Fadak.IR راهکارهای فدک
English Русский العربية فارسی
مقالات مدیریت مطالعات زبان


/ فاوا / برنامه نویسی

مزایا سیستم مدیریت محتوای فدک (CMS FADAK)


   مقدمه
   اهمیت و ضرورت
   فرایند و راهکارهای اجرایی
   نتایج و خروجی
   معایب سی ام اس‌ها
      هزینه‌ی پیاده‌سازی
      هزینه‌ی نگهداری
      مسائل مربوط به رکود
      ادغام ابزارها
   فاز نهایی
   نقاط ضعف

مقدمه

سیستم مدیریت محتوا که با نام اختصاری CMS شناخته می‌شود(Web System Content Management) یک سیستم نرم‌افزاری است که ابزارهای از پیش آماده‌ای برای نوشتن مطالب، درج تصاویر و پیوندها و به‌ طور کلی مدیریت یک یا چند وب‌سایت را دارد و به کاربران اجازه می‌دهد حتی با دانشی اندک در زمینه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی وب یا زبان‌های نشانه‌گذاری، محتوای وب‌سایت خود را به سادگی ایجاد و مدیریت کنند.(به عبارتی سیستم‌های مدیریت محتوا طراحی شده‌اند تا روند نشر محتوای وب سایتها را ساده کنند. در وب سایت‌هایی که با سیستم مدیریت محتوا ایجاد شده‌اند مطالب، عکس‌ها و فیلم‌ها را می‌توان بدون نیاز به علم برنامه نویسی مدیریت کرد.)
یک سیستم مدیریت محتوای وب قوی، امکان مشارکت چندین نویسنده را برای مدیریت نوشته‌ها، اسناد و خروجی‌ها در یک وب‌سایت فراهم می‌کند. بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوای وب، از یک مخزن محتوا یا پایگاه‌داده برای ذخیره‌کردن محتوای صفحه، ابرداده‌ها و اطلاعات دیگری که ممکن است برای سیستم لازم باشد استفاده می‌کنند و لایه‌ی ارائه (نزدیک‌ترین لایه به رابط کاربری) نیز، محتوای وب‌سایت را براساس مجموعه‌ای از قالب‌ها، برای بازدیدکنندگان نمایش می‌دهد.
به طور خلاصه CMSها بیشتر برای ذخیره، کنترل، بازبینی، توسعه معنایی و انتشار اسناد به کار می‌رود.

اهمیت و ضرورت

نظر به ضرورت حفظ و نشر آثار علمی اساتید و فضلا  و در جهت شناخت هر چه بیشتر چنین دره‌های گرانبها به جامعه بشریت به ویژه جامعه تصمیم به راه اندازی وب سایت‌هایی تخصصی باید به این نکته توجه شود که زمان اساتید و فضلا باید در راستای محتوا باشد تا به طراحی و برنامه نویسی سایت یا آموزش کار با سیستم‌های مدیریت محتوا که اغلب این امر کاری سترگ برایشان به نظر می‌رسد پس برخی از ایشان به سراغ وبلاگ رفته‌اند که خود با مشکلا و چالشهایی روبرو است به علاوه اینکه وبلاگ‌ها اغلب محدودیت‌هایی دارند  بنابراین همت بر آن گماردم تا این طرح را به آن مرجع محترم تقدیم تا محققین از مزایای زیر بهره مند گردند:

به اختصار محیطی است که فضلاء تمام نیروی خود را صرف پیشبرد کیفیت محتوایی مطالب بگذارند تا آن مطالب برای همگان با درجه اهمیت مطلب ارائه گردد.

در ضمن شاید برخی بپندارند که این سیستم برنامه نویسی کارایی نداشته باشد بنابراین لازم است اشاره شود که این سیستم در مرحله آزمایشی و قبل از تکمیل  امتیاز بالایی در سایت‌های چک کننده سئو و تلاش در جهت رعایت استاندارهای سئو در برنامه نویسی داشته است زیرا یکی از دغدغه‌های برنامه نویسان وب  رعایت استاندارد‌های سئو می‌باشد در این راستا مقایسه‌ای توسط موتور سایت powermapper ترتیب داده ایم در سال ۱۳۹۲ که نتایج آن از قرار ذیل است:

فرایند و راهکارهای اجرایی

سیستم مدیریت محتوایی با توجه به ضرورت‌ها و نیاز‌ها طراحی تا نتایج و خروجی این طرح حاصل گردد.

اما فرایند کار به اختصار می‌تواند در چهار گام تحقق پذیرد:

  1. برنامه نویسی اولیه
  2. آزمودن برنامه
  3. طراحی، مشاوره،  اصلاح خطا‌ها و اعمال نظرات کارفرما
  4. ارائه نسخه نهایی از نرم افزار

لازم به ذکر است که همکنون دو گام اولیه برداشته شده است.

نتایج و خروجی

 سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا (CMS) وب سایتهایی از نوع پرتال‌ها یا سایت‌های پویا هستند که برای مصارف خاص توسط طراحان حرفه‌ای و یا شرکت‌های طراحی حرفه‌ای ایجاد می‌شوند.
تمام مزایا و معایب مربوط به سایت‌های پویا در مورد سایت‌های مجهز به سیستم مدیریت محتوا صدق می‌کند. البته در نظر داشته باشید که سایت‌های پویا و پرتال‌ها نیز مجهز به سیستم مدیریت محتوا هستند اما آنچه که در CMS‌ها متفاوت است طراحی آنها و سیستم‌های مدیریت محتوای آنها برای مصارف خاص است.
استفاده از CMS بجای روش قدیمی صفحات ثابت از لحاظ تجاری و اقتصادی مزایای بسیار زیادی دارد که شامل موارد ذیل است:

معایب سی ام اس‌ها

هزینه‌ی پیاده‌سازی

پیاده‌سازی در مقیاس بزرگتر ممکن است نیاز به آموزش، برنامه‌ریزی و گواهی‌نامه‌هایی داشته باشد. ممکن است CMSهای خاص نیاز به نصب سخت‌افزار داشته باشند. تعهد استفاده از نرم‌افزار نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است. تعهد برای آموزش، توسعه و نگهداری هزینه‌هایی هستند که بر سیستم‌های سازمانی تحمیل خواهند شد.

هزینه‌ی نگهداری

گاهی اوقات ممکن است نگهداری از سیستم‌های مدیریت محتوا نیازمند به روزرسانی مجوز، ارتقا و نگهداری سخت‌افزاری باشد.

مسائل مربوط به رکود

سیستم‌های مدیریت محتوای بزرگتر ممکن است در شرایطی، رکود را تجربه کنند:

  1.   اگر زیرساخت‌های سخت‌افزاری به روز نباشند،
  2.   اگر پایگاه‌های داده به درستی به کارگیری نشوند،
  3.   اگر فایل‌های web cache (که باید هر وقت داده‌ها بارگذاری مجدد می‌شوند، به روز رسانی شود) به سرعت رشد کند. مسائل مربوط به بارگذاری متعادل ممکن است ذخیره‌ی این فایل‌ها را مختل کند.

ادغام ابزارها

آدرسهای اینترنتی تولید شده توسط بسیاری از CMSها به اندازه‌ی کافی برای صفحات ایستا و دیگر ابزارهای وب، باثبات نیستند که بتوان به آنها اعتماد کرد، چون به صورت پویا توسط پارامترهای داخلی و منابع اطلاعاتی تولید می‌شوند، به خصوص در موتورهای جستجو.

فاز نهایی

داده ‌ها دارای کنترل دسترسی براساس نقش کاربران باشند. نقش کاربران تعیین می‌کند که چه کاربری چه چیزی را می‌تواند ویرایش کند یا ببیند

امکان ورود و خروج اطلاعات اصلی از اکثر به برنامه‌های دیگر امکان دارد البته امر به صورت دستی صورت می‌پذیرد و نیازمند احیاء دوباره موضوعات است.

مدیریت گردش‌کار
    گردش‌کار فرایند ایجاد چرخه‌ای از وظایف متوالی و موازی است که باید در CMS انجام شود. مثلاً، یک یا چند تولیدکننده‌ی محتوا می‌تواند گزارشی را ارائه کند، اما این گزارش، تا زمانی که یک ویراستار آن را اصلاح و سردبیر آن را تصویب نکند، منتشر نخواهد شد.

 نیاز به سرور لینوکسی با پشتیبانی از زبان برنامه نویسی PHP و پایگاه داده SQLite جهت انجام ذخیره و پردازش این سیستم است.

 

برای الگو برداری بسیار مناسب است

7 Types of Plagiarism Ordered on Severity | Explanation + Examples

نقاط ضعف

اشکالات در عنوان صفحه اول هیچ چیز نیامده است.

یافتن این سایت ساده است: فدک + نامه جستجو شود.


مقالات
سیاست
رسانه‎های دیجیتال
علوم انسانی
مدیریت
روش تحقیق‌وتحلیل
متفرقه
درباره فدک
مدیریت
مجله مدیریت معاصر
آیات مدیریتی
عکس نوشته‌ها
عکس نوشته
بانک پژوهشگران مدیریتی
عناوین مقالات مدیریتی
منابع درسی (حوزه و دانشگاه)
مطالعات
رصدخانه شخصیت‌ها
رصدخانه - فرهنگی
رصدخانه - دانشگاهی
رصدخانه - رسانه
رصدخانه- رویدادهای علمی
زبان
لغت نامه
تست زبان روسی
ضرب المثل روسی
ضرب المثل انگلیسی
جملات چهار زبانه
logo-samandehi
درباره ما | ارتباط با ما | سیاست حفظ حریم خصوصی | مقررات | خط مشی کوکی‌ها |
نسخه پیش آلفا 2000-2022 CMS Fadak. ||| Version : 5.2 ||| By: Fadak Solutions نسخه قدیم