- مطالعات سیاسی - روابط اقتصادی روسیه و ایران (Российско-иранские экономические отношения)
: 20220816 : 591

روابط اقتصادی روسیه و ایران (Российско-иранские экономические отношения)


  1. روابط اقتصادی روسیه و اتحادیه اروپا  - بدترین دوستان - بهترین دشمنان
  2. Министерства и ведомства
  3. 8 نکته درباره جنگ روسیه علیه اوکراین
  4. هفت پیامد جنگ روسیه و اوکراین برای خاورمیانه
  5. Министерства юстиции Республики Узбекистан
  6. Conference(конференц)

1. آن‌طور که به نظر می‌رسد دهه آخر قرن بیست، دهه سختی برای روسیه بوده است و در اول قرن بیست‌ و یکم با روی کار آمدن پوتین، تحولات زیادی در این کشور رخ داده است. ریشه این تحولات چه بوده است و با روی کار آمدن پوتین، چه اقدامات و نگرش‌های خاصی حاکم شد که توانست تحولات اقتصادی را در این کشور رقم بزند؟ آیا این اقدامات و نگرش‌ها در تدوین چشم‌اندازها و یا برنامه‌های توسعه این کشور نیز نقش خاصی داشته است؟
- تغییر نگرش براساس شرایط حاکم - گسترش ارتباطات با کشورها و کاهش تنش با آمریکا - تمرکز بر توان داخلی - دقت و سهل نمودن قوانین مرتبط با اتباع خارجی- اعطای بورس تحصیلی - برخورد مطلوب با پناهندگان - استفاده از ظرفیت‌های بالقوه در کشورهای شوروی سابق - به طور خلاصه قدرت هوشمند. (مقاله نوشته شده توسط خودم)

2. آن‌طور که از اسناد موجود به نظر می‌رسد، در روسیه دو نوع برنامه‌ریزی وجود دارد، یک برنامه‌ریزی با عنوان «در مورد برنامه‌ریزی استراتژیک در فدراسیون روسیه» است که به صورت یک، سه و پنج ساله تنظیم می­گردد و دیگری «دستورات اجرایی مه»(Майские указы) که توسط رئیس‌جمهور در سال‌های 2009، 2012 و 2018 و اندکی پس از تحلیف صادر شده است. ارتباط این اسناد با هم چگونه است و مرجع تعیین‌کننده و تصویب‌کننده هر یک از این اسناد چه سازمان یا نهادی در روسیه است؟ فرایند تدوین هر یک از این اسناد چگونه است و آیا مشابه ایران این اسناد در نهایت به قانون مصوب پارلمان تبدیل می‌شوند؟ نحوه نظارت و ارزیابی بر این برنامه­های توسعه در کشور روسیه چگونه است؟
«قوانین فدرال در مورد برنامه‌ریزی استراتژیک در فدراسیون روسیه» Федеральный закон О стратегическом планировании в Российской Федерации

Федеральный закон "О стратегическом планировании в Российской Федерации" от 28.06.2014 N 172-ФЗ (последняя редакция) / КонсультантПлюс

تایید شده شورای فدراسیون (Принят Государственной Думой - 20 июня 2014 года)
پذیرفته شده دومای دولتی (Одобрен Советом Федерации - 25 июня 2014 года)
مطابقت با الزامات احکام ماه مه رئیس جمهور فدراسیون روسیه (Майские указы)

به یاد بیاورید که در روز تحلیف، ولادیمیر پوتین در سال 2012 اجرای برنامه‌های انتخاباتی خود را آغاز کرد و تعدادی از احکام را در مورد سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی، بهبود مراقبت‌های بهداشتی، اقدامات برای اجرای سیاست‌های دولتی در زمینه آموزش و علم، در مقرون به صرفه امضا کرد. مسکن و کیفیت خدمات مسکن و خدمات عمومی. در سال 2018، فرمان "در مورد اهداف ملی و اهداف استراتژیک برای توسعه فدراسیون روسیه تا سال 2024" امضا شد. در این احکام، رئیس دولت اهداف مشخصی را تعیین کرد. آنها به استاندارد زندگی جمعیت، سلامت شهروندان، افزایش دستمزد کارگران در بخش دولتی مربوط می‌شوند.
کمیسیونی برای نظارت بر دستیابی به شاخص‌های هدف توسعه اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده است. همچنین کمیسیون‌های مشابه در شهرداری‌های منطقه فعالیت می‌کنند.

3. یکی از مؤلفه‌­های مهم در حکمرانی اقتصادی روسیه، نقش دولت­‌های محلی و منطقه­‌بندی انجام شده در سطح کشور روسیه است. رابطه دولت­‌های محلی با دولت ملی و نحوه توزیع اختیارات و مسئولیت‌­ها چگونه است و الزام دولت­‌های محلی به پیگیری اهداف برنامه‌­های توسعه چگونه پیگیری می­شود؟ تغییر قانون اساسی این کشور در سال­‌های اخیر تا چه میزان بر این موضوع تأثیر گذاشته است؟
به علت وسعت زیاد امکان نظارت بسیار سخت از این رو نقش دولت‌های محلی و منطقه‌ای ضروری است.

4. در کشور روسیه، علاوه بر وزارتخانه‌ها، آژانس‌هایی نیز وجود دارد. تمایز و نسبت بین وزارتخانه‌ها و آژانس‌های قوه مجریه در روسیه چیست؟
- وزارتخانه‌های فدرال - مدیریت کلی حوزه خاصی از فعالیت‌های دولتی را انجام می‌دهند.
- خدمات فدرال - مدیریت مناطق ویژه فعالیت ایالتی.
- آژانس‌های فدرال - رهبری در حوزه‌های خاص دولتی را ارائه می‌دهند.

Microsoft Word - Äîêëàä45.doc - report2.pdf

روابط اقتصادی روسیه و اتحادیه اروپا  - بدترین دوستان - بهترین دشمنان

Экономические отношения России и ЕС. Худшие друзья – лучшие враги

مقدمه:
فاصله تاریخی با آنچه توسعه­یافتگی نامیده می­شود باعث شده است که ایده برنامه­ریزی از اولین روزهای شکل­گیری دولت مدرن در ایران در دستور کار سیاستگذاران و دغدغه­مندان توسعه کشور قرار گیرد. در واقع، در اینجا مفروضه اصلی طرفداران ایده برنامه­ریزی آن است که این فاصله تاریخی و عدم انباشت مناسب سرمایه بدون مداخله دولت به راحتی جبران نخواهد شد و در این راستا برنامه ابزاری است که مداخله دولت را از طریق ایجاد هماهنگی میان ارکان مختلف دولت به مداخله­ای هوشمند و کارآمد تبدیل می­کند. به بیان بهتر، از یک سو به واسطه توسعه­نیافتگی ساختارهای سیاسی در کشور ما و عدم نقش­آفرینی احزاب در سپهر سیاسی کشور و از سوی دیگر به جهت گستردگی بالای فعالیت­های دولت، زمانی که حکم به مداخله دولت در اقتصاد داده می­شود، اگر ابزاری نظیر برنامه برای مهار و کنترل رفتارهای این دولت وجود نداشته باشد، آنگاه مداخله دولت بیش از آنکه بتواند فضا را برای توسعه بخش خصوصی و انباشت سرمایه مولد فراهم آورد، زمینه شکل­گیری بدنه بروکراسی فاسد، ایجاد پروژه­های پرستیژی و عوام­پسند، بر هم خوردن تعادل­ها در بازارهای مالی و پولی و در نهایت تعمیق بحران­های اقتصادی نظیر فقر، بیکاری و تورم خواهد بود.
حال با توجه به نزدیک شدن به سال پایانی برنامه ششم توسعه و به حاشیه رانده­شدن این برنامه در مقام عمل، این سؤال را در پیش روی نهادهای سیاستگذار قرار دارد که آیا الگوی کنونی تدوین قوانین برنامه­های 5 ساله توسعه الگویی موفق برای نوع مداخله دولت در اقتصاد و ریل­گذاری بلندمدت اقتصاد کشور خواهد بود یا آنکه بایستی به دنبال الگویی جایگزین برای حل این مسئله بود. به عبارت بهتر، عقیم ماندن بسیاری از اهداف بزرگ توسعه­ای کشور و عدم امکان دستیابی به اهداف پیش­بینی شده در چشم انداز 1404 از یک سو، و انحراف­های گسترده دولت­ها از اهداف برنامه­های توسعه به ویژه در دو برنامه اخیر از سوی دیگر، این پرسش جدی را در نزد نهادهای سیاستگذار مطرح ساخته است که آیا باید الگوی برنامه­ریزی در ایران همچنان و مبتنی بر شرایط پیشین تداوم داشته باشد یا آنکه نیازمند تغییرات بنیادی در نگاه ما به موضوع برنامه­ریزی برای حل مسئله هماهنگی بین­بخشی و بین­زمانی به عنوان کارویژه اصلی یک برنامه توسعه هستیم. با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور که به واسطه طولانی­شدن تحریم­های اقتصادی و محروم شدن کشور از درآمدهای ارزی نفتی سال­های گذشته عملا به کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور و همچنین نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی منجر شده است پاسخ به این پرسش از ضرورتی دو چندان نسبت به چند سال قبل برخوردار شده است. زیرا کشور در صورتی که نتواند با الگوی مناسبی از تصمیم­گیری یک جهشی در سرمایه­گذاری­های داخلی خود ایجاد کند، در یک دهه آینده که ظرفیت­های سرمایه­گذاری­های گذشته نیز به اتمام برسد با چالش­های جدی توسعه­ای و امکان ورود به کشورهای با درآمد سرانه پایین مواجه خواهد شد.
در این راستا، یکی از بهترین سنگ محک­ها برای فهم نیاز یا عدم نیاز کشور به تداوم الگوی کنونی برنامه­ریزی توسعه، انجام مطالعات تطبیقی متعدد در خصوص نوع مواجهه دولت­ در کشورهای مختلف اعم از کشورهای توسعه­یافته و یا کشورهای در حال توسعه با این موضوع است. پرسش­هایی از قبیل آنکه آیا در کشورهای دیگر نیز مشابه آنچه ما به عنوان سند برنامه به تصویب مجلس می­رسانیم وجود دارد یا خیر؟ آیا آنچه که ما به عنوان برنامه در ذهن داریم در کشورهای دیگر نیز در همین قالب و فرم ارایه می­شود یا آنکه در قالب و فرم­های دیگری طراحی می‌شود و به عرصه اجرا در می­آید؟ آیا اصولا چیزی به نام برنامه به عنوان ابزار مداخله دولت حتی در کشورهای متمایل به برنامه در ادوار گذشته، به موزه تاریخ سپرده شده است؟ آیا ممکن است که در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای در حال توسعه، مسئله برنامه­ریزی بیش از آنکه به سندی پیوند خورده باشد ناظر بر وجود یک سازمان مجری توسعه باشد؟ آیا ضرورتی به تفکیک بین سازمان مجری توسعه با سازمان برنامه­ریز وجود دارد؟ و سؤالات مشابه دیگر سؤالات پایه­ای خواهد بود که پاسخ به آنها خواهد توانست راهنمای مناسبی پیش روی سیاستگذاران کلان کشور در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه باشد.
بر این اساس، گزارشی اولیه و مبتنی بر مطالعات کتابخانه­ای جهت پاسخ به پرسش­های فوق و مبتنی بر ساختار حکمرانی کشور روسیه تهیه گردیده است. حال، در این گزارش هدف ما بازنگری و تکمیل گزارش مورد نظر در قالب 4 مرحله زیر است:
1. مطالعه و اظهار نظر در مورد گزارش موجود
2. تکمیل گزارش موجود مبتنی بر اطلاعات منتشر شده در منابع روسی
3. مصاحبه با برخی از صاحب نظران روسی در مورد فهم بهتر نظام برنامه­ریزی در این کشور
4. تهیه گزارش نهایی مبتنی بر گزارش اولیه
به نظر می­رسد تهیه گزارش نهایی و تکمیل آن نیازمند آن است که گزارش اولیه با پاسخ به پرسش‌های زیر تکمیل گردد:
1. آن‌طور که به نظر می‌رسد دهه آخر قرن بیست، دهه سختی برای روسیه بوده است و در اول قرن بیست‌ و یکم با روی کار آمدن پوتین، تحولات زیادی در این کشور رخ داده است. ریشه این تحولات چه بوده است و با روی کار آمدن پوتین، چه اقدامات و نگرش‌های خاصی حاکم شد که توانست تحولات اقتصادی را در این کشور رقم بزند؟ آیا این اقدامات و نگرش‌ها در تدوین چشم‌اندازها و یا برنامه‌های توسعه این کشور نیز نقش خاصی داشته است؟
2. آن‌طور که از اسناد موجود به نظر می‌رسد، در روسیه دو نوع برنامه‌ریزی وجود دارد، یک برنامه‌ریزی با عنوان «در مورد برنامه‌ریزی استراتژیک در فدراسیون روسیه1» است که به صورت یک، سه و پنج ساله تنظیم می­گردد و دیگری "دستورات اجرایی مه2" که توسط رئیس‌جمهور در سال‌های 2009، 2012 و 2018 و اندکی پس از تحلیف صادر شده است. ارتباط این اسناد با هم چگونه است و مرجع تعیین‌کننده و تصویب‌کننده هر یک از این اسناد چه سازمان یا نهادی در روسیه است؟ فرایند تدوین هر یک از این اسناد چگونه است و آیا مشابه ایران این اسناد در نهایت به قانون مصوب پارلمان تبدیل می‌شوند؟ نحوه نظارت و ارزیابی بر این برنامه­های توسعه در کشور روسیه چگونه است؟
3. یکی از مؤلفه­های مهم در حکمرانی اقتصادی روسیه، نقش دولت­های محلی و منطقه­بندی انجام شده در سطح کشور روسیه است. رابطه دولت­های محلی با دولت ملی و نحوه توزیع اختیارات و مسئولیت­ها چگونه است و الزام دولت­های محلی به پیگیری اهداف برنامه­های توسعه چگونه پیگیری می­شود؟ تغییر قانون اساسی این کشور در سال­های اخیر تا چه میزان بر این موضوع تأثیر گذاشته است؟
4. در کشور روسیه، علاوه بر وزارتخانه‌ها، آژانس‌هایی نیز وجود دارد. تمایز و نسبت بین وزارتخانه‌ها و آژانس‌های قوه مجریه در روسیه چیست؟3
5. در حوزه تعاملات اقتصادی فی­مابین، چه نهادهایی در ایران و روسیه تاکنون نقش اصلی را بر عهده داشته­اند؟
6. در مقایسه میان ایران و سایر شرکای اقتصادی روسیه به ویژه در منطقه خاورمیانه، چه تفاوت­های جدی در حوزه سیاست‌گذاری دولت­ها و نهادهای حاکمیتی کشور ما با کشورهای دیگر وجود دارد؟ چه رویکردها و ابزارهای موفقی در تعامل با روسیه در کشورهای دیگر مشاهده می­شود که در ایران مغفول بوده است؟
7. نقش کشور روسیه در کاهش تبعات تحریم­های کنونی تا چه اندازه بوده است و تا چه اندازه می­توان بر روی ظرفیت­های کشور روسیه در جهت کاهش آثار منفی حاصل از تحریم­ها در عرصه تجارت بین­الملل حساب ویژه باز نمود؟

Министерства и ведомства

Новости в контексте работы министерств и ведомств
Последнее изменение: 20 ноября 2020 года Архив
Федеральные министерства, подведомственные им агентства, службы, надзоры
- Министерство внутренних дел Российской Федерации (МВД России)
- Министерство Российской Федерации по делам гражданской обороны, чрезвычайным ситуациям и ликвидации последствий стихийных бедствий (МЧС России)
- Министерство иностранных дел Российской Федерации (МИД России)
- - Федеральное агентство по делам Содружества Независимых Государств, соотечественников, проживающих за рубежом, и по международному гуманитарному сотрудничеству (Россотрудничество)
- Министерство обороны Российской Федерации (Минобороны России)
- - Федеральная служба по военно-техническому сотрудничеству (ФСВТС России)
- - Федеральная служба по техническому и экспортному контролю (ФСТЭК России)
- Министерство юстиции Российской Федерации (Минюст России)
- - Федеральная служба исполнения наказаний (ФСИН России)
- - Федеральная служба судебных приставов (ФССП России)
- Министерство здравоохранения Российской Федерации (Минздрав России)
- - Федеральная служба по надзору в сфере здравоохранения (Росздравнадзор)
- Министерство культуры Российской Федерации (Минкультуры России)
- Министерство науки и высшего образования Российской Федерации (Минобрнауки России)
- Министерство природных ресурсов и экологии Российской Федерации (Минприроды России)
- - Федеральная служба по гидрометеорологии и мониторингу окружающей среды (Росгидромет)
- - Федеральная служба по надзору в сфере природопользования (Росприроднадзор)
- - Федеральное агентство водных ресурсов (Росводресурсы)
- - Федеральное агентство лесного хозяйства (Рослесхоз)
- - Федеральное агентство по недропользованию (Роснедра)
- Министерство промышленности и торговли Российской Федерации (Минпромторг России)
- - Федеральное агентство по техническому регулированию и метрологии (Росстандарт)
- Министерство просвещения Российской Федерации (Минпросвещения России)
- Министерство Российской Федерации по развитию Дальнего Востока и Арктики (Минвостокразвития России)
- Министерство сельского хозяйства Российской Федерации (Минсельхоз России)
- - Федеральная служба по ветеринарному и фитосанитарному надзору (Россельхознадзор)
- - Федеральное агентство по рыболовству (Росрыболовство)
- Министерство спорта Российской Федерации (Минспорт России)
- Министерство строительства и жилищно-коммунального хозяйства Российской Федерации (Минстрой России)
- Министерство транспорта Российской Федерации (Минтранс России)
- - Федеральная служба по надзору в сфере транспорта (Ространснадзор)
- - Федеральное агентство воздушного транспорта (Росавиация)
- - Федеральное дорожное агентство (Росавтодор)
- - Федеральное агентство железнодорожного транспорта (Росжелдор)
- - Федеральное агентство морского и речного транспорта (Росморречфлот)
- Министерство труда и социальной защиты Российской Федерации (Минтруд России)
- - Федеральная служба по труду и занятости (Роструд)
- Министерство финансов Российской Федерации (Минфин России)
- - Федеральная налоговая служба (ФНС России)
- - Федеральная пробирная палата
- - Федеральная служба по регулированию алкогольного рынка (Росалкогольрегулирование)
- - Федеральная таможенная служба (ФТС России)
- - Федеральное казначейство (Казначейство России)
- - Федеральное агентство по управлению государственным имуществом (Росимущество)
- Министерство цифрового развития, связи и массовых коммуникаций Российской Федерации (Минцифры России)
- - Федеральная служба по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций (Роскомнадзор)
- Министерство экономического развития Российской Федерации (Минэкономразвития России)
- - Федеральная служба по аккредитации (Росаккредитация)
- - Федеральная служба государственной статистики (Росстат)
- - Федеральная служба по интеллектуальной собственности (Роспатент)
- Министерство энергетики Российской Федерации (Минэнерго России)
Федеральные службы и агентства
- Служба внешней разведки Российской Федерации (СВР России)
- Федеральная служба безопасности Российской Федерации (ФСБ России)
- Федеральная служба войск национальной гвардии Российской Федерации (Росгвардия)
- Федеральная служба охраны Российской Федерации (ФСО России)
- Федеральная служба по финансовому мониторингу (Росфинмониторинг)
- Федеральное архивное агентство (Росархив)
- Главное управление специальных программ Президента Российской Федерации (ГУСП)
- Управление делами Президента Российской Федерации
- Государственная фельдъегерская служба Российской Федерации (ГФС России)
- Федеральная антимонопольная служба (ФАС России)
- Федеральная служба государственной регистрации, кадастра и картографии (Росреестр)
- Федеральная служба по надзору в сфере защиты прав потребителей и благополучия человека (Роспотребнадзор)
- Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки (Рособрнадзор)
- Федеральная служба по экологическому, технологическому и атомному надзору (Ростехнадзор)
- Федеральное агентство по государственным резервам (Росрезерв)
- Федеральное медико-биологическое агентство (ФМБА России)
- Федеральное агентство по туризму (Ростуризм)
- Федеральное агентство по делам молодёжи (Росмолодёжь)
- Федеральное агентство по делам национальностей (ФАДН России)
Государственные корпорации, являющиеся уполномоченными органами управления в отдельных отраслях
- Государственная корпорация по атомной энергии «Росатом»
- Государственная корпорация по космической деятельности «Роскосмос»
Государственные внебюджетные фонды
- Пенсионный фонд Российской Федерации
- Федеральный фонд обязательного медицинского страхования
- Фонд социального страхования Российской Федерации

سرویس فدرال برای نظارت مالی (Федеральная служба по финансовому мониторингу) یک نهاد اجرایی فدرال است که مسئول مقابله با قانونی کردن (پولشویی) عواید حاصل از جنایت، تامین مالی تروریسم و ​​تامین مالی تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی، ...

5. در حوزه تعاملات اقتصادی فی­مابین، چه نهادهایی در ایران و روسیه تاکنون نقش اصلی را بر عهده داشته­اند؟

Российско-иранские экономические отношения.

6. در مقایسه میان ایران و سایر شرکای اقتصادی روسیه به ویژه در منطقه خاورمیانه، چه تفاوت­های جدی در حوزه سیاست‌گذاری دولت­ها و نهادهای حاکمیتی کشور ما با کشورهای دیگر وجود دارد؟ چه رویکردها و ابزارهای موفقی در تعامل با روسیه در کشورهای دیگر مشاهده می­شود که در ایران مغفول بوده است؟

Экономические отношения России и ЕС. Худшие друзья – лучшие враги - Московский Центр Карнеги - Фонд Карнеги за Международный Мир

Двустороннее сотрудничество России с иностранными государствами :: Министерство цифрового развития, связи и массовых коммуникаций Российской Федерации

مشترکات فرهنگی برخی از کشورهای شوروی سابق
نفوذ فرهنگی و اقتصادی در روسیه و کشورهای دیگر

7. نقش کشور روسیه در کاهش تبعات تحریم­های کنونی تا چه اندازه بوده است و تا چه اندازه می­توان بر روی ظرفیت­های کشور روسیه در جهت کاهش آثار منفی حاصل از تحریم­ها در عرصه تجارت بین­‌الملل حساب ویژه باز نمود؟

-نفوذ فرهنگی و به تبعیت آن روسیه

8 نکته درباره جنگ روسیه علیه اوکراین

عدم تاثیر تحریم‌های (ولو حداکثری) غرب بر تصمیم روسیه برای تهاجم نظامی به اوکراین نشان داد حداقل در کوتاه مدت چنانکه مائو تسه تونگ گفته بود «قدرت از لوله تفنگ در می‌آید.»
عصرایران؛ دکتر جلیل بیات* - بعد از چند هفته هشدار و گمانه زنی از سوی کشورهای غربی، بالاخره روسیه تعارف را کنار گذاشت و جنگی همه جانبه را علیه اوکراین آغاز کرد. پیرامون این رخداد چند نکته قابل تامل است.
1- برخی کارشناسان معتقدند انفعال غرب و به خصوص امریکا عمدی است. به این معنا که با زمین گیر شدن روسیه در اوکراین بعد از پایان جنگ و فشار تحریم‌ها، زمینه برای نارضایتی‌های داخلی در روسیه فراهم شده و پوتین از قدرت کنار گذاشته خواهد شد. اگرچه این سناریو کمی دور از واقع می‌نماید، اما در صورت واقعیت حاکی از بازیچه قرار گرفتن اوکراین و مردم بی گناه توسط کشورهایی دارد که خود را متحد اوکراین می‌نامند.
2- برخی دیگر از کارشناسان با توجه به حمایت‌های حداقلی غرب از اوکراین عنوان می‌کنند زلنسکی فریب وعده‌های پوچ امریکا را خورد و آنچه امروز بر سر این کشور آمده نتیجه اعتماد به غرب است. اگرچه در عدم حمایت کافی و قاطع غرب از اوکراین شکی نیست، اما نتیجه گیری این کارشناسان هم اشتباه است، چراکه اساسا «اعتماد» در روابط بین الملل بی معناست، چنانکه بعید نیست اعتماد به روسیه و چین هم چنین نتیجه‌ای به دنبال داشته باشد.
3- در حقیقت رویکرد امریکا و سایر کشورهای غربی در موضوع بحران اوکراین باری دیگر این موضوع را اثبات کرد که هر کشوری در دنیا به دنبال منافع ملی خودش است. برای بایدن مهم این است که سرباز امریکایی کشته نشود و شهروند امریکایی بنزین را خیلی گران نخرد. برای ترکیه مهم این است که روابطش با روسیه بهم نخورد و برای بسیاری از کشورهای اروپایی تداوم مبادلات تجاری و انرژی با روسیه مهم تر از حمایت از اوکراین است. لذا تکیه بر «قدرت ملی» مهم‌ترین عامل در حفظ و بقای یک کشور در صحنه بین المللی است.
4- عدم تاثیر تحریم‌های (ولو حداکثری) غرب بر تصمیم روسیه برای تهاجم نظامی به اوکراین نشان داد حداقل در کوتاه مدت چنانکه مائو تسه تونگ گفته بود «قدرت از لوله تفنگ در می‌آید.» لذا توجه به قدرت نظامی، اصلی اساسی در جهت دفاع از منافع ملی است.
5- با این حال نمی‌توان انکار کرد که قدرت نظامی بدون قدرت اراده، روحیه و شجاعت چندان به کار نمی‌آید. سرعت پیشروی نیروهای روسیه در خاک اوکراین جدا از تفاوت بارز در سطح قدرت نظامی دو کشور، به بی ارادگی مردم اوکراین برای دفاع از کشور خودشان نیز بازمی گردد. اینکه رئیس جمهور این کشور خروج مردان 18 تا 60 ساله را ممنوع و از آنها درخواست کند که از کشورشان دفاع کنند حکایت از آن دارد که مردم اوکراین یا از حکومت خود راضی نیستند یا تعلقی به کشور خود ندارند. بدیهی است که این موضوع نیازمند پژوهش‌های عمیق جامعه شناختی است.
6- احتمالا ظرف روزها یا ساعات آینده روسیه کیف را اشغال خواهد کرد و سپس بر سراسر اوکراین مسلط خواهد شد. اما جنگ تمام نخواهد شد. در واقع بعد از آن مهم است که چه روی خواهد داد. آیا روسیه می‌تواند دولتی دست نشانده را به کار گمارد که الحاق به ناتو را کنار بگذارد و نظم را در اوکراین برقرار سازد؟ آیا هسته‌های مقاومت و پارتیزانی به رهبری دولتِ در تبعید زلنسکی برای مبارزه علیه روس‌ها شکل خواهند گرفت؟ آیا مردم اوکراین از دولت دست نشانده روس‌ها تبعیت خواهند کرد؟ کشورهای غربی چه واکنشی در این شرایط نشان خواهند داد؟ اینها تنها برخی از سوالات مهمی است که پوتین بعد از پیروزی اولیه با آن روبرو خواهد شد.
7- اگر در ادامه بحران اوکراین واکنش امریکا و کشورهای اروپایی همچنان ضعیف باشد، ممکن است چین را هم به این طمع بیاندازد که آرزوی دیرینه خود درباره تایوان را جامه عمل بپوشاند. هرچند مقامات چینی عنوان کرده‌اند مسئله تایوان برای چین اساسا متفاوت از موضوع اوکراین برای روسیه است، اما فراموش نکردیم که تا همین هفته قبل مقامات روسی نیز بارها عنوان می‌کردند قصد حمله نظامی به اوکراین را ندارند.
8- اگرچه در نکته سوم به منافع ملی به عنوان چراغ راهنمای سیاست خارجی کشورها اشاره شد، اما این موضوع نافی وظایف بین المللی امریکا به عنوان مدعی پلیس جهانی و حافظ نظم بین المللی نیست. در واقع همانطور که امریکا از مزایای رهبری جهانی و برقرای نظم (سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ...) دلخواه خود در نظام بین الملل استفاده می‌کند، باید وظیفه حفظ و بقای آن را نیز قبول کند و اگر لازم شد برای آن هزینه هم بپردازد. اینکه امریکا در بحران اوکراین (لااقل تاکنون) حاضر به مداخله جدی نشده است (فارغ از اینکه اوکراین عضو ناتو نیست) یا مرتبط با نکته نخست است یا ناشی از محاسبات سیاسی داخلی است و یا به شخصیت ضعیف بایدن بازمی گردد. در هر صورت چنانچه شرایط به نفع روسیه تمام شود، این موضوع می‌تواند تغییر نظم بین المللی و تمرکز قدرت از غرب به شرق را سرعت بخشد.
----
بدر جنگ اوکراین چهره واقعی دولتهای غربی وآمریکا این مدعیان دروغین حقوق بشر را برای همه جهانیان بیش ازپیش آشکار شد، فهمیدیم بشری که مد نظر دول غربی وامریکاست معنایی خاص دارد، بشر ازدیگاه این مدعیان باید چشم آبی ورنگی بورداشته باشد درقاموس اینها یمن وافغانستان،سوریه وعراق بشر محسوب نمی‌شوند، ولی ما در اسلام وتشیع به انسان به ما هو انسان می‌نگریم فارغ از هر مذهب وملیت هرنژاد ورنگ، درتفکر اسلامی درهر جا حقوق بشری نقض شود باید دفاع کرد چه اوکراین باشد وچه افغانستان وچه فلسطین باشد یا یمن،ما کشتار غیر نظامیان،زنان و کودکان وحمله به اماکن غیر نظامی در هر سرزمینی را طبق اموزه‌های دینی محکوم می‌کنیم.
و در این جنگ، معنای سیاسی نبودن ورزش را هم فهمیدیم، اگر ورزشکاری از کشورهای اسلامی در مقابل ورزشکاران رژیم غاصب صهیونیستی به خاطر کشتار بی رحمانه انصراف میداد حنجرشان پاره می‌شد که ورزش سیاسی نیست ولی به خاطر حمله به اوکراین در خیلی از رشته‌ها ورزشکاران روسیه را محروم کردند بله چون بشر از دیدگاه انها متفاوت است چندین سال است با چراغ سبز این ابرقدرتها برسر ملت مظلوم یمن،سوریه،افغانستان وعراق موشک وانواع بمبهای ممنوعه میریزند ولی دریغ از کوچکترین محکومیت ومحرومیت برای عاملان این جنایات،نه تنها محکومشان نکردند بلکه امتیاز هم دادند.
اما درپایان کلامی با غربگرایان داخلی خصوصا سلبریتیهای همیشه در صحنه، شمارا چه شده است که با حمله به اوکراین وجدان بشریتان بیدار شده وفریادتان گوش فلک را کر کرده است ایا شما جنایتها در سایر کشورهای مظلوم را مستحق موضع گیری نمیدانید البته شایدهم به خاطر پاسپورت اروپایی، تفکرتان هم باید اروپایی باشد، وای برانسانی که شرف ووجدانش را دستمایه احساساتش قرار دهد.

هفت پیامد جنگ روسیه و اوکراین برای خاورمیانه

هفت پیامد جنگ روسیه و اوکراین بر خاورمیانه: از افزایش قیمت انرژی گرفته تا تحریم‌ها از کاهش تعداد گردشگران تا مختل شدن عرضه گندم پیامدهای تشدید درگیری روسیه و اوکراین برای خاورمیانه خواهند بود
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، می‌استاف تحلیلگر وبسایت میدل ایست آی در تحلیلی به چالش‌های بزرگ حمله روسیه به اوکراین برای خاورمیانه پرداخته است. در ادامه به چگونگی تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر خاورمیانه در هفت حوزه پرداخته خواهد شد:
انرژی:
عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان و قطر یکی از صادرکنندگان پیشرو در حوزه گاز طبیعی مایع (LNG) با افزایش تنش‌ها در شرق اروپا شاهد افزایش تقاضا برای منابع انرژی خود بوده اند. روز پنجشنبه، قیمت نفت به بیش از ۱۰۵ دلار بازای هر بشکه و قیمت پایه خرید گاز طبیعی به میزان ۳۰ درصد افزایش یافت. مقام‌های ایالات متحده و اروپا امیدوار بودند که قطر بتواند بخشی از صادرات گاز را به اروپا جهت کاهش فشارهای وارده بر حوزه انرژی هدایت کند. برخی دیگر از عربستان سعودی خواسته‌اند تا نفت خام را سریع‌تر تولید و عرضه کند و ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. با این وجود، وزیر انرژی قطر اشاره کرده که هیچ کشوری نمی‌تواند گاز طبیعی مایع (LNG) را جایگزین گاز روسیه به اروپا کند. عربستان سعودی، یکی از اعضای ائتلاف کشورهای تولید کننده نفت اوپک علاقه‌ای به عرضه بیش‌تر نفت از خود نشان نداده است. "کارن یانگ" از انستیتو خاورمیانه می‌گوید: «این می‌تواند فرصتی برای هر دو کشور و سایر تولیدکنندگان انرژی در خلیج فارس باشد تا نشان دهند که چه میزان برای اروپا و ایالات متحده حیاتی هستند.» یانگ افزود: «این ممکن است لحظه‌ای باشد که در آن قطر و عربستان سعودی اهرمی برای تاکید بر اهمیت نقش خود در اقتصاد جهانی پیدا کنند.»
تحریم‌ها:
شرکت‌های خاورمیانه‌ای که در بازارهای ایالات متحده، بریتانیا و اروپا فعالیت می‌کنند موظف به پیروی از تحریم‌هایی هستند که در هفته جاری علیه روسیه اعمال شد. هم چنین، تحریم‌های شدیدتری در راه هستند. اگر بانک‌های دولتی بزرگ روسیه هدف تحریم‌های غرب قرار گیرند تاثیر آن می‌تواند قابل توجه باشد. به عنوان مثال، اسبربانک روسیه جایی که نیمی از روس‌ها در آن حساب دارند اخیرا دفتری را در ابوظبی راه اندازی کرده و در سال ۲۰۲۰ میلادی با شرکت سرمایه گذاری "مبادله" بازوی سرمایه گذاری ابوظبی قرارداد همکاری امضا کرده است. رئیس شعبه خاورمیانه اسبربانک به نشریه "نشنال" امارات گفته بود که بسیاری از شرکت‌های وابسته به آن بانک خاورمیانه‌ای سرمایه گذاری کرده اند. در همین حال، مقام‌های اسرائیلی ابراز نگرانی کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا علیه روسیه می‌توانند به منافع امنیتی اسرائیل در سوریه آسیب برسانند جایی که آن رژیم در حال هماهنگی عملیات با مسکو است. روسیه تاکنون مانعی بر سر راه اسرائیل قرار نداده است. با این وجود، اکنون که اسرائیل تهاجم روسیه را محکوم کرده و در کنار امریکا قرار گرفته ممکن است رویکرد روسیه نیز در قبال اسرائیل تغییر کند.
گندم:
اوکراین و روسیه بخش اعظم گندم جهان را تامین می‌کنند و در صورت اختلال در عرضه کشورهای خاورمیانه احتمالا با افزایش قیمت برای خرید آن محصول مواجه خواهند شد. مصر به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده گندم در جهان احتمالا به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
پرجمعیت‌ترین کشور عربی که ۱۰۲ میلیون نفر را در خود جای داده حدود ۱۲.۵ میلیون تن گندم را در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ میلادی وارد کرده که تقریبا ۸۵ درصد آن از روسیه و اوکراین بود. "هشام عبدالدهاب" یکی از اعضای بخش غلات در اتاق بازرگانی قاهره به "میدل ایست آی" می‌گوید:«در صورت وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین این وضعیت به شدت بر مصر تاثیرگذار خواهد بود. بخش مهمی از واردات گندم ما از آن دو کشور صورت می‌گیرد.» انتظار می‌رود که الجزایر، تونس و لیبی نیز که واردکنندگان عمده گندم هستند تحت تاثیر قرار گیرند.
بسفر و دریای سیاه:
این جنگ پیامدهایی برای دریای سیاه نیز خواهد داشت. جنگ ممکن است روی کشتی‌هایی که اجازه عبور بین دریا و مدیترانه را دارند تاثیر بگذارد. بر اساس کنوانسیون ۱۹۳۶ میلادی، ترکیه بر تنگه بسفر و داردنل اعمال کنترل می‌کند نقطه‌ای که کشتی‌ها برای حرکت بین دو دریا باید از آن عبور کنند. هم چنین، کنوانسیون مذکور به ترکیه این قدرت را می‌دهد که در زمان جنگ، تنگه را به روی تمام کشتی‌های جنگی خارجی ببندد. ساعاتی پس از حمله روسیه به اوکراین در روز پنجشنبه، کی یف از ترکیه خواست که تنگه‌ها را به روی کشتی‌های روسی ببندد. "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه تاکنون گفته است که در صورت حمله روسیه، ترکیه به عنوان متحد ناتو هر کاری را که لازم باشد انجام خواهد داد، اما در مورد این که آیا این اقدامات ممانعت از عبور کشتی‌های جنگی از آن کشور را نیز می‌شود یا خیر نیست توضیحی نداد.
گردشگری:
تشدید جنگ ممکن است منجر به کاهش درآمد حاصل از صنعت گردشگری و لغو پروازهای مستقیم برای برخی از محبوب‌ترین نقاط گردشگری روس‌ها در خاورمیانه شود.
استراحتگاه‌های ساحلی ترکیه و مصر به تازگی جذب گردشگران روس را از سرگرفته بودند. ژوئن گذشته، یک روز پس از آن که مسکو محدودیت‌های پروازی را به دلیل شیوع کووید -۱۹ لغو کرد ۴۴ هواپیما حامل گردشگران روس وارد شهر ساحلی آنتالیا شدند. استراحتگاه‌های دریای سرخ مصر نیز سال گذشته با از سرگیری پروازها به شرم الشیخ و غرقاده دوباره میزبان گردشگران روس شدند. سفر به مقاصد محبوب مصر پس از سقوط یک هواپیمای مسافربری روسی در صحرای سینا در اکتبر ۲۰۱۵ میلادی کشته شدن ۲۲۴ نفر در حمله‌ای که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت به حالت تعلیق درآمد. پیش از آن حمله، روسیه بیش از هر کشور دیگری گردشگر به مصر اعزام می‌کرد. بیش از سه میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۴ میلادی از آن کشور بازدید کردند و ۲.۵ میلیارد دلار درآمد عاید مصر شد که بیش از یک سوم درآمد سالانه گردشگری مصر را شامل می‌شود. دبی هم چنین از گردشگران روس که دست کم ۳۷۴۰۰۰ نفر از آنان در سال ۲۰۲۱ میلادی از آن کشور بازدید کرده بودند درآمد زیادی کسب کرده است. بر اساس داده‌های منتشر شده پیش از برگزاری نمایشگاه تجاری بازار سفر عربی ۲۰۲۰ انتظار می‌رفت گردشگران روس تا سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۱.۲ میلیارد دلار درآمد برای کشورهای حوزه خلیج فارس درآمد به ارمغان آورند.
بیشتر بخوانید:
اقتصاد ۱.۵ تریلیون دلاری روسیه خود را برای تحریم آماده کرده بود
بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وضعیت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین
دانشجو:
اوکراین میزبان هزاران دانشجو از سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا است که بسیاری از آنان در هنگام تهاجم روسیه در روز پنجشنبه منتظر تخلیه اوکراین بودند. به گفته وزارت آموزش اوکراین مراکش با ۸۰۰۰ دانشجو دومین گروه بزرگ دانشجویان خارجی در اوکراین را تشکیل می‌دهد. مصر ۳۵۰۰ دانشجو در اوکراین دارد و تعداد قابل توجهی از دانشجویان لبنان، عراق و فلسطین نیز در دانشگاه‌های اوکراین تحصیل می‌کنند. پیش از تشدید درگیری‌ها، خانواده‌هایی که فرزندان شان در اوکراین در حال تحصیل بودند در مصر، مراکش و لبنان تظاهرات کردند و از دولت‌های متبوع شان خواستند تا بستگان آنان را به کشورهای شان بازگردانند.
لیبی:
کشور دیگری که احتمالا پس لرزه‌های ناشی از جنگ را در خاورمیانه و شمال آفریقا احساس خواهد کرد لیبی است. اکثر کشورهای غربی از دولت وفاق ملی به رسمیت شناخته شده توسط سازمان ملل حمایت می‌کنند در حالی که روسیه از ارتش تحت فرماندهی خلیفه حفتر حمایت می‌کند. مزدوران روسی از گروه واگنر در سال‌های اخیر نقش رهبری کننده را در نبرد در لیبی بر عهده گرفته اند. انتخابات در لیبی در ماه دسامبر به دلیل اختلافات متعدد لغو شد و روند صلح مورد حمایت جامعه بین المللی را دچار هرج و مرج کرد و سرنوشت دولت موقت آن کشور را در‌هاله‌ای از ابهام قرار داد. با توجه به این که روسیه و بسیاری از کشورهای غربی اکنون بر سر اوکراین با یکدیگر اختلاف نظر دارند همکاری برای کمک به ایجاد ثبات در لیبی احتمالا از اولویت کم تری برخوردار خواهد بود.

Санкции против Ирана. Инфографика

Экономические санкции против Ирана

Пиррова победа? Опыт санкционной войны против Ирана — Россия в глобальной политике

В России изменят систему стратегического планирования — Российская газета

Министерства и ведомства - Правительство России

Ирано-российские отношения

Иран | Рособоронэкспорт

Структура органов исполнительной власти, руководство деятельностью которых осуществляет Президент РФ - Структура федеральных органов исполнительной власти Российской Федерации, их функции и полномочия

Органы государственной власти

Фонд Росконгресс – Информационно-аналитическая система Росконгресс

Совет Федерации Федерального Собрания Российской Федерации

Государственная Дума

Министерство экономического развития Российской Федерации

Экономический рост в России после пандемии – как быть со «старыми» ограничителями? – Информационно-аналитическая система Росконгресс

Prognoz.pdf

https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.PP.CD?locations=RU&most_recent_value_desc=true&year_high_desc=true

World Economic Outlook Database

اثر تحریم‌های اقتصادی بر مناطق ویژه اقتصادی فدراسیون روسیه

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

Министерства юстиции Республики Узбекистан

ПП-3666-сон 13.04.2018. Об организационных мерах по дальнейшему совершенствованию деятельности Министерства юстиции Республики Узбекистан

 

https://lex.uz/docs/3681788?ONDATE=02.07.2019%2000
https://www.economy.gov.ru/material/file/66eec1250c653fc9abd0419604f44bbd/VED.pdf
http://ru.spinform.ru/stroi.html
http://duma.gov.ru/news/49137/
http://www.constitution.ru/10003000/10003000-5.htm
https://www.economy.gov.ru/material/directions/vneshneekonomicheskaya_deyatelnost/
https://www.economy.gov.ru/material/directions/vneshneekonomicheskaya_deyatelnost/razvitie_evraziyskoy_integracii/
https://www.economy.gov.ru/material/directions/vneshneekonomicheskaya_deyatelnost/dvustoronnee_ekonomicheskoe_sotrudnichestvo/sotrudnichestvo_so_stranami_dalnego_zarubezhya/
https://rg.ru/2020/07/21/rg-publikuet-ukaz-o-nacionalnyh-celiah-razvitiia-rossii-do-2030-goda.html
https://ethics.cdto.center/7_5
https://youtu.be/ot0EoBK_fPY
https://www.culture.ru/poems/32975/zhdi-menya-i-ya-vernus
https://afisha.relax.by/expo/11078043-vystavka-iranskogo-iskusstva-iran-strana-masterov/minsk/
https://clubraketa.com
https://www.science-community.org/
https://konferencii.ru/info/125599
https://www.science-community.org/ru/node/227064
https://www.science-community.org/ru/node/226598
https://www.science-community.org/ru/node/227004
https://www.science-community.org/ru/node/227202
https://www.science-community.org/ru/node/226770

منابع قدیمی نیاز به بررسی

https://lex.uz/docs/3681788?ONDATE=02.07.2019%2000
https://www.economy.gov.ru/material/file/66eec1250c653fc9abd0419604f44bbd/VED.pdf
http://ru.spinform.ru/stroi.html
 http://duma.gov.ru/news/49137/
http://www.constitution.ru/10003000/10003000-5.htm
https://youtu.be/vmTQwam0urM
https://www.economy.gov.ru/material/directions/vneshneekonomicheskaya_deyatelnost/
https://www.economy.gov.ru/material/directions/vneshneekonomicheskaya_deyatelnost/razvitie_evraziyskoy_integracii/
https://www.economy.gov.ru/material/directions/vneshneekonomicheskaya_deyatelnost/dvustoronnee_ekonomicheskoe_sotrudnichestvo/sotrudnichestvo_so_stranami_dalnego_zarubezhya/
https://www.jw.org/finder?srcid=jwlshare&wtlocale=U&prefer=lang&docid=1102001084&par=0
https://www.jw.org/finder?srcid=jwlshare&wtlocale=U&prefer=lang&docid=1102001064&par=0
https://rg.ru/2020/07/21/rg-publikuet-ukaz-o-nacionalnyh-celiah-razvitiia-rossii-do-2030-goda.html
https://ethics.cdto.center/7_5
https://youtu.be/ot0EoBK_fPY
https://www.culture.ru/poems/32975/zhdi-menya-i-ya-vernus
https://afisha.relax.by/expo/11078043-vystavka-iranskogo-iskusstva-iran-strana-masterov/minsk/
Государственная программа «Экономическое развитие и инновационная экономика» | Министерство экономического развития Российской Федерации

Conference(конференц)

https://clubraketa.com
https://www.kon-ferenc.ru/
https://www.science-community.org/
https://konferencii.ru/info/125599
https://www.science-community.org/ru/node/227064
https://www.science-community.org/ru/node/226598
https://www.science-community.org/ru/node/227004
https://www.science-community.org/ru/node/227202
https://www.science-community.org/ru/node/226770

https://youtu.be/vmTQwam0urM

Государственная программа «Экономическое развитие и инновационная экономика»

Документы | Государственная программа «Экономическое развитие и инновационная экономика» | Министерство экономического развития Российской Федерации

Об утверждении государственной программы Российской Федерации "Экономическое развитие и инновационная экономика"

 

 

https://www.jw.org/finder?srcid=jwlshare&wtlocale=U&prefer=lang&docid=1102001084&par=0


       

2000-2016 CMS Fadak. ||| Version : 4.2-b2 ||| This page was produced in : 0.001 Seconds