از نظر ایدهالیستها ارزشها و قواعد اخلاقی صورت مطلق دارند براین اساس کودک بد وجود ندارد هدف تعلیم وتربیت ایدهالیستی تحقق استعدادها و انتقال میراث فرهنگی است نقش معلم به عنوان اسوه اخلاقی در مکتب ایدهالیسم بارزتراست
شوپنهاور میگوید جهان پندارمن است نشانگر جهت گیری ایده الیستی شوپنهاوراست کانت میگوید انسان تنها حیوانی است که نیازمند تربیت است در اندیشه کانت آزادی معنای مثبت خود وابستگی به قانون اخلاقی است
دو هدف عمده تعلیم وتربیت رالیستی 1 - پرورش قوه عقل 2- ترغیب انسانها به تعریف خویش از راه صورت بندی انتخابهای خود به شیوه عقلانی
اصلیترین نکته مشترک میان دیدگاههای مختلف رالیستی نظریه استقلال است که مدعی است واقعیت ؛معرفت، ارزش مستقل از ذهن انسان وجود دارد
ازنظر برودی در رالیسم کلاسیک آنچه مهم ومبنای ادراک اشیا قرار میگیرد اصول متافیریک است واقع گرایی طبیعی در جریان تربیت یافتهها از مکتب روانشناسی رفتار گرا توصیه میکند شاخص فلسفه تربیتی رلیستی تخصص گرایی است
شباهت ایدهایست و رالیست در حوزه برنامه درسی تخصصی -جداگانه و سلسه مراتبی بودن است براساس این دیدگاه معرفت شناختی معرفتی درست که با جهان آنچنان هست مطابفت کند تجربه و تغییر بنیاد جهان شناختی پراگماتیسم است
روش پژوهش علمی یا حل مسئله روشی که از طریق آن میتوان چیزی را موقتا به عنوان حقیقت پذیرفت از نظر دیویی تنها آزادی ازدای عقل و آزادی مشاهده وقضاوت که همه درونی هستند ارزشها دائما در حال تغییر هستند و نمیتواند امری مطلق باشد
ازجمله اصول وجود شناختی و انسان شناختی در پراگماتیسم رد ثنویت گرایی ومطلق انگاری است
نظریه زمینهای در ماهیت ارزشها مربوط به پراگماتیسم است
اندیشه دیویی درباره نفی دوگانگیهایی که در سنت فلسفه بوده متاثر از هگل بوده است اساس جهان شناسی پراگماتیسم تجربه است بنیان گذار کی یرکه گارد ااست
انتخاب -آزادی مسئولیت- اضطراب از مفاهیمی که در این مکتب مورد استفاده قرار میگیرد جمله تقدم وجود برماهیت مقدم است-سارتر تزهای فلسفه سنتی به مبارزه میطلبد به نظر موریس وظیفه تعلیم وتربیت بیدارکردن انسان واشتداد آگاهی است مهمترین روش تدریس گفت وشنود یا گفتگوی سقراطی است مهمترین موضوعات درسی علوم انسانی است
تخصص انسان را تنزل میدهد متخصص و مخلوق معلومات خود است و نه مسلط بر آن ازدیدگاه اگزیستانیسالیسم است اساس نظریه وجود شناختی این مکتب رد نظریههای جامع نظام داروجهان شمول فیزیکی است فلسفه تحلیلی
وطیفه فلسفه تحلیلی بررسی- تحلیل -طبقه بندی زبان وفکر
انکار فلسفههایی تعقلی ونظری و نیز رد نظام ساری ومکتب سازی فلسفی راسل -مور - ویتگنشتاین از افراد مشهور فلسفه تحلیلی هستند
فلسفه تحلیلی، تحلیل زبان - تجربه گرایی منطقی درارتباط با فلسفه تحلیلی هستند مکتب تجربه منطقی منکر جنبه معرفتی قضایای ارزشی واخلاقی است
فیلسوفان تحلیلی عقیده دارند زبان تصویر حقیقی یا رونوشت واقعیت در اختیار ما نمیگذارد
فلسفه تحلیلی آموزش وپرورش نیز زبان مربوط به تدریس و یادگیری و صورات بندی اهداف وسیاستهای تربیتی را با دید انتقادی مینگرد
فلاسفه تحلیلی معتقد که بسیاری از سردرگمیهای در زمینه آموزش وپروش مربوط به روشن نبودن و نادقیق بودن مفاهیم(زبان وفکر) تربیتی است
در مکتب رئالیسم: در تدریس ارزشها باید از روش تحلیل انتقادی بهره جست
و نام هر سال رو که رهبر معظم انقلاب نامگذاری کردن رو اگر کسی داره بفرسته سوال میاد .مرسی وظیفه معلم از نظر مکتب رئالیسم: امکان بحث وانتقاد را به شاگردان دهد.
فلسفه تربیتی اسلام با فلسفه تربیتی رئالیسم همخوانی دارد.
از بزرگترین پیشروان فلسفه ناتورالیسم: روسو....مخالف عادت و شرطی کردن رفتار بهترین و معتبرترین معیار سنجش ارزشها در مکتب طبیعت گرایی: میزان انطباق ادمی اسپنسر: فلسفه ترکیبی...شامل رشد و تکامل است،تاکید بر روش استقرایی مکتب پایدار گرایی: وظیفه اموزش و پرورش انتقال معرفت به حقیقت ابدی.
فلسفه تربیتی طبیعت گرایان بر پایه روانشناسی شناختی بنیانگذاری شده است.
مکتب طبیعت گرایی: از اموزش مختلط دفاع میکند،تفکیک دختر و پسر را درست نمیداند.
طبیعت گرایان: اموزش کودک بین5تا12 سالگی باید سلبی باشد.
سلبی یعنی چیزی به کودک یاد داده نشود وکتابی به او تحمیل نشود.
مکتب پایدار گرایی به پروراندن اشرافیت فکر میپردازد وتعلیم خود را به اثار بزرگ محدود میکند.
مکتب طبیعت گرایی: از اموزش مختلط دفاع میکند،تفکیک دختر و پسر را درست نمیداند.
مکتب پراگماتیسم
هدف و وسیله از هم جدا نیستند.
برنامه درسی: محصول محور وفعالیت محور روش علمی را پایه هر فلسفهای میداند.
اساس جهان شناسی: تجربیات انسانی.
مهمترین روش تدریس: روش پروژه.
حفظ مطالب و معلومات فاقد ارزش تربیتی است.
در جریان کسب معرفت،به کار گیری نیروی تفکر خیلی مهم است.
محتوای مواد درسی و موضوعات درسی از طریق روش حل مساله مشخص میگردد.
پدر اموزش و پرورش پیشرفته: پاتریک
مکتب ایده الیسم:به هدف بیشتر از روش تدریس توجه دارد.
ایده الیست: موضوع محور به معلم و مربی بیشتر توجه دارند مکتب واقع گرایان: معلم محور
نکته: دورهای که غریزه صیانت ذات در ان قوی است دورهی صیانت ذات هستش که از پنج تا 12سالگی هست سنش پدر رئالیسم یا واقع گرایی: ارسطو بنیانگذار ارمان گرایی: افلاطون
پایه گذار علمی شدن علوم تربیتی: هربارت
با کار هربارت است که اموزشو پرورش بر بنیاد روانشناسی استوار گردید و جنبه علمی پیدا کرد.
ایده آلیسم یا پندارگرایی یا یا اصالت تصور و آرمانگرایی هم میگن این مکتب بر اصالت ذهن عقیده داره
میگه واقعیتی غیر از از اداراکات انسان وجود نداره عالم خارجی امری اعتباری و ذهنی است
وپندارگرایی قدیمیترین فلسفه نظام دار غرب است به وسیله دموکریتوس پایه گذاری شده رنه د کارت:بنیانگذارمکتب عقل گرایی
کومینیوس :بنیانگذارتعلیم وتربیت جدید مغرب زمین جان لاک :بنیانگذارلیبرالیسم
پستالوتسی :بنیانگذار آموزش وپرورش نو
ایمانوئل کانت :بنیانگذار متافیزیک اخلاق ونقد خرد عملی فروبل وهربارت :از بنیانگذاران آموزش وپرورش نو برتراندراسل :بنیانگذار فلسفه تحلیل منطفی هربارت :بنیانگذارعلمی آموزش وپرورش شوپنهاور میکه جهان پندار منه شوپنهاور هم. ایده الیسمه
افلاطون سهم عمدهای در ایجاد و گسترش پندارگرایی داشته
پندارگرایی (1، روحانی نمایندش سن آگوستینی 2 ذهنی نمایندش فیخته 3 عینی شلینگ4 مطلق هگل در این مکتب فردارین مرتبه طبیعت و والاترین مرتبه انسانی انسان مسول اعمال خودش است کانت میگه انسان هم آزاد است هم مجبور فروتریت مرتبه طبیعت
تربیت در این مکتب فرایندی است که در فرد رخ میده و نقش اساسی بر عهده فرد است و اما معلم است که. باید او را پرورش دهد
معلم از نظر پندارگرایی نقش اساسی در جریان تربیت را ایفا میکند
معلم به مثابه فرد متخصص است که مورد احترام است و کمک به رشد و تکامل فرد و همکار خداوند است تربیت عبارت از نفوذ انسان رشد یافته روی انسان در حال رشد فعالین معلم آشکارتر از شاگرد است و هدف به کمال رساندن شاگرد است روش تدریس مبتنی بر عقل و تفکر است فعالیت یادگیرنده خود جوش فروبل بنیانگذار کودکستان
ارزش اخلاقی در این مکتب والاترین ارزش است
اندیشمندان مکتب ایده الیسم سقراط افلاطون.اگوستین. .آکویناس دکارت. هگل و برادلی خوب مکتب رئالیسم یا واقع گرایی
از نظر ایدهه الیستها ارزشها و قواعد اخلاقی صورت مطلق دارند براین اساس کودک بد وجود ندارد
هدف تعلیم وتربیت ایده الیستی تحقق استعدادها و انتقال میراث فرهنگی است و در ایده الیسم از سخنرانی و مباحثه و پرسش و استدلااستفاده میشه نقش معلم به عنوان اسوه اخلاقی در مکتب ایدهالیسم بارزتراست
یادگیری در نظر معلم پندارگرا فقط یادآوری است دوستان هم مطالب تکمیل کننده میزارن عال کانت میگه عمل ذهن تبدیل محسوسات به مدرکات
شوپنهاور میگوید جهان پندارمن است نشانگر جهت گیری ایده الیستی شوپنهاوراست
سلام من تازه وارد گروه شدم من مراقب سلامت شرکت کردم لطفا اگه کسی شرکت کرده بگه منابع چی میخونه .ممنون کانت میگوید انسان تنها حیوانی است که نیازمند تربیت است در اندیشه کانت آزادی معنای مثبت خود وابستگی به قانون اخلاقی است افلاطون میگه جهان ماد نه بود است نه نبود بلکه نمود است فلسفه کوششی است برای رسیدن به روشنایی بودن از افلاطون برکلی پندارگرای دینی است واقع گرایی یا رئالیسم
مکتب واقع گرایی همونطور که از اسمش پیداست به واقعیت مساقل از ذهن انسان وجود دارد واقعیت خارجی یا هستی عینی و مستقل از انسان تلقی میشود.
پدر رئالیسم ارسطو میباشد
خوب واقع گرایی 1 واقع گرایی عقلانی یا دینی واقع گرایی طبیعی
که به ذهن هم بها میده به عقل و ذهن هم توجه داره واقع گرایی طبیعی ذن قبول نداره فقط همون حارج از ذهن
دو هدف عمده تعلیم وتربیت رالیستی 1 - پرورش قوه عقل 2- ترغیب انسانها به تعریف خویش از راه صورت بندی انتخابهای خود به شیوه عقلانی
ترسطو مثل افلاطون به اصالت ایده اعتقاد داشت اما ان را جدا و مجرد از واقعیت مادی نمیپنداشت
پیروان واقع گرایی طبیعی یا علمی= بیکن. جان لاک. هیوم. اسپنسر. سانتیانا
بنیانگذار واقع گرایی دینی آکوییناس
فیلسوفان رالیست (لاک- برودی -وایتهد
انسان از دیدگاه واقع گرایان عقلانی
اصلیترین نکته مشترک میان دیدگاههای مختلف رالیستی نظریه استقلال است که مدعی است واقعیت ؛معرفت، ارزش مستقل از ذهن انسان وجود دارد
وایت هد واقع گرای عقلانی
بنیانگذار رالیست ارسطو است.
در نظر این مکتب جهان واقعیتی است پر معنی . دایمی و پایدارو تغییر در ان طبق قوانین طبیعت است
واقع گرایی عقلانی . انسان ازاد است و مسئول اعمال خویش
واقعگرایی طبیعی انسان ازاد نیست و تابع جامعه و طبیعت است
کمینوس = مدرسه کارخانه واقعی آدم سازی است
و تربیت رو شکل دادن به استعداد میدونه
واقعگرایی عقلانی چون میگه انیپسان نسئول خودشه به مشارکت شاگرد در اموزش اهمیت میده
و میگه باید شاگرد رو عادت به مطالعه. مشاهده . آزمایش. استفاده از منابع تفکر و تخیل و و ارزشیابی و قدردانی
ازنظر برودی در رالیسم کلاسیک آنچه مهم ومبنای ادراک اشیا قرار میگیرد اصول متافیریک است
واقع گرایی طبیعی در جریان تربیت یافتهها از مکتب روانشناسی رفتار گرا توصیه میکند
و عقلانی بر روانشناسان شناختی مبتنیه
واقع گرایات از سخنرانی در تدریس استفاده میکنن
واقعگرایی معلم محور است
شاخص فلسفه تربیتی رلیستی تخصص گرایی است
هم واقعگرایان طبیعی و هم عقلانی با گنجاندن دروس عملی و مفید در زندگی در برنامه اموزشی موفقیت دارن
شباهت ایدهایست و رالیست در حوزه برنامه درسی تخصصی -جداگانه و سلسه مراتبی بودن است
براساس این دیدگاه معرفت شناختی معرفتی درست که با جهان آنچنان هست مطابفت کند
خوب مکتب پراگماتیسم یا تجربه گرایی یا عملگرایی همون طور که از اسمش پیداس معیار این مکتب اعتقاد به تجربه داره.
و میگه معیار و سودمندی یک قضیه را کارایی یا سودمندی در عمل میداند
پدرپراگماتیسم جان دیویی است
و دیویی و ویلیام جیمز و چارلز پیرس از طرفداران این نکتب عستند
تجربه و تغییر بنیاد جهان شناختی پراگماتیسم است
روش پژوهش علمی یا حل مسئله روشی که از طریق آن میتوان چیزی را موقتا به عنوان حقیقت پذیرفت
در مهمترین اصل در هستی شناسیداصل تغییر است و همه چیز در حال تغییر و تحول است
انسان جدا از طبیعت نیس و جزیی از ان است
انسان نفسی اجتماعی و تاثیر پذیر است
انسان ارده نداره در این مکتب بلکه در جهت تحقق این ازادی تلاش میکنه
از نظر دیویی تنها آزادی ازدای عقل و آزادی مشاهده وقضاوت که همه درونی هستند
در این مکتب تربیت هم هدف است هم وسیله
انسان انعطاف پذیر لست
زروش علمی حل مساله استفاده مییشه
ارزشها دائما در حال تغییر هستند و نمیتواند امری مطلق باشد
عملگرایان بر تربیت کودک محور هستند
شیوه بحث گروهی بهترین شیوه تدریس
یادگیری از تجربه عادی و روزمره شاگردان سرچشمه میگیره
ازجمله اصول وجود شناختی و انسان شناختی در پراگماتیسم رد ثنویت گرایی ومطلق انگاری است
ازجمله اصول وجود شناختی و انسان شن
نظریه زمینهای در ماهیت ارزشها مربوط به پراگماتیسم است
تجربه واسطه و میانی افکار و اعمال است و آمیختگی انها را منعکس میکند
اندیشه دیویی درباره نفی دوگانگیهایی که در سنت فلسفه بوده متاثر از هگل بوده است
اساس جهان شناسی پراگماتیسم تجربه است
اگزیستانسیالیزم و تعلیم و تربیت
که این مکتب به ازادی انسان توجه بیشتر و خاصی دارد.
بنیان گذار کی یرکه گارد ااست
و انسان در انتخاب ازاد میگذارد
بر یگانگی فرد در مقابل گروه . یا جامعه تاکید میکند
انتخاب -آزادی مسئولیت- اضطراب از مفاهیمی که در این مکتب مورد استفاده قرار میگیرد
اندیشمندان حوزه. کی یزکه گارد. نیچه. داستایوسکی. یاسپرس. ژان پل سارتر
کی یرکه گارد
جمله تقدم وجود برماهیت مقدم است-سارتر تزهای فلسفه سنتی به مبارزه میطلبد
هدف تربیت خدمت به انسان است. انسان باید در پیدا کردن آگاهی لازم و درست از خویشتن یاری کند
به نظر موریس وظیفه تعلیم وتربیت بیدارکردن انسان واشتداد آگاهی است
هدفهای اموزش پرورش لین مکتب. رشد و گسترش اگاهی فرد است
مهمترین روش تدریس گفت وشنود یا گفتگوی سقراطی است
و فراهم اوردن فرصت برای انتخاب آزاد و اخلاقی است
مهمترین موضوعات درسی علوم انسانی است
تشویق خودشناسی. رشد تکامل . احساس مسئولیت شخصی
معلم روش غیر مستقیم بکار میبرد
ویزگی کلی این مکتب فردگرایی است
معلم برنامه درسی براساس نیازهای فردی و کمک به انها انجام دهد
و از اجبار و تحمیل در یادگیری خودداری شود
و بطور غیر مستقیم دانش اموز برانگیخته شوند و شخصا فعالیت کنند
من نکات مهم که لازمه برای یادگیری این مکتب گفتم باز نکتهای حا مونده ستاره خانم یا بقیه بگن چون منم یاد بگیرم
تخصص انسان را تنزل میدهد متخصص و مخلوق معلومات خود است و نه مسلط بر آن ازدیدگاه اگزیستانیسالیسم است
فلسفه مادی گرایی میگه حقیقت ماده است و روح و تفکر و شعور نیز شکلی از ماده است
فلسفه تحلیلی
وطیفه فلسفه تحلیلی بررسی- تحلیل -طبقه بندی زبان وفکر
انکار فلسفههایی تعقلی ونظری و نیز رد نظام ساری ومکتب سازی فلسفی
راسل -مور - ویتگنشتاین از افراد مشهور فلسفه تحلیلی هستند
فلسفه تحلیلی، تحلیل زبان - تجربه گرایی منطقی درارتباط با فلسفه تحلیلی هستند
مکتب تجربه منطقی منکر جنبه معرفتی قضایای ارزشی واخلاقی است
فلسفه تحلیلی میگه مسایل انسان یک به یک بررسی بشه و از به وجود اوردن تئوری کلی خودداری میکنند
از زمان سقراط تا الان تحلیل در پژوهش فلسفی بکار میره
فیلسوفان تحلیلی عقیده دارند زبان تصویر حقیقی یا رونوشت واقعیت در اختیار ما نمیگذارد
فلسفه تحلیلی آموزش وپرورش نیز زبان مربوط به تدریس و یادگیری و صورات بندی اهداف وسیاستهای تربیتی را با دید انتقادی مینگر
فلاسفه تحلیلی معتقد که بسیاری از سردرگمیهای در زمینه آموزش وپروش مربوط به روشن نبودن و نادقیق بودن مفاهیم(زبان وفکر) تربیتی است
ایده آلیستها ملاک حقیقت را توافق یا سازگاری فرض میکنند
به کار بردن قوه تعمیم با جامعیت ارتباط دارد
بنا به عقیده جان دیویی رهایی از کنترل خارجی وقتی مفید است که تعقل و خرد فرد حاکم بر تمایلات و هوسهای او باشد
پایدار گرایی نطریه تربیتی محافظه کارانه که بر اقتدار سنت امور قدیمی تاکید داره
روش سقراطی برای کانت.
جان لاک بر نقش الگو در تربیت اخلاقی تاکید مبکنه
کتاب دیویی دموکراسی تعلیم و تربیت
هربارت قوای متمایز را نادرست شمرد
عملی که نسل بالغ درباره نسلی که هنوز برای زندگی اجتماعی قادر نیست معمول میدارد ..............آنها را برای زندگی در جامعه سیاسی و در محیط مربوط به خود ایشان مهیا سازند.دور کهایم
هدفهای تربیتی راسل شادابی جرات حساسیت هوش
پرورش یافته
برترین فضیلت از نظر خواجه نصیر عدالت
از نظر یاسپرس بزرگترین عیب آموزش پرورش نادیده گرفتن انسان و مقام او
اساس تربیت اخلاقی کانت بر اصل انضباط استوار است
از نظر کانت انسان محور فلسفه است
ملاک تشخیص حقیقت از خطا ایده الیسم توافق
رئالیسم مطابقت
پراگماتیسم حل مساله
موازین انتخاب هدف دیویی رابطه هدف با شرایط موجود هدف باید قابل انعطاف پذیری باشد هدف محدود کننده نباشد
منابع دست اول معرفت حس عقل شهود
فلسفه نظری به علم الهی، ریاضی، طبیعی تقسیم میشه
انواع تربیت از نظر برودی محیطی رسمی
غیر رسمی
دانش شناسی را رکن اصلی فلسفه مینامند
انواع اصول کرشن اشنایز اصل فعالیت اصل کمال اصل حریت اصل سندیت اصل تناسب اصل تفرد
اصل اجتماع وضع و عمل
ایده الیسم توافق و سازگاری
تعلیم و تربیت را عبارت از کنترل و در ضبط داشتن یادگیری از برودی
تنها آزادی، آزادی عقل از جان دیویی
تعلیم و تربیت که تعلیم و تربیت را سازگار کردن انسان با محیط میداند از اسپنسر
کودک باید طوری تربیت شود که از آزادی لازم بهره مند باشد و خود را مسئول کیفیت زندگی خویش بداند نظر مکتب وجود گرایی
»جهان پندار من است« دیدگاه شوپنهاور از مکتب ایده الیسم
سه نفر از فیلسوفان پیرو مکتب اگزیستانسیالیسم عبارتند از کی یرکه گارد، یاسپرس، سارتر
اصل فعالیت
محدود نکردن فعالیت طفل اصل کمال
در زندگی از کششی یا سایقی جلوگیری بشه اصل حریت
خودکار بار امدن شاگرد اصل سندیت
عدم توجه به امیال و رغبت شاگرد تفرد
رغبت شخصی توجه بشه و توجه به تمایلات شخصی اصل اجتماع
همه افراد میل خود را به خیر جمع تابع کنند
تعلیم و تربیت منفی بانام روسو پیوند خورده
طرح دانش فراگیر مربوط به کمینوس
اصل ادامه یا پیوستگی تجربه در تعلیم و تربیت دیدگاه جان دیویی
پندارگرایی قدیمیتررین فلسفه نظام دار غرب
فلسفیدن در تعلیم و تربیت مستلزم کنجکاوی و حساسیت نسبت به مسائل تربیتی
رنه د کارت:بنیانگذارمکتب عقل گرایی
کومینیوس :بنیانگذارتعلیم وتربیت جدید مغرب زمین جان لاک :بنیانگذارلیبرالیسم
پستالوتسی :بنیانگذار آموزش وپرورش نو
ایمانوئل کانت :بنیانگذار متافیزیک اخلاق ونقد خرد عملی فروبل وهربارت :از بنیانگذاران آموزش وپرورش نو برتراندراسل :بنیانگذار فلسفه تحلیل منطفی هربارت :بنیانگذارعلمی آموزش وپرورش
آموزش و پرورش تقلیدی از زندگی نیست، بلکه آماده شدن برای آن است . این اصل اساسی یکی از اصول پایدارگرایی
به عقیده افلاطون اوج تربیت دانایی است
نکات ماده گرایی و اگزالیسمها هم اگه چیزی میدونی بگو
انسان تنها حیوانی است که نیازمند تربیت است سخن کانت
مؤلف کتاب »منیۀ المرید فی آداب المفید و المستفید شهید ثانی
کار اصلی فلسفه عصر ما بررسی ارزشهاست
»سعه صدر« نتیجه انتقاد
یکی از وجوه مشترک ایده آلیستها و اگزیستانسیالیستها در حیطه روشهای تربیتی، تأکید بربحث و گفتگو
به نظر کلاپارد، آنچه که سبب جنبش و حرکت واکنشی موجود زنده میشود، عبارت است ازرغبت و تمایل
جان دیویی انتقاد زیر را بر کدام نظریه وارد میداند؟»عیب عمده این نظریه این است که وجود قوای فعال و مخصوصی که فرد در برخورد به محیط از خود ظاهر میسازد را مورد غفلت قرار میدهد«.تعلیم و تربیت به عنوان تشکیل ذهن
سوال ازمون قبل بوده
فلسفه تربیتی اسلام از نوع رئالیستی
از نظر پستالوزی تربیت عبارتست از شکوفاندن هماهنگ تواناییهای نهفته آدمی مطابق با قانونهای طبیعی رشد
به نظر روسو هیچ مرحلهای از زندگی نباید فدای مراحل دیگر شود و تعلیم و تربیت امروز »اکنون« کودک را فدای آینده میکند و حق طبیعی او را نادیده میگیرد.
به نظر پیشرفت گرایان آموزش و پرورش باید بر همکاری و یادگیری اجتماعی مبتنی باشد نه رقابت
کیرکگاردو یا سپرس هم مانند سارتر معتقد به تقدم وجود بر ماهیت هستند. مکتب اگزیستنسیالیسم
پراگماتیستها هر ارزشی را نسبی و وابسته به شرایط خاص اجتماعی، روانی فرهنگی و بطور کلی شرایط معین میدانند و اعتقاد دارند که هیچ هدف ثابتی یافت نمیشود و آموزش و پرورش هم نمیتواند یک هدف جاوید داشته باشد.
پراگماتیستها تحول را اصل و واقعیت را جریانی متحول و در حال گسترش میدانند.
سیر عقلانی یا نظری آن نوع فعالیت فلسفی است که ذهن را از نفوذ عوامل محدود کننده محفوظ نگاه میدارد
آزاد گذاشتن کودک در تجربه کردن و نتیجه کار خود را دیدن، مربوط به اصل حریت است.
نکات دقیق بود مرسی
بحث روشهای تدریس و ماهیت یادگیری مربوط به مسأله معرفت شناسی میباشد.
عینی بودن ارزشها سبب پیدایش میزانهای که مورد پذیرش همگان باشد میشود.
[01:01 20.08.17setare 123, [
از نظر مکتب پراگماتیست یا عمل گرایی آنچه ورای تجربه است قابل درک نمیباشد و نباید فرد برای درک آن تلاش کند.
[01:02 20.08.17setare 123, [
مکتب پراگماتیسم است که به دموکراسی و مبانی آن اعتقاد دارداختی در پراگماتیسم رد ثنویت گرایی ومطلق انگاری است شباهت ایدهایست و رالیست در حوزه برنامه درسی تخصصی -جداگانه و سلسه مراتبی بودن است
براساس این دیدگاه معرفت شناختی معرفتی درست که با جهان آنچنان هست مطابفت کند
خوب مکتب پراگماتیسم یا تجربه گرایی یا عملگرایی همون طور که از اسمش پیداس معیار این مکتب اعتقاد به تجربه داره.
و میگه معیار و سودمندی یک قضیه را کارایی یا سودمندی در عمل میداند
پدرپراگماتیسم جان دیویی است
و دیویی و ویلیام جیمز و چارلز پیرس از طرفداران این نکتب عستند
تجربه و تغییر بنیاد جهان شناختی پراگماتیسم است
روش پژوهش علمی یا حل مسئله روشی که از طریق آن میتوان چیزی را موقتا به عنوان حقیقت پذیرفت
در مهمترین اصل در هستی شناسیداصل تغییر است و همه چیز در حال تغییر و تحول است
انسان جدا از طبیعت نیس و جزیی از ان است
انسان نفسی اجتماعی و تاثیر پذیر است
انسان ارده نداره در این مکتب بلکه در جهت تحقق این ازادی تلاش میکنه
از نظر دیویی تنها آزادی ازدای عقل و آزادی مشاهده وقضاوت که همه درونی هستند
در این مکتب تربیت هم هدف است هم وسیله
انسان انعطاف پذیر لست
زروش علمی حل مساله استفاده مییشه
ارزشها دائما در حال تغییر هستند و نمیتواند امری مطلق باشد
عملگرایان بر تربیت کودک محور هستند
شیوه بحث گروهی بهترین شیوه تدریس
یادگیری از تجربه عادی و روزمره شاگردان سرچشمه میگیره
ازجمله اصول وجود شناختی و انسان شناختی در پراگماتیسم رد ثنویت گرایی ومطلق انگاری است
ازجمله اصول وجود شناختی و انسان شناختی در پراگماتیسم رد ثنویت گرایی ومطلق انگاری است
نظریه زمینهای در ماهیت ارزشها مربوط به پراگماتیسم است
تجربه واسطه و میانی افکار و اعمال است و آمیختگی انها را منعکس میکند
اندیشه دیویی درباره نفی دوگانگیهایی که در سنت فلسفه بوده متاثر از هگل بوده است
اساس جهان شناسی پراگماتیسم تجربه است
اگزیستانسیالیزم و تعلیم و تربیت
که این مکتب به ازادی انسان توجه بیشتر و خاصی دارد.
بنیان گذار کی یرکه گارد ااست
و انسان در انتخاب ازاد میگذارد
بر یگانگی فرد در مقابل گروه . یا جامعه تاکید میکند
انتخاب -آزادی مسئولیت- اضطراب از مفاهیمی که در این مکتب مورد استفاده قرار میگیرد
اندیشمندان حوزه. کی یزکه گارد. نیچه. داستایوسکی. یاسپرس. ژان پل سارتر
کی یرکه گارد
جمله تقدم وجود برماهیت مقدم است-سارتر تزهای فلسفه سنتی به مبارزه میطلبد
هدف تربیت خدمت به انسان است. انسان باید در پیدا کردن آگاهی لازم و درست از خویشتن یاری کند
به نظر موریس وظیفه تعلیم وتربیت بیدارکردن انسان واشتداد آگاهی است
هدفهای اموزش پرورش لین مکتب. رشد و گسترش اگاهی فرد است
مهمترین روش تدریس گفت وشنود یا گفتگوی سقراطی است
و فراهم اوردن فرصت برای انتخاب آزاد و اخلاقی است
مهمترین موضوعات درسی علوم انسانی است
تشویق خودشناسی. رشد تکامل . احساس مسئولیت شخصی
معلم روش غیر مستقیم بکار میبرد
ویزگی کلی این مکتب فردگرایی است
معلم برنامه درسی براساس نیازهای فردی و کمک به انها انجام دهد
و از اجبار و تحمیل در یادگیری خودداری شود
و بطور غیر مستقیم دانش اموز برانگیخته شوند و شخصا فعالیت کنند
من نکات مهم که لازمه برای یادگیری این مکتب گفتم باز نکتهای حا مونده ستاره خانم یا بقیه بگن چون منم یاد بگیرم
تخصص انسان را تنزل میدهد متخصص و مخلوق معلومات خود است و نه مسلط بر آن ازدیدگاه اگزیستانیسالیسم است اساس نظریه وجود شناختی این مکتب رد نظریههای جامع نظام داروجهان شمول فیزیکی است فلسفه مادی گرایی میگه حقیقت ماده است و روح و تفکر و شعور نیز شکلی از ماده است
فلسفه تحلیلی
وطیفه فلسفه تحلیلی بررسی- تحلیل -طبقه بندی زبان وفکر
انکار فلسفههایی تعقلی ونظری و نیز رد نظام ساری ومکتب سازی فلسفی
راسل -مور - ویتگنشتاین از افراد مشهور فلسفه تحلیلی هستند
فلسفه تحلیلی، تحلیل زبان - تجربه گرایی منطقی درارتباط با فلسفه تحلیلی هستند
مکتب تجربه منطقی منکر جنبه معرفتی قضایای ارزشی واخلاقی است
فلسفه تحلیلی میگه مسایل انسان یک به یک بررسی بشه و از به وجود اوردن تئوری کلی خودداری میکنند از زمان سقراط تا الان تحلیل در پژوهش فلسفی بکار میره
فیلسوفان تحلیلی عقیده دارند زبان تصویر حقیقی یا رونوشت واقعیت در اختیار ما نمیگذارد
فلسفه تحلیلی آموزش وپرورش نیز زبان مربوط به تدریس و یادگیری و صورات بندی اهداف وسیاستهای تربیتی را با دید انتقادی مینگر
فلاسفه تحلیلی معتقد که بسیاری از سردرگمیهای در زمینه آموزش وپروش مربوط به روشن نبودن و نادقیق بودن مفاهیم(زبان وفکر) تربیتی است
ایده آلیستها ملاک حقیقت را توافق یا سازگاری فرض میکنند به کار بردن قوه تعمیم با جامعیت ارتباط دارد
بنا به عقیده جان دیویی رهایی از کنترل خارجی وقتی مفید است که تعقل و خرد فرد حاکم بر تمایلات و هوسهای او باشد پایدار گرایی نطریه تربیتی محافظه کارانه که بر اقتدار سنت امور قدیمی تاکید داره جان لاک بر نقش الگو در تربیت اخلاقی تاکید مبکنه کتاب دیویی دموکراسی تعلیم و تربیت
عملی که نسل بالغ درباره نسلی که هنوز برای زندگی اجتماعی قادر نیست معمول میدارد ..............آنها را برای زندگی در جامعه سیاسی و در محیط مربوط به خود ایشان مهیا سازند.دور کهایم هدفهای تربیتی راسل شادابی جرات حساسیت هوش
پرورش یافته
برترین فضیلت از نظر خواجه نصیر عدالت
از نظر یاسپرس بزرگترین عیب آموزش پرورش نادیده گرفتن انسان و مقام او اساس تربیت از نظر کانت انسان محور فلسفه است ملاک تشخیص حقیقت از خطا ایده الیسم توافق
رئالیسم مطابقت
پراگماتیسم حل مساله
موازین انتخاب هدف دیویی رابطه هدف با شرایط موجود هدف باید قابل انعطاف پذیری باشد هدف محدود کننده نباشد منابع دست اول معرفت حس عقل شهود
فلسفه نظری به علم الهی، ریاضی، طبیعی تقسیم میشه انواع تربیت از نظر برودی محیطی رسمی غیر رسمی
دانش شناسی را رکن اصلی فلسفه مینامند انواع اصول کرشن اشنایز اصل فعالیت اصل کمال اصل حریت اصل سندیت اصل تناسب اصل تفرد اصل اجتماع وضع و عمل ایده الیسم توافق و سازگاری
تعلیم و تربیت را عبارت از کنترل و در ضبط داشتن یادگیری از برودی تنها آزادی، آزادی عقل از جان دیویی
تعلیم و تربیت که تعلیم و تربیت را سازگار کردن انسان با محیط میداند از اسپنسر
کودک باید طوری تربیت شود که از آزادی لازم بهره مند باشد و خود را مسئول کیفیت زندگی خویش بداند نظر مکتب وجود گرایی
»جهان پندار من است« دیدگاه شوپنهاور از مکتب ایده الیسم
سه نفر از فیلسوفان پیرو مکتب اگزیستانسیالیسم عبارتند از کی یرکه گارد، یاسپرس، سارتر اصل فعالیت
محدود نکردن فعالیت طفل
اصل کمال
در زندگی از کششی یا سایقی جلوگیری بشه اصل حریت
خودکار بار امدن شاگرد اصل سندیت
عدم توجه به امیال و رغبت شاگرد تفرد
رغبت شخصی توجه بشه و توجه به تمایلات شخصی اصل اجتماع
همه افراد میل خود را به خیر جمع تابع کنند تعلیم و تربیت منفی بانام روسو پیوند خورده طرح دانش فراگیر مربوط به کمینوس
اصل ادامه یا پیوستگی تجربه در تعلیم و تربیت دیدگاه جان دیویی پندارگرایی قدیمیتررین فلسفه نظام دار غرب
فلسفیدن در تعلیم و تربیت مستلزم کنجکاوی و حساسیت نسبت به مسائل تربیتی رنه د کارت:بنیانگذارمکتب عقل گرایی
کومینیوس :بنیانگذارتعلیم وتربیت جدید مغرب زمین جان لاک :بنیانگذارلیبرالیسم
پستالوتسی :بنیانگذار آموزش وپرورش نو
ایمانوئل کانت :بنیانگذار متافیزیک اخلاق ونقد خرد عملی فروبل وهربارت :از بنیانگذاران آموزش وپرورش نو برتراندراسل :بنیانگذار فلسفه تحلیل منطفی هربارت :بنیانگذارعلمی آموزش وپرورش
آموزش و پرورش تقلیدی از زندگی نیست، بلکه آماده شدن برای آن است . این اصل اساسی یکی از اصول پایدارگرایی به عقیده افلاطون اوج تربیت دانایی است
از دیدگاه رئالیسم آنچه مبنای ادراک اشیاس صورتهای اشیاس
ملاک و میزان تشخیص حقیقت از دیدگاه اثبات گرایی تحقیق پذیری میباشد عدم توجه به امیال و رغبتهای طفل به اصل آموزشی سندیت برمیگرد افلاطون: تعلیم و تربیت برابر با یاداوری است
نظریه زمینهای در ماهیت ارزشها مربوط به عمل گرایی است پستالوزی: ذات تربیت در محبت است
بیکن تعبیر بتهای بازار را برای اشاره به واژههای فریبنده به کار میبرد خواجه نصیر الدین. هیچ فضلیتی فطری نیست دکارت. علم و فلسفه از هم متمایز هستند
از نظر هربات پستالوزی هیچ گونه تاکیذی برا اموزش سازمان یافته و از پیش تعیین شده نداشت برنامه درسی پراگماتیستی بر اساس نظریه معرفت شناختی میان رشتهای است.
وجوه مشترک ایده الیستها و اگزیستانیسالیستها بحث و گفتگو است در روش تربیت
اصل تفرد:توحه به رغبت شخصی دانش اموز و تمایلات شخصی تاکید روسو در تعلیم و تربیت, تربیت فردی است کانت برای پرورش خرد روش سقزاطی را مناسب میداند
خواجه نصیر فضلیت حکمت را نتیجه قوه ناطقه میداند.
جنبه بالقوه هر چیز در فلسفه رئالیستی ماده نام دارد
ویژگی مشترک سه فلسفهی پراگماتیسم اگزیستانسیالیسم و پست مدرنیسم: نفی واقعیتهای مطلق و فرامادی مهمترین اصل مشترک در میان شاخههایمختلف رئالیسم استدلال است
بزرگترین عیب آموزش و پرورش از دیدگاه یاسپرس فراموش کردن انسان و ارج او است ملاک تشخیص حقیقت از نظر ایده الیستها هماهنگی امر ذهنی با امور ذهنی دیگر همانگی امر ذهنی با واقعیت بیرون.
مهمترین اصل. در مکتب رئالیسم اصل استقلال است
اگزیستانسیالیسم به ازادی بیشتر توجه دارد و انسان را در انتخاب ازاد میداند لاک معتقد است کلید معرفت انسان از ادراکات حسی سرچشمه میگرید از دیدگاه رئالیسم آنچه مبنای ادراک اشیاس صورتهای اشیاس
ملاک و میزان تشخیص حقیقت از دیدگاه اثبات گرایی تحقیق پذیری میباشد عدم توجه به امیال و رغبتهای طفل به اصل آموزشی سندیت برمیگرد افلاطون: تعلیم و تربیت برابر با یاداوری است
نظریه زمینهای در ماهیت ارزشها مربوط به عمل گرایی است پستالوزی: ذات تربیت در محبت است
بیکن تعبیر بتهای بازار را برای اشاره به واژههای فریبنده به کار میبرد خواجه نصیر الدین. هیچ فضلیتی فطری نیست دکارت. علم و فلسفه از هم متمایز هستند
از نظر هربات پستالوزی هیچ گونه تاکیذی برا اموزش سازمان یافته و از پیش تعیین شده نداشت برنامه درسی پراگماتیستی بر اساس نظریه معرفت شناختی میان رشتهای است.
وجوه مشترک ایده الیستها و اگزیستانیسالیستها بحث و گفتگو است در روش تربیت
اصل تفرد:توحه به رغبت شخصی دانش اموز و تمایلات شخصی تاکید روسو در تعلیم و تربیت, تربیت فردی است کانت برای پرورش خرد روش سقزاطی را مناسب میداند خواجه نصیر فضلیت حکمت را نتیجه قوه ناطقه میداند.
جنبه بالقوه هر چیز در فلسفه رئالیستی ماده نام دارد
ویژگی مشترک سه فلسفهی پراگماتیسم اگزیستانسیالیسم و پست مدرنیسم: نفی واقعیتهای مطلق و فرامادی مهمترین اصل مشترک در میان شاخههایمختلف رئالیسم استدلال است
بزرگترین عیب آموزش و پرورش از دیدگاه یاسپرس فراموش کردن انسان و ارج او است ملاک تشخیص حقیقت از نظر ایده الیستها هماهنگی امر ذهنی با امور ذهنی دیگر همانگی امر ذهنی با واقعیت بیرون.
مهمترین اصل. در مکتب رئالیسم اصل استقلال است
اگزیستانسیالیسم به ازادی بیشتر توجه دارد و انسان را در انتخاب ازاد میداند لاک معتقد است کلید معرفت انسان از ادراکات حسی سرچشمه میگرید پندار گرای=ایدالیسم واقع گرای=رئالیسم عملگرای=پراگماتیسم واقع گرای تجربه و مشاهده واقع گرای معلم محور
مکاتب فرعی واقع گرای 1واقع گرای قدیمی
2واقع گرای عقلانی
3واقع گرای طبیعی
4واقع گرای علمی
واقع گرای عقلانی:ارسطو
عملگرا؛
انسان دردیدگاه عملگرایانموجودی زیستی اجتماعی است مهمترین اصل عملگرایان(تغییر) تربیت آنها کودک محور تفکر عملگرای:؛در آمریکا پراگما واژه یونانی کار و عمل
پراگماتیسم به معیار حقیقی بودن تجربه کارای یا سودمندی در عمل میداند جان دیوی عملگرا تحت تاثیر جامعه شناسی و زیست شناسی
تهیه کنندگان: ستاره احمدوند و فاطمه میرچناری