اهداف جشنواره:
• جریانسازی و بسترسازی برای تولید و توسعه محتوای مرتبط با سیره ائمه معصومین به ویژه حضرت امام رضا)ع( در حوزه رسانههای دیجیتال.
• ایجاد جایگاهی سالیانه برای ارزیابی محصولات رضوی در حوزهی رسانههای دیجیتال با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه این حوزه.
• شناسایی، معرفی و حمایت از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار فاخر فرهنگی، ادبی و هنری در قالب رسانههای دیجیتال مرتبط با فرهنگ رضوی.
جشنواره رسانههای دیجیتال رضوی تلاش مینماید رقابتی پویا و سازنده در بین علاقمندان عرصه دیجیتال در 5 بخش زیر برگزار نماید:
1. تارنماهای اینترنتی
2. نرم افزارهای تلفن همراه
3. بازیهای رایانهای
4. نرم افزارهای رسانهای
5. هنرهای دیجیتال
جوایز جشنواره:
در هر عنوان به نفرات اول تا سوم جوایز زیر اهدا میشود:
جایزه رتبه اول: دریافت نشان سرآمد + لوح تقدیر + 3 سکه بهار آزادی جایزه رتبه دوم: دریافت نشان سرآمد + لوح تقدیر + 2 سکه بهار آزادی جایزه رتبه سوم: دریافت نشان سرآمد + لوح تقدیر + 1 سکه بهار آزادی بخشهای جشنواره:
1- تارنماهای اینترنتی و رسانههای برخط
رسانه برخط سامانهای است که امکان قراردادن محتوای دیجیتال در معرض دسترس عموم یا بیش از یکهزار مخاطب مشخص یا نامشخص از طریق بستر شبکه نظیر شبکه گسترده جهانی و شبکههای محلی را فراهم میآورد.
این بخش در دو عنوان بهترین تارنمای اینترنتی رضوی و بهترین وبلاگ رضوی برگزار میگردد.
الف( عنوانهای مسابقه:
موضوعات عنوان بخش
تارنما اینترنتی معارف رضوی بهترین تارنمای اینترنتی رضوی تارنماهای اینترنتی
تارنما اینترنتی فرهنگ، هنر و ادبیات رضوی
تارنما گردشگری مشهد مقدس
ویدئوکست و پادکست رضوی
نوشتار رضوی بهترین وبلاگ رضوی
فتو وبلاگ رضوی
قالب رضوی
ب( شرایط شرکت در بخش تارنماهای اینترنتی و رسانههای برخط
1. آثار متقاضی شرکت در جشنواره میبایست در تارنمای ستاد ساماندهی تارنماهای ایران به نشانی
.ثبت شده باشند www.samandehi.ir
2. اثر و اجزاء به کار رفته در تارنما یا رسانهی برخط مغایر قوانین و مقررات جاری کشور، فرهنگ و ارزشهای دینی و ملی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نباشد.
3. حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان آثار به کار رفته در تارنما یا رسانهی برخط طبق قوانین و مقررات جاری جمهوری اسلامی ایران رعایت شده باشد.
4. فقط صاحب حقوق اثر اجازه ثبت نام در جشنواره را دارد.
2- نرم افزارهای تلفن همراه
در این بخش نرم افزارهای تلفن همراه، محتوای تلفن همراه، خدمات ارزش افزوده و سامانههای تلفن گویا مورد داوری قرار میگیرند. نرمافزارهای این بخش بر روی گوشی تلفن همراه و یا تبلتها قابل اجرا هستند و میتوانند به صورت مستقل و یا با بهرهگیری از سیستمهای مخابراتی با مخاطب ارتباط برقرار کنند و ارائه خدمات و محتوا نمایند و عموما دارای کارکرد رسانهای و اطلاعرسانی با ارائه محتوا )نرمافزارهای فرهنگی و مذهبی و ...( و یا کارکردهای آموزشی و سرگرمی )نرمافزاهای آموزشی و بازیهای تلفن همراه و...(می باشند و یا در قالب برنامههای کاربردی مانند تقویم و مترجمهای همراه، ارائه میشوند.
الف( عنوانهای مسابقه:
موضوعات عنوان بخش
نرم افزار تلفن همراه سیره رضوی بهترین نرم افزار تلفن همراه رضوی تلفن همراه
نرم افزار تلفن همراه زیارتی رضوی
بهترین خدمات ارزش افزوده رضوی
بهترین سامانههای برخط غیر
اینترنتی )هوشمند( رضوی
ب( شرایط شرکت در بخش نرمافزارهای تلفن همراه
1. متقاضیان زیربخش نرم افزارهای تلفن همراه میبایست آثار دارای گواهی ثبت یا پروانه انتشار خود را در جشنواره شرکت دهند. ویرایش جدید نرم افزارهای تلفن همراهی که ویرایشهای قبلی آنها در جشنواره شرکت کردهاند،تنها در صورتی میتوانند در این دوره شرکت کنند که توسط هیئت داوران جشنواره از لحاظ ساختار و محتوا به عنوان نسخه جدید شناخته شوند.
2. هر شرکت کننده باید 2 نسخه از هر اثر را با تمام تجهیزات جانبی و نیازهای آن – مانند تجهیزات مکمل سختافزاری،قفلهای سختافزاری و نرمافزاری، کدهای فعالسازی و سریالهای لازم، کتابهای جانبی و قاب – را به همراه کد رهگیری تا پایان مهلت ثبت نام به دبیرخانه جشنواره تحویل دهد. )لازم به ذکر است آثار ارسال شده پس از اتمام مراحل داوری در آرشیو دبیرخانه بایگانی خواهند شد و عودت داده نمیشوند(.
3. اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره نباید با اثر ثبت شده در دبیرخانه مرکز)هنگام اخذ مجوز( متفاوت باشد.
4. اثر شرکت داده شده میبایست با استفاده از ابزارها و فناوریهای دیجیتال تولید شده باشد و مراحل طراحی و تولید نرم افزار در آن طی شده باشد، به نحوی که از مجموعه آثار محتوایی به کار رفته در آن متمایز باشد و بتوان آن را اثری متمایز از مجموعه آثار به کار رفته در آن دانست.
5. اثر و اجزای به کار رفته در آن مغایر قوانین و مقررات جاری، فرهنگ و ارزشهای ملّّی و دینی و امنیت ملّیّجمهوری اسلامی ایران نباشد.
6. اثر کامل باشد و در سامانههای متعارف تلفن همراه و رسانههای برخط قابل اجرا باشد.
7. حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان سایر آثار فرهنگی و هنری و بستههای نرمافزاری به کار رفته در اثر طبق قوانین و مقررات جاری جمهوری اسلامی ایران رعایت شده باشد.
8. فقط صاحب حقوق اثر اجازه ثبت نام در جشنواره را دارد.
3- بازیهای رایانهای
هرگونه اثر هنری که ساخت، پردازش، مونتاژ، تولید و نمایش کل یا بخشی از آن با کمک فناوریها، ابزار و لوازم دیجیتالی مانند رایانه انجام گرفته باشد در این بخش قرار میگیرد. پویانمایی رایانهای، نماهنگ، ویدیو آرت و گرافیک موشن، جلوههای ویژه تصویری، عکاسی دیجیتال، طراحی، طراحی شخصیت، گرافیک رایانهای و نقاشی دیجیتال و هرگونه نوآوری و خلق هنری در فضای مجازی و نمایش ویژه نمونههایی از هنرهای دیجیتال هستند.
الف( عنوانهای مسابقه:
موضوعات عنوان بخش
بازی رایانهای رضوی بهترین بازی رایانهای رضوی بازیهای رایانهای
تحت وب رضوی
ب( شرایط شرکت در بخش بازیهای رایانهای
1. انواع بازیهای شرکت کننده در این بخش عبارتند از:
• بازیهای PC
• بازیهای کنسولی
• بازیهای برخط) Online(
• بازیهای فلش
• بازیهای تلفن همراه
2. کارفرمای اثر باید دارای تابعیت ایرانی باشد و اثر نیز باید در محدوده جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران پدید آمده باشد.
3. آثار فرهنگی و هنری و بستههای نرمافزاری به کار رفته در اثر، مغایر قوانین و مقررات جاری، فرهنگ، ارزشهای ملّّی، دینی و امنیت ملّیّجمهوری اسلامی ایران نباشد.
4. حقوق مادی و معنوی پدید آورندگان آثار فرهنگی و هنری و بستههای نرمافزاری به کار رفته در اثر طبق قوانین و مقررات جاری جمهوری اسلامی ایران رعایت شده باشد.
5. هر شرکت کننده باید علاوه بر ثبت نام در تارنمای جشنواره رسانههای دیجیتال مدارک زیر را تا پایان مهلت ثبت نام به دبیرخانه داوری جشنواره رسانههای دیجیتال تحویل دهد:
• دو نسخه از بازی به همراه کد رهگیری دریافت شده هنگام ثبت نام
• توضیح مراحل بازی و کدهای مربوط به تنظیم بازی برای نباختن کاربر در مراحل بازی جهت تسریع در امر داوری
• ارایه مدارک و مستندات ساخت بازی
• فهرست کاملی از پدیدآورندگان
• بیان ویژگیهای بازی از دیدگاه تولیدکننده
6. لازم است هرگونه قفل سختافزاری یا الحاقات دیگر اثر- همچون تجهیزات مکمل سختافزاری، قفلهای سختافزاری و نرمافزاری، کدهای فعالسازی و سریالهای لازم، کتابهای جانبی و قاب- به همراه اثر تحویل داده شود. .)لازم به ذکر است آثار ارسال شده پس از اتمام مراحل داوری در آرشیو دبیرخانه بایگانی خواهند شد و عودت داده نمیشوند.(
4- نرم افزارهای رسانهای
نرمافزارهای رسانهای، بستههای نرمافزاری رایانهای هستند که برای دسترسی، نمایش، پخش و جستجوی محتوای دیجیتال همچون متن، صدا، فیلم، پویانمایی و تصویر مرتبط با سیره ائمه معصومین به ویژه حضرت امام رضا)ع( در حوزه رسانههای دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرند.
الف( عنوانهای مسابقه:
موضوعات عنوان بخش
نرم افزار سیره رضوی بهترین نرم افزار رضوی نرم افزارهای رسانهای
نرم افزار زیارتی رضوی
نرم افزار کودک و نوجوان رضوی
ب( شرایط شرکت در بخش نرمافزارهای رسانهای:
1. متقاضیان میبایست آثار دارای گواهی ثبت یا پروانه انتشار خود را در جشنواره شرکت دهند.
2. هر شرکت کننده باید 2 نسخه از هر اثر را با تمام تجهیزات جانبی و نیازهای آن- مانند تجهیزات مکمل سختافزاری،قفلهای سختافزاری و نرمافزاری، کدهای فعالسازی و سریالهای لازم، کتابهای جانبی و قاب- را به همراه کد رهگیری تا پایان مهلت ثبت نام به دبیرخانه مرکز رسانههای دیجیتال تحویل دهد.)لازم به ذکر است آثار ارسال شده پس از اتمام مراحل داوری در آرشیو دبیرخانه بایگانی خواهند شد و عودت داده نمیشوند.(
3. اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره نباید با اثر ثبت شده در دبیرخانه مرکز)هنگام اخذ مجوز( متفاوت باشد.
4. اثر شرکت داده شده میبایست با استفاده از ابزارها و فناوریهای دیجیتال تولید شده باشد و مراحل طراحی و تولید نرم افزار در آن طی شده باشد، به نحوی که از مجموعه آثار محتوایی به کار رفته در آن متمایز باشد و بتوان آن را اثری متمایز از مجموعه آثار به کار رفته در آن دانست .
5. اثر باید کامل و در سیستم عاملهای متعارف رایانهای قابل اجرا باشد.
6. حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان سایر آثار فرهنگی و هنری و بستههای نرمافزاری به کار رفته در اثر، طبق قوانین و مقررات جاری جمهوری اسلامی ایران رعایت شده باشد.
7. فقط صاحب حقوق اثر اجازه ثبت نام در جشنواره را دارد.
5- هنرهای دیجیتال
هرگونه اثر هنری که ساخت، پردازش، مونتاژ، تولید و نمایش کل یا بخشی از آن با کمک فناوریها، ابزار و لوازم دیجیتالی مانند رایانه انجام گرفته باشد در این بخش قرار میگیرد. پویانمایی رایانهای، نماهنگ، ویدیو آرت و گرافیک موشن، جلوههای ویژه تصویری، عکاسی دیجیتال، طراحی، طراحی شخصیت، گرافیک رایانهای و نقاشی دیجیتال و هرگونه نوآوری و خلق هنری در فضای مجازی و نمایش ویژه نمونههایی از هنرهای دیجیتال هستند.
الف( عنوانهای مسابقه:
موضوعات عنوان بخش
پویانمایی رضوی بهترین پویانمایی رضوی هنرهای دیجیتال
نقاشی و طراحی رضوی بهترین گرافیک رایانهای رضوی
ب( شرایط شرکت در بخش هنرهای دیجیتال
1. اثر شرکت داده شده میبایست با استفاده از ابزارها و فناوریهای دیجیتال تولید شده باشد.
2. اثر و اجزاء به کار رفته در آن مغایر قوانین و مقررات جاری، فرهنگ و ارزشهای ملّّی و دینی و امنیت ملّّیجمهوری اسلامیایران نباشد.
3. حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان سایر آثار فرهنگی و هنری و بستههای نرمافزاری به کار رفته در پدیدآوردن اثر،طبق قوانین و مقررات جاری جمهوری اسلامی ایران رعایت شده باشد.
4. آثار شرکت کننده در داوری جشنواره فقط از پدیدآورنده و صاحب حقوق اثر پذیرفته میشود.
5. شرایط ارسال آثار پویا نمایی
o هر اثر با فرمت وضوح تصویر بالا بر روی حامل DVDذخیره و به همراه کد رهگیری و در 2 نسخه به دبیرخانه جشنواره ارسال گردند. )در هر DVD تنها یک اثر قرار گیرد(.
o هنگام ثبت نام، یک فریم از اثر در بخش «تصویری از اثر» بارگذاری شود.
6. شرایط ارسال گرافیک رایانهای
o نام گذاری فایلها براساس نام کاربری باشد. )برای مثال: [email protected]( o ارسال آثار از طریق بخش «بارگذاری» هنگام ثبت اثر انجام گیرد.
نحوه ثبت نام، ارسال آثار جشنواره:
کلیه اطلاع رسانیها از طریق بخش جشنواره تارنمای سرآمد به نشانی WWW.SARAMAD.IR انجام میشود.
ثبت نام در جشنواره از طریق آدرس LOGIN.SARAMAD.IR انجام میگیرد. برای ثبت نام ابتدا در سامانه عضو شوید، سپس در بخش دومین جشنواره رسانههای دیجیتال رضوی اثر خود را در عنوان دلخواه شرکت دهید.
مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا تاریخ 33/34/1333 میباشد.
تماس با دبیرخانه:
نشانی:
تهران، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان مفتح، پلاک 76، طبقه دوم، دبیرخانه دومین جشنواره رسانههای دیجیتال رضوی.
تلفن:
88845632-321 )مستقیم(
321-88846363-64
31-88315333-321 )داخلی 164(
رایانامه: [email protected]
بهره گیری از آموزههای قرآن کریم،احادیث اهل بیت (ع)به ویژه امام رضا(ع)وسخنان وآثار بزرگان،صاحبنظران،اندیشمندان وهنرمندان برای تولید و انتشار آثارمناسب در شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای فرهنگی، هنری و رسانه ای در زمینه:
1- ارزشهای اخلاقی(صداقت-امانتداری- کرامت انسانها - حفظ آبروی افراد-رزق حلال و...)وضد ارزشهای اخلاقی ( دروغ-خیانت در امانت-تهمت وافترا-حرامخواری و..).
2- ارزشهای اجتماعی (روابط اجتماعی-روابط خانوادگی-روابط با گروه دوستان-وقف-کاروتولید- مسئولیت پذیری- محیط زیست و...).
3- ارزشهای حاکمیتی (اهداف نظام اسلامی- عدالت- رسیدگی به امور مردم- روابط متقابل مردم و مسئولان و...).
4- زیارت(زیارت عارفانه- خاطرات سفر زیارتی- دلنوشتههای زیارت - واگویههای زیارت-زیبایی ومعنویت حرم مطهر-شفاعت و...).
بازیهای رایانهای
جدا ماندن فرد از جمع و تعاملات جمعی از نتایج نامطلوب استفاده دایم از بازیهای رایانهای دانسته میشود. در این زمینه مکانهایی که برای استفادهکنندهها امکان یک بازی جمعی و گروهی را پدید میآورند به طور مطلوبی از این خطر کاستهاند و توانستهاند توجه و علاقه طرفداران این بازیها را به شکل چشمگیری جلب کنند. یک کانون یا کلوببازی در کنار ایجاد یک هیجان جمعی مثبت میتواند ضرورت پیوند و کنش جمعی را برای نوجوانان و جوانان فراهم کند
اعضای یک کانون بازی براساس یک علاقه مشترک، نسبت به جمع و گروه خود احساس تعلق میکنند و به این صورت با شکلگیری روابط اجتماعی و فرهنگی میان آنها، میتوانند از تجربه اجتماعی ارزشمندی بهرهمند شوند که بسی فراتر از جهان مجازی یک بازی است.
از سوی دیگر با پیچیدهتر شدن محتوا و موضوع بازیهای رایانهای در جهان امروز، پای مسأله ارتباط و یا هجوم فرهنگها به این بازی کشیده شده است. اجتماع استفادهکنندگان از بازیهای رایانهای دیگر یک اجتماعی خنثی و منفعل نیست که فقط اوقات فراغت خود را پای رایانهها میگذارند. به زبان دیگر، بازیها هم با مخاطبان خود به تعامل میپردازند. محتوا و فرم بازیهای رایانهای که در اکثر موارد جهان واقعی ما را به واسطه فیلترهای فرهنگی و ایدئولوژیک بازنمایی میکنند، بر ذهن و تفکر مخاطبان خود اثر میگذارند و بسته به موقعیتها و آموزشهای جامعه واکنش مثبت یا منفی آنان را برمیانگیزد. باید توجه داشت که این امر فینفسه نامطلوب نیست.
محتوای یک بازی با بهرهگیری از جذابیتهای بصری و مهارتی خود میتواند یک هنجار، یک باور و حتی یک دیدگاه اجتماعی یا سیاسی را به مخاطب خود القا کند. از آموزش زبان و لغات جدید و مهارتهای گفتاری و شنیداری، مهارتهای منطقی و ریاضی گرفته تا انتقال میراث تاریخی، فرهنگی، آگاهی و بینش اجتماعی، همه و همه میتوانند در یک بازی ایجاد شوند. همچون همیشه در اینجا هم مسأله بر سر توجه به مخاطب این بازیهاست.
کانون بازیهای رایانهای باید واجد کارکردهای برنامهداری برای استفاده از بازیهای رایانهای باشد. یک کانون یا شبکه بازی (Gamenet) موفق باید به خوبی اشتیاق و علاقه اعضای خود را به سوی شکلگیری یک اجتماع سالم، آموزنده و در عین حال مفرح هدایت کند.
اولین گام شکلگیری جلسات یا انجمنهایی متشکل از کارشناسان فرهنگی و اعضای کانون برای شناخت و آگاهی از بازیهای مورد علاقه خود بپردازند و یک صاحب نظر در امر ارتباطات و نشانهشناسی فرهنگی میتواند برای آنان معانی و پیامهای آشکار و پنهان یک بازی را تحلیل و واکاوی کند.
گام مهم بعدی اهتمام در ساخت و زمینهسازی ایجاد بازیهای بومی است. با شناختی که میتوان به وسیله همین شبکههای بازی از جنس سلیقه و ذوق جوانان به دست آورد میتوان دست به طراحی یک بازی بومی زد که مسائل اجتماعی و فرهنگی ما و تجربیات تاریخی کشور ما در آن لحاظ شود. کانون بهترین مکان برای جلب توجه جوانان و خانوادهها به یک بازی جدید بومی است. کانون میتواند با تشویق اعضاء خود به شرکت در یک بازی بومی موجبات، ترویج و گسترش آن بازی را فراهم آورد.
در همین راستا معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با استفاده از بستر دیتاسنتر سازمان فنآوری اطلاعات اقدام به راهاندازی اولین گیم سرور اینترنتی و اینترانتی در کشور نموده که در آینده نزدیک شاهد اجرای آن در سطح محلههای شهر تهران خواهیم بود.