Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ پژوهش

تبدیل پایان نامه به کتاب


      تعریف پایان نامه و مراحل انجام آن
      کلیات تبدیل پایان نامه به کتاب
      سوالات متداول

تعریف پایان نامه و مراحل انجام آن

پایان نامه نوعی گزارش یا تحقیق دانشگاهی است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی در آخرین مرحله از دوران تحصیلات خود در رابطه با موضوع خاص مرتبط با گرایش خود به نگارش آن می‌پردازند. پایان نامه حاوی اطلاعات مفید، ایده‌های نوین و پژوهش علمی در یک زمینه تخصصی می‌باشد که می‌تواند زمینه مطالعات بعدی را در آن حوزه فراهم کند و یا بر اساس نتایج پژوهشی به دست آمده راه حلی برای مسئله‌ای حل نشده ارائه دهد. دانشجو زمان زیادی را برای نگارش پایان نامه صرف می‌کند، چرا که انجام آن نیازمند تحقیقات، آزمایشات و در نتیجه تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده می‌باشد. این گزارش یا تحقیق علمی که توسط دانش آموختگان ارائه می‌شود مراحلی را طی می‌کند تا به صورت یک پایان نامه در آید و سپس قابلیت ارائه به اساتید و هیئت داوران پیدا کند و دانشجو بتواند از آزمایشات و تحقیقاتی که در خصوص موضوعی انجام داده است، دفاع کرده و مدرک پایان تحصیلات خود را دریافت نماید. هر دانش آموخته‌ای قبل از اینکه اقدام به نگارش پایان نامه کند نیاز است که امور مقدماتی از جمله انتخاب موضوع، استاد راهنما و مشاور و تکمیل و تصویب پروپوزال زیر نظر اساتید انجام دهد. سپس می‌تواند تحقیقات و کارهای پژوهشی خود را شروع کرده و نسبت به نگارش آن‌ها اقدام کند. نوشته‌ها مراحل زیر را طی می‌کنند تا در قالب یک پایان نامه قابل ارائه باشد.
نگارش پایان نامه
پس از انتخاب موضوع مورد بررسی و انتخاب عنوان و سپس انجام تحقیقات، آزمایشات و نتیجه گیری‌ها، نوبت به نگارش پایان نامه می‌رسد. همه دانشگاه‌ها استانداردها و قالب بندی مخصوص خود را برای نگارش پایان نامه دارند و در نگارش نیاز است که از ساختار کلی ارائه شده توسط دانشگاه تبعیت شود و بر اساس آن تایپ و تنظیم گردد. پایان نامه‌ها دارای ساختار کلی و فرمت خاصی هستند. ساختار کلی پایان نامه به ترتیب شامل صفحه عنوان، پیشگفتار، چکیده، فهرست مطالب، نمودارها، جداول، اشکال یا نمودار، فصل اول (مقدمه)، فصل دوم (مروری بر پیشینه تحقیق)، فصل سوم (روش تحقیق)، فصل چهارم (یافته‌های پژوهش)، فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات)، مطالب پایانی (منابع و مراجع، ضمیمه‌ها و پیوست‌ها) و صفحه آخر (ترجمه عنوان و چکیده به انگلیسی) می‌باشد.
ترجمه پایان نامه
پایان نامه‌ها در کشور ما به زبان رسمی فارسی نوشته می‌شوند و برای اینکه در سایت‌ها و ژورنال‌های معتبر قرار بگیرند نیاز است که بعضی از بخش‌های پایان نامه همچون عنوان، چکیده و در برخی موارد مقدمه به زبان انگلیسی ترجمه شود تا در اختیار مخاطبان هدف قرار بگیرد و در ژورنالها منتشر شود. چه بهتر که ترجمه تخصصی پایان نامه توسط مترجمین حرفه‌ای در حیطه تخصصی موضوع پایان نامه انجام گیرد تا مفهوم به درستی ارائه گردد.
بیشتر بخوانید:
    مرکز ترجمه تخصصی پایان نامه‌های دانشجویی
ویرایش پایان نامه
ویراستاری تخصصی پایان نامه پس از نگارش آن یک امر ضروری می‌باشد تا از لحاظ نگارشی، محتوایی و زبانی ویرایش شده و تمام ایرادات املایی و نگارشی آن اصلاح شود و بدون نقص و ایراد برای هیئت داوران ارسال گردد. بنابراین یک پایان نامه برای اینکه بتواند نظر اساتید راهنما، مشاور و داوران را جلب کند بایستی تمام ویژگی‌های یک پایان نامه خوب را داشته باشد و به صورت اصولی و حرفه‌ای نوشته شده باشد. طی ویرایش پایان نامه، فرمت بندی و صفحه آرائی کلی پایان نامه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و تمام ایرادات آن برطرف می‌شود.
بیشتر بخوانید:
    سفارش فوری ویرایش و فرمت بندی پایان نامه
تبدیل پایان نامه به کتاب و اهمیت آن
پایان نامه به طور کلی در قالب یک کتاب نگارش می‌شود اما با آن متفاوت می‌باشد؛ تفاوت اصلی در نکته تمرکز و هدف آنها است. پایان نامه بطور مفصل به بیان مسئله و فرضیه‌ها در مورد یک موضوع خاص می‌پردازد و سپس با ارائه توضیحاتی در خصوص اهداف و ضرورت انجام پژوهش، روش‌های انجام تحقیق، آزمایشات، یافته‌ها و نتایج حاصل شده را بیان می‌کند. در نهایت، نتایج بدست آمده با یافته‌های تحقیقات مشابه مقایسه شده و نتیجه گیری نهایی پژوهش انجام می‌شود. اما نحوه نگارش کتاب متفاوت بوده و بدون فرضیه و مسائل مبهم و حل نشده ارائه می‌گردد و تنها به توضیحات دقیق و قطعی بسنده می‌کند. پایان نامه‌هایی که توسط دانش آموختگان نگاشته می‌شوند پس از گذر از مرحله دفاع و تایید هیئت اساتید و داوران، عموما در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها بایگانی شده و محتوای آنها غیرقابل دسترس برای سایرین می‌باشد. در این راستا، تبدیل پایان نامه به کتاب و چاپ و تکثیر آن در تیراژهای بالا و در کنار آن ترجمه تخصصی پایان نامه و کتاب می‌تواند تحقیقات و پایان نامه‌های دانشجویی را در دسترس عموم قرار دهد و ضمن افزایش اعتبار پایان نامه فرصت ورود به مجامع علمی بین المللی را نیز فراهم آورد.
پایان نامه‌ها معمولا حاوی پژوهش‌ها و نتایج علمی به روز و مطابق با آخرین تغییرات و دستاوردهای روز دنیا هستند اما متاسفانه محتوای آنها از دسترس بسیاری از افراد دور می‌ماند مگر اینکه تبدیل به کتاب گردند یا اینکه مقاله‌های علمی از آن استخراج و انتشار یابد. از این رو، فرمت بندی و تبدیل پایان نامه به کتاب در کنار اینکه می‌تواند مبنای مطالعات علمی سایر محققین گردد بلکه دارای مزایای فردی و امتیازات ویژه نیز می‌باشد. در ادامه به مهم‌ترین مزیت‌های تبدیل پایان نامه به کتاب اشاره می‌کنیم:
    کسب امتیاز در مصاحبه دکترا و استخدام و ترفیع شغلی
    ورود به انجمن نخبگان و توسعه نگرش علمی دانش آموخته
    آسانتر بودن چاپ کتاب نسبت به انتشار مقاله
    دسترسی آسانتر علم جویان به دستاوردهای پژوهشی
    کمک به بالا بردن سطح علمی و تحقیقاتی کشور
    تبدیل شدن به منبع اطلاعاتی ارزشمند در حوزه علمی مربوطه
اصول و نکات مهم در تبدیل پایان نامه به کتاب
همانطور که گفته شد تبدیل پایان نامه به کتاب می‌تواند مزیت‌هایی برای شخص دانش آموخته، جامعه علمی کشور و برای سایر محققین و علم جویان داشته باشد و بتواند اطلاعات و نوآوری‌های بدست آمده در حیطه تخصصی خود را با سایرین به اشتراک بگذارد؛ این امر در مورد تمام پایان نامه‌های دانشگاهی صدق نمی‌کند. هر پایان نامه‌ای برای اینکه قابلیت تبدیل شدن به کتاب داشته باشد و مورد استقبال علاقمندان قرار بگیرد علاوه بر کسب نمره عالی در دانشگاه و امتیاز در مجامع و همایش‌های علمی، می‌بایست دارای ویژگی‌های زیر باشد:
موضوع پایان نامه دارای نوآوری بوده و مورد نیاز جامعه باشد.
موضوع پایان نامه مورد توجه محققان در آن حیطه قرار بگیرد.
مطالب پایان نامه قابل استفاده در تدریس باشد.
قابلیت فروش و جذب مخاطب داشته باشد.
تبدیل پایان نامه به کتاب توسط افراد متخصص در این زمینه با صرف کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود. به دلیل اهمیت کیفیت کتاب استخراج شده از پایان نامه، انتخاب بهترین سایت و مرکز فرمت بندی بسیار مهم است. پایان نامه‌ها معمولا در پنج بخش کلی نگارش می‌شوند اما در تبدیل پایان نامه به کتاب بخش‌هایی از آن حذف و یا تغییر داده می‌شود تا طبق اصول فرمت بندی کتاب پیش رفته و قالب و فرمت یک کتاب را بگیرد. فرایند تبدیل پایان نامه به کتاب تاحدودی پیچیده و تخصصی بوده و نیازمند عمل ویراستاری و صفحه آرائی، انتخاب عنوان کتاب، دریافت شابک یا (ISBN) به اسم نویسنده، طراحی جلد، دریافت مجوزهای فیپا، ارشاد و کارت کتاب، چاپ و صحافی و مرحله انتشار می‌باشد. در حالت کلی استخراج کتاب از پایان نامه طبق مراحل زیر انجام می‌پذیرد:
انتخاب عنوان جدید مرتبط و متفاوت از عنوان پایان نامه
حذف بخش اهداف، فرضیه، پیشینه تحقیق و بیان مسئله و استفاده از مطالب ضروری آنها در بخش‌های دیگر
تغییر تیترها و عناوین فصول و تبدیل آنها به عناوین مشابه و حذف شماره گذاری تیترها
حذف برخی از کلمات از متن کتاب همچون پایان نامه، مقاله، تحقیق، استاد راهنما و استاد مشاور
تهیه پیش گفتار برای صفحه اول کتاب و ذکر نام استاد راهنما و اشاره به استخراج کتاب از پایان نامه در آن
آوردن پایان نامه به عنوان منبع در فهرست منابع آخر کتاب و استناد به پایان نامه در برخی صفحات
تبدیل هر بخش کتاب به دو فصل و رعایت تناسب حجم فصل‌ها با یکدیگر
قیدکردن عبارت "همه حقوق برای دانشگاه مربوطه محفوظ است" در شناسنامه کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب و عوامل موثر بر تعیین نرخ آن
تبدیل پایان نامه به کتاب بسیار مقرون به صرفه تر از استخراج مقاله از پایان نامه است. مقوله قیمت همیشه برای دانشجویان مهم بوده و اغلب می‌خواهند قبل از سفارش تبدیل پایان نامه به کتاب، از هزینه آن مطلع شوند. قیمت گذاری و تعیین نرخ استخراج کتاب از پایان نامه با چندین عامل متعدد معین می‌شود که برخی توسط خود مشتری مطابق با نیاز و بودجه مورد نظر وی انتخاب می‌شود و برخی نیز به ویژگی‌های کلی پایان نامه بستگی دارد. در ادامه به فاکتورهای موثر در تعیین قیمت تبدیل پایان نامه به کتاب می‌پردازیم.
languages
زبان
یکی از موارد مهم در تعیین قیمت استخراج کتاب از پایان نامه، زبان آن می‌باشد. برخی ممکن است پایان نامه خود را به زبان‌های دیگر بنویسند و قصد تبدیل آن به کتاب را داشته باشد. از آنجایی که فارسی، زبان رایج کشور ما بوده و تعداد متخصصین فعال فارسی زبان در این حوزه نیز بیشتر است، هزینه کمتری نسبت به سایر زبان‌ها دارد. در صورتی که زبان پایان نامه یکی از زبان‌های غیرمرسوم باشد به طوری که تعداد افراد متخصص آشنا با آن زبان کم باشد قیمت آن افزایش خواهد یافت.
تعداد کلمات پایان نامه
از اصلی‌ترین پارامترهای تعیین هزینه استخراج کتاب از پایان نامه، تعداد کلمات پایان نامه است. بسته به حجم پروژه، ویراستار متخصص مربوطه برای آن وقت می‌گذارد. هرچه حجم محتوای آن بیشتر باشد ویراستار زمان زیادی را وقف آن می‌کند و در نتیجه هزینه انجام پروژه نیز بیشتر می‌شود.
زمان تحویل پروژه
مشتری بسته به زمانبندی و برنامه ریزی خود تعیین می‌کند که چه زمانی کتاب استخراج شده از پایان نامه خود را دریافت نماید. سفارش تبدیل پایان نامه به کتاب بر اساس زمانبندی انجام آن به سه روش عادی، فشرده و فشرده پلاس انجام می‌گیرد. بدیهی است هرچه بازه زمانی تحویل پروژه فشرده باشد و مشتری خواستار دریافت آن در زمان کوتاه تری باشد، هزینه پرداختی نیز بیشتر خواهد شد.
زمانبندی عادی
در صورتی که برای دریافت سفارش خود عجله‌ای نداشته باشید می‌توانید از ثبت سفارش با زمانبندی عادی استفاده کنید. با انتخاب زمانبندی عادی و وارد کردن تمام اطلاعات فایل خود می‌توانید به اختیار خود کیفیت پروژه را طلایی یا طلایی پلاس درج نمایید. هزینه استخراج کتاب از پایان نامه با کیفیت طلایی پلاس کمی بیشتر از طلایی می‌باشد، زیرا در حالت طلایی پلاس بازخوانی متون نیز انجام می‌گیرد و کیفیت کار بالاتر می‌رود.
زمانبندی فشرده
مواقعی که درخواست تبدیل پایان نامه به کتاب فوری باشد و بخواهید آن را در زمان کم تری دریافت نمایید استفاده از زمانبندی فشرده راهکار مناسبی خواهد بود. زمانی که برای مصاحبه دکترا دعوت شده اید و برای کسب امتیاز بیشتر نیاز فوری به کتاب خود دارید، پروژه شما در کمترین زمان و به صورت فوری انجام می‌شود. در این مورد نیز امکان استخراج کتاب با کیفیت طلایی یا طلایی پلاس انجام می‌پذیرد و پس از طی مراحل بازرسی کنترل کیفی در اختیار شما قرار می‌گیرد.
زمانبندی فشرده پلاس
در مواردی که شما زمان بسیار کمی برای تحویل کتاب استخراج شده از پایان نامه خود به یک مصاحبه شغلی یا موقعیت‌های دیگر دارید با استفاده از زمانبندی فشرده پلاس می‌توانید فایل خود را ثبت نمایید. با انتخاب زمانبندی فشرده پلاس، فایل شما به سرعت بررسی شده و آن را خیلی فوری دریافت می‌کنید. کیفیت کار (طلایی یا طلایی پلاس) توسط شما انتخاب می‌شود و بر حسب کیفیت انتخابی قیمت پروژه تغییر می‌کند.
quality
کیفیت درخواستی
از آنجایی که کتاب استخراج شده از پایان نامه دارای محتوای علمی نوین و دستاوردهای نو می‌باشد، کیفیت انجام آن از اهمیت بسزائی در استقبال سایرین و افزایش فروش دارد. در این راستا، تبدیل پایان نامه به کتاب فقط در دو سطح کیفی طلایی و طلایی پلاس و با بهترین کیفیت ارائه می‌شود و مشتری بنا به سلیقه و بودجه خود می‌تواند یکی از آنها را انتخاب نماید. سطح کیفی طلایی پلاس بالاتر از طلایی بوده و انجام آن نیازمند دقت و تمرکز بالایی می‌باشد و پس از اتمام، بازخوانی متون نیز انجام می‌گیرد و به همین دلیل زمان بیشتری نیز برای انجام آن لازم است. در صورتی که مشتری خواهان کتابی کاملا بی نقص و ایراد باشد، کیفیت طلایی پلاس را برگزیده و هزینه بیشتری را نیز بابت آن پرداخت می‌نماید. پس از اتمام استخراج کتاب در هر دو مورد کیفیت طلایی و طلایی پلاس، پروژه توسط باررس و کارشناس کیفی کنترل می‌شود و در صورت تایید، گارانتی کیفیت به همراه فایل پروژه به مشتری تحویل داده می‌شود.
تخصص و پیچیدگی متن
یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب، میزان پیچیدگی متون آن می‌باشد. هرچقدر محتوای پایان نامه دارای شعر، فرمول و معادله باشد، زمان و دقت لازم برای نگارش کتاب افزایش می‌یابد و بر قیمت آن نیز تاثیرگذار خواهد بود.
خدمات درخواستی مشتری
ممکن است برخی از دانشجویان علاوه بر استخراج کتاب از پایان نامه، خواستار صفحه آرائی کتاب و طراحی جلد برای آن نیز باشند. در صفحه آرائی، فرمت و قالب کتاب تنظیم می‌شود و جلد کتاب نیز توسط طراح و با دقت و ظرافت بیشتر و مرتبط با محتوای کتاب طراحی می‌شود. مشتری می‌تواند این خدمات را به سفارش خود اضافه کند و هزینه مجزایی را برای آنها پرداخت نماید.
تعداد منابع پایان نامه
معمولا در نگارش پایان نامه‌ها از تعداد بیشتری از منابع استفاده می‌شود و در متن پایان نامه به آنها ارجاع داده می‌شود. این امر در قیمت تبدیل پایان نامه به کتاب تاثیرگذار بوده و هرچه تعداد مراجع بیشتر باشد هزینه افزایش می‌یابد.
با توجه به اینکه حجم پایان نامه‌ها معمولا زیاد بوده و تعداد کلمات بالایی دارند و همچنین تبدیل پایان نامه به کتاب مستلزم داشتن کیفیت طلایی و طلایی پلاس می‌باشد طبیعتا هزینه‌ای که برای پروژه پرداخت می‌شود تا حدودی بالا خواهد بود و ممکن است دانشجویان قادر به پرداخت کل هزینه در یک زمان نباشند. به همین دلیل توسط سایت‌های معتبر در این زمینه، امکان پرداخت اقساطی هزینه فراهم شده است تا دانشجویان با خیال راحت و بدون دغدغه مالی بتوانند پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کرده و به اهداف شغلی و تحصیلی خود برسند. امروزه مراکز بسیاری در امر استخراج کتاب از پایان نامه فعالیت می‌کنند و هزینه مربوط به آن را به صورت اقساطی دریافت می‌کنند. این مراکز به منظور جلب رضایت دانشجویان و تشویق آنان به انتشار پژوهش‌ها و دستاوردهای پایان نامه و در نتیجه رسیدن به موفقیت‌های شغلی و تحصیلی بعدی، امکان پرداخت قسطی هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب فراهم کرده اند. در صورت تمایل مشتری به پرداخت قسطی، هزینه توسط تیم پشتیبانی به چند قسمت و در بازه‌های زمانی متفاوت تقسیم بندی می‌شود و مشتری به صورت اقساطی هزینه را پرداخت می‌کند. از این رو، ضمن اینکه استخراج کتاب از پایان نامه با کیفیت بالا انجام می‌شود، تعرفه مناسب تری نیز برای ارائه خدمات ارائه می‌شود.

کلیات تبدیل پایان نامه به کتاب

هفت خوان تبدیل پایان نامه به کتاب
خوان یک (آماده سازی و تحویل فایل ورد کتاب):
با توجه به اینکه پایان نامه تایپ شده است، معمولا این مرحله با مشکل خاصی همراه نیست، به جز در مواردی که حجم پایان نامه بسیار کم است که در این موارد معمولا نویسنده با کمک گرفتن از ناشر یا… با راهکارهایی اقدام به افزایش تعداد صفحات کتاب، تا رسیدن به حداقلهای استاندارد می‌کند .
خوان دو (صفحه آرایی):
به طور کلی به هنر انتخاب درست و متناسب فونت، اندازه کلمات، فاصله خطها از همدیگر و از حاشیه‌ها، جاگذاری درست و اصولی اشکال، تصاویر و نمودارها و …”صفحه آرایی” گفته می‌شود، که می‌تواند در تاثیرگذاری کتاب، بسیار کاربردی باشد.
خوان سوم (دریافت شابک به اسم نویسنده):
شماره استاندارد بین المللی کتاب که به اختصار “شابک” گفته می‌شود از سال ۱۳۷۲ ( البته حدودا ۲۷سال پس از راه اندازی این استاندارد در دنیا) در کشور ما به کار گرفته شده است و “موسسه خانه کتاب” نمایندگی این نظام را بر عهده گرفت. در حال حاضر شابک یا (ISBN) یک کد ۱۳ رقمی است که در قسمت شناسنامه و فیپای کتاب و پشت جلد کتاب به صورت بارکد نوشته می‌شود و کاربردهای متفاوتی دارد، مثلا داشتن شابک برای شاسنامه دار شدن کتاب و اخذ فیپا(که در خوان پنجم توضیح خواهیم داد) ضروری است و وقتی اطلاعات فیپا و شابک قانونی بر روی کتاب درج شده باشد، همه حقوق مادی و معنوی کتاب برای همیشه برای نویسنده حفظ خواهد شد. به عبارت دیگر شابک و فیپا، دقیقا نقش سند مالکیت را برای یک ملک بازی می‌کنند.
خوان چهارم (طراحی جلد) :
طراحی جلد برای دوستانی که جدا از گرفتن نمره یا امتیاز آزمون مصاحبه دکتری، علاقمند به عرضه کتاب خود در بازار فروش فیزیکی کتاب می‌باشند، یکی از مهمترین مراحل فرایند چاپ کتاب است که قطعا در عرضه موفق اقتصادی کتاب، نقش کلیدی خواهد داشت.
خوان پنجم (دریافت مجوز فیپا و مجوز ارشاد):
فیپا مخفف «فهرست نویسی پیش از انتشار» است که اصطلاحا به تهیه اطلاعات‌ کتاب شناختی‌ شامل جزئیات‌ مربوط‌ به‌ یک‌ اثر مثل‌ نویسنده‌، عنوان‌، ناشر، تعداد جلدها، پیوستها، بها، تصویرپرداز و… لازم‌ برای‌ شناسایی‌ و بازیابی‌ یک‌ کتاب‌ بر مبنای‌ ضوابط‌ و استانداردهای‌ بین‌المللی قبل از چاپ گفته می‌شود‌ که در مهر ۱۳۷۷ “کتابخانه ملی”‌ با همکاری‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ اجرای‌ این طرح‌ را به‌ طور رسمی‌ در ایران آغاز کرده است و در حال حاضر هم اداره کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی مسئول مستقیم صدور فیپا به درخواست ناشران و صرفا به صورت الکترونیک در کشور می‌باشد.
خوان ششم (چاپ و صحافی):
این مرحله هم دقیقا مانند مرحله چهارم (طراحی جلد)، برای دوستانی که قصد عرضه کتاب خود در بازار فروش را دارند کاملا مهم و حیاتی است، زیرا بسیاری از کتابهای خوب و پر محتوا، صرفا به دلیل نداشتن کیفیت بالای چاپ و صحافی از گردونه رقابت فروش حذف شده اند.
خوان هفتم (عرضه کتاب):
اگرچه اغلب متقاضیان تبدیل پایان نامه به کتاب را دوستانی تشکیل می‌دهند که بیشتر در پی گرفتن نمره یا امتیاز آزمون مصاحبه دکتری هستند! ولی به هیچ وجه نباید از خوان آخر که همان عرضه خوب و حرفهای کتاب است، غفلت کرد!
کمااینکه خیلی از متقاضیان تبدیل پایان نامه به کتاب، با مراجعه به ناشران با سابقه و قوی، نه تنها در مدت زمانی کوتاه توانستهاند کتابی خوب و استاندارد تحویل بگیرند، بلکه با عرضه آن کتاب در سیستم فروش (فیزیکی یا الکترونیکی) همان ناشر، پس از مدتی توانستهاند کسب درآمد نیز بکنند!
مزایای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب
گرفتن ۴ امتیاز پژوهشی در مصاحبه آزمون دکتری
گرفتن ۲ نمره باقی‌مانده پایان نامه ( ویژه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی)
اخذ امتیازهای لازم برای استخدام و ارتقای شغلی
ثبت نام نویسنده در کتابخانه ملی
ورود به انجمن نخبگان
کمک به بالا بردن سطح علمی کشور با به جریان انداختن ذخایر علمی
افزایش احتمال بالا رفتن حقوق و مزایا

چند ریزه کاری مهم در چاپ کتاب از مقاله!

به هیچ وجه عنوان کتاب را عینا شبیه به عنوان پایان نامه تعیین نکنید.
همه جملههایی که به “رساله” یا “پایان نامه” ختم می‌شوند باید به کلمه “کتاب” تغییر یابند.
همه سر فصلهای اصلی و حتی فرعی باید به شکلی تغییر یابند که آن را از یک پایان نامه متمایز کنند.
حرفهای تر این است که در ابتدا و در بخش پیش گفتار نوشته شود، این کتاب بر گرفته از پایان نامه است.
بهتر این است که در فهرست منابع آخر کتاب، پایان نامه خود را هم اضافه کنید و در برخی از صفحات کتاب به پایان نامه خودتان هم استناد کنید.
بسیار جذاب خواهد بود که برخی اطلاعات و دستاوردهای مربوط به موضوع پایان نامه به آن اضافه شوند، با این کار هم کتاب را بروز کرده اید و هم از مشابه شدن کامل کتاب با پایان نامه جلوگیری کرده اید.

سوالات متداول

1- آیا باید همه فصول پایان نامه در کتاب هم چاپ شود؟
همانطور که می‌دانید معمولا در پایان‌نامه مطالب در ۵ فصل مجزا و به شرح ذیل ارائه می‌شوند:فصل اول: کلیات پژوهشفصل دوم: مبانی نظری و پیشینه‌های پژوهشفصل سوم: روش‌شناسی پژوهشفصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعاتفصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیریبه این مهم دقت داشته باشید که در تبدیل پایان‌نامه به کتاب، به هیچ وجه الزامی به آوردن همه‌ی فصول پایان‌نامه نیست. به طور معمول در کتاب برگرفته شده از پایان‌نامه مبانی نظری و ادبیات تحقیق که شامل تعاریف، اهداف و انواع موضوع مورد نظر است ارائه می‌شود و در بعضی از موارد بخش بحث و نتیجه‌گیری که شامل پیشنهادهای تحقیق است هم  بیان می‌گردد. به طور کلی در متن کتابی که از پایان نامه استخراج می‌شود، ضرورتی به آوردن فرضیه، سوالات پژوهش، بیان مساله و مواردی از این دست نیست.
2- اگر بخواهم تیراژ بالا چاپ کنم باید چه اقدامی انجام دهم؟
ممکن است شما با انگیزههای مختلفی قصد چاپ کتاب خودتان با تیراژ نسبتا بالا را داشته باشید، مثلا برای عرضه در بازار فروش فیزیکی کتاب، مثل کتابفروشیها با هدف کسب درآمد و ... یا با هدف اهدا به کتابخانههای عمومی و یا حتی هدیه به افرادی که با شما در ارتباط کاری هستند به منظور ایجاد پرسنال برندینگ بهتر!همانطور که مستحضر هستید،  پایان‌نامه شما به صورت تک نسخه‌ای در کتابخانه دانشگاه و سازمان‌هایی مانند ایران داک و کتابخانه ملی موجود خواهد بود، اگر قصد دارید مطالب خود را علاوه بر این چند نسخه محدود، در تیراژ بیشتر منتشر و چاپ کنید، بهتر آن است که از مطالب مفیدی در تنظیم آن استفاده کنید. گاهی ممکن است لازم باشد جداول تکمیلی، استانداردهای و مطالب بیشتری به آن بیافزاید. در این‌جا شاید لازم باشد از اساتید و متخصصانی که در حوزه موضوعی شما صاحب نام و خبره هستند، درخواست کنید مطالب شما را یک بار مرور کنند و در صورت نیاز نکاتی برای بالا بردن ارزش علمی کتاب به شما پیشنهاد دهند.در صورت تمایل به چاپ کتابتان با تیراژ بالا، ساده‌ترین راه این است که ناشری را پیدا کنید که علاوه بر گرفتن تمامی مجوزهای لازم برای چاپ کتاب شما، امکان تکثیر کتاب شما به تیراژ دلخواهتان با قیمت مناسب را هم داشته باشد.این نکته مهم را در نظر داشته باشید که متاسفانه برخی از ناشران غیر حرفه ای، با سو استفاده از عدم آشنایی متقاضیان چاپ کتاب با هزینههای واقعی، مبلغی بسیار بالاتر از عدد واقعی را از آنها مطالبه می‌کنند.برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، توصیه ما این است که کار را به کاردان بسپارید، تا وقتی که ناشرانی با هزاران عنوان کتاب چاپ شده وجود دارند، سپردن کار به ناشرانی که کمتر از تعداد انگشتان دست کتاب چاپ کرده اند، کمی غیر معقول به نظر می‌رسد.
3- آیا مولف در صفحه آرایی و  طراحی جلد هم، نقشی دارد ؟
معمولا ناشران حرفهای در زمینه صفحه آرایی و طراحی جلد خوب عمل می‌کنند ولی با توجه به اینکه برای جلب نظر مخاطبان، جلد کتاب و نحوه صفحه‌آرایی کتاب بسیار اهمیت دارد و با توجه به اینکه در تهیه کتاب از پایان‌نامه، نویسندهی پایان‌نامه اشراف کاملی بر جزییات کتاب خود دارد، بهتر است با توجه به موضوع، تصویر مناسب برای طرح روی جلد از سوی خود نویسنده به طراح جلد توصیه شود. همچنین در صفحه‌آرایی با توجه به اشکال، تصاویر و نمودارهای ارائه شده در متن کتاب، بهتر آنست که قطع مناسب از سوی مولف به ناشر پیشنهاد داده شود. بسیاری از کتاب‌ها در قطع وزیری و رقعی انتشار می‌یابند در صورتی که نیاز است تصویری به صورت واضح‌تر و بزرگتر ارائه شود، مناسب است که نویسنده این موضوع را به اطلاع ناشر، لیتوگراف و صفحه آرا برساند.
4- چه ناشری برای چاپ کتاب من مناسب است؟
پس از تصمیم به چاپ کتاب از پایان نامه، یکی از مهمترین سوالات متقاضیان، یافتن ناشر قابل اطمینان و با تجربهای است که بتواند در کوتاه‌ترین زمان و با معقول‌ترین هزینه، کتاب را چاپ و عرضه کند. متاسفانه در این میان سودجویانی هستند که با بیان ادعاهای واهی بسیاری از متقاضیان چاپ کتاب را با مشکلات عدیدهای مواجه می‌کنند! توصیه ما این است که در انتخاب ناشر بسیار با دقت عمل کنید و حتماً، قبل از انعقاد قرارداد از رزومه کاری و سابقه ناشر اطلاعات دقیقی کسب کنید و به هیچ وجه با افرادی که انتشارات ندارند و به عنوان واسطه ( یا به عبارتی همان دلال خودمان! ) فعالیت می‌کنند، همکاری نکنید و حتی حدالمقدور از کار با ناشران تازه کار و کم تجربه اجتناب کنید، زیرا تجربه ثابت کرده است که در بسیاری از موارد بی تجربگی این دسته از ناشران در انجام فرایندهای چاپ کتاب دامنگیر شما هم خواهد شد و مجبور به صرف هزینه و زمان بسیار بیشتری خواهید شد. بنابراین با جستجو و تحقیق کامل ناشر با تجربهای را انتخاب کنید که بدون دردسر کتاب چاپ شده شما با بهترین کیفیت را در قفسه کتابخانه تان قراردهد!

 

 

 

دلایل چاپ کتاب از پایان نامه:
۱. امتیاز بالای چاپ کتاب در مصاحبه دکتری
اگر شما هم دانشجو باشید حتماً می‌دانید که این روزها شرط موفقیت در بیشتر آزمون‌ها به خصوص آزمون دکتری تخصصی داشتن یک رزومه قوی و خوب ظاهر شدن در مصاحبه است. البته این شرایط در بیشتر کشورها وجود دارد و شرط پذیرش در دانشگاه‌ها به خصوص در دوره دکتری به نظر اساتید مصاحبه شونده بستگی دارد. بنابراین شما باید هم از دید کمی بتوانید نمره بالایی را در مصاحبه کسب کنید و هم از دید کیفی بتوانید تأثیر مثبتی بر دیدگاه اساتید مصاحبه شونده برجای بگذارید. در اینجا درباره تأثیر چاپ کتاب در مصاحبه دکتری نکاتی را توضیح خواهیم داد.
تجربه افرادی که در مصاحبه دکتری شرکت کرده‌اند نشان می‌دهد که اگرچه از مجموع ۴۰ امتیاز مصاحبه دکتری تنها ۴ نمره به تألیف یا ترجمه کتاب اختصاص دارد اما در واقع باید به تاثیرات غیرمستقیم آن نیز اشاره کرد. هم اکنون هر مقاله بین ۱ تا ۷ امتیاز در مصاحبه دکتری دارد و کتاب ۴ امتیاز. اما از سوی دیگر بسیاری از اساتید نگارش و چاپ کتاب را سندی می‌دانند مبنی بر اینکه دانشجوی مورد نظر کیفیت بالایی دارند. به خصوص در سال‌های اخیر که چاپ مقالات توسط مؤسسات افزایش یافته است، بسیاری از اساتید مصاحبه کننده می‌دانند که مقالات دانشجویان معمولاً کیفیت بالایی ندارد و اعتماد خود را به مقالات از دست داده‌اند.
از سوی دیگر برخی معتقدند با توجه به اینکه برای چاپ کتاب باید از فیلترهای متعددی عبور کرد، بنابراین دانشجویی که توانسته است کتابی را از پایان نامه ارشد خود چاپ کند یا توانسته است یک کتاب انگلیسی به روز را ترجمه کرده و به چاپ برساند دارای مهارت و استعداد خوبی برای تحصیل در دوره دکتری است. این دیدگاه باعث می‌شود که اساتید مصاحبه کننده در بخش‌هایی که دادن نمرات به تشخیص خودشان بستگی دارد شما را در اولویت قرار دهند. توصیه انتشارات کتاب کتیبه نوین این است که برای روز مصاحبه دکتری حداقل یک کتاب تألیفی و یک کتاب ترجمه شده داشته باشید تا از مزایای بی‌شمار آن استفاده نمایید.
۲. کم هزینه بودن چاپ کتاب نسبت به چاپ مقاله
دانشجویانی که برای مصاحبه دکتری قصد دارند پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنند در نظر داشته باشند که هزینه چاپ کتاب یک سوم هزینه چاپ مقاله در مجلات بین المللی ISI می‌باشد. همچنین شما برای دریافت امتیاز در مصاحبه دکتری نیازی به چاپ کتاب در تیراژهای بالا ندارید و می‌توانید کتاب خود را به تعداد ۱۰ جلد هم چاپ کنید در حالی که داخل کتاب تیراژ ۱۰۰۰ زده می‌شود.
۳. آسان‌تر بودن چاپ کتاب
چاپ کتاب نسبت به چاپ مقاله آسان‌تر و بی دردسرتر است. در چاپ مقاله، امکان اینکه مجله جعلی باشد یا در لیست بلک وزارتین قرار گیرد وجود دارد و از زمان انتخاب مجله تا چاپ مقاله این نگرانی با نویسنده همراه خواهد بود. در صورتی که در چاپ کتاب، بعد از آماده سازی فایل نهایی، تمامی مراحل چاپ (صفحه آرایی، دریافت شابک، فیپا، مجوز چاپ، طراحی روی جلد و چاپ) توسط خود انتشارات انجام می‌گیرد و نویسنده هیچ دغدغه و نگرانی نخواهد داشت. شماره فیپا وشابک … هم قابل پیگیری از کتابخانه ملی و اداره شابک است.
۴. چاپ کتاب در کوتاهترین زمان
تبدیل پایان نامه به کتاب حدوداً ۳۰-۳۵ روز زمان لازم دارد در حالی که اکثر مجلات ISI در این مدت زمان یک ماهه نتیجه داوری مقاله را مشخص می‌نمایند و بعد از پذیرش حداقل دو ماه هم برای چاپ زمان لازم دارند.
۵. ثبت شدن کتاب در کتابخانه ملی
بعد از دریافت شماره شابک یا ISBN و فیپا، مشخصات کامل کتاب شما در کتابخانه ملی ثبت می‌گردد.
جستجوی شابک و فیپا
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به کتاب و چاپ کتاب علاوه بر اینکه باعث پیشرفت علمی کشور و مانع بلااستفاده ماندن ذخایر تحقیقاتی علمی می‌شود، یک فرصت بسیار مناسب برای تقویت رزومه محسوب می‌شود. بسیاری از دانشجویان متقاضی دکتری که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند از امتیازاتی که چاپ کتاب برای آنها در مصاحبه دکتری می‌تواند داشته باشد اطلاعی ندارند و یا غافل هستند. دانشجویان متقاضی شرکت کننده در مقطع دکتری و همچنین اساتید دانشگاه که در حال تبدیل وضعیت به اعضا هیات علمی دانشگاه می‌باشند می‌توانند رزومه خود را با تبدیل مقاله و پایان نامه خود به کتاب تقویت کرده و از امتیازات چاپ کتاب در این زمینه استفاده نمایند. ما این امکان را برای شما فراهم خواهیم کرد تا بتوانید با حداقل هزینه پایان نامه و مقالات خود را به کتاب تبدیل کنید. تبدیل پایان نامه به کتاب شرایط خاصی را نمی‌طلبد و افراد متقاضی می‌توانند با کمی تغییرات در پایان نامه خود که توسط این انتشارات به صورت کاملاً تخصصی انجام می‌شود امکان تبدیل پایان نامه به کتاب را فراهم آورند.
تلاش‌های مستمر در تهیه پایان‌نامه، با دفاع از پایان‌نامه به اتمام نمی‌رسد. پس از جلسه دفاع، دانشجویان که دیگر از استرس جلسه دفاع و نمره رهایی پیدا کرده‌اند، می‌کوشند حاصل پژوهش خود را در قالب مقاله و کتاب عرضه کنند. در تعدادی از دانشگاه‌ها یک پیش‌شرط برای دفاع قرار می‌دهند که مقاله مستخرج از پایان‌نامه باید تا روز دفاع آماده باشد. در تعدادی از دانشگاه‌ها نیز مقاله استخراج شده از پایان‌نامه را به مدت زمانی پس از دفاع موکول می‌کنند. به هر صورت پس از اتمام جلسه دفاع دانش‌آموخته که اینک پژوهشگر و کارشناس موضوع خود به حساب می‌آید، می‌تواند بسیاری از مطالب پایان‌نامه خود را در قالب کتاب عرضه کند.
در جریان نگارش پایان‌نامه بسیار پیش می‌آید که تعدادی از مطالب را باید کنار بگذارید. در نگارش کتاب مستخرج از پایان‌نامه می‌توانید آن مطالب را فارغ از ساختار پایان‌نامه ذکر کنید. اگر شما هم پایان‌نامه خود را به پایان رسانده‌اید اکنون زمان آن رسیده با خود فکر کنید چطور مطالب پایان‌نامه خود را به کتاب تبدیل کنید. مطالب زیر می‌تواند برای شما مفید باشد.
۱.چه بخش‌هایی از پایان‌نامه را در کتاب ذکر کنید.
در پایان‌نامه مرسوم است که مطالب در ۵ فصل ارائه شود. فصل اول شامل کلیات پژوهش، فصل دوم مبانی نظری و پیشینه‌های پژوهش، فصل سوم، روش‌شناسی پژوهش، فصل چهارم تجزیه و تحلیل اطلاعات و فصل پنجم بحث و نتیجه‌گیری است. توجه داشته باشید که در تبدیل پایان‌نامه به کتاب لزومی به آوردن همه فصول پایان‌نامه نیست. به طور معمول در کتاب مستخرج از پایان‌نامه مبانی نظری و ادبیات تحقیق که شامل تعاریف، اهداف و انواع موضوع مورد نظر است ارائه می‌شود. در بعضی از موارد بخش بحث و نتیجه‌گیری که شامل پیشنهادهای تحقیق نیز است، بیان می‌شود. به طور کلی در متن کتاب ضرورتی به آوردن فرضیه، سؤالات پژوهش، بیان مساله و مواردی از این دست نیست. برای اطمینان از کامل بودن مطالب می‌توانید از اساتید راهنما و مشاور در این مورد نظرسنجی کنید.
۲. از متخصصان موضوعی کمک بگیرید.
پایان‌نامه شما به صورت تک نسخه‌ای در کتابخانه دانشگاه و سازمان‌هایی مانند ایرانداک و کتابخانه ملی موجود خواهد بود. اگر فکر می‌کنید مطالب شما علاوه بر این چند نسخه، در تعداد بالا انتشار و چاپ شود، بهتر آن است که از مطالب مفیدی در تنظیم آن استفاده کنید. گاهی ممکن است لازم باشد جداول تکمیلی، استانداردهای بیشتر و مطالب بیشتری به آن بیافزاید. در این‌جا باید از اساتید و متخصصانی که در حوزه موضوعی شما صاحب انتشاراتی هستند، درخواست کنید مطالب شما را یکبار مرور کنند و در صورت نیاز نکاتی برای غنای ارزش علمی کتاب به شما پیشنهاد دهند.
۳. برای کتاب خود نمایه، فهرست منابع تهیه کنید.
در علوم مختلف، استفاده از کلمات، اصطلاحات و اسامی اشخاص و مکان مرسوم است. برای آشنایی مخاطبان خود سعی کنید از مطالب به‌کار رفته در بخش پیوست‌های کتاب نمایه‌نامه تهیه کنید. نمایه‌نامه فهرستی از اصطلاحات و اسامی به‌کار رفته در متن کتاب، همراه با ذکر شماره صفحه و تعداد دفعات به‌کارگیری است. برای نمایه‌سازی می‌توانید به صورت دستی و یا از ابزارهای خودکار نمایه‌سازی استفاده کنید. سرویس نمایه‌یار یکی از ابزارهای کاربردی برای تهیه نمایه است.
همچنین برای کتاب خود همچون پایان‌نامه فهرست منابع تهیه کنید. دقت کنید که لیست منابع پایان‌نامه خود را با مطالب ذکر شده در کتاب تطبیق دهید.
۴. برای صفحه‌آرایی و تصویر جلد کتاب چه مواردی را به کار بگیرید.
برای جلب نظر مخاطبان، تصویرگری و نحوه صفحه‌آرایی کتاب بسیار اهمیت دارد. با توجه به آن‌که در تهیه کتاب از پایان‌نامه، نویسنده پایان‌نامه اشراف کاملی بر موضوع خود دارد. بهتر است با توجه به موضوع، تصویر مناسب برای روی جلد پیشنهاد داده شود. همچینین در صفحه‌آرایی با توجه به اشکال و تصاویر ارائه شده در متن، قطع مناسب را پیشنهاد دهید. بسیاری از کتاب‌ها در قطع وزیری و رقعی انتشار می‌یابند. در صورتی که نیاز است تصویری به صورت واضح‌تر و بزرگتر ارائه شود، مناسب است این موضوع را به اطلاع ناشر، لیتوگراف و صفحه آرا برسانید.
نکته: قابل توجه نویسندگان و دانشجوان گرامی که کلیه مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب توسط انتشارات کتیبه نوین و بدون دخالت نویسنده انجام می‌گیرد و از این بابت دغدغه‌ای برای نویسندگان وجود ندارد و بیان مطالب فوق صرفاً جهت اطلاع رسانی می‌باشد.
خدمات تبدیل پایان نامه به کتاب شامل مراحل زیر می‌باشد:
    مطالعه کامل پایان نامه توسط اساتید برجسته مرتبط با رشته پایان نامه
    مشخص کردن نقاط برجسته پایان نامه و قابل استفاده در کتاب
    ویرایش و تکمیل مطالب جهت تبدیل شدن به کتاب
    آماده‌سازی فایل نهایی کتاب
 نکاتی در مورد تبدیل پایان نامه به کتاب:
    در فایل پایان نامه کلمات پایان نامه، مقاله، تحقیق، پژوهش و … به کلمه کتاب تبدیل می‌شود و عبارات استاد راهنما-استاد مشاور و هر گونه نشانه‌ای از پایان نامه بودن از فایل حذف می‌شود.
    چکیده در فایل کتاب به پیشگفتار تبدیل می‌گردد.
    بخش‌های مربوط به نتیجه گیری ویرایش می‌گردد.
    از آنجا که اطلاعات پایان نامه بیشتر به صورت موردی می‌باشد جهت تبدیل به کتاب شایسته است اطلاعات آن بسط داده شود و جهان‌شمول گردد.
    قطع پایان نامه A4 بوده و بعد از تبدیل به فایل کتاب (معمولاٌ قطع وزیری) چون سایز آن کمتر می‌شود لذا تعداد صفحات اضافه می‌شود به عنوان مثال ۱۰۰ صفحه پایان نامه تقریباً به ۱۳۰ صفحه کتاب تبدیل می‌شود. از آنجا که پایان نامه جنبه علمی دارد لذا سایز پیشنهادی وزیری می‌باشد. البته امکان چاپ به همان صورت A4 (سایز  رحلی) وجود دارد ولی مرسوم نیست.
    معمولاً پایان نامه‌ها دارای فهرست مفصلی در مورد مطالب، عکس‌ها و  همچنین نمودارها و جداول هستند که باید به صورت یک فهرست مناسب برای کتاب و به صورت کلی درآید، فهرست عکس‌ها و نمودارها و جداول می‌بایست حذف گردد.
هزینه‌ها:
در مورد تعیین هزینه چاپ کتاب و هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب چند مورد را باید در نظر داشت:
    تعداد صفحات
    سایز کتاب
    جنس صفحات داخلی
    نوع صحافی
    نوع چاپ
    تعداد رنگ در چاپ
۱. تعداد صفحات: در چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب اصلی‌ترین موضوع تعداد صفحات آن می‌باشد. تعداد صفحات تعیین کننده میزان کاغذ مصرفی و زینک مصرفی است و اگر چاپ دیجیتال باشد تعداد صفحات قیمت را مشخص می‌کند.
۲. سایز کتاب : سایز کتاب دومین تاثیر را در قیمت و هزینه و مقدار کاغذ و زینک مصرفی دارد. در چاپ افست و در سایزهای رقعی و وزیری، تعداد زینکها از تقسیم تعداد صفحات بر عدد ۸ به دست می‌آید و تعداد فرم‌های چاپی از تقسیم تعداد صفحات بر ۱۶ به دست می‌آید. مسلماً هر چه قطع کتاب بزرگتر باشد هزینه اضافه می‌گردد.
۳. جنس صفحات داخلی: بعد از سایز و تعداد صفحات موضوع دیگری که در هزینه چاپ کتاب و هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب تاثیر دارد نوع کاغذ مصرفی می‌باشد که می‌تواند از جنس تحریر  ۷۰ گرم و یا ۸۰ گرم و یا گلاسه‌های مختلف و یا … باشد که با توجه به نوع چاپ و سلیقه نویسندگان متفاوت خواهد بود.
۴ . نوع صحافی با توجه به تعداد صفحات و سایز کتاب از صحافی‌های متفاوتی استفاده می‌شود که معرف‌ترین نوع و پرکاربردترین نوع صحافی‌ها، صحافی شومیز (جلد گلاسه و چسب گرم ) و صحافی جلد سخت ( دوخت فرمهای چاپی و چسب سرد و روکش گالینگور و سلفون دار) می‌باشد که هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند.
۵. نوع چاپ: منظور نوع تکنولوژی که برای چاپ کتاب از آن استفاده می‌شود که انوع مختلفی دارند. که عبارتند از چاپ افست و چاپ دیجیتال که رویه تعیین هزینه در هر کدام متفاوت می‌باشد. اما به طور کلی در افست تعداد زینک و بند تعیین کننده بوده و در چاپ دیجیتال تعداد برگ‌های یک کتاب تعیین کننده هزینه می‌باشد.
۶. هر چه تعداد رنگ‌های استفاده شده در کتاب بیشتر باشد هزینه آن نیز به مراتب افزایش می‌یابد. این موضوع به خصوص در چاپ افست تاثی گذاری بیشتری دارد.
از آنجا که هزینه‌های چاپ کتاب به روز محاسبه می‌گردد جهت کسب اطلاع از هزینه چاپ کتاب (شامل ویرایش، ویراستاری، صفحه آرایی، طراحی جلد، هزینه‌های مربوط به شابک و فیپا، حق نشر، هزینه چاپ) با دفتر انتشارات تماس حاصل فرمایید. لازم به ذکر است در صورتی که متن کتاب شعر، فارسی-انگلیسی یا فرمول داشته یا به زبان دیگری باشد هزینه به تناسب اضافه می‌شود.
نکته ۱: دلیل اختلاف قیمت در انتشارات‌های مختلف
دلیل اصلی اختلاف قیمت‌ها در انتشارات مختلف، روند انجام کار متفاوت می‌باشد. فرآیند تبدیل پایان نامه به کتاب (ویرایش، ویراستاری، صفحه آرایی، طراحی جلد، اخذ شابک، فیپا، مجوز چاپ، چاپ کتاب و اعلام وصول) می‌تواند توسط افراد مبتدی تا حرفه‌ای انجام شود و یا برخی مراحل اصلاً انجام نشود (به عنوان مثال: ویراستاری می‌تواند توسط دکترای ادبیات انجام شود و یا یک فرد عادی، که کیفیت کار شما را رقم می‌زند) در نتیجه انتشارات مختلف قیمت‌های متفاوت را ارائه می‌دهند و دقت نویسنده در این مرحله بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
نکته ۲: انتخاب ناشر
از آنجا که معیار انتخاب ناشر صرفاً هزینه کل نیست لذا منوی راهنمای انتخاب ناشر را حتماً مطالعه فرمایید.

 

معیار‌های تبدیل پایان نامه به کتاب
    پایان­ نامه می­ بایست نمره بالای ۱۸ داشته باشد.
    موضوع پایان­ن امه نو و مورد نیاز منطقه باشد.
    موضوع مورد بررسی قابلیت فروش داشته باشد.
    قابل استفاده در تدریس باشد.
    پایان­ نامه از لحاظ علمی غنی بوده و در جشنواره­‌ها و همایش ­های علمی امتیاز کسب کرده باشد.
مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب
قدم اول انتخاب نام برای کتاب است. وقتی پایان­ نامه برای تبدیل شدن به کتاب انتخاب می‌­شود دیگر باید نامی جدید و متناسب با موضوع کتاب داشته باشد. نباید عینا از عنوان پایان­ نامه برای نام کتاب هم استفاده کنید.
به طور کلی باید هر چیزی که در متن به پایان­ نامه بودن اشاره دارد حذف شود. مثلا در متن پایان­ نامه هر کجا که کلمه پایان­ نامه، مقاله، تحقیق و کلمات اینچنین استفاده شده را به کتاب تبدیل کنید و عبارات استاد راهنما، استاد مشاور و هر نشانه مربوط به پایان­ نامه را حذف کنید.
تیترها و عناوین فصول باید کاملا تغییر کنند و به عبارات مشابه تبدیل شوند.
هر بخش از کتاب باید به جای یک فصل شامل دو فصل شود و شروع هر فصل از یک سوم صفحه باشد. شماره فصل باید با عدد مشخص شود و فصل­‌ها حجم متناسبی داشته باشند.
اصطلاحات و کلماتی که معادل لاتین دارند در پاورقی ذکر شوند.
پاورقی­‌ها، رفرنس­‌ها و پی­نوشت­‌های پایان­ نامه براساس شیوه ­نامه نگارش و ویراش کتاب­ که از سوی معاونت پژوهش ابلاغ شده است تنظیم و تبدیل به شیوه کتاب شود.
وقتی پایان­ نامه به کتاب تبدیل می‌­شود یک منبع دیگر به منابع ذکرشده در انتهای کتاب فعلی اضافه می­ شود که در واقع پایان­ نامه خودتان است.
بخش ­هایی همچون اهداف، فرضیات و بیان مساله مختص پایان­ نامه هستند بنابراین هنگام تبدیل پایان نامه به کتاب لزومی ندارد از آن­‌ها استفاده کنید. اما می‌توانید اطلاعات ضروری این بخش ­ها را در قسمت­‌های دیگر کتاب استفاده کنید. مثلا اهداف را به مقدمه کتاب اضافه کنید.
نوشتن پیشگفتار برای کتاب می­ تواند به بهتر شدن آن کمک کند بنابراین با کمک اساتید خود یک پیشگفتار برای کتاب تهیه کنید.
به این نکته نیز توجه داشته باشید،عنوان و توضیح جداول در بالای آن­ها و عنوان و توضیح اشکال و نمودارها در پایین آن­‌ها قرار می­ گیرند.
تغییرات لازم برای نوشتن کتاب از پایان نامه
بسیار مهم است که در متن پایان­ نامه نیز تغییراتی داشته باشد، مهم­ترین هدف در این مرحله روان­ سازی متن و تبدیل ساختار متن پایان­ نامه به کتاب است.
برخی مواردی که باید در این قسمت رعایت شود :
    نام کتاب­‌ها در متن فقط به حالت ایتالیک درج شود و از گیومه استفاده نشود.
    نام اشخاص و مکان ­های خاص فقط اولین بار در گیومه و بدون ایتالیک شدن درج می­ شود. نام مشاهیر و مکان­‌های معروف از این قاعده مستثنی هستند و بدون گیومه قید می­ شود.
    نقل قول­‌های مستقیم از منبع با تو رفتگی ۱.۵ سانتی متر و قلم کوچک تر از قلم متن اصلی و بدون گیومه درج می‌­شود.
    در مواردی که گیومه و نقطه پایان جمله با هم تلاقی پیدا می­ کنند، اگر عبارت داخل گیومه در میان سطر به پایان رسیده باشد، نقطه درون گیومه درج می­ شود و اگر در پایان پاراگراف قرار دارد، نقطه بعد از گیومه آورده می­ شود.
    به غیر از موارد نادری که ممکن است کلمه یا عبارتی به شکل نادرست خوانده شوند از علائمی همانند تشدید، تنوین، فتحه، کسره و ضمه استفاده نمی­ شود.
    برای اینکه از لحاظ نگارشی بهتر بتوانید پایان­ نامه را تبدیل به کتاب کنید حتما از ویراستاران خبره کمک بگیرید.
پیش از اینکه برای چاپ کتاب اقدام کنید لازم است چند نکته کوتاه دیگر را در نظر بگیرید:
    اغلب پایان­ نامه­‌ها در سایز A4 تنظیم شده ­اند و برای تبدیل پایان­ نامه به کتاب باید از سایز استاندارد کتاب یعنی وزیری یا رقعی استفاده شوند. هرچند امکان چاپ به همان صورت A4 نیز وجود دارد اما خیلی مرسوم نیست.
    برای تبدیل کتاب به سایز رقعی اندازه سایز را ۱۴.۵ در ۲۱ و مارجین را ۲ بگذارید. همچنین برای تبدیل کتاب به سایز وزیری نیز از سایز ۱۷.۵ در ۲۵ و مارجین ۲.۲ استفاده کنید.
    فهرست منابع را به طور کلی و یک جا در انتهای کتاب به صورت خلاصه بیاورید و از تکرار بپرهیزید.
    حتما در انتهای کار متن را یک بار دیگر بررسی و ویرایش کنید و مطمئن شوید جداول و نمودارهای داخل متن به هم نریخته باشند.
چاپ کتاب
مرحله نهایی تبدیل پایان ­نامه به کتاب زمانیست که کتاب از هر لحاظ برای چاپ شدن آماده باشد. شما می­ توانید مراحل اداری را طی کنید تا پایان­ نامه را به کمک شورای علمی مرکز آموزشی خود به صورت کتاب چاپ کنید یا خودتان یک ناشر برای چاپ کتاب انتخاب کنید. در این صورت به رزومه و اعتبار ناشر دقت کنید و حتما ناشری را انتخاب کنید که متناسب با موضوع کتاب شماست.
کل روند قانونی چاپ کتاب وابسته به موضوعی که کتاب دارد معمولا بین ۳۰ الی ۹۰ روز طول خواهد کشید. این زمان برای تمام ناشران یکسان است.


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم