طرح تجاری یا Business Plan همانطور که از نامش مشخص است، برای راه اندازی یک کسب و کار جدید و تدوین اهداف و برنامههای راه اندازی، ایجاد و آینده آن کسب و کار تعریف و تدوین میشود و پیش از ورود به سرمایه گذاری تدوین میگردد. اما مطالعات امکان سنجی (Feasibility Study) یا طرح توجیه اقتصادی و فنی با بررسی دقیق مالی و اقتصادی برای ایجاد یا توسعه یک طرح مشخص تدوین شده و روشهای تامین مالی و نحوه برآورد انتظارات سرمایه گذاران را بررسی مینماید.
بعضی از کارآفرینان به درستی نمیدانند برای ارتباط برقرار کردن با شرکا، سرمایه گذاران، وام دهندگان، حامیان و خریداران بالقوه ایدههای خود، نیاز به طرح توجیهی دارند یا طرح کسب و کار؟!
طرح توجیهی یا FS ( Feasibility Study) برای کشف و بررسی سودآوری و کاربردی شدن یک ایده کسب و کار تهیه میشود. به عبارت دیگر قبل از غرق شدن در موضوع میخواهیم بدانیم آیا این ایده کسب و کار ارزش صرف زمان، هزینه و منابع ما یا سازمان ما را دارد یا نه؟
- در FS با دنیایی از اعداد و ارقام و محاسبات روبرو هستیم در حالیکه در BP عمدتا با استراتژیها و برنامههای تاکتیکی مورد نیاز برای شروع، رشد و توسعه کسب و کار درگیر مواجه میشویم.
- در FS با مقولهای به نام زیست پذیر بودن ایده کسب و کار روبرو میشویم در حالیکه BP به دنبال رشد و بقای آن ایده در قالب هویت زنده و خلق شدهای به نام کسب و کار میباشیم.
- یک FS میزان سودآوری بالقوه ایده کسب و کار را کشف میکند در حالیکه BP به کارآفرین کمک میکند تا بودجه مورد نیاز برای شروع یا توسعه کسب و کار از سرمایه گذاران را دریافت نماید.
- نوشتن FS قبل از BP الزامی نیست اما میتواند در صورت عدم توجیه یا امکان ناپذیر بودن ایده به دلایل فنی و اقتصادی شما را از صرف زمان و هزینههای تدوین یک BP نجات دهد.
یک طرح توجیهی ارائه طرحی کلی از مهمترین مسایل مرتبط با یک ایده کسب و کار است.طرح کسب و کار تحلیل طرح توجیهی را در سطحی پیچیده تر و عمیق تر ادامه میدهد.
طرح توجیهی (مطالعه امکان سنجی) و طرح کسب و کار دو گام اساسی برای شروع یک کسب و کار به شمار میروند. در این بخش تفاوت طرح توجیهی و طرح کسب و کار مختصرا توضیح داده میشود.
همانطور که دیوید گامپرت میگوید: اگرچه یک طرح توجیهی (مطالعه امکان سنجی) ناموفق ممکن است در ظاهر شکست تلقی شود اما در واقع اینگونه نیست. شکست واقعی زمانی است که شما پول خود و دیگران را سرمایه گذاری کرده و به خاطر برخی موانع از تحقیق پیش از انجام پروژه باز میماندید و کل آن پول را از دست میدادید.
واقعا چگونه میتوان یک برنامه کسب و کار موفق تدوین کرد؟
طرح توجیهی(مطالعه امکان سنجی) و طرح کسب و کار دو گام اساسی برای شروع یک کسب و کار به شمار میروند. در این بخش تفاوت طرح توجیهی و طرح کسب و کار مختصرا توضیح داده میشود.
همواره این سوال مطرح میشود که در چه زمانی باید به سراغ نوشتن طرح کسب و کار رفت و آیا نیازی هست قبل از نوشتن طرح، گامی برداشته شود؟ یا جهت برقراری ارتباط با شرکاء، سرمایه گذاران، وام دهندگان، حامیان و خریداران بالقوه ایدههای خود، نیازمند چه هستید؟
در جواب این سوالات باید گفت فرآیند ایجاد یک کسب و کار جدید طبق گفته بسیاری از اندیشمندان، دارای ابعاد متفاوتی بوده و نقاط گوناگون و مراحل متفاوتی برای ایجاد یک کسب و کار در نظر گرفته شده است. اما در این میان و پس از شکل گیری ایده و رسیدن به مفهوم کسب و کار، نقطه عطفی به نام مطالعه امکان سنجی وجود دارد. این مطالعه باید پیش از نوشتن طرح کسب و کار انجام گیرد و نگارش یک طرح کسب و کار بدون انجام مطالعه امکان سنجی، عملاً بیهوده و بی اساس محسوب میگردد.
طرح توجیهی ( امکانسنجی) چیست؟
یک طرح توجیهی طرحی کلی از مهمترین مسایل مرتبط با یک ایده کسب و کار است و هدف آن شناسایی عواملی است که مانع موفقیت شما در بازار کار میشود. به عبارت دیگر، طرح توجیهی است که تعیین میکند آیا یک ایده کسب و کار ایدهای معقول است یا نه.
یک طرح توجیهی جامع اطلاعات ضروری بسیاری برای طرح کسب و کار به دست میدهد. برای مثال، به منظور تعیین امکان سنجی یک پروژه، تحلیل خوبی از بازار ضروری است. این اطلاعات مبنای بخش بازار یک طرح کسب و کار قرار میگیرند.
از آنجا که تدوین یک طرح کسب و کار، سرمایه گذاری ارزشمندی از پول و زمان محسوب میشود، شما میخواهید پیش از انجام این سرمایه گذاری اطمینان حاصل کنید که هیچ مانع بزرگی بر سر راه ایده کسب و کارتان وجود ندارد. شناسایی موانع این هدف تدوین یک طرح توجیهی است.
یک طرح توجیهی به سه حوزه اصلی نظر دارد:
الف: مسایل بازار
ب: مسایل فنی/سازمانی
ج: مسایل مالی
به علاوه، این مطالعه به معنای نگاهی دقیق در این سه حوزه است. برای مثال، یک طرح توجیهی نباید شامل تخمینهای بلند مدت و جزئی نگرانه باشد بلکه باید تحلیلی بنیادی از متوازن نمودن درآمدها و هزینهها باشد تا ببیند برای تامین هزینه عملیات شما چه میزان درآمدی ضروری است.
امکان سنجی(طرح توجیهی)، یک سند است که هر پروژه را از جنبههای فنی، اقتصادی و مالی مورد بررسی قرار داده و میزان سودآوری و قابل اجرا بودن پروژه را اندازهگیری مینماید. به عبارت دیگر، مطالعه امکان سنجی جهت اتخاذ تصمیم درخصوص سرمایهگذاری در یک پروژه صنعتی، باید بر مبنای تضمینی فنی، اقتصادی و بازرگانی باشد. این مطالعه، باید عوامل مهمی را که با تولید یک محصول خاص، ارتباط دارد معین و همراه با روشهای جایگزین برای تولید این محصول، آنها را تحلیل نماید به طور کلی این طرح، به معنای بررسی و تجزیه و تحلیل شانس موفقیت یک پروژه یا کسب و کار بوده و سناریوهای جایگزین طرح را نیز معرفی میکند.
اینگونه مطالعات باید طرحی را با ظرفیتی مشخص و در محلی خاص با استفاده از تکنولوژی ویژه یا تکنولوژیهایی که با مواد و نهادههای خاصی ارتباط دارند، تعیین و با هزینههای سرمایهگذاری تولید و درآمد قطعی فروش، بازده سرمایهگذاری را ارائه نماید. در نهایت، مطالعه امکان سنجی به دو سوال بسیار مهم، پاسخ میدهد:
در کارآمدی طرح، عملیاتی بودن یک طرح سنجیده خواهد شد و در سوال دوم، سودآور بودن، مد نظر است. میزان سودآوری و عملیاتی بودن مطرح نیست و این سوالات صرفاً با بله و یا خیر باید پاسخ داده شوند. این بدین معنی است که در گام نخست طرح، امکان سنجی در فرایند تصمیمگیری سرمایهگذاران و کارآفرینان جهت راهاندازی و ایجاد یک کسب و کار جدید و سرمایهگذاری بر روی یک طرح صورت میگیرد.
هدف از مطالعات امکانسنجی، تعیین میزان امکانپذیری و اجرایی بودن یک پروژه و ثمربخشی آن میباشد. این مطالعات معمولاً توسط شخص ثالثی خارج از مجموعه سرمایهگذاران و شرکای پروژه یا کسب و کار صورت میگیرد و این امکان را فراهم میآورد که تمام جوانب مثبت و منفی پروژه یا موقعیت سرمایهگذاری، سنجیده شود.
در واقع این مطالعات در حکم گام نخست در فرآیند تصمیمگیری سرمایهگذاران یا مدیران و کارآفرینان محسوب میگردد و آن را میتوان، نقطه عطف فرآیند تصمیمگیری در اجرای پروژه یا انجام سرمایهگذاری دانست. پاسخ "بله" یا "خیر" در برابر این پرسش که: "آیا باید پروژه را اجرا کرد یا در پروژه، سرمایهگذاری نمود؟"، تعیین کننده روال آتی برخورد سرمایه گذار یا مدیر با صورت مسئله است. مطالعات امکان سنجی، فرآیندی کنترل شده جهت مشخص نمودن همزمان مشکلات و مزایای اجرای یک پروژه با ورود به یک موقعیت سرمایهگذاری است و همراه با توصیف کامل شرایط و برآورد عواید و هزینههای (آنالیز هزینه- فایده) انجام آن صورت میگیرد. مطالعات امکان سنجی نهایی، پس از مرحله پیدایش طرح و تعریف چارچوب کلی آن از لحاظ مشخصات محصول، ظرفیت تولید و میزان سرمایهگذاری انجام میشود.
هدف برنامه کسب و کار به حداقل رساندن خطرات مرتبط با یک کسب و کار جدید و به حداکثر رساندن شانس موفقیت از طریق برنامه ریزی و تحقیق است.
طرح کسب و کار چیست؟
چنانچه طرح توجیهی بیانگر این است که ایده کسب و کار شما محکم و مستدل است، گام بعدی تهیه یک طرح کسب و کار است. طرح کسب و کار این تحلیل را در سطحی پیچیده تر و عمیق تر ادامه داده و بر پایهای که طرح توجیهی ایجاد کرده، استوار است. برای مثال، بخش مالی طرح شامل برآورد صورت وضعیتهای مالی و تخمینهای مالی خواهد بود.
یک طرح کسب و کار به شما این فرصت را میدهد که نقاط ضعف را یافته و از مشکلات پنهان پیشاپیش پرده بردارید. این طرح در خدمت دو هدف قرار میگیرد: نخست، تحلیلی است از اینکه کسب و کار شما تا چه میزان به خوبی کار خواهد کرد؛ و دوم، سند مکتوب و مستنداتی است که میتواند پشتوانهای برای تامین مالی پروژه به حساب آید.
اگرچه طرحهای کسب و کار و طرحهای توجیهی اغلب به عنوان بخشی از فرایند تقاضای وام به بانک ارائه میشوند، اما این مهمترین ویژگی آنها نیست. مهمترین ویژگی در این روند این است که آنها شما را به فکر وا میدارند.
یک طرح کسب و کار گاهی به عنوان سندی از فرایند ذهنی شما توصیف میشود، آنگاه که شما به تحلیل نیازهای پرسنل و مدیریت، هزینه عملیاتتان، بازار، رقابتتان و غیره میپردازید. این طرح به شما کمک میکند مقصودتان را روشن و مشخص کنید. بنابراین، اهمیت طرح توجیهی و طرح کسب و کار برای صاحبان شرکت بسیار بیشتر از هر کس دیگری خواهد بود، حتی اگر آنها متصدیان پرداخت وام در بانکها باشند.
با این حال، برنامه ریزی به تنهایی ضامن موفقیت در کسب و کار نیست. طرح شما باید واقع گرایانه و بر مبنای فرضیههای معتبر استوار باشد. اغلب افراد، در صورتیکه خودشان طرح توجیهی و یا طرح کسب کار را تنظیم کنند باید تلاش کنند تا جنبه عینی آنرا حفظ کنند. اگر شما شدیدا مشغول سازماندهی این کسب و کار هستید، پس شما از عواطفتان در آن سرمایه گذاری کرده اید. افراد به راحتی در این موقعیت مشکلات و خطرات احتمالی را نادیده انگاشته یا آنها را کوچک میشمارند. به خاطر داشته باشید که برنامه ریزی، هرچند صحیح باشد، هرگز یک ایده غلط کسب و کار را معقول و امکانپذیر نمیسازد.
تعریف طرح کسب و کار
برنامه یا طرح کسب و کار، جهت فعالیت کسب و کارانه (تولید، تجارت و خدمات) در یک سازمان اقتصادی بزرگ و یا پیشنهاد راهاندازی و توسعه شرکتی کوچک، نگاشته میشود و به عنوان سندی جهت تعیین میزان موفقیت ذینفعان کسب و کار در شرکتی است که بر مبنای آن، برای فعالیتهای آتی خود تصمیمگیری میکنند. این برنامه براساس تواناییهای شرکت در تامین نیروی انسانی، تجهیزات و سرمایه، منابع مالی و توان بازاریابی تهیه میشود. لازم به ذکر است که گاهی دیده شده واژه انگلیسی طرح کسب و کار یعنی Business Planیا BP با معادل "طرح تجاری" به اشتباه ترجمه و تغییر شده است؛ از آنجایی که تجارت بخشی از فعالیتهای یک کسب و کار بوده و کسب و کار، مفهومی فراتر از تجارت دارد، بنابراین معادل این واژه، طرح کسب و کار نامیده میشود.
مفاهیم و تعاریف متعددی از طرح کسب و کار ارائه شده است که برخی از آنها عبارتند از:
• معجزه و جادوی نوشتن
• راهنمای اجرایی یک سرمایه گذاری از ابتدا تا انتهای طرح
• نقشه راه ایجاد کسب و کار و دستورالعملی است که تمام مراحل و اقدامات ایجاد کسب و کار را پیشبینی مینماید.
• سند مکتوبی است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی را مشخص میکند، این سند باید ضمن تشریح وضعیت کنونی، نیازهای مورد انتظار و نتایج پیشبینی شده را شرح داده و کلیه جوانب آن را ارزیابی نماید و شامل کلیه فعالیتهای داخلی و خارجی برای راهاندازی یک کسب و کار جدید است.
• یک سند برنامهریزی است که اقدامات و برنامههای کسب و کار را برای یک دوره زمانی مشخص به صورت خلاصه ارائه میدهد که معمولاً شامل فهرست دقیقی از فعالیتها، ریسکها و تحلیل آنها است.
• سندی است که وضع موجود کسب و کار را بیان و برنامههای پیشبینی شده آن را برای چند سال آتی ارائه مینماید.
• برنامهای جامع و مکتوب است که به طور مشخص و روشن. اهداف توسعه کسب و کار موجود یا جدید را تشریح میکند.
• سندی است که مرور کمی و کیفی بر سوابق یک کسب و کار و مالکان آن، اهداف بلندمدت و کوتاه مدت آن کسب و کار و برنامههای پیشنهادی برای رسیدن به اهداف آن را ارائه میدهد.
• به عنوان سندی از فرایند ذهنی شما توصیف میشود، آنگاه که به تحلیل نیازهای پرسنل و مدیریت، هزینه عملیات، بازار، رقابت خود و غیره میپردازید و به شما کمک میکند مقصود خود را روشن و مشخص نمایید.
• نوشتهای توصیفی و جامع درخصوص کسب و کار یک موسسه است. این طرح حاوی گزارشی دقیق پیرامون تولیدات یا خدمات شرکت، روشهای تولید، بازار و مشتریان، راهبرد بازاریابی، منابع انسانی، تشکیلات، نیاز به زیرساختها و تامین نیازهای مالی، منابع تامین مالی و نحوه استفاده از آنها میباشد.
• اگر برنامه کسب و کار را مثل یک نقشه فرض کنید، بهتر میتوانید اهمیت آن را درک نمایید. فرض کنید اگر بخواهید برای یک ماموریت یا سفر تدریجی از شهر شیراز به مشهد سفر کنید، راههای متعددی وجود دارند که هریک از آنها هزینه و زمان متفاوتی خواهند داشت.
• در تعریفی مختصر، طرح کسب و کار باید به سوالات چه چیزی؟ چرا؟ چه موقع؟ توسط چه کسی؟ و چگونه؟ پاسخهای روشنی ارائه دهد.
• طرح کسب و کار، انواع گوناگونی دارد،برخی از آنها برای عملیات درون سازمانی کاربرد دارند و دستهای دیگر برای جذب سرمای، نوشته میشوند. آنهایی که برای جذب سرمایه نوشته میشوند، شرحی از شرکت، استراتژیهای آن و پیشبینیهای مالی را ارائه میدهند.
• این طرح دارای دو هدف اصلی میباشد:
نخست، تحلیلی است از اینکه کسب و کار شما چه میزان به خوبی کار خواهد کرد.
دوم سند مکتوب و مستنداتی است که میتواند پشتوانهای برای تامین مالی پروژه به حساب آید.
ایده کسب و کار
ایده کسب و کار
ایده کسب و کار، نقطه مرکزی و شالوده یک طرح کسب و کار است. بدون داشتن یک ایده کسب و کار مشخص، برنامه کسب و کار تبدیل به صفحاتی از اعداد و ارقام فاقد جذابیت برای سرمایه گذاران میشود.
اهمیت طرح کسب و کار
اساساً طرح کسب و کار نوشته میشود تا بتواند در وهله اول، راهنمای سازمان جهت رسیدن اهدافش باشد. علاوه بر این، کاربرد مهم و اصلی طرح کسب و کار هنگامی است که سازمان نیاز دارد فرد یا سازمانی را برای انجام کاری اقناع نماید. همچنین برخی مالکان کسب و کار، فاقد سرمایه کافی بوده و به طرح کسب و کار جهت متقاعد نمودن حمایت کنندگان مالی (طرح کسب و کار یک پل ارتباطی است) نیاز دارند. اگرچه معمولاً طرح کسب و کار برای تامین سرمایه استفاده میشود لیکن در مواقع دیگر نظیر فروش کسب و کار و ادغام دو شرکت، قرارداد مشارکت در پروژهها و سایر موارد به کار میرود.
منبع :
کتاب جامع طراحی و تدوین طرح کسب و کار
تالیف: دکتر رضا محمد کاظمی- دانشیار دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران
طرح توجیهی (Business Plan): اهداف پروژه یا کسب و کار را به صورت موجز و کامل بیان کرده و راه رسیدن به آنها را نیز مشخص نماید. بهگونهای که سرمایهگذاران (دستاندرکاران) دقیقاً مفهوم را متوجه شده و ترغیب به اجرا نمایند.طرح توجیهی در واقع سندی آماده ارایه به بانک میباشد که در آن نحوه برآورد سود و زیان و سرمایه ثابت، سرمایه در گردش و نقطه سر به سر، بازدهی سرمایه، دوره برگشت سرمایه و ... بیان خواهد شد.
نویسنده از نرم افزارهای روز محاسبات مالی (Comfar III) استفاده کرده و توانایی بررسی استراتژیک محصول و خدمات، دسترسی به بانکهای اطلاعاتی به روز و موثق، کارشناسان خبره در زمینههای تخصصی هر طرح دارد.
برای اخذ مجوز از سازمانهای مختلف، دریافت تسهیلات بانکی و حتی برای جلب نظر یک سرمایه گذار با این واژه روبرو شده ایم. طرح توجیهی (Feasibility study) با هدف شناسایی عینی و عقلایی، نقاط قوت و ضعف یک کسب و کار، یا یک سرمایه گذاری جدید، تدوین میگردد تا با بررسی فرصتها و تهدیدهای موجود در محیط، منابع مورد نیاز و اهداف، موفقیت کسب و کار را پیش بینی نماید. به طور ساده میتوان گفت، در طرح توجیهی به قضاوت دو معیار هزینهی مورد نیاز و ارزش سرمایه گذاری میپردازیم. بعد از ارائهی یک تعریف رسمی از طرح توجیحی به تشریح ساده آن میپردازیم. بد نیست در ابتدا، اهداف نگارش و ضرورت داشتن طرح توجیهی را بدانیم.
فرض کنید مقداری پول دارید، و تمایل به سرمایه گذاری در زمینه خاصی را در ذهن میپرورانید. آیا صرف علاقه به این زمینه کاری کفایت میکند که سرمایه گذاری را آغاز کنید؟ فرض کنیم سرمایه گذاری انجام دادید آیا بازار کشش مصرف این محصول تولیدی یا خدمات شما را دارد؟ نیازی برای آن وجود دارد؟ رقبای اصلی در بازار و محصولات جایگزین چهها هستند؟
یک طرح توجیهی خوب به این سوالات پاسخ میدهد تا شما با اطمینان خاطر گام در راه سرمایه گذاری بگذارید و حداقل برنامهای کوتاه مدت از نوع سرمایه گذاری و سود و زیان کارتان داشته باشید و استراتژی ورود به بازارتان را بدانید. طرح توجیهی، شامل نمای کلی پروژه یا کسب و کاری است که قصد راه اندازی آن را دارید.
ملزومات طرح توجیهی: بایستی شامل امکان سنجی فنی (Technical feasibility)، امکان سنجی اقتصادی (Economic feasibility)، بررسی قابلیتهای اجرای پروژه (Operational feasibility)، بررسی مالی (Financial feasibility)، بررسی بازار (Market and real estate feasibility)، بررسی منابع (Resource feasibility)، بررسی چهارچوبهای قانونی(Legal feasibility) و برنامه زمان بندی (Schedule feasibility)
طرح توجیهی در 5 فصل به شرح نگاشته میشود :
:: معرفی محصول
:: شرح فرآیند تولید
:: امکان سنجی بازار و بررسی اقتصادی
:: برآورد مالی
:: محاسبات کامفار
انواع طرحهای توجیهی
یک طرح توجیهی، همان طور که از نامش پیداست، برای توجیه نمودن سرمایه گذار (اعم از بانک، سازمان، شرکت و یا شخص) تنظیم میشود و هرچه دقیق تر نوشته شود؛ سرمایه گذار، راحت تر میتواند تصمیم بگیرد که آیا این طرح میتواند خواستههای او را برآورده کند یا خیر؟ در تنظیم یک طرح توجیهی باید سعی نمود واقعیتها را بیان کرد و تمامی دادهها با منبع و مرجع معتبر ارایه گردد و همچنین تا حد امکان، از فرضیات نادرست دوری جست.
طرح توجیهی قابل عرضه توسط شرکت ما در دو قالب ارایه میگردد:
1- طرح ایجاد «طرح ایجاد» به طرحی گفته میشود که برای یک واحد تولیدی که هنوز راه اندازی نشده، نگاشته میشود. در تنظیم این نوع طرح از اصطلاحات «موجود» و «مورد نیاز» استفاده میشود.
2- طرح توسعه «طرح توسعه» به طرحی گفته میشود که برای یک واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری، نگاشته میشود. این طرح برای توسعه یک واحد تولیدی، اعم از افزایش ظرفیت یا افزودن خط تولید جدید، میتواند کاربرد داشته باشد. طرحهای توسعه معمولاً در پرداخت وام در اولویت قرار دارند. دلیل آن میتواند وجود توانایی برای بازپرداخت وام باشد. در این نوع طرحها از اصطلاحات «موجود» و «پس از توسعه» استفاده میگردد.
سر فصلهای کلی ارائه شده در طرحهای توجیهی تهیه شده توسط مجموعه ما عبارتند از:
:: خلاصه اجرایی
:: تاریخچه و سوابق پروژه و ایده
:: معرفی طرح و ایده با جزییات کامل
:: اطلاعات پایه در خصوص استانداردها، تعرفهها گمرکی و شرایط واردات و صادرات
:: تجزیه و تحلیل بازار
:: برآورد سرمایه گذاری طرح
:: هزینههای سرمایه گذاری ثابت طرح ( زمین، محوطه سازی، ساختمان سازی، تاسیسات زیربنایی، ماشین آلات و تجیهزات مورد نیاز، وسایل حمل و نقل مورد نیاز پروژه، تجیهزات اداری و کارگاهی و هزینههای قبل از بهره برداری طرح)
:: هزینههای جاری و محاسبه سرمایه درگردش طرح توجیهی ( مواد اولیه و مصرفی، پرسنلی، سوخت و انرژی، استهلاک و تعمیر نگهداری، بازاریابی و فروش و ...)
:: تفکیک هزینههای ثابت و متغیر :: تعیین نحوه مشارکت پروژه ( بین صاحب ایده، سرمایه گذار یا بانک و موسسه مالی)
:: برآورد فروش و درآمد طرح کسب و کار :: تحلیل سود و زیان پروژه و شاخصهای مالی (نقطه سر به سر، دوره بازگشت، نرخ بازگشت سرمایه و ...)
:: برنامه ریزی اجرا و چارت گانت ( جدول زمان بندی پروژه)
:: تجزیه و تحلیل مالی و ارزیابی سرمایه گذاری و نتایج نرم افزار کامفار
مراحل کار ما جهت تهیه طرح توجیهی شما به شرح زیر است:
گام اول: دریافت اطلاعات طرح توجیهی
گام یک طرح توجیهیدریافت اطلاعات کلی از متقاضی طرح توجیهی به دو طریق تلفنی یا حضوری صورت میپذیرد
گام دوم: تدوین قرارداد طرح توجیهی
گام دوم نگارش طرح توجیهی:. انتخاب سرویس مورد نظر
:. توافق بر سر موارد انجام کار
:. در نهایت امضای قرار داد و واریز پیش پرداخت
گام سوم: تعیین مسیر تهیه طرح توجیهی تان
گام سوم تدوین طرح توجیهی:. جمع آوری اطلاعات اولیه طرح توجیهی
:. پاسخ گویی مشتری به سوالات مطرح شده
:. تعیین مسیر انجام کار
گام چهارم: انتخاب تکنولوژی مورد نیاز پروژه
گام چهارم سفارش طرح توجیهی:. تحقیق و جستجو پیرامون تکنولوژی طرح کسب اطلاعات در این خصوص
:. تایید تکنولوژی توسط مشتری
گام پنجم: شروع نگارش طرح توجیهی
گام پنجم نوشتن طرح توجیهی:. براساس اطلاعات پایه و تکنولوژی انتخابی محاسبات مالی طرح انجام میشود
:. و مطالعات بازار و امکان سنجی نیز توسط تیم تحقیق بازار صورت میپذیرد
گام ششم: گزارش گیری از طرح نهایی
گام ششم دانلود طرح توجیحی:. تهیه گزارش از طرح توجیهی و ارائه آن به مشتری
:. انجام ویرایشهای نهایی طرح بنا به تقاضای مشتری
گام هفتم: تحویل طرح توجیهی تفصیلی
گام هفتم تحویل طرح توجیهیتهیه گزارش تفصیلی از طرح توجیهی به همراه گزارش کامفار از طرح ارسال طرح توجیهی کامل برای مشتری
طرح توجیهی با گارانتیبایستی بدانید طرحهای توجیهی نگارش شده در شرکت بهبود صنعت تا پایان اخذ مجوز و دریافت تسهیلات بانکی ضمانت میشوند و هر گونه تغییرات احتمالی به صورت رایگان برای شما عزیزان صورت میپذیرد. امیدواریم در مسیر سرمایه گذاری موفق در کنارتان باشیم.
گزارشی که توجیه پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار میدهد، گزارش طرح توجیهی یا Feasibility Study Report نام دارد.
طرح توجیهی: گزارشی که توجیه پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار میدهد، گزارش طرح توجیهی یا Feasibility Study Report نام دارد.
گزارشی که توجیه پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار میدهد، گزارش طرح توجیهی(معادل واژه انگلیسی Feasibility Study Report) نام دارد. طرح توجیهی ابعاد مختلف یک پروژه از قبیل بازار، فنی و مالی را بررسی کرده و به سه قسمت تقسیم میشود. بخشهای طرح توجیهی را میتوان به صورت زیر شرح داد:
1- مطالعه بازار یا Market Study: که در آن ابعاد مختلف بازار محصولِ طرح توجیهی بررسی میشود. این ابعاد عبارتند از کمبود، بازار هدف، عرضه، تقاضا و
2- توجیهپذیری فنی یا Technical Feasibility : به منظور بررسی ابعاد فنی طرح توجیهی همچون فناوری، ظرفیت، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزاتِ تولید و ساختار اجرائی طرح انجام میشود.
3- تجزیه و تحلیل مالی یا Financial Analysis: به منظور بررسی و آنالیز ابعاد مختلف مالی و سودآوری طرح توجیهی صورت میگیرد.
مطالعۀ امکانپذیری یا ایجاد طرح توجیهی نخستین گام هر طرحی است. این کار بهمنظور یافتن نقاط ضعف و قوت یک پروژۀ پیشنهادی یا یک تجارت موجود، تعیین منابع موردنیاز و چشمانداز موفقیت انجام میشود. به زبان ساده به این سؤال پاسخ میدهد که آیا طرح شما ارزش صرف وقت، تلاش و منابع مالی را دارد یا خیر.
گزارش طرح توجیهی
گزارشی که توجیه پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار میدهد، گزارش طرح توجیهی یا Feasibility Study Report نام دارد. این گزارش متشکل از سه بخش است که در زیر به هر یک از آنها میپردازیم:
مطالعه بازار در طرح توجیهی
مطالعات بازار
وجود محصولات و خدمات برای طرحها و پروژههای مختلف، ضرورت دارد. از طرفی نیز هدف از اجرای طرح توجیهی ارائه محصولات مطابق با میل مصرفکننده در بازارها است که باید بازارهای مصرفِ محصول، به دقت بررسی و آنالیز شوند و پس از آن، هدف مورد نظر باید مورد بررسی قرار بگیرد. برخی موارد در مطالعات بازار طرح توجیهی حائز اهمیت هستند که عبارتند از تعیین آمار مربوط به میزان تولید، واردات، تقاضا، صادرات و مصرف محصول مورد نظر طی سالهای مختلف در کشور و نیز پیشبینی این موارد در آینده. به منظور پیشبینی تقاضا به عنوان یک مولفه مهم در مطالعه بازار، موارد زیر اثرگذار میباشند:
- بررسی آمار و اطلاعات قابل دسترسی
- بررسی انواع محصولات که عبارتند از کالاهای مصرفی، واسطهای و سرمایهای
تماس با سپینود
روشهای مختلف پیشبینی تقاضای محصول در طرح توجیهی برای آینده
1- روش تداوم روند گذشته
اگر تصور کنید که روند تغییر پارامتر مورد نظر در آینده، به روند سالهای قبل شباهت دارد، باید رشد متوسط سالهای گذشته، جهت پیشبینی میزان پارامتر استفاده شود. این روش به دلیل سهولت و راحتی مورد استفاده قرار میگیرد. ضمن اینکه در برخی موارد، استنادِ صرف به روند سالهای قبل، گمراه کننده است. چرا که تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، فرهنگی و سلیقهای و تحولات جمعیتی در روند تغییر پارامتر تاثیرگذار میباشد.
2- روش مصرف سرانه
روش مصرف سرانه در طرح توجیهی با هدف پیشبینی تقاضای محصول در سالهای آینده کاربرد دارد. در این روش میتوان به راحتی متوسط نرخ رشد مصرف سرانه در سالهای گذشته را برآورد کرد. پیشبینی تقاضا با توجه به متوسط نرخ رشد سرانه و نرخ رشد جمعیت صورت میگیرد.
3- روش ضریب مصرف
روش ضریب مصرف، پیشبینی تقاضا برای کالاهای واسطهای است که به منظور تولید سایر محصولات مورد استفاده قرار میگیرد. به گونهای که با در اختیار داشتن ضریب مصرف محصول و پیشبینی تولید یک کالا، میتوان میزان تقاضای محصول مورد بررسی طرح توجیهی را پیش بینی کرد. روش ضریب مصرف که با تعیین ضریب مصرف محصول و پیشبینی تولید کالای مصرفکننده در سالهای آینده همراه است، روش مناسبی برای افزایش راندمان شرکتها به شمار میرود.
4- فرایند مارکو
در روش مارکو از نظرسنجی، برای کالاهای جدید یا نوع خاصی از کالاهای موجود که نیازمند بررسی رفتار مصرفکنندگان محصول طرح توجیهی اعم از افراد یا گروههای درآمدی و یا صنایع مصرفکننده محصول واسطهای است، استفاده میشود. از طریق این روش میتوان از پرسشنامه، مطالعه میدانی و یا مصاحبه و نظرسنجی پیرامون تقاضای کالا استفاده کرد.
رتبه الف از کانون مشاوران اعتباری و سرمایهگذاری بانکی
5- روش روند متغیر
روش روند متغیر با هدف روند تغییرات مصرف یک کالای معین برحسب مورد انجام میشود که در ارتباط با تغییر درآمد ملی میباشد و ممکن است هر یک از اجزای تشکیلدهنده آن از قبیل سرمایهگذاری ملی، مصرف ملی، اعتبارات خاص برنامهای و بودجه خانوار را بررسی کند. این روش به دلیل تحول شرایط اقتصادی و اجتماعی و همچنین تحول الگوهای مصرفی ناشی از آنها، کاربرد دارد و در نگارش طرح توجیهی جهت بررسی ارتباط و مقایسه بین روند مصرف محصول، رابطه همبستگی را نشان میدهد. در یک تناسب ساده، میزان روند تغییرات مصرف کالا و روند تغییر فاکتورهای انتخابی در دوره گذشته مبرهن و واضح است. بنابراین میزان روند تغییرات مصرف کالا در آینده به راحتی قابل محاسبه است. نتیجه حاصل نیز برای پیشبینی میزان تقاضای محصول در آینده کاربرد دارد.
پس از مشخص شدن میزان عرضه محصول طرح توجیهی که برابر با تولید به اضافه واردات میباشد، بررسی آمار و ارقام مربوط به شرکتها و یا جمعیت مصرف کننده محصول مورد نظر ضرورت پیدا میکند چرا که با مقایسه میزان عرضه و تقاضای محصول، میتوان میزان بازار مصرف محصول تولیدی را مشخص کرد و در صورتی که بازار داخل اشباع شده باشد، به معنای تعداد زیاد شرکتهای مشابه و یا عدم وجود بازار مصرف داخلی است. در صورتی که بازار با اشباع یا رقبای بینالمللی متعدد روبرو شود، برای حل این مشکل میتوان محصول باکیفیت بسیار بالا تولید و سپس آن را با قیمت پایین عرضه کرد. همچنین انجام فعالیتهای بازرگانی و تبلیغاتی نیز باید در سطح وسیعی انجام شود.
مطالعه فنی در طرح توجیهی
توجیه پذیری فنی
توجیه پذیری فنی طرح توجیهی نیز یکی دیگر از اصطلاحات رایج در این حوزه است. طرح امکان سنجی از لحاظ امکان اجرای آن در بخش توجیهپذیری فنیِ گزارش توجیهی، مورد بررسی قرار میگیرد. در این امکانسنجی ابتدا بررسیهای لازم در زمینه چگونگی اجرای طرح، با نام «فاز 1 طراحی انجام گرفته» ارائه میشود. طراحی فاز 1 اطلاعات کلی دارد و دربرگیرنده اطلاعات بسیار ریز از قبیل مشخصات زمین محل اجرای طرح، نحوه اجرای عملیات ساختمانی، دانش فنی پروژه، ظرفیت، دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز برای تولید، محوطهسازی و راهسازی، تأسیسات و سایر مواردی میباشد که در آن هزینههای ثابت سرمایهگذاری مد نظر قرار میگیرد.
در این بخش از گزارش توجیهی، کلیه اطلاعات فنی اجرای طرح توجیهی، در مراحل احداث و بهرهبرداری کسب میشود و اطلاعات مربوط به هزینههای سرمایهگذاری که شامل هزینههای ثابت سرمایهگذاری، هزینههای قبل از بهرهبرداری و سرمایه در گردش است، به همراه مدارک مستند در بانک بررسی میشوند. هزینههای سالیانه تولید همچون هزینههایی که برای تأمین مواد اولیه، سوخت، نیروی انسانی، استهلاک، هزینههای تأمین مالی، هزینههای اداری و خدماتی، زمانبندی، نحوه اجرای طرح و ... صرف میشوند نیز در این بخش مورد بررسی قرار میگیرند.
در واقع در مرحلۀ تجزیهوتحلیل مالی از یک طرح توجیهی سعی میشود به این سؤال پاسخ داده شود که "پروژه از منظر مالی چه وضعیتی خواهد داشت". گامهایی در این مرحله وجود دارد شامل موارد زیر هستند:
• آیا رویکردهای متفاوتی برای تولید محصول وجود دارد؟
• بررسی مجدد رویکردهای تکنولوژیکی
• بررسی تطابق اثرات جانبی هر روش با مسائل کشوری
• بررسی هزینهای رویکردها
• انجام تحقیقات بهمنظور حصول اطمینان از امکانپذیری فنی
• انجام تحقیقات بهمنظور حصول اطمینان از امکانپذیری فنی
• انجام تجزیهوتحلیل فنی
• برآورد میزان موجودی موردنیاز
• زمانبندی تولید
• جزئیات فرآیند تولید
• انتخاب تجهیزات و ابزار
• انتخاب تجهیزات و روشهای حملونقل
• تخمین نیروی انسانی موردنیاز
• تعیین محل اجرای طرح
• طراحی سازمان تولید و تعیین چیدمان تجهیزات تولیدی و غیر تولیدی
• تخمین هزینههای ناشی از تجزیهوتحلیل فنی
آنالیز مالی در طرح توجیهی
آنالیز مالی
طرح توجیهی با هدف کسب سود و منفعت اجرا میشود و به همین دلیل دستیابی به شاخص و معیار مناسب به منظور تعیین سوددهی و یا عدم سوددهی طرحها بوده است که در طی سالهای گذشته، کارشناسان و اقتصاددانان بزرگ مجموعهای از شاخصهای مالی و اقتصادی را تعریف و استفاده کردهاند. آنالیز مالی در طرح امکان سنجی در گزارشات توجیهی نیز با هدف کسب شاخصهای مالی و اقتصادی صورت میگیرد که نهایتا به تصمیمگیری صحیح میانجامد.
یک نکته اساسی در تجزیه و تحلیل مالی، استفاده از هزینههای تولید، درآمد سالیانه پیشبینی شده برای طرح و سایر مبانی، هزینههای سرمایهگذاری، مفروضات مورد نیاز برای انجام محاسبات، صورت گردش وجوه نقد، صورت حساب سود (زیان) و ترازنامه پیشبینی شده میباشد. برای آزمون مطلوبیت یک طرح امکان سنجی، دو روش مناسب است که شباهت زیادی از نظر ابزارهای بکار گرفته شده برای انجام با یکدیگر دارند و البته در رویکرد و نگرش آنها تفاوتهایی نیز وجود دارد. این دو روش عبارتند از:
1-تحلیل اقتصادی: ارزیابی اقتصادی با جریانهای هزینه و فایده اجتماعی سر و کار دارد.
2-تحلیل مالی: ارزیابی مالی با جریانهای هزینه و سود از دیدگاه سرمایه گذار در ارتباط است.
مراحل آنالیز مالی عبارتند از:
• تعیین منابع موردنیاز طرح
• سرمایهگذاری ثابت
• سرمایه در گردش
• هزینههای پیشبینینشده
• تهیه صورت درآمد
• تهیه صورت نقدینگی
• تهیه ترازنامه
• تحلیل سودآوری تجاری
• سنجش سودآوری سرمایهگذاری
• تحلیل مالی
در هر حال، در نتیجه تحلیلها یا آزمونهای اقتصادی نسبت به تحلیل مالی، بعد وسیعتری از هزینهها و سود و منفعت در نظر گرفته میشود. به این معنا که در زمان سرمایهگذاری، توجه سرمایهگذار به سمت منفعت مالی و ثبات منفعت است اما جامعه یا دولت به هدفهایی از قبیل افزایش درآمد ملی، اشتغالزایی، ریشه کنی فقر و فایدههای معطوف به یک جامعه نظر دارد. در نتیجه این امر، اهداف دو آزمون نیز از یکدیگر متمایز میشود.
به همین دلیل در صورتی که هدف ارزیابی میزان سود طرح برای جامعه و از دیدگاه ملی و در سطح کلان مد نظر باشد، از قبیل طرحهای ملی، روش ارزیابی اقتصادی استفاده میشود.
در این مرحله، برای نوشتن توضیحات، باید اطلاعات مربوط به پروژه خود را جمع آوری کنید. به عنوان مثال، شرکت شما نیاز به افزایش فروش آنلاین و تبلیغ محصولات / خدمات شما در وب دارد. سپس در قسمت اول گزارش خود میتوانید توضیحات بعدی را بنویسید:
"این پروژه توسعه وب سایت برای ارتقا محصولات / خدمات در اینترنت و افزایش فروش آنلاین از طریق تشویق مشتریان برای بازدید از وب سایت و ایجاد معاملات آنلاین است."
راه حلهای ممکن را توصیف کنید
برای برداشتن این مرحله برای نوشتن یک الگوی گزارش امکان سنجی، باید تجزیه و تحلیل گزینهها را انجام دهید و شرح راه حلهای احتمالی پروژه خود را بسازید. به عنوان مثال، در الگوی FSR شما ممکن است پروژه راه اندازی زیر دارای توضیحات زیر باشد:
"این پروژه میتواند با اجرای دو راه حل ممکن انجام شود: 1) فروشگاه آنلاین ؛ 2) وب سایت شرکت. هر یک از راه حلها به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و اطلاعات لازم برای تصمیم گیری نهایی برای تیم مدیریت در دسترس است. "
معیارهای ارزیابی لیست
اکنون وقت آن است که معیارهای ارزیابی را برای راه حلهای احتمالی تعیین و تعریف کنیم. این مرحله از تهیه گزارش گزارش امکان سنجی، شما را ملزم میکند راه حلها را بررسی کرده و آنها را در برابر معیارهای ارزیابی قرار دهید. به عنوان مثال، میتوانید معیارهای زیر را به گزارش خود اضافه کنید:
"راه حلهای احتمالی این پروژه با معیارهای زیر ارزیابی و مقایسه میشود: 1) Concept Spec. 2) ممیزی محتوا ؛ 3) مشخصات طراحی فنی. 4) زمانبندی و فریمهای زمانی را راه اندازی کنید. "
عملیترین راه حل پیشنهاد شود:
هنگامی که از معیارها برای ارزیابی راه حلها استفاده شد، قدم بعدی شما برای نوشتن گزارش مطالعه امکان سنجی تعیین منطقیترین و از نظر فنی عملیترین راه حل است که به شرکت اجازه میدهد 1) استفاده بهینه از منابع پروژه را حفظ کند و 2) بهترین نتیجه را کسب کند سود. به عنوان مثال، گزارش شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
"پس از ارزیابی راه حلهای ممکن، عملیترین راه حل برای این پروژه شناسایی و انتخاب میشود، بنابراین پروژه به صرفه، حیاتی و عملی تبدیل میشود."
نتیجه گیری را بنویسید
مرحله آخر فرآیند گزارش مطالعه امکان سنجی شما را ملزم میکند تا با جمع بندی هدف پروژه و بیان عملیترین راه حل، نتیجه گیری کنید. به عنوان مثال، نتیجه گیری FSR شما ممکن است باشد:
"هدف این پروژه ایجاد یک طراحی پیچیده و اصلی از وب سایت است که به افزایش فروش آنلاین، جلب توجه مشتری هدف و مقرون به صرفه کمک میکند. عملیترین راه حل برای پروژه انتخاب و تصویب شده و اکنون برای توضیحات بیشتر آماده است. "
- امکان سنجی فنی (Technical feasibility)،
- امکان سنجی اقتصادی (Economic feasibility)،
- بررسی قابلیتهای اجرایی(Operational feasibility)،
- بررسی مالی (Financial feasibility)،
- بررسی بازار (Market and real estate feasibility)،
- بررسی منابع (Resource feasibility)،
- بررسی چهارچوبهای قانونی(Legal feasibility)
- برنامه زمان بندی (Schedule feasibility)
نرم افزار کامفار، نرم افزار محاسباتی طرحهای توجیهی است. نرم افزاری کاربردی که توسط سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد یونیدو برای محاسبات طرح تهیه شده و تا سه نسخه آپدیت شده است.
از خصوصیات مهم این نرم افزار در طرحهایتوجیهی فنی اقتصادی و صنعتی وجود فرمها و جداولی است که اطلاعات آن باید تکمیل شود.
نرم افزار کامفار، نرم افزار محاسباتی طرحهای توجیهی است. نرم افزاری کاربردی که توسط سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد یونیدو برای محاسبات طرح تهیه شده و تا سه نسخه آپدیت شده است. از خصوصیات مهم این نرم افزار در طرحهایتوجیهی فنی اقتصادی و صنعتی وجود فرمها و جداولی است که اطلاعات آن باید تکمیل شود. محاسبات و جداول به صورت ریز و دقیق با فرمولهای اقتصادی و مهندسی تعریف شده است؛ گفتنی است وجود این فرمها بدین معنا نیست که با تکمیل فرمها خروجی نرمافزار تحلیل درستی از پروژه است. چرا که مثل هر طرحتوجیهی فنی – اقتصادی باید اطلاعات درست و دقیق به نرمافزار داده شود. پیش فرضها باید بر اساس واقعیات روز انتخاب و برنامه زمانبندی هزینهها در زمان واقعی لحاظ شود، مدلهای مالی کسب و کار بررسی شده باشد و قطعاً پس از محاسبات خطا ندهد.
کامفار
یعنی اگر بعد از محاسبات کامفار خطا دهد با توجه به شمارهی خطا اطلاعات وارد شده احتیاج به تصحیح دارد. در پایان گفتنی است وجود گزارش کامفار به معنای درستی و یا محاسبات دقیق نیست کامفار تنها وسیلهای است برای تسریع محاسبات.
اطلاعات ورودی درست، مدلسازی مالی واقعی، توانایی تحلیل خروجیها، از پیش شرطهای یک طرحتوجیهی قابل قبول است.
کامفار-1
نکته مثبت کامفار انجام سریع محاسبات، تحلیل حساسیت و تحلیلهای حسابداری به صورت پیش فرض و تعریف شده است.
تحلیل حساسیت در کامفار
به مطالعه تاثیرپذیری متغیرهای خروجی از متغیرهای ورودی، یک مدل آماری گفته میشود. به عبارت دیگر روشی برای تغییر دادن در ورودیهای یک مدل آماری به صورت سازمانیافته (سیستماتیک) است که بتوان تاثیرات این تغییرها را در خروجی مدل پیشبینی کرد.
نرم افزار کامفار بصورت یکپارچه و لحظهای محاسبات پیچیده تحلیل حساسیت را انجام میدهد.
کامفار3
<PROJECT NAME>
COMPANY NAME
STREET ADDRESS
CITY, STATE ZIP CODE
DATE
Table of Contents
1. EXECUTIVE SUMMARY
The executive summary provides an overview of the content contained in the feasibility study document. This section is important in that it provides a higher level summary of the detail contained within the rest of the document.
2. OPERATIONAL FEASIBILITY
2.1. How well proposed system solves the problems and satisfies system requirements identified in the requirements analysis phase?
3. TECHNICAL FEASIBILITY
3.1. Is the proposed technology or solution practical?
3.2. Do we currently possess the necessary technology and technical expertise?
4. ECONOMIC FEASIBILITY
Do the problems or opportunities warrant the cost of a detailed study and analysis of the current system?
To assess Economic Feasibility, prepare tables to show the calculations for:
4.1. Cost to develop
4.2. Payback Period
4.3. Net Present Value
4.4. Cost Benefit Analysis
Many consider this as one of the most important parts of a business analysis as it is often the costs or savings a project yields which win final approval to go forward. It is important to quantify the financial benefits of the project as much as possible in the business case. This is usually done in the form of a cost benefit analysis. The purpose of this is to illustrate the costs of the project and to compare them with the benefits and savings to determine if the project is worth pursuing.
5. SCHEDULE FEASIBILITY
5.1. Are the project deadlines reasonable?
5.2. Are specified deadlines mandatory or desirable?