Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ هنر و رسانه / رسانه‎های اینترنتی

رسانه‌های صوتی


      رادیو
      پادکست
         پادکست صوتی
         انواع پادکست
         موضوع پادکست
         تجهیزاتی برای ساخت پادکست
         پادکست ویدئویی
      چرایی ساخت پادکست ویدیویی
      پادکست صوتی
         چگونگی دسترسی به آن‌ها
      انواع سبک‌های پادکست

رادیو

قابلیت رسانه‌های دیداری و شنیداری این است که می‌توانند در کوتاه مدت با برنامه‌سازی‌ها، فضاسازی‌ها، تبلیغات و راهکارهای ویژه‌ی خود معادلات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را متحول کنند.
عصر امروز را عصر سلطه ارتباطات می‌نامند، چرا که رسالت اطلاع‌‏رسانی در مورد همه مسائل جهان، بر دوش رسانه‌‏های جمعی است. امروزه رسانه‌ها با گسترش مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی، هویت انسان معاصر را نیز تحت‌تاثیر قرار داده‌اند، به طوری که می‌توان هویت انسان مدرن را هویت رسانه‌ای شده نام گذاشت.
افزایش نقش وسایل نوین ارتباط جمعی دربخش‌های مختلف زندگی بشری سبب شده است ازتوان بالای ‏رسانه در تحولات گوناگون استفاده شود ونقش رسانه‌ها درآگاهی، هموار‌سازی وگسترش بحران‌ها برجسته ‏گردد. به بیان دیگر، رسانه‌ها همان گونه که در تضعیف پایه‌های امنیتی مؤثرند، می‌توانند در ایجاد وتحکیم ‏آن نیز سهم فراوانی داشته باشند. همچنین نباید از یاد برد که تلاش‌های مربوط به استفاده از تکنولوژی ‏ارتباطی در فرایند توسعه ابتدا با استفاده از رادیو آغاز شد. هنوز این رسانه ارزان و با انعطاف بیشتر از سایر ‏رسانه‌ها در پروژه‌های توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رادیو: رادیو رسانه‌ای است متفاوت از سایر رسانه‌ها زیرا تنها عناصر شنیداری را در اختیار دارد و با کلام، موسیقی و صدا تلاش می‌کند پیام‌های خود را با کمترین اختلال و ابهام به مخاطب انتقال دهد.
ویژگی­های رادیو
رادیو‌ها دیربازی است که به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای اطلاع‌رسانی در جوامع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دهه‌های اخیر پیش‌بینی می‌شد که با ایجاد تکنولوژی‌های نو ارتباطی همچون شبکه‌های تار‌گستر، ماهواره‌ها و سیستم‌های اطلاع‌رسانی سیار نقش این رسانه ارتباطی کم‌رنگ‌تر گردد. اما رادیوها ضمن نگه­داشتن هواداران قدیمی خود، با سازگار کردن تکنولوژی‌های نوین تولید و پخش بر تعداد شنوندگان خود افزوده‌است.
 اولین سیستم بدون سیم (از طریق امواج الکترومغناطیسی) برای ارسال سیگنال‌های الکتریکی از طریق هوا در ابتدا «بی‌سیم» و اندکی بعد «رادیو تلگراف» نامیده شد(که «رادیو» مخفف آن است). اصول علمی زیربنایی برای توسعه‌ی رادیو به وسیله‌ی فیزیکدان بریتانیایی، جیمز کلارک مکسول توضیح داده شد. اما گوگلیلمو مارکنی[2] مهندس برق ایتالیایی الاصل آمریکایی این اصول را برای اختراع اولین دستگاه رادیوی بی‌سیم واقعی جهان در سال 1895 به کار برد. سیستم رادیویی او می‌توانست سیگنالی تا فاصله نزدیک به 3 کیلومتر ارسال و دریافت کند.
در سال 1901 مارکنی یک وسیله تولید جریان متناوب ساخت که می‌توانست سیگنال‌ها را بسیار دورتر و با پارازیت کمتر بفرستد. حدود دو دهه‌ی بعد، این مولد به یک فن‌آوری تجاری تبدیل شد که رادیو را به عنوان اولین رسانه‌ی جمعی الکترونیک به دنیا معرفی کرد. در ایالات متحده، اولین پخش رادیویی عمومی برنامه‌ریزی شده‌ی منظم از ایستگاه کی‌دی‌کی‌آی در پتسبورگ [ایالت] پنسیلوانیا در سال 1920 صورت گرفت. پس از آن به فاصله‌ی کوتاهی، ایستگاه‌های دیگری در سراسر آمریکا سر برآوردند و شرکت‌هایی چون شرکت رادیوی آمریکا (آرسی‌آی) و وستینگ‌هاوس، شبکه‌های رادیویی برای تولید و مشارکت در تولید برنامه راه‌اندازی کردند. در اواسط دهه 1920، رادیو در کنار فیلم، به یک رسانه‌ی جمعی پرطرفدار تبدیل شد و در رادیو در زمینه موسیقی، نمایشنامه، تبلیغات و کلاً ارتباطات کلامی جریان سازی می‌گردد. رادیو در مقایسه با چاپ به افراد بیشتری می‌رسید. نه تنها به این دلیل که بلافاصله فواصل بیشتری را تحت پوشش قرار می‌داد، بلکه به این خاطر که مخاطبان آن الزاماً مجبور به داشتن سواد چاپی نبودند. بنابراین، برنامه‌ریزی‌های آن براساس خواست توده‌ها انجام می‌گرفت. در نتیجه، رادیو فرهنگ پاپ­– فرهنگی که برای همه بود نه فقط «ادیبان» و «صاحب‌نظران» - را به وجود آورد. بنابراین، رادیو کهکشان الکترونیک را ایجاد کرد. کهکشانی که در آن به طور فزاینده شکل استانداردی از حواس‌پرتی، برای استفاده‌ی تقریباً هر کسی به وجود آمد. زیرا گیرنده‌های رادیو ارزان‌تر و تهیه‌ی آنها برای توده‌ها امکان‌پذیرتر شد.
پیشرفت رادیو تاثیر چشمگیری در افزایش اطلاعات و آگاهی‌­های مردم بالاخص روستائیان در سراسر جهان برجا گذاشته است. اطلاعات سریع، به موقع و دقیق یک عنصر ضروری برای مبارزه با شایعات یا کاهش امکان بروز خشونت است. رادیو به علت حجم کم، داشتن نیروی اقناع و نفوذ فراوان، نیروی مزیتی و غافلگیر کننده، دامنه انتشار وسیع و قابل استفاده بودن آسان در فرایند توسعه می‌تواند نقش ارزنده‌ای داشته باشد اگر چه معایبی نیز دارد.

به طور کلی سه دوره مختلف را برای رادیو می‌توان مشخص کرد:

  1.  دوره اول، رادیو در اختیار افراد معدود که توان خرید دستگاه گیرنده را داشتند و نیز مکانهای مشخصی همچون کافه‌ها و قهوه خانه‌ها بود همچنین استفاده و گوش دادن به رادیو معمولاً دسته جمعی بود در این دوره تبلیغات سیاسی بیشتر بر رادیو حکمفرما بود.
  2. در دوره دوم، تعداد دستگاه‌های رادیو به واسطه اختراع ترانزیستور افزایش یافت و حجم آن بسیار کوچک شد به گونه‌ای که قابلیت حمل و نقل در مکانهای مختلف را داشت و قیمت آن بسیار ارزان شد. در این دوره استفاده از رادیو همه‌گیر و خصوصی شد و تبلیغات تجاری به رادیو راه یافت.
  3. در دوره سوم، دیجیتالی شدن رادیو (افزایش بیشمار فرستنده‌های پخش رادیو)و همگرایی و تطابق آن با سایر رسانه‌ها از جمله (گوش دادن به رادیو از طریق گوشی همراه، کامپیوتر شخصی و تلویزیون دیجیتالی امکان پذیر است) رادیوهای اینترنتی است. بطور کلی در این دوره امکان انتخاب و گزینش برنامه‌های رادیو به واسطه تعاملی بودن آن زیاد شده است و امکانات چندگانه پخش صدای آن فرصت‌های زیادی را پیش روی شنوندگان و آگهی‌دهندگان گذاشته است. رادیوهای دوره سوم رسانه‌ای چندبعدی هستند.

کرایسل در کتاب «درک رادیو» می‌نویسد: رادیو رسانه‌ای کور است که پیام‌هایش از صدا و سکوت استفاده می‌کند. پیام رادیویی باید به درجات مختلف، محتوای مورد نظر را خلق کند و تصویر شخصی فرستنده پیام را بسازد. در رادیو باید بیشترین مساعی در جهت فایق آمدن بر محدودیت‌های رسانه و به وجود آوردن متون مختلفی باشد که به طور کلی بتوانیم آنها را در ذهن خود ببینیم(کرایسل، 1381، صص 1-4)[3].
بسیاری از اندیشمندان ارتباطات «قدرت تخیل» را یکی از مزیت‌های رادیو ذکر کرده‌اند به قول کرایسلر تخیل اساساً با بازسازی جهان فیزیکی مادی سروکار دارد، زمانی که قابلیت‌های حسی خود را برای درک و تفسیر جهان به کار می‌بریم ظاهراً ابزار اولیه به حس بینایی مربوط می‌شود. بنابراین، اولین محرک تخیل، تصویری کردن باشد این امر حتی در مورد صدا و بو هم صادق است، اما وقتی تصویری مجازی یا واقعی از چیزی داشته باشیم که به منبع یا محل آن صداها نزدیک باشد، تصورات ما می‌توانند در سلسله مراتب حسی حرکت کنند و مقام‌های بعدی اثرات صدا، بو، مزه و غیره را مرور کنند. در نتیجه تمایزپذیری رادیو از سایر رسانه‌ها به این علت است که تخیلات را تا گستره‌ای متفاوت به کار می‌گیرد.
در حالی که رادیو وسیله‌ای برای ارتباط از راه دور است، رسانه‌ای درونی و شخصی است و تا آنجا که به رمزگشایی عملی تمامی پیام‌های آن(چه واقعی و چه تخیلی) مربوط باشد، کل تصویرسازی کامل انجام می‌شود رادیو رسانه‌ای انعطاف‌پذیر است. در حال حاظر رادیو فرد را خطاب قرار می‌دهد و شیوه پخش برنامه، غیررسمی‌تر و صمیمانه‌تر شده است. برای شنونده رادیو، آنچه در همسایگی اتفاق می‌افتد به مراتب مهم‌تر است و با آگاهی از این واقعیت است که بزرگ‌ترین موفقیت نصیب رادیوی محلی شده است(کرایسل، 1381، ص 18).
خبررسانی در رادیو سریع‌تر از تلویزیون انجام می‌گیرد بنابراین در مواقع بحرانی رادیو زودتر می‌توانند اخبار و اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبان قرار دهد همچنین وسعت حوزه خش رادیو بسیار بیشتر از تلویزیون است و امواج رادیو به راحتی از پستی و بلندی‌های زمین عبور می‌کند. رادیو مانند تلویزیون چندان وابسته به مکان خاصی مثلاً اتاق نشیمن نیست بلکه در مکان‌های مختلف و در موقعیت‌های مختلف می‌توان از رادیو استفاده کرد.
تعریف و تاریخچه مخاطب
واژه مخاطب می‌تواند شنونده، بیننده، خواننده و یا ترکیبی از این‌ها باشد در کل هر فرد یا گروهی که رسانه‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند به نوعی مخاطب رسانه‌ها به حساب می‌آیند. ریشه‌های اولیه مخاطب رسانه‌ای امروز «در اجراهای تئاتری و موسیقیایی عمومی و نیز در مسابقات و نمایش‌های دوران باستان نهفته است» و مهم‌ترین ویژگی‌شان این بود که در بند زمان و مکان و قابل رؤیت بودند اما مخاطب جدید در بند زمان و مکان نیست و بسیار بزرگ‌تر،
 پراکنده‌تر، فردی‌تر و خصوصی‌تر شده است ( مک کوایل، 1380، صص6-5).
شناسایی و تعریف دقیق مخاطبان رسانه‌های جمعی کار دشواری است چرا که اصطلاح مخاطب ماهیتی انتزاعی دارد و به طور مستمر درحال دگرگونی است و معمولا جز به صورت پراکنده و غیر‌مستقیم قابل مشاهده نیست در نتیجه مخاطبان را به شیوه‌های متفاوت و متداخلی مثلاً بر اساس مکان، مردم، نوع خاص رسانه، با استفاده از نوع محتوا، بر اساس زمان، موقعیت‌های زیستی اجتماعی افراد، و بر اساس گرایش‌ها و عقاید تعریف کرده‌اند (مارتینز، 1354؛کازنو، 1377؛ مک کوایل، 1380). همچنین در تعریف مخاطب توجه به دو دیالکتیک مرتبط مهم است: اول، تنش بین مخاطب به عنوان توده مردم و مخاطب به عنوان تجمع و جامعه‌ای کوچک است. دوم، تنش بین عقیده مخاطب فعال و مخاطب منفعل است (لیتل جان، 1384ص740) و بسیاری از پژو‌هشگران رسانه‌ها معتقدند که مخاطب در شرایط مختلف ترکیبی از هر چهار موضوع را در بر‌می‌گیرد اما در تعریف مخاطب آنچه بیش از همه اهمیت دارد این است که مخاطبان، هم محصول زمینه‌های اجتماعی هستند... و هم واکنشی به الگوی خاص شرایط رسانه‌ای است(مک کوایل، 1380ص4).

تقسیم‌بندی شبکه‌های رادیویی از لحاظ برنامه‌سازی

شبکه‌های رادیویی را از لحاظ برنامه‌سازی و پخش برنامه به سه نوع می‌توان تقسیم‌بندی کرد:

  1. رادیوهای عمومی: به شبکه‌های رادیویی اطلاق می‌شود که در تمام موضوعات اصلی و برای کلیه‌ی سطوح مخاطبان، با شیوه‌های برنامه‌سازی مختلف و متعدد برنامه‌سازی می‌کنند. موضوعات برنامه‌سازی در رادیو عموما چنین می‌باشد:
    مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تاریخی، سیاسی، خبری، ادبی، هنری، ورزشی، سرگرمی، اطلاعات عمومی، نظامی و علمی. البته در برخی شبکه‌های رادیویی موضوعات دیگری نیز لحاظ می‌شود که می‌توان آنها را در داخل همین موضوعات طبقه‌بندی کرد.
    مخاطبان رادیوها از مناظر مختلف به موارد زیر قابل تقسیم است:
    سن، جنس، نژاد، اقلیت یا اکثریت، تحصیلات، طبقات اجتماعی، مکان زندگی و کار، زمان‌های تقسیم‌بندی زندگی روزانه و فردی و اجتماعی، مستمر یا دائمی یا گذری، موضوع مورد علاقه.
    از منظر روانشناسی سنی مخاطبان به گروه‌های سنی آورده شده تقسیم بندی می‌شوند:
    نوزادی(2-0)، خردسالی(5-3)، کودکی(11-6)، نوجوانی(15-12)، جوانی(24-16)، بزرگسالی(40-25)، میانسالی(60-41)، کهنسالی(65سال به بعد).
  2. رادیوهای اختصاصی: این رادیوها برای مخاطبی خاص یا گروه‌های مخاطب خاص راه‌اندازی شده است. اما، از لحاظ موضوعی و محتوایی در تمام یا اغلب موضوعات موجود برنامه‌سازی، برنامه تولید کرده و با سبک خاص و شیوه‌های برنامه‌سازی متناسب با مخاطبان گروه سنی یا ملزومات روانشناسی و اجتماعی مخاطبان خاص شبکه و با اقتضائات زمانی و تغییرات محیطی و ذائقه‌های خاص مخاطبان خود اقدام به برنامه‌سازی می‌کند. مثال بارز این نوع شبکه‌ی رادیویی در کشورمان شبکه‌ی رادیویی جوان می‌باشد.
  3. رادیوهای تخصصی: رادیوهایی هستند که برگرد موضوعی خاص شکل یافته‌اند و خارج از آن موضوع نیز برنامه‌سازی نمی‌کنند. طبیعتاً این نوع شبکه‌ها دارای مخاطبان خاص و ویژه‌ای بوده و از لحاظ: حرفه یا شغل، ترکیب سنی، تحصیلات و یا علاقه‌مندی و شرایط ویژه‌ی پرداخت موضوعاتی مثل موسیقی، هنر یا سایر موضوعات دارای مخاطبان هدف و خاص خود می‌باشند. رادیو سلامت نمونه‌ای از شبکه‌های تخصصی داخل کشور می‌باشد. بسیاری از رادیوها می‌توانند در تقسیم‌بندی رادیو‌ها، هم رادیوی اختصاصی محسوب شده و هم رادیوی تخصصی باشند. نمونه این نوع رادیو‌ها رادیو معارف می‌تواند باشد.

مزایای رسانه رادیو:

یکی از مهمترین وسایل ارتباط جمعی رادیو است که در این‌جا به چند مورد از مزایای رادیو اشاره می‌شود:

  1. پوشش وسیع و گستردگی حوزه‌ی انتشاراتی آن بی‌نظیر است.
  2. سرعت در مداومت آن تا حدی است که خبر را به‌ موقع داده و خبر را به‌ خود واقعه پیوند می‌دهد.
  3. استفاده از آن مانع بسیاری از فعالیت‌های دیگر انسان نمی‌شود.
  4. قابلیت تحرک فرستنده‌های رادیویی بسیار بالاست.
  5. رادیو متنوع‌ترین رسانه جمعی است.
  6. رادیو نیاز فوری مخاطبین را تأمین می‌کند.
  7. تولید یک برنامه رادیویی به مراتب سریع‌تر و آسان‌تر از تولید یک برنامه تلویزیونی و یک روزنامه می‌باشد و قدرت انتقال آن به مخاطبین سریع‌تر می‌باشد.
  8. رادیو در بحران‌های داخلی نقش فزاینده‌ای دارد. رادیو رسانه‌ی شرایط بحران‌های مختلف است.
  9. رادیو می‌تواند سرچشمه‌ی نوآوری‌ها یا اعتراضاتی باشد که آسان‌تر از وسایل دیگر، در دسترس غیر حرفه‌ای‌ها قرار گیرد.
  10. رادیو تخیل‌آفرین و تفسیر‌پذیر است.
  11. رادیو به عنوان یک وسیله صوتی، بهترین راه برای فراگیری گوش‌دادن و شکست بی‌سوادی شنیداری است.
  12. رادیو ارتباطات را هر چند ناکامل ولی بهتر از سایر رسانه‌ها برقرار می‌کند.
  13. اصالت خاص رادیو در توانایی برقراری رابطه مستقیم با شنوندگان است.
  14. رادیو اولین وسیله تبلیغاتی است که صنعت و تکنولوژی قرن بیستم به جهانیان اهداء کرده است.

معایب رادیو
رادیو هر چند رسانه قدرتمندی است اما دارای معایب و محدودیت‌هایی نیز می‌باشد:

1- پیام رادیویی فرار است.
2- در رادیو مجال تفسیر نیست، تفسیر مخاطب از آن‌چه پخش می‌شود بر مبنای پیام‌های پخش شده تحمیل می‌شود.
3- بهره‌گیری از حس شنوایی نیاز به تمرکز دارد فلذا کوچک‌ترین صدا آن را بر هم می‌زند.

برنامه ساز رادیو

برنامه ساز در رادیو‌های در برخی از کشورها تلفیقی از مفهوم سردبیر و تهیه‌کننده است. سردبیر در گروه‌های برنامه‌سازی کار می‌کند و مسئول اجرایی برنامه است و تعیین‌کننده خطوط اصلی و محتوایی برنامه است که تمام مواد(به طور اخص آیتم‌های) مورد نیاز تهیه برنامه را آماده می‌کند. هماهنگی‌های لازم در سیر تهیه برنامه به عهده سردبیر می‌باشد.
تهیه‌کننده فردی است که مسئولیت ضبط(در برنامه‌های تولیدی) و یا هدایت کننده ساختاری و نظم‌دهنده‌ی هنری در برنامه‌های زنده رادیویی را بر عهده دارد. در واقع مواد برنامه را از سردبیر دریافت کرده و به کمک گوینده، موسیقی، افکت و سایر مواد برنامه‌ای با نظارت محتوایی سردبیر در غلط‌خوانی‌های احتمالی و یا برطرف کردن ایرادات محتوایی احتمالی‌، اقدام به ضبط و پخش زنده‌ی یک برنامه می‌کند.
در برنامه‌های تولیدی پس از ضبط مراحل دیگری همچون ادیت برنامه وجود دارد که توسط تهیه­ کننده انجام شده و تهیه آرم(نشانه‌ی آغاز برنامه) و جلوه‌های صوتی برنامه نیز بر عهده تهیه‌کننده است. در واقع تهیه‌کننده کارگردان هنری برنامه است.
در شبکه‌های رادیویی مراکز استان‌ها تفکیکی بین وظایف سردبیری و تهیه‌کنندگی وجود ندارد و هر دو وظیفه را تهیه‌کننده‌ی برنامه برعهده دارد. و در تشکیلات رادیوی استان‌ها شغل سردبیری وجود ندارد.
بعضی از تهیه‌کنندگان رادیو، سردبیر هم هستند یعنی برنامه‌هایی را که سردبیر آن هستند تهیه هم می‌کنند به این افراد سردبیر تهیه کننده می‌گویند.

پادکست

پادکست صوتی

پادکست‌ها یا فایلهای صوتی بر موضوعات و مضامین خاص تمرکز دارند. پادکست مجموعه‌ای اپیزودیک (Episode) از فایلهای صوتی دیجیتالی است که شنوندگان آن را دانلود و به صورت آنلاین پخش می‌کنند. با این که پادکست‌ها در قالب ‌های مختلفی ارائه می‌‌شوند، اما اکثر آنها به صورت گفتاری و حول یک موضوع یا مطلب خاص متمرکز شده است. کسب ‌و کارها، سازمان ‌ها و افراد مختلف برای افزایش آگاهی از برند، اشتراک ‌گذاری اطلاعات و ارتباط با مخاطبان پادکست تولید می‌کنند.

انواع پادکست

پادکست تک نفره یا (The Solo Podcast):  اگر تازه میخوایی وارد کار <<درست کردن پادکست >> بشی؛ یکی از بهترین انواع پادکست یعنی پادکست تک نفره یا انفرادی رو حتما امتحان کن. پادکست‌های تک نفره بهترین روش ساخت پادکست برای تازه کارهاست و شاید بتونیم بگیم راحت‌ترین روش ساخت پادکسته. پادکست‌های تک نفره بیشتر حالت مونولوگ دارن و یه مجری اونو اجرا میکنه که در واقع خود شما میشید . البته اینم بگم که پادکست‌های انفرادی به One Man Show هم معروف هستند.
پادکست‌های تک نفره الزاما موضوع خاصی ندارن و کاملا بستگی به شما داره که چی رو برای اجرا میپسندین ؟!  موضوع پادکست‌های شما هم میتونه تکراری باشه (مثلا فقط در مورد داستان‌های تاریخی صحبت کنید) که البته اینم باید در نظر داشته باشیم که موضوعات تکراری شنونده‌های خاص خودشون رو دارن. و یا میتونه متفاوت باشه مثل اخبار گفتن و از این قبیل.
حالا در ادامه چند تا از موضاعاتی رو که برای پادکست انفرادی مناسب هست میتونید ببینید.
1- کتابخوانی (میتونه داستان، شعر، تاریخی و… باشه).
2- اخبار   (میتونید اخبار تخصصی فقط یه رشته رو به صورت پادکست منتشر کنید، تو این روش فقط کافیه منابع معتبر ایرانی و خارجی رو ملاک کارتون قرار بدین و شنونده‌هایی که علاقه به اون تخصص دارن شمارو خیلی زود پیدا و دنبال میکنن)
3- آموزشی   (اگر توی رشته‌ای تخصص دارین مثل زبان/ روانشناسی/ کارآفرینی یا هر چیزی که میتونید به دیگران از این طریق آموزش بدین حتما این موضوع رو انتخاب کنید) البته توانایی قدرت بیان خودتون رو بسنجید قبل از شروع، چون امکان داره نتیجه معکوس داشته باشه.
4- ارائه نظرات شخصی   (فرض رو بر این بزاریم که شما عاشق سفر یا خرید یا رستوران و … هستید، اگر مدام این کارها رو انجام میدین بد نیست که از تجربیات خودتون استفاده کنید و این موضوع رو انتخاب کنید.)
-نمونه‌های پادکست فارسی این دسته :چنل بی، آن، بی پلاس، آلبوم و پرچم سفید از جمله پادکست‌های انفرادی هستند.

 پادکست مصاحبه‌ای یا The Interview Podcast) T ): پادکست‌های مصاحبه‌ای یکی از پر طرفدار‌ترین انواع پادکست هستند، چون نسبت به روشهای دیگه ساخت پادکست درگیری ذهنی کمتری ایجاد میکنن. اغلب پادکست‌های مصاحبه‌ای اصولا از یه نفر میزبان که خود شما هستید تشکیل میشه و یک یا دو نفر مهمان که اصولا مهمان‌ها توی کار یا حرفه‌ای تخصص بالایی دارن و شما ازشون سوال‌هایی در زمینه تخصصشون میپرسید (مثلا تجارب شغلی شون، کتابی که اخیرا چاپ کردن، نقد یه فیلم و غیره) و اونها هم پاسخ میدن.
    توی ساخت این پادکست مهمانها میتونن به صورت حضوری و با صوتی دعوت بشن. اگر میخواهید وارد این مدل از ساخت پادکست بشید بهتره قبل از هر چیز مهارت‌هایی مثل متقاعد سازی، انعطاف پذیری و توانایی مدیریت مصاحبه رو توی خودتون پرورش بدین چون اگه مهمانتون اون روز روز خوبی نداشته یا به هر دلیلی جوابها اونطور که انتظار داشتید پیش نمیرفت، این وسط تنها مدیریت مصاحبه و جهت دادن به گفتمان به دادتون میرسه. در ضمن! بهتره که کل محتوا از پیش آماده شده و دستوری نباشه و شما فقط طراح سوال‌ها باشید و تمام.
-همونقدر که ساخت این پادکست راحت هست، باید بدونیم که هماهنگ کردن مهمان و زمانبندی توی این مدل روند کار ضبط و پخش پادکست رو دشوار میکنه. از طرفی توانایی بیان و سوالات مصاحبه‌ای که آماده کردین از شروط اصلی موفقیت این نوع پادکسته. در واقع شما باید شش دانگ حواستون رو جمع کنید و بدونید کدوم سوال رو کی بپرسید تا تاثیر گذارتر باشه چون اگه می‌خواهید یک مصاحبه حرفه‌ای داشته باشید هر سوال رو یک بار و به جا باید بپرسید نه اینکه بینش هی قطع و وصل کنید ضبط رو. “رادیو کار نکن”، “طبقه16”، رادیو دال”و “رادیو مرز” نمونه‌های خوب از این نوع پادکست هستند.

 پادکست چند میزبان مشترک یا (The Conversational and co-hosted podcasts): برعکس پادکست انفرادی, توی این نوع از انواع پادکست، دو یا چند نفر مجری هستن که البته پیشنهاد می‌کنیم شما به همون دونفر اکتفا کنید،  در واقع یعنی اجرای این پادکست رو همیشه خود شما و یک نفر دیگه به صورت همزمان انجام میدین، البته گاهی هم ممکنه مجبور باشید مهمان دعوت کنید ولی این تو اصل ماجرای شما دو نفر تاثیر زیادی نمیزاره .   موضوع اصلی پادکست چند میزبان مشترک یا به عبارتی گفتگو محور مباحث بحث برانگیز هستن که هم قابلیت گفتگو دارن و هرکدوم از شما میتونید نظر خودتون رو آزادانه بیان کنید و درباره‌‌اش گفتگو کنید
البته هماهنگی و ارتباط بین شما دو مجری خیلی مهمه و تو کیفیت اجرا، عملکرد خودتون و محبوبیت پادکست اثر میگذاره.
-اگر بخواییم از سختی تولید این نوع پادکست بگیم باید به ادیت و تدوینش اشاره کنیم چون هرکدوم از شما با کیفیت صدای متفاوتی صحبت میکنید و گاهی حتی ممکنه هم زمانی تو صحبتتون پیش بیاد و این موضوع حساسیت ادیت و تدوین کار رو بالا میبره. البته این رو هم منکر نمی‌شیم که هرکدوم از شما مخاطبان خودتون رو پیدا می‌کنید و  اگر کیفیت اجرا و البته محتوا خوب باشه باعث میشه پادکستتون محبوب و پر مخاطب باشه.– باشگاه مشت زنی، دیاپازون و فیکشن نمونه‌های خوبی از پادکست دومیزبانه یا گفتگو محور هستند.

استفاده از انواع مختلف پادکست-کهن عایق

 پادکست میز گرد یا (The panel show): پادکست میز گرد به نوعی یکی از انواع پادکست‌های گروهی هست که به پادکست گفتمان هم معروفه. به جرات میشه گفت سخت‌ترین نوع  پادکست هم توی تولید محتوا و هم توی اجرا و تدوینه. توی پادکست میز گرد اصولا یه مجری داریم که خود شما هستید و چند نفر مهمان (دونفر یا بیشتر) که با هم درباره یک یا چند موضوع گفتگو میکنید. فرق پادکست گروهی یا میز گرد با پادکست مصاحبه‌ای اینه که توی این این پادکست همه با هم در باره موضوعی که از قبل تعیین شده به تبادل نظر و گفتگو میکنن، درواقع یک مصاحبه کننده و یه مجری نداره و سوالی هم از قبل تایین نشده و هرکس هر زمانی که خاست میتونه نظر بده و گاهی این دیدگاه‌ها و نظرها هستند که جهت پادکست رو مشخص میکنن.
    از خوبی‌های این پادکست اینه که وقتی همه با هم گپ میزنن ما هم نظرات مختلف رو میشنویم و هم متوجه خیلی نکات مثبت و منفی از دیدگاه‌های مختلف میشیم اما اگر برنامه ریزی زمان اجرا، مدیریت زمان و مهمانها به درستی اجرا نشه توسط مجری، شنونده فقط صدای همهمه میشنوه و این بسیار آزاردهنده میتونه باشه.کات‌بک نمونه یک پادکست ورزشی میزگردی هست.
پادکست ترکیبی یا (The Hybrid podcasts): پادکست‌های ترکیبی نیاز به خلاقیت و تنوع دارن، در واقع شما میتونید همه انواع پادکست رو بیارید کنار هم. مثلا اول به صورت مونولوگ خودتون حرف بزنید بعد یه موسیقی پخش کنید بعد مرتبط با اون موضی که حرف زدین یه داستان بخونید و بعدش با مهمانی در باره‌‌اش گفتگو کنید.
    توی این نوع پادکست مخاطب میدونه که مثلا شما و علی و سالار مجری هستید اما امکان داره توی این اپیزود همه تون باشید یا نباشید. و البته ترتیب اجرا هم متفاوت هست، مثلا امکان داره شما توی این اپیزود داستان یا مصاحبه داشته باشید و یا نداشته باشید. رادیوجولون یکی از چند پادکست فارسی ترکیبی هست.

 پادکست داستانی یا (The Fiction Podcast): این نوع از انواع پادکست خیلی به داستانهای رادیویی شباهت داره، یعنی اون پادکستر که شما باشید داستانی رو روایت میکنید و بسته به نوع داستانتون امکان داره یه یا چند قسمت طول بکشه اون اپیزود. پادکست‌های داستانی تنوع زیادی دارن و البته که مخاطبان مخصوص خودشون رو هم دارن که کم هم نیستن. ولی به طور کلی، پادکست‌های داستانی به دو دسته اصلی تقسیم میشن: پادکست داستانی واقعی و غیر واقعی.
پادکست داستانی واقعی: توی این پادکست یک یا چند نفر مجری داستانی واقعی رو برای شنونده‌ها روایت میکنن و حتی ممکنه به جای هر شخصیت داستانی یکی از مجری‌ها صحبت کنه. موضوعات جنایی، سرگذشت افراد مشهور و زندگی افراد موفق میتونن موضوعات خوبی برای این پادکست باشن.
-پادکست فارسی چنل بی و راوکست از مطرح‌ترین پادکست‌های قصه گو با روایت واقعی هستن.
پادکست داستانی غیر واقعی یا تخیلی یا تئاتری:
این نوع پادکست بیشتر حالت نمایشنامه‌ای و حالت داستان ساختگی داره و توی این پادکست مجری‌ها مناسب با لحن و جنسیت و شخصیت هر فرد توی نمایشنامه نقش آفرینی میکنن .
-نمونه بارز این نوع از پادکست فارسی،  پادکست فردوسی خوانی هست. 
پادکست تغییر کاربری داده شده یا محتوا مجدد (Repurposed Content Podcast): این نوع پادکست جدیدترین نوع از انواع پادکسته، درواقع پادکستر یعنی شما محتوایی رو که قبلا تولید شده مثل برنامه تلویزیونی، یوتیوب، یا برنامه‌های اینستاگرامی رو دوباره به صورت صوتی تولید می‌کنید. مهمترین نکته تو راه اندازی این نوع پادکست تدوین و ویرایش حرفه‌ای شماست که شنونده رو ترغیب میکنه که دوباره اون محتوا رو گوش بده. پادکست کتاب باز از معدود پادکست‌هایی هست که به این روش تولید و پخش میشه.

موضوع پادکست

پرطرفدارترین موضوعات انواع پادکست

و در نهایت موضوعات پر شنونده‌ای از انواع پادکست رو که پادکستر‌های ایرانی بیشتر اجرا میکنن رو براتون آوردیم و امیدواریم که شروع، ادامه و تجربه خوبی رو در ساخت پادکستتون داشته باشید. همچنین توی محتوای بعدی قصد معرفی محبوب‌ترین و پرشنونده‌ترین پادکست‌های فارسی رو داریم؛ که با سر زدن به اون میتونین فهرست کاملی از پادکست‌های موردعلاقتون پیدا کنید. در ضمن ما همیشه مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهاداتتون هستیم.

    مسائل اجتماعی
    جنایی
    فلسفه، دین و مکاتب
    ورزشی
    تاریخ، افسانه و تمدن
    کتاب و کتاب‌خوانی
    زبان­های خارجی و یادگیری آن
    کسب و کار، کارآفرینی، بازاریابی و استارتاپ
    موسیقی
    سرگرمی‌های دیجیتال امروزی
    ادبیات، زبان فارسی، شعر و داستان
    تحلیلی و خبری (موضوعات مختلف)
    پزشکی، سلامت بدن و روانشناسی
    داستان­‌گویی
    هنرهای نمایشی، تصویری و سینمایی
    مباحث علمی
    طنز
    کودک
    رشد و توسعه فردی و بالا بردن کیفیت سبک زندگی
    گردش و سفر، تفریح و معرفی مکان‌­های تفریحی
    گفتگو محور و … .

تجهیزاتی برای ساخت پادکست

1-مبایل یا کامپیوتر
2- میکروفون: با این که می‌توان از تلفن همراه یا کامپیوترتان برای ضبط صدا استفاده کرد، اما برای کیفیت بهتر است از میکروفونهای XLR از طریق یک رابط صوتی جداگانه به کامپیوتر وصل می‌شوند.
3- پاپ فیلتر: یکی از ابزار مفید ضبط صدا، فیلترهای پاپ یا صفحه توری کوچک هستند که معمولا از نایلون یا فلز ساخته می‌شوند و صداهای انفجاری صامت‌های خشن گوش خراش را کاهش یا حذف می‌کنند. آنها همچنین صدای سوت که به خاطر عبور هوا از دندان‌ها در حین تلفظ صامتهایی مثل S و Z تولید می‌شوند را هم کم می‌کنند.
4- هدفون: می‌توان از یک هدفون برای تست یک نواختی صدا در حین ضبط و گوش دادن به کیفیت صدا در حین ویرایش استفاده کرد.
5- نرم افزار ویرایش صدا: پادکست را با نرم افزار ضبط صدا که به عنوان محیط کاری صوتی دیجیتال هم شناخته می‌شود، ضبط و ویرایش نمود. نمونه‌هایی از نرم‌‌افزارهای رایگان ویرایش پادکست عبارتند از: ffmgeg،Audacity، Adobe Audition. بهترین و معروف‌ترین آنها همان آدیشن است. پریمیر هم یک ابزار عالی ساخت و ویرایش ویدیو و صوت است.

مراحل کلی را برای نحوه ساخت پادکست به ترتیب زیر است:

  1. موضوع و هدف: پادکستها به دلایل مختلفی مثل معرفی یک برند، تعامل با مخاطب و به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد یک موضوع تولید می‌شوند.
  2. رقبا: توجه به سایر پادکستهای مربوط به موضوع مورد نظر و توجه به پادکستهای موفقی که روی موضوع انتخابی متمرکز هستند.
  3. مشخص نمودن قالب: چندین قالب پادکست شامل مصاحبه‌ای، مونولوگ، داستانی و روایت غیرداستانی.
  4. این که می‌خواهید فصل اول چه تعداد قسمت داشته باشد و تقریبا طول هر قسمت چه قدر باشد را مشخص کنید. انتخاب کنید که آیا می‌خواهید پادکست تان تک میزبانه باشد یا با یک میزبان دیگر آن را شریک شوید.
  5. عنوان انتخاب کنید. هنگامی که قالب تان را تعیین کردید، نام پادکست را انتخاب کنید. سعی کنید ساده و صریح باشد. کلمات کلیدی ضروری را هم بگنجانید که از نظر سئو در رتبه بهتری باشد و به شنوندگان جدید کمک کند تا شما را سریع تر و راحت تر پیدا کنند.
  6. مشخص شدن اسکریپت یا طرح کلی: بسته به فرمت پادکست، چند سناریو نوشته شود . حتی اگر پادکست یک قالب مصاحبهای آزاد داشته باشد، داشتن یک طرح کلی از نکات گفتگو می‌تواند مکالمه را در یک مسیر نگه دارد. حتما یک مقدمه برای استقبال شنوندگان از برنامه آماده شود.
  7. فضایی را برای ضبط آماده کنید. تجهیزات ضبط پادکست را در فضایی آرام خلوت خانه راه اندازی نمایید. اتاق‌هایی که کوسن، پرده و فرش دارند، طنین ‌های پژواکی را جذب می‌‌کنند که می‌‌تواند کیفیت صدا را کاهش دهد.
  8. ضبط پادکست. با استفاده از سناریویی که نوشته شده شروع به ضبط قسمت اول گردد. راحت و درست قرار گرفتن پشت میکروفون ممکن است زمان ببرد. یک لیوان آب دم دست تان نگه دارید و در صورت لزوم استراحت کنید.
  9. ویرایش کردن صدا. با حذف هر گونه محتوای غیر ضروری شروع کنید. با ویرایش بخشهای بی ربط پادکست تان را روی موضوع متمرکز کنید . تکههای مختلف را مجددا کنار هم قرار بدهید تا موضوع روایت هر قسمت تا حد امکان واضح باشد. این بار نوبت حذف یا رفع هرگونه مشکل در کیفیت صدا است.
  10. آماده کردن پادکست برای پخش. شرح مختصری از نمایش بنویسید که شامل کلمات کلیدی به درد بخور برای سئو باشد. یک طرح ساده برای جلد درست کنید یا یک طراح گرافیک را برای کمک استخدام کنید. تصویر جلدتان را در اندازه فایل مناسب ذخیره کنید کاور پادکست می‌تواند به کوچکی 1400*1400پیکسل و به بزرگی 3000*3000 پیکسل باشد.
  11. آپلود نمودن فایل‌های صوتی بر روی یک سرویس میزبانی پادکست. پلتفرم‌های میزبانی پادکست فایل ‌های صوتی را ذخیره می‌ کنند و یک فید RSS در اختیار قرار می‌ دهند که به پادکست شما مرتبط می‌شود. برخی از خدمات میزبانی پادکست محبوب عبارتند از Buzzsprout Castos و Anchor.
  12. اضافه کردن برنامه‌ها به فهرست پادکستها. با استفاده از URL فید RSS پادکست جدید، برنامه را به دایرکتوری‌های مخصوص پادکست مثل Spotify  Apple Podcasts،Google Podcasts و Stitcher ارسال گردد.
  13. عرضه پادکست به بازار عرضه. می‌توان یک وب سایت مخصوص پادکست طراحی نمود و در مورد آن در رسانههای اجتماعی پست گذاشت. گروههای آنلاین مرتبط با موضوع پادکستتان را پیدا کرده و با اعضا در ارتباط بود. از پادکست ‌های دیگر با علایق مشترک دعوت کنید تا یک قسمت را میزبانی کنند. در نحوه ارتباط با شنوندگان بالقوه خلاق باشید و طبق برنامه انتشار پیش بروید. مهم تر از همه، روی آپلود مداوم قسمتهای جدید تمرکز کنید تا تعداد شنوندگان تان را افزایش دهید.

نرم افزارهای برای پادکست:

Logic Pro
Adobe Audition
Garageband
Audacity
Hindenburg Journalist
علاوه بر موارد فوق، چندین اپلیکیشن ساخت پادکست وجود دارد که شما برای پخش و ساخت پادکست می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:
Anchor
CastBox
Doggcatcher
Google Podcasts
Pocket Casts​
Podbean
Podcast addict
Podcast Go
spotify
Tuneln Radio

راهنمای جامع ساخت پادکست (از محتوا و ضبط تا انتشار پادکست) - فوربو

روش ساخت پادکست از صفر تا صد (و 5 نکته کاربردی) - سریع آسان

نازنین دانشور( موسس سایت تخفیفان) - معرفی ایرانیان موفق - مرکز توسعه و انتقال فناوری سورنا

پادکست ویدئویی

پادکست ویدیویی یا ویدیو پادکست، یک گام نوین در صنعت پادکست‌سازی!
امروزه و در عصر کنونی، این که بخواهید بیزینسی را پیدا کنید که رد و نشانی از پادکست نداشته باشد قطعا کار سختی در پیش خواهید داشت. حال این پادکست
ممکن است هر فرمی داشته باشد. پادکست یکی از بهترین روش‌هایی‌ست که از طریق آن می‌توانید مخاطب را درگیر موضوعی که می‌خواهید نمایید و ترافیک بیشتری را به سایت خود بکشانید.
از پادکست صوتی گرفته تا پادکست ویدیویی، هر یک به نحو خاصی می‌تواند بیشترین حجم اطلاعات را در کمترین زمان ممکن، بخصوص در اختیار کاربرانی قرار دهد که ثانیه به ثانیه‌ی وقتشان ارزش بسیار زیادی دارد.
از طبق آن‌چه  Edison Research ثابت کرده است، از سال 2017 تا 2020 آمار شنوندگان پادکست رشدی 37.5 درصدی را متوجه خود کرده است! بماند که انتظار می‌رود در دهه‌ی پیش‌ رو، این مقدار به حد قابل توجهی نسبت به آمار داده شده افزایش داشته باشد. اگرچه که شنوندگان پادکست تنها چیزی نیست که در صنعت پادکست به شدت افزایش پیدا کرده است.
بیشتر بخوانید:
گوش دادن به پادکستی که برای تمام فیلمبازان واجب است!
 تعداد اپیزودهای پادکست‌ها هم در چند سال گذشته تقریبا فضای اینترنت را ترکانده است. ژانویه‌ی 2021 آمارها نشان داد که 43 میلیون اپیزود پادکست تا به حال در پلتفرم‌های مختلف مجازی دست به دست شده است. پس این خیلی مهم است که کسانی‌که قصد دارند در میان این حجم سنگین از پادکست‌های مختلف، خوش بدرخشند؛
می‌بایست با ایده‌های جدید و نوینی در ساخت پادکست پیش بروند. که ما نام یکی از شیوه‌های نوین پادکست را یادآوری می‌کنیم: پادکست ویدیویی! راه ساختن آن هم ساده است! تنها کافی‌ست ویدیویی را به صوت نهایی پادکست خود اضافه کنید.
آمارها حتی این را هم نشان داده‌اند که 17 درصد از تمام پادکست‌های دنیا، به پادکست‌ ویدیویی اختصاص دارد و باز هم همین آمارهای گسترده نشان داده‌اند که پادکست ویدیویی تا چه حد می‌تواند بهتر با کاربران ارتباط بگیرد، مقصود اصلی ما را به کاربر بفهماند، تا مدت بیشتری در ذهن کاربر ثبت شود و از همه مهم‌تر، بازدید بسیار بیشتری داشته باشد!

چرایی ساخت پادکست ویدیویی

پادکست ویدیویی جلوه‌های تصویری نابی به صوت شما اضافه می‌کند که پادکست شما را چندین برابر جذاب‌تر می‌کند. انسان با چشمان خود به دنبال کشف و پیدا کردن چیزهای جدید و جالب توجه است و پادکست ویدیویی دقیقا همان چیزی‌ست که تصاویری را که شما می‌خواهید، پیش چشمان مخاطب هدف‌تان ردیف می‌کند.
همین استقبال شدید از پادکست ویدیویی سبب شده است که امروز در هر سایتی که پا می‌گذاریم، نشانی از یک یا چند پادکست ویدیویی ببینیم که گوشه‌ای منتظر تماشا شدن هستند!
شمایی که دارید این نوشته را می‌خوانید و حال فکر و ذکرتان شده "یعنی من هم باید یه پادکست ویدیویی بسازم؟"، نگاهی به پایینِ این متن بیندازید! ما در ادامه چند مزیت از ساخت پادکست‌های ویدیویی را به همراه یک عیب آن برایتان مهیا نموده‌ایم؛ تا با کمک آن بالاخره بتوانید افکار خود را منسجم کرده، تصمیم نهایی خود را بگیرید و بالاخره به دل دریا بزنید!
(آدم‌ها به نگاه کردن علاقه دارند؛ بخصوص وقتی بخواهند به چهره‌ی دیگری نگاه کنند!)
1- دلیل اول: آدم‌ها علاقه‌ی زیادی به نگاه کردن به چهره‌ی یکدیگر دارند!
وقتی کسی می‌گوید "من شهودی هستم"، گول او را نخورید. همه‌ی ما انسان‌ها شهودی هستیم! فقط میزان آن در هرکس فرق می‌کند. خود این جمله یک دلیل محکم بر این است که چرا باید پادکست ویدیویی بسازیم.
یکی از مهم‌ترین دلایلی که ثابت می‌کند چرا ما انسان‌ها تا حد زیادی به قوه‌ی بصری خود تکیه داریم؛ این است که ما علاقه‌ی زیادی به تماشای صورت یکدیگر داریم. نوزادهای بانمک و تودل‌برویی را تصور کنید که به تازگی به دنیا آمده‌اند.
پس از 24 ساعت که از به دنیا آمدن نوزاد می‌گذرد؛
وی چشم‌های خود را باز می‌کند و به دنیای اطراف خود می‌نگرد. اما فکرمی‌کنید بیشتر چه چیزی را در ذهن خود خواهد سپرد؟ چهره‌ی افراد اطراف خود را یا چهره‌ای را که بیشتر جلوی چشم‌های خود می‌بیند. پس طبیعی‌ست که افراد به چهره‌ی افراد اطراف خود واکنش بهتری نشان می‌دهند. چون بدیهی‌ست که گویا این کار در نرم افزار ذهن آن‌ها نهادینه شده است.
تصور کنید کسی از تنفر، خشم، حس حقارت حرف می‌زند یا تعریف می‌کند که با تمام وجود از مزه‌ای لذت می‌برد. برای تمامی حالات ذکر شده و بسیاری دیگر، یک حالت اختصاصی در ذهن ما وجود دارد.
پس طبیعی‌ست که زمانی می‌توانید از احساسی مطمئن شوید که به چهره‌ی شخص نگاه کنید! علم هم به تایید این قضیه گام به جلو برمی‌دارد و با بیان این‌که یک ناحیه‌ی اختصاصی در مراکز عصبی مغز، مخصوص حالات چهره وجود دارد، نشان می‌دهد که چهره تا چه حد می‌تواند در تهییج یک احساس خاص در شما کمک نماید.
حال حتما می‌پرسید که تمام این‌ها چه ربطی به پادکست ویدیویی دارد؟
مشخص است! وقتی مردم چهره‌ی شما را جلوی چشم خود ببینند، بیشتر به مطلبی که قصد گفتن آن را دارید توجه خواهند کرد. پس مشارکت مخاطب در بحثی که از آن صحبت می‌کنید بالاتر خواهد رفت و به همان میزان، ترافیک بیشتری را به پادکست ویدیویی خود (و سایت-صفحه‌ مجازی و.. خود) جلب خواهید کرد.
(آدم‌ها چیزهای آشنا را به ناشناخته‌ها ترجیح می‌دهند.)
2- مردم آشنایی بیشتر را ترجیح می‌دهند.
دهه 1960 بود که رابرت زاجون ثابت کرد مردم زمانی که چندین بار یک چیز برایشان تکرار شود، ترجیحات خود را ناخواسته تغییر خواهند داد. به عبارت دیگر، وقتی مردم به چیزی آشنا شوند؛ معمولا همان چیز را ترجیح خواهند داد. شاید همین دلیل را بتوان اثبات عدم علاقه‌ی درصد بالایی از مردم، به دوری کردن از چیزهایی که از ماهیت آن مطمئن نیستند یا برایشان ناشناخته است، دانست.
چند سال بعد، چارلز گوئت‌زینگر آمد و وقتی داشت در اورگون تدریس می‌کرد، تصمیم گرفت این ایده را امتحان کند. این‌طور شد که همراه خود یک کیف سیاه به همراه آورد و همیشه وقتی درس می‌داد آن را کنار خود می‌گذاشت. اوایل این کار برای شاگردان وی بسیار عجیب بود! حتی بعضی به کیف مشکوک شدند (که کاملا طبیعی‌ست). اما فکرمی‌کنید در نهایت چه اتفاقی افتاد؟
به مرور زمان توجه دانشجویان وی بیشتر به کیف جلب شد و حتی بسیاری چنان به آن عادت کردند که گویی بدون آن تدریس حس همیشه را نمی‌داد! این دقیقا همان دلیلی‌ست که وقتی شما مدت طولانی پای سریالی می‌نشینید، پس از اتمام آن احساس تهی بودن عجیبی دارید. دقیقا همان دلیلی‌ست که بسیاری از افراد ساعت 8 و نیم شب، به طور خودکار اخبار می‌بینند. شاید همین الان به بسیاری دیگر از کارهای این‌چنینی خود فکر کنید که ناخواسته و از روی عادت انجام می‌دادید.
چون برایتان تکرار شده بود!
همین اتفاق دقیقا برای ویدیو پادکست‌های شما خواهد افتاد. به مرور زمان که به ساخت پادکست ویدیویی ادامه دهید، مردم با چهره‌ی شما انس خواهند گرفت و چه بسا تبدیل به یک سلبریتی در زمینه‌‌ی فعالیت خود شوید. جالب این‌جاست که در صورتی‌که به این کار (یعنی ساخت پادکست ویدیویی) تداوم دهید؛
به گونه‌ای هر زمان که مردم راجع به حیطه‌ی فعالیت شما فکرمی‌کنند؛ شما را به یاد خواهند آورد. شاید دلیل این‌که وقتی نام نقاش مرد به ذهنمان می‌آید، تصویر باب راس معروف با استایل منحصر به فردش در تصوراتمان تداعی می‌شود، همین باشد!
(یوتیوب پادکستینگ؟)
3- اگر از یوتیوب برای انتشار پادکست ویدیویی خود استفاده کنید، خواهید دید که طرفداران خاص خود را پیدا خواهید کرد!
شکی نیست که پادکست‌ها با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت، توسعه و همه‌گیرشدن هستند! اما حقیقت را بخواهید: یوتیوب به معنای واقعی، الماس پلتفرم‌های دیجیتال ویدیو پادکستینگ است! گوگل برای اثبات این امر شخصا آستین بالا می‌زند و آمارهایش تقریبا دود از سر تمامی علاقمندان به دیجیتال مارکتینگ بلند کرد. خب پیش از این‌که به نتیجه‌ای که گوگل به دست آورده بود برسیم؛ بهتر است کمی ذهن خود را آماده کنید. آماده‌اید؟
خب برویم ببینیم گوگل چه آماری کسب کرد که همگان را انگشت به دهان گذاشت!
نتیجه‌گیری‌های گوگل نشان داد که هر ماه، بیش از 1.9 میلیارد! نفر وارد حساب کاربری خود در یوتیوب می‌شوند! این یعنی 30 درصد از تمام کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، در حال حاضر در یوتیوب گشت می‌زنند! به عبارت دیگر، یوتیوب پاتوق شما و سکوی پرتاب شما به سوی موفقیت خواهد بود؛
اگر برای ساخت پادکست ویدیویی خود از آن به خوبی بهره بگیرید! یک مثال برایتان بزنیم تا بهتر متوجه اهمیت پادکست ویدیویی در گسترش فعالیت اینترنتی خود شوید! مجله‌ی Soundstripe، اعتراف کرد که پس از شروع ساخت پادکست ویدیویی، با رشد چشمگیری مواجه شد.
تنها دو ماه طول کشید تا تعداد دانلود پادکست‌هایشان به بیش از 35 هزار دانلود برسد! این یعنی 35 هزار مخاطب که ممکن است شما هم برای خود رقم بزنید! این یعنی 35 هزار مشتری بالقوه! یوتیوب حتی کلیدواژه‌های برتر در زمینه‌ی فعالیت‌تان را هم به شما نشان می‌دهد. پس بهترین گزینه برای شما خواهد بود تا به نحو احسن، بهترین پادکست ویدیویی ممکن را بسازید. 
(انسان‌ها علاقه‌ی زیادی به تماشای ویدیو دارند و این کار را چندین بار در روز انجام می‌دهند.)
4- جامعه برای ویدیو ساخته شده است!
اگر به پادکست‌های خود به چشم بازار فروش نگاه نکنید و آن‌ها را جدی نگیرید، پیشرفت هم نخواهید کرد. شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، تلگرام، فیسبوک و... گواه واضح این هستند که مردم تا چه حد به تماشای ویدیو اهمیت می‌دهند و برای آن وقت می‌گذارند. پس بهتر است تا زمانی‌که تنور داغ است، نان خود را بچسبانید و از این فرصت بهترین استفاده را بکنید.
 اما نکته‌ی منفی ویدیو پادکست‌ها! پادکست ویدیویی چه عیبی ممکن است داشته باشد؟
بدیهی‌ست که ساخت ویدیو پادکست‌ها زمان و انرژی بیشتری از شما خواهد گرفت و حتی ممکن است نیاز داشته باشید تا کمی از جیب مایه بگذارید. مثلا ممکن است نیاز داشته باشید که محیط بهتری برای فیلمبرداری پیدا کنید؛ دوربین بهتری بخرید و امثال آن!
اگرچه میزان درآمد شما از این حیطه به حد باورنکردنی بیشتر از خرج‌تان خواهد بود، پادکست‌های ویدیویی به قطع زمان و انرژی بیشتری از شما خواهد برد. اما به قطع نمی‌توان منکر این شد که پادکست‌ ویدیویی تا چه حد چشمگیری می‌تواند پیشرفت شما و افزایش بودجه دریافتی شما را تضمین نماید

پادکست صوتی

به‌ندرت پیش میاید که کسی تابه‌حال به رادیو گوش نداده باشد. پادکست چیزی شبیه به رادیو است، با این تفاوت که محتوا، مکان و زمان گوش دادن به آن انتخابی و کاملاً در اختیار خود فرد است. درواقع برنامه‌های پخش‌شده از رادیو دارای زمان مشخصی هستند. اما پادکست شرایط متفاوتی دارد و دارای ماهیت انتخابی است.
پادکست‌ها فایل‌های صوتی هستند که توسط یک فرد در مورد موضوع خاصی تولید می‌شوند و از طریق وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خاصی با عموم افراد به اشتراک گذاشته می‌شود. پادکست‌ها معمولاً به‌عنوان مجموعه‌ای از نمایش‌های رادیویی از پیش ضبط‌شده در دسترس هستند که کاربران می‌توانند در گوشی‌های هوشمند یا پخش‌کننده‌های موسیقی دیجیتال و چندرسانه‌ای خود مانند آی‌پاد به آن‌ها گوش دهند.
podcast
پادکست‌ها اغلب در قالب چندین بخش و بر اساس یک برنامه منظم منتشر می‌شوند. هیچ قالب، اندازه یا سبک مشخصی برای پادکست وجود ندارد. آن‌ها ممکن است طیف وسیعی از زمینه‌های موضوعی را پوشش دهند، اما هر پادکست اغلب بر روی یک موضوع یا داستان متمرکز است. برخی از پادکست‌ها از روی یک فیلم‌نامه یا داستان ساخته می‌شوند درحالی‌که برخی دیگر توسط افراد به‌صورت بداهه خوانده می‌شوند. این پادکست‌ها با موضوعات متنوع و به زبان‌های مختلف در اینترنت همیشه موجود و قابل‌دسترس هستند و کافی است که با دریافت اشتراک و یا با نصب یکسری اپلیکیشن‌هایی به‌راحتی این پادکست‌ها را دانلود کرد و در زمان و مکان دلخواه به آن‌ها گوش داد.
podcast
تولیدکنندگان محتوا به‌طور فزاینده‌ای به پادکست‌ها به‌عنوان یک کانال توزیع ارزان‌قیمت و کاربرپسند برای دستیابی به مخاطبان زیادی روی آورده‌اند. وبلاگ نویسان اولین پذیرندگان پادکست‌ها بودند. سازمان‌های رسانه‌ای اصلی، مانند نیویورک‌تایمز، رادیو عمومی ملی (NPR) و واشنگتن‌پست، از آن زمان این قالب را پذیرفته‌اند. آیفون‌های اپل یک فهرست پادکست از پیش نصب‌شده دارند. دانلود و گوش دادن به بسیاری از پادکست‌ها از طریق پادکست اپل رایگان است. برخی از پادکست‌ها در وب‌سایت‌ها قرار داده می‌شوند تا از طریق آن‌ها کاربران را با فضای وب‌سایت آشنا کنند. همچنین می‌توان با تولید پادکست‌ها و اشتراک‌گذاری آن‌ها، کسب درآمد کرد.
تاریخچه تولید پادکست
از زمانی که مردم به دستگاه‌های پخش صوت تمایل نشان دادند و استقبال زیادی از آن دستگاه‌ها شد، متخصصان این حوزه تصمیم به انجام کاری گرفتند تا بتوانند با همین روش، به افزایش آگاهی‌های اجتماعی و همچنین آموزش‌های موردنیاز از راه دور بپردازند. نتیجه­ این ایده و تلاش‌های مستمر، تولید پادکست و ارائه­ آن بود که از اوایل هزاره­ دوم میلادی محقق شد.
در سال 2004 میلادی گسترش و محبوبیت پادکست به‌قدری افزایش یافت که کاخ سفید ایالات‌متحده‌ امریکا، برخی سخنرانی‌های جورج بوش را در قالب پادکست منتشر کرد و در وب رئیس‌جمهور آمریکا قرار داد.
podcast
هدف ترویج پادکست
ایده‌­ی خلق پادکست، با توجه به نیازهای مردم به وجود آمد؛ درصورتی‌که آن‌ها خود از این نیاز مطلع نبودند. پس از به وقوع پیوستن این ایده، استقبال و شوق مردم بود که به جان پادکست نوپا قدرت داد و آن را جهانی کرد. بنابراین می‌توان هدف از ترویج این سیستم صوتی را استقبال مردم و اثربخشی آموزش از این طریق دانست. واقعیت این است که میان تمام نیازهای امروزه­ جامعه، نیاز به همدلی و فرهنگ‌سازی صحیح بیش از هر چیزی احساس می‌شود. ازآنجایی‌که پادکست، در موقعیت‌ها و شرایط مختلف قابل‌دسترسی است، افراد همیشه و همه‌جا می‌توانند مطالب موردعلاقه‌شان را بشنوند و از آن استفاده کنند. بدیهی است که این نوع استفاده بسیار مؤثرتر از انواع دیگر خواهد بود. پادکست، محتوای متنی افراد حقیقی و حقوقی که به دلایل مختلف آن‌چنان‌که باید دیده و خوانده نمی‌شوند، را به گوش تعداد بیشتری از افراد می‌رساند. از طرف دیگر پادکست، بستر مناسبی برای صداپیشگان و استودیوهای حرفه‌ای جهت درآمدزایی به شمار می‌رود. تمام این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا پادکست را به پادشاه محتواهای صوتی تبدیل کنند.
podcast
نحوه تولید پادکست
پادکست‌ها اغلب به‌صورت یک محتوای حرفه‌ای استودیویی شناخته می‌شوند. بااین‌حال، پادکست را می‌توان در استودیوهای خانگی و یا حتی با استفاده از گوشی‌های موبایل نیز ضبط کرد. در حالت کلی کیفیت ضبط به نوع محتوا و هدف آن بستگی دارد. پس از ضبط پادکست، فایل ضبط‌شده به‌دلخواه در نرم‌افزارهای مخصوص ویرایش ادیت شده و با فرمت موردنیاز، از آن خروجی گرفته می‌شود.
پادکست‌ها بعد از ساخته‌شدن از طریق اینترنت در سایت‌های معتبر تحت عنوان سرویس میزبانی پادکست آپلود و توزیع می‌شوند. این سرویس به فرد امکان می‌دهد تا فایل‌های دیجیتالی خود مانند اپیزودهای پادکست را بر روی یک سرور ذخیره کند. سپس از سوی این سایت‌های سرویس میزبان، یک لینکی به فردی که پادکست را تولید کرده، اختصاص داده می‌شود تا مخاطبین با استفاده از این لینک بتوانند اشتراک دریافت کنند.
بزرگ‌ترین مزیتی که استفاده از سرویس میزبانی پادکست دارد این است که تولیدکننده پادکست بر محتوای خود مالکیت کامل دارد. این سرویس‌ها تمام قسمت‌های پادکست را در یک مکان ذخیره می‌کنند و به تولید فیدهای RSS خودکار می‌پردازند. این فیدها همه قسمت‌های پادکست را فهرست می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند به‌طور خودکار فید RSS را به فهرست‌های پادکست ارسال کنند، تا شنوندگان بتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

چگونگی دسترسی به آن‌ها

برای یک پادکست موفق، به بهترین میزبان پادکست نیاز هست تا بتواند منابع، ابزار و خدمات لازم را ارائه دهد. گروهی از وب‌سایت‌های میزبان پادکست، رایگان هستند اما ایرادی که دارند این است که امکان کنترل کامل فایل‌های پادکست وجود ندارد. این میزبان‌های رایگان اکثر اوقات فید افراد را نیز کنترل می‌کنند. ازاین‌رو بهتر است برای هر پادکست از میزبان پادکست ایدئال استفاده شود.
پادکست لزوماً محتوای سازمانی نیست و می‌تواند در سایت، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های مختلف و حتی صفحه‌های شخصی بارگذاری شود. مخاطبان این محتوا ابتدا می‌بایست برای دریافت آن به اینترنت متصل شوند تا آن را از طریق سایت‌ها و اپلیکشن‌های مختلف دریافت نمایند و یا به‌صورت آنلاین بشنوند؛ اما در دفعات بعد الزامی برای دسترسی به اینترنت وجود ندارد. بسته به فرمت فایل صوتی نهایی، می‌توان آن را در پخش‌کننده‌های مربوطه شنید. اما تقریباً تمام پادکست‌ها با فرمت‌هایی عرضه می‌شوند که هر پخش‌کننده‌ای آن را پشتیبانی کند.
podcast
یکسری برنامه‌ها یا به‌اصطلاح اپ‌های پادکست طراحی‌شده‌اند که به‌راحتی بر روی سیستم‌عامل‌های مختلف و گوشی‌های هوشمند نصب می‌شوند که به‌وسیله آن‌ها می‌توان به‌راحتی به پادکست‌های موردعلاقه خود دسترسی داشت. کاری که اپ‌های پادکست می‌کنند این است که لیست پادکست‌ها را از سایت‌های مختلف پیدا می‌کنند و در دسترس افراد قرار می‌دهند تا بتوانند طبق سلیقه خود از بین موضوعات مختلف، پادکست موردعلاقه خود را پیدا کنند. بنابراین افراد کافی است پس از نصب این آپ پادکست روی گوشی خود نام پادکست موردنظر خود را جستجو کنند و پس از یافتن آن، اشتراک ایجاد کنند. راه دیگر استفاده از این آپ‌ها، این است که لینک فید مربوط به پادکست موردنظر خود را از سایت‌های ارائه‌دهنده پادکست پیدا کنند و آن را در آپ نصب‌شده بر روی گوشی خود وارد نمایند. معمولاً روش اول سریع‌تر و راحت از روش دوم است؛ اما اگر فردی از طریق روش اول موفق به یافتن پادکست موردنظر خود نشد می‌تواند از روش دوم استفاده نماید.
همه چیز درباره دوبله فیلم و سریال
همه چیز درباره تبلیغات صوتی
محتوای صوتی سخنرانی
موشن گرافیک و کاربردهای آن
همه چیز درباره دوبله فیلم و سریال
پادکست
تولید محتوای صوتی عمومی و تخصصی
صفر تا صد کتاب صوتی و گویا
صداگذاری بازی‌های کامپیوتری
انواع کلیپ تبلیغاتی و نکات طلایی
دکلمه چیست و چگونه دکلماتور شویم؟

انواع سبک‌های پادکست

The Solo Podcast
پادکست انفرادی (The Solo Podcast)
پادکست‌های انفرادی یا به‌اصطلاح One man show به پادکست‌هایی گفته می‌شود که در آن فقط یک نفر به‌عنوان پادکستر (تولیدکننده پادکست) در مورد موضوعی صحبت می‌کند و آن را پوشش می‌دهد. موضوعات مختلفی مثل اخبار، پرسش و پاسخ‌های اجتماعی و فردی، روایت داستان و یا صحبت از سبک زندگی می‌توانند موضوع پادکست انفرادی باشند. این سبک برای ابتدای راه تولید پادکست، مناسب‌ترین سبک شناخته می‌شود و بیشتر افراد نیز برای شروع کارشان این سبک را انتخاب می‌نمایند.
پادکست‌ مصاحبه‌ای (The Interview Podcast)
این سبک پادکست همان‌طور که از نامش پیداست، به‌صورت مصاحبه یا گفت‌وگو بین دو نفر (میزبان و مهمان) است. بدین‌صورت که هر دو نفر در استودیوی ضبط حاضر می‌شوند و حول موضوع از پیش تعیین‌شده برای پادکست صحبت می‌کنند. موفقیت تولید این سبک پادکست، مستلزم مهارت بالای میزبان(پادکستر) در متقاعدسازی، انعطاف‌پذیری و توانایی مدیریت گفت‌وگو است.
پادکست چندمیزبانه یا مشترک (Conversational and Co-hosted Podcast)
این پادکست‌ها دارای چند میزبان هستند و موضوع گفت‌وگوی آن‌ها اغلب در مورد مسائل بحث‌برانگیز و گاهی بسیار چالشی است که قابلیت بیان و به اشتراک‌گذاری نظرات و عقاید مختلف را دارد.
پادکست‌ میزگرد (The Panel Show)
در این پادکست‌ها تعداد میزبان می‌تواند یک یا چند نفر باشد اما تعداد مهمانان، چند نفر است. این سبک مانند دو سبک قبلی کاملاً گفت‌وگومحور است و میزبان یا میزبانان در این برنامه به صحبت با مهمانان در مورد موضوع برنامه می‌پردازند و طرفین، عقاید و نقطه‌نظرت خود را عنوان می‌کنند.
پادکست‌ ترکیبی (Hybrid Podcast)
از کلمه "ترکیبی" می‌توان به نوع محتوای این پادکست‌ها پی برد. در این سبک، بخشی از پادکست به‌صورت مونولوگ و داستانی، بخشی به‌صورت مصاحبه، بخشی به‌صورت مشترک و بخشی به همراه آهنگ اجرا می‌شود.
پادکست‌ پخش مستقیم/زنده (Live Podcast)
گاهی بعضی پادکست‌ها به‌صورت مستقیم اجرا می‌شوند و جهت کسب درآمد برای تولیدکننده، بلیت این پادکست‌ها به فروش می‌رسد. امروزه امکان پخش این نوع پادکست در برخی پلتفرم‌ها فراهم‌شده است.
پادکست تصویری (Video Podcast)
همان‌طور که پادکست‌های صوتی شباهت‌هایی به برنامه‌های رادیویی دارند، پادکست‌های ویدیویی نیز مشابه سریال‌ها هستند و مانند آن‌ها نیز پخش می‌شوند.
پادکست‌ داستانی (Fiction Podcast)
این پادکست‌ها را می‌توان پرتنوع‌ترین انواع پادکست دانست که در ژانرهای مختلف نیز تولید می‌شوند. این سبک به داستان رادیویی شباهت دارد و ممکن است در یک یا چند قسمت آورده شود.
اسلایدکست (Slidecast / Enhance Podcast)
این سبک شباهت زیادی به پادکست تصویری دارد؛ با این تفاوت که در اسلایدکست‌ها، تصویر به‌صورت اسلایدشو پخش می‌شود و گوینده، درمورد موضوعات اسلایدها توضیح می‌دهد.
ویژگی‌­ها، مزایا و معایب پادکست
آنچه واضح است، کارآمد بودن محتواهای صوتی نسبت به سایر محتواهاست که ستاره­ پادکست پرنورترین عضو آسمان محتواهای صوتی است. از ویژگی‌هایی که این ستاره را از سایر ستاره‌ها متمایز می‌کند، می‌توان به انتخابی بودن نوع محتوا اشاره کرد. برخلاف رادیو که مخاطبان نقشی در انتخاب محتوای آن ندارند، در پادکست، مخاطبان تصمیم‌گیرنده‌ نوع محتوا هستند. همچنین این مخاطبان هستند که انتخاب می‌کنند چه زمانی، در چه شرایطی، چند بار، با چه سرعتی، با کدام نوع دسترسی و با چه گوینده‌ای در مورد موضوع مدنظر خود بشنوند. در کنار انتخابی بودن نوع محتوا، مزیت رایگان بودن اغلب پادکست‌ها همان چیزی است که توجه افراد را جلب می‌کند و آن‌ها را پای صحبت‌های گوینده می‌نشاند. پادکست بنا بر صمیمیتی که به‌وسیله‌ انتقال مستقیم محتوا به‌صورت شفاهی با شنونده ایجاد می‌کند، به‌راحتی می‌تواند عمده توجه مخاطب را جلب کند و او را غیرمستقیم به شنیدن ادامه­ مطلب دعوت نماید.
اما پادکست رسانه­‌ای یک‌طرفه است که در آن مخاطب ارتباطی با گوینده ندارد. از طرفی مخاطبان امروز در اقیانوس اطلاعات موجود در صفحات وب سردرگم هستند و ممکن است نتوانند دقیقاً آنچه می‌خواهند را بیابند. اما تولیدکننده‌های پادکست می‌توانند باکمی خلاقیت و ارتباط‌گیری درست و اصولی با مخاطب، شنونده‌های خود را جذب کنند و به هدف خود برسند. متأسفانه در خارج از محیط اینترنت و در فضای حقیقی، پادکست ارتباطی با مخاطبان ندارد. همچنین برای اولین دسترسی به پادکست و دریافت آن، مخاطبان نیاز به اتصال اینترنت دارند و در صورت عدم اتصال، نمی‌توانند فایل را دریافت کنند.
بهترین اپلیکیشن‌ها برای گوش دادن به پادکست
در سال‌های اخیر، پادکست‌ها بیش از هر زمان دیگری محبوب شده‌اند. هزاران، اگر نگوییم میلیون‌ها پادکست در مورد هر موضوعی که بتوان تصور کرد، از کمدی گرفته تا جنایی و اکشن، مصاحبه با افراد مشهور و موارد دیگر وجود دارد. در اینجا به معرفی دو اپلیکیشن بسیار کاربردی و پرطرفدار بنام Podcast Addict و castbox می‌پردازیم که یک برنامه اندرویدی است و به افراد کمک می‌کند تا به‌راحتی به پادکست‌های موردعلاقه‌شان دسترسی داشته باشند.
ویژگی‌های اپلیکیشن Podcast Addict
Podcast Addict نیاز به اینترنت ندارد.
بسیاری از مردم‌دوست دارند درحالی‌که مشغول کار خود هستند به پادکست گوش دهند. چه در حین دویدن صبحگاهی، چه در هنگام خرید در فروشگاه و یا در مترو هنگام رفتن به محل کار. یک پادکست خوب می‌تواند زمان خالی افراد را پر کند به‌طوری‌که آنها متوجه گذر زمان نشوند. Podcast Addict به کسانی که همیشه به دنبال موضوعات جدید هستند، کمک می‌کند پادکست‌های جدید را کشف کنند.
Podcast Addict بسیاری از ویژگی‌های اتوماسیون و سفارشی‌سازی را ارائه می‌دهد.
با استفاده از این برنامه می‌توان قسمت‌های تکراری یا شنیده‌شده را به‌طور خودکار و به‌دلخواه خود پاک کرد و قسمت‌های جدید را دانلود نمود. می‌توان این برنامه را طوری تنظیم کرد که فید هر فرد را در یک ساعت خاص به‌روزرسانی کند یا به‌طور خودکار پادکست‌های جدید را به لیست پخش اضافه کند.
دارای کنترل‌های صوتی و جلوه‌های ویژه برای پخش پادکست‌ها است.
این برنامه امکان تنظیم تایمر روشن و خاموش برنامه را به کاربر می‌دهد. علاوه بر تایمر، می‌توان از Podcast Addict خواست که در پایان یک قسمت از پادکست متوقف شود. در مورد جلوه‌های صوتی، می‌توان برنامه را طوری تنظیم کرد که صدا را برای نمایش‌های خاص تقویت کند یا حتی با سرعت بیشتری پخش کند.
افراد می‌توانند از تمام پادکست‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنند.
کاربر می‌تواند هر کاری که در حساب خود انجام می‌دهد را در Google Drive ذخیره کند و از آن نسخه پشتیبان تهیه نماید. بنابراین اگر کاربر گوشی خود را عوض کرد، یا به سرقت رفت یا به هر نحوی کار نکرد، همچنان می‌تواند تمام اطلاعات خود را بازیابی کند.
ویژگی‌های اپلیکیشن castbox
Castbox یکی دیگر از برنامه‌های کاربردی برای توزیع پادکست است. نزدیک به دو میلیون پادکست با صد میلیون قسمت در این اپلیکیشن وجود دارد. Castbox نه‌تنها یک برنامه پخش پادکست است بلکه یک اجتماع واقعی از شنوندگان است که می‌توانند در خصوص پادکست‌های مختلف موجود در این اپ نظر بدهند و با یکدیگر تعامل داشته باشند و حتی پادکست‌های خود را مستقیماً از برنامه ضبط کنند. نسخه رایگان این برنامه اشتراک استفاده از پادکست را تا 100 عدد محدود کرده است اما دارای پلتفرم عضویت پولی نیز هست و از طریق آن می‌توان به‌صورت نامحدود از پادکست‌ها استفاده کرد.
Castbox از تمامی پادکست‌های موجود در نرم‌افزار رونوشت تهیه می‌کند تا کاربران بتوانند با جستجو برای عبارت‌های خاص یا موضوع‌های درون پادکست، راحت‌تر تصمیم بگیرند که قصد دارند چه چیزی را دریافت کنند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اپلیکیشن امکان کنترل پخش پادکست، مکث، رد کردن، یا باز آغاز اپیزودها از داخل نرم‌افزار برای کاربران هست. از ویژگی‌های مهم اپلیکیشن Castbox این است که از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند، بنابراین کاربران ایرانی به‌راحتی می‌توانند آن را در گوشی هوشمند خود نصب و استفاده نمایند.
hand
تبلیغ پادکست و جذب مخاطب
طبیعی است که هر محصولی باهدف دیده شدن و ارائه خدمت و کسب درآمد نیاز به تبلیغ داشته باشد. پادکست نیز از این قاعده مستثنا نیست و در ابتدای کار برای جذب مخاطب نیاز به مخاطب خواهد داشت. به این منظور، ابتدا افراد باید نوع محتوای خود را شناسایی کنند و مخاطبان احتمالی را مدنظر بگیرند. بهترین راه برای تبلیغ، داشتن وب‌سایتی است که افراد مختلف در آن بتوانند خدمات محتواهای پادکست‌ها را بنویسند و آن را به‌طور اجمالی به مخاطب معرفی کنند. سپس بتوانند مخاطب را پای ادامه­ مطلب بنشانند تا او محتوای تولیدی را تا انتها بشنود. این روال تا جایی باید پیش رود که مخاطب، سایت یا هر پلتفرمی که در آن محتوا انتشار می‌یابد را منبع خود جهت دریافت پادکست‌های موردنیاز خود بداند. شما نیز می‌توانید با ایجاد جذابیت‌های بصری بیشتر مثل عکس و فیلم‌های مرتبط با موضوع در صفحه­ خود، هم اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطب بگذارید و هم او را به شنیدن پادکست تولیدشده ترغیب کنید.
podcast
پادکست از محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین نوع محتوا است که پتانسیل بسیار بالایی برای پیشرفت دارد. به‌شرط آن‌که تولیدکننده‌ پادکست تمام مهارت خود را در جهت تولید پادکست مفید بابیان گرم و صمیمی و کشف نیازهای مخاطب به کار گیرد تا بتواند به‌طور مداوم شنونده‌های خود را افزایش دهد. شبکه مترجمین اشراق با درک نیازهای تولیدکنندگان محتوا برای تبدیل محتوایشان به پادکست، بستری فراهم کرده است تا این افراد بتوانند با گویندگانی ماهر و کار بلد همکاری کنند. مفتخریم متن محتوای شما را با صدا و خوانشی حرفه‌ای به پادکستی صمیمی و جذاب تبدیل کنیم تا در راستای پیشرفت شما، در کنارتان قدم برداریم.


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم