Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ علوم انسانی / کلام و عقاید / شیعه

۱.اهم مباحث احادیث کلامی شیعه


   ۱. تاریخ حدیث شیعه
   ۲. امتیازات، طرق تحمل و آثار حدیث
   ۳. احیای آثار پیشینیان، بصائر الدرجات
   ۴. کتاب اصول کافی
   ۵. ویژگی‌های کتاب الکافی
   ۶. مراکز علمی و فرهنگی شیعه
   ۷. آثار حدیثی اعتقادی شیخ صدوق
   ۸. آثار حدیثی مکتب بغداد
   ۹. نهج البلاغه، شیخ مفید و طوسی
   ۱۰. شرایط حاکم بر حوزه بغداد
   ۱۱. مدرسه کلامی ری و حوزه حله
   ۱۲. مدرسه اصفهان و مرحوم فیض کاشانی
   ۱۳. بحارالانوار مجلسی و آثار حر عاملی
   ۱۴. مستدکات و شروح بر صحیفه سجادیه
   ۱۵. معرفی دیگر منابع حدیثی اعتقادی
   ۱۶. منتخبی از احادیث اعتقادی و کلامی
   ۱۷. محتوای حدیث نهی از جسم و صورت
   ۱۸. باب النهی عن الجسم و الصورة
   ۱۹. منابع فهم احادیث و روش کار

۱. تاریخ حدیث شیعه

آزمون
1. گزینه صحیح را انتخاب نمایید:
الف) اصول در عصر حضور ائمّه تدوین شد
ب) صاحبان اصول، احادیث را به طور مستقیم از معصوم شنیده آن را می‌نوشتند
ج) تعداد اصول مشهور، چهارصد تا است که امروزه 16 اصل از آن باقی مانده است
د) همة موارد*
2. عصر تدوین کتب اربعه، در چه زمانی است و کتب اربعه را نام ببرید؟
الف) قرن سوم تا پنجم- الکافی، المقنعة، تهذیب و الاستبصار
ب) قرن سوم تا پنجم- الکافی، من لا یحضره الفقیه، تهذیب و الاستبصار*
ج) دورة غیبت صغرا- الکافی، المقنعة، تهذیب و الاستبصار
د) دورة غیبت صغرا- الکافی، من لا یحضره الفقیه، تهذیب و الاستبصار
3. از میان کتب اربعه، تنها کتابی که بخش عمده روایات اعتقادی را در بر دارد، کتاب ..... است.
الف) من لا یحضره الفقیه
ب) تهذیب
ج) الکافی*
د) الاستبصار

۲. امتیازات، طرق تحمل و آثار حدیث

آزمون
1. گزینة نادرست را انتخاب نمایید؟
الف) ائمّه بر احادیث اهل سنّت نیز نظارت داشتند و کتب آنها را از احادیث جعلی می‌پیراستند.*
ب) ائمّه بر احادیث شیعه نظارت داشتند و کتب ایشان را از احادیث جعلی می‌پیراستند.
ج) علم رجال در میان اهل سنّت و فهرست‌نگاری در میان شیعه رواج بیشتری داشت.
د) از مهم‌ترین منابع شیعه، فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی است.
2. ««متکلم محدث» یعنی شخصی که خودش به لحاظ فکری و نظری صاحب‌نظر است و توانایی تدوین استدلال‌های کلامی‌ را دارد و در عین حال حدیث کلامی را ‌هم نقل می‌کند.»
درست*
نادرست

۳. احیای آثار پیشینیان، بصائر الدرجات

آزمون
1. کتاب «بصائر الدرجات» متعلق به کدام مؤلّف است؟
الف) محمّد بن حسن صفّار قمی
ب) سعد بن عبدالله اشعری
ج) محمّد بن حسن طوسی
د) الف و ب*
2. «در کتاب قرب الإسناد مرحوم حمیری احادیث کلامی و اعتقادی بسیاری وجود دارد.»
درست
نادرست*

۴. کتاب اصول کافی

آزمون
1. «باب الاضطرار الی الحجة» در کتاب الکافی اشاره به .......... است.
الف) ضرورت بعثت پیغمبران
ب) ضرورت نیاز به امام
ج) الف و ب*
د) ظهور امام زمان(عج)
2. عبارت نادرست را بیابید:
الف) کتاب کافی سه بخش عمده دارد: اصول، فروع و روضه
ب) برای تحقیق در زمینه توحید، رجوع به کتاب توحید اصول کافی کفایت می‌کند.*
ج) کتاب روضه کافی به لحاظ محتوا کشکولی است.
د) کتاب کافی در طول تاریخ شیعه همواره مورد حمایت علما بوده است.

۵. ویژگی‌های کتاب الکافی

آزمون
1. از جمله شرح‌های کتاب کافی که رویکرد فلسفی کلامی دارد، شرح ........ است؟
الف) مرحوم مجلسی
ب) مرحوم میرداماد
ج) مرحوم ملاصدرا*
د) مرحوم ملاصالح
2. «غلو و تقصیر عامل مهم دیگری است که باعث شده کتاب کافی به دیده مقبول برای همگان باشد.»
درست*
نادرست

۶. مراکز علمی و فرهنگی شیعه

آزمون
1. گزینة نادرست را انتخاب نمایید؟
الف) در قرن دوّم به نوعی مرکزیت علمی شیعه در شهر کوفه است.
ب) در قرن سوّم و چهارم، مدرسة قم سرآمد حوزه‌های شیعی بود.
ج) تشیّع قم ناشی از تشیّع کوفه و مهاجرت اشعریان است.
د) قرن هشتم هجری اوج شکوفایی مدرسه بغداد است*
2. «کتاب «التوحید» شیخ صدوق در برابر اتهام مخالفان شیعه نسبت به عقیده جبر و تشبیه نگاشته شد.»
درست*
نادرست
3. انگیزة شیخ صدوق از تألیف کتاب کمال الدین چه بود؟
الف) جمع‌آوری احادیث مهدویت
ب) پاسخ به شبهات پیرامون غیبت امام زمان(عج)*
ج) نگاشتن احادیث اکمال دین اسلام
د) ب و ج

۷. آثار حدیثی اعتقادی شیخ صدوق

آزمون
1. گزینة صحیح را انتخاب نمایید:
الف) کتاب معانی الأخبار، در باب احادیث کلامی نگاشته شده است
ب) کتاب عیون أخبار الرضا(ع) در باب احادیث کلامی از امام رضا(ع) نگاشته شده است
ج) کتاب معانی الأخبار، در باب فهم کلی احادیث نگاشته شده است*
د) کتاب عیون أخبار الرضا(ع) در باب احادیث تاریخی از امام رضا(ع) نگاشته شده است

۸. آثار حدیثی مکتب بغداد

آزمون
1. مؤلّف کتاب «الإمامة و التبصرة من الحیرة» چه کسی است؟
الف) شیخ صدوق
ب) علی بن حسین بن بابویه*
ج) محمّد بن علی بن بابویه
د) نُعمانی
2. عالمانی که در مدرسة بغداد، دارای عنوان کتاب امالی می‌باشند، عبارتند از:
الف) شیخ مفید
ب) سیّد مرتضی
ج) شیخ طوسی
د) همه*
3. درستی و نادرستی عبارت ذیل را بیابید: «نویسنده کتاب «مصباح المتهجد»، سید مرتضی است.»
درست
نادرست*

۹. نهج البلاغه، شیخ مفید و طوسی

آزمون
1. درستی و نادرستی عبارت ذیل را معین کنید: «مرحوم سیّد رضی کتاب شریف نهج البلاغه را در راستای کتاب «خصائص الائمة» خویش نگاشتند.»
درست*
نادرست
2. مؤلف کتاب «الإستنصار فی النص علی الأئمة الأطهار» چه کسی است؟
الف) سیّد مرتضی
ب) مرحوم کراجکی*
ج) ابوصلاح حلبی
د) شیخ طوسی

۱۰. شرایط حاکم بر حوزه بغداد

آزمون
1. از جمله عوامل شکوفایی حوزة بغداد .................. است:
الف) حکومت آل بویه شیعی
ب) فضای حاکم احتجاج و مناظره
ج) وجود عالمانی همچون شیخ طوسی
د) همه موارد*
2. درستی و نادرستی عبارت ذیل را بیابید: «در مقایسة میان مدرسة کلامی بغداد و ری، می‌توان چنین گفت که حجم آثار حدیثی اعتقادی و حدیثی کلامی ‌در ری نسبت به بغداد بیشتر است.»
درست*
نادرست

۱۱. مدرسه کلامی ری و حوزه حله

آزمون
1.«مدرسه حله به لحاظ کلامی ادامه‌دهنده مدرسه کلامی بغداد بود.»
درست
نادرست*
2.«کتاب «مختصر البصائر» به لحاظ روشی از نوع کلام فلسفی است.»
درست
نادرست*

۱۲. مدرسه اصفهان و مرحوم فیض کاشانی

آزمون
1. کتاب وافی در واقع محتوایش همان احادیث کتب اربعه هست.
درست*
نادرست
2. گزینة نادرست را انتخاب نمایید؟
الف) کتاب الشافی گزیده‌ای از کتاب الوافی است
ب) کتاب نوادر الأخبار از ملاصدرا است که در زمینه عرفان عملی نگاشته شده است*
ج) مرحوم فیض کاشانی در کتاب «الکلمات المکنونة» روایاتی را به مضامین عرفانی فلسفی گردآوری است
د) رویکرد مرحوم فیض در کتاب «علم الیقین» فلسفی است

۱۳. بحارالانوار مجلسی و آثار حر عاملی

آزمون
1. شرحی که علامة مجلسی بر کتاب الکافی نوشتند ........... نام دارد؟
الف) حلیة المتقین
ب) مرآت العقول*
ج) الوافی
د) الشافی
2. گزینة نادرست را انتخاب نمایید؟
الف) کتاب «وسائل الشیعة» شیخ حر عاملی بیشتر جنبة فقهی دارد.
ب) کتاب «وسائل الشیعة» شیخ حر عاملی بیشتر جنبة اعتقادی دارد.*
ج) کتاب «الإیقاظ» شیخ حر عاملی در باب احادیث رجعت نگاشته شده است.
د) بخشی از کتاب «الفصول المهمة» شیخ حر عاملی در باب امامت است.

۱۴. مستدکات و شروح بر صحیفه سجادیه

آزمون
1. کدام یک از شروح صحیفة سجّادیه نیست؟
الف) ریاض السالکین
ب) کشف المحجة*
ج) السفینة الناجیة
د) حدائق الصالحین
2. کدام اثر شیخ یوسف بحرانی در رابطه با ریشه‌های معجزات ائمّه(ع) است؟
الف) تفسیر البرهان
ب) مدینة المعاجز
ج) ینابیع المعاجز*
د) الانصاف فی النص الأئمّه

۱۵. معرفی دیگر منابع حدیثی اعتقادی

آزمون
1. مؤلف کتاب «جامع المعارف و الأحکام» کیست؟
الف) مرحوم شفتی
ب) سیّد عبدالله شبّر*
ج) مرحوم بحرانی
د) مرحوم میرداماد
2.«کتاب «میزان الحکمة» بر اساس نیازهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امروز تألیف شده است.»
درست*
نادرست

۱۶. منتخبی از احادیث اعتقادی و کلامی

حدیث ششم از باب نهی عن الجسم و الصورة جلد اول کافی

آزمون
1. «شهرستانی در کتاب ملل و نحل هشام را تقبیح می‌کند.»
درست
نادرست*
2. اشعری در «مقالات الاسلامیین» از هشام نقل می‌کند که هشام معتقد بود معنای .... بودن، .... بودن است و معنای ..... بودن .... بودن است
الف) جسم _ جسم _ موجود - موجود
ب) جسم _ موجود _ موجود _ جسم*
ج) انسان _ جسم _ جسم _ دارای ابعاد سه‌گانه
د) موجود _ موجود _ جسم - جسم

۱۷. محتوای حدیث نهی از جسم و صورت

آزمون
1. اشتباه هشام در جملة «مراد از جسم یعنی حقیقت قائم به ذات است» چیست؟
الف) اینکه جسم اصلاً قائم به ذات خود نیست.
ب) اینکه هر قائم به ذاتی لزوماً جسم نیست.
ج) اینکه هر قائم به ذاتی جسم است.*
د) گزینة الف و ج
2. استدلال امام با جملة «لَوْ کَانَ کَمَا یَقُولُونَ لَمْ یَکُنْ بَیْنَ الْخَالِقِ وَ الْمَخْلُوقِ فَرْقٌ» اشاره به امر .......... دارد یعنی ............. .
الف) وجدانی – ما با وجدان خود بین خالق و مخلوق فرق احساس می‌ کنیم.*
ب) عقلی – ما با عقل خود ما بین خالق و مخلوق فرق احساس می‌‌‌کنیم.
ج) وجدانی و عقلی– ما با عقل و وجدان خود بین خالق و مخلوق فرق احساس می‌‌کنیم.
د) ایمانی – ما با ایمان خود بین خالق و مخلوق فرق احساس می‌‌کنیم.

۱۸. باب النهی عن الجسم و الصورة

آزمون
1. در عبارت هشام که معتقد بوده که خداوند «عَالِمٌ سَمِیعٌ بَصِیرٌ قَادِرٌ مُتَکَلِّمٌ نَاطِقٌ» اشکال ملاصدرا به کدام فراز این عبارت است؟
الف) به عالم سمیع بصیر که هشام گمان کرده بود که خداوند دارای این اعضا است.
ب) به «قادر» که هشام گمان نموده بود خداوند دارای زور و بازوی جسمی است.
ج) به تمام عبارت که هشام که معتقد بود کلام، قدرت و علم حکم واحدی دارند و هیچ یک مخلوق نیست.*
د) گزینة الف و ج

2. کلام امام کاظم(ع) که «إِنَّمَا تُکَوَّنُ الْأَشْیَاءُ بِإِرَادَتِهِ وَ مَشِیئَتِهِ مِنْ غَیْرِ کَلَامٍ» در حقیقت اشاره به چیست؟
الف) دفع شبهه‌ای است که وقتی خداوند بگوید «کُن» آن موجود می‌شود.*
ب) اشاره به این است که کلام لفظی لازم نیست ولی کلام‌های دیگری لازم است.
ج) اشاره به این است که اراده خداوند مافوق اراده‌ها است.
د) اشاره به این است که مشیّت خداوند بدون هیچ حرف و حدیثی از سوی دیگران، به همه چیز تعلّق گرفته است.

۱۹. منابع فهم احادیث و روش کار


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم