Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ هنر و رسانه / بازی‌های رایانه‌ای

بازی‌های رایانه‌ای دوره باستان


      CivCity 
         توصیف بازی
         مقایسه دو بازی Caesar IV و CivCity
         نقد و بررسی
         روند بازی
      Rome: Total War
      Caesar IV
      Hegemony Rome The Rise of Caesar
      امپراتوری روم باستان
         آئین رومیان قدیم
         جغرافیاى تاریخى انسانى روم قدیم
         عقاید باستانى روم ؛
         نظام وپست‌های سیاسی
         کانون خانواده
         دین وگرایش‌ها و اعتقادات دینی
      رشد

CivCity 

توصیف بازی

سبک Strategy > City Building > Historic

درجه بندی سنی ESRB : بالای 10 سال بازی استراتژیکی

به تولید FireFly Studios

 

CivCity: Rome یک بازی شهرسازیبسیار خلاقانه است که از نسخه بازیCivilization اثرSid Meier الهام گرفته. البته این بازیدر واقع نتیجه همکاریاستودیوهایFirefly Studios و Firaxis Games می‌باشد. هدف اصلی این بازیاین است که شما را تشویق به ساخت یک امپراتوری بسیار بزرگ با چندین و چند شهر نماید که البته این امپراتوری چیزینیست جز امپراتوریبزرگ روم. بازی از مراحل گوناگونی تشکیل یافته است که برایموفقیت در هر مرحله به تصمیمات جدیو متناسبینیاز دارید. کار شما تنها با ساختن شهر‌ها به پایان نمی‌رسد، بلکه پس از این مرحله اینبار نوبت به مدیریت شهر فرا می‌رسد. در حقیقت این بر عهده شما است تا با هدایت این شهرهای کوچک سرانجام آنها را به یک امپراتوریعظیم و قدرتمند تبدیل سازید. اگر پیشتر از انجام بازیCivilization لذت برده‌اید نسخه CivCity: Rome قطعا شما را جذب خود خواهد کرد و تجربه جدید برایشما خواهد بود.

در این بازی، برای بازیکنان این امکان فراهم می‌شود که بعد از فراگیری مقدمات بازی با حضور در مأموریتهای مختلف که در آنها اهداف خاصی مطرح می‌شوند با مسیر درنظرگرفته شده برای آن آشنا گردد. مأموریتهایی که در زمان صلح به شما محول می‌گردند عمدتاً اهداف خاصی مثل ارتقاء بناها، تأمین محصولات مورد نیاز و ... را شامل می‌شوند. در مأموریتهای نظامی نیز وظیفه شما به حمله و یا دفاع از قلعه و در برابر تهاجمات دشمن محدود می‌شوند. در آغاز اکثر مأموریتهای شما باید مرکز شهرتان را بنا کنید. اینجا نخستین پایگاه برای مهاجرین و افرادیکه به دنبال کار و خانه هستند می‌باشد. شما وظیفه دارید تا برای مهاجرین کار و خانه فراهم کنید. بعد از محقق ساختن نیازهای اولیه یعنی مسکن و خوراک و پوشاک برای بالا بردن دانش و پر کردن اوقات فراغت آنان تلاش کنید. ساکنین شهر برای تهیه مایحتاج خود به فروشگاههایی که در شهر بنا می‌کنید مراجعه می‌کنند و لازم به ذکر است که برای هر خانه محدوده معینی درنظر گرفته شده که شهروند تنها در آن محدوده رفت و آمد می‌کند. با ارتقاء یافتن بنا این محدوده وسیعتر شده و درنهایت شهروندان مرفه برای خود برده گانی اختیار و مایحتاج خود را توسط آنها تأمین می‌کنند. البته امکان جابجایی و انتقال بنا به بخشهای دیگر شهر نیز وجود دارد.

در این بازی جمعیت شما متناسب با منابع غذایی موجود در شهر رشد می‌کنند. تا زمانیکه غذای بیشتری تهیه کنید جمعیت بیشتری به طرف شهر راهی می‌شوند. غذای کافی همراه با ساعات کاری متناسب بر شادی و رضایتمندی مردم تأثیر دارد و جالب اینکه شما می‌توانید ساعت کار و اوقات فراغت شهروندانتان را تنظیم کنید. با افزایش اوقات فراغت شهروندان امکان برطرف نمودن نیازهای شخصی خود را پیدا  می‌کنند. و سطح زندگی آنها ارتقاء پیدا می‌کند. این ارتقاء با تغییر در ظاهر خانه مشخص می‌شود. فراموش نکنید که باکاهش ساعت کار مصرف مردم افزایش پیدا می‌کند. بنابر این شما باید وضعیت متعادل میان این دو حالت را پیدا و همان را به کار ببندید.

برای ایجاد نیروهای نظامی، شما باید قلعه‌ای بنا کنید و سپس با ایجاد اسلحه خانه نیروهایتان را تجهیز نمائید. قلعه‌ها به طور اتوماتیک نیروها را به خدمت گرفته و آنها را تحت تعلیم قرار می‌د هند. این نیروها هم برای مقاصد تهاجمی و هم برای اهداف تهاجمی قابل استفاده هستند.

این بازی بی شک یکی از برترین بازیهایی است که تاکنون درباره عظمت و شکوه امپراطوری روم ساخته شده است. علاوه بر رعایت تمام جزئیات پیرامون زندگی در روم و شرایط مردم آن دوران برای بازی دائره المعارفی نیز درنظرگرفته شده که اطلاعات مناسبی پیرامون شرایط زندگی در آن دوران ارائه می‌نماید. از لحاظ گرافیکی شاید خارق العاده نباشد اما در خلق تصاویر و به تصاویر کشیدن شرایط مختلف بسیار موفقیت آمیز عمل شده است. صداگذاری مناسب شرایط را به شرایط زندگی واقعی نزدیکتر می‌کند و باعث می‌شود که این بازی درمیان بازیهای استراتژیکی که تاکنون در این زمینه ساخته شده برجسته تر باشد.

 

مقایسه دو بازی Caesar IV و CivCity

در کل این دو تا بازى ساختار شبیه دارند ولى شبیه هم نیستند یعنى تفاوت‌هاى اجرایى متفاوتى دارند مثلاً تو بازى CivCity که یک بازى شهرسازى روند Research شاخه اى تعبیه شده که همانند سرى بازى‌هاى Civilization IV شما امکان تحقیق روى شیوه‌هاى جدید و افزایش کارآمدى را دارید در صورتى که در Caesar IV شما روى شیوه‌ها تحقیق نمى کنید و یا مثالى دیگر نحوه خوراک مردم، در CivCity شما ابتدا با گوشت مردم رو تغذیه مى کنید و با افزایش تقاضا احتیاجات مردم رو برطرف مى کنید و گندم رو براى مردم طبقه متوسط به بالا کشت مى کنید و مصرف گوشت اولیه‌ترین احتیاج مردم است که در Caesar IV بر عکس است یعنى شما در ابتدا بازى باید براى مردم گندم کشت کنید و مصرف گندم نسبت به گوشت بیشتر است.یک تفاوت دیگر این دوبازى جنگ برون مرزى است که در CivCity تعبیه شده است و شما مى توانید به خارج از شهر خودتان سپاه اعزام کنید و شهرى را تصرف کنید ولى Caesar IV شما باید نیروهاى دشمن را در حاشیه شهرتان با امکانات دفاعى و سپاه نابود کنید.یک تفاوت دیگر بازى نیز درمورد نوع مردم است در Caesar IV شما سه قشر مردم معمولى، طبقه متوسط و خوش نشین دارید که براى مردم معمولى و طبقه متوسط مشاغل معینى تعیین شده است و هیچ یکى جاى دیگرى را نمى گیرند مثلا خدمات و سرویس‌هاى شهرتان دست طبقه متوسط است و کارهاى سخت مثل معدن و کشاورزى دست مردم عادى است اما در CivCity تمامى کارها توسط بیکاران پر مى شوند و طبقه بندى مردم وجود ندارد که همین امر باعث تفاوتى دیگر بازى مى شود یعنى شما در Caesar IV دچار کمبود نیرو مى شوید و در CivCity دچار نرخ بیکاران زیاد مى شوید
البته موارد مشابه نیز در بین دو بازى نیز وجود دارد که بسیارند مثل ارتقا منازل، مشاغل، تجارت، گوناگونى سپاه‌ها، دشمن‌هاى خارجى، درخواست‌هاى Caesar از شما، امکانات رفاهى براى جذب مهاجرین، امکان انتخاب Scenario ى صلح طلبانه یا جنگجویانه و...
در ضمن به دوستان توصیه مى شود Patch‌هاى دو بازى را هم نصب تا مشکلات دو بازى در حد امکان رفع شود و حجم Patch‌ها کمتر از 30 مگابایت است.
اگر از لحاظ گرافیکى بخواهیم دو بازى را مقایسه کنیم خوب در بازى Caesar IV گرافیک بهترى اعمال شده است ولى بازى CivCity روانتر اجرا مى شود.
در مورد تسلط به بازى هم در مورد Caesar IV کمى دشوارتر از CivCity چون در CivCity شما 2 وام دارید و در صورت کم شدن پولتان از آنها استفاده مى شود و در صورت منفى شدن پول شما آن Scenario رو باخته اید ولى در Caesar IV شما با منفى شدن پولتان اعتبارتان در نزد Caesar کم مى شود و در نهایت با رسیدن اعتبارتان به صفر شما عزل مى شوید
در مورد خاصیت Online دو بازى نیز فقط در Caesar IV تعبیه شده که فقط با داشتن CD Key معتبر مى توانید از آن استفاده کنید که در کشور ما این امکان وجود ندارد

نقد و بررسی

 مخصوصا که شرکت سازنده Civilizations در ساخت بازی نقش داشته است. با وجود تمام امید‌ها، وقتی که بازی Civcity : Rome عرضه شد، معلوم شد که اصلا خوب از آب در نیامده است و به سرعت برای شما کسل کننده خواهد شد. Citcity یکی از بازی‌های مرسوم و عادی شهر سازی است و اصلا مواردی چون سیاست در آن معنی ندارند.Civcity یک بازی عادی و بسیار تکراری در سبک شهر سازی است..
مانند تمام بازی‌های دیگر این سبک، در قسمت تک نفره دو بخش مختلف Campaign و Sandbox وجود دارند. قسمت Campaign (دوره ای) نسبتا طولانی است و مدتی طول می‌کشد که آن را به پایان برسانید. Sandbox هم به شما اجازه می‌دهد که به صورت تفریحی به بازی بپردازید. در هر دو حالت شما ماموریت‌های مختلفی دارید که به طور کلی بسیار کسل کننده هستند. روند بازی بیشتر به بازی Ceasar III شباهت دارد. در طول بازی کار شما به ساخت بنا‌های مختلف محدود می‌شود. از جمله این بنا‌ها می‌توان به کلبه، مغازه، مدارس گلادیاتور، استادیوم، معبد، جاده و موارد اینگونه اشاره کرد.
شما پول لازم خود برای پیشرفت شهرتان را از مالیات‌هایی که میگیرید به دست می‌آورید. برای بیشتر شدن این مالیات شما باید مردم خود را راضی کنید. هر چه آن‌ها راضی تر باشند و مشکلاتشان کمتر باشد، پول بیشتری را به عنوان مالیات در اختیار شما می‌گذارند که با آن می‌توانید بنا‌های جدیدی را ایجاد کنید. ماموریت‌هایی که شما در طول بازی دارید چندان جذاب نیستند و به سرعت شما را خسته می‌کنند. برای مثال در طول بازی شما باید تعدادی خانه ایجاد کنید یا اینکه مکان‌های تفریحی بسازید. برای تنوع در بعضی ماموریت‌ها نیز شما باید با تعلیم سرباز‌ها از خود در برابر هجوم دشمنان دفاع کنید.
در بازی اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است. مواد خام توسط مردم شما ایجاد شده و پس از آماده سازی به صورت کالا‌های مختلف در می‌آیند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال مواد خام از مزارع به دست می‌آیند و بعد از آسیاب شدن به صورت آرد به نانوا داده می‌شوند. او هم از این خمیر نان درست کرده و آن را به انبار می‌فرستد تا به مردم ارائه شود. هر چه شما محصولات بیشتری را به مردم ارائه دهید از نظر اقتصادی قوی تر می‌شوید و رضایت مردم را ایجاد می‌کنید که باعث به دست آوردن مالیات بیشتر می‌شود. خوشبختانه شرکت Firefly در زمینه اقتصاد در بازی‌ها تجربه خوبی داشته است و این قسمت چندان بد از آب در نیامده است.
یکی از نکات نوین در سبک شهر سازی که در Civcity دیده می‌شود، قابلیت زوم کردن و دیدن درون خانه‌ها است. با اینکار شما می‌توانید ببینید که شهروندانتان چه می‌کنند و چه وضعی دارند. برای مثال اگر دیدید که یک خانه پیشرفت نمی‌کند می‌توانید درون آن را ببینید. در این حالت می‌توانید به مشکلات آن‌ها پی ببرید. برای مثال ممکن است نیاز به وسایل داشته باشند و مشکلشان نبود چوب کافی در دست نجار باشد. البته این ایده را قبلا خود Firefly در بازی دیگرش به نمایش گذاشته بود، پس نمی‌توان آن را نوآوری کاملی دانست. اما برای دوستداران سبک شهر سازی مطمئنا نکته جالبی خواهد بود.  کار اصلی شما در بازی ساخت بنا‌های مختلف مانند استادیوم‌ها است.
مهمترین ایده‌ای که بازی Civcity از Civilizations گرفته است، درخت تحقیق و تکنولوژی است. اگر Civilizations را بازی کرده باشید حتما با این درخت آشنایی دارید. در Civcity، درخت تکنولوژی بسیار ساده تر است و مانند CIV پیچیده نیست. این درخت به 6 شاخه برای تکنولوژی‌های جدید تقسیم می‌شود. به دست آوردن هر کدام از آن‌ها می‌تواند مزیت‌هایی خاصی برای شهر شما داشته باشد. برای مثال اگر فلسفه باعث شادی مردم می‌شود و کتاب‌ها می‌توانند به شما در توسعه کتابخانه و مدارس کمک کنند. خوشبختانه بیشتر تکنولوژی‌ها به سرعت پژوهش شده و به دست می‌آیند. یکی دیگر از ایده‌هایی که از CIV بهره برداری شده، Civlopedia است که در واقع به شما اجازه می‌دهد تا بنا‌های تاریخی‌ای را بنا کنید. البته متاسفانه تعداد این Civlopedia‌ها تنها 7 عدد است و این ایده نیز چندان کامل اجرا نشده است.
گرافیک بازی خیلی ضعیف است. در طول بازی شما زیاد با دوربین مشکل خواهید داشت. به طوری که خیلی سخت است که زوم کنید و به جزئیات دقت کنید. مطمئنا وقتی شهر شلوغ است و شما از دور به آن نگاه می‌کنید، گرافیک بازی خوب است، اما با کمی دقت متوجه جزئیات پائین و محیط‌های ساده می‌شوید. صداگذاری بازی نیز مشکلات بسیاری دارد. هر چند صداگذاری مردم شهر خوب است، اما راهنمایی کننده شما صداگذاری بسیار بدی دارد و همواره حرف‌هایی تکراری می‌زند. تنها راه شما برای خلاص شدن از دست او بستن بازی است که کار درستی هم است. در مجموع باید گفت که Civcity یکی از بدترین بازی‌هایی است که می‌توان برای گذراندن وقت انتخاب کنید.

روند بازی

این بازی که اکشن خطی نیست که بخوایم راهنمای قدم به قدم بذاریم.
یک بازی ِ مدیریتی ِ خیلی ساده . . . همین !
خودم تا آخراش رفتم ولی دیگه خیلی یکنواخت و تکراری شد . دیگه ادامه ندادم.
اگه بخوای از بازی سر در بیری، یا باید قبلا از این سبک چیزی بازی کرده باشی، یا باید انگلیسیت خوب باشه.
بازی خیلی واضحه .
در کل اگر هرجا مشکل داشتی بپرسی در خدمتم . ولی راهنمای قدم به قدم . . . امکانش نیست !
اگر نظرم رو در مورد بازی بخوای ؛ خیلی خیلی بازی قشنگیه خیلی باهاش حال کردم . البته باید از طرفداران سبک‌های استراتژی و مدیریتی باشی تا از بازی خوشت بیاد .
خوب شد یک تاپیک براش زدی چون بازی به این قشنگی تاپیک نداشت ( یا شاید هم من ندیدم )
----
من همون اول بازی گیر کردم تو مرحله‌ی سوم.
هر کاری می‌کنم مردم ازم راضی باشن نمیشه و همه کاراشون رو ول می‌کنن و به جای اینکه من از اونا مالیات بگیرم اونا از من مالیات میگیرن.
بعدش به من بگین سر باز چه طوری بزنم چون هرچه روی عکس سرباز‌ها توی سرباز خونه کلیک میکنم سر باز نمی‌زنه.
وبه من بگین چطور مردم رو راضی نگه دارم.
ممنون.
----
خوب عزیزم .
شما باید کلید F1 (فکر کنم ) رو بزنید . ( همونی که باهاش میرید توی یک منو که لبه‌هاش سمت چپ هستن )
فکر کنم لبه‌ی سوم بود، که عکس ِ داشت . یعنی مثل صورتک بود که خوشحاله .
اونجا عوامل خوشحالی و ناراحتی مردم رو میتونید مشاهده کنید.
مثلا دلایل عامش نداشتن خونه، یا نداشتن شغل هست .
یا ساعات کاری که میتونید با علامت‌های + و - ساعت‌های کاری رو کم یا زیاد کنید.
وقتی ساعت کاری زیاد باشه، رشد شهر و تولیدات و . . . بالا میره، در عوض مردم ناراضی میشن.
اگر هم کم باشه، سرعت تولیدات پایین میاد ولی در عوض مردم خوشحال میشن .
رشد فرهنگی هم بی تاثیر نیست .
کلا اونجایی که گفتم برو، همه‌ی عوامل رو میبینی.
در مورد سرباز زدن هم . . . مرحله‌ی سوم و سرباز ؟؟ منظور برج مراقبت نیست ؟؟
به هر حال باید افراد بیکار داشته باشی تا بتونی سرباز بگیری یا شغلی رو ایجاد کنی.
سوالی بود در خدمتم موفق باشی
-----
از راهنمایت خیلی ممنون.
من این منو رو از قبلا هم بلد بودم بیارم ولی هر کدوم از او نا رو اگه کم می‌کردم مثل مالیات مردم ناراضی میشدن و فرار می‌کردند و اگه زیاد میکردم مردم راضی می‌شدن ولی پولام کم می‌شد و بعد از یه مدتی پولام تمام می‌شد و بازی رو می‌باختم.
اگه ساعت کاریشون رو کم می‌کردم محصولات مثل غذا زود تمام میشد و مشکل می‌شد دوتا.
من سرباز زدن رو تو مرحله سوم نمی‌گم. من تو مرحله‌های جدا گانه رو می‌گم که وقتی سرباز خونه میزدم سه تا سرباز میومدن بیرو و دیگه نمی‌دونم کجا می‌رفتن و هر کاری می‌کر دم نمی‌تونستم سرباز بزنم.
اگه منو تو این موارد راهنمایی کنی ممنون میشم.
-----
خوب دیگه این هنر شما در اداره‌ی شهره که چقدر مردم راضی باشن !
باید خونه و اشتغال زیاد ایجاد کنی و نیاز‌های هرخونه رو برآورده کنی تا پیشرفت کنه . . .
ساعات کاری رو هم بذار وسط بمونه . . .
باید توی اون منو ببینی عواملی که مردمت رو ناراحت کرده چی هستن . . . و رفعشون کنی . . . من از اینجا نمیتونم راهنماییت کنم مگر اینکه خودت کامل توضیح بدی که مردم توی چه مواردی هستن !
در این صورت میتونم کمکت کنم . بهترین کار اینه که یک عکس از اون صفحه‌ی خوشحالی بذاری اینجا .
سرباز زدن هم فقط برای متنوع کردن بازی بود و زیاد روش تاکیدی نمیشد . . . برای همین خوب یادم نیست . . . ولی چیزی که یادمه :
وقتی سرباز میزدی، باید سرباز‌ها رو به بیرون از شهر میفرستادی و با استفاده از نقشه‌ی جهان، میفرستادیشون شهرای دیگه، یا به جنگ دشمن .
یکی از مراحل فکر کنم یکی از شهرهای همسایه سپاه کم داشتن، باید نیروهاتو میفرستادی براشون.
سرباز‌هات هم توی نقشه با یک دایره که علامت کشور شما توشه مشخص میشن و سرباز‌های دشمن با دایره با علامت کشور دشمن .
وقتی دشمن رو توی نقشه میبینی، باید سرباز‌هاتو بفرستی به سمتش و خودشون خود به خود میجنگن و نتیجه به شما اعلام میشه .
-----
مردم من تو این قسمت‌ها همیشه ناراضی هستند و به مقدار زیاد
اولیش تو قسمت تمدن(civilization) که مردم هستند و مقدارش هم 4- هستش.
بعدیش هم که معنیش رو نمیدونم(onemployment) هست که مردم هستند و مقدارش هم 3- هستش.
اینا هر چند وقت زیاد میشن و تو همه مرحله‌ها منو اذیت میکنن و من مجبور میشم برای راضی کردن مردم مالیلتشون رو کم کنم با ساعات کاریشون رو.
بقیه چیزها هم تو حد و هست.
اگه امکان داره منو کمی راهنمایی کنین.
-----
اول از همه یک توضیح بدم : با زدن دکمه‌ای که بالای صفحه سمت راست هست ( کنار ِ دکمه‌ی نقشه ِ جهان ) به صفحه‌ی گزارشات میرید.
در اونجا، لبه‌ی اول مربوط به همین Civilization هست .
این درجه، با 4 تا مولفه کم و زیاد میشه و عدد ِ Civilization rating نهایی، بالای صفحه سمت چپ اونجا که دورش خط کشیدم به نمایش در میاد . ( کنار ِ برگ زیتون )
این 4 عامل عبارتند از :
1- Entertainment ( سرگرمی ) : در مراحل اولیه چیزی قابل درست کردن نیست که بتونه این عامل رو افزایش بده . ولی بطور کلی منظور ساختمان‌هایی هست که سرگرمی مردم رو فراهم میکنن . مثل آرنا .
2- Religion (مذهب) : با قرار دادن معبد از خداهای مختلف در دسترس مردم افزایش پیدا میکنه .
3- Civil Services (خدمات شهری ) : در مراحل اولیه، با در دسترس بودن جاده در راههای اصلی افزایش پیدا میکنه . بعدا میتونی ایستگاه رفتگری ( سوفورخونه ! ) هم بذاری و همچنین مطب دکتر .
4- (اسم انگلیسی ش رو یادم نیست) : زیبایی ِ شهر که با گذاشتن باغچه و درخت و . . . بالا میره .
راهتترین راه برای بالابردن Civilization rating، همین مورد چهارم هست ! یک گوشه از زمینت که کاری باهاش نداری رو بردار و هرچی دستت اومد باغچه بکار ! براحتی درجه افزایش پیدا میکنه .
بعدیش هم که معنیش رو نمیدون
------
unemployment، به معنی ِ عدم اشتغال هست . باید با درست کردن جاهای مختلف، شغل ایجاد کنی.
یک توصیه : نذار که خوشحالی ِ مردم خیلی زیاد شه . چون مردم از شهرهای دیگه میان و خونه و کار و خدمات و . . . میخوان و اگر خوشحالی خیلی زیاد باشه، به سرعت کاهش پیدا میکنه.
بهتره در حد +2 یا +3 باشی تا تعادل برقرار باشه.
-----
من تو مرحله 6 گیر کردم.
سنگام تموم شدن و هیچ معدن سنگی باقی نمونده و العان باید برای مردم اسخر درست کنم(از نوع سر بازش)و سنگ می‌خوام برای درست کردنش.
از شهرهای دیگه هم فقط می‌تونم گندم بیرم.من چی کار کنم تا سنگ بدست بیارم؟

 

------- _نحوه‌ی بازی کردن : همان طور که از سبک بازی پیداست و من هم از وسیع تر شدن بازی برایتان گفتم بازی کردن در این بازی کمی مشکل تر از بازی‌هایی مثل STRONGHOLD شده و مثلا شما دیگر نمی‌توانید با درست کردن معادن بزرگ سنگ وآهن و... و سپس فروش آنان پول خوبی به جیب بزنید (مثل STRONGHOLD ) بلکه با ید ببینید چه ایالت و چه کشوری به آن احتیاج دارد سپس به مقدار لازمه‌ی آن کشور (نه کمتر و نه بیشتر ) به آن بفروشید !!!! biggrin.gif در باره‌ی جنگها اگر بخواهم بگویم باید بگم بسیار در این بازی کم شده‌اند (چون اثلا cincivity به معنای اصل و پایه هست پس cincivity ROME به معنای پایه ریزی روم است) برای همین بازی بیشر رو به اقتصاد آورده تا جنگ (البته فکر نکنید از شر دشمن در این بازی همیشه در امانید ----------

Rome: Total War

Caesar IV

س از 7 سال غیبت سر انجام نسخه‌ی جدیدی از سری بازی‌های پرطرفدار استراتژیک قدیمی PC، سزار امپراطور روم عرضه شد که در سبک و سیاق بازی‌های با گرافیک و زیبای امروزی و با هسته و داستان بسیار جذاب همان بازی سزار قدیمی است! مطمئنا علاقمندان به بازی‌های استراتژیک مخصوصا سبک شهر سازی تاریخی مانند Civilization و CivCity Rome و ... از این بازی زیبا لذت خواهند برد. سزار به خاطر فیلم نامه‌ی جالب و بازی زیبایی که عرضه می‌کند از بسیاری از وب سایتهای نقد بازی جهان نمره‌ی عالی را دریافت کرد .
سازنده : کمپانی Tilted Mill
ناشر : کمپانی Vivendi Games
تاریخ انتشار : Sep 26, 2006
رده بندی ژانر : استراتژیک شهرسازی تاریخی
میزان دشوار بودن : متوسط
زمان مورد نیاز برای آشنایی کامل با محیط بازی : حدود نیم ساعت .
درجه بندی ESRB در مورد محتوای بازی : Everyone +10 - مناسب برای تمامی افراد 10 سال و بالاتر، دارای صحنه‌های ملایم خشونت و مصرف الکل.

ویژگی‌های بازی Caesar IV :
بازیکن در این بازی می‌تواند براساس محیطی که در اختیار او قرار می‌گیرد تا روم باستان را بنا کند!  امکانات فوق العاده‌ای در بازسازی روم قرار گرفته که با بیش از 100 حالت و قاعده‌ی گوناگون می‌باشد.
توسعه اوضاع اقتصادی خود در شهر با بیش از 30 کالای گوناگون قابل تجارت، 10 صنعت مختلف و چندین باب فروشگاه برای کسب .
استفاده‌ی خوب از گرافیک و آثار حیقی تغییرات آب و هوا و شب و روز و .. بر روی بازی .
تجربه‌ی کامل زندگی در روم باستان تعامل با بیش از 75 شخصیت گوناگون در شهر .
بیش از 100 ساعت فیلم نامه برای بازی !
و ...
نقاط قدرت و ضعف بازی Caesar IV از دیدگاه منتقدان:
نقاط قوت : ساخت آسان و زیبای بناهای مختلف که ما را غرق در خود می‌کنند، پویا و زنده بودن شهر‌ها و بازی در آنها، گوناگونی فعالیت‌هایی که می‌توانید انجام دهید .
نقاط ضفف: سختی کسب در امد و بهبود وضعیت اقتصادی، ساخت برخی بنا‌ها و محافظ‌ها بسیار سخت خواهد بود، زمان نسبتا بالای بارگذاری یا Loading بازی که ممکن است کسل کننده شود!
سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Caesar IV :
Minimum Requirements: Intel® Pentium® 4 1.6 GHz or equivalent AMD® AthlonT processor or higher . Windows® 2000/Windows® XP Home or Professional (including Service Pack 2 or higher) . 512 MB of RAM . 64MB video card (with hardware T&L including Pixel Shader 1.1 or higher support) . 2.0 GB of free hard disk space . CD-Rom Drive . DirectX® 9.0c

Hegemony Rome The Rise of Caesar

Hegemony Rome The Rise of Caesar بازی جدیدی در سبک استراتژیک می‌باشد که در سال 2014 توسط Kasedo ساخته و توسط Longbow Games برای پلتفرم کامپیوتر عرضه شده است . شما در نقش سزار به جنگ‌های طولانی قدم می‌گذارید تا انبوهی از ممالک را در اختیار خود دراورید. مدیریت و تمام جنگ‌ها به دست سزار انجام می‌شود که باید با متحد کردن قبایل همسایه تهدید‌های علیه حکومت ژولیوس روم را پایان دهید و کشوری قدرتمند را شکل دهید. دوران سزار در این بازی به خوبی شبیه سازی شده است و با تغییر فصول در بازی ملزم به تغییر استراتزیک حمله‌ای خواهید بود.
مساحت گسترده بازی از ویژگی‌های بارز این بازی است که تا یک میلیون متر مکعب را شامل می‌شود. با سیستم ساخت و ساز پیشرفته می‌تواتید به ساخت قلعه‌ها و دژ‌های مستحکم و پل‌ها بپردازید و اوضاع را به کنترل خود در آورید. می‌توانید به آموزش افسران زبده مشغول باشید و نیروها و فرماندهان را برای گسترش و مدیریت شهر منصوب کنید.

 

امپراتوری روم باستان

یکی از کشورهای بسیار باشکوه و قدرتمند جهان باستان روم بود که بخش مهمی از اروپا، ترکیه و شام را شامل می‌شد . اکنون این کشور به ایتالیا معروف است که به صورت شبه جزیره‌ای در جنوب اروپا قرار دارد. در قرون اولیه میلادی تمام شبه جزیره در تحت سلطه و حکمرانی شهر روم قرار گرفت. شهر روم را نخستین پادشاه آن قوم که موسوم به رومولوس بود در قرن هشتم قبل از میلاد تأسیس کرده است. پادشاهان ژولیوس سزار، پمپی، کراسوس در این سرزمین حکمروانی می‌کرده‌اند و و امپراطوری روم را تشکیل دادند.رومیان در هزاره اول قبل از میلاد در زمان رومولوس ترقی و پیشرفت خوبی داشتند. رومیان از گذشته‌های قدیم تاکنون در معماری، نقاشی، مجسمه سازی، ادبیات و فنون کشورداری سرآمد بودند. رومیان سه قرن پس از میلاد مسیح علیه‌السلام به مسیحیت گرویدند و برای ترویج آن، از تمدن باستانی خود بسیار سود جستند.

آئین رومیان قدیم

    رومیان قدیم آئینی ساده و بدوی داشتند . خدای دیانا که معبدش در کنار دریاچه نمی‌در کوههای آلبان در نزدیکی شهر روم قرار داشت، معبود تمام لاتینها بود و همه قبایل و عشایر آن قوم در هنگام اعیاد سالیانه به آنجا رو آورده و ژوپیتر خدای قدیم و رب الارباب را می‌پرستیده‌اند ولی بعدها دیانا الاهه مخصوص سکنه شهر روم شد. او خدائی مونث بود شبیه به خدای آرتمیس در نزد یونانیان، که الاهه قمر است و خدای شکارها و جنگلها و دختر زئوس. زنها دیانا را به خصوص بیشتر پرستش می‌کرده‌اند و معتقد بوده‌اند که او را شوهری است موسوم به ویربیوس . در رأس معبد دیانا همیشه کشیشی قرار داشته است که ثروتی هنگفت از تحف و هدایای تقدیمی زائرین اندوخته بود.یکی از اعمال دینی رومیان صرف خوراکی مقدس بود که با آتش مقدس پخته می‌شد و خدای آتش در آن سهم داشت. تهیه این غذا و صرف آن طبق آئینهای معینی بود .
    مذهب رومیهای باستانی به دین نوما معروف است و آن نوعی از آنیمیزم بدوی می‌باشد و بسیار نزدیک به عقائد سحر و تابوئیزم و مشتمل بریک رشته اوراد و افسونها و تابوها و غیبگوئی‌ها . نوما یعنی روح که برای هر چیز، از آدمی و نبات و جانور و جماد و چشمه سار و رودخانه و اجاق و غیره وجود روحی را تصور می‌کرده اند. بعضی از آنها ارواح طیبه و خیر و بعضی خبیثه و شریر بوده اند. این ارواح که بعدها جنبه الوهیت پیدا کردند طبیعت مبهم و نامشخصی داشته‌اند ولی بعدها شخصیت انفرادی پیدا کردند و برای آنها صورتی انسانی یا غیر انسانی قائل نشده و یا ترویج و زاد و ولد نداشته، برخلاف یونانیان، در میتولوژی روم، برای آنها افسانه‌ها و اساطیری نتراشیده بودند. در اساطیر رومیان قدیم پرستش پهلوانان دیده نمی‌شود و از قصه خلقت عالم و زندگی بعد از مرگ سخنی در میان نیست و از خدایان خود شبحی مشخص در ذهن خود تصور نمی‌کرده اند، تا آنرا بر روی احجار و یا ظروف نقش کنند، و این صور ذهنی موهوم برای پیکر و شکل خدایان در ازمنه بعد به تقلید اتروسکانها و یونانیها در آنها پیدا شد.
    رومیان باستانی مردمانی شهر نشین و زارع و در همان حال جنگجو بوده‌اند جز خانه و مزرعه جایگاهی و جز توالد و تناسل و انبات محصولات کاری نداشته اند، از این رو برای هر یک از جزئیات امور مربوط به این امور روحی را موثر می‌دانسته‌اند . و در رأس همه آنها بزگترین خدایان یعنی ژوپیتر قرار داشته که آب بارن و نور آفتاب همه در دست او بود.که در اساطیر رومیان ژوپیتر خدای خدایان است.بعد از آنکه دولت روم تشکیل شد و سازمانهای اجتماعی در زمان امپراطوری روم نضج یافت دین رومیان به شکلی منظم و مرتب در آمد . ارواح صورت خدایان گرفتند و برای هر یک از آنها دسته کشیش‌ها و کهنه خاصی معین شدند.

جغرافیاى تاریخى انسانى روم قدیم

تاریخ مدون روم (ایتالیاى فعلى ) به قرن هشتم قبل از میلاد مى رسد.
((در دوره‌هاى ما قبل تاریخ، دو قوم که داراى اصل مختلف بودند، روم را اشغال کردند. یکى از این دو، مردم مدیترانه‌اند که پایدارتر بودند و با اهالى کرت و پلاسژهاى یونان خویشى داشتند. دسته دوم را هند و اروپائیان چادر نشین تشکیل مى دادند که مانند اشغالگران نواحى هند، یونان و ایران از شمال آمده بوند.)) هجوم آریائى‌ها مخصوصا سلت‌ها به آن سرزمین در اثناء هزاره دوم ق .م . بوده، این اقوام و قبایل ((لاتین )) نام داشته و سرزمین آنها را ((لاتیوم )) گفته اند. در قرن هشتم قبل از میلاد، قوم ((سابین )) به نواحى شرقى شبه جزیره فرود آمدند. بنابراین در قرن هشتم قبل از میلاد ((لاتین‌ها)) در میان ((اتروسکانها)) در شمال و ((یونانیها)) در جنوب قرار گرفتند. در اواخر قرن سوم ق .م ((کارتاژها)) که در برابر نفوذ و سلطه روم مقاومت مى کردند، درهم شکسته شدند و روم بر تمام حوزه دریاى مدیترانه استیلا یافت . کار روم به جائى رسید که مدتى دراز بر جهان تفوق و استیلا یافت . در طول این تاریخ طولانى، همان طور که ذخائر ثروت و اندخته‌هاى اموال دیگر ملل دائما به شهر ((روم )) فرو مى ریخت، مبادى و عقاید و آداب آنها نیز به آن کشور حمل مى شد و در عقاید و ادیان اصلى رومى‌ها نفوذ مى یافت . شهر ((رم )) در ابتدا یکى از قصبات و بلاد کوچک قوم لاتین بود. در قرن ششم ق .م . با مهاجرت قبائل به رم، این شهر در تاریخ پدیدار شد

عقاید باستانى روم ؛

آئین رومى ریشه در ادیان بدوى دارد و محصولى است از عقاید صادراتى هند و اروپا و یونان و عقاید شرقى، که دچار دگرگونى بعدى شد: ((مذهب رومیان قدیم داراى هیچ تاریخ اساطیرى براى افراد خدایان نبوده و براى آنها هیچگونه نسب نامه یا عروسى و زواجى و یا زاد و ولدى و هیچگونه افسانه پهلوانى پرستش پهلوانان و یا افسانه خلقت و مرگ و زندگانى اخروى نساخته اند. خلاصه آنچه که هومر و هسیود با ان طول و تفصیل براى خدایان یونان ایجاد کرده اند، رومى‌ها فاقد آن مى باشند...)) دین باستانى روم، نمودى از توتم پرستى و جان پرستى بدوى بوده است ؛ تئتم پرستى به صورت اعتقاد به گیاهان مقدس و حیوانان مقدس . ((بعضى از خانواده‌ها نام توتم داشتند؛ مانند ((پورسى اى )) که از کلمه ((پورکوس )) مشتق است و خوک معنى مى دهد... روى علامت بخشهاى نظامى روم قدیم گرگ و گراز و عقاب منقوش بود. کلمه لاتین ساسرکه معنى مقدس و پلید هر دو را در بر دارد، با کلمه تابو مطابقت مى کند. ایام شومى وجود داشت که در آن روزها نباید گفتار مخصوص و اسرار دینى را بیان کرد... در روزهاى سعید، به زبان آوردن نام بعضى از خدایان ممنوع بود. جان پرستى رومى در اطراف انسان، ارواح بسیارى را جاى داد ولى آثارى از آنها باقى نگذارد. به یاد بود این ارواح مراسمى بکار مى بردند و آنان را خشنود مى ساختند. این نیروهاى بدون شخصیت را یک کلمه خنثى یعنى ((نومن )) که جمع آن ((نومینا)) است، مشخص مى ساخت . این ارواح به ((مانا)) ى بدویان شباهت داشت . ولى مجموعه اى از وحدت مادى منتشر در جهان را آشکار نمى ساخت . این ارواح در اشیاء مادى برقرار بودند و امور معین را مراقبت مى کردند. مثلا یک روح بر زمین بایر حکومت داشت، دیگرى بر کود دادن مزرعه و دیگرى بر شخم زنى، وجین کارى و غیره ریاست داشت . ((وارون )) این ارواح را داراى قدرت الهى مى داند و انان را خدایان کامل ((دى سرتى )) که لاتین آن ((دى کرتى )) است، مى شناسد. هر انسانى، همزادى یعنى ((ژینوس )) (گینوس ) همراه داشت . کرگ لینگر مى نویسد: ژینوس دیوى است که تولید مى کند، چون ((کاى )) مصریان نیروى فراوانى تولید مى کند و مى بخشد، در حجله زفاف ساکن است، با انسان متولد مى شود و با او مى میرد. به انسان فهم مى دهد و خصلت و اخلاق او را مى سازد. هر زنى در خود یک نیروى باور کننده موسوم به ((ژونو)) داشت ... جان پرستى با جادو همراه بود. رومى با تصویر و با حرکات و کلمات تفکر مى نمود و جقیقتى را که مایل بود، ایجاد مى کرد. براى تاءمین دفاع از شهرها، حلقه جادوئى دور آنها قرار مى داد.))

نظام وپست‌های سیاسی

درنظام امپراتوری روم باستان، زمام امور حکومتی در دست اشرافی بود که از طبقۀ پاتریسین، از محافظه کاران واز ثروتمند‌ترین شهروندان روم برگزیده می‌شدند واز میان طبقۀ پاتریسین‌ها مجمعی از بزرگان تحت عنوان "سنا"  تشکیل می‌شد که ادارۀ کلیۀ امور سیاسی،فرهنگی، اقتصادی، ونظامی دولت روم را بر عهده داشت. سناتورها به وضع قوانین می‌پرداختند و برای اجرای قوانین، هیأت اجرایی را از میان پاتریسین‌ها برمی گزیدند.ازمیان این گروه عده‌ای را به سمت "کنسولی" انتخاب می‌کردند و وظایفی ازجملۀ ادارۀ ارتش را به کنسول می‌سپردند. هر کنسولی برای شش ماه و برای موارد اضطراری برای مدت یک سال انتخاب می‌شد ولقب دیکتاتوررا به خود اختصاص می‌داد . در یونان باستان، قانون دروجود فرد تبلورنمی یافت بلکه ارادۀ عمومی باید عملی می‌شد، اما در روم باستان، قانون درفردی که مجری قانون بود تبلور میافت. به غیر ازمقام دیکتاتور، مقام دیگری وجود داشت که آن را "مقام سانسور" می‌نامیدند . وظیفه مقام سانسور این بود که بر اساس آمار وارقام واحصاء، مرتبه وظیفۀ هر شهروندی را معین می‌کرد ومواظب بود نگذارد فاصلۀ میان پاتریسین‌ها و پلبین‌ها از بین برود.
پلبین‌ها به دلیل فشاری که بر روی دوش خود احساس می‌کردند زبان به اعتراض وشکوه گشودند .آنها درخواست کردند که قوانین جبرانه برافتد و" سنگینی بار دیون کاهش یابد ؛ زمین‌هایی که بر اثر جنگ فتح شده وبه چنگ حکومت افتاده بود، ... میان تهی دستان پخش گردد؛ ... " آنان همچنین کوشیدند تا "حق دستیابی به مقامات قضا وکاهنی،واجازۀ زناشویی با برجستگان را دارا شوند واز میان فرمانروایان بالا دست،هموارۀ یک تن نمایندۀ ایشان باشد".
این درخواست‌ها وشکوه‌ها سرآغاز نبردی طبقاتی گردید که فقط زمانی پایان یافت که به سلطنت مطلقه وحکومت خودکامۀ پاتریسین‌ها پایان داد. پلبین‌ها طی دوران مبارزات طبقاتی،بردرخواست خود مبنی بر تدوین قوانین وآیین‌های معین وجدا از دین اصرار می‌ورزیدند . درپاسخ به چنین تقاضاهایی بود که رومی‌ها مجبور بودند برای پلبین‌ها در پست‌ها ومشاغل اداری ونظامی منجر گردید تا جایی که آنان نیز دارای مقام  "تریبون" (سخنگو) شدند.وظیفه مقام تریبون، دفاع از حقوق پلبین‌ها بود.پلبین‌ها بدین ترتیب وارد منازعات سیاسی گردیدند واز آنجا که آزرده خاطرازانحصار قدرت وامتیازات در دست پاتریسین‌ها بودند، به شورش علیه رقیبان پاتریسین خود برخاستند و زمینه‌های تسلیم آنان را برابر خواسته‌هایشان فراهم آوردند .پلبین‌ها در ادامۀ راه، از حق " وتو " یا حق توقیف اجرای تصمیمات سیاسی نیز برخوردار شدند و حتی در پاره‌ای موارد امتیازات بیشتری را به دست آوردند به گونه‌ای که از رقبای جدی پاتریسین‌ها به حساب می‌آمدند.

کانون خانواده

رواج سنت‌های غلط، وظعیت خانوادگی در روم را به مخاطره انداخته بود."ویل دورانت" :
" تولد در روم خود حادثه‌ای خطرخیز بود.اگر کودک،کژ و کور ویا دختر بود،پدر به حکم سنت می‌توانست او را بکشد. و گرنه مقدمش گرامی بود؛ زیرا اگر چه رومیان در این دوره تا اندازه‌ای از گسترش خانواده جلوگیری می‌کردند،سخت آرزو داشتند که دارای پسر شوند".
نظان پدر سالاری در اوج خود بود.به تعبیری "پدر شاهی"اساسی‌ترین واختصاصی‌ترین نهاد جامعۀ رومی به حساب می‌آمد.پدر از اختیار مطلقی برخوردار بود واو یگانه کسی بودکه از حقوق ومزایایی بهره مند می‌شد.خرید وفروش با اوبود واو حتی خود را مالک وصاحب جهیزیه همسر خویش می‌دانست.اتهامی برای زن کافی بود تا شوهر او را به زندان ومرگ محکوم کند.اختیار مرگ وزندگی وفروش وبه اسارت سپردن فرزندان نیز با پدر بود.در واقع پدر خود را مالک همۀ وسایل حتی مالک همۀ اعضاء خانواده از مادر گرفته تا فرزندان وفرزندان فرزندان می‌دانست.شواهد تاریخی حکایت از بی عدالتی مضاعفی دارد که در نظام خانوادگی روم باستان در حق زن روا داشته می‌شد.به عنوان نمونه:
" زن حق حضور در محاکم را حتی به عنوان شاهد نداشت. چون بیوه می‌شد،هیچ گونه ادعا یا حق زوجیت بر دارایی شوهر نمی‌یافت،شوهر اگر میخواست میتوانست برای او چیزی باقی نگذارد.در هر سنی از عمرش قیمومیت مردی - خواه پدر،خواه برادر یا شوهر، خواه فرزند یا سرپرست - بود که بی اجازۀ او حق زناشویی یا استفاده از اموالش را نداشت، ..."
"ویل دورانت" یک چنین تصویری را از موقعیت زن در روم باستان ترسیم می‌نماید،واین در حالی است که "هنری لوکاس" تصویری معتدل تر ارائه می‌دهد.به نظر میرسد تصویر لوکاس مربوط به دورانی باشد که زن رومی تحتت تأثیرتحولات اجتماعی وفرهنگی از فشار کمتری رنج می‌برده و موقعیت بهتری پیدا کرده است.    

دین وگرایش‌ها و اعتقادات دینی

شرک والهه پرستی درروم باستان درمیان خانواده‌ها به طور وسیع وچشمگیر رواج داشت.خانواده به عنوان کانون  و سرچشمۀ دین، با رشته‌ای ازآتش مقدس به جوان معنوی وروحانی پیوند می‌خورد . مظهر اصلی معنویت شعلۀ مقدسی بود که نشانۀ زندگی و پایندگی خانواده بود . ازاین شعلۀ مقدس می‌بایست با مهری "دینی" حراست می‌شد . کودک به زبان بی زبانی این علقۀ دینی را فرا می‌گرفت وبا نمایندگان خدایان که به صورت تندیس‌هایی برفراز آتشدان نصب گردیده‌اند آشنا می‌شد.هر یک از این تندیس‌ها نمایندۀ یک روح یا خدای ویژه‌ای بود که عمل خاصی به او منصوب می‌گردید.
رومیان همچون یونانی‌ها به دوازده خدای اصلی معتقد بودند، هرچند آنان " ذهن خیل پرداز وجسور یونانی‌ها را نداشتند وخدایانشان را به صورت ارواح ناشناخته‌ای در نظر می‌گرفتند که تا اندازه‌ای از شخصیتی ویژه برخوردار بودند ". از جمله این خدایان، " وستا (vesta) خدابانوی آتشدان " ؛ " یانوس(Janus) خدای درگاه،آغاز همۀ کارها وروح خانواده" ؛ و" لارس(lares) خدای حاصلخیزی وزندگی خانوادگی " اشاره کرد.التزام به نوعی حق وتکلیف متقابل میان خدایان وانسان‌ها در اندیشه دینی رومیان به خوبی جلوه گر بود . اساساَ " یکی از خصوصیت‌های قابل توجه پرستش رومی خصوصیت حقوقی وعملی آن است.پرستش رومی، حالت عهد وپیمان داشت واگر کسی آداب شعائر را درست بجا می‌آورد،خدایان ناگزیر بودند وظیفه خود را انجام دهند".
رومیان خدایان خویش را که ازشعلۀ مقدس نشأت می‌یافتند از ارواح ویا از مفاهیم می‌پنداشتند.خدایان "تندرستی"،"حافظه"،"جوانی"، "شانس"، "امید"،"بیم"،"فضیلت"،"پاکدامنی"،"سازش"و"پیروزی" ازاین قبیل خدایان بودند.برخی خدایان را از"سنخ جن"می پنداشتند که "ارواح بیماری زا" به حساب می‌آمدند و به دشواری از بندگان خود خشنود می‌شدند .خدایان فصول سال،"خدایان آب"،"جانوران مقدس وباروری"از نمونه دیگر خدایان روم بودند.شاید تا کنون هیچ آیینی این همه خدا نداشته است.برخی،خدایان رومی را تا سی هزار شمرده اند.حتی نقل شده است که در پاره‌ای از شهر‌های ایتالیا،شمارۀ خدایان به مراتب بیش از شمارۀ انسانها بوده است.
اعتقاد به آلهه، شرک وچند گانه پرستی، درطول تاریخ همواره عامل تشتت آرا و از هم پاشیدگی نظام فکری بشر بوده است.رومیان باستان نیز از گرفتارآمدن به دام خرافه‌ها وباورداشت‌های رنگارنگ عامیانه و جاهلانه مستثنا نبودند . جاهلیت مردم از یک طرف ونفوذ کاهنان از جانب دیگر، زمینه را برای گسترش چنین معتقداتی  فراهم می‌آورد . کاهنان نقش مهمی را در خرسند نگه داشتن خدایان و یاری جستن از آنان ایفا می‌کردند ." متنفذترین هیأت کاهنان هیأتی مرکب از نه پرنده (غیبگو و فالگیر) بود که در روزگار باستان با نظارۀ پرواز پرندگان وبعد‌ها با بررسی احشای حیوانات قربانی شده،قصد یا اردۀ خدایان را بازمی دیدند ". کاهنان مردم را به برگزاری آیین‌های پرستش وپیشکش و قربانی به خدایان فرا می‌خواندند. "Religio  " به معنای برگزاری آیین‌های پرستش با دقت دینی بود ". مهمترین بخش از اعمال و مناسک عبادی سنت قربانی کردن بود که درواقع جوهر دین به شمارمی رفت . پاره‌ای از آیین‌های مربوط به پرستش رومیان باستان با ظهور مسیحیت از نو تقویت گردید.
" مسیحیت چون پیروز شد، تا حدی راه تسلیم درپیش گرفت و بسی چیزها را خردمندانه ازاین ایمان وآیین برگرفت وبه قالب‌ها وعباراتی تازه در آورد که تا این زمان نیز در جهان لاتین رواج دارد."(همان) 

 

رشد

http://danesh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=%D8%A7%D9%85%D9%BE%D8%B1%D8%A7%D8%B7%D9%88%D8%B1%DB%8C+%D8%B1%D9%88%D9%85&SSOReturnPage=Check&Rand=0#%D8%B1%D9%85%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A2%D8%AA%D8%B4

 


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم