Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ هنر و رسانه

رسانه‌های مکتوب و دیجیتالی


      انواع رسانه‌های مکتوب
      چالش‌های رسانه‌های مکتوب

انواع رسانه‌های مکتوب

انواع روزنامه‌ها:
روزنامه‌ها بصورت کثیرالانتشار و توزیع سراسری یک رسانه موفق و تاثیرگذار است.
- روزنامه سراسری، رسانه‌ای است که در کل کشور توزیع می‌گردد ولی کثرت انتشار ندارد.
- روزنامه استانی که فقط در یک استان و  جهت مخاطبین همان استان منتشر می‌گرددکه در این روزنامه‌ها گاها مطالب و اخباری به گویش و زبان همان منطقه بازگو می‌نمایند. وجهت معرفی و تاثیر گذاری آگهی نمایندگان برندهای معتبربسیارتاثیرگذار می‌باشد.
- روزنامه‌های تخصصی رسانه‌ای است اکثراخبارو تحلیل‌ها و مطالب منتشره شده در آن بر اساس سیاست‌های آن تخصص، در روزنامه تولید و منتشر و عرضه می‌گردد که ضمن مخاطبین عادی مشتریان مستمرو مشترکانی وفاداردارند.
انواع هفته نامه‌ها:
- هفته نامه نشریه معمولا تخصصی بوده که تولید محتوایی آنها توسط کارشناسان و اساتید خبر در یک هفته تولید و در تاریخ مشخصی از هفته ممنتشر و توزیع می‌گردد.
این هفته نامه‌ها بعنوان یک رسانه تخصصی نقش بسزایی در افزایش آگاهی عمومی ایفا می‌نماید.معمولا هفته نامه‌ها با کاغذی مرغوب و با ابعادو سایز‌های متفاوت و چاپ نفیس ترمنتشر می‌شود.
 انواع ماه نامه‌ها:
- مجلات و نشریات مجلد رسانه‌ای است که مانند هفته نامه‌ها بیشترمطالب آنها پیرامون نام و نشان آن رسانه می‌باشد.این رسانه در یکی از روزهای ماه، نشریه خود را منتشر و عرضه نموده و اخبار و گزارشات سریالی  را تولید نموده و خوانندگان خود را در انتظار شمارگان بعدی قرار می‌دهد. این رسانه توسط افراد حقیقی و حقوقی منتشر شده و نویسندگان و افراد متخصص و کارشناس تاثیرگذاربا همفکری و تشکیل گروهی متخصص رسانه‌ای تخصصی را در قالب مجله و ماه نامه منتشر می‌نماید. که نویسندگان و مطالب محتوایی پرمخاطب و جذاب  که به مسائل روز می‌پردازد در تیراژ و تعدادو شمارگان نشریه نقش اصلی را دارد.
- فصل نامه و سالنامه‌ها معمولا رسانه‌هایی هستند که رسانه و نشریات اصلی، خلاصه‌ای از موضوعات مهم منتشر شده را با این رسانه در اختیار خوانندگان خود قرار می‌دهند.
به جزء روزنامه‌ها هفته نامه، ماه نامه، فصل نامه و سالنامه امکان چاپ ضمیمه رسانه‌ها در قالب ویژ] نامه و گاه نامه جهت رسانه‌های موفق و پرتیراژ میسر است و روزنامه‌های کثیرالانتشارجهت تحت تاثیر قراردادن مخاطبین خود ضمائم وویژه نامه‌های تخصصی منتشر می‌نمایند.که این ضمیمه‌ها امکان توزیع سراسری، استانی شهرستانی، منطقه‌ای و محلی را دارا می‌باشد.

چالش‌های رسانه‌های مکتوب

چالش‌های رسانه‌های مکتوب در عصر دیجیتال؛ آیا کارکرد مطبوعات با وجود رسانه‌های الکترونیکی تغییر می‌یابد؟
در عصر جدید که به عصر ارتباطات معروف است، پیشرفت تکنولوژی و در نتیجه‌ی آن، ظهور رسانه‌های ارتباطی جدید باعث شده است که رسانه‌های مکتوب با تعریف جدیدی روبرو شوند؛ به عقیده‌ی کارشناسان کارکرد مطبوعات، در عصر دیجیتال به ویژه، در عرصه‌ی اطلاع‌رسانی دچار دگرگونی شده و مخاطبان آن نیز تا حدودی نسبت به گذشته، کاهش یافته است و در واقع ایجاد خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اینترنتی تا حدی نقش خبررسانی روزنامه‌ها را کمرنگ کرده است.
به گزارش خبرنگار رسانه‌ی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برخی از مدیران مسوول و سردبیران روزنامه‌ها که در این گزارش از نظریات آن‌ها استفاده شده، بر این عقیده‌اند که تاثیر فن‌آوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی بر محتوای روزنامه‌ها باعث شده است که کیفیت مطالب مطبوعات دستخوش تغییراتی شده و ماهیت آن‌ها تغییر کند.
محسن افشاری - سردبیر روزنامه‌ی فرهنگ آشتی - در این باره معتقد است: روزنامه‌ها تا چند دهه‌ی قبل رسالت خبررسانی را به عهده داشتند، در صورتی که امروز، کارکرد روزنامه‌ها فقط خبررسانی نیست؛ بلکه به عنوان یک نهاد آگاهی دهنده عمل می‌کنند.
خبررسانی سریع و آنلاین در فضای مجازی امروز، به عقیده‌ی کارشناسان باعث شده است که روزنامه‌نگاران بیش از پیش به حوزه‌ی تحلیل و تفسیر اخبار و اطلاعات وارد شوند؛ چراکه در غیر این صورت بازارشان را از دست خواهند داد.
                                               مطبوعات باید به تحلیل و تفسیر روی آورند
جلیل مقدم - مدیر مسوول پیشین روزنامه‌ی اسرار - در این باره می‌گوید: گرچه در شرایط موجود، رسانه‌های مکتوب باید وظیفه‌ی اطلاع‌رسانی خود را نیز انجام دهند؛ ‌اما برای ماندگاری بیش‌تر باید از دایره‌ی خبر عبور کنند و همراه با آن، اطلاعات و تحلیل‌های مناسب را نیز ارایه کنند؛ تا مخاطب تنها با خواندن اخبار از طریق اینترنت،‌ احساس بی‌نیازی نکند.
او معتقد است: رسانه‌های مکتوب باید با مدنظر قرار دادن مخاطب‌شناسی جدید متوجه نفوذ روز افزون رسانه‌های الکترونیکی نزد افکار عمومی ‌باشند و این رقیب تازه به دوران رسیده را جدی تلقی کنند؛ در غیر این صورت در آینده‌ای نه چندان دور به تاریخ سپرده می‌شوند.
برخی کارشناسان نیز بر این باورند که با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی و پدید آمدن ابزارهای اطلاع رسانی جدید، رسانه‌ها‌ی مکتوب، همچنان نقش و جایگاه خود را برای همه‌ی دوران‌ها و زمان‌ها حفظ خواهند کرد.
                                                    رسانه‌های مکتوب از بین رفتنی نیستند
منصور قنواتی - مدیر مسوول روزنامه‌ی کارون - در این باره معتقد است: با وجود رشد رسانه‌های دیجیتال در دنیا، رسانه‌های مکتوب همچنان از ماندگاری بیش‌تری برخوردارند و این ماندگاری با پرداختن به تحلیل و تفسیر حرفه‌یی اخبار، بیش‌تر نیز خواهد شد.
مطالعات نشان می‌دهد که گرچه ورود رسانه‌های الکترونیکی به عرصه‌ی اطلاع‌رسانی، تا حدودی به کاهش مخاطبان رسانه‌های مکتوب به ویژه، مطبوعات منجر شده است؛ اما به گفته‌ی تحلیلگران این کاهش مخاطب نمی‌تواند مطبوعات را از عرصه‌ی اطلاع‌رسانی حذف کند.
                                                     رسانه‌ها مخاطبان خاص خود را دارند
محمدعلی وکیلی - مدیر مسوول روزنامه‌ی ابتکار - در تایید این موضوع می‌گوید: گرچه شاید در عصر جدید، هر روز شاهد کاهش بیش از پیش مخاطبان رسانه‌های مکتوب باشیم؛ اما تجربه‌ی کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد هیچ کدام از اشکال دیگر رسانه نمی‌تواند جایگزین رسانه‌های مکتوب شود. هر کدام از رسانه‌ها، کارکرد خاص خودشان را دارند و این یعنی مطبوعات همچنان مخاطبان سنتی خود را حفظ خواهند کرد.
                                                         رسانه‌ها مکمل یکدیگرند
کریم عباسی - سردبیر روزنامه‌ی راه مردم - درباره‌ی تاثیررسانه‌های دیجیتال بر خوانندگان رسانه‌های مکتوب، در عصر اطلاعات و فن‌آوری‌های نوین ارتباطی امروز می‌گوید:‌ رسانه‌های مکتوب خواننده‌های مخصوص به خود را دارند. بسیاری از افراد در کنار استفاده از رسانه‌های دیگر، روزنامه‌ها را نیز مطالعه می‌کنند و این نشان می‌دهد که رسانه‌ها مکمل یکدیگرند
                                                        روزنامه یک سند ماندگار است
غلامرضا قلندریان - مدیر مسوول روزنامه‌ی قدس - در این باره معتقد است: خبرگزاری‌ها با هر طول و عرض و گستره‌ی جغرافیایی، هر لحظه ممکن است خبری را به خبرهایشان بیفزایند و یا خبری را حذف کرده و از بین ببرند؛ در حالی که این مساله در رسانه‌های مکتوب غیر ممکن است. رسانه‌ی مکتوب با درج یک گزارش، تحلیل و یا خبر دیگر امکان حذف آن را ندارد. در واقع روزنامه به عنوان یک سند، می‌تواند نقش مرجع را برای همه‌ی دوران‌ها داشته باشد.
                                                   روزنامه‌ها باید مخاطبان خود را بشناسند
باز تعریف دوباره‌ی نیاز مخاطبان، به عقیده‌ی تحلیلگران یکی از نیازهای اساسی مطبوعات برای ماندگاری در عصر دیجیتال امروز است، چرا که در این شرایط ممکن است به دلیل ارزش‌یابی مخاطب بین رسانه‌های مختلف، رسانه‌های مکتوب جایگاه مناسب خودشان را از دست بدهند؛ مگر این که با استفاده از شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی اخبار و مطالب عمیق‌تری به مخاطب ارایه شود.
برآیند نظرات نشان می‌دهد که هر چند پدید آمدن ابزارهای جدید اطلاع‌رسانی در حیات رسانه‌های مکتوب و به خصوص روزنامه‌ها خللی ایجاد نخواهد کرد؛ اما با توجه به تحولات جدید، مطبوعات باید در زمان چاپ، توزیع، عرضه، تدوین اخبار و بستن صفحات خود تجدیدنظر کنند چرا که در حال حاضر از زمان خروج یک روزنامه تا قرار گرفتن آن بر روی گیشه یک فاصله‌ی 12 ساعته وجود دارد که یک عقب‌ماندگی از رویدادها و اتفاقات را در مطبوعات مکتوب ایجاد می‌کند؛ در حالی که رسانه‌های دیجیتالی و اینترنتی با چنین مشکلی روبرو نیستند؛ رسانه‌های مکتوب برای ماندگاری و افزایش مخاطبان خود باید توجه به تکنولوژی‌های روز را جدی بگیرند و در نزدیک شدن به نیازهای مخاطبان خود فعال‌تر از گذشته عمل کنند. 


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم