1- تجهیز و بروز رسانی سامانههای اطلاعاتی دانشگاه نظیر سامانه آموزشی، پژوهشی، کتابخانه، تغذیه و سامانههای اداری- مالی
2- مدیریت شبکههای رایانهای دانشکدهها و دانشگاه و فراهم نمودن ارتباط میان آنها
3- مسولیت ارتباطات اینترنتی و امور دادهای دانشگاه
4- مسولیت راه اندازی، نگهداری و توسعه Data Center دانشگاه
5- تجمیع دادههای دانشگاه و ارائه سرویسهایی جهت دسترسی تحت شبکه به آنها
6- پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری سیستمهای دانشگاه
7- اجرا و ابلاغ سیاستهای اعلام شده از جانب شورای فناوری اطلاعات دانشگاه
شرح وظایف واحدهای مدیریت فناوری اطلاعات:
مدیریت فناوری اطلاعات شامل 6 واحد مدیریتی میباشد که هر کدام داری شرح وظایف خاصی میباشند که در ذیل به آن اشاره شده است.
واحد خدمات و پشتیبانی : این واحد وظیفه خدمت رسانی سیستمهای کامپیوتری، پاسخگویی به سوالات و مشکلات و نگهداری سیستمهای دانشگاه –بجز سایتها و سرورها- تمامی کاربران دانشگاه را دارد. تمامی نرم افزارهای مورد استفاده واحدها توسط این واحد نصب، راه اندازی و مدیریت میگردد.
شرح وظایف :
1- آماده سازی رایانهها(نصب ویندوز، درایورها، نرم افزارهای عمومی، پرینتر،...)
2- نگهداری رایانهها (بروز رسانی ویندوزها، آنتی ویروسها و...)
3- راه اندازی سرویسهای شبکه برای کاربران (اینترنت، به اشتراک گذاری فایلها،پست الکترونیک، ...)
4- نصب و راه اندازی نرم افزارهای تخصصی – مانند آموزش، مالی شبانه، تغذیه و...- برای واحدها و آموزش اولیه اجرای نرم افزار
واحد توسعه شبکه و زیرساخت : این واحد شامل تمامی فعالیتهای مربوط به شبکه چه در سطح Passive و چه Active میباشد. مدیریت تمامی شبکههای دانشگاه و ایجاد زیرساختهای موردنیاز و ایجاد امنیت در شبکه به عهده این واحد است.
شرح وظایف:
1- نگهداری شبکههای دانشگاه (ارائه سرویس شبکه کارا برای تمامی کاربران)
2- ایجاد و راه اندازی شبکههای جدید مورد نیاز (نیازسنجی شبکه، راه کارهای پیاده سازی، پیگیری اجرا و پیاده سازی و ...)
3- توزیع و مدیریت پهنای باند اینترنت و اجرای سیاستهای کلان اینترنت
4- ایجاد و حفظ امنیت لازم برای تمامی سرویسهای سطح شبکه و دسترسیها به منابع مختلف – سیاستهای امنیتی نرم افزارهاو سرورها-
5- ایجاد ارتباط لازم برای کاربران، مسولین واحدهای IT و شرکتهای پیمانکار
6- پیکربندی امنیتی سرورهای موجود
7- ایجاد سرویسهای شبکهای لازم (پست الکترونیک، FTP، ISA و...)
8- مدیریت کاربران اینترنت (ساعات دسترسی، سطح دسترسی، ...)
أ. حداقل یک کارشناس باید بتواند تمامی موارد ذیل را در صورت عدم حضور انجام دهد.
9- نصب سیستم عامل و نرم افزارهای مورد نیاز (مثلا SQL Server)و راه اندازی و پیکربندی سرورها آنگونه که مورد نیاز است
10- پیگیری نصب و راه اندازی بخش سروری نرم افزارهای خریداری شده یا مورد نیاز و تعامل با پیمانکار در حوزه سرورها
11- دادن ارتباط لازم به پیمانکاران جهت دسترسی به سرورها
12- نگهداری سرورها و بانکهای اطلاعاتی هریک (بروزرسانی ویندوزها، آنتی ویروسها، پشتیبان گیری از بانکهای اطلاعاتی و سیاستهای اجرای نرم افزار ...)
واحد آموزش: این واحد وظیفه آموزش کاربری و سرپرستی سیستمهای دانشگاه و افزایش سطح علمی کارمندان دانشگاه در حوزه IT را دارد.
شرح وظایف:
1- آموزش کاربران سیستمهاو سرویسهای دانشگاه ( تهیه جزوات، برگزاری کلاسهای آموزشی و...)
2- شناسایی نقاط مورد سوال و اشکال کاربران نرم افزارها عمومی- مانند Word و کاربری ویندوز- و تهیه جزوات و دستورالعملهای لازم
3- نیازسنجی برگزاری کلاسهای توجیهی نرم افزارهای تخصصی دانشگاه توسط کارشناسان پیمانکار و پیگیری برگزاری آن
4- برگزاری دورههای آموزشی مختلف برای کارکنان دانشگاه و غیر آن
5- برگزاری دورههای آموزشی برای کارشناسان IT
6- بروز رسانی تابلوهای اعلانات و محتویات صفحات وب سایت IT
واحد سخت افزار: این واحد وظیفه نیازسنجی، تهیه و نگهداری تمامی رایانهها، قطعات جانبی و تجهیزات سخت افزاری را دارد.
شرح وظایف :
1- تهیه مشخصات و شناسنامه برای تمامی کامپیوترها و بروز رسانی آنها
2- ارائه سرویس به سیستمها و تجهیزات معیوب (تعمیر آنها در صورت امکان در درون واحد و در غیر اینصورت ارسال آنها جهت تعمیر و پیگیری آن )
3- شناسایی نیاز به رایانه یا قطعات جانبی و ارائه مشخصات کامل جهت خرید
4- نگهداری انبار سخت افزار دانشگاه (تامین نیازهای جاری)
5- مسولیت جابجایی رایانهها در سطح دانشگاه
واحد تحقیق و توسعه: این واحد وظیفه مطالعه و شناسایی نیازمندیهای حوزه IT و بررسی طرحهای پیشنهادی را به عهده دارد.
شرح وظایف:
1- بررسی نیازمندیهای زیرساختی IT
2- بررسی پیشنهادهای IT و امکان سنجی آنها
3- بررسی پیش نیازهای اجرای طرحهای تصویب شده
4- اجرای آزمایشی طرحهای تصویب شده
5- مطالعه و بررسی بر روی کارهای انجام شده در دانشگاههای دیگر
6- مطالعه موضوعات جدید
واحد مدیریت سایتها: این واحد مسول نگهداری و مدیریت سایتهای دانشگاه میباشد.
شرح وظایف:
1- نگهداری و بروز رسانی سیستمها و سرویسهای سایتها ( بروز رسانی ویندوزها، آنتی ویروسها، نرم افزارهای عمومی و اختصاصی)
2- نصب نرم افزارهای مورد نیاز دانشجویان
3- ارائه سرویس به دانشجویان و پاسخگویی به سوالات
4- راه اندازی سرویسهای جدید در حوزه مدیریت سایتها
----------
از سرویسها و فعالیتهای مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه در راستای ارتقای علمی و پژوهشی این مرکز به موارد زیر میتوان اشاره نمود:
سرویسهای وب:
- طراحی، نگهداری و پشتیبانی صفحات وب دانشگاه.
- طراحی، نگهداری و پشتیبانی صفحات وب اساتید دانشگاه.
- طراحی و اجرای نرم افزارهای کاربردی تحت وب در سطح دانشگاه.
- حمایت و پشتیبانی از توسعه صفحات وب در دانشگاه.
سرویسهای FTP: طراحی، نگهداری و پشتیبانی سرور FTP(سرویس انتقال فایل) داخل دانشگاه.
- حمایت و پشتیبانی از سرویس FTP دانشگاه و تسهیل دسترسی اساتید و دانشجویان دانشگاه به انواع نرم افزارهای مورد نیاز.
سرویسهای آنتی یروس:
- طراحی، نگهداری و پشتیبانی سرور آنتی ویروس دانشگاه.
- به روز رسانی آنتی ویروس سیستمهای دانشگاه به صورت خودکار و از طریق شبکه.
سرویسهای پست الکترونیکی و اخبار:
- پشتیبانی پست الکترونیکی دانشگاه.
- انتشار اخبار و وقایع روز به کارمندان و دانشجویان دانشگاه.
اتوماسیون اداری:
- حمایت فنی جهت اجرای کاربردهای بدون بروکراسی در سطوح اجرایی دانشگاه.
- ارائه راه حلها جهت جایگزینی بروکراسی با سیستمهای الکترونیکی در دفاتر دانشگاه .
سیستمهای سخت افزار کامپیوتری:
- ارائه مشاوره فنی برای استفاده از سرورهای پیشرفته جهت کاربردهای مختلف در دانشگاه.
- عیب یابی و تعمیر سیستمهای کامپیوتری در مرکز
----------
ساخت ایمیل و تعلق سازمانی
--------
معرفی و شرح وظایف
واحد فناوری اطلاعات دانشکده با همکاری مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه در زمینه نگهداری و پشتیبانی سیستمهای سخت افزاری، نرم افزاری و شبکه، فعالیت میکند.
یکی از اساسیترین پایهها در توسعه و به نتیجه رسیدن طرحهای فناوری اطلاعات، آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه میباشد. در این راستا این واحد علاوه بر ایفای مأموریت فوق در دانشکده وظیفهی سرویس دهی به بخش بزرگی از کلاسهای آموزشی و سایت دانشکده را نیز به عهده دارد. مهمترین رئوس وظایف این واحد به شرح زیر است:
1- رئوس وظایف مربوط به خدمات و پشتیبانی و نگهداری بشرح زیر میباشد :
رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری کلیه سیستمهای رایانه موجود در شبکه
تهیه شناسنامه کامپیوترهای شبکه
نگهداری و مدیریت شبکه
بررسی و بکارگیری روشها و راهکارهای مقابله با نفوذ و آلودگیهای ویروسی
پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری از کلیه کلاسهای مجهز به دیتا پروژکتور و اسمارت برد
نگهداری و حفظ ارتباطات شبکه با مدیریت فناوری اطلاعات
پشتیبانی فنی کلیه سیستمهای شبکه و واحدها
پشتیبانی نرم افزاری از کلیه نرم افزارهای کاربردی مورد استفاده در شبکه
نظارت بر خرید تجهیزات و قطعات کامپیوتری با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب در بازار
انجام مراحل کارشناسی، خرید، تعمیر و بروز رسانی تجهیزات IT
مشاوره در زمینه IT و راهنمایی و همکاری با دانشکده، کارمندان و دانشجویان در انتخاب نرم افزارهای موجود،سخت افزار و بانکهای اطلاعاتی و سایر منابع مورد نیاز جهت رفع نیازمندیها
بررسی محصولات و سیستمهای موجود و پیشنهاد جایگزینهای احتمالی در جهت جوابگویی به نیازمندیهای مشخص شده
نصب، تنظیم و تغییر نرم افزارهای تحت شبکه
همکاری در بررسی نیازمندیها و ارزیابی خریدهای بالقوه جهت سازگاری با سیستمهای موجود
بررسی قراردادهای نگهداری موجود
2- رئوس وظایف مربوط به آموزش و اطلاع رسانی بشرح زیر میباشد :
آموزش مستمر کلیه کاربران مطابق با فناوریهای اطلاعات جدید( هماهنگی جهت بر گزاری کارگاههای مرتبط با IT)
برگزاری کلاسهای آزاد ویژه دانشجویان و پرسنل
برگزاری کلاسهای آموزش عملی کامپیوتر برای پرسنل
راهنمایی وکمک به کاربران در جهت استفاده از بستههای نرم افزاری و امکانات آنها
برگزاری کلیه کلاسهای عملی و تئوری- عملی
بروز بودن واحد از اطلاعات و نرم افزارهای جدید و اطلاع رسانی به کلیه پرسنل از طریق وب سایت و ایمیل کارکنان و دانشجویان
برگزاری کلاسهای آگاهی رسانی استفاده از نرم افزار و سخت افزار در صورت لزوم
بررسی نیازمندیهای آموزشی دانشکده و توسعه و برنامه ریزی جهت برگزاری دورههای آموزشی
3- رئوس وظایف مربوط به زیر ساخت و شبکه بشرح زیر میباشد :
توسعه زیر ساختهای شبکه
ایجاد و مدیریت ایمیل دانشکده
بازدید از کلیه سیستمهای رایانهای موجود در شبکه
مدیریت و پشتیبانی از شبکه داخلی و ارتباط آن با شبکه خارجی
برطرف نمودن اشکالات کاربران در استفاده از سرویسهای شبکه دانشگاه طبق فرآیندهای مدیریت فناوری
پشتیبانی و نگهداری شبکه wireless و رفع عیب آن در کل فضای دانشکده
تحلیل و بررسی انواع سطوح دسترسی کاربران
تخصیص انواع سطوح دسترسی کاربران ( اینترنت و پرینت )
تحلیل در راستای زیر ساختها و شبکه
ارائه سامانهها جهت تسهیل در امور خدمات رسانی
نگهداری و مدیریت سرویسهای شبکه (اینترنت، پست الکترونیکی، وب دانشکده و ...)
4- رئوس وظایف مربوط به امور ستادی بشرح زیر میباشد :
شرکت در جلسات مدیریت فناوری
ارائه گزارشات لازمه و مرتبط در موعد مقرر
به روز نگه داشتن مطالب بخش فناوری اطلاعات در وب سایت (اخبار و اطلاعیهها و ... )
تنظیم سیاستهای لازم در زمینه سخت افزارها و نرم افزارها، دادهها و شبکهها، جهت ایجاد نظامهای مطلوب اطلاع رسانی بمنظور پویایی دستگاههای اجرایی و افزایش رضایت عمومی
مطالعه وارزیابی پیشرفتهای حاصله در زمینه فناوری سخت افزار ونرم افزار به منظور ارتقای سطح کارایی واحد مربوط
اجرا وبکارگیری آخرین یافتههای فن آوری اطلاعات به منظور ارتقای توانمندی واحد مربوطه
مطالعه واظهار نظر در خصوص طراحی وپیاده سازی سیستمهای کاربردی
تحقیق، پژوهش و مطالعه و کسب آگاهی از سیستمهای مختلف ارتباطی و اطلاعاتی و ارائه راه حلهای مناسب، به منظور توسعه و بهبود سیستمهای شبکه در جهت توسعه ارتباطات
-------
اهم وظایف مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات
1- بستر شبکه دانشگاه
نگهداری اتصال دانشگاه با اینترنت
توزیع پهنای باند اینترنت دانشگاه بین واحدها مختلف درون دانشگاه
نگهداری شبکه اصلی دانشگاه (BackBone) و توسعه آن
برقراری بستر بیسیم جهت انتقال اینترنت دانشگاه به واحدها و خوابگاههایی که بیرون از فضای فیزیکی دانشگاه قرار دارند
2- ایجاد، گسترش و نگهداری مرکز داده دانشگاه
ارائه بستر امن و مطمئن برای سرویسهای واحدهای مختلف دانشگاه
ارائه سرورهای مجازی اختصاصی برای واحدهای مختلف دانشگاه
پیاده سازی مکانیسمهای امنیتی مورد نیاز
3- ارائه و گسترش خدمات پایه
ارائه اتصال VPN به دانشگاه برای اساتید و دانشجویان دکتری
ارائه اتصال DialUp به دانشگاه برای اساتید و دانشجویان دکتری و کارمندان
ارائه خدمات ثبت دامنه و تخصیص IP به واحدهای مختلف دانشگاه
ارائه خدمات سایتهای شخصی به اساتید
ارائه سرویس بروزآوری نرمافزارهای مختلف شرکت مایکروسافت (از جمله سیستم عامل ویندوز و مجموعه آفیس)
ارائه فضای فایل شخصی (FTP)
ارائه خدمات میزبانی وب برای واحدهای مختلف دانشگاه
ارائه پست الکترونیک اساتید و کارمندان و دانشجویان
نگهداری سیستم ضدهرزنامه و ویروس برای مقابله با روشهای جدید ارسال هرزنامه
ارائه سیستم مدیریت یادگیری
4- نگهداری سیستمهای کاربران ستادی دانشگاه
نگهداری و نظارت بر نصب کلیه قطعات سختافزاری و نصب نرم افزار در سطح کل دانشگاه
نگهداری کابلکشی و اتصالات شبکه محلی واحدهای دانشگاه
راه انداری شبکه بیسیم برای اتصالات مجزا از شبکه محلی دانشکدهها و خوابگاهها
تهیه شناسنامه برای کامپیوترهای دانشگاه و بروز رسانی آن
5- ارائه خدمات تلفن VoIP و فاکس
ارائه سیستم دریافت و ارسال فاکس برای اساتید توسط سرور ایمیل دانشگاه
برقراری و نگهداری تلفن VoIPدانشگاه
---------
شرح وظایف فن آوری اطلاعات : شرح وظایف واحد فناوری اطلاعات
AWT IMAGE
الف - حوزه نرم افزار
مطالعه، طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای کاربردی
نصب، راه اندازی و آمــــــوزش نرم افزارهای کاربردی تدوین شده
نصب، راه اندازی و آموزش کاربران و کارشناسان برای استفاده از نرم افزارهای پیاده سازی شده
شناسایی و تشخیص نیازهای نرم افزاری حوزه از طریق مطالعه سیستماتیک و مستمر و تهیه و تدوین گزارشهای تحلیلی همراه با ارائه راه حلهای اجرایی
ارائه خدمات پشتیبانی در زمینه نگهداری و رفع اشکال و به روز رسانی برنامههای نرم افزاری در دست اجرا
نظارت بر طراحی و اجرای نرم افزارهای طرا حی شده و همکاری با طراحان طرف قرارداد به منظور حصول اطمینان از اجرای صحیح مفاد قراردادهای منعقده
نظارت، ارزشیابی و کنترل پروژههای طراحی نظامهای رایانهای که توسط پیمانکار به انجام میرسد
بررسی نیازهای نرم افزاری مورد نیاز واحدهای مختلف و ارائه نظارت مشورتی برای خرید یا سفارش خرید آنها
تهیه و حفظ و نگهداری مستندات نرم افزارهای طراحی یا خریداری شده به منظور مراقبت و پشتیبانی بهتر از سیستمهای در دست اجراء
تهیه تدوین و اجرای برنامههای آموزشی برای مدیران، کارشناسان و عموم کاربران جهت استفاده بهتر و موثرتر از نظام رایانه ای
نظارت بر پشتیبان گیری دورهای از دادههای مهم مربوط به نرم افزارها
فراهم سازی بستر استفاده از منابع نرم افزاری شبکه ازقبیل نصب و راه اندازی نرم افزارهای مورد درخواست کاربران با درنظرگرفتن نیاز واقعی آنها جهت جلوگیری ازترافیک نرم افزاری در هر سیستم (قراردادن پکیج نرم افزارها در سرور)
نیازسنجی نرم افزارهای تحت شبکه حوزه مربوطه و اعلام آنها به مدیریت فناوری و ارائه مشاورههای لازم دراین خصوص به مرکز در جهت تهیه، آماده سازی و ارتقاء نرم افزارهای مورد نیاز
ارتباط مستمر با شرکتهای طرف قرارداد واحد و رفع اشکالات و نیازهای کاربران
ارائه مشاوره برای استفاده بهینه از نرم افزارها
رفع آلودگیهای ویروسی بوجود آمده در کامپیوترهای اداری
ب – حوزه شبکه
ارائه راهکارهای نوین جهت ارتقاء شبکه
ارائه خدمات پشتیبانی در زمینه نگهداری برنامههای نرم افزاری در دست اجراء
راه اندازی سرورهای مور نیاز واحد
پشتیبانی شامل رفع مشکلات احتمالی سرور و تهیه نسخ پشتیبان
ارتقا سرورهای محلی به منظور بهینه سازی ارائه سرویس به کاربران
اقدام درجهت اتصال و یا انفصال کامپیوترهای موجود در حوزه بنا به نیاز و فراهم نمودن مقدمات لازم و انجام تنظیمات مربوطه منطبق بر فرآیندهای موجود.
برطرف نمودن اشکالات کاربران در استفاده از سرویسهای شبکه بیمارستان طبق فرآیندهای موجود
حفظ امنیت فیزیکی محیط اتاق سرور- دما و دقت در عبور و مرورها
ج - حوزه سخت افزار
بررسی نیازهای سخت افزاری مورد نیاز واحدها و تشخیص و تعیین چگونگی رفع نیازها با استفاده از امکانات موجود و ارائه نظارت کارشناسی برای خرید یا سفارش خرید آنها
نصب و راه اندازی سخت افزار مورد نیاز کاربران و کارشناسان برای استفاده از نرم افزارهای طراحی شده
ارائه خدمات پشتیبانی فنی برای نگهداری و تعمیر تجهیزات و وسایل سخت افزاری به طور مستقیم از خدمات متمرکز و یاخدمات فنی خارج از بیمارستان
تهیه، نصب و پشتیبانی کلیه تجهیزات فعال و غیر فعال
طراحی و تدوین گردش کار واحد جهت جلوگیری از اتلاف وقت نیروها
تهیه بر چسب و شناسنامه فنی سخت افزار جهت کلیه سیستمها و تشکیل پرونده جهت دسترسی سریع
سرویس دورهای سخت افزار حوزه طبق فرآیند مربوطه
رفع اشکالات و موارد پیش آمده در هر سیستم و لوازم جانبی و نصب سیستم عامل و درایوها
د – قراردادها
مشارکت در تهیه و تدوین قراردادهای موجود در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات
نظارت بر اجرای صحیح مفاد قراردادها
ه- وب سایت بیمارستان
طراحی وب سایت برای تمام بخشهای حوزه با در نظر داشتن استانداردهای تعریف شده از سوی مدیریت فناوری
بروزرسانی صفحات وب سایت
قراردادن اخبار مرتبط با حوزه کاری مربوطه و مورد نیاز عموم درسایت
طراحی فرمها و گنجاندن آن در سایت در جهت کاهش مراجعات مستقیم ارباب رجوع به محل و حرکت در جهت تکریم ارباب رجوع
نظارت و کنترل محتوای صفحات با رعایت سلسله مراتب اداری در مطالب ارائه شده برای Website
و- آموزش
مشارکت در برگزاری برنامههای آموزشی مدیریت IT
شرکت فعال در برنامههای آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه
آموزش موردی کاربران و تهیه جزوات آموزشی مورد نیاز
ارائه آموزشهای مورد نیاز کاربران از طریق وب سایت واحد
ز- امور ستادی
انتقال تصمیمات مدیریت فناوری اطلاعات به حوزه مربوطه
ا نتقال نظرات و نیازها ( حسب عملکرد حوزه مربوطه ) به مدیریت فناوری اطلاعات
شرکت در جلسات مدیریت فناوری به طور منظم
پاسخ به مکاتبات اداری در موعد مقرر
ارائه گزارشات لازمه و مرتبط در موعد مقرر
پایش و ارزشیابی منظم از تمام فعالیتهای مرتبط با IT
ح- شرح وظایف کارشناسان فناوری اطلاعات یک بیمارستان در ارتباط با نرم افزار HIS
برنامه ریزی در جهت آموزش کل پرسنل بیمارستان و اعلام آن به مدیریت
آموزش موردی به پرسنل در بخشها و واحدها .
ارتباط بین بیمارستان و تیم نرم افزار در مورد خواستهها و نیازهای مجموعه.
اعلام گزارش خرابی و نقص به شرکت پشتیبان و پی گیری رفع آن از طریق مدیر پشتیبانی شرکت.
نیاز سنجی سخت افزار مورد نیاز و پی گیری آن.
تهیه پشتیبان از بانکهای اطلاعاتی نرم افزار HIS.
--------------
شرح وظایف معاون پژوهشی وفناوری دانشگاه
سیاستگذاری، برنامه ریزی و توسعه سطح علمی و هدایت کلیه امور مربوط به پژوهش در جهت ارتقاء رتبه دانشگاه
مدیریت و نظارت بر توسعه و بهبود زیرساختهای مناسب جهت تولید علم و گسترش پژوهش
ایجاد ساختار لازم جهت شرکت فعال اعضاء هیات علمی در فعالیتهای پژوهشی
سیاستگذاری، برنامه ریزی در جهت هدایت و حمایت پروژههای تحصیلات تکمیلی
سیاستگذاری و برنامه ریزی به جهت ارتقاء کمی و کیفی مقالات اعضاء هیات علمی
سیاستگذاری و برنامه ریزی به جهت توسعه کمی و کیفی نشریات علمی پژوهشی دانشگاه
سیاستگذاری و برنامه ریزی به جهت افزایش بهرهوری آزمایشگاههای تحقیقاتی و پژوهشی
سیاستگذاری و برنامه ریزی به جهت توسعه پژوهشکدهها، گروههای پژوهشی و مراکز تحقیقاتی در زمینههای خاص تخصصی و نیازهای بخش صنعت و راهاندازی پژوهشگاه دانشگاه
مدیریت و نظارت بر طرحهای تحقیقاتی و کاربردی کردن دانش در زمینههای مورد نیاز و کلیدی کشور
افزایش درآمدهای پژوهشی از طریق فروش محصولات علمی، خدمات مشاورهای پژوهشی و ...
حمایت و توسعه زمینههای پژوهشی ویژه دانشگاه در جهت ارتقاء مرجعیت علمی دانشگاه
توسعه زیرساختهای مالی برای افزایش ثبت اختراعات و حمایت از حقوق معنوی آنها
برگزاری کنفرانسهای علمی معتبر در زمینههای تخصصی
ایجاد ساختارهای لازم جهت شرکت اعضاء هیات علمی در کنفرانسها
توسعه و بهبود زیرساختهای مدیریت فناوری اطلاعات (نرم افزار- سخت افزار)
انجام همکاری ومبادلات فناوری با مراجع مراکز علمی وفناوری در کشور
برنامه ریزی وتمهید سازوکارهای اجرایی لازم برای ایجاد همسویی میان فعالیتهای مرتبط با توسعه فناوری ونوآوری در سطح کشور مطابق اهداف دانشگاه
تدوین آئین نامه ها و دستورالعمل ها جهت اجرای سیاستهای پژوهشی
راه اندازی آزمایشگاههای مرجع
توسعه شرکت دانش بنیان و مراکز رشد
سیاستگذاری، برنامه ریزی و هماهنگیهای لازم در جهت اجرای مصوبات در شوراهای : پژوهشی، بررسی زمینههای پژوهشی ویژه، ایمنی، انتشارات، نشریات و رشد
------
تدوین طرح جامع پژوهشی و هدایت کلیه امور پژوهشی دانشگاه و ایجاد هماهنگی بین فعالیتهای واحدهای تابعه
جهتدهی تحقیقات دانشگاهی درراستای اهداف علمی و اقتصادی و... کشور
ایجاد هماهنگی برنامههای تحقیقاتی دانشگاه
تهیه و بررسی و پیشنهاد آئیننامههای مختلف پژوهشی و نظارت بر اجرای آن
تقویت بنیه مالی دانشگاه از طریق بررسی و اجرای طرحها و برنامههای تحقیقاتی که از سوی دولت و یا بخش خصوصی پیشنهاد میگردد
تجهیز و توسعه آزمایشگاههای دانشکدهها
توسعه روابط بین دانشگاههای داخلی و خارجی جهت جلب همکاری آنان در زمینههای تحقیقاتی، مبادله دانشجو و استاد،برقراری سمینارها و کنفرانسهای علمی
برگزاری سمینارها و کنفرانسهای علمی مختلف با همکاری و هماهنگی دانشکدهها
انجام مطالعات و برنامهریزی لازم جهت ارزیابی فعالیتهای پژوهشی دانشگاه
ایجاد مراکز تحقیقاتی مجهز و پیشرو در دانشگاه بهمنظور انجام و گسترش تحقیقات بنیادی - کاربردی برای رفع نیازهای کشور
هدایت و نظارت بر امور مرکز رایانه و اطلاع رسانی، دفتر پژوهشهای کاربردی و فناوری، مرکز نشر آثار علمی و مدیریت کتابخانه و مدیریت پژوهشی و امور آزمایشگاهها
همکاری با معاونت پژوهشی دانشکدهها برای تامین کتب و مجلات علمی داخلی و خارجی
توزیع و تخصیص فرصت مطالعاتی که به دانشجویان ممتاز تعلق میگیرد
نظارت بر تهیه و تنظیم موضوعات پژوهشی برای پایاننامههای دانشجویان و کارهای تحقیقاتی اعضای هیأتعلمی
برنامهریزی جهت گسترش شرکت اعضای هیأتعلمی در برنامه اعزام به فرصت مطالعاتی به موسسات علمی داخلی و خارجی برای تامین نیازهای علمی - پژوهشی کشور
ایجاد زمینه لازم برای شرکت اعضای هیأتعلمی و دانشجویان در مجامع علمی داخل و خارج از کشور
نظارت بر نحوه تنظیم و اجرای قراردادهای تحقیقاتی بین دانشگاه و وزارتخانهها و سایر موسسات دولتی و خصوصی
تنظیم و برآورد بودجه معاونت پژوهشی وفناوری و ارائهی آن به دفتر برنامه و بودجه
تهیه گزارش ماهیانه و سالیانه معاونت جهت ارائه به ریاست دانشگاه، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سایر موسسات
ایجاد زمینه لازم برای شرکت اعضای هیأتعلمی و دانشجویان در جشنوارههای علمی، ملی و بینالمللی
اقدام برای ثبت اختراعات دانشگاه و پیگیری امور ذیربط
پیگیری امور مربوط به مالکیت معنوی محققان دانشگاه
مطالعات لازم در زمینه ارزشیابی فعالیتهای پژوهشی و ارزیابی عملکرد پژوهشی سالانه دانشگاه
ایجاد شورای ایمنی، محیط زیست و سلامت
هدایت و نظارت بر کلیه امور مربوط به ایمنی، محیط زیست و سلامت و جلوگیری از فعالیتهای غیر ایمن در دانشگاه
انجام سایر امور محوله از سوی ریاست دانشگاه
---
معاونت پژوهشی دانشکده ماموریت دارد تا زمینه مطلوب را جهت ساماندهی و ارتقای فعالیتهای تحقیقات و فناوری در راستای برنامه عملیاتی دانشکده و دانشگاه فراهم سازد. وظیفه کلی این معاونت ساماندهی و ارتقای فعالیتهای تحقیقات و فناوری در دانشکده بوده و مسئولیت تنظیم سیاستها و عناوین پژوهشی دانشکده به نحو هماهنگ با سیاستهای دانشگاه و در مرحله بعد مسئولیت هدایت پژوهشگران در جهت اجرای سیاستها و نظارت بر حسن اجرای آنها را برعهده دارد.
الف: شرح وظایف معاون تحقیقات و فناوری دانشکده در حوزه تحقیقات
نظارت بر فرآیند تصویب طرحهای تحقیقاتی
ارائه خط مشی و تعیین و تصویب موضوعات تحقیقاتی با توجه به اولویتهای دانشگاه
مساعدت دراجرای طرحهای تحقیقاتی
نظارت برتشکیل شورای پژوهشی دانشکده
حضور در جلسات شورای پژوهشی دانشکده و دانشگاه
نظارت بر اجرای مصوبات شورای پژوهشی دانشگاه
نظارت بر عناوین طرحهای پیشنهادی از نظر تطبیق با اولویتهای پژوهشی دانشگاه
نظارت بر روند اجرای پایان نامهها
نظارت بر رعایت اصول اخلاق در پژوهش در حوزه دانشکده
نظارت بر فرآیند چاپ کتاب و انتشار مجلات دانشکده
هماهنگی با معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در خصوص تألیف، ترجمه و چاپ کتاب و نشریه
برگزاری کارگاههای آموزشی و پژوهشی در معاونت تحقیقات و فناوری دانشکده پس از نیاز سنجی
نظارت بر عملکرد پژوهشی اعضای هیات علمی و جمع آوری مستندات آنها شامل :کتابهای تالیفی اساتید، مقالات چاپی در نشریات داخلی و خارجی اساتید مقالات ارائه شده در همایشها و سمینارهای اساتید
ارائه مستندات فعالیتهای پژوهشی اساتید جهت ارزشیابی سالانه (نظارت بر تکمیل مستندات در سامانه پژوهان)
هماهنگی و انجام مکاتبات مربوط به شرکت اعضای محترم هیات علمی در همایشهای داخل و خارج از کشور با معاونت تحقیقات و فناوری
شرکت در جلسات هئیت رئیسه دانشکده
نظارت بر فعالیت کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده
نظارت بر حسن اجرای سیاستهای حوزه تحقیقات دانشگاه مصوب شورای پژوهشی دانشگاه
نظارت بر هزینه کرد اعتبار پژوهشی تخصیص یافته در محدوده اختیارات دانشکده
نظارت بر ابلاغ سریع سیاستها، آیین نامهها و بخشنامههای مربوط به حوزه تحقیقات و فناوری به دانشکده
نظارت بر حسن اجرای اسناد بالادستی در حوزه پژوهش مانند : نقشه جامع علمی کشور
نظارت بر تدوین برنامه عمل و نقشه راه پژوهش در گروههای مختف دانشکده
ب: شرح وظایف معاون تحقیقات و فناوری دانشکده در حوزه فنآوری
تشکیل دفتر فنآوری و همکاری دانشکده با صنعت به شرح زیر:
شرح وظایف مسئول دفتر فناوری و همکاری دانشکده با صنعت
تسلط کامل بر قوانین و آیین نامههای بالادستی
تهیه و ارائه لیست توانمندیهای دانشکده در زمینه خدمات پژوهشی، فناوری و همکاری با صنعت در قالب وب سایت، پمفلت، پوستر و ... جهت اعلام به ذینفعان
تقویت و توسعه فعالیتهای همکاری دانشکده با صنعت
تعیین تکلیف و ساماندهی امور مربوط به قراردادهای همکاری دانشکده با صنعت
برگزاری جلسات منظم و هماهنگ شده مابین دانشکده و واحدهای صنعتی بمنظور ارایه توانمندیهای واحد و دریافت نظرات و مشکلات صنعت
پیگیری جذب گرنتهای صنعتی و کسب حمایت از صنعت برای انجام پایان نامههای دانشجویی دانشکده
پیگیری و نظارت بر امور مربوط به ارائه خدمات آزمایشگاهی به صنعت
پیگیری و برگزاری دورههای کوتاه مدت، کارگاههای آموزشی و سمینارهای علمی مرتبط با نیاز صنعت
پیگیری امور مربوط به فعالیتهای فناورانه دانشکده نظیر ثبت مالکیت معنوی و پتنت و مشاوره جهت تشکیل شرکتهای دانش بنیان
استفاده از ظرفیتهای تحقیقاتی و فناورانه اساتید، دانشجویان و همکاران و شکل دهی پژوهشهای برنامه محور و کاربردی تحصیلات تکمیلی
تقویت و توسعه همگانی نمودن نتایج تحقیقات بعمل آمده در دانشکده از طریق برنامههای ترجمان دانش
تدوین برنامه کوتاه و میان مدت دفتر همکاری دانشکده با صنعت و اعلام به دانشگاه جهت انجام برنامهریزیهای لازم
تنظیم و ارسال گزارشات فصلی به مدیریت توسعه فناوری سلامت دانشگاه از طریق معاونت تحقیقات و فناوری دانشکده
تبصره 1 : مسئول دفتر فناوری و همکاری دانشکده با صنعت با پیشنهاد معاونت تحقیقات و فناوری دانشکده و تایید مدیریت توسعه فناوری سلامت دانشگاه و ارایه ابلاغ از سوی رئیس دانشکده تعیین میگردد.
تبصره 2: تا زمان تعیین مسئول دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشکده، مسئولیت انجام کلیه امور فوق الذکر بر عهده معاون تحقیقات و فناوری دانشکده میباشد.
----
1-پیگیری در جهت استخراج اولویتهای تحقیقاتی و فناوری
2-تشویق اعضای هیات علمی برای اجرای پژوهشهای کاربردی و آشنایی آنها با فن بازاریابی پژوهش و تبلیغی
3-حمایت در جهت تجاری سازی و تبدیل نوآوریها، اختراعات و دستاوردهای تحقیقاتی کاربردی به محصولاتی در حوزه فناوریهای پیشرفته
4-حمایت از شرکتهای دانش بنیان مستقر در شهرکها، پارکهای علمی و مراکز رشد
5-پیاده سازی قوانین و بخشنامههای مرتبط با حمایت از شرکتهای دانش بنیان براساس وظایف محوله
6-پیگیری امور مربوط به ثبت اختراع محققین دانشگاه در بانکهای اطلاعاتی داخلی و جهانی
7-حمایت از ایدههای نوین در زمینههای تولید نرم افزارها و سخت افزارها و تجهیزات
8-پیگیری در جهت صدور مجوز فعالیت مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری
9-ارزشیابی مراکز رشد و فناوری فعال در سطح دانشگاه
10-نظارت بر اجرای برنامههای مصوب مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری در چارچوب آئین نامهها
11-حمایت از برگزاری سمینارها و کارگاههای منطقهای در جهت حمایت از تجاری سازی محصولات به ثبت رسیده در مراکز رشد فناوری
---
اهداف و وظایف
- برنامه ریزی، هماهنگی و فراهم نمودن زمینه اجرای برنامههای نوسازی و تحول اداری
- برنامه ریزی برای بهبود مستمر و افزایش بهره وری در نظام مدیریت
- برنامه ریزی و نظارت بر طراحی، بهینه سازی و انطباق نظامهای مدیریتی متناسب و مورد نیاز جهت اجرای برنامههای توسعه آموزش عالی
- مستند سازی، اصلاح و مهندسی مجدد فرایندهای مورد عمل
-تهیه فرمهای اداری مورد نیاز واحدهای وزارتخانه و نظارت بر بکارگیری آنها در جهت بهبود روشها و مکاتبات و کاهش هزینههای اداری
-مطالعه و برنامه ریزی در مورد اصلاح قوانین و مقررات با هدف ساده سازی و هماهنگ ساختن آنها
-طراحی و استقرار نظام مدیریت کیفیت در حوزه ستادی
-انجام اقدامات و تمهیدات در جهت افزایش رضایتمندی کارکنان و تکریم ارباب رجوع و خدمت گیرندگان
-تنظیم و ارائه برنامه تغییر و بهسازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر افزایش وجدان کار، بهره وری و مشارکت در برنامههای وزارتخانه
-برنامه ریزی جهت اجرای نظام مدیریت مشارکتی به منظور افزایش مشارکت کارکنان در بالا بردن کارایی و اثر بخشی واحدهای اجرایی تحت پوشش و افزایش رضایت و توان کاری کارکنان
-پشتیبانی، هدایت و نظارت بر فعالیتهای بهره وری و تحول اداری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری
-برنامه ریزی به منظور اجرای طرحها و برنامههای مصوب تحول اداری کشور و شورای عالی اداری
-برنامه ریزی جهت اجرای مصوبات شورا و کمیسیون بهره وری و تحول اداری
-برنامه ریزی جهت ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه مدیریت تحول اداری و بهره وری
-ارزیابی عملکرد و تهیه و تنظیم گزارش ادواری از اجرای برنامههای تحول اداری و بهره وری در وزارتخانه، با همکاری سایر واحدهای ذیربط
- اجرای برنامههای آموزشی، کارگاههای آموزشی، برگزاری سمینار و گردهمایی در ارتباط با تحول اداری و بهره وری
- ایجاد تمهیدات لازم به منظور تشویق و ترغیب مدیران و مجریان موثر در نظام اداری و ارتقای بهره وری
-تدوین و اجرای برنامههای آموزشی مورد نیاز
-برنامه ریزی و فراهم نمودن تمهیدات لازم برای توسعه فناوری اطلاعات و اتوماسیون اداری سیستمها
-سیاست گذاری و برنامه ریزی امور انفورماتیک
-طراحی، پیاده سازی و نگهداری شبکههای رایانهای مورد نیاز
-مطالعه، توسعه، تغییر، ترمیم و بهینه سازی نرم افزارها، سخت افزارها و شبکههای کامپیوتری
-برنامه ریزی جهت تامین، پردازش و نگهداری اطلاعات مورد نیاز واحدها
-حصول اطمینان از حفظ و نگهداری اطلاعات و آمارهای محرمانه ضبط شده در سیستمهای رایانه
-راهنمایی استفاده کنندگان از سیستمهای رایانه
-انجام بررسیهای کارشناسی درخصوص محاسبه، تهیه و تنظیم بودجه و نظارت و کنترل هزینههای سرمایهای و اجرایی خدمات فناوری اطلاعات
-انجام بررسیهای کارشناسی درخصوص تنظیم قراردادهای خرید، طراحی و پیاده سازی نرم افزارها، سخت افزارها و شبکههای رایانه
-تهیه و بایگانی آمارها، اطلاعات و گزارشات مرتبط با فعالیتهای خدمات فناوری اطلاعات
----
- اختصاص ایمیل به طلاب پژوهشگران و اساتید
- صفحه اختصاصی برای اساتید و پژوهشگران
- چندزبانه نمودن وب سایت جامعه
- امکان ثبت نام برای طلاب و اساتید و پژوهشگران
- سامانه تحقیقات متمرکز و ویکی
- کتابخانه مجازی با مشارکت طلاب
- سامانه جامع جزوات
رشتههای کنونی
1)تفسیر تطبیقی؛
2)تفسیرعلوم و معارف قرآنى؛
3)فقه خانواده؛
4)کلام اسلامی؛
5)حکومت تعالیه؛
6)تاریخ و سیره پیامبر اعظم
علوم شناختی
تهیه و پیشنهاد دستورالعملها، ضوابط، معیارها، آییننامههای لازم و استانداردهای فنی و تخصصی مورد نیاز حوزه دولت الکترونیک جهت تصویب در مراجع ذیصلاح.
بررسی، مطالعه و سایر اقدامات لازم برای توسعه فناوری، انتقال دانش فنی، حمایت از توسعه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در زمینههای تخصصی مرتبط.
تدوین دستورالعملها و ضوابط فنی ایجاد، توسعه و پایش دولت الکترونیک.
انجام بررسیهای اقتصادی و تحلیل آن به منظور جلب توسعه سرمایهگذاری و مشارکت بخش غیردولتی در حوزه دولت الکترونیکی.
تدوین مدلهای اقتصادی، تجاری و کسبوکار خدمات الکترونیکی.
داوری در حوزه فناوری اطلاعات جهت رفع اختلافهای احتمالی بین طرفهای دعوی در موارد غیرقضایی.
تدوین استانداردهای روابط بین ذینفعان، مشتریان، شهروندان، بنگاهها و مصرفکنندگان مرتبط با هر یک از خدمات الکترونیکی.
پشتیبانی محتوایی پنجره واحد توسعهی خدمات الکترونیکی و یکپارچهسازی ارایهی خدمات الکترونیکی در کشور با همکاری معاونت توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات و بر اساس دستورالعملهای معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور.
حمایت مستقیم یا غیر مستقیم از توسعه زیرساختهای دولت الکترونیکی و خدمات عمومی الکترونیکی.
ارایه خدمات مشاوره در حوزه فناوری اطلاعات.
فعالیتهای تحقیق و توسعه مربوط به خدمات الکترونیکی.
همکاری با مجامع بینالملل مرتبط و حضور در اجلاسهای مرتبط.
عنوان شغل: مدیر فناوری اطلاعات (IT Manager)
موقعیت مکانی: مرکز آموزشی
گزارشدهی به: مدیر ارشد اجرایی (CEO) یا رئیس مرکز
نوع همکاری: تمام وقت
مدیریت سیستمهای فناوری اطلاعات (IT):
تحلیل و برنامهریزی استراتژیک IT:
امنیت اطلاعات:
مدیریت تیم IT:
پشتیبانی فنی:
مدیریت پروژههای فناوری:
مدیریت قراردادها و تامینکنندگان: