فهرست استنادی علوم روسیه (RSCI) و eLibrary.ru عناصر به هم پیوسته زیرساخت اطلاعات علمی روسیه هستند، اما مترادف نیستند و عملکردهای متفاوتی را انجام میدهند.
فهرست استنادی علوم روسیه (RSCI)
هدف و عملکرد :
RSCI یک سیستم تحلیلی است که برای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل استنادات انتشارات علمی نویسندگان روسی طراحی شده است.
برای ارزیابی بهره وری علمی و نرخ استناد دانشمندان، سازمانها و نشریات استفاده میشود.
به محققان کمک میکند تا تأثیر کار خود را در جامعه علمی پیگیری کنند.
اجزا و محتویات :
شامل دادههای مربوط به استنادات منتشر شده در مجلات علمی روسیه است.
شامل معیارهای مختلفی مانند شاخص هیرش (h-index)، تعداد انتشارات و استنادات است.
eLibrary.ru
هدف و عملکرد :
eLibrary.ru یک کتابخانه علمی الکترونیکی است که امکان دسترسی به نسخههای متن کامل مقالات علمی، مجلات، پایان نامهها و سایر مطالب علمی را فراهم میکند.
این بزرگترین پایگاه اطلاعاتی روسی از اطلاعات علمی، شامل نشریات داخلی و خارجی است.
اجزا و محتویات :
این پلتفرم دسترسی به بیش از 28 میلیون نشریه علمی را فراهم میکند.
شامل یک موتور جستجو است که به شما امکان میدهد مقالات علمی را با استفاده از معیارهای مختلف پیدا کنید.
پشتیبانی از دسترسی به منابع عمومی و خصوصی (پرداخت)، ارائه مدلهای اشتراک و دسترسی مختلف.
ارتباط
RSCI در eLibrary.ru ادغام شده است، که به کاربران اجازه میدهد به معیارهای استناد مستقیماً از رابط eLibrary.ru دسترسی داشته باشند.
eLibrary.ru به عنوان پلت فرم اصلی برای جمع آوری دادهها عمل میکند که بر اساس آن RSCI ساخته شده است.
بنابراین، میتوان گفت که eLibrary.ru بستری برای ذخیرهسازی و دسترسی به انتشارات علمی است، در حالی که RSCI یک ابزار تحلیلی است که از دادههای eLibrary.ru برای ارزیابی مشارکتها و استنادات علمی استفاده میکند.
کدام یک اعتبار علمی بیشتری دارد؟
اعتبار علمی نمایه استنادی علوم روسیه (RSCI) و eLibrary.ru به نقش و کاربرد آنها در جامعه دانشگاهی بستگی دارد. هر دو کارکردهای مهمی دارند، اما اعتبار آنها بر اساس هدف و کاربردشان متفاوت ارزیابی میشود.
فهرست استنادی علوم روسیه (RSCI)
اعتبار علمی :
معیارها و تجزیه و تحلیل : RISC در درجه اول یک ابزار تحلیلی است که برای اندازهگیری تأثیر و فراوانی استناد انتشارات علمی طراحی شده است. اعتبار آن ناشی از دقت و جامعیت دادههای استنادی و معیارهای آن است.
به رسمیت شناختن : به طور گسترده در روسیه برای ارزیابی بازده علمی و تأثیر محققان و مؤسسات شناخته شده است. با این حال، شناسایی و استفاده از آن در خارج از روسیه در مقایسه با فهرستهای استنادی جهانی مانند Web of Science یا Scopus محدود است.
محدودیتها :
دامنه : RINC عمدتاً بر نشریات روسی زبان تمرکز دارد که ممکن است اعتبار و کاربرد جهانی آن را محدود کند.
مقایسه بین المللی : برای مقایسه بین المللی تأثیر علمی کمتر مفید است زیرا تعداد قابل توجهی از نشریات غیر روسی را پوشش نمیدهد.
eLibrary.ru
اعتبار علمی :
اندازه پایگاه داده و پوشش : eLibrary.ru مخزن وسیعی از انتشارات علمی است که آن را به منبعی ارزشمند برای دسترسی به طیف وسیعی از مقالات علمی، مجلات و سایر مطالب تبدیل میکند. اعتبار آن ناشی از وسعت و عمق مجموعه آن است.
دسترسی به متون کامل : ارائه دسترسی به مقالات متن کامل، کاربرد و اعتبار آن را به عنوان یک منبع جامع برای محققان افزایش میدهد.
محدودیتها :
کنترل کیفیت : اعتبار محتوا در eLibrary.ru به کیفیت انتشارات ارائه شده بستگی دارد. در حالی که شامل مجلات معتبر میشود، همچنین حاوی منابع کمتر شناخته شدهای است که ممکن است بر اعتبار درک شده کلی تأثیر بگذارد.
مدل اشتراک : برخی از منابع پشت دیوارهای پرداخت قرار دارند که میتواند دسترسی برخی از کاربران را محدود کند و به طور بالقوه بر دسترسی پلت فرم و شفافیت درک شده تأثیر بگذارد.
مقایسه
RISC بیشتر بر ارائه بینش و معیارهای تحلیلی در مورد خروجی علمی، به ویژه در روسیه متمرکز است. اعتبار آن به نقش آن به عنوان یک نمایه استنادی و دقت آن در انعکاس الگوهای استنادی گره خورده است.
eLibrary.ru به عنوان یک نقطه دسترسی گسترده به مجموعه گستردهای از ادبیات علمی عمل میکند و اعتبار آن را به عنوان منبعی برای یافتن و دسترسی به انتشارات علمی افزایش میدهد.
نتیجه
اعتبار علمی RINC و eLibrary.ru وابسته به زمینه است:
RINC به عنوان یک ابزار تحلیلی برای اندازه گیری تأثیر علمی در زمینه دانشگاهی روسیه معتبرتر است.
eLibrary.ru به عنوان یک پایگاه داده جامع برای دسترسی به ادبیات علمی معتبرتر است.
محققان ممکن است به هر دو، استفاده از RINC برای تجزیه و تحلیل استناد و اندازهگیری تأثیر، و eLibrary.ru برای جستجوی ادبیات و دسترسی به مقالات متن کامل، تکیه کنند. استفاده ترکیبی از هر دو منبع میتواند دقت علمی و عمق تحقیق را افزایش دهد.