National Association of Securities Dealers Automated Quotations است .توسط گروهی از کارگزاران محلی در سال ۱۹۷۱ پایه گذاری شد.یک مورد جالب در بورس نزدک این است که معاملات در آن همیشه توسط سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر و تلفن انجام شده است.این موضوع بورس نزدک را تبدیل به اولین بازار بورس الکترونیک در دنیا کرده است.
ارزش بازار بورس NASDAQ در مارچ سال ۲۰۱۸ به ۱۰.۹۳ تریلیون دلار رسید.که این بازار در جایگاه دوم در لیست بزرگترین بازارهای بورس جهان قرار گرفته است.اغلب شرکت‌های فناوری اطلاعات مانند اپل APPL، مایکروسافت MSFT، فیسبوک FB، تسلا TSLA در این بازار مالی لیست شده اند.شاخص NASDAQ ۱۰۰ برای اندازه گیری عملکرد بازار بورس نزدک مورد استفاده قرار می‌گیرد.با حضور بیش از ۳۲۰۰ شرکت در آن، بیشترین مقدار معامله سهام را نسبت به هر بازار دیگری در جهان دارد.این بازار در سال ۱۹۷۱ توسط انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار NASD پایه‌گذاری شد.
بورس توکیو (Tokyo Stock Exchange)
جایگاه سوم در لیست بزرگترین بازارهای بورس دنیا متعلق به Tokyo Stock Exchange است.این بازار که با نماد TSE نیز شناخته می‌شود در سال ۱۸۷۸ پایه گذاری شد و بزرگترین بازار بورس در کشور ژاپن می‌باشد.در دوران جنگ جهانی دوم بازار بورس توکیو با مشکلاتی روبرو شد که باعث شد بین آگوست ۱۹۴۵ تا آپریل ۱۹۴۹ به دلیل مشارکت ژاپن در جنگ تعطیل باشد.در سال ۱۹۴۹ به نام مالک آن یعنی شرکت Japan Exchange Group تغییر نام داد.
بازار بورس توکیو با بورس‌های مختلفی در دنیا از جمله بورس لندن همکاری دراد.امروزه بیش از ۳۵۷۵ شرکت در بورس توکیو فعالیت می‌کنند و سرمایه TSE بالغ بر ۶.۲۲ تریلیون دلار است.شاخص اصلی بورس توکیو NIKKEI 225 است. شامل لیستی از برترین شرکتهای ژاپنی مانند Honda Motor Co, Toyota Motor Corp و Sony Corp می‌باشد.این بازار در توکیوی ژاپن واقع شده و سومین بورس معتبر دنیا با 2 هزار و 292 شرکت پذیرفته شده و بازاری به ارزش 8/3 تریلیون دلاربه حساب می‌آید.
بورس شانگهای (Shanghai Stock Exchange)
بورس شانگهای یکی از سه بازار بورس مستقل در کشور چین است.Shanghai Stock Exchange که به آن SSE نیز گفته می‌شود در کنار بورس‌های Shenzhen و Hong Kong در جمهوری خلق چین فعالیت می‌کنند.باوجود اینکه بورس شانگهای تنها در سال ۱۹۹۰ تاسیس شده است، در جایگاه چهارم بزرگترین بازارهای بورس دنیا قرار گرفته است.بازار بورس در چین در سال ۱۸۶۶ تاسیس شد ولی در سال ۱۹۴۹ به علت انقلاب چین تعطیل شد.در مارچ سال ۲۰۱۸ سرمایه بازار بورس شانگهای ۵.۰۱ تریلیون دلار بوده است.
در لیست شرکت‌های بورس شانگهای دو نوع لیست A و B وجود دارد که در لیست A سهام به یوان معامله می‌شوند و در لیست B سهام به دلار امریکا معامله می‌گردد.سهام موجود در لیست A تنها با سرمایه گذاری داخلی قابل خرید و فروش هستند.سهام شرکت‌های موجود در لیست B را افراد و سرمایه گذاران خارجی نیز می‌توانند خرید و فروش کنند.شاخص اصلی برای اندازه گیری بورس شانگهای SSE Composite است.
این لیست شامل بزرگترین شرکت‌های بورس شانگهای مانند PetroChina, Industrial and Commercial Bank of China و Agricultural Bank of China می‌باشد.بورس شانگهای پس از توسعه اقتصاد چین اهمیت بالایی یافته و از سوی اهل بازار سرمایه رصد می‌شود.سال‌های سال درهای بازارسرمایه چین به روی سرمایه گذاران خارجی بسته بود، اما این روزها اوضاع در حال تغییر است.
بازار بورس هنگ کنگ (Hong Kong Stock Exchange)
بازار بورس هنگ کنگ یا SEHK در سال ۱۸۹۱ توسط انجمن کارگزاران هنگ کنگ تاسیس شد و در سال ۱۹۱۴ به نام بورس هنگ کنگ تغییر نام داد.SEHK یکی از سه بازار بورس مستقل در چین است که ساختمان آن در سال ۲۰۱۷ به دلیل انتقال تمام معاملات به معاملات الکترونیکی تعطیل شد.بازار بورس هنگ کنگ سومین بازار بزرگ بورس در آسیا می‌باشد و در جایگاه پنجم بزرگترین بازاهای بورس دنیا قرار گرفته است.ارزش این بازار ۴.۴۶ تریلیون دلار در مارچ ۲۰۱۸ بوده است و معاملات در آن به صورت دلار هنگ کنگ انجام می‌گیرد.۱۹۵۵ شرکت در این بازار فعال هستند که ۲۰ تا از این شرکت‌ها مانند هلدینگ HSBD، AIA و هلدینگ Tencent بیشترین سهم را در کل معاملات دارند.
بورس اوراق بهادار لندن (London Stock Exchange)
بورس لندن یا LSE یک بازار اوراق بهادار واقع در لندن، پایتخت انگلستان است.این بورس در ۱۸۰۱ تاسیس شده است اما ریشه آن به سال ۱۶۹۸ برمی گردد. جایی که اولین خرید و فروش سهام کاغذی در دنیا صورت گرفت.از این لحاظ بورس لندن قدیمی‌ترین بورس دنیا می‌باشدو با فهرست‌هایی برون کشوری مانند شرکت‌های بریتانیایی، یکی از بزرگ‌ترین بورس‌های جهان به شمار می‌رود.تا پایان جنگ جهانی اول بزرگترین بازار بورس دنیا بود ولی پس از آن NYSE جای آن را گرفت.حالا در جایگاه ششم بزرگترین بازارهای بورس دنیا قرار گرفته است.
سهام بیش از ۳۰۰۰ شرکت از ۷۰ کشور دنیا در این بازار بورس معامله می‌شود.در سال ۲۰۰۷، London Stock Exchange و بورس ایتالیا به نام Borsa Italiana با یکدیگر ادغام شدند.ارزش بازار بورس لندن ۴.۳۸ تریلیون دلار است و مهمترین شاخص آن نیز FTSE 100 می‌باشد.در این شاخص ۱۰۰ شرکت برتر بورس لندن مانند Barclays, BP و GlaxoSmithKline لیست شده اند.همچنین شاخص دیگری به نام FTSE 250 معیاری برای اندازه گیری‌های بورس لندن می‌باشد.
بورس سهام فرانکفورت
یکی از بازارهای مهم سهام دنیا این بازار است که از لحاظ سرمایه، در رتبه دوازدهم جهان قرار دارد .در فرانکفورت آلمان واقع است و توسط بورس آلمان اداره می‌شود و البته از شهرت بالایی برخوردار است.در سال 1919، شرکت‌های 89 کشور دنیا در فهرست شرکت‌های قابل معامله در بورس فرانکفورت قرار گرفته است .90 % آنها شامل شرکت‌های آمریکای شمالی و جنوبی، 01 % اروپائی، 19 % آسیائی و 6 % از استرالیا و اقیانوسیه می‌باشند .
بورس پاریس
مردم شهر تولوس در سال ۱۲۵۰ میلادی جامعه‌ای را تحت عنوان صنف شرکت‌های آسیابانی تشکیل دادند. در حدود ۹۶ سهم از سهام آن شرکت‌ها به قیمت‌هایی که مطابق با وضعیت اقتصادی و محصولات شرکت‌های آسیابانی در اطراف رودخانه گارون آن زمان انجام می‌گرفت، مبادله می‌شد.با این وجود که هیچ گونه سازمان بورسی مشخصی در پاریس وجود نداشت.اولین گزارش از سوی نمایندگان انجام مبادلات در سال ۱۶۸۴ به پادشاه ارائه شد. این روزها بورس پاریس آرام و بی صدا به فعالیتش ادامه می‌دهد.
بورس ایتالیا
بورس ایتالیا، در تاریخ ۱۶ ژانویه ۱۸۰۸ تاسیس شد. سال ۱۹۹۷ به بخش خصوصی واگذار گردید و از سال ۲۰۰۷ نیز بخشی از گروه بورس اوراق بهادار لندن می‌باشد.در سال ۲۰۰۵ شرکت‌های فهرست شده در بورس ایتالیا، در مجموع ارزشی معادل ۸۹۰ میلیارد دلار را دارا بودند.
بورس تهران
از ابتدای سال جاری بازار بورس تهران روزهای خوبی را سپری می‌کند و شاهد افزایش شاخص بورس مختلف و ثبت رکوردهای فراوانی در بورس بوده ایم. هم اکنون شاخص بورس تهران بیش از 77 هزار واحد است و بسیاری از کارشناسان افزایش شاخص بورس را پیش بینی کرده اند.
بورس استرالیا
این بورس در سال 1871 تاسیس شد و مقر آن نیز در شهر سیدنی قراردارد.بورس استرالیا در اختصار ( ASX ) نامیده می‌شود و روزانه در حدود 500 هزار معامله در آن انجام می‌شود.
بورس امارات
بخش عمده‌ای از سرمایه در گردش این بورس از سوی سرمایه گذاران ایرانی تامین می‌شد.این بازار به شدت وابسته به بازار جهانی است و با کوچک‌ترین تغییر بازار نیویورک متحول می‌شود.

معتبر‌ترین بورس‌های جهان از لحاظ ارزش بازار، شرکت‌های ثبت شده، و قدمت فعالیت مورد ارزیابی قرار گرفته اند:
معتبر‌ترین بورس‌های جهان
سخن آخر
آشنایی با معتبر‌ترین بورس‌های جهان از نظر درآمد می‌تواند به دید مناسبی به فعالان اقتصادی دهد. هرچند مقایسه کردن کسب و کارهای کوچک با چنین کسب و کارهای بزرگی کار درستی نیست؛ اما می‌توان با الگوبرداری از برخی آن‌ها به ویژه در مورد بازاریابی و مدیریت، موفقیت‌های بزرگی را بدست آورد.

بازار بورس شاخص‌های بورس / اصلی | شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز

علل توقف نمادهای بورسی

ا- برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه
مجمع عمومی عادی سالیانه به صورت سالانه برای همه شرکت‌های بورسی جهت تصویب صورت‌های مالی و تقسیم سود نقدی بین سهامداران تشکیل می‌شود. 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت‌ها موظف به برگزاری این مجمع هستند. در بورس تهران نمادها 24 تا 48 ساعت کاری قبل از برگزاری مجمع متوقف می‌شوند.
پس از برگزاری مجمع نیز شرکت موظف است افشای اطلاعات را بر روی سامانه کدال قرار دهد. حداکثر 2 روز کاری زمانی است که نماد باید در بورس به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود.
اگر در مجمع عمومی عادی به غیر از موارد گفته شده، مصوبات دیگری نیز وجود داشته باشد، بر اساس آنها محدودیت دامنه نوسان در زمان بازگشایی اعمال خواهد شد.
٢- برگزاری مجمع عمومی فوق العاده
کاهش یا افزایش سرمایه شرکت‌ها باید در زمان برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به تصویب برسد. نمادها برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده یک روز معاملاتی قبل از برگزاری مجمع متوقف می‌شوند. سهم پس از افشای اطلاعات مجمع در کدال حداکثر تا ۲ روز بعد از افشای اطلاعات در صورتی که تصمیمات منجر به تغییرات سرمایه نشود، باید بازگشایی شود. اگر موضوع مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه به هر دلیلی مانند تجدید ارزیابی و یا آورده نقدی باشد، نماد سهم در زمان بازگشایی با کشف قیمت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. در غیر این صورت بازگشایی سهم بصورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان و بر اساس نظر و تایید ناظر بازار خواهد بود.
٣- نوسان قیمت پایانی یک نماد بیش از ۲۰ درصد
اگر طی ۵ روز کاری متوالی، قیمت پایانی یک سهم بیش از ۲۰ درصد نوسان مثبت یا منفی داشته باشد. نماد سهم در بورس متوقف و بسته می‌شود. در این حالت نماد به مدت ۶۰ دقیقه در وضعیت سفارش گیری قرار می‌گیرد و سپس معاملات سهم از سر گرفته می‌شود.
۴- نوسان قیمت پایانی یک سهم بیش از ۵۰ درصد
اگر طی ۱۵ روز کاری متوالی، قیمت پایانی یک سهم بیش از ۵۰ درصد نوسان در جهت مثبت یا منفی داشته باشد، معاملات سهم متوقف می‌شود. در این حالت شرکت باید یک کنفرانس اطلاع رسانی بر روی سایت کدال داشته باشد. در صورت شفاف سازی درست نماد، حداکثر ۲ روز کاری بعد از توقف با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.
در صورت بسته شدن نماد به دلیل نوسان 50 درصدی، معاملات کلیه اوراق بهادار مرتبط با آن نماد (حق تقدم سهام و اوراق مشتقه) نیز متوقف می‌‌شود. در این بین سرمایه گذاران و تحلیل گران می‌توانند سوالات خود را از طریق کارگزاری‌ها و مشاور سرمایه گذاری‌ها در مورد وضعیت شرکت در سایت تدان مطرح کنند و ناشر باید در این باره شفاف سازی کند.
۵- افشای اطلاعات با اهمیت گروه «الف» و «ب»
اگر شرکتی قصد افشای اطلاعات با اهمیت بر روی سایت کدال را داشته باشد نماد مربوطه بسته و معاملات آن متوقف می‌شود. این اطلاعات با اهمیت می‌تواند در دو دسته اطلاعات با اهمیت گروه (الف) یا (ب) دسته بندی شوند. نحوه بازگشایی نماد پس از توقف با توجه به دلیل بسته شدن سهم، تفاوت دارد.
دلایلی که سبب افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف خواهد شد:
1- تعلیق یا توقف تمام یا بخشی از فعالیت شرکت
2- شروع مجدد فعالیت متوقف یا تعلیق شده
3- بهره برداری از طرح‌ها و پروژه‌های جدید
4- اعلام ورشکستگی شرکت
5- نتایج برگزاری مناقصه یا مزایده
6- تحصیل یا واگذاری سهام شرکت دیگر
7- تغییر در ترکیب سهامداران عمده
8- تعدیلات سنواتی
دلایلی که سبب افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب خواهد شد:
1- برگزاری مناقصه یا مزایده
2- شرکت در مناقصه یا مزایده
3- پذیرش تعهدات جدید یا اتمام تعهدات قبلی
4- تغییرات در ترکیب تولید یا فروش محصولات
5- وضعیت مشتریان یا عرضه‌کنندگان عمده شرکت
6- پیشنهاد پرداخت سود یا تغییر سیاست تقسیم سود
7- تغییر حسابرس
8- تصمیم هیئت مدیره برای بازخرید سهم یا فروش سهام خزانه
اگر افشای اطلاعات گروه «ب» باشد، سهم باید در همان روز کاری یا حداکثر یک روز پس از افشای اطلاعات با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود.
اگر افشای اطلاعات گروه «الف» باشد، نماد روز کاری بعد از افشای اطلاعات بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

فیلم‌های آموزشی

علی زارعی

معرفی کتاب "فرصتهای آموزشی در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های اجتماعی" / مولف:علی زارعی

! چگونه در بورس ایران پول پارو کنیم

سوالات بورسی قسمت اول-تاثیر مجمع بر قیمت سهام-سرمایه در بورس ده برابر می‌شود؟

معرفی نماد سهام برای خرید در 20 اردیبهشت

بقیه فعالان

سیدجوادخادم زاده 

آموزش فیلتر نویسی در بورس - علی ابراهیمی - فرادرس

تحلیل تکنیکال زبان فارسی بایگانی | فراچارت: آموزش بورس و بازارهای مالی

مدرسه بورس – آموزش بورس به روشی نوین

farvahar-tarahhomi.com

آموزش تحلیل بنیادی بورس تهران با یوسف دهقانی

ردیف عنوان لینک حجم
1 آشنایی با مفهوم و روش تحلیل بنیادی دانلود 15MB
2 آشنایی با صنایع بورس تهران دانلود 180MB
3 آشنایی با عوامل اقتصاد کلان موثر بر بورس تهران دانلود 48MB
1-4 آشنایی با صورت‌های مالی (بخش اول) دانلود 100MB
2-4 آشنایی با صورت‌های مالی (بخش دوم) دانلود 167MB
3-4 آشنایی با صورت‌های مالی (بخش سوم) دانلود 150MB
1-5 درک نسبت‌های مالی (بخش اول) دانلود 47MB
2-5 درک نسبت‌های مالی (بخش دوم) دانلود 62MB
3-5 درک نسبت‌های مالی (بخش سوم) دانلود 45MB
4-5 درک نسبت‌های مالی (بخش چهارم) دانلود 50MB
6 طریقه بدست آوردن اطلاعات از منابع معتبر دانلود 134MB
1-7 درک و طریقه استفاده از مفهوم p/b دانلود 71MB
2-7 درک و طریقه استفاده از مفهوم p/s دانلود 74MB
3-7 درک و طریقه استفاده از مفهوم p/e دانلود 122MB
8 افزایش سرمایه و روش‌های آن دانلود 51MB
9 فایل اکسل صورت‌های مالی دانلود

 

 

بورس در شبکه‌های اجتماعی

بورس در ایتا

بورس در سروش

وب سایت‌های

قیمت طلا, قیمت سکه, قیمت دلار - شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز

TSETMC شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

آموزش وب سایت مدیریت فناوری بورس تهران | آموزش سایت tsetmc.com|خانه تدبیر و اندیشه

بورس اوراق بهادار تهران | Tehran Stock Exchange

بورس کالای ایران

سامانه سهام عدالت - سازمان خصوصی سازی

پایگاه اطلاع‌رسانی و تحلیلی - بورس24 - Bourse24.ir

دنیای بورس | فوری‌ترین تحلیل‌های بورسی

فرابورس ایران مشارکت شما در ثروت‌آفرینی

سهام یاب

پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران

Seo.ir | سازمان بورس و اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار تهران | Tehran Stock Exchange

Our International Offerings | FOREX.com

سامانه جامع اطلاعات مشتریان بازار سرمایه ایران

سجام | سامانه جامع اطلاعات مشتریان

احراز هویت الکترونیک    احراز هویت غیر حضوری (الکترونیکی) سجام    آپ

ثبت نام در سامانه سجام

سهام عدالت

شرکت‌های بزرگ ایران

رتبه ۵۰۰ شرکت بزرگ ایران 1398

در مجموع ۱۴ شرکت بالای فهرست ۹/ ۵۰ درصد جمع فروش صد‌شرکت را شکل می‌دهد که این امر نشان‌دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکت‌های بزرگ ایران است. در رتبه‌بندی شرکت‌ها، علاوه بر شاخص «میزان فروش»، ۳۲ شاخص دیگر نیز سنجیده می‌شود. براساس جزئیات اعلام شده، ۱۰ شرکت اول رتبه‌بندی (براساس بالاترین رتبه فروش) به ترتیب شامل «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ)»، «‌شرکت پالایش نفت اصفهان»، «شرکت پالایش نفت بندرعباس»، «بانک ملت (هلدینگ)»، «شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ)»، «شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (هلدینگ)»، «شرکت نفت ستاره خلیج فارس»، «شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان (هلدینگ)»، «شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هلدینگ)» و «بانک صادرات ایران (هلدینگ)» می‌شود. اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی حاکی از آن است که ۱۰شرکت ابتدای فهرست، فروشی معادل ۲۲ برابر فروش ۱۰شرکت انتهای فهرست دارند. از سوی دیگر، در انتهای فهرست، فروش صدمین شرکت ۱۵,۱۲۷ میلیارد‌ریال بوده است، این در حالی است که صدمین شرکت سال قبل ۱۰.۳۱۴ میلیارد ریال فروش داشته است. به عبارت دیگر، حداقل فروش لازم برای ورود به جمع صدشرکت برتر ۴۷ درصد رشد داشته است.
با توجه به عمومیت فهرست شرکت‌های برتر ایران و وجود انواع شرکت‌های تولیدی، خدماتی، بیمه‌ای، سرمایه‌گذاری و بانک‌های شرکت‌کننده در این رتبه‌بندی، برای همگن کردن رقم فروش این شرکت ‌ها، مجموع درآمد‌های عملیاتی شرکت لحاظ شده است. در مورد بانک‌ها از مجموع درآمدهای مشاع و غیرمشاع آنها استفاده می‌شود و مجموع درآمد‌های بیمه‌ای و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌‌ها نیز در مورد شرکت‌های بیمه‌ای لحاظ می‌شود. پس از گزینش و رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص «میزان فروش»، این شرکت‌ها بر اساس میزان فروش به دسته‌های صدتایی تقسیم می‌شوند و شرکت‌های هر دسته بر اساس ۳۲ شاخص دیگر مقایسه و رتبه‌بندی می‌شوند. به این صورت شرکت‌هایی با هم مقایسه می‌شوند که از نظر اندازه تا حدودی به هم نزدیک هستند. دسته ‌بندی شاخص‌ها شامل «شاخص‌های اندازه و رشد شرکت»، «شاخص‌های سودآوری و عملکرد»، «شاخص‌های بهره‌وری»، «شاخص‌های صادرات»، «شاخص‌های نقدینگی»، «شاخص‌های بدهی» و «شاخص‌های بازار» است.
یکی از ویژگی‌های شرکت‌های بزرگ توجه به تحقیق و پژوهش است، در ماده ۲ اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به این نکته اشاره شده که ۲۵ درصد از عایدات شرکت‌ها باید صرف تحقیق و توسعه شود، اقدامی که اجرایی کردن آن پایداری بنگاه‌های تولیدی را به همراه خواهد داشت. به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، بنگاه‌های بزرگ به دنبال نوآوری هستند که درخصوص آن ۱۰ اصل مشترک دارند که شامل «مدل سود، شبکه، ساختار مدرن، عملکرد محصول، سیستم محصول، خدمات، برند و...» می‌شود. کیانی بختیاری درباره پیشینه رتبه‌بندی شرکت‌ها در کشور نیز اظهار کرد: این شیوه رتبه‌بندی در سال ۷۷ که نخستین دوره خود را تجربه می‌کرد، به معرفی ۱۰۰ شرکت برتر کشور پرداخت، این ۱۰۰ شرکت در یک شاخص میزان فروش بررسی و معرفی شدند. به‌ تدریج و با رشد اقتصادی کشور و واحدهای تولیدی و صنعتی در ایران، تعداد شرکت‌ها به ۵۰۰ رسید و شاخص‌ها نیز رشد چشمگیری داشت و به مرور به ۳۳ شاخص رسید. وی مهم‌‌ترین اهداف برگزاری این رتبه‌بندی را در تولید اطلاعات درباره بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف‌‌سازی در فضای کسب ‌و کار، رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر تاثیرگذاری در اقتصاد ملی و گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی دانست. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درادامه افزود: براساس نتایج امسال ۱۰۰ شرکت اول بیش از ۸۸ درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده اند؛ این میزان برای ۱۰۰ شرکت دوم ۵/ ۷ درصد و برای ۱۰۰ شرکت سوم ۳/ ۲ درصد بوده است. کیانی بختیاری همچنین با اشاره به نخستین سیاست‌گذاری‌‌ها برای برگزاری ۱۰۰-IMI توضیح داد: از مهم‌‌ترین نیازهایی که در کشور وجود دارد، شفافیت آماری و درآمدی شرکت‌های ایران است. آمار شفاف و ارائه آمارهای درآمدی به توسعه کسب‌ و کار و بنگاه‌های اقتصادی در کشور منجر می‌شود.
روند ارزیابی شرکت‌ها
هر شرکت براساس ۳۳ شاخص ارزیابی می‌شود، به منظور دسته بندی و مقایسه اصولی، شرکت‌ها در دسته‌های ۱۰۰ تایی با یکدیگر مقایسه شده‌اند که این امر این امکان را به وجود می‌آورد تا شرکت‌ها به لحاظ سطح در یک سطح قرار گیرند. در رتبه‌بندی سال ۹۸ که با توجه به عملکرد مالی شرکت‌ها در سال ۹۷ ارزیابی شده، در مقایسه با دوره زمانی سال قبل این نکته مشهود است که گروه بانک‌ها و خودروسازی‌ها افت بسیاری داشته‌اند و گروه فرآوری نفتی در رتبه اول و پس از آن شرکت‌های پتروشیمی در جایگاه دوم توانسته‌اند رتبه‌های خود را بهبود دهند. درویش افزود: رصد بنگاه‌ها نشان‌دهنده آن است که به لحاظ دارایی بانک‌ها بیشترین رتبه را به خود اختصاص داده‌اند.
براساس نتایج به‌دست آمده تنها ۸ درصد از بنگاه‌های فعال در کشور بالای ۵۰۰ نفر هستند. مساله بعدی توزیع نامناسب از حیث رشته فعالیت و محل فعالیت بنگاه‌های تولیدی است، در این خصوص می‌توان به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر بخش بزرگی از بنگاه‌ها در صنایع کانی غیرفلزی و شیمیایی متمرکز شده‌اند که این امر موجب شده بنگاه‌های تولیدی ما در یک گروه خاص قرار گیرند و آسیب‌پذیر شوند.
یکی دیگر از مشکلات بنگاه‌های تولیدی به تمرکز نامطلوب بنگاه‌ها بازمی‌گردد، افزود: در حال حاضر بیشتر تمرکز بنگاه‌های تولیدی در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان، خراسان رضوی، مرکزی و البرز است؛ این در حالی است که باید برخی از بنگاه‌ها در نوار ساحلی مستقر شوند تا دسترسی به آب‌های آزاد برای آنها آسان‌تر شود. میرزایی معتقد است برای تداوم تولیدات صنعتی چند تحول باید صورت گیرد که یکی از این تحولات به شکل‌گیری در سطح بازار حرفه‌ای مربوط می‌شود. به گفته میرزایی، باید هزینه مدیران خوب پرداخت شود، همان‌طور که ما در بخش‌های مختلف ورزشی هزینه مربیان خوب ورزشی را پرداخت می‌کنیم. مساله بعدی کمک به R&D شرکت‌ها است و در نهایت باید بر جذب نوآوری تمرکز کرد. در ادامه این مراسم محمدباقر عالی رئیس هیات عامل ایدرو نیز در یک اقدام متفاوت به جای سخنرانی خواستار آن شد تا شرکت‌های برگزیده درخواست و نظرات خود را مطرح کنند تا شرایط برای رسیدگی به مشکلات این شرکت‌ها به وجود‌ آید. با توجه به درخواست رئیس هیات عامل ایدرو برخی از شرکت‌های برگزیده هنگام دریافت جایزه برخی از مشکلات خود از جمله موانعی که در مسیر صادرات با آن روبه‌رو هستند و قوانین و مقرراتی زائد که برای آنها چالش‌برانگیز شده است را مطرح کردند.
در رتبه‌بندی امسال ۱۰ شرکت پیشرو معرفی شدند. معیار اصلی در انتخاب شرکت‌های پیشرو تغییر رتبه فروش شرکت‌های فهرست صد شرکت برتر ایران طی چهار سال اخیر است. فهرستی که براساس معیار اصلی فوق‌الذکر تهیه می‌شود، با توجه به معیارهای دیگری پالایش می‌شود. این معیارها عبارتند از: وجود اطلاعات شرکت در رتبه‌بندی شرکت‌ها برای حداقل سه سال اخیر، منفی نبودن تغییر رتبه فروش شرکت در سال اخیر و زیان‌ده نبودن شرکت. پس از انجام این مراحل، فهرست به‌دست آمده توسط کمیته‌ای از خبرگان صنعت و محیط کسب و کار مورد بررسی قرار گرفته و ۱۰ شرکتی که بهترین نتایج را کسب کرده باشند، به‌عنوان شرکت‌های پیشرو شناسایی و معرفی می‌شوند. ۱۰ شرکت پیشرو در رتبه‌بندی سال ۱۳۹۸ شامل شرکت گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد، شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت پالایش نفت بندرعباس، شرکت گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است.
بیشترین صعود رتبه
در رتبه‌بندی سال ۱۳۹۸، شرکت پخش هجرت، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد (هلدینگ)، شرکت معماران تجارت آفتاب، شرکت گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان (هلدینگ)، شرکت گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد (هلدینگ)، شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، شرکت پتروشیمی فن‌آوران (هلدینگ)، شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، شرکت آهن و فولاد ارفع و شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر (هلدینگ) بیشترین صعود رتبه را ثبت کرده‌اند. البته رتبه‌های سال قبل لحاظ شده در گزارش، بر اساس اطلاعات تجدید ارائه شده در صورت‌های مالی سال جاری شرکت‌ها و صرفا بین شرکت‌های حاضر در رتبه‌بندی سال جدید است. در نتیجه در مورد بعضی از شرکت‌ها ممکن است رتبه سال قبل آنها در این گزارش، با آنچه در گزارش سال گذشته آمده است، متفاوت باشد.
شرکت‌های تازه‌وارد
در رتبه‌بندی امسال، شرکت پخش هجرت، شرکت معماران تجارت آفتاب، شرکت گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان (هلدینگ)، شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان، شرکت فولاد سیرجان ایرانیان، شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه و شرکت فولاد آلیاژی ایران (هلدینگ) شرکت‌های تازه وارد در فهرست صد شرکت اول هستند. منظور از شرکت‌های تازه‌وارد شرکت‌هایی است که در سال جاری به فهرست صد شرکت اول راه یافته‌اند.
بیشترین رشد فروش
اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی نشان می‌دهد که در رتبه‌بندی امسال شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، شرکت پخش هجرت، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد (هلدینگ)، شرکت گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان (هلدینگ) و شرکت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد (هلدینگ) بیشترین رشد فروش را ثبت کرده‌اند.
بالاترین ارزش افزوده
مطابق اطلاعات رتبه‌بندی سال ۱۳۹۸ شرکت‌هایی که بالاترین ارزش‌افزوده را ثبت کرده‌اند، شامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ)، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ)، بانک ملت (هلدینگ)، شرکت مخابرات ایران (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (هلدینگ)، شرکت گروه مپنا (هلدینگ)، شرکت ملی صنایع مس ایران (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (هلدینگ) و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هلدینگ) است.
بیشترین دارایی
در رتبه‌بندی امسال شرکت‌ها از لحاظ بیشترین دارایی نیز طبقه‌بندی شده‌اند. بر این اساس بانک ملت (هلدینگ)، بانک صادرات ایران (هلدینگ)، بانک تجارت (هلدینگ)، بانک کشاورزی (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان (هلدینگ)، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ)، بانک پارسیان (هلدینگ)، بانک پاسارگاد (هلدینگ)، بانک رفاه کارگران (هلدینگ) و شرکت گروه مپنا (هلدینگ) بیشترین دارایی را ثبت کرده‌اند.
بالاترین اشتغا‌ل‌زایی
نتایج رتبه‌بندی سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان (هلدینگ)، شرکت ایران خودرو (هلدینگ)، شرکت سایپا (هلدینگ)، بانک صادرات ایران (هلدینگ) و بانک ملت (هلدینگ) بالاترین اشتغا‌ل‌زایی را داشته‌اند.
بیشترین سودآوری
مطابق اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ)، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ)، بانک ملت (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (هلدینگ) و شرکت پالایش نفت اصفهان بیشترین سودآوری را داشته‌اند.
بیشترین بازده فروش
در رتبه‌بندی سال ۱۳۹۸ شرکت‌ها به لحاظ بیشترین بازده فروش نیز تقسیم‌بندی شده‌اند. بر این اساس، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (هلدینگ)، شرکت پتروشیمی خارگ، شرکت پتروشیمی فن‌آوران (هلدینگ)، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ) بیشترین بازده فروش را داشته‌اند.
بیشترین صادرات
به لحاظ بیشترین صادرات نیز شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ)، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری غدیر (هلدینگ)، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هلدینگ) و پتروشیمی زاگرس در رتبه اول تا پنجم قرار دارند.
بالاترین ارزش بازار
از لحاظ بالاترین ارزش بازار نیز شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ)، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس(هلدینگ)، شرکت تجارت (هلدینگ)، شرکت ملی صنایع مس ایران (هلدینگ) و شرکت پتروشیمی مارون (هلدینگ) در رتبه‌های اول تا پنجم قرار گرفته‌اند.
شرکت‌های برتر از نظر رشد سریع
در رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران، ۵ شرکت برتر از نظر رشد سریع بین صد شرکت دوم نیز معرفی شده‌اند که شامل شرکت آلومینای ایران، شرکت اندیشه‌نگار پارس، شرکت باما، شرکت بهره‌برداری و تعمیراتی مپنا و شرکت توسعه بازرگانی برنا است. معیار اصلی در انتخاب شرکت‌های برتر از نظر رشد سریع، تغییر رتبه فروش شرکت‌های فهرست صد شرکت دوم طی چهار سال اخیر است. فهرستی که بر اساس معیار اصلی اشاره شده تهیه می‌شود، با توجه به معیارهای دیگری پالایش می‌شود. این معیارها عبارتند از: وجود اطلاعات شرکت در رتبه‌بندی شرکت‌ها برای حداقل سه سال اخیر، منفی نبودن تغییر رتبه فروش شرکت در سال اخیر و زیان‌ده نبودن شرکت. پس از انجام مراحل فوق، فهرست به‌دست آمده توسط کمیته‌ای از خبرگان صنعت و محیط کسب وکار مورد بررسی قرار گرفته و پنج شرکتی که بهترین نتایج را کسب کرده باشند به‌عنوان شرکت‌های برتر از نظر رشد سریع شناسایی و معرفی می‌شوند.
۱۰ شرکت برتر صادرات گرا
در رتبه‌بندی امسال ۱۰ شرکت برتر صادرات‌گرا بر اساس شاخص ترکیبی صادرات مشخص می‌شوند. این شاخص از ترکیب سه شاخص صادرات، رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش به‌دست می‌آید. بنابراین شرکت‌هایی که در سال مالی ۱۳۹۷ صادرات داشته‌اند، بر اساس شاخص ترکیبی صادرات رتبه‌بندی شده‌اند و ۱۰ شرکت اول فهرست، به‌عنوان شرکت‌های صادرات‌گرا شناخته می‌شوند. شرکت بازرگانی صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت پتروشیمی خارگ، شرکت پتروشیمی رازی، شرکت پتروشیمی زاگرس، شرکت پتروشیمی لاله، شرکت سرمایه‌گذاری ایران، شرکت شیرین دارو، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت لوله گستر خادمی و شرکت معماران تجارت آفتاب ۱۰شرکت برتر در این بخش معرفی شده‌اند.
۳۱ گروه صنعتی
در همایش امسال شرکت‌ها به ۳۱ گروه صنعتی نیز تقسیم‌بندی شده‌اند. مقایسه گروه‌های صنعتی از نظر میزان فروش (درآمد) نشان می‌دهد گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۹/ ۱۷درصد سهم در جایگاه اول، گروه فرآورده‌های نفتی با ۵/ ۱۷درصد سهم در جایگاه دوم و گروه پتروشیمی با ۱۴درصد سهم در جایگاه سوم است. کمترین سهم فروش نیز مربوط به گروه صنایع سلولزی است. سه گروه صنعتی از نظر سودآوری شامل گروه پتروشیمی با ۲۸درصد سهم، گروه فلزات اساسی با ۲۱درصد سهم و گروه فرآورده‌های نفتی با ۱۴درصد سهم است. سه گروه صنعتی اول از نظر ارزش افزوده شامل گروه پتروشیمی با ۱۸درصد سهم، گروه فلزات اساسی با ۱۶درصد سهم و گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۱۴درصد سهم است. از نظر دارایی‌ها نیز سه گروه اول شامل گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۵۱درصد سهم، گروه پتروشیمی با ۸درصد سهم و گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی با ۶درصد سهم است. سه گروه صنعتی از نظر بازده فروش (حاشیه سود) شامل گروه فلزات اساسی با ۳۸درصد، گروه اکتشافات، استخراج و خدمات جنبی با ۷/ ۳۷درصد و گروه واسطه‌گری‌های مالی با ۳۶درصد حاشیه سود هستند. میانگین بازده فروش ۳۱ گروه صنعتی معادل ۷۷/ ۱۵درصد است. سه گروه صنعتی اول از نظر اشتغا‌ل‌زایی (تعداد کارکنان) شامل گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۱۹درصد سهم، گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو با ۱۴درصد سهم و گروه فلزات اساسی با ۸درصد سهم است. سه گروه صنعتی اول از نظر صادرات نیز شامل گروه پتروشیمی با ۴۳درصد سهم، گروه فرآورده‌های نفتی با ۲۲درصد سهم و گروه فلزات اساسی با ۱۵درصد سهم است. سه گروه صنعتی اول از نظر شاخص بهره‌وری کل شامل گروه فلزات اساسی با ۵۷/ ۱واحد، گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی با ۵۶/ ۱واحد و گروه واسطه‌گری‌های مالی با ۵۴/ ۱واحد است. سه گروه صنعتی اول از نظر شاخص بهره‌وری کل عوامل نیز شامل گروه واسطه‌گری‌های مالی با ۷واحد، گروه پتروشیمی با ۵/ ۵واحد و گروه فرآورده‌های نفتی با ۶/ ۴واحد است. سه گروه صنعتی اول از نظر شاخص بهره‌وری نیروی انسانی نیز شامل گروه انرژی با ۱۵ واحد، گروه فرآورده‌های نفتی با ۱۴واحد و گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی با ۱۳ واحد است. سه گروه صنعتی اول از نظر شاخص بهره‌وری سرمایه نیز شامل گروه موسسات بیمه‌ای با ۲۵ واحد، گروه واسطه‌گری‌های مالی با ۱۶واحد و گروه خدمات فنی و مهندسی با ۱۵ واحد است. اگر پراکندگی استانی ۵۰۰شرکت بزرگ ایران را بر اساس «تعداد شرکت» (با در نظر گرفتن محل کارخانه) لحاظ قرار دهیم، استان تهران با ۲۳۹شرکت در ردیف اول قرار دارد. پس از آن استان‌های اصفهان با ۳۵شرکت و خوزستان با ۲۴ شرکت در ردیف‌های دوم و سوم قرار دارند. استان هرمزگان با ۲۱ شرکت و قزوین با ۱۶ شرکت در رده چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.

رتبه بندی 500 شرکت برتر ایران

رتبه 500 شرکت بزرگ ایران

لیست شرکت‌های حوزه گروه بازرگانی | ایران استخدام

تجربیات شخصی


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم