Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ متفرقه

آمادگی برای مصاحبه


      نکات مصاحبه
      ۱۵ نکته مصاحبه کاری
      پاسخ به سوالات رایج در خصوص آزمون دکتری
      رویارویی با مصاحبه
      مصاحبه دکترا
   الزامات مصاحبه درس خارج
   سوالات را می‌توان در چند حوزه تقسیم نمود
      سوالات مطرح در مصاحبه دکترا
      مصاحبه دکترا
      سوالات متداول در مصاحبه حضوری
      سوالات رایج در مصاحبه‌ها
      الزامات مصاحبه علمی از ابعاد متفاوت
      شرایط اختصاصی دانشگاه‌ها در فراخوان‌ها
         دانشگاه فردوسی مشهد
         موسسه فردوس
         شرایط اختصاصی دانشگاه تهران
      اسناد همراه برای مصاحبه علمی
      سوالات متفرقه در مصاحبه

نکات مصاحبه

درباره شرکت و مصاحبه کنندگان خود تحقیق کنید.
پاسخ‌های خود را به سوالات رایج مصاحبه تمرین کنید.
شرح شغل را مطالعه کنید.
با استفاده از روش STAR به سوالات پاسخ دهید.
دوستی را برای تمرین پاسخ دادن به سوالات استخدام کنید.
با نمونه‌هایی از کار خود آماده باشید.
لباس مصاحبه خود را از شب قبل برنامه ریزی کنید.

۱۵ نکته مصاحبه کاری

مهم نیست که چقدر ادامه دهید، مصاحبه‌های شغلی همیشه می‌تواند اعصاب شما را خرد کند. شما زیباترین لباس‌هایتان را می‌پوشید، رزومه‌تان را چاپ می‌کنید، و به خودتان یادآوری می‌کنید که واقعاً بزرگ لبخند بزنید – و درست زمانی که فکر می‌کنید همه چیز خوب پیش می‌رود، مصاحبه‌کننده با سؤالی به شما می‌زند که برای آن آمادگی ندارید.
خوشبختانه، اجازه نخواهید داد که دوباره این اتفاق بیفتد و از قبل برای مصاحبه این ماه برنامه ریزی می‌کنید. بهترین راه برای هر کاری این است که تحقیقات خود را زودتر از موعد انجام دهید - به همین دلیل است که ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.
اگر در حال آماده شدن برای یک مصاحبه بزرگ در طول COVID-19 هستید، آماده شدن از قبل با این 15 سوال مصاحبه به شما کمک می‌کند یک قدم به آن شغل رویایی نزدیکتر شوید.
1. از خودتان بگویید؟
اکثر مصاحبه‌ها با این سوال شروع می‌شوند و اینکه چگونه به آن پاسخ می‌دهید اولین برداشت شما را ایجاد می‌کند. اگر در جواب به اشتباه افتادید و کاملاً مطمئن نیستید که چه بگویید - عدم اعتماد به خودتان نشان می‌دهد. اگر شروع به فهرست کردن تمام بزرگترین دستاوردهای خود کنید و زیاد صحبت کنید، ممکن است نفس شما کمی بیش از حد بزرگ به نظر برسد. شما باید تعادل خوبی بین اعتماد به نفس، اما نه پرمدعا پیدا کنید.
بهترین راه برای آماده شدن برای این سوال این است که یک طرح آسانسور در مورد اینکه چه کسی هستید تهیه کنید. از سابقه شخصی خود بگذرید و حدود 2 تا 3 جمله در مورد مسیر شغلی خود و نحوه پایان یافتن شما در این مصاحبه و درخواست برای این شغل بیان کنید. نیازی نیست خیلی دقیق باشید، سوالات بیشتری در راه است. شما فقط می‌خواهید آنقدر کنجکاوی به جا بگذارید که مصاحبه هیجان زده شود تا در طول مصاحبه بیشتر در مورد شما بداند.
2. چرا می‌خواهید برای [نام شرکت را وارد کنید] کار کنید؟
وقتی یک مدیر استخدام این سوال را می‌پرسد، نه تنها می‌خواهد بداند که چرا می‌خواهید برای او کار کنید، بلکه می‌خواهند بدانند شما در مورد شرکت چه می‌دانید. این سوال بررسی می‌کند که چقدر می‌دانید شرکت چه می‌کند و چقدر نسبت به کاری که انجام می‌دهد اشتیاق دارید – بنابراین مطمئن شوید که شرکت را به خوبی می‌شناسید و می‌توانید صادقانه درباره خواسته‌های خود برای کار در آنجا صحبت کنید.
چگونه برای یک مصاحبه رفتاری آماده شویم
3. چگونه در مورد این شغل شنیدید؟
وقتی در طول مصاحبه از شما این سوال پرسیده شد، فقط نگویید که در مورد شغل در یک وب سایت شنیده اید. این فرصت شماست تا به جزئیات بیشتری در مورد اینکه چرا این شرکت را دوست دارید و انگیزه شما برای کار در آنجا توضیح دهید. علاوه بر این، اگر در شرکت ارتباط شخصی دارید، زمان خوبی برای ذکر نام آنها خواهد بود!
4. در مورد چیزی در رزومه خود به من بگویید.
هر کسی چیزی در رزومه خود دارد که واقعاً به آن افتخار می‌کند. خواه مهارت یا دستاوردی باشد که فهرست کرده‌اید یا مکان خاصی که کار کرده‌اید، با در نظر گرفتن پاسخ به این سوال با جالب‌ترین چیز در رزومه خود. بعلاوه، فقط چیزی مربوط به آخرین موقعیت خود را نگویید - از شما در مورد آن سوال پرسیده خواهد شد. در عوض، به یکی از موقعیت‌های قدیمی‌تری که در رزومه‌تان فهرست شده است فکر کنید و در مورد اینکه چگونه آن شغل به شما کمک کرد تا به فردی که امروز هستید تبدیل شوید، صحبت کنید.
5. چرا به دنبال کار هستید؟ یا، چرا به دنبال شغل دیگری هستید؟
این سوال ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد، اما اینگونه است که مصاحبه‌کننده‌ها افرادی را که الف) فقط به دنبال هر شغلی هستند، ب) از آخرین موقعیت خود اخراج شده‌اند یا ج) ممکن است نرخ گردش مالی بالایی داشته باشند، حذف می‌کنند. در اطراف برای مدت طولانی روی نکات مثبت تمرکز کنید و خاص باشید. به این فکر کنید که چرا به دنبال شغل هستید: آیا به تازگی فارغ التحصیل شده اید و این اولین شغل واقعی شما خواهد بود؟ آیا مسیر شغلی خود را تغییر می‌دهید؟ آیا شغل فعلی را برای این کار ترک می‌کنید؟
اگر در حال حاضر در جایی کار می‌کنید، باید برای پاسخ دادن به این سوال نیز آماده باشید: "چرا می‌خواهید شغل فعلی خود را برای این کار ترک کنید؟"
نحوه نشان دادن فرهنگ مناسب در مصاحبه
6. چرا باید شما را استخدام کنیم؟
وقتی از این سوال پرسیده شد، به خاطر داشته باشید که استخدام کننده به دنبال این است که بشنود چه مهارت‌هایی دارید که می‌خواهید به تیم بیاورید. پاسخ مبهمی ندهید، مانند «من صمیمی و سخت کوش هستم». در عوض، دقیق باشید، سابقه کاری و دستاوردهای خود را خلاصه کنید و در صورت امکان از اعداد استفاده کنید.
به عنوان مثال، بگویید چند سال تجربه دارید یا برخی از دستاوردهایی را که در آخرین شرکت خود انجام داده اید نام ببرید. هرچه بتوانید در مورد مهارت‌های خود و میزان ارزش یک کارمند خود دقیق تر باشید، مصاحبه گر بهتر می‌تواند شما را در حال کار در آنجا به تصویر بکشد.
7. پنج سال دیگر خود را کجا می‌بینید؟
این می‌تواند در طول مصاحبه یک سوال سنگین به نظر برسد، به خصوص وقتی که از قبل برای آن آماده نشده باشید. به خاطر داشته باشید که در یک محیط مصاحبه هستید – بنابراین نیازی به وارد کردن تمام جزئیات در مورد اهداف زندگی شخصی خود برای پنج سال آینده ندارید. روی اهداف شغلی خود تمرکز کنید و واقع بین باشید.
اگر قصد دارید به مدت پنج سال در این شرکت کار کنید، مطمئن شوید که می‌دانید چه کسی بالاتر از شما کار می‌کند و چه رشد شغلی بالقوه‌ای وجود دارد. مدیر استخدام این سوال را می‌پرسد تا بفهمد آیا اهداف واقع بینانه تعیین می‌کنید، آیا جاه طلب هستید یا خیر، و تایید کند که موقعیتی که برای آن مصاحبه می‌کنید با این اهداف و رشد همسو است.
اگر موقعیت شغلی دقیقاً شغلی با فرصت‌های آینده زیاد نیست، می‌توانید به سادگی با ذکر این نکته که مطمئن نیستید آینده شما چگونه خواهد بود، پاسخ دهید، اما فکر می‌کنید این موقعیت به شما کمک می‌کند تا در مسیر خود حرکت کنید. جهت درست
8. در مورد درگیری که در محل کار با آن مواجه شدید و نحوه برخورد با آن به من بگویید.
این سوال برای ACE مهم است زیرا به مصاحبه کننده کمک می‌کند تا بفهمد چگونه با تعارض برخورد می‌کنید. همچنین به آزمایش اینکه چقدر خوب فکر می‌کنید کمک می‌کند - بنابراین اگر از قبل با یک مثال خاص آماده شوید، از لحظه بی دست و پا سکوت در حالی که سعی می‌کنید به یک مثال فکر کنید جلوگیری خواهید کرد.
هنگامی که یک مثال در ذهن دارید، به سادگی توضیح دهید که چه اتفاقی افتاده است، چگونه مسئله را به شیوه‌ای حرفه‌ای حل کرده اید، و سعی کنید داستان را با یادداشتی شاد در مورد اینکه چگونه به یک راه حل یا مصالحه با همکار خود رسیده اید، پایان دهید.
9. شغل رویایی شما چیست؟
مشابه سوال «پنج سال دیگر خود را کجا می‌بینید»، مصاحبه‌کننده به دنبال این است که بفهمد در هنگام تعیین اهداف چقدر واقع‌بین هستید، چقدر جاه‌طلب هستید و آیا شغل و شرکت مکان خوبی برای شما خواهد بود یا خیر. رشد.
باز هم، سعی کنید اهداف شخصی خود را کنار بگذارید (نگویید شغل رویایی شما این است که برای گرفتن عکس‌های اینستاگرامی دستمزد بگیرید) و روی اهداف شغلی خود تمرکز کنید. به این فکر کنید که چگونه این شغل شما را برای آینده آماده می‌کند و شما را به شغل رویایی تان نزدیک می‌کند. اما، آن کسی نباشید که می‌گوید: "مدیرعامل این شرکت باشید."
10. از تیم/همکاران خود چه انتظاری دارید؟
این سوال به این منظور است که بدانیم چگونه در یک تیم کار می‌کنید و اینکه آیا مناسب فرهنگی برای شرکت خواهید بود یا خیر. برای آماده شدن برای این پاسخ، مطمئن شوید که از قبل درباره شرکت تحقیق کرده اید. همیشه می‌توانید با نگاهی به نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی یا خواندن نظرات آن‌ها در Glassdoor، کمی در مورد فرهنگ یک شرکت بگویید.
چگونه به 50 سوال رایج مصاحبه پاسخ دهیم؟
11. از مدیر خود چه انتظاری دارید؟
دوباره، مدیر استخدام به دنبال این است که بفهمد شما چه نوع کارمندی خواهید بود و آیا برای اضافه کردن به تیم آنها مناسب هستید یا خیر. در برخی از مصاحبه‌ها، مدیر آینده شما ممکن است با شما مصاحبه کند. به این سوال تا حد امکان صادقانه پاسخ دهید و اگر می‌توانید نشان دهید که چگونه به طور مثبت به شما کمک می‌کند تا بهتر کار کنید، مثال‌هایی از مدیر فعلی خود بیاورید.
12. چگونه با استرس مقابله می‌کنید؟
پاسخ به این سوال به مدیران استخدام کمک می‌کند تا هر گونه پرچم قرمز بالقوه‌ای را که ممکن است داشته باشید شناسایی کنند. شما می‌خواهید نشان دهید که می‌توانید استرس را به شیوه‌ای حرفه‌ای و مثبت مدیریت کنید که به شما کمک می‌کند به کار ادامه دهید یا مانع از دستیابی به اهدافتان نشود. علاوه بر این، دقیق باشید و توضیح دهید که واقعاً برای مقابله با استرس چه کاری انجام می‌دهید، مانند یک استراحت 15 دقیقه‌ای برای پیاده‌روی در بیرون، یا خط زدن موارد در فهرست کارها و غیره.
13. 30 روز اول در این موقعیت برای شما چگونه خواهد بود؟
این سوال به یک شرکت کمک می‌کند بفهمد در ماه اول، تا سه ماه در این موقعیت چه کاری انجام می‌دهید – و اینکه چگونه به آن پاسخ می‌دهید نشان می‌دهد که آیا شما فرد مناسبی برای این شغل هستید یا خیر. با ذکر اطلاعاتی که برای شروع به کار نیاز دارید و چه چیزی به شما در انتقال به نقش جدید کمک می‌کند، شروع کنید. سپس بر روی بهترین مهارت‌های خود و نحوه اعمال آن‌ها در این موقعیت فورا تمرکز کنید.
14. شرایط حقوق شما چیست؟
برخی از مصاحبه کنندگان این سوال را می‌پرسند، برخی دیگر نه. همیشه بهتر است آماده باشید، مخصوصاً به این دلیل که می‌خواهید مطمئن شوید که برای ارزشی که می‌خواهید اضافه کنید، دستمزد منصفانه‌ای دریافت خواهید کرد. به همین دلیل است که ما ابزار خود را بشناسید - برای کمک به شما در تعیین اینکه چه چیزی باید به شما پرداخت شود، ساخته ایم.
توجه: در حالی که کارفرمایان می‌توانند از شما بپرسند که انتظارات حقوق شما چقدر است، در برخی جاها غیرقانونی است که بپرسند حقوق قبلی شما چقدر بوده است.
15. آیا سوالی دارید؟
آخرین سوالی که همیشه در طول مصاحبه از شما پرسیده می‌شود این است که آیا سوالی از مصاحبه کننده دارید یا خیر. این شانس شماست که واقعاً متمایز شوید – بنابراین با گفتن این که نمی‌کنید یا اینکه سؤالات شما قبلاً پاسخ داده شده است، آن را منفجر نکنید. حتی اگر هیچ سوالی ندارید - همیشه یک سوال وجود دارد که می‌توانید در پایان مصاحبه بپرسید.
فهرستی از حداقل سه تا پنج سوال را در پشت ذهن خود نگه دارید تا مهم نباشد که در پایان مصاحبه حداقل دو سوال داشته باشید. استخدام‌کنندگان می‌گویند که واقعاً از پاسخ دادن به برخی سؤالات در پایان مصاحبه لذت می‌برند – آنها فقط به صحبت‌های شما در مورد خودشان گوش می‌دهند، بنابراین برای تغییر در مورد آنها سؤال کنید. پس از پایان این بخش، می‌توانید آسوده خاطر باشید و از مصاحبه خارج شوید و بدانید که آن را انجام داده اید!

پاسخ به سوالات رایج در خصوص آزمون دکتری

-   رتبه‌ای که در کارنامه من اعلام شده است مربوط به کدام کد محل انتخابی است؟
رتبه دانشگاه آزاد نسبت به صورت کلی اعلام می‌گردد و این رتبه در تمام اولویت‌های انتخابی شما صدق می‌کند.
-   من پنج کد رشته محل را انتخاب کرده ام، آیا پنج مصاحبه خواهم داشت؟
خیر. در آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی برخلاف دکتری سراسری تنها یک مصاحبه برگزار می‌گردد . روند کار به طور معمول به این صورت است که از ترکیب نمره آزمون کتبی شما (با سهم ۷۵  درصد در نمره نهایی) و نمره همین یک مصاحبه (با سهم ۲۵ درصد در نمره نهایی) نمره کل (نهایی) شما مشخص می‌گردد. سپس بر اساس این نمره کل در بالاترین اولویت انتخابی خود که نمره لازم را کسب کرده باشید پذیرفته خواهید شد.
-   محل برگزاری مصاحبه‌ها کجا است ؟
در سالهای گذشته تقریبا تمام مصاحبه‌ها در واحد علوم و تحقیقات واقع در شهر تهران برگزار شده اند. البته به ندرت مشاهده شده که مصاحبه برخی رشته‌ها  که در این واحد دکتری ندارند در واحد‌های مجری برگزار گردیده است.
-   آیا شانس قبولی در بالاترین دانشگاه انتخابی بالاتر است؟
خیر. در آزمون مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی  اولویت خاصی به انتخاب اول شما داده نمی‌شود و تنها بر اساس نمره کل تان مورد ارزیابی قرار می‌گیرید.
-  ترتیب اولویت‌ها چه تاثیری بر قبولی من دارد؟
ترتیب اولویت‌ها تنها مشخص کننده نظر شما در مورد انتخاب‌هایتان است و تاثیری بر قبولی شما ندارد. در واقع مرکز آزمون ابتدا بالاترین اولویت شما را چک می‌کند اگر نمره شما نسبت به دیگر داوطلبان به گونه‌ای بود که امکان قبولی در آن واحد را داشته باشید شما را به عنوان پذیرفته شده در نخستین کد محل تان معرفی می‌کند. اگر نمره لازم را برای این کد محل کسب نکرده باشید به سراغ کدمحل بعدی انتخابی شما می‌رود و بین شما که این کد محل را به عنوان اولویت دوم خود انتخاب کرده اید و فردی که آنجا انتخاب اول او است تفاوتی قائل نمی‌شود. به همین صورت اگر نمره این کدمحل را نیز کسب نکرده باشید به سراغ اولویت‌های دیگر می‌رود…
-   جریان این انتخاب رشته چیست؟ در رشته ما تنها یک دانشگاه پذیرش دارد!
بله همین طور است. بسیاری از رشته‌های آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی تنها در یک مرکز پذیرش دارند و انتخاب رشته محل برای آنها معنی ندارد. البته برخی رشته‌ها نیز دو یا سه محل پذیرش دارند و داوطلبان این رشته فرم انتخاب کد محل را برای دو یا سه کد پر کرده اند.
-   چرا اینقدر تعداد معرفی شدگان به مصاحبه زیاد است؟
تجربه نشان داده است که بسیاری از دعوت شدگان به مصاحبه دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه مصاحبه حاضر نمی‌شوند (این شرایط برای دوره‌های شبانه و به ویژه پردیس دانشگاه‌های سراسری هم  صادق است) و تعداد قابل توجهی از پذیرفته شدگان نهایی نیز از ثبت نام امتناع می‌ورزند. در نتیجه دانشگاه آزاد اسلامی به ناچار تعداد بیشتری را به مصاحبه دعوت می‌کند تا هم امکان رقابت بیشتری در مرحله مصاحبه فراهم آید و هم در صورت انصراف از ثبت نام برخی پذیرفته شدگان، ظرفیت‌های ایجاد شده خالی نمانند.
-   چگونه خود را برای مصاحبه‌های دکتری آماده کنم؟
ما بیشتر نکات مهم را در مطالب مربوط به مصاحبه در سه بخش ( بخش اول، بخش دوم و بخش سوم ) خدمتتان ارائه کرده ایم . البته اگر میخواهید با خیالی آسوده مطمئن باشید که هیچ نکته‌ای جا نیفتاده و کاملا برای مصاحبه آماده هستید کلاس مصاحبه دکتری را از دست ندهید.
-  من مقاله و کتاب‌های زیادی دارم ولی چرا به مصاحبه دکتری بدون آزمون دعوت نشده ام؟
بله متاسفانه در سال جاری، مرکز آزمون تنها بر اساس معدل کل و نمره پایان نامه دعوت به مصاحبه بدون آزمون نموده  و تا حدی هدف از این نوع پذیرش را زیر سوال برده است.
حتی اگر مرکز آزمون زمان کافی برای بررسی مقاله‌ها و کارهای پژوهشی افراد ندارد بهتر است در فرم ثبت نام جایی برای ورود تعداد و نام مقالات و کتاب‌های افراد قرار دهد و بررسی دقیق تر را به زمان مصاحبه موکول کند.
-   تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی چه زمانی است؟
دانشگاه آزاد اسلامی به طور معمول دو نوبت تکمیل ظرفیت اعلام می‌کند:
 مرحله اول که در مهرماه است و مربوط به ظرفیت‌هایی است که پذیرفته شدگان در آنها از ثبت نام انصراف داده‌اند و جای خالی آنها به رتبه‌های بعدی (از نظر نمره کل) خواهد رسید.
مرحله دوم که در زمستان است و بیشتر مربوط به ظرفیت‌های جدید ایجاد شده دانشگاه است . در سالهای قبل در تکمیل ظرفیت آذرماه، افراد جدیدی به مصاحبه دعوت می‌شدند و نمره کل آنها با نمره کل مصاحبه شوندگان قبلی مقایسه می‌شد. اما در سال  گذشته با توجه به اینکه در مرحله اول تعداد زیادی به مصاحبه دعوت شدند نیازی به دعوت از افراد جدید نبوده است و احتمالا امسال هم به همین منوال خواهد بود.
-   من به مصاحبه دکتری آزاد دعوت نشده ام. آیا باز هم امیدی هست؟
البته امید همیشه وجود دارد و احتمالات مختلفی می‌تواند موجب دعوت از افراد جدید گردد اما رویه دانشگاه آزاد در سال گذشته این بوده است که در همان مرحله اول تعداد زیادی به مصاحبه دعوت شوند و برای جذب تکمیل ظرفیت نیازی به دعوت مجدد از افراد برای مصاحبه نباشد.
-   پذیرش‌های بهمن ماه دانشگاه آزاد اسلامی در تکمیل ظرفیت مشخص می‌گردد؟
خیر. در سال گذشته برخی از پذیرفته شدگان به عنوان پذیرش نیمسال اول و برخی به عنوان پذیرش نیمسال دوم معرفی شدند.
-   من سه کد رشته را در فرم ثبت نام خود وارد کرده ام اما تنها تمایل به تحصیل در اولین انتخاب خود دارم. آیا امکان حذف اولویت‌های دیگر وجود دارد؟
بله این امکان وجود دارد. با مرکز آزمون دانشگاه آزاد تماس بگیرید و موضوع را تا اطمینان از حذف کد رشته‌های دوم به بعد پیگیری کنید.
-  من در انتخاب چهارم خود قبول شده ام، اما نمی‌خواهم ثبت نام کنم . آیا ممکن است که در تکمیل ظرفیت در کد رشته بالاتری قبول شوم؟
به طور معمول تکمیل ظرفیت برای داوطلبانی است که قبول نشده‌اند اما در سالهای گذشته برخی داوطلبان با مراجعه به مرکز آزمون ضمن اعلام عدم ثبت نام، خواستار افزودن دوباره نام خود در فهرست متقاضیان تکمیل ظرفیت شده بودند و مرکز آزمون هم با آنها همکاری کرده بود.
البته این یک روال رسمی نیست و باز هم از کسانی که از عدم ثبت نام خود در یک کدمحل مطمئن هستند خواستاریم از ابتدا در ثبت نام آن را انتخاب نکنند و یا در صورت امکان آن کد را حذف کنند تا هم خودشان در تکمیل ظرفیت احتمالی راحت تر باشند و هم دیگر داوطلبان زودتر به خواسته خود برسند و مجبور به تحمل فشارهای روانی مرحله تکمیل ظرفیت  نشوند.
-  شهریه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی چه مقدار است؟
میزان شهریه جدید هنوز اعلام نشده است اما حدود ۶۰ میلیون تومان برای کل دوره بوده است. البته در گروه‌های مختلف نیز متفاوت است.
-   آیا به پذیرفته شدگان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی وام تعلق می‌گیرد؟
بله. وام صندوق رفاه دانشجویان به تمام دانشجویان مقطع دکتری شهریه‌ای اعم از شبانه، پردیس، آزاد و … تعلق می‌گیرد. مبلغ این وام در سال تحصیلی ۹۲ – ۹۳ دو و نیم میلیون تومان در هر ترم بوده است.
به جز این وام که مربوط به صندوق رفاه دانشجویان است مسئولین قبلی دانشگاه آزاد از وام‌های دیگری نیز خبر داده‌اند که یکی از آنها وام ده میلیونی بانک صادرات بود. ریاست فعلی هنوز خبر خوشی در این زمینه نداشته است!
-  اگر به مصاحبه دانشگاه آزاد نروم از آزمون سال آینده محروم خواهم شد؟
خیر. شرکت نکردن در مصاحبه‌ها هیچ گونه محرومیتی در پی ندارد.
-  اگر پس از قبولی نهایی ثبت نام نکنم از شرکت در کنکور دکتری آزاد در سال آینده محروم می‌شوم؟
خیر. در صورت قبولی نهایی هم الزامی برای ثبت نام ندارید و محرومیتی در کار نخواهد بود.
-  نحوه اعمال سهیمه هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در کنکور دکتری این دانشگاه چگونه است ؟
دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ارتقا مدارک اعضای هیأت علمی خود سهمیه هیأت علمی را به عنوان شانسی مضاعف برای قبولی ایشان ارائه کرده است. به این صورت که اگر یک عضو هیأت علمی بتواند با کسب نمره لازم به مصاحبه دکتری راه یابد و در مصاحبه هم موفق باشد به عنوان سهمیه عادی پذیرفته خواهد شد و بحث سهمیه هیأت علمی اصلا به میان نخواهد آمد. اما در صورت عدم قبولی در سهمیه عادی، اگر نمره آزمون کتبی آنان از ۸۵ درصد آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه عادی بالاتر باشد می‌توانند به عنوان سهیمه هیأت علمی و حداکثر به تعداد ۲۰ درصد سهمیه عادی  در آن رشته محل علاوه بر سهمیه موجود وارد دوره دکتری شوند و به مصاحبه هم نیازی نخواهد بود.
- آیا در پذیرش بدون آزمون نیز تکمیل ظرفیت وجود دارد؟
خیر . تاکنون تنها در مورد پذیرش از طریق آزمون تکمیل ظرفیت اعلام شده است.

رویارویی با مصاحبه

چگونه با مصاحبه روبرو شویم؟
۱-      مروری بر دروس و مطالب کلیدی : با اینکه سوالات علمی جلسه مصاحبه آزمون دکتری مرتبط با دروس اصلی رشته و گرایش انتخابی داوطلب می‌باشند
ولی متأسفانه آزمون کتبی برخی رشته‌ها از چنین دروسی نبوده است و رتبه خوب آزمون کتبی به معنای آمادگی در این دروس نمی‌باشد. یکی از بهترین کارهایی که باید تا زمان دعوت به مصاحبه‌ها انجام دهید مرور این دروس است.
اگر چند گرایش مختلف را انتخاب کرده اید و نمی‌دانید به کدام دعوت خواهید شد بهتر است دروس عمومی رشته خود را مرور کنید. معمولا فاصله بین اعلام اسامی معرفی شدگان به مصاحبه و جلسات مصاحبه چندان زیاد نیست و به تأخیر انداختن مطالعه تا آن زمان کار مناسبی به نظر نمی‌رسد.
۲-      اطلاع نسبی از دانش روز:  سعی کنید خلاصه مقالات ( Abstract )  ماههای اخیر یک نشریه معتبر در زمینه کاری خود را مطالعه کنید. اگر آشنایی شما با زبان زیاد نیست از منابع فارسی استفاده کنید. به هر حال سعی کنید از موضوعات جدید مطلع گردید.
۳-      آگاهی از جهان پیرامون: اگر داوطلب رشته‌هایی نظیر مدیریت، اقتصاد و نظایر آنها هستید سعی کنید با مطالعه اخبار و اطلاعات مربوط به سایت‌های خبری تحلیلی در مورد مسائل داخل و خارج کشور آگاهی یابید و با مرور مسائل در ذهن خود برای سوالهای احتمالی پاسخ‌هایی آماده نمایید.
۴-      تهیه توصیه نامه‌ها : معمولا در مدارک دعوت به مصاحبه دانشگاه‌ها، دو یا سه توصیه نامه از اساتید دوره کارشناسی ارشد داوطلب خواسته می‌شود که یکی از آنها باید از استاد راهنمای وی باشد. اگر رتبه تان به گونه‌ای است که قطعا به مصاحبه دعوت خواهید شد می‌توانید از همین الان به فکر تهیه این توصیه نامه‌ها باشید. روزهای بعد از معرفی اسامی مصاحبه شوندگان روزهای باارزشی است که بهتر است صرف چنین کارهایی نشود. ضمن اینکه ممکن است در فرصت بعد از اعلام اسامی دسترسی به استاد مورد نظرتان ممکن نباشد. نمونه متن‌های معرفی نامه اساتید به زودی بر روی سایت پی اچ دی تست قرار خواهد گرفت ولی به هر حال کلیت این نامه‌ها تأیید صلاحیت داوطلب برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر است.
این موضوع به ویژه برای داوطلبانی که سالها قبل فارغ التحصیل شده‌اند و دانشگاه محل تحصیل شان جز انتخاب‌های آنها می‌باشد مفید است و زمینه‌ای محترمانه برای یادآوری خاطرات و ارزیابی‌های آنها است.
۵-     سر و سامان دادن به پایان نامه : اگر در ترم آخر کارشناسی ارشد هستید و مقاله‌ای هم ندارید تلاش کنید در زمان باقی مانده پایان نامه خود را به جایی برسانید. همراه داشتن پرینت نهایی کارتان هم تا حدی کمکتان خواهد کرد.
۶-      تدوین رزومه : اگر کارهای پژوهشی خاصی انجام داده اید از همین الان می‌توانید کار نگارش رزومه خود را انجام دهید. رزومه‌ای که در فرصت کافی نگارش یافته و تصحیح شده است با رزومه‌ای که با عجله نوشته شده است متفاوت خواهد بود.
۷-     تمرین مکالمه: در صورتی که آشنایی تان با زبان انگلیسی در حدی است که ارزش سرمایه گذاری دارد شروع به تمرین مکالمه کنید. همه ما می‌توانیم با همین میزان آشنایی با زبان انگلیسی مکالمه بهتری داشته باشیم. برای این کار لازم نیست به زبان انگلیسی مسلط باشید؛ آن قدر تمرین کنید که مطمئن باشید مکالمه تان به اندازه سطح آشنایی تان با زبان انگلیسی ارتقا یافته است.
۸-      روش تحقیق : اگر داوطلب رشته‌هایی هستید که درس روش تحقیق را گذرانیده اید آگاه باشید که آشنایی با روش تحقیق از مهمترین مباحث در ارزیابی شما است.
۹-     جمع و جور کردن کارها : سعی کنید همه کارهای پژوهشی خود را مرتب و منسجم کنید. اگر اصل بعضی مقاله‌هایتان را ندارید و یا نسخه‌ای از پایان نامه تان را در دسترس نگاه نداشته اید هر چه زودتر مشکل را حل کنید. همراه داشتن نسخه کامل کارهای تحقیقی تان کاری است که برخی دانشگاه‌ها از شما خواهند خواست.
۱۰-  سایر مطالبی که در مورد مصاحبه بر روی سایت پی اچ دی تست قرار خواهد گرفت را نیز مطالعه نمایید!
روزهای نزدیک مصاحبه
۱-      مدارکی که از سوی دانشگاه‌ها اعلام می‌شود را مرتب و منظم در پوشه‌ای زیبا قرار دهید. سعی کنید از کپی رنگی استفاده کنید به ویژه در مورد توصیه نامه اساتید. مدارک لازم معمولا شامل مدارک شناسایی (شناسنامه، کارت ملی)، مدارک تحصیلی (لیسانس و فوق لیسانس یا نامه تأیید معدل دوره فوق لیسانس) و موارد پژوهشی شما (پایان نامه، پذیرش مقالات و .. ) می‌باشد. پایان نامه را بعد از مروری بر آن به شما بازخواهند گرداند ولی سعی کنید پرینت مقالات را به تعداد دانشگاه‌ها تهیه کنید.
۲-      با مراجعه به سایت دانشگاهها و مطالعه صفحه شخصی اساتید، موضوعات مورد علاقه و مقالات جدید آنها ( و در صورت امکان کتابهای جدید ) را مورد بررسی قرار دهید. موضوعات جدید بخش مهمی از سوالات جلسه مصاحبه را به خود اختصاص می‌دهد.
۳-      معمولا از داوطلب خواسته میشود یکی از موارد زیر را به زبان انگلیسی بیان کند. سعی کنید برای هر یک از موضوعات زیر (و ترجیحا مواردی شبیه اینها ) یک پاراگراف را تمرین و حفظ نمایید. اگر بخت با شما یار باشد به کارتان خواهد آمد.
-          معرفی کوتاهی از خود
-          چرا ما باید تو را از بین بقیه انتخاب کنیم؟ ( نقاط قوت خود را در چه میدانی؟ )
-          انگیزه خود را از ادامه تحصیل بیان کن!
۴-      سعی کنید خود را در جلسه مصاحبه تجسم کنید و به سوالات فرضی ارزیابان پاسخ دهید. این کار به کاهش اضطراب شما در جلسه مصاحبه کمک خواهد کرد.
۵-      اگر می‌خواهید با اساتید خودتان که از ارزیابان شما در دانشگاه معرفی شده شما نیز هستند صحبت کنید بهتر است قبل از جلسه مصاحبه این کار را انجام دهید. در چنین ملاقات‌هایی که معمولا استرس جلسه مصاحبه را ندارد با خیال راحت و محترمانه از برتری‌ها و نقاط مثبت خود صحبت کنید. معمولا اینگونه صحبت‌ها بعد از جلسه مصاحبه به مذاق اساتید خوش نمی‌آید و به صلاح شما نیست!
۶-     پایان نامه‌های دوره کارشناسی ارشد و کارشناسی خود را دوباره مرور کنید. تسلط به مطالب پایان نامه از جمله مسائل مهم در مصاحبه دکتری است. اگر واقعا به مطالب پایان نامه و موضوعات پیرامون آن آگاه هستید باید سعی کنید جلسه مصاحبه را به سمت اینگونه مسائل سوق دهید.
روز مصاحبه
- مصاحبه مانند یک برنامه پخش زنده است. شما فقط یک بار فرصت دارید، قدر فرصت خود را بدانید!
- اگر وارد جلسه شدید و با سوالات انگلیسی مواجه شدید مضطرب نشوید. اساتید بعدی سوالات فارسی خواهند پرسید. همچنین ممکن است متنی به شما بدهند و از شما بخواهند که آن را معنا کنید.
- سعی کنید لوازم زیادی در دست نداشته باشید. لباس مناسب و رسمی بر تن نموده و با روی و مویی به اندازه، آراسته در محل حاضر شوید.
- هنگام سلام در چشمان طرف مقابل نگاه کنید و در صورت دست دادن محکم و با اعتماد به نفس دست دهید.
- تکنیک چشمان براق: باید در صحبت‌های شما چهار چیز باشد: نشاط، سر زندگی، امید به پیشرفت و جستجوگری. و همین احساسات باید در لبخند و چشمان شما برق بزند.
- در طی مصاحبه به ساعت خود نگاه نکنید.
- تا دقیقه نود بازی کنید.این که شما یک قسمت مصاحبه را بد گذرانده اید نباید باعث شود ناامید شوید.چه بسا رقبایتان همین قدر هم بلد نباشند.
- عجله نکنید. قبل از جواب به سوالات فکر کنید.
- تمام وقت بودن دانشجو:  توجه داشته باشید که برای یک استاد خیلی مهم است که دانشجوی دکتری به صورت تمام وقت روی پایان نامه خود کار کند و اشتغال به کار می‌تواند تأثیر منفی بر روی نظر اساتید داشته باشد، البته در صورتی که کار فعلی شما در زمینه‌ای غیر از تدریس است. داشتن سابقه تدریس، نوشتن و یا ترجمه کتاب و از این قبیل کارهای تحصیلی می‌تواند به روند مصاحبه شما کمک کند.
- تأمین هزینه تحصیل: یکی از سوالاتی که حتما مطرح می‌شود، تأمین هزینه تحصیل شما خواهد بود.
آیا خودتان سر کار می‌روید؟ شخص یا اشخاص دیگری هزینه زندگی شما را تأمین می‌کنند؟ معمولا در مورد آقایانی که متأهل هستند یا سن نسبتا بالایی دارند طفره رفتن از این سوال ساده نیست و گفتن اینکه شاغل نیستید و دانشجوی تمام وقت خواهید بود با لبخند معنادار اساتید همراه می‌گردد!
- معرفی داوطلب و سوابق تحصیلی:  در ابتدا از دانشجو خواسته می‌شود که خود را معرفی کرده و به طور مختصر در مورد گذشته تحصیلی خود توضیح دهد. کار معرفی خود را سازمان یافته انجام دهید. سعی نکنید کارها را روی هوا و بدون برنامه انجام دهید . یک سازماندهی نادرست موثر نخواهد افتاد. نام دانشگاه محل تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو پرسیده شده و در مورد پایین بودن بعضی نمرات توضیح خواسته می‌شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که هر دانشجو در طول تحصیل خود ممکن است به دلایل مختلف از قبیل بیماری، مشکلات شخصی و … نمرات پایین کسب کرده باشد که پاسخ صادقانه در مورد علت این امر می‌تواند سبب جلب اعتماد اساتید حاضر در جلسه مصاحبه شود.  سعی نکنید چهره‌ای غیر واقعی از خود نشان دهید، نمرات و کارنامه پژوهشی شما بیانگر همه چیز است. می‌توانید یک پرونده مختصر از اطلاعات مقاطع مختلف تحصیلیتان، سوابق کاری و توانایی‌های خود تهیه کنید تا در صورت لزوم ارائه نمایید.
- انگیزه داوطلب برای ادامه تحصیل، اهداف علمی و شغلی آینده:  سعی کنید نشان دهید که دارای برنامه، رسالت شخصی، چشم انداز فردی و برنامه مشخص هستید. در مصاحبه مستقیم و غیر مستقیم بگویید که کاملا هدفدار این مسیر را انتخاب کرده اید و این یکی از گام‌های آینده شما است. البته این باید واقعیت داشته باشد و گرنه کلامی که واقعیت نداشته باشد نه باور می‌شود و نه تاثیرگذار است! پس راستگو باشید. به خاطر داشته باشید که داشتن انگیزه، کلید اصلی موفقیت در مصاحبه آزمون دکتری می‌باشد. شما توانایی عوض کردن عقیده اساتید را دارید و این امر میسر نمی‌شود مگر در صورتی که شما علاقه مندی و پیگیر بودن خود را نشان دهید و در پاسخ به سوالات صادق باشید.
-  اگر ترم چهارمی هستید و از زمانبندی شما برای دفاع پرسیدند، اکیدا از بیان اینکه من درس داشتم و نرسیدم و.. خودداری کنید و بگویید خودتان را می‌رسانید ان شاء الله.چون اگر قبول بشوید هم واقعا خود را خواهید رساند.
- تعداد مقالات ثبت شده در پایگاه‌های استنادی:  روی مقالات علمی پژوهشی خود مانور دهید. پژوهش‌ها و مقالات شخصی که در حوزه تحقیق شما می‌باشند در پذیرش شما نقش بسزایی دارند .مقالاتی دارای ارزش در ارزیابی می‌باشند که در نشریات معتبر منتشر شده باشند. هرکاری هر جایی داشته اید (تدریس، مقاله، همایش، ترجمه، مجله…)، فهرست کنید و از آنها تاییدیه فراهم کنید، یا خودشان را همراه داشته باشید.
در مجموع چاپ مقالات در مجلات معتبر، نمره معدل و پایان نامه، ارائه کارهای تحقیقی و پژوهشی که خودشان گویای مطلب هستند و نمره کتبی آزمون دکتری مهمترین و مؤثرترین نکات برای قبولی در آزمون دکتری می‌باشند.
- موضوع مورد علاقه برای رساله دکتری:  یکی از سؤالاتی که روز مصاحبه از شما پرسیده می‌شود، زمینه کاری مورد علاقه شماست. در پاسخ به این سوال هرگز نباید روی موضوع به خصوصی تأکید کنید، همچنین طوری پاسخ ندهید که گویی برایتان مهم نیست روی چه موضوعی کار کنید. بهتر است با پاسخ خود نشان دهید که هر چند روی چند زمینه کاری مسلط هستید ولی توانایی کار کردن روی موضوعات دیگر را هم دارید (یعنی انعطاف پذیر هستید). اگر حوزه مشخصی در کارهای تحقیقاتی مدنظر شماست و از حوزه‌هایی است که اساسی و استراتژیک است و مطمئن هستید که روی آن مسلط هستید می‌توانید بگویید که در زمینه پایان نامه دکتری از همین الان برنامه دارید.
- پذیرش دانشجو در سایر دانشگاهها: گاهی در مورد دیگر انتخاب‌های شما برای دکتری نیس سوال می‌شود. در دانشگاهی که اولین انتخاب معرفی شده تان است تا حدی بر روی مسئله تأکید کنند و بحث را کمی کش دهید و نشان دهید که با مزایای آن دانشگاه آشنا هستید. در مورد دو انتخاب دیگر توجیه کوچکی ارائه کنید و از آن رد شوید.
- برخی اساتید تا وقتی آن لفظی که در ذهنشان است گفته نشود، پاسخ را نمی‌پذیرند. سعی کنید طور دیگری جوابتان را تکرار کنید شاید موفق شوید!
-  بدانید که ۵ دقیقه اول مصاحبه بسیار مهم است . پس اقتدار، متانت و اعتماد به نفس خود را در این ۵ دقیقه به رخ بکشید.
- کاری کنید که استادان احساس نمایند شما رشته و دانشگاه را با علاقه و حساب و کتاب انتخاب کرده اید.
- در تمام طول مصاحبه تنها یک هدف داشته باشید: باید اثبات کنید که کاندیدای با ارزشی برای دوره دکتری هستید. اسیر پاسخگویی صرف به پرسش‌ها نشوید بلکه در هر پاسخی سعی کنید که حداقل یک دلیل به مصاحبه گر بدهید که شما را برای دکتری انتخاب کند. در هر پاسخی یک امتیاز کسب کنید. خود پاسخ‌ها مهم نیستند، تاثیر پاسخ‌ها مهم است. هر سوال را فرصتی بسازید برای بروز توانایی‌ها، دانایی‌ها و مهارت‌های خود. در یک پاسخ به تحقیقات گذشته خود اشاره کنید در یک پاسخ به نمره‌های خوب خود در دبیرستان، در یک پاسخ به تجربه کاری در جوابی دیگر به مهارت‌های ریاضی و آماری خود. لازم است که قبل از جلسه به مواردی که باید در خلال پاسخ‌ها به آن اشاره کنید فکر کنید و آن‌ها را یادداشت کنید. به هر پرسشی به چشم یک فرصت برای اثبات خود بنگرید.
- از اطلاعات خود بهینه استفاده کنید. مواردی را که از شما می‌پرسند به طرز ماهرانه ( ونه ناشیانه ای) به مواردی که می‌دانید ربط دهید. فرض کنید از شما سؤالی پرسیده شود که شما  جز مختصری از آن نمیدانید. بر همین مطلب تمرکز کنید. شروع کنید به توضیح آن به عنوان یک مقدمه و سعی کنید ارتباطهای ممکن را جستجو کنید. به تدریج مطالب به یادتان می‌آید و تازه گاهی ابداعاتی هم در همان لحظه می‌کنید!
- اگر مهارت‌های زبان و کامپیوتر را دارید و فرصتی پیش آمد، روی مهارت‌هایتان مانور دهید.
- در جلسه بیشتر بر روی توانمندی‌های خود مانور دهید و سعی نکنید که نقاط ضعف خود را توجیه کنید. مهم این است که گروه مصاحبه گر درک کند شما توانمندی‌های خوبی دارید و همه می‌دانند که هیچ کس جامع و بدون ضعف نیست. در صورت بروز یکی از نقاط ضعف، خیلی راحت و با اعتماد به نفس به مصاحبه کننده توضیح دهید که چطور سعی در برطرف کردن این نقطه ضعف دارید. زیرا برای اینکه انتخاب شوید لازم نیست در همه موارد مذکور قوی باشید . معمولا انتخاب کنندگان دچار خطای کلیشه‌ای خواهند شد. اگر فرض کنیم که ده فاکتور تصمیم گیری وجود دارد کافی است شما در سه فاکتور قدرتمند ظاهر شوید: مثلا فاکتور زبان، علاقه و مقاله.
- شما باید به نوعی اثبات کنید که روحیه معلمی (برای استاد شدن و تدریس در دانشگا هها)، روحیه محققی (برای انجام تحقیقاتی در حد تز دکتری) دارید. بنابراین در این رابطه امواج فکری خود را به اساتید منتقل نمایید .
مثلا نوشتن مقالات، شرکت در کنفرانس‌ها، طرح‌ها و حلقه‌های پژوهشی و سایر موارد.
- راستگویی را به نقطه قوت خود تبدیل سازید. در صورتی که سوالی از شما پرسیده شود که جواب آن را نمی‌دانید، صادقانه بگویید که در حال حاضر حضور ذهن ندارم. به خاطر داشته باشید که اساتید در صورت شنیدن دروغ و یا اغراق، ذهنیت منفی پیدا می‌کنند.
- نسبت به سوالاتی که از شما می‌شود حالت تدافعی به خود نگرفته و ناراحت و دلخور نشوید. در برابر مواردی که فکر می‌کنید شما را در منگنه قرار داده‌اند از قبل به راه‌های فرار فکر کنید. از صحبت‌ها و سوالات نامعقول عصبانی نشوید!
- اگر جواب سوالی را نمی‌دانستید اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. گاهی اوقات خود سوال کنندگان جواب آن‌ها را نمی‌دانند. مهم اعتماد به نفس شما در برخورد با سوالات دشوار است.
- آمادگی سوالات عجیب را داشته باشید و نگران نشوید. اساتید گاهی حس سیزده به دری می‌کنند و مثلا می‌پرسند: چرا آمدی این رشته ؟چرا آمدی اینجا؟ به نظرت سنت زیادی کم/زیاد نیست و…آرامشتان را حفظ کنید و بالبخندی متین،متناسب با استاد جواب ندهید/بدهید.
- گاهی اوقات پیش می‌آید که نفرات قبلی کارشان طول می‌کشد بنابراین زمان مصاحبه شما به تاخیر می‌انجامد این باعث می‌شود که شما عصبی شوید برای جلوگیری از این مشکل همراه خودکتاب‌های کوچک که جملات کوتاه دارد با داستان‌های کوتاه بامزه دارد همراه ببرید.
- اشتباهتان را بپذیرید. بی خودی بر خطایتان اصرار نکنید.
- محترم باشید. این ربطی به جلسه مصاحبه ندارد. به طورکلی هیچ کس از تفاخر، آنهم از سوی دانشجو خوشش نمی‌آید و حق هم دارد. لکن فرق مصاحبه با سایر اوقات اینست که استاد تحقیر شده می‌تواند شما را رد کند چون هنوز جنبه ارتقا ندارید.
- جدای از محتوای پاسخهای شما به سوالات، نحوه پاسخگویی مهم است. با اعتماد به نفس، مسلط، علاقه مند، گرم و قوی، و کمی با صدای بلند پاسخ دهید.
- اگر تجارب عملی ارزشمندی دارید بیان نمایید.
- حداقل ۳۰ دقیقه قبل از ساعت شروع مصاحبه در محل حضور داشته باشید. خلوت کردن با خداوند قبل از مصاحبه بسیار آرامش بخش است.

مصاحبه دکترا

توصیه‌های کسی که تجربه حضور در چهار جلسه مصاحبه دکتری را داشته و از دانشگاه صنعتی شریف به دانشگاه امیرکبیر رفته حتما برای کسانی که قرار است در این مصاحبه‌ها حاضر شوند، مفید خواهد بود.
 امین توحیدی دانشجوی رتبه 2 دکتری رشته‌ عمران است. او کارشناسی و کارشناسی ارشدش را در دانشگاه شریف گذرانده و هم اکنون دانشجوی دکتری دانشگاه امیرکبیر است. او به 16 سوال متداول دانشجوهایی که برای جلسه مصاحبه دکتری آماده می‌شوند، پاسخ داده است.
1- فکر می‌کنید دانشجوها قبل از جلسه‌ مصاحبه چه‌کارهایی باید انجام دهند که برای‍شان مفید است؟
قبل از مصاحبه هر چیزی که فکر می‌کنید می‌تواند مفید باشد، تهیه کنید؛ اگر مقاله‌ای نوشته‌اید، کتابی ترجمه کرده‌اید و یا در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده‌اید، مدارک همه این‌ها را تهیه کنید. باید در این جلسه خود را یک فرد پژوهش‌گر نشان دهید. حتی اگر جایی، مثلا در دانشگاه‌های آزاد یا پیام‌نور، تدریس کرده‌اید، مدارک مربوط به آن را در جلسه مصاحبه ارائه کنید. خود من پوشه‌ای تهیه کرده بودم و همه‌ کارهایی را که انجام داده بودم، به تعداد اساتید کپی کرده و همراه‌ داشتم.
کار مهم بعدی این که در سایت‌ دانشگاه‌ها، اسامی اساتید و زمینه‌ کاری آن‌ها را پیدا کنید. اساتیدی که زمینه‌ کاری و پژوهشی مشترکی با شما دارند را شناسایی کنید و رزومه‌ خود را به صورت حضوری یا از طریق ایمیل برای آنها بفرستید.
2- ملاقات حضوری بهتر است یا ارتباط از طریق ایمیل؟
به صورت حضوری استاد را دیدن، نوعی مصاحبه‌ غیررسمی به‌شمار می‌رود. با استادها صحبت می‌کنید و در صورتی که استاد علاقه‌مند شد، ممکن است بخواهد یک‌جلسه‌ دیگر هم او را ببینید.
3- ترتیب انتخاب دانشگاه‌ها در ترغیب اساتید برای پذیرش یک دانشجو نقش دارد؟
ترتیب انتخاب من امیرکبیر، صنعتی شریف، خواجه‌نصیر و تهران بود. چون احساس کردم ممکن است اساتید دانشگاه‌ تهران دانشجوهای شریف را نپذیرند، دانشگاه تهران را گذاشتم انتخاب آخر؛ که اتفاقا این کار من به اساتید دانشگاه تهران برخورد. اگر روال انتخاب دانشگاه‌ها، شریف، تهران، امیرکبیر و خواجه‌نصیر یا علم و صنعت‌، رعایت نشود، به استادها برمی‌خورد. در آن صورت باید دلایل منطقی ارائه کنید. اما اگر روال‌مند انتخاب کنید، ممکن است اساتید خوشحال هم بشوند. مثلا در امیرکبیر به من گفتند چرا تهران را دوم انتخاب نکردی، گفتم چون امیرکبیر 6 نفر می‌گرفت و تهران 3 نفر؛ و احتمالا قبولی‌ام در امیرکبیر بیشتر است. یکی از دلایلی که من دانشگاه تهران قبول نشدم همین موضوع بود.
4- معمولا دانشگاه‌های مختلف برای پذیرش دانشجو از دانشگاه‌های دیگر حساسیت دارند؛ چه‌طور شد شما توانستید از شریف به امیرکبیر بروید؟
این رقابت و حساسیت وجود دارد. ولی استاد راهنمای من در دانشگاه شریف ظرفیت نداشت و اساتید دیگر هم قصدشان این بود که دانشجوهای ارشد خودشان را بگیرند. برای همین شانس قبولی من در شریف ضعیف بود. در مصاحبه‌ دانشگاه امیرکبیر به من گفتند با این رتبه شریف قبول می‌شوم. اما من می‌دانستم که این‌طور نیست و به آنها گفتم که شانس من در شریف و امیرکبیر یکی است.
البته به طور قطع این‌طور نیست که دانشگاه‌ها اصلا دانشجوهای بقیه‌ دانشگاه‌ها را نگیرند. در دانشگاه تهران کمی تعصب وجود دارد، اما در بقیه‌ دانشگاه‌ها این‌طور نیست؛ من هم در خواجه‌نصیر و هم در امیرکبیر قبول شدم فقط در دانشگاه تهران پذیرفته نشدم.
برای اساتید این مهم است که شما کجا درس خوانده‌اید؛ این‌که شما یک دانشگاه معتبر درس خوانده باشید مهم است. مثلا کسی رتبه‌ یک دکتری شده بود، اما ارشدش را در دانشگاه پیام‌نور خوانده بود. او با این‌که بهترین رتبه را آورده بود، اصلا دانشگاه‌های شریف، تهران و امیرکبیر را انتخاب نکرده بود. چون گفته بودند قبول نمی‌شود!
5- در کدام یک از دانشگاه‌هایی که برای مصاحبه رفتید سوال علمی و درسی پرسیدند؟
در دانشگاه امیرکبیر، شریف و تهران سوال علمی نپرسیدند؛ اما در دانشگاه خواجه‌نصیر سوالات علمیِ سخت پرسیده می‌شود.
6- این سوال‌ها مرتبط با پایان‌نامه بود یا موضوع دیگر؟
هم از پایان‌نامه پرسیدند و هم از موضوعهای دیگر. ممکن است بپرسند زمینه‌ کاری شما چیست و سوالات را در همین رابطه طرح کنند. البته جواب دادن به سوالها هم چندان وزنی نداشت و نیازی نیست که حتما به سوالها جواب صحیح داد. من در خواجه‌نصیر جواب خیلی از سوال‌ها را نمی‌دانستم ولی باز هم رتبه‌ام در این دانشگاه یک شد.
7- سوال زبان هم پرسیده می‌‍‌شود؟
معمولا سوال غیرمستقیم پرسیده می‌شود، این‌که بگویند جمله‌ای را به انگلیسی بگو، از من که نپرسیدند. ولی ممکن است درصد زبان در کنکور پرسیده ‌شود.
8- موضوع و نمره‌ پایان‌نامه چقدر وزن دارد؟
در مورد پایان‌نامه حتما در همه‌ دانشگاه‌ها سوال می‌پرسند. نمره معمولا پرسیده می‌شود اما مهم نیست.
موضوع پایان‌نامه‌ی شما اگر نو و جدید باشد و یا اگر استاد در آن موضوع کار کرده و یا علاقه‌مند است کار کند، موثر است. این‌که شما پایان‌نامه را به نحوی برای اساتید توضیح دهید که خوشایندشان باشد خیلی مهم است.
9- توصیه‌‌نامه‌ها چقدر تاثیر دارند؟
همه دانشگاه‌ها توصیه‌نامه را می‌خواهند اما حداقل تاثیر را دارد. در هر دانشگاه باید دو توصیه‌نامه، یکی از استاد راهنما و یکی هم از یک استاد دیگر، ارائه دهید.
10- شاغل بودن دانشجو تاثیر منفی دارد؟
معمولا اساتید با شغل تمام‌وقت مشکل دارند. اگر دانشجویی رزومه‌ کاری قوی و تمام‌وقت داشته باشد، ممکن است مورد رضایت اساتید قرار نگیرد. ولی معمولا برای شغل‌های نیمه‌وقت، وضعیت را درک می‌کنند.
11- کدام دانشگاه در رشته عمران اعتبار بیش‌تری دارد؟
از نظر سطح دانشجو مسلما دانشجوهای دانشگاه شریف، اما از نظر سطح استادها، دانشگاه تهران اول است. دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر در یک سطح هستند و بعد از آن هم دانشگاه‌های خواجه‌نصیر و علم و صنعت قرار دارند.
12 - اساتید دانشگاه امیرکبیر روش خاصی برای پذیرش دانشجو دارند؟
رشته‌ عمران در دانشگاه امیرکبیر اهمیت خاصی دارد. برای همین تمام اساتید مرتبط در جلسه‌ مصاحبه حضور داشتند. هم‌چنین در این دانشگاه صحبت‌کردن با اساتید قبل از مصاحبه مهم است. برخلاف بعضی دانشگاه‌ها که اساتید بعد از گذشت یک‌سال از دوره‌ دکتری و تمام شدن درس‌ها، دانشجوها را بین خود تقسیم می‌کنند، در دانشگاه امیرکبیر در همان جلسه‌ مصاحبه دانشجوها تقسیم می‌شوند و هر استاد دانشجوهای خودش را انتخاب می‌کند.
برای همین فکر می‌کنم این برای اساتید مهم است که قبل از مصاحبه شما با آن‌ها صحبت کرده‌ یا با ایمیل مرتبط باشید. دوستانی که به علم و صنعت رفته بودند هم می‌گفتند ما به اساتید ایمیل زدیم و بعد استادها تماس گرفتند که بیایید تا در جلسه‌ای با هم صحبت کنیم.
13- از 6 نفر ظرفیت دانشگاه امیرکبیر چند نفر دانشجوی غیرامیرکبیری پذیرفته شدند؟
از شش نفر، دو نفر از امیرکبیر، یک نفر از شریف، یک‌ نفر از تهران و یک‌ نفر هم از دانشگاه فردوسی مشهد که البته ارشدش را با یکی از اساتید دانشگاه امیرکبیر گذرانده بود، و یک ‌نفر هم از دانشگاه تبریز که فکر می‌کنم رزومه‌ای پژوهشی خوبی داشت، پذیرفته شدند.
14- الان وزن آزمون و مصاحبه برابر شده ؛ این چقدر به نفع دانشجوست؟
به نظر من خیلی سلیقه‌ای عمل می‌شود. من فکر می‌کردم شریف قبول می‌شوم، ولی به نظرم اساتید شریف سلیقه‌ای من را نپذیرفتند. یعنی این‌قدر نمره‌ را پایین دادند که با این‌که رتبه یک بودم پذیرفته نشدم و کسی را پذیرفتند که رتبه‌اش 48 بود. تنها دلیل پذیرش این دانشجو هم این بود که دانشجوی خود استاد بود. عدالت این است که این وزن برابر شود و فکر می‌کنم امسال شرایط بهتر است.
15- انگیزه‌ دانشجو هم برای اساتید مهم است؟
حتما درباره انگیزه‌ ادامه‌ تحصیل در این مقطع پرسیده می‌شود. مثلا می‌گویند در حال حاضر که مهندسی پول‌اش از دکتری بیشتر است انگیزه‌ شما برای ورود به دکتری چیست. در جواب این سوال باید درباره علاقه خود به محیط‌های علمی و پژوهشی توضیح دهید.
16- احتمال قبولی دانشجوهایی که در دانشگاه‌های مطرح تهران ارشدشان را نگذرانده‌اند، در خود این دانشگاه‌ها چقدر است؟
توصیه من به دانشجوها این است که سعی کنند دوره دکتری خود را در همان دانشگاهی بگذرانند که ارشدشان را خوانده‌اند. مثلا دانشجویی که در دانشگاه شهید چمران اهواز ارشدش را گذرانده و رتبه‌ دکتری‌اش خوب شده، احتمال قبولی‌اش در دانشگاه‌های مطرح تهران پایین است، پس باید احتمال قبولی‌اش را بسنجد. من دوستانی داشتم که از دانشگاه آزاد بودند و رتبه‌شان هم خوب شده بود، ولی هیچ‌کدام از دانشگاه‌های مطرح قبول‌شان نکردند.
یک توصیه نهایی؟
درست است که دست اساتید در جلسه‌ مصاحبه باز است، ولی آن‌ها هم طبق یک روال باید نمره بدهند؛ پاسخ‌گویی به سوالها، شخصیت علمی دانشجو، شرکت در کارگاه‌ها، توصیه‌نامه و ... همه‌ این‌ها نمره دارد. نباید این عوامل را دست کم بگیرید.

الزامات مصاحبه درس خارج

سوالات را می‌توان در چند حوزه تقسیم نمود

  1. احکام
    1. انواع قیام‌ها در نماز را نامبرده و قیام متصل به رکوع و با جزییات آن چرا قیام قبل از رکوع مبطل قیام نیست؟

  2. قرآن
    1. تفسیر آیه وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ چیست؟

  3. بینش سیاسی
    1. ادله اثبات ولایت مطلقه فقیه و اثبات وضعی و تکلیفی بودن آن و ...

  4. منبر

سوالات مطرح در مصاحبه دکترا

سوالات مصاحبه (سوالاتی که اساتید مصاحبه کننده در زمان مصاحبه می‌پرسند)
نکته‌های مصاحبه
راهکارهای قبولی در مصاحبه دکتری
راه کارهای قبل از مصاحبه
راهکارهای در زمان مصاحبه
راهکارهای بعد از مصاحبه
تکنیک پاسخ دهی به سوالات اساتید مصاحبه کننده
چگونگی آمادگی برای مصاحبه دکتری
چه سوالاتی در مصاحبه دکتری می‌پرسند؟

با سوالاتی که در مصاحبه دکتری می‌پرسند آشنا شوید
چه مدارکی باید با خود ببرید
چطوری وارد محل مصاحبه شوید، اولین لحظه چگونه باشید
چگونگی مصاحبه دکتری برای خانمها
نمونه فرم مشخصات داوطلبین در مرحله مصاحبه دکتری
نحوه محاسبه امتیازهای پژوهشی، آموزشی
نحوه محاسبه مصاحبه مرحله دوم داوطلبان دکتری
خانم‌ها باید چطوری در جلسه مصاحبه حاضر شوند؟
پوشش خانم‌ها و آقایان در جلسه مصاحبه دکتری
توصیه‌های کلیدی جهت قبولی در مصاحبه دوره دکتری
اساتید مصاحبه کننده چه کسانی هستند؟
اساتید مصاحبه کننده چگونه انتخاب میشوند؟
اساتید مصاحبه کننده چند نفر هستند؟ چه سوالاتی می‌پرسند؟
چه اطلاعاتی باید به مصاحبه کننده بدهید؟
مصاحبه دکتری شبانه چگونه است؟
مصاحبه دکتری روزانه چگونه است؟
یک مصاحبه موفق چطوری امکان پذیر است؟
باید‌ها و نبایدهای مصاحبه دکتری
تجربیات رتبه‌های یک آزمون دکتری سالهای گذشته
توصیه‌های رتبه‌های برتر آزمون دکتری
آیا باید برای مصاحبه دکتری درس خواند؟ کتاب باید بخوانیم؟ کتابی دارد؟
هیئت مصاحبه کننده چند نفرهستند و چطوری نمره می‌دهند؟ نمرات چطوری محاسبه میشود؟
چطوری باید بفهیم که آیا در جلسه موفق شدیم؟ در این جزوه کاملا توضیح داده شده است.
تکنیکهای عملی در مصاحبه دکترا چیست؟
تغذیه مصاحبه دکتری
مصاحبه با استاد مصاحبه کننده
در مصاحبه دکتری فردوسی چه می‌پرسند؟
در مصاحبه دکتری کلان شهرها چه می‌پرسند؟
در مصاحبه دکتری تهران چه می‌پرسند؟
قبولی در مصاحبه دکتری به روش پی اچ دی آزمون
چه مقالاتی شانس ما را در قبولی مصاحبه دکتری افزایش می‌دهد؟
چه کسانی برای مصاحبه دعوت می‌شوند؟
ناگفته‌های مصاحبه دکتری ۹۲ چیست؟
در مصاحبه دکتری تهران چه می‌پرسند؟
سوالات مصاحبه برای یک داوطلب
نقاط ضعف و قوت شما چیست؟
شما چه مهارت‌های منحصر به فرد دارید؟
موفق‌ترین دستاوردهای خود را توصیف می‌کنند.
چرا ما باید شما را قبول کنیم ؟ چه منافعی برای ما دارید؟ که در مصاحبه قبول شوید؟
تجربه حرفه ای؟ چالش‌های شخصی شما چیست؟
آماده شدن برای مصاحبه؟ دریافت برخی از نکات اولیه
اشتباهات متداول مصاحبه
در مواجهه با مصاحبه
در مصاحبه چه می‌گویند و شما چه میگویئد
شب قبل از مصاحبه
روز مصاحبه: صبح یا ۳-۴ ساعت قبل از مصاحبه
نکات مفید برای داشتن عملکرد مصاحبه خوب
از شما انتظار می‌رود؟
اهداف اساتید چه هستند؟
نفر قبلی چطوری رفت جلسه مصاحبه؟ قبول شد؟ چرا؟
مصاحبه شوندگان کلیدی شبانه و روزانه چه کسانی هستند؟
چه سبک ارتباطی را ترجیح می‌دهید؟
چهار نکته برای پاسخ دادن به سوالات مصاحبه دشوار
تکنیک‌های مصاحبه دکتری و نکات

مصاحبه دکترا

آزمون‌ها از دو بخش کتبی و مصاحبه تشکیل شده‌اند که مصاحبه اهمیت خاصی در قبولی دارد. اساتید در مصاحبه انگیزه داوطلب از ادامه تحصیل را بررسی می‌کنند و باید به گونه‌ای در برخورد نزدیک با وی از توانایی وی در ادامه یک دوره مهم تحصیلی اطمینان کسب کنند. در این میان هرچه داوطلب از اعتماد به نفس، کارنامه علمی مطلوب و نمرات بهتری برخوردار باشد می‌تواند به جلب این اطمینان کمک کند.
با حضور در جمع داوطلبان آزمون دکتری چند دانشگاه از شرایط مصاحبه و حضور اساتید و داوطلبان از چند و چون این مصاحبه‌ها آگاه شد. یک داوطلب که در رشته حسابداری شرکت کرده است می‌گوید: در جلسه مصاحبه در مورد پایان نامه ام از من سوال پرسیدند و با اینکه چند مقاله هم داشتم از رزومه علمی سوالی نکردند. به نظرم می‌آید با وجود اینکه اساتید خوب برخورد کردند اما مدارک علمی من برایشان اهمیت نداشت.
هفت خان رستم مصاحبه !
داوطلب دیگری که در رشته ادبیات فارسی در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد مصاحبه خود را به انجام رسانده، پروسه طولانی مصاحبه را خسته کننده و استرس زا می‌داند و می‌گوید: ما زودتر از ساعت مورد نظر خودمان اینجا بودیم و هنوز تعداد زیادی از بچه‌ها نتوانستند مصاحبه را تمام کنند. برای ادبیات شرایط ویژه‌ای وجود دارد و باید چند اتاق را برای مصاحبه بگذرانی.
ادبیاتی‌ها اسم مصاحبه شان را هفت خان رستم گذاشته بودند. تقریبا صف طولانی در بیرون هر اتاق خود به محلی برای تبادل رتبه، تجربه امتحان و دیگر مسائل بدل شده بود.
داوطلب دیگری که در مصاحبه رشته ادبیات تجربه داشت، معتقد بود ”مصاحبه دکتری” >مصاحبه دکتری باید پژوهش محور باشد و از پایان نامه و مدارک علمی و مقاله سئوال شود نه اینکه بپرسند کدام شعر چه وزنی دارد و یا در جلسه مصاحبه حافظ خوانی راه بیاندازند.
تفاوت وزن مصاحبه دکتری در آزاد و سراسری
داوطلبی که از همدان برای مصاحبه واحد علوم تحقیقات آمده، معتقد است وزن ۷۵ درصد برای کتبی و ۲۵ درصد برای شفاهی برای کسانی که در حوزه خودشان فعالیت علمی چشمگیری دارند، ناعادلانه است. وی که در رشته شیمی شرکت کرده، می‌گوید: برای من که چندین مقاله در مجلات معتبر دارم و در رشته خودم سعی کرده ام علاوه بر تدریس جایگاه مناسب علمی کسب کنم و ادامه تحصیل در دوره دکتری را به منظور شرایط بهتر می‌بینم وزن ۲۵ درصد مصاحبه کم است چون ممکن است من در زمان امتحان کتبی خوب نباشم اما می‌دانم که در برابر اساتید کارنامه قابل قبولی دارم.
فرد دیگری که در رشته ادبیات عرب شرکت کرده و در هر دو آزمون دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد برای مصاحبه دعوت شده است، نیز معتقد است که وزن متفاوت برای آزمون مصاحبه در آزاد و سراسری مشکل ایجاد می‌کند و می‌گوید: من تجربه هر دو مصاحبه آزاد و دولتی را داشتم. به نظرم اساتید دولتی با انصاف بیشتری به مدارک علمی نگاه می‌کنند اما اساتید آزاد بیشتر درس می‌پرسند و با سئوالات می‌خواهند مچ بگیرند. همین که وزن مصاحبه در این دو جا متفاوت است مشکل می‌شود.
برخورد بد دولتی‌ها با آزادیها
او ادامه می‌دهد: نکته‌ای که در میان داوطلبان هم مشهور شده بحث آزاد و دولتی است. الان نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهها را دولتی و نیمی دیگر را آزاد تشکیل می‌دهد اما در دانشگاههای دولتی برای مصاحبه با آزادیها بد برخورد می‌کنند و در واحدهای دانشگاه آزاد هم با دولتی‌ها خوب نیستند. این مسئله برای فارغ التحصیلان خوب نیست.
ظرفیت پذیرش؛ رازی که هیچ کس نمی‌داند
ظرفیت پذیرش مهمترین دغدغه داوطلبان ورود به دوره دکتری است. حتی اساتید هم از میزان نهایی قبولی‌ها اطلاع ندارند و همین مسئله موجب شده است که بسیاری از داوطلبان به دلیل رتبه‌های پایین از قبولی در مصاحبه نا امید باشند. داوطلب یکی از گرایش‌های رشته روانشناسی می‌گوید: تعداد زیادی شرکت کرده‌اند و سه برابر ظرفیت هم برای مصاحبه دعوت شده‌اند و خیلی‌ها هم آمده‌اند پس امیدی نیست که با رتبه ۹۰ قبول شوم. ضمن اینکه تکمیل ظرفیت هم ندارد.
داوطلب دیگری در یکی از گرایش‌های علوم سیاسی می‌گوید: برخی می‌آیند و می‌گویند ما با فلان مسئول دوست هستیم و او به ما ظرفیت را گفته است. ظرفیت‌ها از ۷ نفر تا ۲۰ نفر هم در برخی گرایش‌ها و رشته‌ها سر زبان‌ها افتاده است. در حالی که اگر دانشگاهها به طور دقیق ظرفیت خود را اعلام کنند تصمیم گیری داوطلبان هم بهتر می‌شود.
شهریه‌های میلیونی؛ پردیس پولی یا دانشگاه آزاد
شهریه‌های دوره دکتری موضوع صحبت بیشتر داوطلبان این دوره‌ها است. در حالی که ظرفیت محدودی از دوره دکتری در دانشگاه‌های دولتی رایگان است و بخش عمده ظرفیت‌های این دوره به گروه شهریه پرداز اختصاص دارد. شبانه، پیام نور، پردیس پولی و دانشگاه آزاد فرصت‌های ادامه تحصیل دکتری در داخل کشور را تنها با پرداخت شهریه‌های میلیونی فراهم می‌کند.
در حالیکه بسیاری از داوطلبان به دانشگاه آزاد، پیام نور و پردیس‌های پولی دانشگاه‌های دولتی دلخوش کرده اند، یکی از داوطلبان رشته معماری می‌گوید: هزینه دانشگاه آزاد و پردیس پولی دولتی با هم تفاوتی ندارد اما این یکی دانشگاه آزاد است و آن یکی در نهایت مهر دانشگاه “تهران” پایش می‌خورد . من که می‌خواهم ترمی ۸ میلیون تومان پول بدهم برایم فرقی نمی‌کند که کجا پول بدهم اما نام دانشگاه تهران وسوسه انگیزتر است. همراه این داوطلب نیز که در همان رشته معماری تحصیل کرده، معتقد است پردیس‌های پولی ناشناخته هستند و هنوز میان داوطلبان اعتبار کافی کسب نکرده‌اند چرا که هنوز خود مسئولین هم نمی‌دانند با این ملغمه دولتی و پولی چه بکنند.
اما نکته‌ای که در مصاحبه داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد بسیار مشهود بود این بود که بسیاری از مصاحبه شوندگان می‌گفتند از ما پرسیدند که پول داری شهریه را بدهی ؟ یا اینکه می‌پرسیدند مشکلی برای پرداخت شهریه نداری ؟ اینجا شهریه بسیار بالایی دارد آیا می‌توانی پرداخت کنی ؟
مکان مصاحبه و افزایش استرس داوطلبان
وضعیت فیزیکی مکان‌های مصاحبه هم نکته طنزآمیزی بود که برخی از داوطلبان به آن اشاره می‌کردند. یکی از داوطلبان دکتری در رشته مکانیک که در دو دانشگاه دولتی و یک دانشگاه آزاد مصاحبه داشته می‌گوید: در برخی از مصاحبه‌ها استادان فقط میوه می‌خوردند و با خوشرویی از داوطلب می‌خواستند که مدارک‌‌اش را تحویل دهد اما یک جا رفتیم که کولر درست کار نمی‌کرد و استادان از گرما و تعداد زیاد داوطلب‌ها عصبانی شده بودند. حتی آب هم نبود. در این میان مصاحبه کنندگان برخی به دلیل استرس بیش از اندازه کارشان به غش و ضعف رسیده بود و به نظر می‌رسید دانشگاه‌ها باید کمی برای این معضل هم چاره اندیشی می‌کردند.
آشنایی با استاد مصاحبه گر؛ خوب یا بد
عدم اطمینان از فرآیند مصاحبه هم موضوعی بود که برخی از داوطلبان به آن اشاره می‌کردند. یکی از داوطلبان رشته فقه و حقوق می‌گوید: مطمئن نیستم که این مصاحبه‌ها کاملا علمی باشد. این احساس که فکر کنم به دلیل علمی رد شده ام بسیار برایم راحت تر است تا متوجه شوم کسی با نمره پایین تر و فقط به خاطر آشنایی با استاد در روز مصاحبه موفق شده به این دوره راه پیدا کند.
یکی دیگر از داوطلبان هم که در رشته ”مدیریت” >مدیریت تحصیل کرده بر این نکته صحه می‌گذارد و می‌گوید: برخی اوقات برخورد برخی استادان نشان می‌دهد که فقط می‌خواهند مصاحبه زودتر برگزار شده و تمام شود. در یکی از مصاحبه‌ها، استادان در دانشگاه … تنها به این دلیل که انتخاب آخر من این دانشگاه بود مصاحبه را در مدت ۵ دقیقه به اتمام رساندند.
تخطی از برخی قوانین سنجش دانشجو
یکی از داوطلبان از نبود ناظر تحصیلات تکمیلی و سازمان سنجش در رشته فیزیک در یکی از دانشگاهها گلایه کرده و می‌گوید: در برخی از دانشگاهها اساتید چون می‌دانند دانشجوی خودشان قبول شده مصاحبه او را آسان می‌گیرند. در جایی که من مصاحبه دادم ناظری نبود و ۵ دقیقه‌ای مصاحبه تمام شد.
به گزارش مهر، توسعه رشته‌ها در دوره‌های تحصیلات تکمیلی یکی از قوانین الزام آور برنامه پنجم توسعه است و به نظر می‌رسد عزم نظام آموزش عالی نیز برای تحقق این امر جزم شده است اما به نظر می‌رسد آموزش عالی هنوز به فرایند مطلوب و درستی برای پذیرش این دوره دست نیافته است. اگر چه در مجموع رضایت خوبی از برگزاری کنکور نمیه متمرکز دکتری حاصل شده است اما بخش مصاحبه و رویکرد هر دانشگاه به این موضوع محل اختلاف نظر و چالش بسیار است.
این در حالی است که برای آموزش عالی که بیشتر توجه خود را معطوف تحصیلات تکمیلی کرده، توجه به کیفی بودن دوره دکتری، روش درست پذیرش، انجام پژوهش‌های مسئله محور و راهگشا برای مشکلات کشور، استفاده بهینه از توان تخصصی دانشجویان دکتری در حل معضلات حوزه‌های مختلف از دیگر الزامات توجه به توسعه این دوره‌ها است.
این گزارش تنها نمونه بسیار کوچکی از دغددغه‌های نحوه جذب دانشجوی دکتری در کشور بود که امید می‌رود در آینده حل شود.

سوالات متداول در مصاحبه حضوری

آراستگی ظاهر‌ی لباس مناسب - نظافت فردی
برخورد اولیه وآداب معاشرت /نحوه ورود به مصاحبه / سلام /نشستن / خداحافظی
دلایل انتخاب شغل معلمی/علاقه است یا اجبار یا اکره/(حتما این اولین سوال خواهد بود برای من که اینجور بوده)
تمایل به همکاری اجتماعی وتعاون
علم دوستی - مطالعه کتاب وتحقیق(مثلا اسم کتابی که خوندین چی بوده؟)
قدرت ارتباط با بچه‌ها و والدین(مثلا درس بدین یا اگه یه دانش آموز بی نظم باشه تنبیهش میکنید؟ اگه نه چکار میکنید باهاش)
فن بیان ومهارت‌های کلامی(مهمترین رکن یه مصاحبه خوب این مورده)
اعتماد به نفس
مسئولیت پذیری
آرامش - متانت ووقار(استرس یا رنگ صورت زرد نشه!!!)
خودشناسی (چندتا از ویژگی‌های خوب وبد خوتون را بگید ....(مثلا میپرسن از ۱ تا ۲۰ به خودتون چقدر نمره میدین..نگین 20‌ها !!!)
انعطاف پذیری و انتقاد پذیری
قدرت تبیین وتحلیل مسائل(مثلا نظرتون درباره فتنه ۱۳۸۸ چیه؟)
روخوانی وروان خوانی قرآن مجید(این مورد خیلی خیلی مهمه.همون اول اول مصاحبه ازتون میخوان)
درمورد گزینش(مصاحبه دوم):
معمولا ازشما درمورد مسائل روز - احکام اولیه شرعی که معمولا یک جوان 20 ساله باید بدونه پرسیده میشه وفراتر ازانتظار نخواهد بود . درمورد مسائل روز اطلاعات داشته باشید
نماز جمعه نحوه خواندن نماز جمعه / تعداد قنوت / بعداز خواندن نماز جمعه نماز واجب هم بخوانیم یانه / امام جمعه شهر شما کیست /وضو/ تیمم / نمازخواندن / ولایت فقیه - شورای نگهبان نحوه انتخاب اعضای شورا رئیسش کیست / مجلس خبرگان ونحوه انتخاب ورئیسش کیست نماینده خبرگان استان شما کیست /مجلس. رئیس مجلس / نماینده شما درمجلس اسمش / انتخابات و.... اوقات فراغت چکار می‌کنید - کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنید - روزنامه‌ها - سایت‌ها - قرائت قران -روسای سه قوه /(اخبار چه ساعتی پخش میشه)
درمسجد ونماز جماعت شرکت می‌کنید؟ نحوه پوشش شما همیشه اینجوری است که به مصاحبه آمده اید ؟ نماز جماعت مسجدمیروید ؟درچه فعالیت‌های اجتماعی / فرهنگی / مذهبی / ورزشی / سیاسی و.... شرکت داشتید ؟ درمورد ایام محرم / قیام امام حسین (ع)  و ...

سوالات رایج در مصاحبه‌ها

۱- از خودتان برایمان بگویید
این سوال معمولا اولین سوالی است که هر مصاحبه کننده‏ای از شما می‏پرسد که جواب آن معمولا به این ترتیب است :
مشخصات اسمی، تحصیلات، سابقه کاری، تخصص، چگونگی عملکرد، افتخارات و هر آنچه که نیاز باشد حداکثر در عرض ۲ دقیقه (مختصر و مفید). باید دقت کرد که در پاسخ به این سوال و در کل همۀ سوالات نباید حاشیه رفت و جوابها را از زندگی شخصی بیرون کشید. همچنین باید دقت کرد که مسائل و مشکلات ما به خودمان مربوط است و نه به محیط شغلمان. ضمنا فراموش نکنید که این سوال برای گرم کردن است.
۲- از ما چه می‏دانید و چرا ما را برگزیدید
در جواب این سوال باید کمی دقت کرد و از قبل اطلاعاتی را راجع به این اداره یا کارخانه کسب نمود. همچنین ترجیحا مزایای این مورد شغلی را بیان نمود بعلاوه آیندۀ شغلی، اهداف کاری، مشکلات و موانع و … را نیز باید عنوان نمود.
۳- چرا شغل قبلی خود را رها کردید
این سوال معمولا برای محک زدن روحیه شماست و ترجیحا از انتقاد و بدگویی شغل قبلی بپرهیزید و همچنین سعی کنید به مصاحبه‏کننده بفهمانید که تنوع طلبی و میل به پیشرفت اولین هدف تغییر شغل بوده است.
۴- شما چه کاری از دستتان بر می‌‏آید که فکر می‏کنید بهتر از دیگران می‏توانید
و یا چرا فکر می‏کنید برای این کار مناسب هستید
بهتر است در جواب این سوال به چند مورد از استعدادهای خود اشاره کنیم که در این رشتۀ کاری به کار می‏آید مثلا اگر کار صنعتی است، به مهارتهای فنی اشاره شود و اگر کار نرم افزاری است به مهارتهای مطالعه و … اشاره گردد.
۵- آیا شغل دومی هم دارید
داشتن شغل دوم جرم نیست اما گفتنش هیچ فایده‏ای در یک مصاحبه نخواهد داشت. پس ترجیحا آنچنان وانمود کنید که تمام تمرکز شما بر روی این کار است.
۶- اگر شغلی بهتر از این شغل به شما پیشنهاد شود چه می‏کنید
شما همیشه کارمندی صادق هستید و هیچ وقت کار خود و سابقۀ کاری خود را از بین نمی‏برید پس در جواب این سوال ابتدا باید عنوان کنید که شما به این شغل علاقمند هستید و نیل به اهداف خود را در این شغل می‏بینید اما اگر در میانه راه مشکلی برایتان پیش آمد ناچارا به آن شغل دیگر روی می‏آورید.
۷- چه چیز باعث می‏شود فعالیتتان بیشتر شود
در پاسخ به این سوال از مطرح کردن مسائل مالی بپرهیزید و بیشتر مسائل محیط کار، همکاران و سپس شرایط جسمی روحی را عنوان فرمایید.
۸- انتظار چه میزان حقوق را دارید
مصاحبه کنندگان معمولا صداقت را شرط اول استخدام در نظر می‏گیرند پس در پاسخ به این سوال اولا نباید فروتنی به خرج داد و مثلا مبلغی پایین را پیشنهاد داد ثانیا مبالغ بالا و ایده‏آل را پیشنهاد نکنیم زیرا بلند پروازی و در نتیجه عدم میل به ادامه کار را رقم خواهد زد.
۹- آیا به همکاری و هماهنگی و کار تیمی علاقمندید
کار گروهی نشانه‏ای از اخلاق اجتماعی و بالا بودن سطح هوش اجتماعی هر شخص است که رابطۀ مستقیم با چگونگی عملکرد وی در محیط کار دارد. پس بهترین پاسخ به این سوال جواب دندان شکن “آری” است. اما بازهم صداقت فراموش نشود و در صورتیکه میل شما به گونه‏ای دیگر است عنوان نمایید.
۱۰- دوست دارید رییس یا مدیر شما چگونه باشد
جواب مناسب برای این سوال همان میل شخصی شماست که معمولا به این صورت بیان می‏شود که من از رییسم انتظار انتقادپذیری، روحیۀ تشکر و همزبانی با کارمند را دارم.
۱۱- مهمترین ضعف شما در چیست
در پاسخ به این سوال زیاد نباید دروغ گفت اما نیازی نیست که همه چیز را نیز بگوییم. بهترین راه برای پاسخ به این سوال همان کوچک کردن مسائل بزرگ است. مثلا اگر من از صدای ناهنجار اشخاص ناراحت می‏شود میتوانم این را بگویم صدای بلند گوشم را اذیت می‏کند و یا اینکه اگر مشکل خانوادگی در روحیه کاری من خدشه وارد می‏کند، می‏توانم بگویم ترجیح می‏دهم با روحیه ناخوش سرکار حاضر نشوم و مرخصی بدون حقوق داشته باشم.
۱۲- در صورتیکه مشکلی را در بین کارمندان این اداره/سازمان/کارخانه/شرکت ببینید چه می‏کنید
این سوال نیز نوعی سوال هوش محسوب می‏شود. بهتر است در پاسخ به این سوال دو مطلب را در نظر گرفت : اگر بگوییم هیچ عکس العملی نشان نمیدهیم و به قولی منظورمان عدم دخالت به کار دیگران است اشتباه کرده‏ایم همچنین اگر بگوییم سریعا با مسئول مربوطه در جریان میگذاریم نیز نشاندهندۀ گوش به بازی بودن ماست. اما بهترین پاسخ به این سوال این است که بگوییم ابتدا مسئله را بررسی نموده چنانچه حل آن از دست خودمان بر آمد که هیچ وگرنه طی نامه‏ای کتبی آنرا با مسئول در جریان می‏گذاریم. به این ترتیب انضباط کاری خود را نیز نشان داده‏ایم.
۱۳- چه اهدافی را برای ما دنبال خواهید کرد
پاسخ به این سوال اگرچه برای هم مصاحبه کننده‏ای روشن است اما پاسخ دقیق که از روی تحقیق و بررسی شخص مصاحبه شونده نشئت گرفته باشد خیلی فرق می‏کند. در پاسخ به این سوال باید رقبا و شرکتهای حریف را شناسایی کرده و کالاهای این کارخانه و یا خدمات این سازمان را بدانیم. سپس پاسخی مبنی بر پیشرفت و توسعۀ این نوع محصولات و پیروزی در مقابل حریف را به گونه خلاصه عنوان نماییم.
۱۴- هدفتان از کار کردن چیست
این سوال که معمولا در اواخر مصاحبه پرسیده می‏شود، دربردارندۀ همۀ ابعاد شخصیتی شماست. پاسخ به این سوال درخور کمی تامل و البته برنامه‏ریزی قبلی است. باید دقت کرد که هر کاری در نتیجه رسیدن به جایگاههای بالا را در صورت درست انجام دادن، در بر دارد. پس اولین قسمت پاسخ به این سوال می‌تواند “پیمودن پله‏های ترقی” باشد. سپس آسایش خانواده و زندگی مرفه و در آخر در صورتیکه کار با ارباب رجوع در ارتباط است خدمت به مردم.
۱۵- آیا سوالی دارید
این سوال معمولا آخرین سوالی است که از مصاحبه شونده پرسیده می‏شود. ترجیحا سوال پرسیده شود اما نه سوالات شخصی بلکه بهترین نوع سوال پرسیدن در مورد چگونگی عملکرد کارمندان، چگونگی دریافت ارتقاء شغلی، محصولات کارخانه و … است.

الزامات مصاحبه علمی از ابعاد متفاوت

برای مصاحبه شوند:

  1. تبسم دائمی در طی فرآیند مصاحبه و خوش روئی
  2. اشراف کامل به موضوع مصاحبه
  3. شکستن فضای سنگین حاکم بر جلسه
  4. اشراف به موضوعات اخلاقی، تربیتی و حفظ ظاهر مناسب
  5. عدم بحث و مشاجره با مصاحبه گر
  6. مسایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی روز ایران و جهان
  7. مسایل دینی، عقیدتی و تاریخی
  8. نکات مهم از وصیت نامه امام خمینی
  9. آشنایی با سازمانها و تشکیلات سازمانی کشور
  10. اطلاعاتی درباره سازمان‌های بین المللی
  11.  کلیه مواردی که ممکن است در مصاحبه‌ها مطرح شود

برای مصاحبه‌گر:

  1. انسجام در مباحث
  2. در خواست معرفی اجمالی یا رزومه علمی پژوهشی و تدریسی
    1. معرفی خود با بیان
      1. محل تولد
      2. محل تحصیل
      3. فرآیند تحصیلی
      4. پژوهشهای صورت پذیرفته
      5. کارهای فرهنگی صورت پذیرفته
  3. سئوالات به محوریت امور تربیتی، تدریسی و پ‍ژوهشی
  4. برخورد مناسب در کل فرآیند مصاحبه
  5. شکستن فضای سنگین حاکم بر جلسه

برای مجری:

  1. هدایت مصاحبه شوندگان به نوبت و با نظم به اتاق مصاحبه
  2. سکوت اتاق جلسه حفظ گردد.
  3. بین هر مصاحبه فاصله‌ای جهت مشورت مصاحبه گران لحاظ گردد.
  4. تهیه مستندات از جلسه مصاحبه اعم از عکس، فیلم و صوت

شرایط اختصاصی دانشگاه‌ها در فراخوان‌ها

دانشگاه فردوسی مشهد

لازم به ذکر است داشتن تمامی شرایط زیر جهت بررسی پرونده متقاضی جذب (در روز ثبت نام) الزامی است و پرونده‌ای که فاقد تمامی موارد زیر می‌باشد، بررسی نخواهد شد.
1- متقاضی در دو مقطع آخر تحصیلی خود دانش آموخته دانشگاه‌های خارجی یا دانشگاه‌های داخلی هم‌تراز دانشگاه فردوسی مشهد در رشته- گرایش درخواستی باشد.
توضیح: دانشگاه معتبر خارجی شامل 800 دانشگاه برتر دنیا بر اساس نظام رتبه‌بندی تایمز می‌باشد.
2- متقاضی دارای نمره زبان انگلیسی قابل قبول (حداقل 60 درصد از حداکثر نمره آزمون‌های مورد تایید دانشگاه فردوسی مشهد از قبیل TOLIMO - IELTS - TOFEL - MSRT - TELP و مشابه آنها که صحت مدرک قابل تایید باشد.
توضیح 1: اعتبار مدرک آزمون زبان فقط دو سال است.
توضیح 2: دانش آموخته مقطع دکتری چهار کشور (انگلیس، کانادا، استرالیا و آمریکا) مشروط
به اینکه 2 سال بیشتر از فراغت تحصیل آنها نگذشته باشد، نیاز به گواهی زبان ندارد.
توضیح 3: متقاضی جذب در چهار گروه آموزشی زبان انگلیسی، زبان عربی، زبان فرانسه و زبان روسی از گواهی زبان معاف می‌باشد.
3- متقاضی باید دارای حداقل معدل 17 در مقطع دکتری باشد.
توضیح: شرط معدل برای فردی که یک دوره پسادکتری را گذرانده باشد، لحاظ نمی‌شود.
4- متقاضی باید دارای تولیدات علمی در نشریه‌های علمی- پژوهشی معتبر به صورت زیر باشد:
الف- (حوزه علوم نظری و تجربی):
تعداد 5 مقاله که حداقل 3 مقاله با نمایه JCR باشد.
ب- (حوزه علوم اجتماعی): تعداد 4 مقاله که حداقل 1 مقاله نمایه JCR و 1 مقاله نمایه Scopus باشد.
تعریف گروه علوم اجتماعی: شامل گروه‌های دانشکده‌ علوم اداری و اقتصادی، گروه‌های دانشکده علوم ورزشی، گروه‌های دانشکده معماری و شهرسازی، گروه‌های دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی (بجز گرایش فلسفه تعلیم و تربیت) و گروه‌های جغرافیا، علوم اجتماعی و زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
ج- (حوزه علوم انسانی): تعداد 4 مقاله که حداقل 1 مقاله با نمایه Scopus باشد.
توضیح 1: میزان شاخص هرش (H-index) و تعداد استنادات غیرخودی بر اساس پایگاه‌های استنادی معتبر بین‌المللی، تاثیرگذار در ارزیابی پرونده علمی متقاضیان جذب می‌باشد.
تعریف گروه علوم انسانی: شامل گروه‌های دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گروه‌های دانشکده حقوق و علوم سیاسی، گروه‌های پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، گروه‌های دانشکده ادبیات و علوم انسانی (بجز گروه‌های جغرافیا، علوم اجتماعی و زبان انگلیسی) و گرایش فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
توضیح 2: متقاضی از روی وبگاه دانشکده‌ها می‌تواند رشته‌ها را شناسایی کند.
توضیح 3: تالیف یا تدوین کتاب چاپ انتشارات معتبر با نقش نویسنده اصلی (نفراول) که داوری شده باشد در حوزه علوم اجتماعی و انسانی می‌تواند جایگزین شرط مقاله Scopus متقاضی شود.
توضیح 4 : اختراع / اکتشاف ثبت شده / ابداع واژگان علمی (برای علوم انسانی و اجتماعی)/ طرح برون دانشگاهی (با نقش مجری) یا ارائه محصول دانش بنیان (در صورت اثبات اعتبار کلیه موارد مذکور) برای حوزه علوم نظری و تجربی صرفا یک مورد از این دستاوردها می‌تواند جایگزین یک مقاله JCR شود.
توضیح 5: فقط یک مقاله انگلیسی از هر گروه‌ یا هر حوزه‌ فوق‌الذکر قابل جایگزینی است.
توضیح 6: تنها دو پذیرش از مجموعه مقالات متقاضی مورد قبول واقع می‌شود. نشریه‌های علمی – پژوهشی دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی حوزه‌های علمیه و همچنین نشریه‌های معتبر خارجی مورد تایید دانشگاه فردوسی مشهد.
توضیح 7: برای فارغ‌التحصیلان داخل کشور گذراندن یک دوره فرصت مطالعاتی در مراکز علمی معتبر خارج از کشور، توصیه موکد می‌شود.
5- متقاضی باید در حوزه آموزشی نیز حداقل یکی از شرایط زیر را دارا باشد:
الف- گواهی شرکت یا تدریس در کارگاه‌های روش تدریس و مسائل آموزشی (حداقل 8 ساعت) از مراکز معتبر دانشگاهی
ب- گواهی همکاری به عنوان دستیار آموزشی (حداقل یک نیمسال) در دانشگاه‌ها یا مراکز آموزش عالی
ج- گواهی تدریس (حداقل یک نیمسال) در دانشگاه‌ها یا مراکز آموزش عالی
د- گواهی ارائه سخنرانی شفاهی (3 مورد) در همایش‌های معتبر
--------------------------------
توضیح 1: توضیحات مربوط به هر رشته گرایش در هنگام ثبت نام مطالعه شود و در صورت نداشتن شرایط فوق‌الذکر از ثبت نام در فراخوان مذکور خودداری گردد.
توضیح 2: مصوبه جلسه 270 مورخ 4/3/1400 هیات عالی جذب اعضاء هیات علمی:
"متقاضیان جذب که مقطع کارشناسی آنان رشته مهندسی یا علوم پایه باشد امّا در رشته‌های علوم انسانی، معارف و هنر ادامه تحصیل دادند، مشروط به داشتن حداقل معدل در مقطع کارشناسی 14، کارشناسی ارشد 16 و دکتری 17 از رعایت هم سویی رشته کارشناسی با دکتری معاف می‌باشد. بدیهی است این امر منوط به نیاز موسسه و تایید هیات اجرایی جذب آن می‌باشد."
توضیح 3: منظور از تخصص در توضیحات مربوط به برخی رشته‌ - گرایش‌ها این است که متقاضی حداقل رساله خود را در آن موضوع انجام داده باشد و یا حداقل سه مقاله مرتبط در تخصص مورد نیاز داشته باشد.

موسسه فردوس

1- متقاضیان پیمانی دکتری باید دارای سوابق تحصیلی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با رشته و گرایش مرتبط با دکتری خود باشند.
2- فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دولتی و سطح بالا در اولویت استخدام خواهند بود.
3- دارابودن سوابق علمی و پژوهشی (مقالات علمی و پژوهشی، تالیف، ترجمه و...)، آموزشی و اجرایی مرتبط بسیار حائز اهمیت است.
4- معدل دوره کارشناسی متقاضیان نباید کمتر از 14 و دوره کارشناسی ارشد آنان کمتر از 16 باشد.
5- متقاضیان هنگام شرکت در فراخوان نباید دانشجوی دوره دکتری یا کارشناسی ارشد باشند.
6- متقاضیان مرد باید دارای کارت پایان خدمت یا معافیت دائم باشند.

شرایط اختصاصی دانشگاه تهران

شرایط اختصاصی
شرایط عمومی و الزامی دانشگاه تهران جهت استخدام به عنوان عضو هیات علمی:
- دانش آموخته دانشگاههای معتبر و تراز اول داخل و خارج از کشور در هر سه مقطع تحصیلی
- داشتن مدرک دکترا
- داشتن سوابق درخشان علمی، آموزشی و پژوهشی
- کسب حداقل معدل کتبی 15 در مقطع دیپلم
- کسب حداقل معدل 15 در مقطع کارشناسی
- کسب حداقل معدل 16 در مقطع کارشناسی ارشد
- کسب حداقل معدل 15 در مقطع دکترای عمومی دامپزشکی
- کسب حداقل معدل 17 در مقطع دکترا
شرایط الزامی واحدهای دانشگاه:
نام واحدها :
1-دانشکده محیط زیست 2- دانشکده علوم و فنون نوین 3- دانشکده اقتصاد 4- دانشکده مدیریت 5- دانشکده کارآفرینی 6- دانشکده علوم اجتماعی 7- دانشکده جغرافیا 8- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی 9- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی 10- موسسه ژئوفیزیک 11- مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک
12- دانشکده مطالعات جهان 13- پردیس دانشکده‌های فنی 14- پردیس علوم 15- پردیس کشاورزی و منابع طبیعی 16- پردیس ابوریحان 17-پردیس فارابی (دانشکده مدیریت و حسابداری و دانشکده مهندسی) 18- پردیس هنرهای زیبا (دانشکده شهرسازی و دانشکده معماری و دانشکده طراحی صنعتی)
شرایط الزامی :
- داشتن مدرک دکترا
- چاپ دو مقاله علمی پژوهشی که حداقل یکی از آنها دارای نمایه JCR باشد.
نام واحدها:
1-دانشکده الهیات و معارف اسلامی 2- دانشکده معارف و اندیشه اسلامی 3- دانشکده حقوق و علوم سیاسی 4- دانشکده زبانها و ادبیات خارجی 5- دانشکده ادبیات و علوم انسانی 6- پردیس فارابی (دانشکده الهیات و دانشکده حقوق) 7- پردیس هنرهای زیبا (دانشکده هنرهای تجسمی و دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی)
شرایط الزامی :
- داشتن مدرک دکترا
- حداقل دومقاله علمی -پژوهشی یا یک جلد کتاب تصنیفی
نام واحد:
1-دانشکده دامپزشکی
شرایط الزامی:
- داشتن مدرک دکتری تخصصی دامپزشکی
- داشتن دکتری عمومی دامپزشکی0
- دو مقاله علمی پژوهشی که حداقل یکی از آنها دارای نمایه JCR باشد.
· نکته: امکان تجدید نظر درباره بررسی درخواست جذب متقاضیانی که در غربالگری حذف شده اند، به شرط بهره مندی از برجستگی پژوهشی و یا معتبر بودن دانشگاه‌های محل تحصیل، به مدت 2 هفته پس از فراخوان وجود دارد.

اسناد همراه برای مصاحبه علمی

- جدول مقالات، چکیده مقالات و چکیده مبسوط
- جدول پایان‌نامه، چکیده پایان‌نامه و چکیده مبسوط پایان‌نامه
- جدول سوابق تدریس در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی
- گواهی در جدول‌ها
- جدول آثار و کتب منتشر شده

سوالات متفرقه در مصاحبه

شدید، اصلا نگران سوالات مصاحبه نباشید چون دانستن سوالاتی که توقع شیندن آنها را ندارید می‌تواند برایتان مفید باشد.
برخی از عجیب‌ترین سوالاتی که در گزینش دانشگاه‌های مطرح جهان پرسیده می‌شوند، عبارتند از:
- درباره کاکتوس‌ها چه می‌دانید؟
- آیا شامپانزه‌ها هم باید حقوق بشر داشته باشند؟
- فرض کنید برای فعالیت در یک آسایشگاه داوطلب شده‌اید. آیا ساکنان آسایشگاه، آن مکان را دوست دارند؟
- دستگاه تنفسی را با کمک لوله تنفسی زیر آب تشریح کنید.
- آیا ماشین‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند؟
- فرض کنید باران می‌بارد و شما فراموش کرده‌اید چتر خود را به همراه بیاورید. در همین حال یک ماشین را مشاهده می‌کنید که درهایش باز است، پس داخل این ماشین پناه می‌گیرید. آیا در این صورت به دلیل ورود بدون اجازه به خودروی فرد دیگر، مرتکب جرم شده‌اید؟
- فرض کنید یک دامدار گاو خود را از دست داده است. چگونه خبر مرگ گاو را به او اطلاع می‌دهید؟
- آیا سال ۲۰۱۱ میلادی یک سال باورنکردنی برای علم فیزیک بود؟
- آیا رفتن به مهمانی را به انجام یک مقاله درسی ترجیح می‌دهید؟
- کدامیک از این افراد تاثیرگذارتر هستند؟ صدر اعظم آلمان یا یک خواننده معروف؟
اما آیا این سوالات صرفا عجیبند یا واقعا چالش برانگیز هستند؟
در ظاهر شاید این سوالات عجیب باشند اما اگر از زاویه دیگری به آنها نگاه کنیم متوجه می‌شویم کاری که این سوال‌ها می‌کنند این است که بفهمند شما چقدر توانایی دارید.
این سوالات برای شما اهداف زیر را به دنبال دارند:
- مستقل فکر کنید.
- ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارید.
- خودتان فکر کنید.
- مهارت‌های خود را برای حل مسائل جدید بکار برید.
- استقامت خود را در مباحثات دانشگاهی نشان دهید.
- جنبه‌های مختلف یک مسئله را بتوانید نشان دهید.
- توانایی خود را در حل و گذر از چالش‌های پیچیده بسنجید.
مصاحبه کننده در خلال این سوالات همچنین می‌خواهد نظرات شخص شما را با نگاه عمیق بداند و بویژه بفهمد آیا واقعا به رشته‌ای که انتخاب کرده‌اید علاقه دارید یا خیر و آیا تلاش می‌کنید خارج از ساعت‌های درسی و کلاسی درباره این رشته مطالعه و تحقیق کنید یا نه؟
به نقل از یونیورسیتی واچ، معمولا مصاحبه‌کنندگان سوالات شیطنت‌آمیز نمی‌پرسند اما برخی از این سوالات ممکن است چالش برانگیز بوده‌ و بسیار هدفمندانه طرح شده باشند تا شما را به تفکر جهت حل یک مشکل ترغیب کنند.
در واقع هدف طراح این سوالات این است که بیشتر فکر کنید نه این که میزان دانسته‌های شما را بسنجند.

 

پسادکترا در دنیا


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم