Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ علوم انسانی / سیاست

عبرتهای عاشورا از نگاه مقام معظم رهبری


http://www.saelin18.com/?p=1708

 http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=25387

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2920

 

 یکی از مهمترین موضوعاتی که در ایام محرم به ویژه عاشورا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد علل این واقعه بزرگ تاریخی است. در این میان علمای اسلام (شیعه و سنی) از زوایای مختلفی به این رخداد نگریسته‎اند اما منظر مقام معظم رهبری با توجه به ویژگی‎های علمی و موقعیتی و نگاه کلان ایشان از اهمیت ویژه‎ای برخوردار می‌باشد.

ایشان در سال‎های متوالی در این موضوع سخنرانی نموده‎اند لیکن فصل مشترک همه سخنرانی‎ها در خصوص علل وقوع این حادثه تاریخی را می‌توان در عدم قدرت تحلیل، جامعه اسلامی دانست.از مهمترین عواملی که موجبات تسلط دشمنان را سبب می‌شود عدم درک درست و فهم صحیح حوادث قبل از وقوع به شمار می‌رود به عبارت دیگر در تمامی میادین انسان عاقل قبل از وقوع حوادث پیش‌بینی‎های لازم را انجام داده و در جهت تسلط بر اوضاع همت می‌گمارد. رهبری می‌فرمایند: «شما به حادثه‌ی کربلا نگاه کنید. بسیاری از مسلمانانِ دوران اواخر شصت ساله‌ی بعد از حادثه‌ی هجرت - یعنی پنجاه ساله‌ی بعد از رحلت نبی مکرم - از حوادثی که می‌گذشت، تحلیل درستی نداشتند.»

یقیناً عکس‌العمل بعد از تحلیل و درک درست از شرایط و موقعیت‎هاست، ایشان می‌فرمایند «چون تحلیل نداشتند عکس‌العمل نداشتند. لذا میدان، باز بود جلوی کسانی که هر کاری می‌خواستند، هر انحرافی که در مسیر امت اسلامی به وجود می‌آوردند» نتیجه این امر را روی کار آمدن یزید است «یک فرد فاسقِ فاجرِ بدنامِ رسوا - جوانی که هیچ یک از شرایط حاکمیت اسلامی و خلافت پیغمبر در او وجود ندارد و نقطه‌ی عکس مسیر پیغمبر در اعمال او ظاهر است - بشود رهبر امت اسلامی و جانشین پیغمبر! ببینید چقدر این حادثه امروز به نظر شما عجیب می‌آید؟ آن روز این حادثه به نظر مردمی که در آن دوران بودند، عجیب نیامد.»

هرچند مهمترین وظیفه خواص قدرت تحلیل است زیرا خواص وظیفه رصد کردن امور اجتماعی و سیاسی جامعه را بر عهده دارند آنان هستند که برگزیدگان قوم‎اند همانطور که در آیات و روایات به کرات این مسئله مورد تنبه قرار گرفته است و عاقبت هر قومی به خواص آن جامعه حواله شده است. «خواص احساس خطر نکردند. بعضی هم که شاید احساس خطر می‌کردند، منافع شخصی‌شان، عافیت‌شان، راحتی‌یشان، اجازه نداد که عکس‌العملی نشان بدهند» پس خواص دو دسته هستند برخی، به جهت عدم تحلیل صحیح و برخی به جهت منافع دنیوی با یزیدیان کنار آمده یا سکوت اختیار می‌کنند که نتیجه هر دو منافع دشمن را تامین می‌کند. بنابراین نتیجه عکس‌العمل که ملزوم عدم تحلیل و درک درست است میدان را برای دشمن باز کرده و غفلت بر حکومت اسلام چیره می‌گردد و در نهایت موجبات روی کار آمدن یزید و یزیدیان را فراهم می‌سازد و حتی کار بجایی می‌رسد که اکثریت مردم با یزید دست بیعت می‌دهند. «این به نظر شما امروز خیلی عجیب می‌آید؛ آن روز به نظر بسیاری از آن مردم، عجیب نیامد. عجب! یزید خلیفه شد و مأمورین غلاظ و شداد را گذاشتند در اطراف دنیای اسلام که از مردم بیعت بگیرند. مردم هم دسته دسته رفتند بیعت کردند؛ علما بیعت کردند، زهّاد بیعت کردند، نخبگان بیعت کردند، سیاستمداران بیعت کردند. در یک چنین موقعیتی که این قدر غفلت بر دنیای اسلام حاکم است که خطر را درک و استشمام نمیکنند»

اما در این وانفسا امام حسین علیه السلام چه کاری باید انجام دهد «کسی مثل حسین‌بن‌علی که مظهر اسلام است، نسخه‌ی بی‌تغییر پیغمبر مکرم اسلام است - حسین منّی و انا من حسین - در این شرایط چه کار باید بکند؟ او باید کاری کند که دنیای اسلام را - نه فقط آن روز، بلکه در طول قرنهای بعد از آن - بیدار کند؛ آگاه کند؛ تکان بدهد. این تکان با قیام امام حسین شروع شد.» رهبر انقلاب هدف قیام امام حسین ع را بیداری دنیای اسلام در طی قرنها بر می‌شمارند که به راستی با مراجعه به قیام‎های و اعتراضات در طول تاریخ اسلام علیه استکباران و استثماران به صورت مستقیم  و و غیر مستقیم از اعتراض زید بن ارقم و انس بن مالک و عبدالله بن عفیف،  افشاگری‏های حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س)، قیام مردم مدینه (واقعه حره)،‌ قیام توابین ... تا انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان و همین اواخر انقلاب اسلامی انصار حزب الله یمن. از اینها گذشته نهضت امام حسین ع از نظر رهبران مذهبی قابل تأمل است. براستی چرا عاشورا در هند تعطیل رسمی است؟ در هندی که مسلمانان در اقلیت هستند چه برسد شیعیان این کشور آیا به خاطر نگاه و تأثیر رهبر انقلابیون هند به قیام عاشورا است.

آنچه در این نوشتار گذشت اهتمام بالخصوص تمامی احاد مسلمانان به تحلیل سیاسی امور پیرامونی را می‌طلبد در این خصوص کتب و مقالاتی بیشماری نوشته شده که در اینجا و با توجه به بحثی که گذشته  کتابی برای روش نظام‌مند تحلیل سیاسی از ویژگی‌های کتاب این است که علاوه‌بر ویژگی‌های مهارتی، کاربرد آن در سخنان رهبر انقلاب به صورت مصداقی نشان داده شده است. کتاب دستینه‌ای راه‌گشا برای جوانان دانشجو و فعالان سیاسی است و این‌قدر کاربردی هست که می‌شود از روی دسته‌بندی آن، تحلیل‌های سیاسی رایج و مرسوم را نقد کرد.

 

مراجعه به کتاب، درسی که حسین (ع) به انسانهاآموخت (یک بررسی تحقیقی و جامع در باره اصیل‌ترین انقلابهای خونین جهان) .‎هاشمی نژاد، سیدعبدالکریم [شهید]، تهران، فراهانی، چاپ پنجم، 1347، 464ص.
(در بخش پایانی این کتاب نهضت حسین (ع) از نظر رهبران مذهبی، علمی و سیاسی جهان را تشکیل می‌دهد که اسامی این اندیشمندان عبارت‎اند از: مسیو ماربین آلمانی، مهاتما گاندی، محمد علی جناح، لیاقت علیخان، پورشوتامداس توندون، گیبون مورخ مشهور، چارلز دیکنس، توماس کارلایل، پروفسور ادوارد براون، فردریک جمس، ل . م . بویدوژوزف فرانسوی)

http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=46510


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم