Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ هنر و رسانه / رسانه‎های اینترنتی

رسانه‌های صوتی


      رادیو
      پادکست
      آموزش ساخت پادکست برای اینستاگرام

رادیو

قابلیت رسانه‌های دیداری و شنیداری این است که می‌توانند در کوتاه مدت با برنامه‌سازی‌ها، فضاسازی‌ها، تبلیغات و راهکارهای ویژه‌ی خود معادلات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را متحول کنند.
عصر امروز را عصر سلطه ارتباطات می‌نامند، چرا که رسالت اطلاع‌‏رسانی در مورد همه مسائل جهان، بر دوش رسانه‌‏های جمعی است. امروزه رسانه‌ها با گسترش مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی، هویت انسان معاصر را نیز تحت‌تاثیر قرار داده‌اند، به طوری که می‌توان هویت انسان مدرن را هویت رسانه‌ای شده نام گذاشت.
افزایش نقش وسایل نوین ارتباط جمعی دربخش‌های مختلف زندگی بشری سبب شده است ازتوان بالای ‏رسانه در تحولات گوناگون استفاده شود ونقش رسانه‌ها درآگاهی، هموار‌سازی وگسترش بحران‌ها برجسته ‏گردد. به بیان دیگر، رسانه‌ها همان گونه که در تضعیف پایه‌های امنیتی مؤثرند، می‌توانند در ایجاد وتحکیم ‏آن نیز سهم فراوانی داشته باشند. همچنین نباید از یاد برد که تلاش‌های مربوط به استفاده از تکنولوژی ‏ارتباطی در فرایند توسعه ابتدا با استفاده از رادیو آغاز شد. هنوز این رسانه ارزان و با انعطاف بیشتر از سایر ‏رسانه‌ها در پروژه‌های توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ویژگی­های رادیو
رادیو‌ها دیربازی است که به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای اطلاع‌رسانی در جوامع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دهه‌های اخیر پیش‌بینی می‌شد که با ایجاد تکنولوژی‌های نو ارتباطی همچون شبکه‌های تار‌گستر، ماهواره‌ها و سیستم‌های اطلاع‌رسانی سیار نقش این رسانه ارتباطی کم‌رنگ‌تر گردد. اما رادیوها ضمن نگه­داشتن هواداران قدیمی خود، با سازگار کردن تکنولوژی‌های نوین تولید و پخش بر تعداد شنوندگان خود افزوده‌است.
 اولین سیستم بدون سیم (از طریق امواج الکترومغناطیسی) برای ارسال سیگنال‌های الکتریکی از طریق هوا در ابتدا «بی‌سیم» و اندکی بعد «رادیو تلگراف» نامیده شد(که «رادیو» مخفف آن است). اصول علمی زیربنایی برای توسعه‌ی رادیو به وسیله‌ی فیزیکدان بریتانیایی، جیمز کلارک مکسول توضیح داده شد. اما گوگلیلمو مارکنی[2] مهندس برق ایتالیایی الاصل آمریکایی این اصول را برای اختراع اولین دستگاه رادیوی بی‌سیم واقعی جهان در سال 1895 به کار برد. سیستم رادیویی او می‌توانست سیگنالی تا فاصله نزدیک به 3 کیلومتر ارسال و دریافت کند.
در سال 1901 مارکنی یک وسیله تولید جریان متناوب ساخت که می‌توانست سیگنال‌ها را بسیار دورتر و با پارازیت کمتر بفرستد. حدود دو دهه‌ی بعد، این مولد به یک فن‌آوری تجاری تبدیل شد که رادیو را به عنوان اولین رسانه‌ی جمعی الکترونیک به دنیا معرفی کرد. در ایالات متحده، اولین پخش رادیویی عمومی برنامه‌ریزی شده‌ی منظم از ایستگاه کی‌دی‌کی‌آی در پتسبورگ [ایالت] پنسیلوانیا در سال 1920 صورت گرفت. پس از آن به فاصله‌ی کوتاهی، ایستگاه‌های دیگری در سراسر آمریکا سر برآوردند و شرکت‌هایی چون شرکت رادیوی آمریکا (آرسی‌آی) و وستینگ‌هاوس، شبکه‌های رادیویی برای تولید و مشارکت در تولید برنامه راه‌اندازی کردند. در اواسط دهه 1920، رادیو در کنار فیلم، به یک رسانه‌ی جمعی پرطرفدار تبدیل شد و در رادیو در زمینه موسیقی، نمایشنامه، تبلیغات و کلاً ارتباطات کلامی جریان سازی می‌گردد. رادیو در مقایسه با چاپ به افراد بیشتری می‌رسید. نه تنها به این دلیل که بلافاصله فواصل بیشتری را تحت پوشش قرار می‌داد، بلکه به این خاطر که مخاطبان آن الزاماً مجبور به داشتن سواد چاپی نبودند. بنابراین، برنامه‌ریزی‌های آن براساس خواست توده‌ها انجام می‌گرفت. در نتیجه، رادیو فرهنگ پاپ­– فرهنگی که برای همه بود نه فقط «ادیبان» و «صاحب‌نظران» - را به وجود آورد. بنابراین، رادیو کهکشان الکترونیک را ایجاد کرد. کهکشانی که در آن به طور فزاینده شکل استانداردی از حواس‌پرتی، برای استفاده‌ی تقریباً هر کسی به وجود آمد. زیرا گیرنده‌های رادیو ارزان‌تر و تهیه‌ی آنها برای توده‌ها امکان‌پذیرتر شد.
پیشرفت رادیو تاثیر چشمگیری در افزایش اطلاعات و آگاهی­های مردم بالاخص روستائیان در سراسر جهان برجا گذاشته است. اطلاعات سریع، به موقع و دقیق یک عنصر ضروری برای مبارزه با شایعات یا کاهش امکان بروز خشونت است. رادیو بعلت حجم کم، داشتن نیروی اقناع و نفوذ فراوان، نیروی مزیتی و غافلگیر کننده، دامنه انتشار وسیع و قابل استفاده بودن آسان در فرایند توسعه می‌تواند نقش ارزنده‌ای داشته باشد اگر چه معایبی نیز دارد.

به طور کلی سه دوره مختلف را برای رادیو می‌توان مشخص کرد:
 دوره اول، رادیو در اختیار افراد معدود که توان خرید دستگاه گیرنده را داشتند و نیز مکانهای مشخصی همچون کافه‌ها و قهوه خانه‌ها بود همچنین استفاده و گوش دادن به رادیو معمولاً دسته جمعی بود در این دوره تبلیغات سیاسی بیشتر بر رادیو حکمفرما بود.
در دوره دوم، تعداد دستگاه‌های رادیو به واسطه اختراع ترانزیستور افزایش یافت و حجم آن بسیار کوچک شد به گونه‌ای که قابلیت حمل و نقل در مکانهای مختلف را داشت و قیمت آن بسیار ارزان شد. در این دوره استفاده از رادیو همه‌گیر و خصوصی شد و تبلیغات تجاری به رادیو راه یافت.
در دوره سوم، دیجیتالی شدن رادیو (افزایش بیشمار فرستنده‌های پخش رادیو)و همگرایی و تطابق آن با سایر رسانه‌ها از جمله (گوش دادن به رادیو از طریق گوشی همراه، کامپیوتر شخصی و تلویزیون دیجیتالی امکان پذیر است) رادیوهای اینترنتی است. بطور کلی در این دوره امکان انتخاب و گزینش برنامه‌های رادیو به واسطه تعاملی بودن آن زیاد شده است و امکانات چندگانه پخش صدای آن فرصت‌های زیادی را پیش روی شنوندگان و آگهی‌دهندگان گذاشته است. رادیوهای دوره سوم رسانه‌ای چندبعدی هستند.
کرایسل در کتاب «درک رادیو» می‌نویسد: رادیو رسانه‌ای کور است که پیام‌هایش از صدا و سکوت استفاده می‌کند. پیام رادیویی باید به درجات مختلف، محتوای مورد نظر را خلق کند و تصویر شخصی فرستنده پیام را بسازد. در رادیو باید بیشترین مساعی در جهت فایق آمدن بر محدودیت‌های رسانه و به وجود آوردن متون مختلفی باشد که به طور کلی بتوانیم آنها را در ذهن خود ببینیم(کرایسل، 1381، صص 1-4)[3].
بسیاری از اندیشمندان ارتباطات «قدرت تخیل» را یکی از مزیت‌های رادیو ذکر کرده‌اند به قول کرایسلر تخیل اساساً با بازسازی جهان فیزیکی مادی سروکار دارد، زمانی که قابلیت‌های حسی خود را برای درک و تفسیر جهان به کار می‌بریم ظاهراً ابزار اولیه به حس بینایی مربوط می‌شود. بنابراین، اولین محرک تخیل، تصویری کردن باشد این امر حتی در مورد صدا و بو هم صادق است، اما وقتی تصویری مجازی یا واقعی از چیزی داشته باشیم که به منبع یا محل آن صداها نزدیک باشد، تصورات ما می‌توانند در سلسله مراتب حسی حرکت کنند و مقام‌های بعدی اثرات صدا، بو، مزه و غیره را مرور کنند. در نتیجه تمایزپذیری رادیو از سایر رسانه‌ها به این علت است که تخیلات را تا گستره‌ای متفاوت به کار می‌گیرد.
در حالی که رادیو وسیله‌ای برای ارتباط از راه دور است، رسانه‌ای درونی و شخصی است و تا آنجا که به رمزگشایی عملی تمامی پیام‌های آن(چه واقعی و چه تخیلی) مربوط باشد، کل تصویرسازی کامل انجام می‌شود رادیو رسانه‌ای انعطاف‌پذیر است. در حال حاظر رادیو فرد را خطاب قرار می‌دهد و شیوه پخش برنامه، غیررسمی‌تر و صمیمانه‌تر شده است. برای شنونده رادیو، آنچه در همسایگی اتفاق می‌افتد به مراتب مهم‌تر است و با آگاهی از این واقعیت است که بزرگ‌ترین موفقیت نصیب رادیوی محلی شده است(کرایسل، 1381، ص 18).
خبررسانی در رادیو سریع‌تر از تلویزیون انجام می‌گیرد بنابراین در مواقع بحرانی رادیو زودتر می‌توانند اخبار و اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبان قرار دهد همچنین وسعت حوزه خش رادیو بسیار بیشتر از تلویزیون است و امواج رادیو به راحتی از پستی و بلندی‌های زمین عبور می‌کند. رادیو مانند تلویزیون چندان وابسته به مکان خاصی مثلاً اتاق نشیمن نیست بلکه در مکان‌های مختلف و در موقعیت‌های مختلف می‌توان از رادیو استفاده کرد.
تعریف و تاریخچه مخاطب
در هر ارتباطی حداقل سه جزء اصلی 1)­ فرستنده، 2) ­پیام و­ 3) ­مخاطب وجود دارد.
 واژه مخاطب می‌تواند شنونده، بیننده، خواننده و یا ترکیبی از این‌ها باشد در کل هر فرد یا گروهی که رسانه‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند به نوعی مخاطب رسانه‌ها به حساب می‌آیند. ریشه‌های اولیه مخاطب رسانه‌ای امروز «در اجراهای تئاتری و موسیقیایی عمومی و نیز در مسابقات و نمایش‌های دوران باستان نهفته است» و مهم‌ترین ویژگی‌شان این بود که در بند زمان و مکان و قابل رؤیت بودند اما مخاطب جدید در بند زمان و مکان نیست و بسیار بزرگ‌تر،
 پراکنده‌تر، فردی‌تر و خصوصی‌تر شده است ( مک کوایل، 1380، صص6-5).
شناسایی و تعریف دقیق مخاطبان رسانه‌های جمعی کار دشواری است چرا که اصطلاح مخاطب ماهیتی انتزاعی دارد و به طور مستمر درحال دگرگونی است و معمولا جز به صورت پراکنده و غیر‌مستقیم قابل مشاهده نیست در نتیجه مخاطبان را به شیوه‌های متفاوت و متداخلی مثلاً بر اساس مکان، مردم، نوع خاص رسانه، با استفاده از نوع محتوا، بر اساس زمان، موقعیت‌های زیستی اجتماعی افراد، و بر اساس گرایش‌ها و عقاید تعریف کرده‌اند (مارتینز، 1354؛کازنو، 1377؛ مک کوایل، 1380). همچنین در تعریف مخاطب توجه به دو دیالکتیک مرتبط مهم است: اول، تنش بین مخاطب به عنوان توده مردم و مخاطب به عنوان تجمع و جامعه‌ای کوچک است. دوم، تنش بین عقیده مخاطب فعال و مخاطب منفعل است (لیتل جان، 1384ص740) و بسیاری از پژو‌هشگران رسانه‌ها معتقدند که مخاطب در شرایط مختلف ترکیبی از هر چهار موضوع را در بر‌می‌گیرد اما در تعریف مخاطب آنچه بیش از همه اهمیت دارد این است که مخاطبان، هم محصول زمینه‌های اجتماعی هستند... و هم واکنشی به الگوی خاص شرایط رسانه‌ای است(مک کوایل، 1380ص4).

تقسیم‌بندی شبکه‌های رادیویی از لحاظ برنامه‌سازی

شبکه‌های رادیویی را از لحاظ برنامه‌سازی و پخش برنامه به سه نوع می‌توان تقسیم‌بندی کرد:
الف) رادیوهای عمومی
ب) رادیوهای اختصاصی
ج) رادیوهای تخصصی

الف) رادیوهای عمومی
به شبکه‌های رادیویی اطلاق می‌شود که در تمام موضوعات اصلی و برای کلیه‌ی سطوح مخاطبان، با شیوه‌های برنامه‌سازی مختلف و متعدد برنامه‌سازی می‌کنند. موضوعات برنامه‌سازی در رادیو عموما چنین می‌باشد:
مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تاریخی، سیاسی، خبری، ادبی، هنری، ورزشی، سرگرمی، اطلاعات عمومی، نظامی و علمی. البته در برخی شبکه‌های رادیویی موضوعات دیگری نیز لحاظ می‌شود که می‌توان آنها را در داخل همین موضوعات طبقه‌بندی کرد.
مخاطبان رادیوها از مناظر مختلف به موارد زیر قابل تقسیم است:
سن، جنس، نژاد، اقلیت یا اکثریت، تحصیلات، طبقات اجتماعی، مکان زندگی و کار، زمان‌های تقسیم‌بندی زندگی روزانه و فردی و اجتماعی، مستمر یا دائمی یا گذری، موضوع مورد علاقه.
از منظر روانشناسی سنی مخاطبان به گروه‌های سنی آورده شده تقسیم بندی می‌شوند:
نوزادی(2-0)، خردسالی(5-3)، کودکی(11-6)، نوجوانی(15-12)، جوانی(24-16)، بزرگسالی(40-25)، میانسالی(60-41)، کهنسالی(65سال به بعد).
ب) رادیوهای اختصاصی
رادیو‌های اختصاصی رادیو‌هایی هستند که برای مخاطبی خاص یا گروه‌های مخاطب خاص راه‌اندازی شده است. اما، از لحاظ موضوعی و محتوایی در تمام یا اغلب موضوعات موجود برنامه‌سازی، برنامه تولید کرده و با سبک خاص و شیوه‌های برنامه‌سازی متناسب با مخاطبان گروه سنی یا ملزومات روانشناسی و اجتماعی مخاطبان خاص شبکه و با اقتضائات زمانی و تغییرات محیطی و ذائقه‌های خاص مخاطبان خود اقدام به برنامه‌سازی می‌کند. مثال بارز این نوع شبکه‌ی رادیویی در کشورمان شبکه‌ی رادیویی جوان می‌باشد.
ج) رادیوهای تخصصی
 رادیوهای تخصصی، رادیوهایی هستند که برگرد موضوعی خاص شکل یافته‌اند و خارج از آن موضوع نیز برنامه‌سازی نمی‌کنند. طبیعتاً این نوع شبکه‌ها دارای مخاطبان خاص و ویژه‌ای بوده و از لحاظ: حرفه یا شغل، ترکیب سنی، تحصیلات و یا علاقه‌مندی و شرایط ویژه‌ی پرداخت موضوعاتی مثل موسیقی، هنر یا سایر موضوعات دارای مخاطبان هدف و خاص خود می‌باشند. رادیو سلامت نمونه‌ای از شبکه‌های تخصصی داخل کشور می‌باشد. بسیاری از رادیوها می‌توانند در تقسیم‌بندی رادیو‌ها، هم رادیوی اختصاصی محسوب شده و هم رادیوی تخصصی باشند. نمونه این نوع رادیو‌ها رادیو معارف می‌تواند باشد.
در یک برنامه‌ریزی جامع برای یک رادیو- چه عمومی، اختصاصی و تخصصی- فصل‌های مشترکی وجود دارد. رادیوهای تخصصی ضمن تبعیت از یک ساختار نظامند و فصول مشترک در امر برنامه­سازی، در اداره و برنامه‌ریزی، دارای یک ساختار ویژه نیز می‌باشند.

مزایای رسانه رادیو:

یکی از مهمترین وسایل ارتباط جمعی رادیو است که در این‌جا به چند مورد از مزایای رادیو اشاره می‌شود:
1- پوشش وسیع و گستردگی حوزه‌ی انتشاراتی آن بی‌نظیر است.
2- سرعت در مداومت آن تا حدی است که خبر را به‌ موقع داده و خبر را به‌ خود واقعه پیوند می‌دهد.
3- استفاده از آن مانع بسیاری از فعالیت‌های دیگر انسان نمی‌شود.
4- قابلیت تحرک فرستنده‌های رادیویی بسیار بالاست.
5- رادیو متنوع‌ترین رسانه جمعی است.
6- رادیو نیاز فوری مخاطبین را تأمین می‌کند.
7- تولید یک برنامه رادیویی به مراتب سریع‌تر و آسان‌تر از تولید یک برنامه تلویزیونی و یک روزنامه می‌باشد و قدرت انتقال آن به مخاطبین سریع‌تر می‌باشد.
8- رادیو در بحران‌های داخلی نقش فزاینده‌ای دارد. رادیو رسانه‌ی شرایط بحران‌های مختلف است.
9- رادیو می‌تواند سرچشمه‌ی نوآوری‌ها یا اعتراضاتی باشد که آسان‌تر از وسایل دیگر، در دسترس غیر حرفه‌ای‌ها قرار گیرد.
10- رادیو تخیل‌آفرین و تفسیر‌پذیر است.
11- رادیو به عنوان یک وسیله صوتی، بهترین راه برای فراگیری گوش‌دادن و شکست بی‌سوادی شنیداری است.
12- رادیو ارتباطات را هر چند ناکامل ولی بهتر از سایر رسانه‌ها برقرار می‌کند.
13- اصالت خاص رادیو در توانایی برقراری رابطه مستقیم با شنوندگان است.
14- رادیو اولین وسیله تبلیغاتی است که صنعت و تکنولوژی قرن بیستم به جهانیان اهداء کرده است.
معایب رادیو
رادیو هر چند رسانه قدرتمندی است اما دارای معایب و محدودیت‌هایی نیز می‌باشد:
1- پیام رادیویی فرار است.
2- در رادیو مجال تفسیر نیست، تفسیر مخاطب از آن‌چه پخش می‌شود بر مبنای پیام‌های پخش شده تحمیل می‌شود.
3- بهره‌گیری از حس شنوایی نیاز به تمرکز دارد فلذا کوچک‌ترین صدا آن را بر هم می‌زند.

برنامه ساز رادیو

برنامه ساز در رادیو‌های در ایران تلفیقی از مفهوم سردبیر و تهیه‌کننده است.
سردبیر در گروه‌های برنامه‌سازی کار می‌کند و مسئول اجرایی برنامه است و تعیین‌کننده خطوط اصلی و محتوایی برنامه می‌باشد که تمام مواد(به طور اخص آیتم‌های) مورد نیاز تهیه برنامه را آماده می‌کند. هماهنگی‌های لازم در سیر تهیه برنامه به عهده سردبیر می‌باشد.
تهیه‌کننده فردی است که مسئولیت ضبط(در برنامه‌های تولیدی) و یا هدایت کننده ساختاری و نظم‌دهنده‌ی هنری در برنامه‌های زنده رادیویی را بر عهده دارد. در واقع مواد برنامه را از سردبیر دریافت کرده و به کمک گوینده، موسیقی، افکت و سایر مواد برنامه‌ای با نظارت محتوایی سردبیر در غلط‌خوانی‌های احتمالی و یا برطرف کردن ایرادات محتوایی احتمالی‌، اقدام به ضبط و پخش زنده‌ی یک برنامه می‌کند.
در برنامه‌های تولیدی پس از ضبط مراحل دیگری همچون ادیت برنامه وجود دارد که توسط تهیه­ کننده انجام شده و تهیه آرم(نشانه‌ی آغاز برنامه) و جلوه‌های صوتی برنامه نیز بر عهده تهیه‌کننده است. در واقع تهیه‌کننده کارگردان هنری برنامه است.
در شبکه‌های رادیویی مراکز استان‌ها تفکیکی بین وظایف سردبیری و تهیه‌کنندگی وجود ندارد و هر دو وظیفه را تهیه‌کننده‌ی برنامه برعهده دارد. و در تشکیلات رادیوی استان‌ها شغل سردبیری وجود ندارد.
بعضی از تهیه‌کنندگان رادیو، سردبیر هم هستند یعنی برنامه‌هایی را که سردبیر آن هستند تهیه هم می‌کنند به این افراد سردبیر تهیه کننده می‌گویند.

رادیو: رادیو رسانه‌ای است متفاوت از سایر رسانه‌ها زیرا تنها عناصر شنیداری را در اختیار دارد و با کلام، موسیقی و صدا تلاش می‌کند پیام‌های خود را با کمترین اختلال و ابهام به مخاطب انتقال دهد.

پادکست

پادکست‌ها یا فایلهای صوتی بر موضوعات و مضامین خاص تمرکز دارند.
پادکست مجموعهای اپیزودیک از فایلهای صوتی دیجیتالی است که شنوندگان آن را دانلود و به صورت آنلاین پخش می‌کنند. با این که پادکست‌ها در قالب ‌های مختلفی ارائه می‌‌شوند، اما اکثر آنها به صورت گفتاری و حول یک موضوع یا مطلب خاص متمرکز شده است. کسب ‌و کارها، سازمان ‌ها و افراد مختلف برای افزایش آگاهی از برند، اشتراک ‌گذاری اطلاعات و ارتباط با مخاطبان پادکست تولید می‌کنند.
برای شروع یک پادکست به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟
پادکست، یک رسانه در دسترس است که به حداقل تجهیزات نیاز دارد. این تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی پادکست عبارتند از:
1-کامپیوتر: از لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی برای تحقیق در مورد موضوع مد نظرتان، ضبط پادکست و تبدیل فایلهای ضبط شده به فایلهای صوتی قابل اشتراک گذاری استفاده کنید.
2- میکروفون: با این که می‌توانید از تلفن همراه یا کامپیوترتان برای ضبط صدا استفاده کنید، اما یک میکروفون پادکست حرفهای کیفیت صدا را بهتر خواهد کرد. میکروفونهای USB به صورت مستقیم یا از طریق یک رابط بی سی به کامپیوتر شما متصل می‌شوند، در حالی که میکروفونهای XLR از طریق یک رابط صوتی جداگانه به کامپیوتر وصل می‌شوند.
3- پاپ فیلتر: یکی از ابزار مفید ضبط صدا، فیلترهای پاپ یا صفحه توری کوچک هستند که معمولا از نایلون یا فلز ساخته می‌شوند و صداهای انفجاری صامتهای خشن گوش خراش را کاهش یا حذف می‌کنند. آنها همچنین صدای سوت که به خاطر عبور هوا از دندانها در حین تلفظ صامتهایی مثل S و Z تولید می‌شوند را هم کم می‌کنند. انواع و قیمت در اینجا
4- هدفون: از یک هدفون برای تست یک نواختی صدا در حین ضبط و گوش دادن به کیفیت صدا در حین ویرایش استفاده کنید.
5- نرم افزار ویرایش صدا: پادکست تان را با نرم افزار ضبط صدا که به عنوان محیط کاری صوتی دیجیتال هم شناخته می‌شود، ضبط و ویرایش کنید. نمونه ‌هایی از نرم‌ افزارهای رایگان ویرایش پادکست عبارتند از: Audacity و  Adobe Audition (آموزش رایگان) و GarageBand مخصوص کاربران مک. بهترین و معروف‌ترین آنها همان آدیشن است که لینک آموزش رایگان آن را هم می‌بینید.
پریمیر هم یک ابزار عالی ساخت و ویرایش ویدیو و صوت است: آموزش رایگان صفر تا صد در اینجا
چه طور یک پادکست بسازیم؟
ایجاد، ضبط، ویرایش و پخش یک پادکست با کیفیت زمان می‌برد. مراحل کلی را برای نحوه ساخت پادکست به ترتیب زیر است:
1-موضوع و اهداف تان را مشخص کنید. موضوعی را برای پادکست تان انتخاب کنید که با علایق و مهارتهای شما مطابقت داشته باشد. اهداف تان را از ساخت پادکست بنویسید. پادکستها به دلایل مختلفی مثل معرفی یک برند، تعامل با مخاطب و به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد یک موضوع تولید می‌شوند.
2- به سایر پادکستهای مربوط به موضوع مورد نظرتان گوش دهید. پادکستهای موفقی که روی موضوع انتخابی شما متمرکز هستند را کاوش کنید. به قسمت ‌های مختلف گوش دهید، نظرات را بخوانید، بررسی کنید ببینید که طول قسمت ‌ها به طور میانگین چه قدر است و درباره نوع محتوایی که برای مخاطبان مفید است، بیشتر اطلاعات کسب کنید.
3- قالب تان را مشخص کنید. چندین قالب پادکست هست که می‌توانید از بین شان انتخاب کنید مثل مصاحبه ای، مونولوگ، داستانی و روایت غیرداستانی. این که می‌خواهید فصل اول چه تعداد قسمت داشته باشد و تقریبا طول هر قسمت چه قدر باشد را مشخص کنید. انتخاب کنید که آیا می‌خواهید پادکست تان تک میزبانه باشد یا با یک میزبان دیگر آن را شریک شوید.
4- عنوان انتخاب کنید. هنگامی که قالب تان را تعیین کردید، نام پادکست را انتخاب کنید. سعی کنید ساده و صریح باشد. کلمات کلیدی ضروری را هم بگنجانید که از نظر سئو در رتبه بهتری باشد و به شنوندگان جدید کمک کند تا شما را سریع تر و راحت تر پیدا کنند.
5- یک اسکریپت یا طرح کلی بنویسید. بسته به فرمت پادکست تان، چند سناریو بنویسید . حتی اگر پادکست شما یک قالب مصاحبهای آزاد داشته باشد، داشتن یک طرح کلی از نکات گفتگو می‌تواند مکالمه را در یک مسیر نگه دارد. حتما یک مقدمه برای استقبال شنوندگان از برنامه تان و یک موخره که دعوت به عمل داشته باشد، بنویسید.
6- فضایی را برای ضبط آماده کنید. تجهیزات ضبط پادکست را در فضایی آرام خلوت خانه تان راه اندازی کنید. اتاق‌هایی که کوسن، پرده و فرش دارند، طنین ‌های پژواکی را جذب می‌‌کنند که می‌‌تواند کیفیت صدا را کاهش دهد.
7- پادکست تان را ضبط کنید. با استفاده از سناریویی که نوشته اید شروع به ضبط قسمت اول کنید. صبور باشید! راحت و درست قرار گرفتن پشت میکروفون ممکن است زمان ببرد. یک لیوان آب دم دست تان نگه دارید و در صورت لزوم استراحت کنید.
8- صدای تان را ویرایش کنید. با حذف هر گونه محتوای غیر ضروری شروع کنید. با ویرایش بخشهای بی ربط پادکست تان را روی موضوع متمرکز کنید . تکههای مختلف را مجددا کنار هم قرار بدهید تا موضوع روایت هر قسمت تا حد امکان واضح باشد. این بار نوبت حذف یا رفع هرگونه مشکل در کیفیت صدا است.
ترفند کاربردی: اضافه کردن متن به تصویر (در گوشی و کامپیوتر)
9- پادکست تان را برای پخش آماده کنید. شرح مختصری از نمایش تان بنویسید که شامل کلمات کلیدی به درد بخور برای سئو باشد. یک طرح ساده برای جلد درست کنید یا یک طراح گرافیک را برای کمک استخدام کنید. تصویر جلدتان را در اندازه فایل مناسب ذخیره کنید کاور پادکست می‌تواند به کوچکی 1400*1400پیکسل و به بزرگی 3000*3000 پیکسل باشد.
10- فایلهای صوتی تان را روی یک سرویس میزبانی پادکست آپلود کنید . پلتفرم‌های میزبانی پادکست فایل ‌های صوتی شما را ذخیره می‌ کنند و یک فید RSS در اختیارتان قرار می‌ دهند که به پادکست شما مرتبط می‌شود. برخی از خدمات میزبانی پادکست محبوب عبارتند از Buzzsprout Castos و Anchor.
11- برنامه تان را به فهرست پادکستها اضافه کنید. با استفاده از URL فید RSS پادکست جدیدتان، برنانه تان را به دایرکتوریهای مخصوص پادکست مثل Spotify،،Apple Podcasts،Google Podcasts و Stitcher ارسال کنید.
12- پادکست تان را به بازار عرضه کنید. یک وب سایت مخصوص پادکست بسازید و در مورد آن در رسانههای اجتماعی پست بگذارید. گروههای آنلاین مرتبط با موضوع پادکستتان را پیدا کنید و با اعضا در ارتباط باشید. از پادکست ‌های دیگر با علایق مشترک دعوت کنید تا یک قسمت را میزبانی کنند. در نحوه ارتباط با شنوندگان بالقوه خلاق باشید و طبق برنامه انتشار پیش بروید. مهم تر از همه، روی آپلود مداوم قسمتهای جدید تمرکز کنید تا تعداد شنوندگان تان را افزایش دهید.
 هفت مورد از نکات ساخت پادکست
پادکست
در بین تولیدکنندگان محتوا که به دنبال برقراری یک ارتباط گسترده با مخاطبان خود هستند همچنان محبوب مانده است. استفاده از پادکست‌های صوتی برای سال‌های متمادی معمول بود اما استفاده از ویدیو، جهان پادکست را به اوج جدیدی رساند. در این بخش از مقاله قصد داریم به هفت مورد از مهم‌ترین نکات ساخت پادکست اشاره‌کنیم. این نکات ضروری در تهیه پادکست هم شامل تنظیمات فنی است و هم شامل راه‌های تبلیغات و درآمدزایی است.
موضوعی را انتخاب کنید که درباره آن مشتاق هستید.
پادکست خود را برند سازید.
رعایت نکات مربوط به قالب و ساختار: آیا پادکست شما یک پادکست صوتی است یا یک پادکست تصویری خواهد بود؟ اعتقاد من بر این است که پادکست‌های ویدئویی صرفاً به دلیل شخصی‌تر بودن، به‌راحتی جذب مخاطب می‌شوند. گذشته از ارائه محتوای ارزشمند، شما شخصیت خود را نیز با پادکست به فروش می‌رسانید و فیلم مؤثرترین و معتبرترین روش برای انجام این کار است. بهتر است نسخه پادکست فقط صوتی خود را برای کسانی که گوش دادن را ترجیح می‌دهند و نمی‌خواهند فایل‌های ویدیویی حجیم را دانلود کنند، ارائه دهید.
برای محتوای خود برنامه‌ریزی داشته باشید. اکنون وقت آن است که مهم‌ترین جنبه پادکست خود یعنی محتوا آن را ترسیم کنید. پادکست‌ها از این ضرب‌المثل که "محتوا سلطان است " مستثنا نیستند. عناوین، جریان گفتگو، هویت و تعاملات کلی، مواردی هستند که در نهایت موفقیت پادکست شما را تعیین می‌کنند.
نکات مربوط به ضبط، پخش و ویرایش پادکست
مخاطبان خود را رشد دهید.
از پادکست خود کسب درآمد کنید.
پنج برنامه ساخت پادکست
شما ممکن است از قبل بدانید که برای ایجاد پادکست به چند سخت‌افزار مهم نیاز دارید:
هدفون پادکست با کیفیت خوب برای نظارت بر کیفیت و سطح صدا
میکروفون پادکست، قابل‌اعتماد برای شما و مهمان‌هایتان
میکسر پادکست که به شما امکان ضبط از چندین منبع صوتی را می‌دهد
یک رابط صوتی برای تبدیل سیگنال‌های صوتی به فرمت دیجیتال
یک لپ‌تاپ با سرعت کافی برای مدیریت فایل‌های صوتی سنگین، برای انتقال سریع پرونده‌ها، ویرایش و ذخیره‌سازی سریع
جدا از موارد فوق، قطعاً باید یک برنامه ساخت پادکست نیز داشته باشید که در آن بتوانید همه عملکردهای دیجیتالی لازم را انجام دهید تا آهنگ شما به‌اندازه دلخواه شما صدا بدهد. شما همیشه می‌توانید صدای خود را در جای دیگری ضبط کنید اما امکان ضبط مستقیم آن در نرم‌افزاری که در آن ویرایش می‌کنید باعث صرفه‌جویی در وقت شما در هنگام تولید می‌شود. در مورد نرم‌افزار مناسب همیشه بهترین چیز آن است که استفاده از آن راحت‌تر باشد.
مهم است که شما با هر نرم‌افزار ضبط موجود آشنا شوید و ببینید کدام‌یک از آن‌ها بیشتر به نیازهای شما می‌آید. در زیر پنج‌تا از محبوب‌ترین برنامه‌های ضبط را مشاهده می‌کنید که میلیون‌ها سازنده پادکست به‌منظور ساخت اپیزودهای پادکست با کیفیت بالا همراه با ضبط، ویرایش و تسلط بر آهنگ‌های خود، از آن‌ها استفاده می‌کنند.
Logic Pro
Adobe Audition
Garageband
Audacity
Hindenburg Journalist
علاوه بر موارد فوق، چندین اپلیکیشن ساخت پادکست وجود دارد که شما برای پخش و ساخت پادکست می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:
Anchor
CastBox
Doggcatcher
Google Podcasts
Pocket Casts​
Podbean
Podcast addict
Podcast Go
spotify
Tuneln Radio

آموزش ساخت پادکست برای اینستاگرام

امروزه استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام گسترش چشمگیری پیدا نموده است. همین امر هم موجب شده است که بسیاری از شرکت‌ها برای فروش محصولات و خدمات خود در این شبکه از پادکست استفاده کنند. حال سؤال پیش می‌آید که ساخت پادکست برای اینستاگرام به چه صورت است؟
پس از پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان یک پادکست خوب و حرفه‌ای تولید کرد حال به سراغ محیط انتشار آن در اینستاگرام می‌رویم. برای این منظور باید اقدام به طراحی اکولایزرهای مخصوص اینستاگرام کنید. برای انتشار پادکست روی اینستاگرام کافی است که فایل صوتی خود را روی یک تصویر بریزیم و در محیط اینستاگرام قرار دهیم. برای این منظور کافی است که از سرویس Headliner.app استفاده کنید.
این سرویس به‌صورت رایگان نیازهای شما را برای ساخت یک پادکست ویدیویی برطرف می‌سازد. برای استفاده از این سرویس باید به سایت Headliner.app مراجعه نموده و در آن ثبت‌نام کنید. سپس فایل خود را در آنجا آپلود کرده و در صورت نیاز آن را برش دهید زیرا بهتر است مدت‌زمان این پادکست ویدیویی یک دقیقه باشد. لازم است این نکته نیز ذکر شود که حداکثر زمان ممکن برای قرار دادن یک پادکست ویدیویی در اینستاگرام 10 دقیقه است.

راهنمای جامع ساخت پادکست (از محتوا و ضبط تا انتشار پادکست) - فوربو

روش ساخت پادکست از صفر تا صد (و 5 نکته کاربردی) - سریع آسان

نازنین دانشور( موسس سایت تخفیفان) - معرفی ایرانیان موفق - مرکز توسعه و انتقال فناوری سورنا


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم