خون پاک هنرمندان شهید، سرمایه زوال ناپذیر هنر است. امام خمینی
هنر یک موهبت الهى و یک حقیقت بسیار فاخر است. امام خامنهای
«هنر» و «ارزش» دو واژهی مشترک این سؤال است. ترکیب متفاوت این دو واژه، همانند دیگر واژهها، ممکن است معانی متفاوتی را نسبت به یکدیگر افاده کنند، اما ترکیب متفاوت در این دو واژه، بهلحاظی که بیان خواهد شد، یک «معنا» را به ذهن متبادر میسازد.
* تنافض جملهی معروف «هنر برای هنر»
هنر ارزشی، هنری است که واجد یک یا چند ارزش فکری، فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و زیباییشناسی است و ارزش هنری، ناظر به بیان هنرمندانهی یک یا چند ارزش است. آنچه میان این دو برداشت، مشترک است، آن است که ارزش و هنر وجود دارند و هر دو با هنروری و ارزشمداری تحقق مییابند؛ تا جایی که نمیتوان هنر را بدون ارزش و ارزش را بدون بیان هنری، محقق نمود. به عبارت دیگر، نمیتوان این دو مقوله را از یکدیگر تفکیک نمود. البته برخی از صاحبان قلم با تأسی از گزارهی «هنر برای هنر»، که در فلسفه و حکمت هنر مغربزمین جریان دارد، سعی دارند القا نمایند که هر هنری لزوماً دارای ارزش نیست و با این گزاره، تفکیک هنر ارزشی و غیرارزشی را بهطور مبنایی از موضوعیت خارج کنند. درحالیکه منطقاً نمیتوان بیان هنری را از مقولهی ارزش (با هر معیار و مناطی) تفکیک نمود. راه دیگری که در فلسفهی هنر غربی به روی خود میگشایند تا از مفهوم ارزش فرار کنند، واژهسازیهای فرعی برای غافل نمودن ذهن از مفهوم اصلی است. بهعنوان مثال، در رگههایی از فلسفهی هنر، آنها «ارزش» را به «سود» تبدیل میکنند که بهزعم خود، از ارزیابیهای ایدئولوژیک! دور شوند و از سویی دیگر، به جنبههای سوداگرانهی آن توجه نمایند.
وقتی مستندساز سوژهای را مییابد و حدود آن را برای خود مشخص میسازد و حتی قاب دوربین را با زاویهی خاصی تنظیم میکند و در تدوین نهایی آن، برخی از پلانها را نادیده میگیرد و بعضی را برجستهتر میسازد و با استفاده از نور و موسیقی، تم خاصی به آن میدهد، همه و همه «ارزشگذاری کردن، ارزیابی، قضاوت و تحدید کردن معنایی» است که مستندساز قصد دارد آن را به مخاطب خود منتقل کند.
هر اثر هنری منطقاً با شکلگیری، هدفگذاری و ارزیابی پدیدههای مختلف بهصورت نوشته و نانوشته آغاز شده و شکل میگیرد. اینکه گفته میشود «کار هنرمند روایت وقایع است، نه قضاوت» نیز دارای تناقض منطقی است. بهعنوان مثال، در ساخت یک اثر مستند، چنین بیانی زیاد شنیده میشود. در پاسخ میتوان گفت وقتی مستندساز سوژهای را مییابد و حدود آن را برای خود مشخص میسازد و حتی قاب دوربین را با زاویهی خاصی تنظیم میکند و در تدوین نهایی آن، برخی از پلانها را نادیده میگیرد و بعضی را برجستهتر میسازد و با استفاده از نور و موسیقی، تم خاصی به آن میدهد، همه و همه «ارزشگذاری کردن، ارزیابی، قضاوت و تحدید کردن معنایی» است که مستندساز قصد دارد آن را به مخاطب خود منتقل کند. این مؤلفهها در ذات اثر هنری نهفتهاند و منطقاً نمیتوان آنها را از یکدیگر تفکیک نمود. به همین دلیل است که نمیتوان یک اثر هنری را بدون قضاوت، ارزیابی، ارزشگذاری و هدف، تصور نمود. این مؤلفهها که توسط کارگردان و «کارگردانی» صورت میپذیرند، برای آثار هنری ذاتیاند و تعجببرانگیز است که چرا بعضیها به بهانهی هنر برای هنر، مؤلفههای ذاتی آثار هنری را انکار میکنند. نمیتوان هنر را از ارزش و ارزش را از هنر جدا نمود.
* خاستگاه ارزش برای هنر و بالعکس
اما آنچه محل بحث است، «خاستگاه ارزش» برای هنر و هنر برای ارزش است. برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید مشخص نمود که خاستگاه ارزش یا ارزشهای مورد نظر کجاست و در چه نظامی طبقهبندی میشوند. طبقهبندی «ارزش» و «غیرارزش» براساس نوع خاستگاه و «منظومههای فکری» صورت میپذیرد.
یکی از عواملی که موجد تمیزِ ارزش از ضدارزش بهشمار میرود، منظومهی فکری و باورهای مبتنی بر اعتقادات و فرهنگ است. به عبارت دیگر، خاستگاههای متفاوت، معانی متفاوتی را از ارزش به دست میدهند. در علم ارتباطات نیز بر این موضوع تأکید شده است که «معنی» و «مضمونِ» پیامها در کلمات نیست، بلکه معنی به اعتبار اینکه انسان واجد تفکر و احساس و شخصیت است، در انسانهاست، نه در واژهها. طبیعی است که همهی انسانها به یک نظام ارزشی تعلق دارند و از منظومهی فکری و اعتقادی و نظام احساسی و هیجانی خاصی برای معنا دادن به پیامها سود میجویند. پس انسانها و منظومهی فکری و اعتقادی آنهاست که به پیامها معنی میدهد؛ یعنی برای آنها ارزشگذاری میکنند.
* نسبت هنر و اخلاق از نگاه رهبر انقلاب
تفاوت اعتقادات، مبانی فکری و نظام ارزشی انسانها، موجب تفاوت در ارزشها میشود. در این صورت ممکن است یک پیام برای یک خاستگاه فکری، ارزش محسوب شود و برای دیگری ضدارزش باشد یا برعکس. اما نمیتوان پیام هنری را بدون ارزش تصور کرد. مرور جملاتی از رهبر هنرمند و هنرشناس انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در مردادماه ۱۳۸۰، برای این موضوع راهگشاست. ایشان فرمودهاند:
«محل کلام، اخلاق و فضیلت است. من مطلبی را (بهگمانم) از قول رومن رولان خواندم که گفته بود در یک کار هنری، یک درصد هنر، نودونُه درصد اخلاق یا احتیاطاً اینگونه بگوییم: ده درصد هنر، نود درصد اخلاق [لازم است]. به نظرم رسید که این حرف، حرف دقیقی نیست. اگر از من سؤال کنند، من میگویم صد درصد هنر و صد درصد اخلاق. اینها با هم منافات ندارند. باید صد درصد کار را با خلاقیت هنری ارائه داد و صد درصد آن را از مضمونهای عالی و تعالیبخشِ پیشبرنده و فضیلتساز پُر کرد و انباشت.»
«شیار۱۴۳» یک اثر هنری و ارزشی است و بیانگر ارزشی است که به زبان هنر بهخوبی ارائه شده است. نویسنده و کارگردان این فیلم، از زبان هنر برای برجسته نمودن «ارزشهای حماسی» با قهرمانی یک «مادر»، اثری ماندگار ساخته است. این فیلم دارای هویت است، چون دارای ارزش با تعریف خودی است.
اثر هنری حاوی پیام و یا پیامهای مختلفی است که منتقلکننده یک یا چند ارزش متناسب با منظومهِی فکری هنرمند به مخاطبان است. به نظر من، همهی آثار هنری واجد یک یا چند ارزش هستند که ممکن است در نظام فکریِ دیگر، ارزش قلمداد نشوند. وقتی میگوییم یک فیلم سینمایی دارای ویژگی ارزشی است، منظور ارزشگذاری ذاتی آن نیست (که گفتیم نمیتوان هنر را بدون ارزشگذاری تصور نمود)، بلکه منظور این است که فیلم مورد نظر، واجد ارزشی است که با نظام ارزشی جامعه و اعتقادات ما متناظر است و منظومهی فکری و روانی مورد نظر را تقویت میکند. به همین دلیل، هر فیلمی که در جغرافیای ایران ساخته میشود، دارای ارزشگذاری است، اما الزاماً واجد ارزش منطبق بر اعتقادات، مبانی فکری و حماسهی یک ملت نیست. اگر آن فیلم مؤلفههای منظومهی فکری مخالف یا مهاجم را تقویت نماید، طبیعی است که میتوان آن را یک فیلم ایرانی، اما با ارزشهای غیر و متضاد با ارزشهای خودی قلمداد نمود و از سوی دیگر، ممکن است فیلمی در آن سوی جغرافیای ایران تولید شود و تقویتکنندهی ارزشهای مورد نظر جامعهی ما باشد. طبیعی است که این فیلم را میتوان یک فیلم غیرایرانی، اما ارزشی دانست. بر این اساس، ما فیلم ارزشی و غیرارزشی داریم و منطقاً نمیتوان فیلم و اثر هنری را بدون ارزش تصور نمود. ارزشی بودن آن را اصالتها و هویت ایرانی-اسلامی و حماسههای مقدس تعیین میکنند.
* شیار ۱۴۳، امتزاج هنر و ارزش
برای نمونه، وقتی بیان میشود که فیلم سینمایی «شیار۱۴۳» ساختهی خانم نرگس آبیار، یک فیلم ارزشی است، یعنی ارزشگذاری این فیلم براساس مبانی اسلامی، اصول انقلاب اسلامی، همت و غیرتورزی ایرانی و حماسههای هشت سال دفاع مقدس و صبوری سالهای پس از جنگ تحمیلی، طراحی و بهخوبی ارائه شده است. «شیار۱۴۳» یک اثر هنری و ارزشی است و بیانگر ارزشی است که به زبان هنر بهخوبی ارائه شده است. نویسنده و کارگردان این فیلم، از زبان هنر برای برجسته نمودن «ارزشهای حماسی» با قهرمانی یک «مادر»، اثری ماندگار ساخته است. این فیلم دارای هویت است، چون دارای ارزش با تعریف خودی است.
این را هم بگوییم که هویت و ارزش حماسی، تنها به کشور و ملت ما محدود نمیشود، بلکه ارزشهای حماسی و الهی، جهانشمول و فراگیرند. البته ممکن است دولتها و یا جریانهای فکری که با اصالت حماسه و خیزش ملتها مخالفاند، این هویت را ضدارزش قلمداد نمایند، اما ارزشگذاری هنریِ خانم آبیار، مبتنی بر نظام ارزشی جامعهی اسلامی و انقلابی است. پس اثر هنری ایشان، یک اثر هنریِ ارزشی است و تنها به گسترهی ایران محدود نمیشود و طبیعی است که مضمون آن منتشر خواهد شد، چون الهی و آسمانی است.
از آنجا که افلاطون اولین فیلسوفِ آغازگر تألیف در حوزۀ زیبایی و بر زیباییشناسی هنری بعد از خود بسیار تأثیرگذار بوده است، بررسی دیدگاه وی در خصوص زیباییهای هنری اهمیت بسیاری دارد. البته هرچند هنرهای زیبا، بهنحوی که در عصر حاضر مصطلح است، در دوران افلاطون مطرح نبوده، اما میتوان از مطالب و آرایی که افلاطون بهطور پراکنده در باب هنرهای زیبا بیان کرده است، نظر وی را کشف کرد. راجع به دیدگاه افلاطون پیرامون هنرهای زیبا دو نظر وجود دارد. برخی او را موافق هنر دانستهاند و در صدد توجیه مخالفتهای صریح وی برآمدهاند و برخی نیز او را ضدّ و مخالف هنر دانستهاند. در این پژوهش فارغ از نظر موافقان و مخالفان به بررسی هنر از دیدگاه افلاطون پرداخته میشود و نتیجه آنکه وی را نه میتوان مخالف و نه موافق مطلق هنرهای زیبا دانست. بلکه افلاطون به دو نوع هنر معتقد است؛ هنر ارزشی و غیرارزشی و برای هر یک از این انواع ویژگیهایی ذکر میکند؛ که اساسیترین وجه ممیزۀ این دو هنر، بهرهمندی از زیبایی مطلق؛ یعنی منشأ الهی داشتن است.
سینما یک رسانه دیداری شنیداری مبتنی بر فناوری است که به وسیله آن فعالیت اقتصادی صورت میگیرد و همچنین قابلیت استفاده هنری را داراست. یک اثر سینمایی که فیلم سینمایی نامیده میشود، از عناصر تصویر (به صورت مجموعهای از فریمها) و صدا (گفتگو، صدا و موسیقی) تشکیل شدهاست. یک فیلم بر اساس فیلمنامه و توسط کارگردان، با هزینه تهیهکننده و مجموعهای از بازیگرها، فیلمبردار و عوامل دیگر ساخته میشود. سینما جدیدترین شاخه هنر، معروف به هنر هفتم است که امروزه یکی از عمومیترین و محبوبترین تولیدات هنری را ارائه میکند. سینما همچنین به محل پخش عمومی فیلم سینمایی نیز گفته میشود.
در ایران هر ساله روز ۲۱شهریور به عنوان روز سینما گرامی داشته میشود و جشن خانه سینما هر ساله در این روز برگزار میشود که در سال 1398 آخرین دوره یعنی بیست و یک امین جشن سینمای ایران برگزار شد.
واژه سینما از واژه یونانی به معنای جنبش گرفته شدهاست.
برادران لومیر در سال ۱۸۹۵ سینماتوگراف را اختراع کردند. هرچند نمیتوان این دو برادر فرانسوی را یگانه افرادی دانست که به پیدایش هنر سینما کمک کردند. پیدایش سینما و فن فیلمبرداری خود مرهون پیشرفتهای بسیار زیادی هم در عرصهُ تکامل نگاتیو بود و هم تکامل دستگاههای اولیه عکاسی. بهطوریکه نمیتوان قاطعانه از یک نفر بهعنوان مخترع سینما نام برد. دستگاههایی همچون کینتوسکوپ (ساخته توماس ادیسون)، ویتاسکوپ و بایوسکوپ همگی در پیدایش دستگاه سینماتوگراف مؤثر بودهاند.
برادران لومیر خود دهها فیلم کوتاه ساختند که همهُ آنها صرفاً از یک نما تشکیل میشد و قطع و وصل و تدوین در آنها وجود نداشت. از جملهٔ این فیلمها میتوانیم به «ورود قطار به ایستگاه» (که به عنوان اولین فیلم ساخته شده به دست بشر محسوب میشود)، «خروج قایق از لنگرگاه»، «غذا خوردن کودک» و «خروج کارگران از کارخانه» اشاره کنیم.
پس از لومیرها، ژرژ مهلیس باعث تکامل فن سینما شد. دیدگاه مهلیس نسبت به سینما یک دیدگاه تئاتری بود. او پردههای گوناگونی از نمایش را فیلمبرداری میکرد و سپس این پردهها را به یکدیگر متصل میکرد. ژرژ مهلیس همچنین پدیدآورنده فن تروکاژ در سینماست.
پس از مهلیس، ادوین اس پورتر باعث تکامل بنیادین و ساختاری سینما شد. او با ساختن فیلمهای «زندگی آتشنشان آمریکایی» و «سرقت بزرگ قطار» سینما را به عنوان پدیدهای که امروزه میشناسیم معرفی کرد. سینمای پورتر دیگر ارتباطی به تئاتر نداشت، بلکه به هنری مستقل و جدید تبدیل شده بود. پورتر، پیشگام فن تدوین فیلم نیز است. راهی که او در سینما آغاز کرد در نهایت به سینمای داستانگویهالیوود منجر شد.
در آغاز سینما را بیشتر یک پدیده علمی صنعتی میدانستند. در سالهای جنگ جهانی اول سینما، به عنوان یک وسیله نمایشی و سرگرمی، رونق تجاری یافت. سپس قابلیتهای هنری آن توسط فیلم سازان اروپایی و آمریکایی کشف شد. در همین سالها ریچیوتو کانودو منتقد و نظریهپرداز ایتالیایی، سینما را «هنر هفتم» معرفی کرد. زیرا به عقیده او سینما هنری ترکیبی است که در آن همهٔ هنرها حضور دارند.
سینما به معنی ثبت حرکات است و همانطور که در مباحث قبل گفتیم، پیدایش تصویر متحرک در نتیجهٔ تکامل تکنولوژی ابزارهای عکاسی بود. به همین سبب شیوهٔ ضبط تصویر (فیلمبرداری) آن، عکسبرداری پشت سر هم، البته با فواصل زمانی ثابت و متوالی است. هیچ هنری به استثنای رسانهٔ تلویزیون، نتوانسته از لحاظ محبوبیت، فراگیری و نیروی تأثیر بر عواطف و افکار مخاطب، با سینما رقابت کند. به همین دلایل و همچنین به آن علت که سینما به صنعت فن و ابزارهای فنی اتکای زیادی دارد، آن را «هنر قرن بیستم» نامیدهاند. منشأ اصطلاح سینماتوگرافی واژهای یونانی (کینه ما) به معنای حرکت است. سینماتوگرافی به معنای «حرکت نگاری» یا فن ضبط حرکت است. تاریخ تکامل و تحول سینما را بهطور کلی میتوان به سه دورهٔ عمده (با تأکید بر فنون و تکنیکهای سینمایی) تقسیمبندی کرد:
اِکران واژهای فرانسوی به معنای پردهٔ سینما است که در فارسی هم استفاده میشود. در فارسی، واژهٔ اکران معنی «به نمایش درآوردن» نیز گرفتهاست. چنانکه میگویند «روز اکران این فیلم نزدیک است».
تعریف نقادی فیلم یعنی تحلیل و ارزیابی فیلمها. به صورت کلی، این کارها را میتوان به دو گروه تقسیم کرد؛ نقادی فیلم توسط افراد صاحبنظر در رشتهٔ فیلمسازی و نقادی روزنامهای که به صورت روزمره در روزنامهها و دیگر رسانهها دیده میشود.
منتقدین فیلم که برای روزنامهها، مجلات و رسانههای گروهی کار میکنند، بهطور عمده بر روی فیلمهای جدید نظر میدهند. آنها به صورت عادی فقط یک بار فیلم مورد نظر را دیده و فقط یک یا دو روز وقت دارند تا نظر خود را ارائه نمایند. علیرغم این موضوع، منتقدین تأثیری عمده بر فیلمها دارند. بهخصوص آنهایی که دارای یک نوع خاص هستند. نشریات تخصصی زیادی در زمینهٔ نقد فیلم در جهان وجود دارند. به عنوان مثال کایه دو سینما (به فرانسوی:Cahiers du cinéma، به معنی دفترچههای سینما) یک مجله سینمایی تأثیرگذار و معتبر فرانسوی است که در سال ۱۹۵۱ توسط آندره بازن، ژاک دونیول-والکروز و ژوزف-ماری لودوکا بنیان گذاشته شد. ماهنامه فیلم مجله تأثیرگذار و معتبر ایرانی. این ماهنامه از سال ۱۳۶۰ شروع به فعالیت کرد. صاحب امتیاز و مدیر مسئول این نشریه مسعود مهرابی است.
این نوشتار به هیچ منبع و مرجعی استناد نمیکند. لطفاً با افزودن یادکرد به منابع قابل اعتماد برطبق اصول تأییدپذیری و شیوهنامهٔ ارجاع به منابع، به بهبود این نوشتار کمک کنید. مطالب بدون منبع ممکن است به چالش کشیده و حذف شوند.
نقد فیلم تحلیل و بررسی همهجانبه یک اثر سینمایی یا تلویزیونی است. نقد فیلم عمدتاً بر دو نوع است: نقد ژورنالیستی که توسط روزنامهنگاران و دیگر خروجیهای رسانههای عمومی انجام میشود و نقد آکادمیک که از طرف محققان و پژوهندگان فیلم و سینما که از اصول نظری نقد فیلم آگاهند انجام میشود.
نقد فیلم : بررسی میزان سازگاری میان فرم و محتوای کلامی فیلم و بررسی میزان سازگاری میان فرمهای فیلم
تفسیر فیلم : بررسی محتوای غیر کلامی فرم فیلم به کمک دانش و قواعد سینمایی، اظهارات و سوابق کارگردان
تحلیل فیلم : بررسی فرم فیلم به کمک دانش و قواعد سینمایی
منتقدان صاحبنامی از ادوار مختلف در ایران نقد فیلم نوشتهاند که از میان برجستهترینِ آنها میتوان به کیومرث وجدانی، مهدی تهرانی، مهرزاد دانش، اکبر عالمی، شمیم بهار، پرویز دوایی، کامبیز کاهه،مسعود فراستی، امیر قادری، مجید اسلامی، سعید عقیقی و هوشنگ گلمکانی اشاره کرد.
جشنواره-همایش روحانی در قاب سینما
به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و حمایت بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری
اهداف جشنواره در راستای تحقق اندیشههای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص نهادینه شدن مفایم دینی در سینما و با توجه به نقش روحانیت در تحکیم مبانی انقلاب اسلامی، بررسی وضعیت حضور روحانی در قاب سینما و تلویزیون به صورت نظری و آسیب شناسی حضور آنها در فیلمهای تولید شده تا به الان و همچنین ایجاد الگویی برای حضور روحانی در قاب سینما و تلویزیون به عنوان محتوای برنامه مذکور تعیین شده است. برهمین اساس اهداف این جشنواره به شرح ذیل است:
حمیدرضا مدقق
منصور ضابطیان
مسعود فراستی
محمود کبرلو
خسرو نقیبی
فریدون جیرانی
بهروز افخمی
حسین معززینیا
رامتین شهبازی
مهدی بنکدار
سید مهدی ناظمی قره باغ
سیدناصرهاشم زاده: او متولد 1333 تهران و فارغ التحصیل فلسفه، دانشگاه تهران است. وی نویسنده مقالات فلسفی ـ هنری در مجلات و مطبوعات هنری میباشد. آثار تحقیقی و ترجمه: 1ـ انصارالحسین 2ـ عیار دانش 3ـ فرمان (عهدنامه) آثار ادبی: 1ـ رویای گمشده 2ـ ایمان یک غریب وی در سالهای اخیر به دلیل علاقه به فعالیتهای سینمایی به ویژه در زمینه فیلمنامه پرداخته است که به صورت مشاور و نویسنده در فیلمنامههای آثاری چون بید مجنون، رنگ خدا، زیر نور ماه و آواز گنجشکها و... شرکت داشته است.
وی در سالهای اخیر به دلیل علاقه به فعالیتهای سینمایی به ویژه در زمینه فیلمنامه پرداخته است که به صورت مشاور و نویسنده در فیلمنامههای آثاری چون بید مجنون، رنگ خدا، زیر نور ماه و آواز گنجشکها و... شرکت داشته است و این جشنواره فرصتی بود تا ما از سخنان و تجربیات این هنرمند نامی استفاده کنیم .
در آیین پایانی اولین جشنواره سراسری فیلم نامه نویسی " معنویت در زندگی مدرن " با سید ناصرهاشمزاده، فیلم نامه نویس مطرح کشور گفت و گویی انجام داده ایم:
- آقایهاشم زاده وضعیت فیلم نامه و فیلم نامه نویسی را درایران چگونه ارزیابی میکنید؟
وضعیت فیلم نامه و فیلم نامه نویسی در ایران چندان خوشایند و خوشحال کننده نیست و ما در مسئلهی فیلم نامه نویسی ضعفهای زیادی داریم . در حالی که یکی از ارکان اصلی در سینما، فیلم نامه است . اما نمیتوان گفت که تمامی ضعفها به فیلم نامه بر میگردد، ضعف در کارگردانی یکی دیگر از عوامل ضعف در فیلم و فیلم نامه است . اما چون فیلم نامه بستر اصلی قضیه در سینما است پس تمام توجهات به فیلم نامه میرود .
- علل اصلی این ضعف چیست ؟
1 – نویسندهها دانش کافی برای نوشتن ندارند . 2 – علاقه کافی به آن موضوع ندارند . 3 – تلاششان کم است، مشاهدات و تتحقیقاتشان در آن زمینه به اندازه کافی نیست که بتوانند مسئله را به خوبی بیان کنند . اینها عوامل کلی است، مثلاً بعضی از نویسندهها ممکن است دانش داشته باشند اما فیلم نامه آنگونه که نوشته شده ساخته نمیشود یا آنطور که باید مورد حمایت قرار نمیگیرد .
- به نظر شما فیلم نامههای رسیده به جشنواره در چه سطحی بودند ؟
قسمتی تکرارو مکررات بود . بخشی با عجله نوشته شد و مشخص است که طرحی به ذهن شخص رسیده، اما نتوانسته آن را بپروراند . قسمتی از آثار هم قابل اعتنا بود که مورد تقدیر و توجه قرار گرفتند که در صد کمی را شامل میشود . اصولاً ازبین 420 فیلم نامه نمیتوان از همه انتظار فیلم نامه خوب را داشت . چون قرار نیست همه فیلم نامه نویس شوند . ایدهها خوب بود اما خوب پرورش نیافته بود یا با عجله انجام گرفته بود و این تعجیل برای این است که گاهی نمیدانیم برای چه مینویسیم و هدفی نداریم، یا اینکه تشویق نمیشویم .
- آقایهاشم زاده این جشنوارهها تا چه میزان میتواند در روند فیلم نامه نویسی اثر گذار باشد ؟
همهی مسابقات و جشنوارهها میتوانند مؤثر باشند . البته بستگی دارد که مجریان چه هدفی از برگزاری این جشنوارهها برای آینده داشته باشند . اگر صرف کار اداری نباشد وبا برنامه ریزی کامل صورت گیرد مسلماً استعدادهایی شناخته و رشد میکنند . در واقع جشنوارهها محل شناخت این استعدادها است .
هادی حجازی فر
ابراهیم حاتمیکیا
مرتضی آوینی
نادر طالبزاده
ابوالقاسم طالبی
بهروز شعیبی
کمال تبریزی
مسعود دهنمکی
روز بلوا
طلا و مس
فیلم رسوایی
فیلم طلا و مس
فیلم مارمولک
فیلم زیر نور ماه
فرشتهها با هم میآیند
فروشگاه کنار خیابان (انگلیسی: The Shop Around the Corner) فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک به کارگردانی ارنست لوبیچ
گنجشک سرخ (انگلیسی: Red Sparrow) فیلمی در ژانر مهیج و جاسوسی ۲۰۱۸
ایستاده در غبار - متوسلیان
لباس شخصی - درباره حزب توده
فیلم چ - شهید چمران
ماجرایی واقعی - در خلال بمباران شیمیایی سردشت
دوره اول: جلال آل احمد (علمدار ادبیات فارسی)
دوره دوم:
دوره سوم:
شعر و شاعران انقلاب را میتوان به سه دوره تقسیم نمود.
دوره اول: شاعران این دوره سهم زیادی در شکل گیری شعر انقلاب و انتقال مفاهیم و ارزشهای آن به جامعه داشته اند. پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، شهید و شهادت طلبی، عدالتخواهی و جنگ فقر و غنا و... از مفاهیم و مضامین کلیدی شعر انقلاب است که در شعر شاعران این دوره نمود چشم گیری دارد.
دوره دوم: شعرای این دوره که بیشتر آنها تربیت شدگان شعرای دوره اول هستند، و حلقه واصل بین دوره اول و دوره رویشهای انقلاب (دوره سوم( محسوب میشوند. و همچنین بعضی از شاعران این دوره همچنان از فعالترین شاعران این سالها هستند.
دوره سوم: از شعرای منتسب به این دوره، به عنوان رویشهای شعر انقلاب یاد میشود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدارهای خود با شاعران در دهه ۸۰ (به خصوص چند سال اخیر) از این رویش به عنوان بالا آمدن سطح شعر یاد نموده و شعر شاعران جوان امروز را در مقایسه با شعر نسلهای قبلی بسیار برجسته تر برشمردند.
موسیقی انقلاب اسلامی قصه عجیب و غریبی دارد. از یک سو در دهه اول انقلاب بی شک موسیقی یکی از فعالترین هنرها در راستای اهداف انقلاب بود که آوردن نام همه فعالان آن کاری بس مشکل است مخصوصا که بسیاری از آثار توسط گروههای سرود و همخوانی تولید و پخش میشد. اما در دهه دوم و سوم انقلاب موسیقی انقلاب اسلامی به انزوای کامل رفت تا آنجا که هیچ اثری از آن باقی نماند.
هرچند در دهه اول انقلاب بزرگانی مانند قره باغی و راغب و گلریز بودند اما جوانانی مثل حسام الدین سراج (که اولین آلبوم موسیقی انقلاب را ارائه میکند) در دهههای بعد صرفا به موسیقی سنتی میپردازند و پس از این خالی شدن صحنه موسیقی انقلاب خوانندههای دیگری هم این علم را نیافراشتند و بخش دولتی و صداوسیما هم به علل مختلف نتوانستند کاری از پیش ببرند. اما به صحنه آمدن امثال حامد زمانی در دهه چهارم انقلاب امیدها را برای احیای موسیقی انقلاب زنده میکند. هرچند به نظر میرسد بهترین راه برای احیای موسیقی انقلاب اسلامی و مردمی ایران و بازگشتن به روزهای اوج آن همان گروههای سرود اول انقلاب است که از دل مساجد و مدارس و به صورت مردمی و خودجوش بیرون میآمد.
دوره اول:
دوره دوم:
دوره سوم:
یا رب - امل حجازی - Ya rab - Amal Hijazi
رحمن رحمن - مشاری راشد العفاسی Mishari Rashid Al Afasy - Rahman
Sami Yusuf | سامی یوسف
| ماهر زین - | Official Music Video
100 Latest Christian Music Videos Playlist
Lady Gaga - Judas (Official Music Video)
امام خمینی: پیام به هنرمندان متعهد/ پیام به شهید چمران/ دیوان اشعار/ سرالصلوه/ شرح حدیث جنود عقل و جهل/ چهل حدیث/ شرح دعای سحر/ مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه/
امام خامنهای: هنر از دیدگاه سید علی خامنهای/ هنر باید متعالی باشد [کتابچه کوچک]/ من و کتاب/ سایر پیامها و سخنرانیهای مرتبط از جمله دیدار با کارگردانان و دیدارهای سالانه با اهالی شعر
آیت الله جوادی آملی: سلسله سلاله سادات [یادی از شهید آوینی و هنر اسلامی اصیل]/ هنر مطابقت با واقعیت است (سخنرانی منتشره در ماهنامه سوره شهید آوینی به همراه شرح آوینی بر آن]/ وهم و خیال دو نعمت الهی است (سخنرانی در جمع هیئت هنرمندان منتشره در ماهنامه سوره دوره چهارم]/ و...
شهید سید مرتضی آوینی: فردایی دیگر (درباره شعر)/ آینه جادو، ج 1 و 2 و 3 (درباره سینما و تلویزیون)/ انفطار صورت (درباره نقاشی و گرافیک) رستاخیز جان (درباره تئاتر و مبانی هنر) استعارات تأویلی و همسفر خورشید [هر دو بکوشش علی تاجدینی] به اضافه سخنرانیهایش با عنوان: «مخاطب هنرمند مسلمان» و «تفاوت موسیقی شیطانی و موسیقی ملکوتی».
شهید مطهری: اهتزاز روح [مباحثی در مبانی زیبایی شناسی اسلامی؛ بکوشش علی تاجدینی]
محمد مددپور: تجدد و دینزدایی در فرهنگ و هنر منورالفکری/ حکمت معنوی و ساحت هنر/ سیر فرهنگ و ادب در ادوار تاریخی/ سیر و سلوک در سینما/ سینمای اشراقی/
علامه [آیت الله محمدتقی] جعفری: زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام / موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی/ به اضافه درسگفتارهای ایشان برای اصحاب سوره و روایت فتح منتشره در سوره شهید آوینی
محمدرضا ریختهگران: هنر، زیبایی، تفکر/ پدیدارشناسی، هنر، مدرنیته/ و سلسله جزوات معاونت فرهنگی دانشکده
دکتر علی شریعتی: هنر/ هبوط/ کویر/ مجموعه شعرها/ در آمدی بر جامعهشناسی هنر از دیدگاه دکتر شریعتی [نوشته محمدعلی زکریایی]/
رضا داوری اردکانی: هنر و حقیقت/ شاعران در زمانه عسرت/ مقالات ایشان در کتابهای: ما و راه دشوار تجدد/
شهریار زرشناس: جستارهایی در ادبیات داستانی معاصر/ رویکردها و مکتبهای ادبی؛ دفتر اول: ؟/ دفتر دوم: از عصر رئالیسم تا ادبیات پسامدرن/ دفتر سوم: ؟/ مبانی نظری غرب مدرن/ واژهنامه فرهنگی سیاسی/ تاریخچه روشنفکری در ایران 2ج/
جلال آل احمد: ارزیابی شتابزده/ یک چاه و دو چاله/ و...
احمدرضا معتمدی: مبانی هنر موعود
حسن رحیم پور ازغدی: سخنرانی در جشنواره مردمی فیلم عمار سالهای 90 و 91
۱- هنر باید متعالی باشد
۲- هنر در گرما گرم انقلاب
۳- 58 کتاب برتر دفاع مقدس به پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب
کتابهایی که مقام معظم رهبری بر آنها تقریظ نوشتند
«شانههای زخمی خاکریز»
«یادداشتهای خرمشهر»
«عبور از آخرین خاک ریز»
«خاکهای نرم کوشک»
«یادداشتهای ناتمام»
«گزارش یک بازجویی»
«سفر به شهر زیتون»
«پیشانی شیشه ای»
«تپههای لاله سرخ»
«پایی که جا ماند»
«جنگ پابرهنهها»
«مدال و مرخصی»
«پرواز شماره 22»
«دشت شقایقها»
«جشن حنابندان»
«سفر به قلهها»
«قصه فرماندهان»
«خداحافظ کرخه»
«از الوند تا قرویز»
«همپای صاعقه»
«پا به پای باران»
«آتش به اختیار»
«زنده باد کمیل»
«منظومه انصار»
«جنگ خیابانی»
«جدال در زیویه»
«ضربت متقابل»
«فرهنگ جبهه»
«اردوگاه عنبر»
«سفر به قبله»
«فرمانده من»
«هنگ سوم»
«سفر سرخ»
«نونی صفر»
«شب آتش»
«دسته یک»
«خط فکه»
«تیپ 83»
«یاد یاران»
«بابانظر»
«نجیب»
«مقتل»
«دا»
حجت الله فاریابی کوچکترین فرزند شهید رمضان فاریابی - دانشجوی کارشناسی ارشد - مدیریت دولتی - کرمان ایمیل: [email protected]
داوود طالقانی نویسنده کتاب سلبریتی ایرانی
هنر اسلامی
سامانه جامعه اسلامی هنرمندان
هنر اسلامی
The Matrix 4
How to Find Out a Movie Without Knowing the Name
قبلا ۵ برنامه برتر شناسایی آهنگ در حال پخش اندروید را برای فایلهای موزیک به شما معرفی کردیم اما از آنجایی که فراموش کردن نام فیلم با توجه به تعداد بالای آنها مشکلی برای بعضی از کاربران ایجاد کرده است، سرویسهای مختلفی ساخته شدهاند تا با ارائه جزییات مختلف، اقدام به سرچ فیلم مورد نظر و نمونههای مشابه کنند. البته قابل ذکر است که سرویسهای معرفی شده به زبان انگلیسی کار میکنند و فعلا سایت فارسی زبان در این زمینه نداریم. اما شما میتوانید با کمک سرویسهای ترجمه متن آنلاین که قبلا در انزل وب آنها را معرفی کرده ایم، به استفاده از این سرویسها بپردازید.
در زمانهایی که از خود میپرسید چگونه اسم یک فیلم را پیدا کنیم؟ جواب میتواند سرویس What Is My Movie با موتور جستجو Valossa باشد که قادر است با استفاده از جزییات ذکر شده توسط شما، فیلم مورد نظر را پیدا کنند. این سایت در فنلاند و توسط مهندسین دانشگاه اوولو فنلاند تاسیس شده است. پس از ورود به سایت باکس جستجو در مقابل شما وجود دارد. میتوانید اطلاعات خود را تایپ و یا به صورت ویس وارد کنید و دکمه Search را بزنید. به طور مثال فیلمهای ماجراحویی درباره دزدان دریایی (adventure movies about pirates) و.. . این سرویس فیلمهای مشابه را نشان میدهد.
همینطور مطالعه مطلب موتورهای جستجو برای پیدا کردن افراد از طریق نام، شماره و ایمیل نیز میتواند برای شما جالب و کاربردی باشد.
یافتن نام فیلم با جستجو در IMDb
علاقه مندان به فیلم حتما نام سایت IMDB ( Internet Movie Database) را شنیدهاند و از آن استفاده کرده اند. شما با دانستن دیالوگ معروف از فیلم، دانستن نام و اطلاعات شخصیت اصلی و موضوع و.. با چند کلیک فیلم خود را در قسمت سرچ IMDb پیدا کنید. برای استفاده از راهنمای نام فیلم ابتدا به سایت این سرویس بروید و هر اطلاعاتی که دارید را در فیلد جستجو وارد کنید. سپس نتایج جستجو را بررسی کنید و اگر فیلم خود را نیافتید، سعی کنید موارد دیگری را که به خاطر دارید، امتحان کنید.
پیشنهاد میکنیم مطلب بهترین موتور جستجو فارسی برای پیدا کردن گمشده، وکیل، دکتر و.. را هم مطالعه کنید.
یافتن اسم فیلم فراموش شده فارسی و انگلیسی در Google
سرچ نام فیلم فراموش شده در Google
قطعا هر جا نیاز به سرچ و پیدا کردن باشد، استفاده از گوگل به عنوان اولین راه به ذهن میرسد. ممکن است تعداد نتایج زیادی را در سرچ معمولی در Google پیدا کنید اما با استفاده از روشهایی میتوانید به صورت تخصصی تر دنبال فیلم مورد نظر خود در گوگل باشید. گوگل سایت فیلم مستقل خود را در سال ۲۰۱۶ بست اما پشتیبانیهای بیشتری به خود گوگل افزوده است. توجه داشته باشید در گوگل میتوانید از زبان فارسی نیز برای درخواست نام فیلم استفاده کنید.
سرچ نام فیلم فراموش شده در Google
شما میتوانید از افزونههایی مانند Movie Search استفاده کنید و یا به طور مستقیم اطلاعات مورد نظر خود در مورد فیلم را سایت گوگل وارد کنید. سپس با استفاده از فیلترهای قرار داده شده، نتایج جستجو خود را دقیق تر کنید. سعی کنید هر آنچه را که به یاد میآورید در گوگل وارد کنید و بسته به معروفیت فیلم، ممکن است نیاز به چندین بار سرچ مختلف داشته باشید.
مطالعه مطلب دانلود فیلم کوتاه و بلند استوک ۴k رایگان، هم میتواند برای شما مفید و کاربردی باشد.
جستجو برای پیدا کردن نام فیلم در All Movie
وبسایت All Movie یکی از مرجعهای بزرگ فیلم در دنیا میباشد. در این سرویس در قسمت جستجو حرفهای All Movie فیلترهای مختلفی برای پیدا کردن فیلم قرار داده شده است. در صورتی که با سوال چگونه فیلمی که اسمش را نمیدانیم پیدا کنیم؟ مواجه شدید، به این سرویس سر بزنید. پس از ورود به قسمت جستجو، ابتدا از فیلترهای سبک فیلم، سال حدودی پخش، امتیاز فیلم، رده بندی MPAA، زمان، موضوع و مود فیلم، تم فیلم، دسته یندی فیلم و.. را وارد و انتخاب کنید. سپس این سرویس نزدیکترین فیلمها به فیلترهای شما را نشان میدهد.