Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ علوم انسانی / فلسفه

حکمت اوج احترام به عدالت خداوند


 آیا حکمت اوج احترام به عدالت خداوند است؟
 دلیل استفاده از واژه حکمت و کتاب در قرآن
 کنکاشی در معنای حکمت
 محکمات و متشابهات قرآن
 حکمت جهان هستی در چیست؟
 حکمت نفس انسان چیست؟
 حکمت وجود مسائل در زندگی انسان‌ها


آیا حکمت اوج احترام به عدالت خداوند است؟
امروز میخوایم نگاه تازه‌ای به یک کلمه داشته باشیم و اون کلمه اینه حکمت، خود کلمه حکمت ۰۲ بار در قرآن تکرار شده است و همراه با مشتقاتش ۰۱۲ بار در قرآن آمده است در این کتاب میخوایم در مورد کلمه حکمت صحبت کنیم و تأثیر اینکه در موفقیت و زندگی ما رو به چالش بکشیم.
قبل از هر چیزی میخوام یک موضوع رو باز کنم و اون اینه که ذات واژه‌های که در دنیا هست ثابته اما همیشه درک، معنای اونا بهبود پیدا میکنه.
چون دنیا دنیاییه که همواره در حال حرکت به سمت جلو و ما هم باید یاد بگیریم معنای بیشتر و درک بهتری از کلمات و دنیای اطراف پیدا کنیم و تغییر و بهبود معنا خیلی هم خوب و عالی است.
با توجه به اینکه کلمه حکمت به تنهایی ۰۲ بار تکرار شده و مشتقاتاون آن مثل حکیم، محکم، حُُکم، احکام و … ۰۱۲ بار تکرار شده ایننشان دهنده اهمیت این کلمه در قرآن و زندگی انسان‌ها است،
پیامبر در رسالتش ۴ هدف داشت که می‌توان به تعلیم کتاب و حکمت اشاره کرد اما قبل از اینکه وارد حکمت از نگاه قرآن در زندگی بشیم بذارین اول خود کلمه کتاب رو بررسی کنیم و یک درک بهتری پیدا کنیم.
دلیل استفاده از واژه حکمت و کتاب در قرآن
سوره جِمعه آیه ۰-هُوَِ الّذِِی بَعَِثَ فِِی الْأُمّیّینَ رَسُولًًا مِنْهُمْ یَتْلُُوا عَلَیْهِمْ آیَاتهِِ وَیُزَکّیهمْ وَیُعَلّمُهُمُ الْکتَابَ وَالْحکْمَةَ…
او کسی است که در میان مردمی آموزش ندیده، پیامبری از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آن‌ها می‌خواند، پاکشان می‌سازد و به آنها کتاب و حکمت می‌آموزد…
در زمان‌های قدیم کتاب به این صورت الان وجود نداشته که بخواد معنای امروزی رو بده در واقع منظور قوانین حاکم بر جهان هستی و نظم ثبات در دنیاست و منظور از کتاب این است که چیزی که نوشته شده قانون است.
پس پیامبران به تعلیم قوانین در دنیا پرداختند و یکی از اهداف آموزش دادن قوانین ثابت در جهان هستی است،
پس منظور واضح تر از کتاب منظور قوانین و نظم است با این تعریف در ادامه می‌توانیم حکمت رو بهتر درک کنیم، حالا حکمت رو باهم بررسی می‌کنیم:
کنکاشی در معنای حکمت
ما چیزی را که اساسی و استوار باشد،“ محکم ”و دارای“ استحکام ”می نامیم. هر دو این کلمات با حکیم همریشه و در معنا مشترکند، چیزی محکم است که، یکپارچه و بدون خـُُلل و فُرََج و به اصطلاح، نشکن و بادوام باشه. مثل ساختمون، ماشین، میز و صندلی و...
پس در معنای ریشهای حکمت، مفهوم کامل و بی عیب و نقص بودن (perfect)نهفته است، مثل کالاهائی که شکستگی و نقصی ندارد و یکپارچه سالم است“ حکیم ”که مبالغه حکمت است، از نامهای نیکوی خدا به شمار می‌رود و نامهای نیکوی او کتابهای آموزشی ما در مدرسه هستی محسوب می‌شوند.
چرا که گفته اند: تخلقوا باخلاق الله )به اخلاقهای خدائی اخلاق خود را زیباکنید(. حکیم بودن خدا دلالت بر کمال مطلقش و عاری بودنش از هر عیبو نقصی می‌کند.
نام حکیم ۴۴ بار در قرآن تکرار شده که ۴۱ بار آن در وصف خدا آمده، اما نه به تنهائی، بلکه همواره در ترکیب با نامهائی دیگر، مثل: عزیزالحکیم )۴۴ با(، علیم حکیم )۱۱ بار(، حکیم خبیر )۴ بار(، تواب حکیم، حکیم حمید، و واسعا حکیما،
هر کسی که در زندگی حکمت رو دریافت کنه گوهر بسیار گرانبهایی رو دریافت کرده است، در معنای لغوی حکمت به چیزی گفته میشه که کامل و یکپارچه باشه، در واقع چیزی که محکم و استوار باشه و یکی از اسامی که خداوند داره حکیم بودن خداوند است.
بررسی واژه عزیز الحکیم در قرآن
خود کلمه عزیز به معنای ابر قدرت و صاحب عزت است در صورتی که ما از واژهٔ عزیز یه طور دیگه در جملات و معانی و مفاهیمی که مد نظرمونه در جملات روزمرمون به مخاطبینمون میگیم
اما چیزی که مد نظر ماست اینه که ما از کلمات با معانی و مفاهیم خودش در جای درست استفاده کنیم تا به احساس زیباتر و پر معناتری دست پیدا کنیم.
دلیل بررسی کلمات حکمت و… در کتابهای آکادمی
به همین خاطر هستش که ما هر روز یک کلمه رو توضیح میدیم و اونو در مسیر زندگیمون پیدا سازی می‌کنیم میخوایم به معانی و مفاهیم جدیدتری از زندگی برسیم و لذت بیشتری از لحظه لحظه زندگیمون ببریم.
در واقع خداوند ابر قدرتی است که کارش روی حکمت است اگر خداوند ثروت بدهد، توبه بپذیرید و… از روی حکمت است و براساس یک پارچگی جهان هستی است و چون خداوند حکیم است پس خداوند کامل است.
ما چه وقت میگیم محکم هستش و از واژه محکم استفاده می‌کنیم؟ وقتیکه بهش مطمئن هستیم که کامل هستش و هیچ چیزی نمیتونه اونو ازبین ببره و پاره‌‌اش کنه به همین خاط از واژه محکم استفاده می‌کنیم.
به همین خاطر خداوند در قرآن میگه به ریسمان محکم الهی چنگ بزنین تا گمراه نشین و از راه خارج نشین در آیه ۱۵۱ سوره بقره این مورد رو بیان میکنه، آرام می‌شود و تمام خواسته‌ها و آرزوهایم را به خدا م یسپارم عشق و حکمت الهی خداوند همیشه نیازهایم را به بهترین شکل فراهم می‌کند.
محکمات و متشابهات قرآن
خود کتاب قرآن هم دارای صفت حکیم است یعنی قواینی که محکم و استوار هستند و هیچ راه نفوذی ندارند و قرآن دارای دو بخش است که بسیاری از انسان‌ها در این دو قسمت دچار شک و شبهه میشن.
۱( قسمت محکمات: این قسمت از قرآن همواره محکم و استوار است و تغییری در اون نیست مثل ایمان، تقوا و…
۰( قسمت متشابهات: در این قسمت چون انسان قدرت شناخت بیشتری ندارد از تشبیهات استفاده شده است مثل قیامت مثل بهشت و جهنم و…
و دقیقاً اینجاست که انسان‌ها اکثراً دچار تشبیهات میشن و اصل موضوع رو فراموش میکنن که جلوتر هم اشاره خواهیم کرد.
حکمت جهان هستی در چیست؟
پس در واقع حکمت دنیا در این بوده که همه چیز در اون عالی باشه و استوار و هیچ راه نفوذی در این دنیا نباشد پس حکمت دنیا در روز اول تولد هر کسی زیبایی و لذت بوده است.
چون وقتی که یک کودک رو نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بدون توجه به دنیای اطرافش و تموم مسئله‌ها با حکمت این دنیا زندگی میکنه و کم کم این حکمت رو با بزرگ شدن در زندگی فراموش میکنه وگرنه حکمت دنیا چیز دیگه‌ای می‌بود از روز اول تولد یه بچه خودشو نشون می‌داد. پس اگه الان در زندگی دنیای قشنگی رو نمی‌بینی بدون که تو با حکمتموجود در این دنیا هم مسیرو هم راستا نیستی حالا اگه بخوایم حکمترو در حالت نفسانی انسان بررسی کنیم چی؟
حکمت نفس انسان چیست؟
تموم این مواردی که گفته شد برای این بود که قسمت حکمت درون انسان رو بهتر توضیح بدم حکمت حالتی نفسانی از درک، فهم. تشخیص حق از باطل است، که انسان رو به رفتاری نیکو و بی عیب و نقص هدایت می‌کند.
عمل او همچون پولادی محکم و یکپارچه خالی از خلل و سستی می‌شود پس حکمت عمل است عملی اخلاقی در ارتباط با خدا، خودمان و دیگران.
حکمت وجود مسائل در زندگی انسان‌ها
ماهیان از تلاطم دریا به خدا شکایت کردند و چون دریا آرام شد خود را اسیر صیاد دیدند تلاطم زندگی حکمت خداست از خدا دل آرام بخواهیم، نه دریای آرام،
اگر موانع و مشکلات نباشند، ما نمی‌توانیم پیشرفت کنیم در واقع سنگهایی که بر سر راهمان قرار م یگیرند، گرچه به ظاهر مشکل هستند؛ اما در واقع حقیقت چیز دیگری است؛ این تلنگر جهان هستی است برای ما، زیرا م یگوید “تو لایق بیشتر از اینها هستی ”مثلاً ما حقوقی ثابت داریم گذران زندگی می‌کنیم، به ناگهان مشکلی در کارمان پیش میاد که منجر به اخراج ما از کار می‌شود ظاهراً همه چیز افتضاح است اما به ناگاه در مسیری می‌افتیم که کاری برای خود دست و پا می‌کنیم و برای خودمان کار می‌کنیم…
و حتی درآمدمان نیز بیشتر می‌شود. جهان هستی ما را به سمت بهترین هدایت می‌کند و این داستان“ حکمت ”است .در واقع حکمت یعنی داشتن اخلاق که بدونیم، داریم چیکار می‌کنیم.
انسان ممکن است قرآن رو کامل حفظ کنه )مثل تیمور لنگ(، دکترا یا تخصص فنی در یک رشته داشته باشه یا … اما آیا میشه گفت اینا دلیل اصلی انسان و انسانیته؟
اخلاق یکی از بارزترین نمودهای عینی مسیر موفقیت
در کنار تمام موارد زندگی مهم‌ترین چیز اخلاقه که از خدا نشات گرفته باشه در دنیای امروز حکمت شاید در خیلی از موارد فراموش شده است، انسان‌ها دقیقاً به فرعیات چسبیدن، مثلاً شکیات نماز و …. اما غیبت، بد اخلاقی و … فراموش شده است در واقع حکمت اصلی نفس انسان فراموش شده است.
ما به شکیات نماز بسیار توجه می‌کنیم که مثلاً دو رکعت رو یه رکعت نخونیم تعداد سجده که به جا آوردیم دو بود یا سه تا و … اما اینقدری که به شکیات نمازمون توجه داریم، به غیبت و دروغ گویی و رفتارهای دیگمون توجه داریم؟ بحث ما اینجا این نیست که شکیات نماز رو بیخیال بشیم یا بیشتر توجه کنیم.
ده مورد از حکمت‌های انسانی از منظر قرآن
چیزی که مد نظر ماست اینه که به همون مقداری که به چیزای فرعی توجه می‌کنیم به اصلیات توجه داریم؟ به این توجه داریم که حق کسی رو نا حق نکنیم؟
به کسی منت کارای خوبمونو نگذاریم؟ یا خیلی موارد دیگه یا وقتی داریم در مورد خونواده، دوست، آشنایان، همکارامون بدگویی می‌کنیم بهش توجه داریم که داریم چیکار می‌کنیم؟ اخلاق، رفتارهای مناسب انسانی و انسانیت فراموش شده است ما چه روابطی در زندگی داریم؟ روابطی که با خدا و خود و اطرافیان داریم میشه حکمت، در سوره بنی اسرائیل آیه‌های ۰۱ تا ۴۳ خداوند ده فرمان رو میگه که در زیر بررسی می‌کنیم:
۱. توحید
۰. احسان به والدین
۴. دستگیری از خویشان
۴. پرهیز از قتل )سقط جنین و کشتن کودکان به خاطر فقر، یا کشتن بیگناهان(
۵. دوری از زنا
۱. خوردن مال یتی
۴. وفای به عهد
۸. پرهیز از تقلید کور کورانه
۳. انصاف در معامله
۱۲. با غرور راه رفتن
این ده مورد میشه حکمت انسانی و با داشتن اینا ما میتونیم انسانی رو با یه اخلاق خوب داشته باشیم.
نصایح ۱۰ گانه لقمان حکیم به فرزندش
لقمان، که به حکمتش شناخته شده است، نام سورهای از قرآن است که از آیات ۱۲ تا ۱۴ با ذکر این جمله“ :لقد آتینا لقمان الحکمه ”.…جمعاً ۱۰ نصیحت حکیمانه او به فرزندش را نقل کرده است.
از این مجموعه می‌توان فهمید معنای حکمت چیه :پرهیز از شرک، احسان به والدین، خدا را حاضر و ناظر اعمال خود دیدن اقامه صلاة، امربه معروف و نهی ازمنکر، صبر برمصیبت، خوشروئی با مردم، بی تکبرراه رفتن، میانه روی در زندگی، کوتاه کردن صدا؛ امیدواریم که بتونیم این موارد رو بیشتر در زندگیمون رعایت کنیم، و بتونیم عمل گرا باشیم که در ادامه این ویژگی رو بررسی م یکنیم.
کمتر کردن فاصله بین حرف تا عمل، ملأ شدن چه آسان، انسان شدن چهمشکل، همیشه حرف زدن راحته اما این عمل هستش که ایمان و رفتار مارو مشخص میکنه کسب علم و دانش در هر زمینه‌ای در این زمانه خیلی آسان راحت شده و حکمتی که منجر به انسان شدن ما بشه سخته البته هرکاری ابتدا به ساکن، شاید سخت به نظر بیاد.
ولی وقتی در مسیرش میوفتی و آرام آرام تکرارش می‌کنی و عمل می‌کنی بهش، و تمرین و تمرین می‌کنی بعد از چند روز کم کم جزیی از زندگیت میشه و تغییر کردن راحتتر میشه برات و به سمت زندگی بهتر و تغییرات کاربردی تر قدم بر می‌داریم.
سازگار کردن خودت با تغییرات درونی
برای مثال، ورزش کردن شاید روزای اول عضلات و ماهیچه‌هاتون گرفته میشه و شاید نسبت به روز اولی که ورزش میکردین ورزش کردن اذیت کننده میشه براتون بخاطر گرفتگی عضلات و مفاصل.
اما بعد از چند روز گرفتگیا بر طرف میشه و عضلات و ماهیچه‌های شما قویتر میشن و شما راحتتر ورزش میکنین در واقع کنار میاد سیستم بدنتون با این ورزش کردن، برای ذهن هم همینطوره ابتدا که شروع به تغییر میکنین ذهنتون مقاومت میکنه و در برابر تغییرات جدید حالت تدافعی داره اما بعد از تمرین و تکرار این سد ذهنی شکسته میشه و شما راحتتر موضوع رو قبول میکنین.
برای شما خیلی پیش اومده که با یک رفتار از یکی از اطرافیانتون چند روزی مشغول شدین .اما بعد از چند روز اون رفتار رو میپذیرین و باهاش کنار میاین دقیقاً در مورد عمل به دانسته‌ها و اعمال تغییرات جدید در سبک زندگی هم همینطوره و شما با گذر زمان و تمرین و تکرار با این تغییرات و سبک جدید ارتباط برقرار میکنین.
عیسی و یحیی )ع( از جمله معلمان حکمت
قرآن در مورد حضرت یحیی و حضرت عیسی آورده است که به آنها از همان کودکی حکمت داده شده است:
مریم -آیه ۱۲ یََا یَحْیَیٔ خُذِ الْکِتَابَ بِقُوّةٍ وَآتَیْناَهُ الْحُکْمَ صَبِیّّا
ای یحیی این کتاب را به جد و جهد تمام بگیر. و در طفولیت او را حکمت وفرزانگی دادیم .
زخرف آیه ۱۱ – وَلَمّّا جَاءَ عِیسَیٔ بِالْبَیّنَاتِ قَالَ قَدْ جِئْتُکُمْ بِالْحِکْمةَِ
با مراجعه به سوره مریم م یبینیم حکمت این دو پیامبر، همان مهربانی ویژه، پروا داری، نیکی به والدین و زورگو و عصیانگر نبودن )به رغم خشونت و سنگدلی حاکم بر روزگار رومیان( بوده است:
مریم آیات ۱۰ تا – ۱۴ یََا یَحْیَیٔ خُذِ الْکتَِابَ بِقُوّةٍ ٔ وَآتَینَْاهُ الْحُکْمَ صَبیِّّا وَحَنَانًًا مِنْ لَدُنّّا وَزَکَاةً ٔ وَکَانَ تَقِیّّا وَبَرّّا بِوَالِدَیْهِ وَلَمْ یَکُنْ جَبّارًًا عَصِیّّا
ای یحیی! کتاب را به قوت و نیرومندی بگیر و به او در حالی که کودک بود، حکمت دادیم .و از سوی خود مهرورزی ]به همه مردم[ و پاکی، و شایستگی ]به او عطا کردیم[ و او همواره پرهیزکار بود. و به پدر و مادرش نیکوکار بود و سرکش و نافرمان نبود .
مریم آیه ۴۰ – وَبَرّّا بِوَالِدَتِِی وَلَمْ یَجْعَلْنِِی جَبّارًًا شَقِیّّا )در مورد حضرت عیسی(
نسبت به مادرم نیکوکارم کرده و گردن کش و نافرمانم نکرده است.

تلاش در مسیر درست یا غلط، اهداف؟
تمام زندگی ما نیاز به حکمت و اخلاق داره وقتی بتونیم حکمت رو به درستی درک کنیم و اجرا کنیم پازل‌های زندگی ما به درستی کنار هم چیده میشه، قرار نیست برای از بین بردن چیزی در زندگی تلاش کنیم برای تبدیل شدن باید تلاش کنیم.
تلاشی که با باور درست در اون زمینه همراه باشه و مارو به مسیر دلخواهمون نزدیک تر کنه چیزی که مرسوم هست اینه که انسان‌ها تلاش میکنن اما دقیق نمیدونن در جهت مسیر درست دارن تلاش میکنن یا در جهت منفی، این نکته مهمه که درسته شما دارین تلاش میکنین اما در چه جهتی؟
برای مثال شما میخواین از شهر تهران برید شهر مشهد اما دارید راه رواشتباهی به سمت شیراز میرید و شما متوجه نیستید که این راهی که دارین میرین، شمارو به شیراز میرسونه نه مشهد و چیزی که مسلمه اینه که شما دارید تلاش میکنین و تاوان هم میدین.
اما شما در واقع هرچی دارید بیشتر تلاش میکنین و سرعتتونو بیشتر میکنین، در واقع با همون سرعت از خواستتون دارین دور میشین با اینکه تلاش و تاوان رو دارین پرداخت میکنین اما دارین از هدفتون دور میشین، به همین خاطر هدف گذاری بسیار مهمه که شما ابتدا مبدأ که هستین رو بدونین کجاست.
و بعد از اینکه وضعیتی که در اون قرار دارین رو متوجه شدین بدونین که میخواین به کدوم مقصد برسین، چطور راه رسیدن بهش رو تشخیص بدین که بی راهه نرین و اون راهی که دارین میرین دقیقاً شمارو به خواستتون برسونه و تلاش و سرعتتون در جهت خواستتون باشه و شمارو به خواستتون برسونه، سراب‌هایی که در طول مسیر بهش برخورد میکنین رو به راحتی شناسایی کنین و راه رو درست و پر انرژی و با انگیزه دنبال کنین تا در نهایت به خواستتون برسین .
معادل فارسی حکمت
اگر بخوایم معادل فارسی برای حکمت داشته باشیم اون میشه ادب داشتن، پس معنای واقعی حکمت رو بخوایم بدونیم میشه نکاتی که بهشون اشاره کردیم، اگر کسی نکاتی که گفته شد رو رعایت کنه در تمام جنبه‌های زندگی رشد خواهد کرد تصور کن نکاتی که گفته شد رو داشته باشی تو دیگه با خودت و خدای خودت در صلحی و چقد زندگیت معنای قشنگ تری پیدا میکنه ما از معنای واقعی حکمت غافل شدیم دلیلشم بر میگرده به اینکه ما خیلی چیزهارو چشم و گوش بسته قبول کردیم و در موردش فکر و تحقیقی نداشتیم.
ولی از الان به بعد دیدگاه قشنگتری نسبت به حکمت داریم و این کلمات رو کاربردی تر در زندگیمون پیاده می‌کنیم و زندگی زیباتری رو برای خودمون و اطرافیانمون مهیا می‌کنیم.
حکمت به شیوه انفاق
حتی انفاق هم نیاز به حکمت و اخلاق داره اگه آیات ۰۱۱ تا ۰۸۴ سوره بقره رو مطالعه کنیم در مورد انفاق چند خصوصیت گفته:
اینکه مبادا کسی رو که کمک کردید به کسی دیگه بگید اون کمک رو یا منتی بذارید، مبادا از چیزی که دوست نداری انفاق کنی از چیزهای که دوست داری انفاق کن وقتی ما چیزی رو انفاق می‌کنیم که بهش هیچ نیازی نداریم داریم موارد اضافه زندگیمونو م یبخشیم برای اینکه کنده بشی از چیزهای دنیای انفاق رو با حکمت و اخلاق انجام بده،
اما اعتدال داشته باش نه اینکه ضربهای به خودت وارد بشه ما زمانی به مرحله نیکو کاری می‌رسیم که از چیزهایی که دوست داریم ببخشیم.
هدف اصلی انفاق هم خود ما هستیم حکمت انفاق هم برای خود ماست و در واقع این حکمت در انفاق است ازین لحظه به بعد یاد بگیریم که بخشش داشته باشیم.
البته بخششی که منت و بی احترامی و تحقیر شخصیتی رو به دنبال نداشته باشه و چیزی رو که بخشیدیم، پیش کسی بازگو نکنیم و بزرگ ندونیمش و برای اینکه احساس خوبی داشته باشیم ببخشیم نه اینه به هرکی رسیدیم منت بگذاریم که ببین من اینو بخشیدما، دیدی چه چیزی رو بخشیدم؟ یا ازین دسته صحبتا، درسته سخت به نظر میرسه.
اما با تمرین و تکرار به این مرحله می‌رسیم که برای دل خودمون ببخشیم و برای اینکه خودمون لذت ببریم و دل یک انسانی رو شاد کنیم ببخشیم.
نیاز مهم زندگی شما به حکمت و اخلاق
تمام زندگی ما نیاز به حکمت و اخلاق داره پس برای اینکه بتونیم حکمت رو درک کنیم باید یک سری از توصیه‌های که به ما گفته شده است رو اجرا کنیم، زمانی که شخصی نماز میخونه یا در این فکر زندگی میکنه که ایمان داره اما به راحتی غیبت میکنه، به راحتی به پدر و مادر و خونواده و اطرافیان بد رفتاری میکنه به راحتی حق بقیه رو میخوره و حق رو ناحق میکنه…

این حکمت نیست، دوست دارم ساختار فکری و ذهنیتو توی این کتاب بشکنم و بعدش متوجه میشین که زندگی چقدر زیبا میشه تموم دنیا چقدر زیباتر میشه وقتی که بتونیم حکمت و اخلاق رو درک کنیم و اونو در زندگیمون داشته باشیم.
چقدر همه چیز سر جای خودش قرار میگیره، اما تو با این کار حداقل تمام زندگی خودتو توی جای درستش قرار میدی و زندگی خودتو بهتر می‌کنی و دنیاتو بهبود میدی.
آثار درک حکمت و اخلاق در زندگی
هر چقدر که ما این کلمات رو بهتر درک کنیم باور کنید زندگی و موفقیت برای ما لذت بخش تر و آسان تر میشه امیدوارم بتونیم این مفاهیم رو توی زندگیمون رعایت کنیم،
هر چیزی که خدا توی قرآن گفته فقط و فقط برای خود ماست نه هیچ کس دیگه‌ای و در هر توضیه و درسی یک حکمت قرار داره که وقتی ما اونو انجام میدیم به دستش میاریم، شخصیت و اخلاقی که تو بعد از تغییر پیدا می‌کنی خیلی خیلی مهمه وگرنه رسیدن به یک هدف قسمتی از مسیریه که داری طی می‌کنی اما دوست داری، با چه شخصیتی به خواسته‌هات برسی؟
خاموش بودن نصف حکمت است تعقیب نکردن دیگران، نصف آرامش و مداخله نکردن در کار دیگران، نصف ادب همیشه آنکه قویتر بود کمتر زور م یگفت
و آنکه راحتتر م یگفت اشتباه کردم اعتماد به نفسش بالاتر بود آنکه ” صدایش ” آرامتر بود حرفهایش بانفوذتر بود
آنکه خودش را واقعاً ” دوست داشت“ دیگران را واقعی تر دوست داشت
آنکه به ” تفاوت بین انسانها ” واقف بود
بیشتر نقاط مشترک میان خود و دیگران را پیدا می‌کرد باور به حکمت
تا اینجایی که درباره حکمت باهم صحبت کردیم شناخت بهتر و عالی تری رو از این موضوع باهم پیدا کردیم اما اینکه ما این موضوعات رو باور کنیم با باور مثبت و انرژی مثبت رو در زندگیمون به جریان بندازیم.
باعث میشه که بازخوردهای مناسبی رو از اونا بگیریم از اونجایی که اساس و پایه کتاب‌های که ما داریم بر اساس باوره و ما هر چیزی رو باور کنیم در زندگی اون رو به صورت واقعیت تجربه می‌کنیم.
اگه میخوایم این حکمت در زندگی ما اتفاق بیفته و ما اون رو درواقعیت‌ها لمس کنیم بایستی باورهای مناسب و درستی رو در مورد حکمت برای خودمون بسازیم.
پذیرش و اجرایی کردن حکمت‌ها در زندگی باعث میشه که نتایج پشت اون حکمت‌ها خودش رو نشون بده و برای این موضوع بزارین یکی از موارد حکمت رو کوتاه بررسی کنیم وقتی باور داشته باشیم که احسان به والدین یک حکمته و احسان به اونا نتایجی رو در پشت داره.
بعد از اینکه ما میایم به والدین خودمون احسان و نیکی می‌کنیم، چون احسان یک انرژی مثبت و باور مثبتی رو به همراه خودش داره بازخورد اون به صورت واقعیت‌های مثبتی در زندگی ما خودش رو نشون میده.
این شاید قابل لمسترین و ساده‌ترین مثالی بود که میتونستم برای درک این موضوع به شما ارائه بدم اجرایی کردن هر چیزی در زندگی باعث میشه که شخصیت و رفتارهای تازه‌ای در ما شکل بگیره و اجرایی کردن حکمت هم شخصیت تازه رو به ما میده پس همین الان شروع کنیم به اجرایی کردن حکمت در زندگیمون تا شکل تازه رو در زندگی پیدا کنیم.
حکمت خدا در چیست؟
فردی که حکمت رو درک کنه منفی نیست شاید از خودتون بپرسید چه ارتباطی بین حکمت و منفی بودن هست؟ بالاتر اشاره کردیم حکمت یعنی کامل شدن و یکپارچه بودن پس وقتی ما حکمت رو درک کنیم برای کاملشدن خودمون تلاش می‌کنیم و اگر داخل این دنیا ما بخوایم یک فرد کامل باشیم بایستی در یک مسیر مثبت و زیبا خودمون رو قرار بدیم به سمت کمال رفتن با یک حس و حال مثبت میسر هست.
پس وقتی حکمت رو درک کنیم یک حس و حال خوبی رو تجربه خواهیم کرد و خودمون رو درگیر منفی‌های زندگیمون نمی‌کنیم، پس بیایم حکیمانه زندگیمون رو ادامه بدیم و مثبت‌های زندگیمون رو ببینیم و اونارو رشد بدیم در زندگی هم میشه بد زندگی کرد هم میشه خوب زندگی کرد، اگر حکمت رو در زندگیمون پیاده سازی کنیم ما خوب زندگی خواهیم کرد و تمام اون چیزی که شما نیاز دارید رو داخل این کتاب با شما به اشتراک گذاشتیم و شما باید اون رو در زندگیتون پیاده سازیکنید.



مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم