سخن ناشر
پیشگفتار
بازینامهشناسی
تعریف بازینامه
نقش بازینامه در بازی رایانهای
الف) نقش بازینامه در تولید بازی رایانهای
ب) نقش بازینامه در مصرف بازی رایانهای
نتیجهگیری
سیر تاریخی بازینامه و بازینامهنویسی
زمان تهیّه و میزان پیادهسازی فنّی بازینامه
بازه تولید و سهم بازینامه از بازی
مرحله اوّل: تهیّه فلوچارت تولید
مرحله دوم: تهیّه سندهای راهبری تولید
جدول زمانبندی فرآیند تولید
جدول قیمت مراحل تولید
مرحله سوم: درصدبندی
مرحله چهارم: نسبتسنجی با سرمایه و زمان
انواع بازینامه از نظر سطح محتوا
محتوای مفید
فاقد محتوا
محتوای مضرّ
انواع بازینامه از نظر روایت
روایی / داستانی
غیر روایی / غیر داستانی
ترکیبی از روایی و غیر روایی
انواع بازینامههای روایی
انواع بازینامههای غیرروایی
انواع موضوعهای قابلاستفاده برای بازینامه
روش خلق بازینامه و پشتوانههای نویسنده
روش خلق بازینامه
الف) جرقّههای ذهنی
ب) بارقه
پ) ایده
ت) طرح
ث) اثر نهایی
ج) پیادهسازی در قالب بازینامه
پشتوانههای ادبی بازینامهنویس
شاخصهای بازینامه روایی
خط اصلی روایت
الف) حادثه محرّک
ب) مشکلات فزاینده
پ) بحران و رفع آن
ت) نقطه اوج
ث) گرهگشایی
نوع زاویه دید راوی
اوّل شخص
سوم شخص
شاهد
دانای کل
شخصیّتپردازی
الف) انواع شخصیّتها در بازی
سیاه / منفی / ضد قهرمان / آنتاگونیست
سفید / مثبت / قهرمان / پروتاگونیست
خاکستری / میانه
ب) روشهای معرّفی و بروز هر شخصیّت
صداها
الف) انواع صداهای قابلدرج در بازینامه
گفتارهای آدمی
دیالوگ
مونولوگ / تکگویی / حدیث نفس
نریشن
جلوههای ویژه صوتی
جلوهها و حالتهای صوتی
صداهای کوچک مربوط به محیط یا اشیای بازی
موسیقی
ب) نکات اساسی درباره صداهای مندرج در بازینامه
صحنهپردازی
شاخصهای بازینامه غیر روایی
عوامل جذّابکننده بازینامه
پشتوانههای تصویری بازینامهنویس
قالب بازینامه و اجزای آن
ضرورت شناخت قالب بازینامه
اجزای قالب بازینامه
الف) جلد
نام بازینامه
ب) معرّفی
پ) خلاصه داستان
ت) شناسنامه اثر
ث) معرّفی شخصیّتها
ج) گیمپِلِیْژ
اجزای گیمپلی
ح) متن اصلی
خ) نقشههای دوبعدی مراحل
مفاهیم مطرح در بازینامهنویسی
ضرورت آشنایی با مفاهیم بازینامهنویسی
مفاهیم و اصطلاحات بازینامهنویسی
میانپرده
انواع میانپرده
Pre-Render
Realtime-Render
شخصیّت
انواع شخصیّت از نظر اهمّیّت
اصلی
فرعی
مرحله
صحنه
لوکِیْشِنْ
قاب / فِرِیْم
تِرِیْلِر بازی
فیلم بازی
مکانیک بازی
اندازههای نمای دوربین
1. نمای بسیار نزدیک
2. نمای نزدیک
3. نمای نزدیک متوسّط
4. نمای متوسّط
5. نمای دور متوسّط / نمای آمریکایی / نیشات
6. نمای تمام قد
7. نمای دور
8. نمای بسیار دور
ارتفاع و زاویه دوربین
زاویه همسطح چشم
زاویه بالا
زاویه پایین
انواع حرکتهای دوربین
تیلت
پَن
دالی
ارابه چرخدار یا ریلی
حرکت روی دست فیلمبردار
استدیکم
کرین
خط فرضی / محور کنش
دِکوپاژ
میزانسن
بازینامه عملیّات
سخن ناشر
پیشگفتار
بازینامهشناسی
تعریف بازینامه
نقش بازینامه در بازی رایانهای
الف) نقش بازینامه در تولید بازی رایانهای
ب) نقش بازینامه در مصرف بازی رایانهای
نتیجهگیری
سیر تاریخی بازینامه و بازینامهنویسی
زمان تهیّه و میزان پیادهسازی فنّی بازینامه
بازه تولید و سهم بازینامه از بازی
مرحله اوّل: تهیّه فلوچارت تولید
مرحله دوم: تهیّه سندهای راهبری تولید
جدول زمانبندی فرآیند تولید
جدول قیمت مراحل تولید
مرحله سوم: درصدبندی
مرحله چهارم: نسبتسنجی با سرمایه و زمان
انواع بازینامه از نظر سطح محتوا
محتوای مفید
فاقد محتوا
محتوای مضرّ
انواع بازینامه از نظر روایت
روایی / داستانی
غیر روایی / غیر داستانی
ترکیبی از روایی و غیر روایی
انواع بازینامههای روایی
انواع بازینامههای غیرروایی
انواع موضوعهای قابلاستفاده برای بازینامه
روش خلق بازینامه و پشتوانههای نویسنده
روش خلق بازینامه
الف) جرقّههای ذهنی
ب) بارقه
پ) ایده
ت) طرح
ث) اثر نهایی
ج) پیادهسازی در قالب بازینامه
پشتوانههای ادبی بازینامهنویس
شاخصهای بازینامه روایی
خط اصلی روایت
الف) حادثه محرّک
ب) مشکلات فزاینده
پ) بحران و رفع آن
ت) نقطه اوج
ث) گرهگشایی
نوع زاویه دید راوی
اوّل شخص
سوم شخص
شاهد
دانای کل
شخصیّتپردازی
الف) انواع شخصیّتها در بازی
سیاه / منفی / ضد قهرمان / آنتاگونیست
سفید / مثبت / قهرمان / پروتاگونیست
خاکستری / میانه
ب) روشهای معرّفی و بروز هر شخصیّت
صداها
الف) انواع صداهای قابلدرج در بازینامه
گفتارهای آدمی
دیالوگ
مونولوگ / تکگویی / حدیث نفس
نریشن
جلوههای ویژه صوتی
جلوهها و حالتهای صوتی
صداهای کوچک مربوط به محیط یا اشیای بازی
موسیقی
ب) نکات اساسی درباره صداهای مندرج در بازینامه
صحنهپردازی
شاخصهای بازینامه غیر روایی
عوامل جذّابکننده بازینامه
پشتوانههای تصویری بازینامهنویس
قالب بازینامه و اجزای آن
ضرورت شناخت قالب بازینامه
اجزای قالب بازینامه
الف) جلد
نام بازینامه
ب) معرّفی
پ) خلاصه داستان
ت) شناسنامه اثر
ث) معرّفی شخصیّتها
ج) گیمپِلِیْژ
اجزای گیمپلی
ح) متن اصلی
خ) نقشههای دوبعدی مراحل
مفاهیم مطرح در بازینامهنویسی
ضرورت آشنایی با مفاهیم بازینامهنویسی
مفاهیم و اصطلاحات بازینامهنویسی
میانپرده
انواع میانپرده
Pre-Render
Realtime-Render
شخصیّت
انواع شخصیّت از نظر اهمّیّت
اصلی
فرعی
مرحله
صحنه
لوکِیْشِنْ
قاب / فِرِیْم
تِرِیْلِر بازی
فیلم بازی
مکانیک بازی
اندازههای نمای دوربین
1. نمای بسیار نزدیک
2. نمای نزدیک
3. نمای نزدیک متوسّط
4. نمای متوسّط
5. نمای دور متوسّط / نمای آمریکایی / نیشات
6. نمای تمام قد
7. نمای دور
8. نمای بسیار دور
ارتفاع و زاویه دوربین
زاویه همسطح چشم
زاویه بالا
زاویه پایین
انواع حرکتهای دوربین
تیلت
پَن
دالی
ارابه چرخدار یا ریلی
حرکت روی دست فیلمبردار
استدیکم
کرین
خط فرضی / محور کنش
دِکوپاژ
میزانسن
بازینامه عملیّات
● سخن ناشر
● پیشگفتار
● بازینامهشناسی
● تعریف بازینامه
● نقش بازینامه در بازی رایانهای
● الف) نقش بازینامه در تولید بازی رایانهای
● ب) نقش بازینامه در مصرف بازی رایانهای
● نتیجهگیری
● سیر تاریخی بازینامه و بازینامهنویسی
● زمان تهیّه و میزان پیادهسازی فنّی بازینامه
● بازه تولید و سهم بازینامه از بازی
● مرحله اوّل: تهیّه فلوچارت تولید
● مرحله دوم: تهیّه سندهای راهبری تولید
● جدول زمانبندی فرآیند تولید
● جدول قیمت مراحل تولید
● مرحله سوم: درصدبندی
● مرحله چهارم: نسبتسنجی با سرمایه و زمان
● انواع بازینامه از نظر سطح محتوا
● محتوای مفید
● فاقد محتوا
● محتوای مضرّ
● انواع بازینامه از نظر روایت
● روایی / داستانی
● غیر روایی / غیر داستانی
● ترکیبی از روایی و غیر روایی
● انواع بازینامههای روایی
● انواع بازینامههای غیرروایی
● انواع موضوعهای قابلاستفاده برای بازینامه
● روش خلق بازینامه و پشتوانههای نویسنده
● روش خلق بازینامه
● الف) جرقّههای ذهنی
● ب) بارقه
● پ) ایده
● ت) طرح
● ث) اثر نهایی
● ج) پیادهسازی در قالب بازینامه
● پشتوانههای ادبی بازینامهنویس
● شاخصهای بازینامه روایی
● خط اصلی روایت
● الف) حادثه محرّک
● ب) مشکلات فزاینده
● پ) بحران و رفع آن
● ت) نقطه اوج
● ث) گرهگشایی
● نوع زاویه دید راوی
● اوّل شخص
● سوم شخص
● شاهد
● دانای کل
● شخصیّتپردازی
● الف) انواع شخصیّتها در بازی
● سیاه / منفی / ضد قهرمان / آنتاگونیست
● سفید / مثبت / قهرمان / پروتاگونیست
● خاکستری / میانه
● ب) روشهای معرّفی و بروز هر شخصیّت
● صداها
● الف) انواع صداهای قابلدرج در بازینامه
● گفتارهای آدمی
● دیالوگ
● مونولوگ / تکگویی / حدیث نفس
● نریشن
● جلوههای ویژه صوتی
● جلوهها و حالتهای صوتی
● صداهای کوچک مربوط به محیط یا اشیای بازی
● موسیقی
● ب) نکات اساسی درباره صداهای مندرج در بازینامه
● صحنهپردازی
● شاخصهای بازینامه غیر روایی
● عوامل جذّابکننده بازینامه
● پشتوانههای تصویری بازینامهنویس
● قالب بازینامه و اجزای آن
● ضرورت شناخت قالب بازینامه
● اجزای قالب بازینامه
● الف) جلد
● نام بازینامه
● ب) معرّفی
● پ) خلاصه داستان
● ت) شناسنامه اثر
● ث) معرّفی شخصیّتها
● ج) گیمپِلِیْژ
● اجزای گیمپلی
● ح) متن اصلی
● خ) نقشههای دوبعدی مراحل
● مفاهیم مطرح در بازینامهنویسی
● ضرورت آشنایی با مفاهیم بازینامهنویسی
● مفاهیم و اصطلاحات بازینامهنویسی
● میانپرده
● انواع میانپرده
● Pre-Render
● Realtime-Render
● شخصیّت
● انواع شخصیّت از نظر اهمّیّت
● اصلی
● فرعی
● مرحله
● صحنه
● لوکِیْشِنْ
● قاب / فِرِیْم
● تِرِیْلِر بازی
● فیلم بازی
● مکانیک بازی
● اندازههای نمای دوربین
1. نمای بسیار نزدیک
2. نمای نزدیک
3. نمای نزدیک متوسّط
4. نمای متوسّط
5. نمای دور متوسّط / نمای آمریکایی / نیشات
6. نمای تمام قد
7. نمای دور
8. نمای بسیار دور
● ارتفاع و زاویه دوربین
● زاویه همسطح چشم
● زاویه بالا
● زاویه پایین
● انواع حرکتهای دوربین
● تیلت
● پَن
● دالی
● ارابه چرخدار یا ریلی
● حرکت روی دست فیلمبردار
● استدیکم
● کرین
● خط فرضی / محور کنش
● دِکوپاژ
● میزانسن
● بازینامه عملیّات