کثیر السفر غیر شغلی: فاضل، بهجت، سیستانی، وحید، مکارم، زنجانی
کثیر السفر مطلق از شغل و غیر شغلی:
فاضل، زنجانی سیستانی
وحید، مکارم، بهجت در تلفیق اگر هر دو سفر استمرار داشته باشد.
ملاک در کثره سفر
در هر کمتر از 10 روز یک سفر، امام، رهبری، فاضل، بهجت، زنجانی، صافی، گلپایگانی
در هر هفته یک سفر، تبریزی (و در کمتر از 10 روز جمع)
در هر هفته چهار روز در سفر باشد و حید(و در سه یا دو روز احاتیاط واجب در جمع و اتیان صوم و قضا)
در هر هفته سه روز در سفر باشد، سیستانی، در دو روز احتیاط واجب در جمع، مکارم احتیاط مستحب
مسافر در کثیر السفر از چه زمانی نمازش تمام است.
نسبت به راننده و مانند آن(شغله السفر) از سفر دوم
همه مراجع به جزء رهبری که از سفر سوم قائل است.
سیستانی، خویی، وحید، تبریزی، مکارم از همان اول(اگر در همان سفر اول عنوان شغلی عرفاً بر او صادق باشد از همان اول باید تمام بخواند و اگر صادق نیست از زمان صدق عنوان شغلی نماز تمام است)
گلپایگانی، صافی، نوری در همان سفر اول اگر طول بکشد نماز تمام است و نیز اگر از شهری به شهر دیگر برود.
نسبت به غیر راننده - شغله فی السفر
رهبری از سفر سوم به بعد تمام است.
سیستانی سه هفته اول جمع بخواند.
وحید: دو ماه اول احتیاط واجب به جمع است.
مکارم: سفر اول شکسته و بقیه تمام است.
گلپایگانی، صافی: سفر اول شکسته دوم احتیاط به جمع و سوم به بعد تمام(بقیه فرقی بین من شغله السفر و من شغل فی السفر نیست و هر دو در سفر اولی قصر و در سفرهای بعدی تمام است)
مدت لازم برای تحقیق حکم کثیر السفر
راننده و مانند آن: با تحقق عنوان شغلی نمازشان تمام است.
غیر راننده:
گلپایگانی: حداقل سه ماه که در کمتر از ده روز یک سفر برود.
وحید: یکسال، سه ماه اول احتیاط واجب در جمع و اتیان روزه و قضا
سیستانی: شش ماه در یک سال یا سه ماه در چند سال، یک ماه احتیاط به جمع
زنجانی: عرفاً او را کثیر السفر بدانند و تا عرف او را کثیر السفر نداند تمام نیست.
رهبری: اگر دوماه هر کمتر از 10 روز یک سفر دارد کافی است.
فاضل، سبحانی: اگر در یک ماه چهار سفر کمتر از ده روز برود کافی است.
بهجت: یک ماه هر روز کافی است یا هر 9 روز در طور دو ماه
مکارم: یک ماه اگر همه ایام هفته باشد کافی است و لو جمعهها نباشد و الا دو ماه یا بیشتر
تبریزی: اگر دو ماه باشد و هفتهای یک سفر برود کافی است.
صافی: حداقل سه ماه و در کمتر از ده روز حداقل یک سفر