آزمون
1. اهمیت و ضرورت بحث منابع تفکر دینی به چیست؟
الف) شناخت منابع مورد تأیید و استفاده درست از آنها
ب) شناخت ارتباط بین منابع
ج) شناخت و عدم اختلاف مذاهب مختلف اسلامی اعم از شیعه و سنی در معرفی منابع تفکر دینی
د) الف و ب*
2. اولین کسی که به منابع چهارگانه تفکر دینی در تاریخ اندیشه شیعی اشاره نمود چه کسی است؟
الف) واصل بن عطاء
ب) ابنادریس
ج) ابوالفتح کراجکی
د) ابوالفتح کراجکی و سید مرتضی*
3. بنا به نقل ابوهلال عسکری در کتاب ...... واصل بن عطاء نخستین کسی است که در ..... به وجود چهار منبع برای تفکر دینی تصریح کرده است.
الف) الاختصاص، قرن دوم
ب) تحف العقول، قرن سوم
ج) الاوائل، قرن دوم*
د) سرائر، قرن دوم
آزمون
1. مراد از «أو قیاس تعرف العقول عدله» در روایتی از امام کاظم(ع) چیست؟
الف) استدلالهای عقلی*
ب) قیاس فقهی
ج) قیاس عقلی قطعی در اعتقادات
د) ب و ج
2. توجیه و دیدگاه مرحوم شیخ حر عاملی درباره تعبیر قیاس در روایتی ازامام کاظم(ع) چیست؟
الف) حمل روایت بر تقیه
ب) حمل روایت بر قیاس عقلی قطعی در اصول عقاید
ج) قیاس فقهی
د) الف و ب*
3.«محدود کردن قیاس در روایت به چند برهان عقلی، آن هم در خصوص برخی از مسائل دینی و اعتقادات قابل قبول است.»
درست
نادرست*
آزمون
1. به چه دلیل معتقدان به تحریف قرآن بهرغم آنکه قرآن را تحریف شده میدانند خود، مدعی هستند که ما باید همچنان به قرآن به عنوان یک منبع دینی مراجعه کنیم؟
الف) تصریح روایات به مراجعه به قرآن*
ب) به دلیل فضیلت قرآن
ج) به دلیل اعجار قرآن
د) همه موارد
2. به اعتقاد آخوند خراسانی چرا با وجود احتمال و علم اجمالی به تحریف قرآن، باز ظواهر قرآن بر حجیت خود باقی هستند؟
الف) به دلیل عدم علم به وقوع خلل در ظواهر آیات قرآن
ب) عدم علم به وقوع خلل در آیات احکام
ج) عدم ابتلا به یکی از دو طرف علم اجمالی
د) همه موارد*
3. در بحث تحریف قرآن در مقام جدل و معارضه با اهل تسنن و مخالفان چه پاسخی میتوان به آنان داد؟
الف) معتقدان به تحریف قرآن در میان اهل سنت بیشتر است.
ب) وجود روایات دال بر تحریف قرآن در منابع روایی آنها که از نظر ایشان موثق نیز میباشند.
ج) موضوع تحریف قرآن یک موضوع و بحث مکتبی نیست.
د) الف و ب*
4.«با توجه به آنکه بخشی از علمای شیعه قائل به تحریف قرآن و در مقابل بخش دیگری قائل به عدم تحریف آن هستند، لذا موضوع تحریف قرآن را میتوان یک موضوع و بحث مکتبی دانست.»
درست
نادرست*
آزمون
1. در میان انواع مختلف تحریف لفظی کدام یک از همه بیشتر به دلالت، حجیت و منبع بودن قرآن لطمه وارد میکند؟
الف) تحریف بالزیادة
ب) تحریف بالنقیصة*
ج) تحریف بالتبدیل
د) تحریف بالتغییر
2. کدام یک از اقسام زیر جزو تحریف بالتغییر قرآن محسوب میشود؟
الف) تحریف و تغییر در لفظ
ب) تحریف و تغییر معنوی
ج) تحریف و تغییر در اعراب
د) الف و ج*
3. کدام یک از انواع تحریف در همه ادیان وجود داشته است؟
الف) تحریف معنوی*
ب) تحریف لفظی
ج) تحریف بالنقیصة
د) تحریف بالزیادة
4.«دیدگاه غالب و رسمی شیعه در مساله تحریف بالنقیصة، قول به عدم تحریف قرآن است.»
درست*
نادرست
آزمون
1.«مهیمن بودن» قرآن که از جمله شواهد و تصریحات قرآنی دال بر عدم تحریف قرآن است به چه معنا است؟
الف) مسلط بودن
ب) مفسِّر بودن
ج) حافظ و نگهبان بودن
د) همه موارد*
2. کدام یک از اقسام زیر را میتوان از اقسام تحدی قرآن شمرد؟
الف) تحدی به متن قرآن
ب) تحدی به امی بودن پیامبر
ج) تحدی به عدم اختلاف در قرآن
د) همه موارد*
3.«یکی از دلایل روایی دال بر عدم تحریف قرآن حدیث ثقلین است، که به کتاب و سنت اشاره دارد؟»
درست
نادرست*
آزمون
1. اینکه قرآن به عنوان کتاب هدایت تلقی شده و حتی به هدایت بودن آن در قرآن نیز اشاره شده از کدام یک از دلایل زیر است؟
الف) روایی
ب) عقلی*
ج) روایت ثقلین
د) شواهد تاریخی
2. کدام یک از کتابهای زیر مهمترین منبع و دستاویز مخالفان برای نسبت دادن قول به تحریف قرآن به شیعه قرار گرفته است؟
الف) انوار النعمانیة
ب) فصل الخطاب*
ج) الشیعة و القرآن
د) تفسیر فرات کوفی
3. «تواتر و اجماع را میتوان دلیلی بر عدم تحریف قرآن بر شمرد.»
درست*
نادرست
4. تمهیداتی که خود قرآن اندیشیده است و می توان آن را از جمله شواهد و دلایل عقلی بر عدم تحریف قرآن بر شمرد، شامل چه چیزهایی می شود؟
الف) تدریجی بودن نزول قرآن
ب) محتوای پیامهای قرآن و کلی بودن آنها
ج) کوچک بودن اغلب صور مکی
د) همه موارد*
آزمون
1. تحریفی که امکان وقوع آن در کتب آسمانی گذشته وجود دارد از کدام یک از انواع تحریف است؟
الف) تحریف معنوی*
ب) تحریف لفظی
ج) تحریف لفظی و معنوی
د) هیچ کدام
2. مهمترین دلیلی که موجب شده است تا برخی از علمای شیعه به تحریف قرآن قائل شوند چیست؟
الف) دلایل روایی و عقلی
ب) دلایل روایی*
ج) شواهد تاریخی
د) همه موارد
3. مرحوم مقدس اردبیلی در کتاب «مجمع الفائدة و البرهان» با استفاده از کدام برهان و شاهد عقلی به اثبات عدم تحریف قرآن پرداخت؟
الف) تواتر
ب) شیوه نگارش قرآن
ج) اعجاز قرآن
د) الف و ب*
آزمون
1.«حجیت روایات حجیتی ذاتی و خود بنیاد نیست یعنی این گونه نیست که روایات حجیت خودشان را از خودشان به دست آورده باشند.»
درست*
نادرست
2. مدعای مرحوم محقق کرکی در رابطه با شبهه تحریف بالنقیصه قرآن چیست؟
الف) عرضه نمودن روایات بر قرآن
ب) عرضه نمودن اخبار نقیصه بر قرآن
ج) جمع روایات نقیصه با قرآن
د) الف و ب*
آزمون
1. ابنعباس در جواب سؤال خلیفه دوم که چرا امت با اینکه پیامبر و قبله آنها یکی است دچار اختلاف هستند چه موضوعی را مطرح کرد؟
الف) رویگردانی از اهل بیت
ب) فراموش کردن مواعظ پیامبر
ج) رویگردانی از قرآن
د) قرائت قرآن بدون فهم اینکه آیه در مورد چه کسی و چه چیزی نازل شده است*
2.«هر جا ماده قرائت و مشتقات آن به کار رفته لزوما به معنای تنزیل و به معنای بخشی از قرآن نیست.»
درست*
نادرست
3.«در مصحف امیر المؤمنین آیاتی وجود داشت که در قرآن موجود ما این آیات حذف شده است.»
درست
نادرست*
4.کاربرد و استعمال تعبیر تنزیل در روایات دال بر تحریف قرآن، محدود به قرآن و تنزیل آن نیست بلکه میتواند به منزله تفسیری بر قرآن باشد.
درست*
نادرست
آزمون
1. اغلب احادیثی که در باب تحریف قرآن، مورد استناد قرار گرفته است از کدام دسته از روایات زیر هستند؟
الف) خبر واحد*
ب) اخبار متواتر
ج) اخبار واحد محفوف به قرائن
د) همه موارد
2. تفاوت مصحف حضرت علی(ع) با قرآنهای موجود را چگونه میتوان ارزیابی کرد؟
الف) تفاوت در ترتیب سور و آیات
ب) تفاوت در ترتیب سور
ج) تفاوت در ترتیب سور و اضافات تفسیری و نکتهها
د) ب و ج*
3. کاربرد واژه نزول و تنزیل کدامند؟
الف) آنچه که به عنوان آیاتی از قرآن نازل شده است
ب) آنچه از طرف خداوند به وسیله جبریل به عنوان تفسیر قرآن بر پیامبر نازل شده است
ج) اشاره و تصریح به سبب نزول
د) همه موارد*
4. «نزول و تنزیل میتواند در مقام بیان سبب و شأن نزول به کار برود.»
درست*
نادرست
آزمون
1. روایات فسطاط ناظر به چیست؟
الف) حداکثر ناظر به مصحف امیرالمؤمنین
ب) تفسیر امام زمان از قرآن
ج) تحریف قرآن
د) الف و ب*
2. «در توجیه روایات دال بر قرائتهای منسوب به ائمه از قرآن کریم که عموما خبر واحد هستند میتوان گفت که اختلاف قرائات نمیتواند به معنای تحریف قرآن تلقی شود.»
درست*
نادرست
3. «در توجیه روایاتی که دلالت دارند بر اینکه نام ائمه در قرآن ذکر شده میتوان گفت که این روایات در مقام جر و تطبیق هستند.»
درست*
نادرست
آزمون
1.کدام یک از دیدگاهها در میان شیعه در رابطه با حجیت ظواهر قرآن مطرح است؟
الف) حجیت ظواهر قرآن بدون انضمام روایات البته همراه با فحص از روایات
ب) عدم حجیت ظواهر قران بدون انضمام روایات
ج) تفصیل قائل شدن در احتجاج بین ظواهر قرآنی
د) همه موارد*
2.دیدگاه غالب و رایج در بین اصولیین شیعه در رابطه با حجیت ظواهر قرآنی چیست؟
الف) حجیت ظواهر قرآن بدون انضمام روایات البته همراه با فحص از روایات*
ب) عدم حجیت ظواهر قران بدون انضمام روایات
ج) تفصیل قائل شدن در احتجاج بین ظواهر قرآنی
د) الف و ج
3.در جمعبندی از دیدگاه مرحوم استرآبادی در کتاب «الفوائد المدنیة» در رابطه با حجیت ظواهر قرآن به چه دیدگاهی می توان رسید؟
الف) عدم حجیت ظواهر آیات قرآن در باب احکام نظری
ب) حجیت ظواهر آیات قرآن در احکام ضروری
ج) عدم حجیت ظواهر قرآن در رابطه با احکام شرعی
د) همه موارد*
آزمون
1. مهمترین دلیل منکران حجیت ظواهر قرآنی چیست؟
الف) اختصاصی بودن فهم قرآن
ب) وجود آیات متشابه در قرآن
ج) ظنی بودن دلالت ظواهر قرآن
د) همه موارد*
2.«در جواب شبهه اختصاصی بودن فهم قرآن میتوان گفت که شناخت و فهم قرآن دارای مراتبی است و کاملترین این معرفتها در اختیار ائمه(ع) است.»
درست*
نادرست
3. از دیدگاه آیت الله خویی متشابه به چه معنی است؟
الف) معانی مختلف برای یک لفظ
ب) معانی مختلف برای یک لفظ، با راجح بودن برخی از معانی
ج) معانی مختلف برای یک لفظ، بدون ترجیح داشتن یکی از معانی*
د) الف و ب
آزمون
1. در رابطه با شبهه ظنی بودن دلالات قرآنی چه می توان گفت؟
الف) حجیت ظن و گمانِ مبتنی بر ادله یقینآور
ب) عدم حجیت مطلق ظن و گمان
ج) عقلایی بودن تمسک به ظواهر قرآن و روایات
د) الف و ج*
2. مراد از تفسیر به رأی در روایات ......... است.
الف) تفسیر قرآن بدون تکیه بر شواهد و ادلّه
ب) تفسیر قرآن بر اساس قیاس، تأویل و استحسان
ج) تفسیرهای متعارف
د) الف و ب*
3.«علم اجمالی به عدم مراد بودن ظواهر بسیاری از آیات، مانعی برای مطلق حجیت ظواهر قرآن به شمار میآید.»
درست
نادرست*
4. آیا وقوع تحریف در قرآن بنا بر ادعای منکران حجیت ظواهر قرآن، مانعی برای تمسک به ظواهر قرآنی است؟
درست
نادرست*
آزمون
1. از جمله دلایل حجیت ظواهر قرآن می توان به ......... اشاره کرد.
الف) روایات عرضه
ب) اختصاصی بودن فهم قرآن
ج) حدیث ثقلین
د) الف و ج *
2.«اساسا قرآن در حجیت و نیز در تعیین اعتبار و عدم اعتبار فهم درست روایات، به عنوان مرجع و معیار مطرح است.»
درست*
نادرست
3. با توجه به مضمون روایت ثقلین، قرآن به خودی خود ........ .
الف) قابل استناد است *
ب) قابل استناد نیست
ج) وابسته به ثقل اصغر است
د) ب و ج
آزمون
1. سنت به معنای قول، فعل و تقریر ..... بوده، شامل ........... است.
الف) معصوم - قول، فعل و تقریر پیامبر و ائمه معصوم(ع)*
ب) معصومین و غیر معصومین- قول، فعل و تقریر نبی مکرم اسلام(ص) و اصحابش
ج) معصوم - قول، فعل و تقریر پیامبر اعظم(ص)
د) معصوم و غیر معصوم - قول و فعل و تقریر پیامبر، ائمه معصوم و اصحاب آنها
2. غایت و هدف از آموختن علم درایة الحدیث چیست؟
الف) نقل روایات پیامبر و ائمه معصوم
ب) تفکیک و تمییز بین روایت مقبول و غیرمقبول*
ج) شناخت راویان حدیث
ج) هیچکدام
3. تفاوت درایت و روایت یک حدیث در چیست؟
الف) روایت، صرفا نقل یک حدیث است
ب) درایت، بررسی سندی و متن یک حدیث است*
ج) درایت همان روایت حدیث است
د) همه موارد
4. از دیدگاه شیخ بهایی در علم درایة چه مباحثی مطرح است؟
الف) سند و متن حدیث
ب) چگونگی دریافت و تحمل حدیث
ج) آداب نقل حدیث
د) همه موارد*
آزمون
1.«اساساً بدون درایه الحدیث نمیتوان به احادیث وارد شده ولو در منابع معتبر، استناد کرده و معارف دینی را از آنها استنباط نمود.»
درست*
نادرست
2. خبر و حدیث به چه معنی است؟
الف) هر چیزی که از پیامبر، امام، صحابی یا تابعی نقل شده.
ب) حدیث اختصاص به معصوم دارد و خبر به غیر معصوم.
ج) به هر حدیثی خبر اطلاق نمیشود ولی به هر خبری حدیث گفته میشود.
د) همه موارد*
3. به هرچیزی که از گذشتگان، اعم از پیامبر و دیگران رسیده باشد اثر گفته میشود.
درست*
نادرست
4. مراد از سند یک روایت همان .... است.
الف) اسناد
ب) طریق متن*
ج) الف و ب
د) هیچکدام
5.«اینکه ما حدیثی را به معصوم برسانیم به این عمل فرایند ..... میگویند.»
الف) اصولی
ب) فقهی
ج) رجالی
د) اسناد*
آزمون
1. خبر متواتر، خبری است که از روی ..... باشد.
الف) حدس و استدلال
ب) حس*
ج) استدلال و نظر
د) ب و ج
2. «دیدگاه و عقیده شهید ثانی بر این بود که ما در احادیث خاص، بیشتر با تواتر معنوی روبهرو هستیم تا تواتر لفظی.»
درست*
نادرست
3. گزینه درست را بیابید:
الف) اگر در تواتر راویان احتمال تبانی هم باشد، به تواتر ضرری نمیرساند.
ب) اگر در خبر متواتر تعداد راویان هر طبقه به حدِّ استفاضه هم برسد کافی است.
ج) در تواتر ذهن شنونده نباید قبلا به خاطر شبهه یا تقلید از غیر، نسبت به مضمون خبر مشوش شده باشد.*
د) در خبر متواتر، نقل خبر حتا از روی حدس هم کفایت می کند.
4. درستی و نادرستی عبارت ذیل را بیابید:
«در تواتر عدد راویان ملاک است.»
درست
نادرست*
آزمون
آزمون