فدک - مدیریت فناوری - تعاریف و مرزهای فناوری اطلاعات
آخرین تغییرات : 2018-12-20تعداد بازدید : 555

تعاریف و مرزهای فناوری اطلاعات


  1.  تفاوت MIS و IT
  2. فن آوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی
  3. تفاوت سیستم اطلاعات با فناوری اطلاعات
  4. تفاوت ICT و IT
    1. استراتژی‎های فن آوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه
  5. IT یا فناوری ‌‌اطلاعات‌ (Information Technology)
  6. سیستم‌های اطلاعات
  7. بهترین و مهمترین تفاوت سیستم اطلاعات با فناوری اطلاعات
    1. به طور خلاصه فناوری اطلاعات مجموعه‎ای از ابزارهایی است که می‌تواند در اجرای سیستم اطلاعات بکار گرفته شود.
  8. اطلاعات تکمیلی
  9. تفاوت‎ها در سیستم‎های اطلاعاتی دولتی‌و خصوصی
    1. ICEBERG HOCKEY ANALYTICS

 تفاوت MIS و IT

امروزه به کمتر سازمانی بر می‌خوریم که بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات در آنجا مطرح نبوده و به یکی از دغدغه‎های مدیران آن مبدل نشده باشد. در دنیای کنونی، دیگر کارشناسان و مدیران، بدون تسلط و آشنایی با دانش فناوری اطلاعات، راه سخت تری را نسبت به سایر مدیران هم تراز خود در پیش رو دارند. بدیهی است که فرصت‎های زیادی را هم ممکن است از دست بدهند و یا ناخودآگاه در اختیار رقبا قرار دهند.

در بسیاری از ادارات و سازمانها تصور اینکه یک روز کاری را بدون استفاده از کامپیوتر و سایر تجهیزات کامپیوتری خود سپری کنند غیرممکن به نظر می‌رسد. دیگر در همه جا بکارگیری فناوری‎های جدید اطلاعاتی و ارتباطی به منظور افزایش دقت و سرعت درتهیه و توزیع اطلاعات و کیفیت ارتباطات در سازمان با هدف نهایی تعالی سازمان و بهبود کیفیت ارایه محصولات و خدمات مطابق با نیاز مشتری و حتی ورای انتظار مشتری ضروری به نظر می‌رسد.

تا این زمان دو عصر متفاوت کشاورزی(1000 سال) و صنعت(300 سال) را پشت سر گذاشته ایم و با انقلاب الکترونیک که در قرن بیستم(سال1973) آغاز شده است اکنون در عصر اطلاعات و ارتباطات بسر می‌بریم و به قولی موج سوم زندگی بشر آغاز شده است. در عصر اطلاعات و ارتباطات، مرزهای زمان و مکان برداشته شده و دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده است. سرعت پیشرفت در این عصر با اعصار گذشته بسیار متفاوت است.

به طوری که در طی سه دهه گذشته بشر به پیشرفت‎های قابل ملاحظه و دور از تصوری دست یافته که همچنان به صورت تصاعدی در حال وقوع است. بنا به گزارش سازمان ملل، میزان دانش بشری در5 سال گذشته دو برابر شده است و به طور حتم این زمان در سالهای آینده کمتر خواهد شد. فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت جای خود را در همه زمینه‎های زندگی بشر باز کرده و سبب به وجود آمدن تسهیلات بسیاری شده است. روزانه حجم زیادی از داده‎ها و اطلاعات در سازمانها، تولید، پردازش و توزیع می‌شود اما مدیران همچنان از کمبود اطلاعات مورد نیاز در هنگام تصمیم گیری‎ها گلایه دارند.

مدیر برای هر تصمیم گیری باید به عوامل گوناگونی مانند برنامه ریزی، منابع، قوانین و نظرمشتریان و مصرف کنندگان توجه کند. مدیر برای تمامی این موارد نیاز به اطلاعات دقیق و صحیحی دارد تا بتواند موثرترین تصمیم را در موقع مناسب و در راستای پیشرفت و تعالی سازمان بگیرد.

● فناوری اطلاعات (IT) چیست؟

عبارت فناوری اطلاعات (IT) یا به تعبیر کاملتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) مخفف عبارت انگلیسی

Information & Communication Technology است و منظور از آن مجموعه ابزارها و روش‎های لازم برای تولید، پردازش، نگهداری، توزیع و انهدام سیستم‎های مبتنی بر اطلاعات به معنی فراگیر آن (شامل متن، صوت و تصویر) است و به مجموعه‎ای گفته می‌شود که دارای یکی از اجزای زیر باشد:

- سخت افزار (Hard ware)

- نرم افزار (Software)

- سیستم‎های ارتباطی (Communication Systems)

در ابتدا چند واژه اصلی در مقوله فناوری اطلاعات، تعریف و تفاوت بین آنها را به منظور روش شدن بحث، تشریح می‌کنیم.

داده: بر اساس تعاریف موجود در منابع،

داده‎ها گروهی از نمادها، کلمات، اعداد، نمودارها و حقایق گسسته و بی مفهومی هستند که رخدادها را نشان می‌دهند. داده‎ها حقایقی هستند که از طریق مشاهده و تحقیق بدست می‌آیند. مواد خامی که هنوز پردازش نشده‎اند مانند تاریخ و مقدار یک صورتحساب، تعداد پرسنل شرکت، جزییات لیست حقوق.

اطلاعات: اطلاعات، داده‎های پردازش شده و حقایقی با مفهوم هستند که به توصیف و تعریف داده‎ها می‌پردازند و توسط گیرنده پیام درک و تفسیر می‌شوند. در واقع داده‎ها با افزودن5 ویژگی شامل زمینه (Context)، طبقه بندی (Categorization)، محاسبه (Calculation)، اصلاح (Correction)، و جمع شدگی (Condensation)، به اطلاعات تبدیل می‌شوند.

هنگام تهیه گزارش‎ها، باید از نیازها، تحصیلات و موقعیت کاربران و استفاده کنندگان در سازمان آگاه باشیم و داده‎ها را بر اساس نیاز آنان به اطلاعات مورد نظر تبدیل کنیم. همچنین اطلاعات باید دقیق و به روز باشند به طوری که باعث بهبود تصمیمات شوند.پارامترهای به موقع بودن، مناسبت، دقت، جزییات، تکرار و قابلیت فهم به عنوان ویژگی‎های اصلی اطلاعات مطرح هستند. دانش: اطلاعات در مرحله بعدی این فرایند به وسیله پرسنل سازمان به دانش تبدیل می‌شود. برای تولید دانش در یک فرایند نیاز به اطلاعات، نیروی انسانی و مدیریت دانش داریم. دانش از مهمترین نتایج این فرایند است که باعث ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان می‌شود.

امروزه دانش را به عنوان مهمترین منبع نوآوری، بهره وری انسانها و در نهایت رشد و بقای سازمان می‌شناسند. در منابع علمی معتبر نیز دانش را آمیخته‎ای از نظرات تجربیات، تیوری‎ها، الگوها، مهارت و سرمایه‎های اطلاعاتی تعریف می‌کنند. به این ترتیب اطلاعات پاسخگوی سیوالاتی مانند چه چیزی (What)، چه کسی (Who)، چه زمانی (When)، و کجا (where) است و دانش نیز پاسخگوی سیوالات چگونگی (How) است. خرد: پس از ایجاد دانش، خرد یا بینش (Wisdom) مرحله نهایی این فرایند است.

خرد یا بینش در برگیرنده مبانی، اصول و الگوی اولیه برای فهم و به کارگیری دانش مناسب برای یک منظور خاص یا معین است. به عبارت دیگر دانش روش پیاده سازی و استفاده از اطلاعات و پاسخی برای سیوال چرا (Why) است. ارتباطات برای اینکه از اطلاعات تهیه شده استفاده شود باید آن را در اختیار کاربر قرار داد و این انتقال از طریق مفهوم ارتباطات انجام می‌شود. ارتباط چندین شکل مختلف دارد مانند مکالمه حضوری، مکالمه تلفنی، ملاقاتهای رسمی، نامه‎ها و گزارش‎ها. باید از هر گونه عاملی که باعث ارتباطات نامناسب می‌شود مانند نوشتار ضعیف یا غیر منطقی، طراحی بد، تصویر با کیفیت پایین و اختلالات فیزیکی اجتناب کرد. بهترین نوع ارتباط نوعی از ارتباط است که گیرنده و فرستنده هر دو مفهوم یکسانی را برداشت کنند و علی رغم همه پیشرفت‎های قرن بیستم هنوز ارتباطات مناسب به ندرت انجام می‌شود. بنابراین مدیران فناوری اطلاعات سازمانها می‌بایست با تدابیر لازم و آماده سازی این بستر نسبت به بهبود سطح ارتباطات سازمان اقدام کنند.

●سیستم‎های اطلاعاتی

همانطوری که می‌دانید تعریف سیستم عبارت است از مجموعه‎ای از اجزای به هم پیوسته که برای تحقق هدفی واحد، با هم در تعامل هستند. هر سیستم از ورودی‎ها، خروجی‎ها، فرایند، بازخورد و محیط تشکیل شده است. سیستم اطلاعاتی نیز به سیستمی گفته می‌شود که برای کاربران سازمان به منظور حمایت و پشتیبانی از تصمیم گیری‎ها اطلاعات تهیه می‌کند مثلاً یک سیستم حقوق و دستمزد (چه به صورت دستی و یا مکانیزه (CBIS) یک سیستم اطلاعاتی تلقی می‌شود.

از انواع سیستم‎های اطلاعاتی می‌توان سیستم‎های زیر را نام برد:

- سیستم پردازش داده‎ها (DP)

- سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)

- سیستم پشتیبانی تصمیم گیری (DSS)

طرح جامع فناوری اطلاعات

(IT Master Plan)

با توجه به رشد سریع فناوری اطلاعات در عرصه‎های مختلف و نیاز و وابستگی روز افزون (به ویژه در سازمان‎های متوسط و بزرگ) به این فناوری، یکی از وظایف مهم مدیران IT در سازمانها، به هنگام کردن سازمان با این تغییرات روز افزون است. به طوری که با حداقل هزینه، بهترین انتخاب را داشته باشند. طرح جامع فناوری اطلاعات سندی است که در آن پس از انجام بررسی‎های کارشناسانه ابتدا وضعیت موجود سازمان و سپس نیازها و برنامه‎های سازمان به منظور تامین کلیه نیازهای اطلاعاتی به صورت هماهنگی با ماموریت و چشم انداز کلی سازمان تبیین می‌شود.

با توجه به اینکه فناوری اطلاعات هزینه‎های زیادی را به سازمان تحمیل می‌کند مدیران فناوری اطلاعات، بایستی در طرح جامع فناوری اطلاعات خود، مسایل اقتصادی را به دقت تشریح و عواقب آن را مورد بررسی قرار دهند تا در نهایت بتوانند بهترین گزینه را برای سازمان خود انتخاب کنند و هماهنگ با سایر برنامه‎های سازمان در راستای ایجاد ارزش افزوده قرار گیرند.

 

فن آوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی


فن‌آوری اطلاعات (Information Technology – IT) مجموعه‌ای است از سخت‌افزار، نرم‌افزار، ارتباطات راه دور و محصولات هوشمند که یک یا ترکیبی از ۵ کارکرد زیر را ایفا می‌کند:

- تبدیل اطلاعات از یک فرم به فرم دیگر Conversion
- ذخیره سازی اطلاعات Storage
- پردازش اطلاعات Processing
- مبادله اطلاعات Communication
- همگرایی اطلاعاتConvergence

سیستمهای اطلاعاتی شامل موارد زیر هستند:
- سیستم اطلاعات مدیریت Management Information System – MIS
- سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری Decision Support System – DDS
- سیستم اطلاعات اجرایی Executive Information System – EIS
- سیستم پشتیبانی مدیریت Management Support System – MSS
- سیستم اطلاعاتی استراتژیک Startegic Information System – SIS
Source: MIT90s Research Program, Massachusetts Institute of Technology

سیستم‌های اطلاعاتی(Information Systems – IS) و فن آوری‌های اطلاعاتی دو مقوله جدا هستند. سیستم‌های اطلاعاتی می‌توانند بدون فن آوری‌های اطلاعاتی وجود داشته باشند (دقیقا مثل سازمان نظام وظیفه که اطلاعات تمام متولدان مرد کشور را به دقت نگهداری می‌کند و یک کامپیوتر در کل آن ساختمان پیدا نمی‌کنید) و تنها یکی از کاربردهای فن آوری اطلاعات، ایجاد و توسعه سیستمهای اطلاعاتی است. 

تفاوت سیستم اطلاعات با فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات عبارتست از کاربرد رایانه‌ها و دیگر فناوری‌ها برای کار با اطلاعات.
سیستم اطلاعات یک سیستم است. برای این که سیستم کار کند ممکن از ابزار مختلفی استفاده شود. خیلی از سیستم‎های اطلاعات فعلی کاملاً کاغذی و دستی هستند اما اطلاعات از طریق آنها جریان پیدا می‌کند و ممکن است مانند ساعت هم دقیق کار کنند و اصلا نیاز نباشد از رایانه استفاده شود. اما فناوری اطلاعات به مجموعه‎ای از ابزار اشاره دارد که می‌تواند در اجرای سیستم اطلاعات بکار گرفته شوند.

تفاوت ICT و IT

فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT )
تفاوت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT) با فن آوری اطلاعات ( IT )، چیست ؟ در فن آوری اطلاعات و ارتباطات، دستگاه‎ها و فن آوری‎های ارتباطی دارای جایگاهی خاص بوده و از عناصر اساسی به منظور استفاده از مزایا و دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات، محسوب می‌گردند. در ادامه با تعاریف متفاوت ICT، بیشتر آشنا می‌شویم :
تفاوت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT) با فن آوری اطلاعات ( IT )، چیست ؟ در فن آوری اطلاعات و ارتباطات، دستگاه‎ها و فن آوری‎های ارتباطی دارای جایگاهی خاص بوده و از عناصر اساسی به منظور استفاده از مزایا و دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات، محسوب می‌گردند. در ادامه با تعاریف متفاوت ICT، بیشتر آشنا می‌شویم :
· در اوایل سال 1990 به مجموعه سخت افزار، نرم افزار، شبکه و صنایع مرتبط به آنان، فن آوری اطلاعات ( IT ) گفته می‌شد. در فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT )، تاکید و محوریت بر روی جنبه ارتباطی می‌باشد، بگونه‎ای که ارتباطات به منزله یک "باید" مطرح بوده که فن آوری اطلاعات بدون وجود آن امکان ارائه سرویس‎ها و خدمات را دارا نمی‎باشد .
· فن آوری اطلاعات و ارتباطات،واژه‎ای است که به هر نوع دستگاه ارتباطی و یا برنامه نظیر: رادیو، تلویزیون، تلفن‎ها‎ی سلولی، کامپیوتر، نرم افزار، سخت افزارهای شبکه، سیستم‎های ماهواره اری و نظایر آن اطلاق شده که سرویس‎ها،خدمات و برنامه‎های متعددی به آنان مرتبط می‌گردد( کنفرانس از راه دور، آموزش از راه دور) .
· فن آوری اطلاعات وارتباطات اغلب در یک مفهوم و جایگاه خاص مورد بررسی کاربردی دقییق تر قرار می‌گیرد نظیر : فن آوری اطلاعات وارتباطات در آموزش، بهداشت، کتابخانه‎ها و غیره .
· فن آوری اطلاعات و ارتباطات، به مجموعه امکانات سخت افزاری، نرم افزاری، شبکه‎ای و ارتباطی به منظور دستیابی مطلوب به اطلاعات، گفته می‌شود .
· همگرائی بین کامپیوتر و ارتباطات، فن آوری اطلاعات و ارتباطات را شکل می‌دهد .( پیوند بین کامپیوتر و بهره برداری از تمامی قابلیت‎های آن خصوصا" پردازش و ذخیره سازی داده با امکانات متعدد ارتباطی ) .
· با این که تکنولوژی‎های مرتبط با کامپیوتر به نوعی در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می‌گرفت، ولی پتانسیل‎های گسترده آن پس از تحقق دو تحول عمده در سال 1980 بر همگان آشکار گردید : تحول در صنعت نیمه‎هادی‎ها ( ترانزیستور، مدارات مجتمع، میکرو تراشه‎ها )، کوچک و ارزان شدن کامپیوترها را به دنبال داشت . متعاقب این تحول عظیم، امکان استفاده از کامپیوتر در ابعاد بسیار گسترده و برای عموم کاربران، فراهم گردید( کافی است به اطراف خود نگاهی داشته باشیم!) . دومین تحول عمده، ارتباط کامپیوترها با یکدیگر و بر پاسازی شبکه‎های کامپیوتری است . در ادامه با استفاده از فن آوری‎های متعدد مخابراتی و ارتباطی، امکان اتصال و ارتباط بین شبکه‎های کامپیوتری، فراهم گردید .تحولات فوق، زمینه انقلاب عظیم اطلاعاتی در عصر حاضر و ظهور فن آوری‎های متعدد اطلاعات و ارتباطات را ایجاد نموده است .
· مهمترین ویژگی فن آوری اطلاعات و ارتباطات، نحوه ذخیره سازی، پردازش و دستیابی به اطلاعات است .
· به مجموعه فن آوری‎هائی که امکان ذخیره سازی، پردازش، ارائه و انتقال اطلاعات را از طریق محیط‎های انتقال فراهم می‌نماید، اطلاق می‌گردد.
فن آوری اطلاعات و ارتباطات به جایگاه برجسته اطلاعات، دستگاههای ذخیره سازی و پردازش اطلاعات و دستگاههای انتقال و دستیابی به اطلاعات تاکید دارد . بدیهی است در این راستا، علاوه بر پتانسیل‎های مخابراتی، رسانه‎هائی دیگر نظیر رادیو و تلویزیون نیز در فهرست وسایل ارتباطی ( کانال نشر و توزیع اطلاعات )، قرار خواهند گرفت . زیر ساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مرحله اول نیازمند وجود یک زیرساخت اطلاعاتی است که در آن تمامی دستگاهها و وسایل ارتباطی نظیر تجهیزات مخابراتی، رادیو و تلویزیون قرار خواهند گرفت . زیرساخت اطلاعاتی به منزله فونداسیون زیرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات، مطرح بوده که امکان ارائه سرویس‎ها و خدمات اطلاعاتی را با کیفت مطلوب، فراهم می‌نماید. بر همین اساس می‌توان فن آوری اطلاعات و ارتباطات را مشتمل بر سه بخش اساسی زیر در نظر گرفت :
زیرساخت اطلاعات

فن آوری‎های اطلاعات 

کاربردهای اطلاعات
Information Infrastructure : II
Information Technologies : IT
Information Applications :IA
زیر ساخت اطلاعات ( II )
در زیرساخت اطلاعات، هدف ایجاد و گسترش امکانات زیر می‌باشد :
شبکه‎ها و سرویس‎های مخابراتی
تکنولوژی‎های انتقال
سوئیچینگ و روتینگ
دستیابی و عرضه
ارتباطات چند رسانه‎ای ( صوت، تصویر )
شامل :
- شبکه‎های موبایل، بدون کابل
- شبکه‎های فیبر نوری
- سیستم‎های ماهواره‎ای
- سیستم‎های سخن پراکنی
- ترکیب ( تلفیق) مخابرات با سیستم‎های چند رسانه‎ای
- ارتباطات محلی با سرعت بالا
- ارتباطات شهری، منطقه‎ای و ملی با سرعت بالا
فن آوری اطلاعات ( IT )
در فن آوری اطلاعات، موارد زیر مورد توجه قرار می‌گیرد :
ذخیره سازی اطلاعات
پردازش و ارائه اطلاعات
سیستم‎ها‎ی عامل
زبان‎ها‎ی برنامه نویسی
مهندسی پروتکل‎ها
نرم افزارهای کاربردی
شامل :
- پروتکل‎های شبکه
- شبکه‎های ذخیره سازی داده
- فن آوری‎های رمزنگاری و امنیتی
- سخت افزار( کامپیوترهای شخصی، سرویس دهندگان و ... )
- طراحی بانک‎های اطلاعاتی
- زبان‎های ارائه محتوا در وب نظیر HTML,XML
- تشخیص و پیشگیری از حملات
کاربردهای اطلاعات ( IA )
در کاربردهای اطلاعات، موارد زیر مورد توجه قرار می‌گیرد :
ارائه خدمات
اشتراک دانش
مدیریت عمومی
سرویس‎های اجتماعی
راه حل‎های تجاری
تولید و نشر محتوا
شامل :
- آموزش
- فرصت‎های اقتصادی و تولید درآمد
- توسعه روستائی
- بهبود سلامت شهروندان نظیر استفاده از درمان راه دور
- امنیت و مونیتورینگ مسائل زیست محیطی
- مدیریت اقتصادی و دولتی
- کتابخانه‎های الکترونیکی
- تجارت الکترونیکی
- بانکداری الکترونیکی
- آموزش الکترونیکی
- و ...
همانگونه که ملاحظه می‌شود برای هر یک از بخش‎های سه گانه در فن آوری اطلاعات و ارتباطات، محدوده خاصی در نظر گرفته شده است ولی در عمل تعیین دقیق این محدوده، امری دشوار و گاها" غیرممکن است. مثلا" برنامه‎های نرم افزاری در بخش فن آوری اطلاعات قرار گرفته ولی امکان پیاده سازی آنان در زیر مجموعه کاربردهای اطلاعات ( IA ) نیز وجود خواهد داشت .همچنین ارتباطات چندرسانه‎ای در زیر مجموعه زیرساخت اطلاعات ( II ) قرار گرفته شده‎اند ولی امکان پیاده سازی برخی از ویژگی‎های مالتی مدیا در زیرمجموعه فن آوری اطلاعات ( IT )، نیز وجود دارد.
علیرغم عدم وجود محدوده‎ای مشخص و شفاف برای هر یک از عناصر موجود در بخش‎های سه گانه زیرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات، می‌توان با لحاظ نمودن وزن بکارگیری امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در هر یک از بخش‎ها، به یک مرزبندی خاص دست یافت :
· عناصر زیرساخت اطلاعات ( II )، نیازمند استفاده از تجهیزات و امکانات فیزیکی گسترده‎ای نظیر سیستم‎های سوئیچینگ، روتینگ، شبکه‎ای گسترده از خطوط تلفن ثابت، سیار و شبکه‎های رادئوئی، می‌باشند . در این رابطه و به منظورانجام عملیات و مدیریت زیرساخت فیزیکی متشکل از عناصر و تجهیزات سخت افزاری،می بایست از سخت افزار و نرم افزارهای متعددی استفاده شود. با طراحی و پیاده سازی زیرساخت اطلاعات ( بستر ارتباطی )، امکان ارتباط دستگاههای مختلفی نظیر تلفن‎های ثابت، تلفن‎های سلولی، دستگاههای بدون کابل، کامپیوترهای شخصی و سرویس دهندگان به شبکه فراهم و آنان قادر به استفاده از سرویس‎ها و خدمات مختلفی می‌باشند.ارتباط با زیرساخت اطلاعاتی ( ارتباطی ) ممکن است مستقیما" (از طریق شبکه ایجاد شده) و یا با استفاده از تجهیزات خاصی نظیر مودم، کارت‎های ISDN، خطوط DSL و یا دستگاههای بدون کابل، ایجاد گردد. معمولا" برای سنجش میزان شکاف دیجیتالی بین جوامع فقیر و ثروتمند، به تنوع، تعداد و کیفیت وسایل ارتباطی به زیرساخت، استناد می‌گردد . بدیهی است با فرض ایجاد زیر ساخت اطلاعات، بدون وجود دستگاههای ارتباطی ( از بعد کمی و کیفی)، امکان استفاده مطلوب و بهینه از زیر ساخت و درنهایت بهره مندی از دستاوردها و پتانسیل‎های ارائه شده در بخش‎های فن آوری اطلاعات و کاربردهای اطلاعات، وجود نخواهد داشت . دستگاههای ارتباطی ( نظیر تلفن‎های ثابت، سلولی ) به عنوان شرط لازم برای ورود به بزرگراه‎های اطلاعاتی مطرح می‌باشند. بدیهی است تنوع، کیفیت و مقرون به صرفه بودن دستگاههای ارتباطی، گزینه‎های متعددی را به منظور استفاده از منابع اطلاعاتی در اختیار متقاضیان، قرار می‌دهد .امکان دستیابی آحاد جامعه به منابع اطلاعاتی، یکی از عناصر اصلی سیا ست گذاری در زمان تعریف استراتژی توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در هر جامعه می‌باشد .
· در زیر مجموعه فن آوری اطلاعات ( IT )، از سخت افزارهای متعددی نظیر سرویس دهندگان، ایستگاه‎های کاری و برخی کامپیوترهای بزرگ به همراه دستگاه‎های ذخیره سازی مختلفی، استفاده می‌گردد( نظیر استفاده از کامپیوترهای داخلی که مسئول سرویس دهی به سایر عناصر موجود در بخش فن آوری اطلاعات بوده و یا سرویس دهندگان خارجی که مسئولیت ارائه سرویس‎های داده نظیر اینترنت را بر عهده دارند) . علیرغم استفاده گسترده از عناصر سخت افزاری در زیر مجموعه فن آوری اطلاعات، نرم افزار حضوری چشمگیرتر داشته و اکثر عملیات نسبت داده شده به این بخش مستلزم استفاده از نرم افزار می‌باشد.
· هدف عمده در بخش کاربردهای اطلاعات، ارائه سرویس‎ها و خدمات گسترده به منظور افزایش کارائی و بهره وری در ابعاد متفاوت اجتماعی در یک جامعه اطلاعاتی است . در این رابطه با توجه به نقش محوری و حمایت بخش زیرساخت اطلاعات و دستاوردهای بخش فن آوری اطلاعات، امکان ارائه سرویس‎ها و خدمات متنوع، گسترده و پویائی در بخش کاربردهای اطلاعات، فراهم می‌گردد . در بخش کاربردهای اطلاعات، علیرغم استفاده از سخت افزار، محور عملیات و هسته اساسی را طراحی و پیاده سازی نرم افزار تشکیل می‌دهد .
همانگونه که ملاحظه می‌شود، در زیرساخت اطلاعات علیرغم استفاده از نرم افزار، سخت افزار حضوری برجسته دار داشته و این وضعیت در بخش‎های فن آوری اطلاعات و کاربردهای اطلاعات، برعکس می‌باشد . پس از ایجاد هر یک از بخش‎های سه گانه فن آوری اطلاعات و ارتباطات، زیر ساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد و امکان ارتباط آن با سایر بخش‎ها به منظور نیل به توسعه همه جانبه وجود خواهد داشت . در این راستا لازم است که تلاش لازم در خصوص ایجاد سه بخش اشاره شده به صورت مستمر، سیستماتیک و هدفمند، دنبال شود . بدیهی است تعلل در هر یک از بخش‎های فوق، امکان استفاده از مزایا و دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات را عملا" با مشکل مواجه می‌نماید. در برخی از کشورها با توجه به جایگاه گسترده تجهیزات سخت افزاری و ارتباطی در ایجاد زیر ساخت اطلاعات، تمامی تلاش انجام شده در جهت توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات، محدود به این بخش بوده و به سایر بخش‎ها ( فن آوری اطلاعات و کاربردهای اطلاعات ) کمتر توجه می‌گردد . فراموش نکنیم که زیرساخت اطلاعات، صرفا" بستر ارتباطی و گزینه‎های متعددی را به منظور استفاده از دستاوردها و مزایای فن آوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار شهروندان یک جامعه قرارداده و می‌بایست تلاش مضاعفی در جهت توسعه سایر بخش‎ها و یا ایجاد زیرساخت‎های جانبی دیگر نیز صورت پذیرد .مثلا" بدون وجود یک زیر ساخت قانونی، امکان استفاده از مزایای فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مواردی همچون تجارت الکترونیکی، وجود نخواهد داشت .

استراتژی‎های فن آوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه

به موازات استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد حیات بشری، جهان به سرعت در حال تبدیل به یک جامعه اطلاعاتی است . امروزه امکان دستیابی به اینترنت و استفاده از منابع اطلاعاتی در تمامی جوامع بشری روندی تصاعدی را طی می‌نماید و جوامع مختلف هر یک با توجه به زیرساخت‎های متعدد ایجاد شده از مزایای فن آوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده می‌نمایند. ایجاد زیرساخت‎های ارتباطی، قانونی و تربیت نیروی کار آشنا با فن آوری اطلاعات و ارتباطات، نمونه‎هائی از تلاش انجام شده در این خصوص است . رشد شکاف دیجیتالی بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، جوامع شهری و روستائی، شهروندان ماهر و آموزش دیده و فاقد مهارت، جای هیچگونه شک و تردیدی در رابطه با تدوین استراتژی‎ها و تبعیت از سیاست‎ها و رویکردهای مناسب برای نیل به یک جامعه مدرن اطلاعاتی را باقی نگذاشته است . تمامی کارشناسان و سیاستگذاران کشورهای متفاوت به این موضوع اذعان نموده‎اند که فن آوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل لازم برای توسعه در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است . در این راستا اکثر کشورها، استراتژی‎های خاصی را به منظور توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات، تدوین نموده‎اند .
عناصر کلیدی به منظور تدوین استراتژی توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات :
ایجاد یک مدل ( چارچوب ) برای استراتژی ملی توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات
ایجاد آگاهی لازم در سطوح متفاوت جامعه در خصوص پتانسیل‎ها و مزایای متعدد فن آوری اطلاعات و ارتباطات
· ایجاد و توسعه زیر ساخت مخابراتی ( بدون وجود یک زیرساخت ارتباطی مناسب، امکان استفاده اندکی از دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات وجود خواهد داشت )
امکان دستیابی عموم شهروندان جامعه به زیرساخت ارتباطی و استفاده از مزایای فن آوری اطلاعات و ارتباطات
توسعه منابع انسانی ( بدون وجود افراد آموزش دیده و ماهر، امکان استفاده از فرصت‎ها و مزایای ارائه شده توسط فن آوری اطلاعات وارتباطات، وجود نخواهد داشت )
ایجاد و توسعه زیرساخت قانونی ( بدون وجود مجموعه قوانین مشخص، امکان استفاده از فرصت‎ها و مزایای ارائه شده توسط فن آوری اطلاعات و ارتباطات نظیر تجارت الکترونیکی، وجود نخواهد داشت )
ایجاد و توسعه محیط مناسبب برای فعالیت‎های تجاری و اقتصادی ( سرمایه گذاری تجاری، ایجاد استانداردهای فنی، پرداخت الکترونیکی )
ایجاد و توسعه محتوا متناسب با زبان ملی هر کشور
ایجاد، توسعه و حمایت از صنایع مرتبط با فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( امکانات سخت افزاری، نرم افزاری، شبکه، مخابراتی )
· مونیتورینگ و سنجش مستمر میزان استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات به منظور ارزیابی موفقیت استراتژی‎ها و سیاست‎های تعیین شده

IT یا فناوری ‌‌اطلاعات‌ (Information Technology)

IT یا فناوری ‌‌اطلاعات‌ (Information Technology)، عبارت است از گردآوری، سازماندهی، ذخیره و نشر اطلاعات اعم از صوت، تصویر، متن یا عدد که با استفاده از ابزار رایانه‌ای و مخابرات صورت پذیرد. فناوری ‌‌اطلاعات‌ همچنین « به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه می‌پردازد ».
فناوری اطلاعات بسیار ازعلم رایانه وسیع‌تر (و پیچیده تر) است. در کل این دانش به گرایش اصلی مهندسی و مدریتی تقسیم می‌شود که بخش مهندسی به چگونگی سازماندهی و ساماندهی داده‎ها میپردازد و بخش مدیریت به چگونگی تدوین سیستم و استفاده از داده‎ها میپردازد.
در تعاریف متعددی که برای فناوری اطلاعات ارائه شده است، یک نکته مشترک است:
سیستم‌های (اعم از انسانی، ماشینی و یا کامپیوتری سخت‌افزار و نرم‌افزار)، و هر آنچه که شامل داده اطلاعتی، شبکه (نشریات - تلویزیون - رادیو - اینترنت) و مخابرات شامل این حوزه هستند. سعی این دانش در مکانیزه کردن داده‎ها و استفاده و طبقه بندی استاندارد از انها است.
فناوری اطلاعات تقریبا تمام مفاهیم زیر را در برمی‌گیرد:
* سیستم مدیریت یکپارچه
* سیاست گذاری کلان
* بررسی فرا آماری اطلاعات
* ایجاد شاخص رقمی کیفیت‎ها
* فرآیند سازی
* مدیریت اطلاعات
* کنترل سیستم‎های اطلاعاتی (نشریات - تلویزیون - رادیو - اینترنت)
* مدیریت شبکه‌ای از کامپیوترها
* تولید و ایجاد صفحات وب
* تولید فایل‌های ویدئویی دیجیتال و یا صوتی مانند
* طراحی سیستم‌های کامپیوتری خاص
* فروش محصولات بر روی اینترنت
* طراحی سه بعدی تصاویر
* راهبری بانک‌های اطلاعاتی شرکت‌ها
* کدنویسی نرم‌افزارها
* پشتیانی فنی
* مدیریت پروژه و بودجه
* تولید مطالب فنی
فناوری ‌‌اطلاعات‌ بدون شک تحولات گسترده‎ای را در تمامی عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی بشریت به دنبال داشته و تاثیر آن بر جوامع بشری بگونه‌ای است که جهان امروز به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جامعه اطلاعاتی است.
اخیرا تغییر اندکی در این عبارت داده می‌شود تا این اصطلاح به طور روشن دایره ارتباطات مخابراتی را نیز شامل گردد. بنابراین عده‌ای بیشتر مایلند تا عبارت « فناوری اطلاعات و ارتباطات » (Information and Communications Technology) یا به اختصار ICT را به کار برند.

سیستم‌های اطلاعات

یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه.
شرح
اطلاعات منبعی ضروری برای انجام عملیات و مدیریت سازمانهاست. موجودی انبار، تعداد اقلام خریداری شده یا فروخته شده، میزان بودجه و مقادیر تخصیص یافته آن، مدت زمان تولید محصول، مشخصات نیروی انسانی و . . . اطلاعاتی هستند که سازمانهای مختلف برای انجام عملیات خود و مدیریت به آنها نیاز دارند. سیستم‌های اطلاعات دسته‌ای از سیستم‌های سازمان هستند که به کار تولید اطلاعات می‌پردازند. منابع دیگر مانند انرژی، نیروی انسانی، سرمایه، مواد اولیه و ماشین‌آلات نیز در سازمان بکار گرفته می‌شوند اما بخش قابل ملاحظه‌ای از این منابع صرف اجرای سیستم‌های اطلاعات می‌شوند. بنابراین سیستم‎های اطلاعات، سیستم‌هایی هستند که هر سازمان دیر یا زود باید از آنها استفاده کند.
سیستم‌های اطلاعات دارای اجزاء، وظایف، اصول و روش‌های تحلیل، طراحی و نگهداری و اصول سازماندهی هستند که در مقاله مقدمه‌ای بر سیستم‌های اطلاعات شرح داده می‌شوند.
هم‌چنین سیستم‌های اطلاعات دارای انواع و اقسام مختلفی هستند و به دلیل رشد روز‌افزون گونه‌های مختلف آن، داشتن یک دید سیستماتیک از انواع سیستم‌های اطلاعات بسیار مفید خواهد بود. مقاله نوع‌شناسی سیستم‌های اطلاعات به تشریح قالبی برای دسته بندی سیستم‌های اطلاعات می‌پردازد.

بهترین و مهمترین تفاوت سیستم اطلاعات با فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات عبارتست از کاربرد رایانه‌ها و دیگر فناوری‌ها برای کار با اطلاعات.
سیستم اطلاعات یک سیستم است. برای این که سیستم کار کند ممکن از ابزار مختلفی استفاده شود. خیلی از سیستم‎های اطلاعات فعلی کاملاً کاغذی و دستی هستند اما اطلاعات از طریق آنها جریان پیدا می‌کند و ممکن است مانند ساعت هم دقیق کار کنند و اصلا نیاز نباشد از رایانه استفاده شود. اما فناوری اطلاعات به مجموعه‎ای از ابزار اشاره دارد که می‌تواند در اجرای سیستم اطلاعات بکار گرفته شوند.

به طور خلاصه فناوری اطلاعات مجموعه‎ای از ابزارهایی است که می‌تواند در اجرای سیستم اطلاعات بکار گرفته شود.

اطلاعات تکمیلی

نیاز به بازبینی

ژورنال‎های تاپ این رشته ارو مثل MISQ یا ISR یا JMIS 

رشته مدیریت فناوری اطلاعات بیشتر به روش‎های تحقق یک سیستم بهره ور IT در سازمانها توجه میکنه و رویکردش هم بیشتر مدیریتی هستش. تفاوت آن با مهندسی فناوری اطلاعات هم این است که افرادی که MITM  می خوانند بیشتر با اصول و فرآیندها آشنا میشن ولی کسانی که مهندسی IT میخونن با روشها و زبانها و ابزار. 

در نورنبرگ آلمان رشته International Information Systems شباهت دارد که ترکیبی از درسهای مدیریت در IT و مهندسی نرم افزار را ارائه می‌دهند. در بخش نرم افزار مثلا چند واحد مهندسی نرم افزار پیشرفته و چند واحد دیتابیس پیشرفته ارائه می‌کنند.

www.iis.uni-erlangen.de

تفاوت‎ها در سیستم‎های اطلاعاتی دولتی‌و خصوصی

تفاوت‎ها در سیستم‎های اطلاعاتی دولتی‌و خصوصی در واقع بازتابی از پیچیدگی‎های بخش دولتی‌نسبت به بخش خصوصی است.

در بخش خصوصی کارآمدی، دقت و سرعت بیشتر سامانه‎ها عموما به رضایت مشتریان و کارفرما و افراد‌ ذی نفع منجر می‌شوند‌. اما در بخش دولتی‌کارآمدی و سرعت همواره مطلوب نیست‌. مثلا در‌ صورتی که دولت‎ها از سامانه الکترونیکی مجوز شکار رونمایی کنند که در کمتر از یک دقیقه به شکارچیان مجوز کشتار حیوانات بیگناه(از زاویه دید طرفداران محیط زیست) را بدهد. این تسهیلات در واقع تسهیل یک امر منفی است. مقاومت‎ها در اینجا می‌تواند مانع از کار درست سیستم شود.
در بخش خصوصی هم البته ممکن است رقابت سیاسی روی بدهد اما عقلانیت مالی عموما پیروز می‌شود و تفاهم حول اجرای یک برنامه قابل حصول است.
بخش دولتی در بسیاری موارد‌جابجایی‎های در نیروی انسانی دارد که در بخش خصوصی کمتر اتفاق می‌افتد. مثلا مدیریت یک سازمان تغییر و کل پروژه‎های‌ اجرا شده و در حال اجرا در معرض اتهام و بدبینی قرار می‌گیرند.

بخش دولتی ایران به دلیل کسری بودجه معمولا در تسویه حساب با پیمانکاران‌ پروژه‎های سیستم‎های اطلاعاتی بدقولی می‌کند و عملا پروژه‎هایی که در بخش خصوصی در یک زمان اندک باید به بهره برداری برسند در بخش دولتی‌ممکن است با انقضای فناوری تازه بهره برداری شروع شود‌.

ICEBERG HOCKEY ANALYTICS

یکی از راه‎های ممکن برای درک و آغاز تجزیه و تحلیل فرهنگ و سنت‎های فرهنگی کشورهای مختلف، استفاده از مدل‌ها یا الگوریتم‌هایی است که توسط محققان متعدد پیشنهاد شده است. یکی از رایج‌ترین مدل‎ها برای تجزیه و تحلیل ارتباطات بین فرهنگی، آنالوگ یا مدل Iceberg است. در وسط یک کوه یخ، می‌توانند به سیاست، مذهب یا اقتصاد مرتبط باشند، و گاهی اوقات می‌توانند متناقض باشند زیرا مردم می‌توانند باور‎های مختلفی داشته باشند. بخش مهم و کاملا پنهان فرهنگ در پایه است. تقریبا به طور کامل ناخودآگاه یاد گرفته شده است و اجزای اساسی آن شامل ارزش‎های اساسی، روش‎های تفکر و دیدگاه‎های جهان است. این بخش سخت‌ترین درک، تجزیه و تحلیل و بازتاب آن است.

 

 

http://www.ican.ir/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA

http://www.mgtsolution.com/

https://mis.eller.arizona.edu/people/joseph-joe-valacich


       

2000-2016 CMS Fadak. ||| Version : 4.2-b1 ||| This page was produced in : 0.0025582075119019 Seconds