- دین و رسانه - نمونه سوالات درس رسانه شناسی
: 20220903 : 555

نمونه سوالات درس رسانه شناسی


  1. نمونه سوالات درس رسانه شناسی
  2. نمونه سوالات رسانه‌شناسی
  3. نمونه سوالات رسانه‌شناسی
  4. نمونه سوالات رسانه‌شناسی

نمونه سوالات درس رسانه شناسی

31 – نقش‌های مختلف رسانه‌های ارتباط جمعی کدامند ؟
 آموزش – خبر رسانی – تفریح و سرگرمی – همگن سازی – احساس تعلق اجتماعی – تبلیغ .
32 – ویژگی کلی رسانه‌ها‌ی ارتباطی امروز کدام است ؟ 
سرعت – وسعت – عمق – دسترسی – تداوم – محلی بودن – درگیری حواس – اعتبار .
33 – رسانه را تعریف کنید ؟
الف – یک کارگذاری واسطه است که امکان می‌دهد ارتباط اتفاق بیفتد .
ب – تحولی فن آورانه است که برکانال، برد، و یا سرعت ارتباطات می‌افزاید .
34 – راه کارهای دسترسی به رسانه کدامند ؟ 
تقاضا نامه از رسانه – جلب توجه – پرداختن وجه
35 – رسانه‌ها چگونه اثرگذار هستند ؟
الف- اثرگذاری عینی ( تغییر عملکرد یا گفتار مخاطبین )
ب– اثرگذاری ذهنی ( تغییرات احساسات، ارزش‌ها، هنجارها، باورها و ... )
36 – شیوه‌های جهت دهی افکار عمومی به واسطه رسانه کدام است ؟
1-              تقویت : ارتقا و بهبود گفتار، کردارمخاطبین
                  تثبیت : تداوم جریانات اجتماعی
3-               تضعیف : کاهش جریانات نامطلوب
37 – رهبران فکری را تعریف کنید ؟ 
افرادی که در انتقال پیام‌های رسانه‌ای به گروه‌های اجتماعی نقش واسطه‌ای و پر نفوذی بازی می‌کنند .
38 – خبرگزاری را تعریف کنید ؟
سازمان‌های خبری – مطبوعاتی هستند که به جستجو، جمع آوری، تنظیم اخبار و گزارش و تفکیک موضوعی و منطقه‌ای رویدادها می‌پردازند . در واقع نهادی اجتماعی هستند که با استفاده از وسایل ارتباط جمعی با مخاطبان گسترده یا خاص ارتباط برقرار می‌کنند .
39 – وسایل ارتباط جمعی را طبقه بندی کنید ؟
الف – وسایل ارتباط رودررو  
ب – وسایل ارتباط محلی، منطقه ای
ج – وسایل ارتباط جمعی ( رادیو – مطبوعات –tv(
د – وسایل ارتباط چند رسانه‌ای ( اینترنت و رایانه‌ها )
40 - تقسیم بندی کلی رسانه‌ها از نظر جان فیسک چگونه است ؟ 
خویش نمون : صدا – چهره – بدن           
بازنمون : عکاسی – معماری – نقاشی
فن آورانه : رادیو –tv – ویدیو ...
41 – مهمترین عوامل مورد توجه برای انتخاب یک رسانه از سوی روابط عمومی‌ها چیست ؟
الف – تعیین سطح پوشش، فراوانی پیام و نحوه‌ی پیام
ب : انتخاب در میان رسانه‌های مختلف
ج : انتخاب وسیله‌ی خاص ناقل پیام
د : تصمیم درباره زمان بندی رسانه‌ها
42 – رسانه‌های جمعی را تعریف کنید ؟
به تمامی ابزارهای غیرشخصی ارتباط که به وسیله آن پیام‌های دیداری و شنیداری به طور مستقیم به گروه مخاطبان انتقال می‌دهد .
43 – جایگاه تشکیل ارتباط با رسانه‌ها در روابط عمومی‌ها چه وظایفی را بر عهده دارند؟
نگارش، ویراستاری، تنظیم روابط با رسانه ارتباط جمعی، تهیه سخنرانی
پژوهش و ارتباط با چگونگی عملکرد واحد ارتباط با رسانه
فعالیت در حوزه افکار عمومی – اطلاع رسانی – تبلیغات و مدیریت بحران
معرفی رسانه‌ها به مسولین سازمان
انعکاس نظریات مردمی و رسانه‌ها به مسولین سازمان .
44 – برجسته سازی را توضیح دهید ؟
براساس این نظریه، یک موضوع خبری از طریق رسانه‌های جمعی، مردم و نخبگان سیاسی بیش از حد مورد توجه قرار می‌گیرد . درواقع دست اندر کاران حوزه‌ی رسانه‌ها با گزینش و انتخاب موضوع‌های خبری و چگونگی تفسیر و کوشش آنها به طور غیر مستقیم اولویت‌های اطلاعاتی و خبری مردم را تعیین می‌کنند و از میان انبوه رویدادهای قابل ارایه، به کمک ابزارهایی هم چون انتخاب تیترهای بزرگ، چاپ در صفحه اول، انتخاب عکس، استفاده از رنگ و کادرو ... در مطبوعات، رویدادهای مورد نظر خود را برجسته می‌کنند .
45 –برجسته سازی رسانه‌های جمعی را بیان کنید ؟
اقدامی است که در آن پوشش خبری به منابع اطلاعاتی مورد نظر هدایت و صورت می‌پذیرد و اخبار خاصی توسط عملکرد رسانه‌های جمعی مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد
رسانه‌ها نمی‌توانند به مردم بگویند که ( چگونه ) فکر کنند، اما می‌توانند مردم را در مسیری قرار دهند که تعیین نمایند به ( چه ) فکرکنند .
46 – نظریه مارپیچ سکوت را توضیح دهید ؟
هنگامی که رسانه‌ها منطبق و هم سو با ارایه تصویری منسجم از رویداد به توافق میرسند، آن تصویر ذهنیت اکثرمخاطبان را شکل میدهد . افراد جهت اطلاع از تفاوت‌ها و تشابه‌های دیدگاه  خود با دیگران به تبادل نظر و گفتگو می‌پردازند تا موقعیت خود را درافکار عموی بسنجند . اگراین ارزیابی نشان دهنده‌ی تفاوت دیدگاه فرد با اکثریت مردم باشد و فرد خود را در اقلیت ببیند، از حوزه بحث عمومی خارج می‌شود و سکوت را برگفتگو ترجیج می‌دهد .
47 – رسانه‌های گروهی از سه طریق برحرکت مارپیچی سکوت تاثیرمی گذارند ؟ آنها را مطرح کنید
الف : رسانه‌ها بخش غالب دیدگاه‌ها و نظریات عموم را منعکس می‌کنند بنابراین می‌توانند به طور غیرمستقیم برموضع گیری مخاطب اثربگذارند .
ب : رسانه‌ها منبع مهمی برای شناخت نظرات و دیدگاه‌های غالب بر سایر دیدگاه‌ها هستند
ج : رسانه‌ها با پرداختن به جنبه‌هایی از موضوع، مخاطبان را آگاه کرده و مخاطبان نیز به همان جنبه‌ها توجه می‌کنند و از سکوت آنها جلوگیری می‌شود .
48 – وظایف روابط عمومی در بخش ارتباط با رسانه‌ها چیست ؟
الف : برقراری ارتباط تلفنی و مکاتبه‌ای و حضوری با رسانه‌ها به تهیه و ارسال خبر،
ب : بیانیه، گزارش، مقاله، تفسیرو ... از فعالیت‌های سازمان برای رسانه‌های جمعی
ج : تسهیل برقرای ارتباط، فراهم کردن زمینه مسولان و کارشناسان در برنامه‌های رسانه‌ای .
د : رعایت اصول نگارش و مسایل اخلاقی در تهیه و تنظیم جوابیه
هـ : تهیه آیین نامه ارتباط با رسانه‌ها برای بهینه سازی فعالیت‌ها در این بخش
و : تشکیل شورای سیاست گذاری مشورتی ارتباط با رسانه‌های جمعی
49 – تعریفی از روابط عمومی را که بر نقش رسانه در آن تعریف تاکید شده است عنوان نمایید ؟
روابط عمومی، هنرکاربرد خردمندانه از رسانه‌ها برای نفوذ در افکار عمومی می‌باشد .
50 -  tv چگونه فضا را متحول می‌کند ؟                                                                                      
1- فاصله میان نمایش و تماشاگر را از بین میبرد .
2- مرز میان زندگی خصوصی و اجتماعی را حذف می‌کند .
3 – هر حادثه‌ای را حتی بزرگ، برصفحه خود محدود نمایش می‌دهد .
4 – به حوادث چهره‌ای دل انگیز و لذت بخش میدهد .

نمونه سوالات رسانه‌شناسی

1-چند ویژگی منبر را بنویسید؟
پیام منبر برای مخاطب محدودی خاص است مخاطب منبر ارتباط را خیلی کم قطع میکند،نبود اختیار انتخاب بر مخاطب منبر است، بازخورد به صورت دائمی کنترل میشود،پارازیت در این نوع ارتباط کم است.
2-شش مورد از کارکرد‌های اینترنت را بنویسید و دو مورد را به اختصار توضیح دهید؟
1-تولید اطلاعات2-سازماندهی اطلاعات3- اطلاع رسانی منحصر به فرد4-روز آمدی اطلاعات5-رایگان و آسان یاب بودن اطلاعات و امکانات 6- ظرفیت بالای نگهداری و انتقال متن عکس تصویر و صوت7-تمرکز زدایی8-جمع زدایی
تمرکز زدایی: افراد هم تولید کننده و هم مصرف کننده اطلاعات هستند و دیگر نمی‌توان تمرکزی برای فرستنده پیام قائل شود.
جمع زدایی: رسانه‌های نوین به علت جذابیت و مخاطب قرار دادن فرد انسان جمع گرایی را تحت شعاع قرار داده و فردیت را در جوامع بشری گسترش میدهد.
3-دو بخش کلی ماهواره‌ها را بنویسید؟ 1-بار مفید( محموله)2-سکو (جایگا)
4-منظور از روزنامه دیجیتال چیست؟
ذخیره کردن محتویات خبری اعم از متن،عکس،صدا و تصویر به صورت صفر و یک بر روی حافظه‌های دیجیتالی از قبیل سی دی،دی وی دی،‌هارد دیسک، فلاپی، دیسک یا فلش دیسک است
5-ویژگی منحصر به فرد روزنامه دیجیتال را بنویسید؟
1-آزادی زمان و مکان 2-پایداری دائم 3-دو سویگی یا تعاملی بودن 4- نزدیک بودن و بی واسطه گی 5-فرا متن و ادبیات جهانی واژه‌ها
6-تعامل رسانه‌ای را توضیح دهید و سه نوع آن را فقط بنویسید؟
بیشترین اشکال تعامل اجتماعی در تاریخ بشر به صورت رودر رو بوده است افراد از طریق گردهمایی و تبادل اشکال نمادین در محدوده یک مکان فیزیکی مشترک، با هم تبادل داشته اند.1 تعامل رودر رو2-تعامل رسانه ای3-شبه تعامل رسانه ای
7-انواع رسانه‌های سنتی ارتباطات یا ارتباطات سنتی غیر از معنی تکنولوژی را نام ببرید؟
1-سنگ نوشته‌ها2- پوست آهو 3-نقاشی دیوار
8-واژگان معادل مدل ارتباطی را تکمیل کنید؟پیوست لاتین
9- با ذکر تعریف مدل انواع آن را نام ببرید؟
ارائه کننده مجموعه فیزیکی، ریاضی یا انسانی است که برای توانمند ساختن انسان و درک آسانتر او از یک شئی واقعی به کار می‌رود. نمادین، فیزیکی، ذهنی
10-در مورد مدل ارتباطی کلود شانون و وارون ویوور توضیح دهید؟
در این مدل رمزها به صورت نشانه‌های از سوی منبع و از مسیر کانال به مخاطب یا پیام گیر می‌رسند و پیام گیر آنها را رمز گشایی می‌کند در چنین مسیری است که علاوم تبدیل به پیام شده و قابل ادراک می‌شوند در میان اختلال یا پارازیت در فاصله ارتباطی بین رمز گذاری و رمزگشایی می‌تواند وجود داشته باشد و در پیام اثر بگذارد.
11- انواع ارتباط را نام ببرید؟کلامی غیر کلامی ملی فراملی
خط نوشته زبان، ادبیات وسایل ارتباط نوین رادیو تلویزیون
12-انواع رسانه‌ها را فقط نام ببرید؟
1-رسانه‌های چاپی2-رسانه‌های الکترونیک3-رسانه‌های دیجیتال4-رسانه‌های آنلاین5-رسانه‌های سایبر 6-وبلاگاها 7- رسانه‌های سنتی 8- رسانه‌ها، نهادها،فرانهادی
12-سه کار کرد رسانه‌ها را از نظر‌هارولد لاسول را نام ببرید؟
1-نظارت بر محیط 2- همبستگی بخشی از جامعه در واکنش به محیط 3- انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر
13-با ذکر تعریفی از ارتباط و ویژگی ارتباط جمعی را بنویسید؟
ارتباط فرایندی است که در آن پیام از پیام دهنده به پیام گیرنده منطقل می‌شود. 1- پیام گیران ناآشنا و پراکنده 2- بازگشت پیام با تاخیر 3- سرعت عمل زیاد 4- تکثیر پیام 5- ارتباط سطحی و ناپایدار
14-معیار‌های سنجش اطلاعات کدامند؟
1-اهمیت 2- درستی 3- معما 4-جالب ( جذاب) 5- سودمندی 6- دربرگیری 7- کیفیت 8- تازگی
15-اولین قانون نانوشته استاندارد‌های اخلاقی توسط چه رسانه‌ای بوجود آمد؟
رسانه  چاپی به خصوص روزنامه
16-ریشه قوانین اخلاقی برای رسانه‌ها کدامند؟
صحت و انصاف، صداقت و احترام
17-طرفداران اصلی اصلاح وسایل ارتباط اجتماعی چه کسانی بودند؟
محققان کاتولیگ مذهب ممالک غربی
18-دومین وسیله ارتباط جمعی از نظر تاریخی چه می‌باشد؟
سینما
19-اینترنت برای اولین بار در ایران در سال 71 از طریق پرتوتکل UUCP
20-نخستین رایانه‌ای که در ایران به اینترنت متصل شد کجا بود؟
مرکز تحقیقات فیزیک نظری
21-اولین روزنامه رسمی در اینترنت توسط موسسه ندا رایانه به نام همشهری در سال 73 بود.
22-اولین ماهواره پرتاب شده اسپونتیک توسط روسیه در سال 1958 در مدار زمین قرار گرفت.
23-استفاده از ویژگی فرامتنی از چه طریقی امکان پذیر است؟
هایپرلینک کردن
24-اولین خبرگزاری آژانس‌هاواس در سال 1853 توسط مدیریت روزنامه فرانسوی  گازت دو فرانس بود.
25-کاربرد رادیو تلویزیون در آموزش غیر رسمی کشورهای مختلف شدیدا تابع هدفهای توسعه و رشد آن کشور‌هاست.
26-مهمترین ابزار تفریحی و سرگرمی افراد رسانه‌ای جمعی میباشد.
27-رواج رادیو آموزشی بعد از جنگ جهانی دوم در آمریکای شمالی و کشور‌های اروپای غربی بود.
28-نیرومند‌ترین و موثر‌ترین رسانه در سرگرمی و تفریح از نظر بیرو گوگو تلویزیون است.
29-انعکاس اشیاء در فکر انسان معرفت می‌باشد.
30-انعکاس واقعیت عینی در وجدان فکر می‌باشد.
31- خط نوع جدیدی از ارتباط غیر مستقیم است.
32- نخستین کوشش جوامع انسانی در راه تکثر و حفظ نوشته‌ها چگونه صورت گرفت؟
حکاکی روی گل و چوب
33-ایجاد وسایل ارتباط تلگرافی و تلفنی مقدمه‌ای انقلابی از سال 1895 با اختراع دستگاه      بی سیم و رادیو توسط مارکنی
34-آفریننده تاریخ بشری اختراع چه بود؟
خط
35-ویژگی اصلی پیام را بنویسید؟
پیام دهنده
36-به اختصار در رابطه با آخرین تحولات فنون ارتباطی در نیمه دوم قرن بیستم در سه سطر توضیح دهید؟
ایجاد وسایل خاصی است که در جریان ارتباط جای انسان را اشغال می‌کنند و ارتباط ماشین با ماشین را برقرار می‌سازند بهترین نمونه این نوع وسایل که مکمل دستگاههایی چون رادار می‌باشند ماشین‌های حسابگر الکترونیک ماشین‌های خودکار هدایت شونده هستند
37- دو ضابطه برای تفکیک ویژگیهای وسایل گوناگون ارتباطی و اصالت هر کدام را بنویسید؟
تفاوت طرز انتشار پیام‌ها و مخصوصا اخبار و اطلاعات هر کدام از وسایل ارتباطی است که در واقع خصوصیت تکنیکی هر یک را مشخص می‌سازد. ضابطه دیگر تفاوت شکل مادی پیام‌های آن‌ها که از شرایط گوناگون دریافت و ادراک استفاده کنندگان ناشی می‌شود.
38-تفاوت کتاب و مطبوعات را بنویسید؟
کتاب معمولا محصول کار فردی یک نویسنده واحد است و یک نظام هماهنگ ذوقی یا فکری و تجربی را تشکیل می‌دهد در حالیکه روزنامه اثر جمعی است موزاییک مانند است که با هماهنگی چندین نفر و از گردآوری تصادفی موضوع‌ها و مطالب گوناگون خبری و تفریحی پدید می‌آید. نویسنگان کتاب معمولا در مورد موضوع واحد با اندیشه و نقشه ثابت مدتها کار مداوم دنبال می‌کنند در صورتی که تهیه کنندگان روزنامه موضوع‌های مختلف را در مدتهای کوتاهی با هم ترکیب می‌نمایند و در صفحات و ستونهای متنوع به خوانند گان عرضه می‌کنند.
39-سه خصلت مهم مطبوعات را بنویسید؟
1-وسعت اخبار 2-دوام اخبار3-تنوع اخبار
40-تعریف از رادیو و تلویزیون را از نظر اتحادیه بین المللی ارتباطات دور را بنویسید؟
رادیو و تلویزیون یک سرویس ارتباطی رادیویی است که برنامه‌هایی به منظور دریافت مستقیم استفاده کنندگان پخش می‌کند.
41-دو مورد از مزایای رادیو را بنویسید؟
رادیو از لحاظ سرعت و مداومت انتشار و همچنین وسعت حوزه انتشار  برترین وسیله ارتباط جمعی است، رادیو وقایع را زودتر از مطبوعات و حتی تلویزیون در همه جا پخش می‌کند.قابلیت تحرکی فرستنده‌های رادیویی امکان انتقال اخبار به صورت آنی پخش کنند.
42-مطبوعات قرون هفده و هجده همزمان با چه شرایطی توسعه پیدا کرد؟
همزمان با مبارزات ضداستبدادی و پیشرفت دموکراسی توسعه پیدا کرد.
43-دلایل مخالفان اصلاح وسایل توده‌ای به صورت خلاصه بنویسید؟
مخالفان از دو جهت مخالفت خود را اعلام کردند 1 – ارتباط باید دو جانبه باشدیعنی خوانندگان و شنوندگان و در کل مصرف کنندگان باید نظریه‌ها نیاز‌ها و توقعات خود را بر گردانندگان این وسایل منتقل کنند 2- از طرفی دیگر از ضعف توده‌ای آن نیز استفاده می‌کنند به عقیده آنان رادیو تلویزیون و سینما ... به علت دوری مسافت و ضعف قدرت مالی و بی تفاوتی افراد نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
44-پنج مورد از خبر گزاری‌های مهم جهان را نام ببرید؟
BBC، ایرنا، CNN،رویتر،هاواس،فرانس پرس،یونایتد پرس
45-نگرانی درباره علم اخلاق از چه قرنی آغاز شد؟
از اواخر قرن 19و اوایل قرن 20
46-عالی‌ترین وسیله تبادل اطلاعات و افکار و تفاهم و دوستی بین افراد انسانی چیست؟
قلمر زمان و مکان

نمونه سوالات رسانه‌شناسی

1- دیدگاه مک لوهان را در یکی از رسانه‌ها تحلیل، تشریح و توضیح دهید ؟
 مک لوهان تاریخ بشر را به سه دوره عصر شفاهی - عصر چاپی و عصر الکترونیک تقسیم کرده است در عصر الکترونیک قدرت در اختیار شبکه‌های ماهواره ایی و تلویزیونی است و در انسان تاثیر عمیق میگذارد
2- مطبوعات، تلویزیون، رادیو و سینما را توضیح دهید ؟(مقدمه‌ها حتما مطالعه شود )
- مقدمه از رادیو را بیان کنید ؟
رادیو وسیله‌ای کلامی و گروهی ست.رادیو در بین وسایل ارتباطی دارای جایگاه ویژه ایی است اختراع رادیو در قرن 19 توسط دانشجوی ایتالیایی گولی یلمر مارکمی اختراع شد سال 1319 نخستین فرستنده رادیویی با موج کوتاه در تهران راه اندازی شد که زیر نظر سازمان پرورش افکار بود. سال 1327 نخستین استودیو در میدان ارک ساخته شد
- مقدمه ایی از تلویزیون را بیان کنید ؟
در زمینه‌های علمی سیاسی اقتصادی فرهنگی و هنری کارایی دارد. بر افکار عمومی میپردازد .درسال 1908 توسط دانشمند انگلیسی کامپل حل گردید نخستین برنامه تلویزیون رنگی در 1951 بمدت یک ساعت در آمریکا پخش شد.
- مقدمه ایی از مطبوعات را بیان کنید ؟
از مهمترین وسایل ارتباط جمعی است که در زمینه‌های علمی فرهنگی اجتماعی اقتصادی، کاربرد دارد رشد آن از قرن 15 افزایش یافت از پایان قرن 15 دفترچه‌های کوچک چهار، هشت،شانزده صفحه ایی انتشار یافت.مطبوعات دارای وسعت و تنوع و دوام میباشند.
3- نشریه‌های به چند دسته طبقه میشوند ؟
- نشریه‌های روزانه
- روزنامه‌های ملی 
- روزنامه‌های محلی و منطقه ایی
- روزنامه‌های تخصیص
- گاه نامه‌ها 
- فصل نامه‌ها 
4- اهمیت سینما در اثر ارتباطات به چند دسته تقسیم میشوند ؟نام ببرید و توضیح دهید ؟
- وسعت حوزه و عمل : سینما با ذهن و اندیشه گروهی پر شمار از مردم سر کار دارد و پیام‌های خود را در اختیار میلیون‌ها بیننده قرار میدهد این رسانه به لحاظ چنین قابلیتی از حد وسیله سرگرمی و تفریحی فراتر رفته و به مثابه ابزاری برای تاثیر نهادن بر افکار انسانی ست 
- قدرت نفوذ : سینما دارای قدرت نفوذی چشمگیر بر مخاطبان خود است و از‌ای روست که آن را هنر هفتم خواندند در باور برخی تحلیلگران سالن سینما به اتاق هیپنوتیزم تبدیل شده است سینما از این رو که به خانواده وسایل ارتباط جمعی متعلق است از خصلت عظمت نفوذ برخوردار است که پرفسور ژان کازنو این حقیقت را تایید میکند 
5-ماهواره‌های ارتباطی را توضیح دهید ؟
 پس از اینکه نخستین قمر مصنوعی به مدار زمین فرساده شد عصر جدید در تکنیک‌های ارتباطی گشود برخی از اولین اقمار مصنوعی ارتباطی که پس از آن به فضا پرتاب گردیدند نبه آزمایشی داشتند و فقط و امواج را که به سوی آن فرستاده میشدند به زمین بازگرداندند که این گونه ماهواره‌ها به ماهواره منفی معروف شدند و بهترین نمونه آن ماهواره‌های (بازتاب) آمریکایی بودند مدتی بعد ماهواره ارتباطی واقعی که بمنظور تقویت امواج رادیو و تلویزیون ساخته شده بودند به مدار زمین پرتاب گردیدند. ماهواره ارتباطی تله استار از این قبیل می‌باشد. ماهواره ارتباطی از جهت چگونگی استقرار و گردش ان‌ها در اطراف کره زمین به ماهواره‌های ثابت و مداری معروف هستند.  
6- تفاوت ماهواره نقطه به نقطه با توزیع کننده‌ها، توضیح دهید ؟
 نخسین ماهواره‌های ارتباطی نقطه به نقطه نامیده می‌شود زیرا فقط میتوانند پیام‌ها را از یک فرستنده نیرومند به یک ایستگاه نیرومند برسانند تا از آنجا برای استفاده عموم پخش گردند اما ماهواره‌های ارتباطی نیرومندتری موسوم به ماهواره‌های توزیع کننده نیز در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند که می‌توانند برنامه‌های تلویزیونی را مستقیما از فرستنده اصلی به فرستنده‌های محلی منتقل نمایند. 
7- کاربرد‌های ماهواره‌های ارتباطی به چند دسته تقسیم می‌شوند ؟
 - توسعه ارتباطات تلفنی و تلگرافی
- انتقال صفحات روزنامه‌ها 
- تقویت فرستنده‌های رادیویی
- تقویت فرستنده‌های تلویزیونی 
8- مشخصات وسائل ارتباط جمعی را توضیح دهید ؟
 الف - تفاوت در طرز انتشار : چگونگی سرعت انتشار معلومات و اطلاعات بشری مهمترین شاخص ویژگی وسایل ارتباط جمعی است مثال : کتاب، مطبوعات، سینما، رادیو تلویزیون
ب- پیام‌های و شرایط دریافت آنها : قابلیت حمل و نقل مثل رادیو،ارتباط مستقیم و فروی مثل تلویزیون،نظم در انتشار مثلا برای دیدن فیلم در سینما حتما باد انسان از خانه خارج شود
9- مشخصات رسانه‌ها را نام برده و توضیح دهید ؟
 سرعت انتشار : سرعت و آنی بودن ارتباطات جمعی معاصر از بهترین خصلت‌های آنها بشمار میرود. در زمان‌های قدیم هفته‌ها و ماهها طول میکشید تا واقعه ایی به اطلاع افراد برسد اما اکنون ظرف چند دقیقه اخبار در دورترین نقاط جهان به وسیله روزنامه و رادیو تلویزیون در اختیار مردم قرار میگیرد.
مداومت انتشار : اکنون وسایل مختلف ارتباط جمعی در شبانه روز بطور منظم و مداوم پیام‌های فراوانی در اختیار استفاده کننده گان پیام قرار میدهد.
وسعت : مطبوعات رادیو و تلویزیون این امکان را به افراد داده است که تنها در داخل شهرها یا کشور‌ها بلکه در سراسر جهان با یکدیگر ارتباط داشته باشند.
 فراوانی و گوناگونی محتوا : در کشور‌های پیشرفته فراوانی مطالب و برنامه‌های خبری و تفریحی و تبلیغی وسایل ارتباطی معاصر به حدی است که خواننده گان شنونده گان و بینندگان اغلب دربرابر هجوم سیل آسای آنها خود را حیران و سرگردان احساس میکنندو چون امکان استفاده از تمام آنها را ندارند فقط به آنچه مورد علاقه با نیاز آنان است توجه می‌نمایند
10- تفاوت نحوه انتشار کتاب با مطبوعات در چیست ؟
 تفاوت قدرت نفوذ کتاب چاپی و مطبوعات یک اختلاف معمولی نیست و بین آنها تفاوت و ماهیت وجود دارد . نظم دروه ای،سرعت چاپ،توجه به وقایع جاری روزانه،نفوذ عمیق در گروه‌های ناهمگون اجتماعی و شرکت و تنوع مطالب از خصوصیات مطبوعات در برابر کتاب است. تفاوت دوم : کتاب مانند روزنامه پاسخگوی نیاز‌های فوری مخاطبان نیست و بجای آنکه کنجکاوی‌های روزانه را پاسخ دهد درباره مسائل خاص و محدود به بررسی می‌پردازد
11- خصلت‌های مهم روزنامه را نام ببرید ؟
- وسعت اخبار
- دوام اخبار
- تنوع اخبار 
12- نقش وسایل ارتباط جمعی را نام ببرید ؟
 - آموزش
- تفریح
- انتشار خبر
13- کاربرد‌های رایانه را نام ببرید ؟
- ارتباطات
- آموزش
- امورد اداری
- چهارچوبی برای رویارویی با ترافیک هوایی و دریایی
- راهنمایی و رانندگی
- هواشناسی
- امور پزشکی
- فرودگاه‌ها
- بحران‌ها و حوادث
- هنر و خدمات چاپی و تصویری 
14- سیر تاریخی رادیو را توضیح دهید ؟
 نخستین فرستنده بیسم موج بلند تهران و شهر‌های تبریز، مشهد،کرمان، باختران و خرمشهر در ساعت 15:00 بعد از ظهر 6 اردیبهشت 1305 شروع به کار کرد. در سال 1309 فرستنده موج کوتاه امکان ارتباط بین برلین، پاریس، آنکارا و انگلیس را فراهم کرد. از سال 1311 موسسه‌های بیسیم در ایران گسترش یافت در سال 1316 نخسین گام برای تاسیس رادیو برداشته شد در سال 1319 نخستین فرستنده رادیویی برابر 2 کیلو وات قدرت در تهران آغاز به کار کرد. همزمان با پیشرفت رادیو سازمان پرورش افکار پدید آمد  با آغاز جنگ جهانی دوم رادیو با دشواری‌هایی روبرو شد.پس اط پایان جنگ در سال 1327 نخسین استودیو رادیو در میدان ارک ساخته شد.در سال 1347 پس از ادغام با سازمان تلویزیون سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران تاسیس شد. 
15- سال 1832 در سینما چه اتفاقی افتاد ؟
دانشمند بلژیکی ژوزف پلاتو در سال 1832 دستگاهی به نام چرخ زندگی یا شهر فرنگ ساخت که با حرکت دادن یک چرخ تصاویر حرکت می‌کرد .
 اهمیت سینما در عرصه ارتباط به چند دسته تقسیم میشود ؟
دوره اول : عصر فیلم صامت که در سال 1279 توسط مظفرالدین شاه قاجار بوسیله میرزا ابراهیم خان عکاس باشی راه اندازی شد.
دوره دوم : عصر فیلم ناطق که در سال 1311 به نام فیلم لر ساخته شد.
دوره سوم : پیدایش صنعت سینما در ایران تولید فیلم ایرانی دچار رکود شد .و حفظ کار با پلاژ فیلم‌های خارجی صورت میپذیرد سینما دچار انحطاط گردید.
انواع ماهواره‌های ارتباطی را نام ببرید ؟
- ارتباطی نقطه به نقطه
- ماهواره‌های توزیع کننده
- ماهواره‌های پخش مستقیم
تلویزیون را از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی را تحلیل کنید ؟
تلویزیون در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی، آموزشی، تفریحی و هنری و تبلیغاتی مورد توجه حکومت‌ها است . کارایی آن در مبارزات انتخاباتی بر کسی پوشیده نیست . تلویزیون تاثیر بر حوزه خصوصی افراد دارد و بر افکار عمومی نیز اثر می‌گذارد و مورد مطالعه جامعه شناسان می‌باشد .
ویژگیهای ارتباط جمعی را بیان کنید ؟
ارتباط با جمعیت کثیر یا توده‌ای از مردم بطور یکسان
پیام دیگران نا آشنا و پراکنده می‌باشد
بازگشت پیام یا بازخورد ان با تاثیر انجام می‌شود
ارتباط سطحی و ناپایدار است. 

نمونه سوالات رسانه‌شناسی

1-تفاوت رسانه جمعی واجتماعی؟
رسانه جمعی مانند،رایو تلوزیون مطبوعات مخاطب گسترده دارند.
رسانه اجتماعی مانند،فیس بوک،توئیتر،یوتیوب،گوگل مخاطب ورشدزیادی نسبت به رسانه جمعی دارند.
مخاطب دررسانه اجتماعی حضوربیشتر تعامل سریعترنسبت به رسانه جمعی دارند.
رسانه اجتماعی دوسویه هستندجذب کننده بازارکوچک
رسانه اجتماعی نقش آن تنها خواندن ومنتشرکردن نیست بلکه اطلاعات را تولیدوبرای دیگران  به اشتراک می‌گذارندرسانه اجتماعی  ابزاری آنلاین است که مردم برای اشتراک پروفایل‌ها،دیدگاه‌ها استفاده می‌کند.
رسانه اجتماعی درحال جایگزینی رسانه جمعی هستند.
تفاوت رسانه جمعی واجتماعی:

رسانه جمعی

رسانه اجتماعی

دامنه محدود

دامنه گسترش پذر

کمتر یا غیر دسترس

دردسترس پذیز

محدود تولید و استفاده

سهولت تولید و استفاده

زمان با تاخیر

زمان فوری

عدم ویراش

ویرایش پذیر

یک سویه

چند سویه

محدودبودن

نامحدودبودن

رسمی

غیررسمی

تک رسانه ای

چندرسانه ای

تیم تحریریه

عدم وجود تیم تحریریه

عدم مشخص بودن تعدادمخاطب

مشخص بودن تعدادمخاطب

سانسورزیاد

سانسورکم

عدم انطباق با مخاطب

مبتنی برنیازمخاطب

گران

ارزان

2-فرق بین رسانه و ابزاررسانه رانام ببرید؟
الف -رسانه انتقالی(زمین آب هوا)                  
ب-رسانه ارتباطی( شخصی جمعی جدید)
ت-رسانه جیدی مثل تکنولوژی،جیدی مثل آسمان
الف-1-زمین به روی آن راه می‌رویم ازار انتقالی آن دوچرخه قطار اتومبیل
آب میتوانیم روی آب شنا کنیم ابزار انتقالی آن قایق کشتی زیر دریای
تکنولوژی دراین مورد میتواند سرعت و ظریفت انتقال را افزایش دهدولی استفاده از این مدیوم‌ها می‌تواند بدون تکنولوژی هم باشد .ما میتوانیم بدون تکنولوژی راه برویم یا شنا کنیم .
ب-رسانه ارتباطی( شخصی جمعی جدید)
ب-1-مدیوم یک به یک با شخصی  ارتباط دونفربایک دیگررا یک به یک  می گویند طرفین کنترل دوطرفه دارند و میتوانند براساس نیازهاوعلایق گفتوگو کنند مثال در صحبت باتلفن می‌توان حرف طرف مقابل را قطع کرد .
ب -2-ارتباط جمعی یا ارتباط یک به چند مثال تلویزیون
ویزگی  آن:فرستنده بر گیرنده کنترل دارد
معایب:گیرنده برموضوع کنترل ندارند
اگرما ازیک برنامه تلویزیونی خوشمان نیاید نمی‌توان آن را قطع کنیم وبر فرستنده کنترل نداریم
ب-3-جدید با واسطه ای
هم کنترل شده است یک به یک است و هم غیر کنترل شده می‌توان به همه بفرستیم برای یک جمع یک به چند
مثال : فیس بوک  ، اینترنت  ؛http
این ارتباط جدید مزایای هردو واسطه‌های ارتباطی شخصی و جمعی را بدون معایب آنها دارااست رسانه جدید به مخاطب این امکان را میدهد تا موارد مورد نیاز و علاقه خودرا دقیق تر پیدا کن و آن را استفاده کند.
ت-امروزه وسایل انتقالی شامل بالن‌ها،هواپیماها،سفینه،میباشند،این مدیای انتقالی جدید به تکنولوژی وابسته است و برخلاف دونوع قبل است یعنی مردم میتوانند بدون تکنولوژی راه بروند وشناکنند اما نمیتوانند پروازکننداگرچه آب وزمین مقاصد منحصر به خود را دارند اما آسمان می‌تواند مقاصد هر دوی آنها را در برگیرد.
3-انواع ارتباطات را نام ببرید و توضیح دهید؟
1) ارتباط مستقیم و شخصی: ارتباطی است که بدون واسطه بین شخص پیام دهنده و شخص پیام گیرنده ایجاد می‌شود و پیام‌ها مستقیماً بین دو طرف مبادله میگردند . یعنی پیام دهنده و پیام گیرنده در برابر یکدیگر ایستاده‌اند و همدیگر را میشناسند و این ارتباط میتواند از طریق بیان شفاهی، خنده و یا اشاره باشد .2)ارتباط غیرمستقیم و غیرشخصی:این ارتباط با واسطه و برخلاف ارتباط مستقسم دیگر جنبه‌ی شخصی و صمیمانه ندارد,زیرا در آن پیام دهندگان و پیام گیرندگان یکدیگر را نمی‌شناسند. 3)ارتباط جمعی:ارتباط غیر مستقیمی که از طریق مطبوعات پرتیراژ ومخصوصاً وسایل ارتباطی نوین نظیر رادیو و تلویزیون,بین گروه‌های وسیع انسانی ایجاد می‌گردد,«ارتباط توده ای» یا جمعی نامیده می‌شود.
انواع مدیای ارتباطی :1) مدیوم بین اشخاص : دراین مدیا هریک ازطرفین کنترل دوطرفه ومساوی برمحتوا دارندو این محتوا میتواندتوسط هریک ازطرفین و براساس نیازها وعلایق انحصاری باشد.البته معایبی هم دارد که اگرتعدادافراد استفاده کننده بیشترشود کنترل مساوی برمحتوا ازبین میرود و باعث میشود ازاین مسئله که محتوا بانیازها و علایق فردی طرفین نزدیک باشد جلوگیری میکند. به این مدیا یک به یک هم میگویند.2)مدیوم ارتباط جمعی : دراین مدیا تمام مفاد یک متن برای همه‌ی دریافت کنندگان ارسال میشود و فرستنده‌ی متن برمختوای آن کنترل کامل دارد البته مشکلاتی هم دارد;متن ارسالی رانمی توان منحصر به نیاز وعلایق فرد دریافت کننده نمود و دریافت کنندگان برموضوع ارسالی کنترلی ندارند.به این مدیا یک به چند نیز میگویند . 3)مدیوم جدید : در این مدیا اطلاعات را می‌توان یکجاتحویل و یا نمایش داد یا تنها برای تعدادی ازمردم ارسال کرد و همه‌ی افراد دخیل در این ارتباط بر محتوا کنترل کامل دارند به عبارت دیگراین مدیا مزایای هر دو مدیای قبلی رابدون معایب آنها داراست, با به وجود آمدن مدیای جدید مردم می‌توانند موارد موردنیاز و علاقه‌ی خودرا دقیق تربیابند و استفاده کنند. به این مدیا چند به چند نیز میگویند
 ۴- مک لوهان کیست چه نظریه‌هایی داده است ؟
 مک لوهان  یکی از دانشمندان حوضه ارتباطات و کانادایی است
1-(تعریف وی از رسانه ) وسایل ارتباطی امتداد حواس انسان است همچنان که  لباس امتداد پوست است و دوچرخه امتداد پا است چاپ امتداد حس بینائی رادیو امتداد حس شنوائی
مک لو‌هان گفته است  رسانه هر چقدر که مدرن تر باشد حواس انسان را کمتر درگیر کرده در ارتباطات انسانی 5حس انسان درگیر بوده ولی با پیشرفت رسانه برخی حس‌ها کمتر درگیر شده اند
2-(نظریه تحول تاریخ اجتماعی ) تحول تاریخی برمبنای ارتباطات است در گذشته  ارتباطات صمیمانه و رودروبودوبا ظهوررسانه در جوامع بشر هردوره یک حس بیشتراز حواس دیگر به کار رفته در دوره دوم انسان دچار ازخود بیگانگی شده در دوره سوم باظهور تلویزیون رسانه الکترونیکی  بازگشت انسان به دوره اول رخ داد.مک لو‌هان  توسعه ارتباطات اجتماعی را تحول می‌داند یعنی زمانی که رسانه تغییر کرده جامعه هم تغییر کرد .
3-(دهکده جهانی) به عقیده مک لوهان زمانی  که گوتنبرگ در آلمان دستگاه چاپ خودش را ساخت انسان را وارد یک کهکشان گوتنبرگی کرد که به آن  کهکشان گوتنبرگی می‌گویند و میخواهد به ما گسترش وسعت  ارتباط را بگوید .رسانه‌های جمعی از طریق تاثیرات فرهنگی فراگیرشان  جهان را به اندازه یک دهکده تقلیل داده‌اند و کره زمین به وسیله رسانه‌های جدید آنقدر کوچک شده که به ابعاد یک دهکده راه یافته .(کاستلز)میگوید : این نظریه غلط است یک دهکده نیست بلکه یک شبکه جهانی که از طریق اتصال موتورهای جستو جو گر اطلاعات و داده‌های متفاوت صورت میگیرد.
4-(رسانه همان پیام است)ذات تکنولوژی حاوی پیام است وسیله ارتباطی ارزش بیشتری از پیام و محتوای ارتباط دارد پیامی که از سوی هر شکل ارتباط انتقال می‌یابد تاثیر رسانه‌ای است که از طریق آن فرستاده شده است . مک لو‌هان معتقد است جوامع بر اثر وسایل ارتباط جمعی شکل گرفته‌اند تادر نتیجه‌ی محتوای ارتباط .وسیله نه تنها از محتوای پیام جدا نیست بلکه مهمتراز خود پیام است .
5-(رسانه سردو گرم) رسانه سرد: رسانه‌ای است که مشارکت زیادی از ناحیه مخاطب طلب میکند و فهم واطلاعات آن احتیاج به قدرت تخیل نیز ندارد رسانه سرد نیاز به حواس بیشتری از مخاطب برای دریافت پیام دارد. رسانه گرم: مشارکت چندانی از مخاطب طلب نمی‌کند و بخاطر صراحت ووضوح احتیاج به تخیل ندارد اما رسانه گرم تنها یکی از حواس 5گانه را به طو کامل به کار می‌گیرد.
5-حضور منبر در رسانه باتوجه به نظر مک لو‌هان ؟
سه دیدگاه وجوددارد
1-دیدابزار گرایانه2-دیده ذات گرایانه 3-دیده تعامل گرایانه
مثال : در مورد یک برنامه تلویونی .در دیدگاه ابزارگرایانه نظر به این است که  برنامه خوب است در ذ ات گرایانه گفته شده رسانه تاثیر گذار است خوب نمی‌باشد در تعامل گرایانه گفته شده است خوب و بد داردوباید استفاده از آن عاقلانه باشد.
6-چرا مردم در ده سال آینده ازروزنامه استفاده نمی‌کنند؟
روزنامه یک رسانه نیست بلکه ابزار رسانه است باوجودآمدن مدیوم جدید تکنولوژی‌ها از روزنامه استفاده نمی‌شود مثال اخبار سرعت و شتاب اخبار امروزه براساس تکنولوژی به نحوی گسترش یافته که دیگر مخاطب تحمل و صبر باتاخیر اخبارراندارد و به این علت از روزنامه استفاده نمی‌کنند.


           

2000-2016 CMS Fadak. ||| Version : 4.2-b2 ||| This page was produced in : 0.002 Seconds