فدک - مدیریت اسلامی - آیات مدیریتی قرآن تالیفی
آخرین تغییرات : 2018-10-30تعداد بازدید : 394

آیات مدیریتی قرآن تالیفی



بنیاد فقهی مدیریت اسلامی - دروس خارج فقه

مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان

اخلاق مدیریت از منظر آیات و روایات

چهل نکته قرآنی در انتخاب مدیران اصلح

مدیر از منظر آیات و روایات

گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه، جوان و تازه تاسیس اما با تحقیقات قوی و تاثیر گذار - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 


مدیریت بازرگانی

مدیریت بازگانی یکی از مباحث مهم در حوزه تجارت محسوب می‌شود. تحصیل در این رشته کمک می‌کند که شرکت‎های بازگانی و تجاری بتوانند ارتباط مؤثر و بهتری با مشتریان خود برقرار کنند. در واقع افرادی که در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل می‌کنند به عنوان اولین فردی که با مشتری ارتباط برقرار می‌کند معرفی می‌شود و به همین دلیل بسیار مهم است که با اصول و قواعد روابط عمومی و تجاری آشنا باشد.
مدیریت منابع انسانی

این رشته از گرایش‎های مختلفی تشکیل شده که هر کدام در یک حوزه تخصصی مربوط به منابع انسانی وارد شده است. هدف اصلی از رشته مدیریت منابع انسانی تربیت افراد متخصص به منظور مدیریت و افزایش بهره منابع انسانی در اداره و مشاغل مختلف است. منابع انسانی یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر کسب و کاری محسوب می‌شود و بنابراین برای مدیریت صحیح و کارآمد کردن منابع انسانی باید افرادی دروس تخصصی مربوط به این حوزه را فرا گیرند تا بتوانند به خوبی این قسمت را کنترل کنند.
مدیریت دولتی

در کشور ما بسیاری از بخش‎ها دولتی بوده و تحت نظر دولت فعالیت می‌کند. برای این واحدها نیاز به مدیرانی است که بتوانند با توجه به تخصص لازم به بهترین شکل ممکن مجموعه‎های مختلف دولتی را اداره کنند. این رشته به گرایش‎های مختلفی تقسیم شده که هر گرایش شاخه‎ای از علوم مدیریت دولتی را در بر می‌گیرد.
مدیریت صنعتی

همان طور که از نام این رشته مشخص است مدیریت صنعتی با هدف تربیت افراد و متخصص به منظور کنترل و مدیریت واحدهای صنعتی ایجاد شده است. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند با واحد‎های مختلف صنعتی، نحوه کار و فعالیت آن‎ها، شیوه‎های مختلف امور مالی و مباحث مختلفی که به واحدهای صنعتی مربوط است آشنا می‌شوند تا بتوانند واحدهای مختلف صنعتی را به خوبی مدیریت کنند.
مدیریت تکنولوژی

تکنولوژی یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات قرن 21 بوده که تمام حوزه‎های مختلف را تحت پوشش قرار داده است. امروزه تکنولوژی جز جدا ناپذیری زندگی انسان محسوب می‌شود که تمام افراد به صورت روزانه مستقیم یا غیر مستقیم با آن سر و کار دارند. هدف اصلی ایجاد رشته مدیریت تکنولوژی تربیت افراد متخصص برای شناخت تحولات فنی و مهندسی و به کار گیری صحیح آن در اصول مدیریتی است. یعنی افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند می‌توانند با روش‎های مدرن کردن قسمت‎های مختلف یک مجموعه برای مدیریت بهتر و مدرن اقدام کنند.
مدیریت فناوری و اطلاعات

فناوری اطلاعات یکی از معیارهای شناخت رشد و پیشرفت هر جامعه‎ای است. مهم‌ترین راه برای استفاده از فناوری اطلاعات ایجاد زیرساخت مناسب برای طراحی و به کارگیری صحیح آن است. در سال‎های اخیر اداره‎ها و نهادهای اقتصادی به سمت فضایی دیجیتالی حرکت کرده و به همین دلیل نیاز به افرادی است که بتوانند این بخش بسیار مهم را به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار داده و در به کار بردن آن تلاش کنند. در حال حاضر این رشته یکی از نیازهای اساسی کشور را تحت پوشش قرار داده و افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند می‌توانند با کسب دانش و تخصص مورد نیاز بعد از فارغ التحصیلی در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات مشغول به کار شوند.
مدیریت کارآفرینی

کارآفرینی یکی از رکن‎های اساسی تمام کشورها است. اگر کشوری بتواند زیرساخت‎های لازم برای توسعه کارآفرینی را ایجاد کند بدون شک آن کشور به سمت رشد و ترقی حرکت خواهد کرد. امروزه افراد زیادی اقدام به تاسیس واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی می‌کنند که هدف اصلی آن ارائه یک محصول جدید و یا محصولی که مردم به وجود آن نیاز دارند بوده که علاوه بر استخدام تعداد زیادی افراد به رونق و ثروت آفرینی کشور نیز کمک زیادی می‌کند. به دلیل نیاز به یک مدیریت مناسب در حوزه کارآفرینی اقدام به راه اندازی رشته‎ای تحت عنوان کارآفرینی شده و این رشته می‌تواند افرادی را تربیت کند که بتوانند علاوه بر ارائه مشاوره‎های مؤثر به کارآفرینان کشور خودشان نیز مدیریت این واحدها را بر عهده بگیرند.
مدیریت مالی

پول و ثروت یکی از مهم‌ترین ابزارهای هر نهاد و شرکت محسوب می‌شود که برای به دست آوردن و هزینه کردن آن باید دارای یک مدیریت و برنامه ریزی دقیق باشیم. رشته مدیریت مالی به منظور آشنایی افراد با سیستم‎های جدید و توانایی تجزیه و تحلیل دقیق مسائل مالی ایجاد شده است.

کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ ﴿٣١﴾ اعراف

Наслаждайтесь пищей и питьём, разрешёнными Аллахом, но не излишествуйте; не ешьте и не пейте запрещённого Аллахом. Ведь Он не любит излишествующих и неумеренных! (31)

۱ توسعه اقتصادی با خداگرایی
«وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلى‌ قُوَّتِکُمْ…»
(هود: پنجاه و دو) : هود خطاب به مردم گفت:‎ای قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، سپس به سوی او بازگردید و توبه نمایید تا او از آسمان پی درپی بر شما باران و برکت بفرستد و نیرویی بر نیروی شما بیفزاید.
«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ » (اعراف: نود و شش): و اگر اهل شهر و دیارها ایمان می‌آوردند و پرهیزکاری پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم.

۲ مدیریت افراد متعهد و صالح بر صنعت در نظام اسلامی
«ان اعمل سابغات و قدر فی السرد و اعملوا صالحا…»
(سبأ: یازده): خداوند خطاب به حضرت داوود می‌فرماید: زره‎های کامل و مناسب بباف و آن را درست و دقیق اندازه گیری کن.

۳ سرمایه و نیروی انسانی دو عامل پیروزی
«ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنَاکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَجَعَلْنَاکُمْ أَکْثَرَ نَفِیرًا »
(اسراء: شش): خداوند خطاب به قوم بنی اسرائیل می‌فرماید: ما شما را با اموال و فرزندان کمک کردیم تا در جنگ پیروز شوید.
Когда вы перестали бесчинствовать и творить несправедливость, образумившись, и стали проявлять смирение перед Богом, Мы помогли вам победить тех, которых Мы послали против вас, даровали вам богатство и сынов и сделали вас народом более многочисленным.

۴ رعایت اصل کیفیت در تولید
«ان اعمل سابغات و قدر فی السرد و اعملوا صالحا…»
(سبأ: یازده): خداوند خطاب به حضرت داوود می‌فرماید: زره‎های کامل و مناسب بباف و آن را درست و دقیق اندازه گیری کن.

۵ اهمیت کیفیت کار و نه کمیت کار در سازمان
«… لنبلوهم ایهم احسن عملا»
(کهف: هفت): هدف ما این بود که انسان‎ها را بیازماییم از این نظر که کدامشان بهتر و نکوتر عمل می‌کنند.

۶ تقسیم و توزیع عادلانه امکانات
«… اضرب بعصاک الحجر فانبجست منه اثنتا عشره عینا قد علم کل اناس مشربهم…»
(اعراب: صد و شصت): خداوند به حضرت موسی فرمود: با عصایت به این سنگ بزن، پس از آن سنگ دوازده چشمه جوشید که هر قبیله از یکی از آنها استفاده کرد.

 ۷ توزیع عادلانه و عدم تمرکز امکانات
« مَّا أَفَاءَ اللَّـهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ فَلِلَّـهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَىٰ وَالْیَتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لَا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنکُمْ ۚ وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۖ إِنَّ اللَّـهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ»
(حشر: هفت):‎ای پیامبر این اموال را بین فقرا و یتیمان و در راه ماندگان و نیازمندان تقسیم کن… تا اموال تنها میان ثروتمندان در گردش نباشد.
 То, что Аллах даровал Своему посланнику как добычу из имущества обитателей селений, и для этого не приходилось гнать ни лошадей ни верблюдов, принадлежит Аллаху и Его посланнику, родным (посланника), сиротам, бедным и путникам, чтобы это имущество не досталось только богатым. Придерживайтесь и выполняйте то, что приказал вам посланник Аллаха, и удерживайтесь от того, что он запретил вам, и будьте богобоязненными, и страшитесь гнева Аллаха. Поистине, Аллах силён в наказании!

۸ درستکاری و وفا به قرارداد
« وَأَوْفُوا الْکَیْلَ إِذَا کِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِیمِ ۚ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا»
(اسراء: سی و پنج): و چون با پیمانه دادو ستد کنید پیمانه را کامل دهید و با تراوزی درست وزن کنید که این بهتر و سرانجامش نیکوتر است.
Будьте верны в мере, наполняйте её сполна покупателю и взвешивайте правильным весом. Это праведнее в ближайшей жизни, так как люди пожелают покупать у вас и иметь отношение с вами, и будет лучше для вас в последней жизни.

۹ استفاده از تمام منابع و نیروها
«و حشر لسلیمان جنوده من الجن و الانس و الطیر فهم یوزعون»
(نمل: هفده): سپاهیان سلیمان که از جن و انس و پرنده بودند، همه گرد آمدند، پس از تشتت و بی نظمی بازداشته شدند. (سلیمان دستور داد همه منظم بایستند).

۱۰عدم انهدام منابع در اجرای طرح‎ها
«قال انه یقول انها بقره لا ذلول تثیر الارض و لا تسقی الحرث…»
(بقره: هفتاد و یک): پس از آنکه قوم بنی اسرائیل خطایی مرتکب شدند، خداوند فرمود باید گاوی را ذبح کنند که مشخصات آن گاو را این گونه بیان فرمود: گاوی که نه زمین را شخم بزند و نه آن را آبیاری کند… .

۱۱ اعتدال در پرداخت‎ها
«ولا تجعل یدک مغلوله الی عنقک و لا تبسطها کل البسط فتقعد ملوما محسورا»
(اسراء: بیست و نه): نه آنقدر سخت گیر باش که هیچ انفاقی نکنی و نه آن قدر دست و دلباز باش که همه چیزت را انفاق کنی و چیزی برای خودت نماند و سرزنش شده و حسرت خورده به کنجی نشینی.

۱۲ دریافت و پرداخت‎ها همراه با عطوفت
«خذ من اموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها و صل علیهم ان صلاتک سکن لهم و الله سمیع علیم»
(توبه: صدو سه):‎ای پیامبر! از اموال مؤمنان زکات بگیر تا بدین وسیله آنان از بخل و دنیاپرستی پاکسازی شوند و رشد یابند و برآنان درود فرست و برایشان دعا کن زیرا دعای تو مایه‎ی آرامش آنان است.
«و اما تعرضن عنهم ابتغاء رحمه من ربک ترجوها فقل لهم قولا میسورا» (اسراء: بیست و هشت): اگر از ایشان روی برتابی، و انتظار رحمت پروردگارت را داشته باشی، با گفتار نرم و آمیخته با لطف با آنها سخن بگو.

۱۳ توجه دادن به نفع مخاطب و مشتری در قراردادها
«…هل ادلکم علی اهل بیت یکفلونه لکم و هم له ناصحون»
(قصص: دوازده): خواهر موسی که مأموران فرعون را در جستجوی دایه‎ای برای موسی دید، به آنان گفت: آیا می‌خواهید شما را به خانواده‎ای راهنمایی کنم که سرپرستی او را برای شما بپذیرند و برای او خیر خواه باشند.

۱۴ تمرکز روی هدف اصلی و منحرف نشدن با جاذبه‎های زودگذر
«ما کان لنبی ان یکون له اسری حتی یثخن فی الارض…»
(انفال: شصت و هفت): خداوند در جریان یکی از جنگ‎ها می‌فرماید: هیچ کسی حق اسیر گرفتن ندارد مگر بعد از آن که در آن منطقه غلبه‎ی کامل پیدا کردید. (اسیر گرفتن، شما را از اصل فتح و پیروزی دور نکند).

۱۵ ضرورت پیگیری برای رسیدن به نتیجه
«منهم من ان تامنه بدینار لا یوده الیک الا ما دمت علیه قائما…»
(آل عمران: هفتاد و پنج): بعضی از اهل کتاب (یهودیان) کسانی هستند که اگر به او دیناری بدهی آن را به تو بر نمی‎گرداند مگر آن که برای مطالبه‎ی آن دائماً بالای سر او بایستی.

۱۶ پیگیری و تداوم برنامه‎ها برای حصول نتیجه نهایی
«ولقد آتینا موسی الکتاب و قفینا من بعد بالرسل…»
(بقره: ۸۷): خداوند به موسی کتاب تورات را عطا فرمود و پس از آن پیامبرانی پشت سر هم فرستاد تا دین الهی را تبلیغ کنند… .

۱۷ عدم تزلزل به خاطر انحراف برخی افراد
«فلا تک فی مریه مما یعبد هولاء…»
(هود: صد و نه):‎ای پیامبر! به خاطر کفر این مردم درشک و تردید قرار نگیر… .

۱۸شفاف سازی هدف و روش مدیر
«قل لا اقول لکم عندی خزائن الله ولا اعلم الغیب و لا اقول لکم انی ملک ان اتبع الا ما یوحی الی…»
(انعام: پنجاه):‎ای پیامبر به مردم بگو: من ادعا نمی‎کنم که گنجینه‎های خداوند نزد من است و من غیب هم نمی‎دانم و ادعا نمی‎کنم که من فرشته ام، بلکه من آنچه را که به من وحی می‌شود پیروی می‌کنم.

۱۹ توجیه زیردستان نسبت به تصمیم گیری‎ها
«… قال ان الله اصطفاء علیکم و زاده بسطه فی العلم و الجسم…»
(بقره: ۲۴۷): قوم بنی اسرائیل پیش پیامبرشان رفتند و گفتند: فرمانده‎ای برای ما مشخص کن تا به جنگ حاکم ستمگر برویم. پیامبرشان گفت: خداوند طالوت را به فرماندهی شما برگزید زیرا علمی و جسمی لازم برای این مسؤولیت را دارد.

۲۰شناساندن لغزشگاهها به افراد زیردست
«واتل علیهم نبا الذی آتیناه ایاتنا فانسلخ منها فاتبعه الشیطان فکان من الغاوین»
(اعراف: ۱۷۵):‎ای پیامبر! بر مردم داستان بلعم باعورا را بخوان که از علم خود اندکی به او داده بودیم و قدرت اجابت دعا و برخی کرامات را داشت تا که شیطان او را در پی خویش کشید تا از گمراهان شد.

۲۱ آگاهی از افکار و عقاید پیروان با زیردستان
«فلما احس عیسی منهم الکفر قال من انصاری الی الله…»
(آل عمران: پنجاه و دو): هنگامی که عیسی احساس کرد که اطرافیانش کفر می‌ورزند گفت: چه کسانی مرا در راه خدا یاری خواهند کرد.

۲۲ آگاهی مدیر از حوادث و قوانین گذشته
«و یعلمه الکتاب و الحکمه و التوراه و الانجیل»
(آل عمران: ۴۸) خداوند به حضرت عیسی کتابت و حکمت و تورات و انجیل را آموخت.

۲۳ ضرورت ارائه‎ی الگوهای عینی
«قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم …»
(ممتحنه: چهار):‎ای مؤمنان! ابراهیم برای شما الگویی نیکوست.
«اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم»
(حمد: ۶-۷): ما را به راه راست هدایت نما، را کسانی که به آنها نعمت دادی.

 ۲۴ پیشگامی مدیر در انجام کارها
«ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایهاالذین امنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما»
(احزاب: ۵۶): خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند،‎ای کسانی که ایمان آورده اید بر او درود بفرستید و سلام گویید و تسلیم او باشید.

۲۵ تقدم مصالح سازمان بر درخواست‎های فردی کارکنان
«انما المومنون الذین امنوا بالله و رسوله و اذا کانوا معه علی امر جامع لم یذهبوا حتی یستاذنوه ان الذین یستاذنونک اولئک الذین یومنون بالله و رسوله فاذا استاذنوک لبعض شانهم فاذن لمن شئت منهم…»
(نور: شصت و دو): مؤمنان واقعی کسانی هستند که هر گاه برای انجام کاری با پیامبر جمع می‌شوند یا مشورت می‌کنند، بدون اجازه او نمی‎روند.‎ای پیامبر، پس اگر کسی از تو اجازه خواست که به کارهای شخصی خود بپردازد، به مصلحت عمل کن و هر که را خواستی اجازه بده.

۲۶ انتقادشنوی و بیان پاسخ امیدوار کننده
«قالوا اوذینا من قبل ان تاتینا و من بعد ما جئتنا قال عسی ربکم ان یهلک عدوکم…»
(اعراف: صد و بیست و نه): قوم بنی اسرائیل به حضرت موسی گفتند هم قبل از آمدنت ما در سختی بودیم و هم اکنون که تو آمده‎ای باز هم در سختی هستیم. حضرت موسی خطاب به ایشان فرمود: امیدوارم خداوند دشمن شما را به زودی نابود کند.

۲۷ پاسخ قاطع به ابهامات و سؤالات
«و کانوا یقولون أ اذا متنا و کنا ترابا و عظاما ا إنا لمبعوثون او اباونا الاولون قل ان الاوالین و الاخرین لمجموعون الی میقات یوم معلوم»
(واقعه: ۴۷-۵۰): و می‌گفتند: هنگامی که ما مردیم و خاک و استخوان شدیم، آیا برانگیخته خواهیم شد؟ یا نیاکان نخستین ما (برانگیخته خواهند شد)؟ بگو: اولین و آخرین، همگی در موعد روز معنی گردآوری می‌شوند.

۲۸ آغاز اصلاحات اثربخش از خود و نزدیکان خود
«اذ قال لابیه و قومه ماذا تعبدون»
(صافات: هشتاد و پنج): آنگاه که حضرت ابراهیم برای دعوت به سوی خدا کار خود را آغاز کرد به پدر و اقوامش گفت: چه چیز را می‌پرستید؟

۲۹ اولویت و تقدم شناخت عوامل داخلی شکست بر عوامل خارجی
«و لما اصابتکم مصیبه… قلتم انی هذا قل هو من عند انفکسم…»
(ال عمران: ۱۶۵): هنگامی که مصیبتی (شکست جنگ احد) به شما رسید، گفتید: این مصیبت از کجاست؟ بگو: آن از سوی خودتان است.
«الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلاتخشوهم و اخشون»
(مائده: سه): امروز کافران از دین شما ناامید شدند، پس از ایشان نترسید و از (خطای خود و از عقاب) من بترسید.

۳۰ حذف افراد دو چهره از سازمان یا عدم واگذاری پست‎های کلیدی
«و یقولون طاعه فاذا برزوا من عندک بیت طائفه منهم غیرالذی تقول… فاعرض عنهم…»
(نساء: هشتاد و یک): منافقان به هنگام روز در محضر پیامبر(صلی الله علیه و آله)می آمدند و می‌گفتند که: هر چه شما بگویید درست است! و هنگامی که از نزد پیامبر می‌رفتند برخلاف گفته‎های او عمل می‌کردند. خداوند می‌فرماید:‎ای پیامبر از ایشان اعراض کن.

۳۱ تقدم ضوابط بر روابط
«یا ایها الذین امنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم او الوالدین و الاقربین…»
(نساء: ۱۳۵):‎ای کسانی که ایمان آورده اید! همواره عدالت را بر پا دارید و برای رضای خدا گواهی دهید اگر چه به زیان خودتان یا والدین و بستگانتان باشد.

 ۳۲ وظیفه‎ی مدیر در تقویت روحیه‎ها
«ولا تهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون…»
(آل عمران: ۱۳۹): پس از شکست در جنگ احد خداوند خطاب به مسلمانان می‌فرماید: سستی نکنید و غمگین نباشید که شما برتر از همه هستید.

۳۳ وظیفه‎ی مدیر در امید دادن به اهداف الهی
«اذ تقول للمومنین أ لن یکفیکم ان یمدکم ربکم بثلاثه آلاف من الملائکه منزلین»
(آل عمران: ۱۲۴): حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به سپاه خود درجنگ بدر می‌فرماید: خداوند ما را به سه هزار فرشته یاری می‌کند. آیا این مژده برای ما کافی نیست؟

۳۴ پیشگامی مدیر در اجرای برنامه‎ها جهت ایجاد انگیزه
«فقاتل فی سبیل الله … و حرص المومنین…»
(نساء: هشتاد و چهار):‎ای رسول! در راه خدا پیکار کن و مؤمنان را به جهاد ترغیب کن… . (همچنین انعام: ۱۶۳؛ توبه: ۱۰۸؛ زمر: دوزاده)

۳۵ تشویق و تنبیه، دو رکن رشد و اصلاح سازمان
«ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدی من بعد ما بیناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون الا الذین تابوا و اصلحوا و بینوا فاولئک اتوب علیهم و انا التواب الرحیم»
(بقره: ۱۵۹-۱۶۰): خداوند می‌فرماید: کسانی که حقایق هدایت را کتمان می‌کنند، را لعنت می‌کنم مگر آنکه توبه کنند و کارهای خود را اصلاح کنند که در این صورت ایشان را می‌بخشم زیرا من توبه پذیر و مهربانم.
 
۳۶ وظیفه‎ی مدبر: تشویق و ترغیب
«یا ایها النبی حرض المومنین»
(انفال: شصت و پنج):‎ای پیامبر! مؤمنان را تشویق و ترغیب کن.

۳۷ ضرورت وجود ساز و کاری برای تشویق برخی افراد و تقویت انگیزش سازمانی
«وعدالله الذین آمنوا و عملوا الصالحات لهم مغفره و اجر عظیم»
(مائده: نه): خداوند به کسانی که ایمان آورده‎اند و کارهای شایسته انجام داده‎اند وعده‎ی آمرزش و پاداش بزرگ داده است.
«… انی لااضیع عمل عامل منکم من ذکر او انثی بعضکم من بعض…» (آل عمران: ۱۹۵): خداوند می‌فرماید که من تلاش هیچ صاحب عملی را تباه نمی‎کنم چه زن یا مرد باشید همه از یکدیگرید… .
(همچنین صافات: ۱۰۲ و ۱۲۱؛ غافر: ۵۱؛ لقمان: چهارده؛ احزاب: ۲۴و۳۵؛ زلزال: هفت و هشت؛ نمل: دو و سه).

 ۳۸ تشویق با امور مورد علاقه
«وفیها ما تشتهیه الانفس و تلذ الاعین و انتم فیها خالدون»
(زخرف: هفتاد و یک): در آن (بهشت) هر آنچه نفوس بپسندند و آنچه چشم‎ها از آن لذت برند وجود دارد و شما در آن جاودانه اید.
«لهم فیها فاکهه و لهم ما یدعون» (یس: پنجاه و هفت): برای آنها در بهشت میوه (بسیار لذت بخشی) است و هر چه بخواهند در اختیار آنها خواهد بود.

۳۹ تشویق با بیان منافع و نتایج کار
«و من جاهد فانما یجاهد لنفسه…»
(عنکبوت: شش) خداوند در تشویق جهاد و تلاش می‌گوید: هر کس تلاش کند پس برای خود می‌کوشد.

 ۴۰ تذکر اهداف سازمان به روش‎های مختلف و جذاب
«ولقد صرفنا فی هذا القران لیذکروا…»
(اسراء: چهل و یک): ما در این قرآن مکرراً حقایق را بیان کردیم تا پند بگیرند.
«ولقد صرفنا للناس فی هذا القرآن من کل مثل»
(اسراء: ۸۹): ما در این قرآن از هر چیز نمونه‎ای بیان کردیم.

۴۱ پاداش بر اساس کار و تلاش
«…. و نعم اجر العاملین»
(آل عمران: صد و سی و شش): … و چه نیکوست پاداش اهل عمل.
 
۴۲ ایجاد فضای رقابت سالم میان کارکنان
«قال یا ایها الملوا ایکم یاتینی بعرشها قبل ان یاتونی مسلمین»
(نمل: سی و هشت): سلیمان به نیروهای خود گفت: کدام یک از شما می‌تواند تخت پادشاهی ملکه‎ی سبا را قبل از آمدن او، در این مکان حاضر کند؟
 
۴۳ جلب اعتماد افراد زیردست و مخاطبان
«… انی لکم رسول امین»
(دخان: هیجده):‎ای مردم! من برای شما پیامبری امین بوده ام!
 
۴۴ ضرورت کنترل و نظارت برعملکرد زیردستان
«و کذلک جعلناکم امه وسطا لتکونوا شهداء علی الناس…»
(بقره: صد و چهل و سه): خداوند خطاب به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: و به این سان شما را امتی میانه رو قرار دادیم و تا ناظر بر اعمال مردم باشید… .
 
۴۵ پاسخ گویی زیردست و مدیر نسبت به عملکرد خود
«فلنسئلن الذین ارسل الیهم و لنسئلن المرسلین»
(اعراف: شش): قطعاً هم از مردم و هم از پیامبران درباره‎ی آنچه انجام داده‎اند بازخواست خواهد شد.
 
۴۶ ضرورت وجود گروهی برای نظارت بر امور
«ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر…»
(آل عمران: ۱۰۴): از میان شما باید گروهی باشند که دیگران را به خیر دعوت نمایند و از بدی‎ها بر حذر دارند.
 
۴۷ واگذاری مسؤولیت همراه با نظارت
«ثم جعلناکم خلائف فی الارض من بعدهم لننظر کیف تعملون »
(یونس: چهارده): سپس شما را در زمین جانشینان ایشان قرار دادیم تا ببینیم شما چگونه عمل می‌کنید.
 
۴۸ نظارت دقیق بر انجام مأموریت‎های مهم
«… فاذهبا بایاتنا انا معکم مستمعون فاتیا فرعون…»
(شعرا: ۱۵-۱۶): خداوند فرمود: تو و‎هارون همراه با معجزات ما حرکت کنید و به سراغ فرعون بروید که ما با شما هستیم و به گفت و گوهای شما شنونده و آگاهیم. پس آنها به سوی فرعون رفتند.

۴۹ نظارت همه جانبه و دقیق
«اذ یتلقی المتلقیان عن الیمین و عن الشمال قعید»
(ق: هفده): دو فرشته بر دوش چپ و راست انسان قرار دارند که اعمال او را ثبت می‌کنند.
 
۵۰ توجه به کوچکترین کارها در ارزیابی و نظارت کامل
«… ان تک مثقال حبه من خردل… یات بها الله»
(لقمان: شانزده): لقمان در سفارش به پسرش در مورد حسابرسی و نظارت خدا بر اعمال انسان می‌گوید: اگر عمل تو همسنگ دانه‎ی خردلی هم باشد آن را به حساب می‌آورد.

۵۱ نظارت و بازرسی از طریق بازدید حضوری
«و تفقد الطیر فقال ما لی لا اری الهدهد ام کان من الغائبین»
(نمل: بیست): سلیمان جویای حال هدهد شد و گفت چرا هدهد حضور ندارد؟

۵۲ حضور و غیاب نیروها
«و تفقد الطیر فقال ما لی لا اری الهدهد ام کان من الغائبین»
(نمل: بیست): سلیمان جویای حال هدهد شد و گفت چرا هدهد حضور ندارد؟
 
۵۳ ابتدا اعلام مجازات‎ها و سپس اجرای آنها
«وما اهلکنا من قریه الا لها منذرون»
(شعرا: دویست و هشت):ما مردم هیچ منطقه‎ای را هلاک نکردیم مگر آن که قبل از عذاب، آنها را از عملشان بیم دادیم.
 
۵۴ ابتدا اعلام همگانی و سپس مواخذه
«… فمن اعتدی بعد ذلک فله عذاب الیم»
(مائده: نود و چهار): خداوند پس از بیان قسمتی از احکام شکار می‌فرماید: پس بعد از این، هر که از این مرزها تجاوز کند، او را عذابی دردناک است. (همچنین حجر: نود و یک؛ سبا: نه؛ فاطر: هفت؛ قصص: چهل و هفت)

۵۵ جریمه از راه‎های کنترل و پیشگیری از خطاهای بزرگ
«والذین یظاهرون من نسائهم… فتحریر رقبه من قبل ان یتماسا…»
(مجادله: سه): کسانی که نسبت به همسران خود ظهار می‌کنند….کفاره آن، قبل از آنکه با هم تماس گیرند، آزاد کردن برده است.
 
۵۶ ثبت سوء سابقه‎ی افراد
«… انکم رضیتم بالقعود اول مره…».
(توبه: هشتاد و سه)عده‎ای از منافقان پیش حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) می‌آمدند و می‌گفتند: به ما اجازه جنگ با مشرکان را بده. خداوند از طرف حضرت رسول(صلی الله علیه و آله)پاسخ می‌دهد که: شما اهل جنگ و کارزار نیستید بلکه فقط شعار می‌دهید و هرگز به جنگ نخواهید رفت زیرا که در جنگ گذشته (جنگ تبوک)، به کمک سپاه اسلام نیامدید و در خانه‎ها یتان ماندید.
 
۵۷ برخورد قاطع در برابر افراد مختلف بدون عذر موجه
«لا عذبنه شدیدا و لاذبحنه او لیاتینی بسلطان مبین»
(نمل: بیست و یک): اگر دلیلی موجه برای این غیبتش نداشته باشد، او را کیفری سخت خواهیم داد.

۵۸ تنوع جریمه بر حسب توان خاطی
«فمن لم یجد فصیام شهرین متتابعین… فمن لم یستطع فاطعام ستین مسکینا…»
(مجادله: چهار): برای کفاره ظهار کسی که برده‎ای برای آزاد کردن نیافت باید دو ماه پی در پی روزه بگیرد و کسی که نمی‎تواند باید شصت مسکین را طعام دهد.
 
۵۹ چشم پوشی از خطاهای کوچک کارمندان
«الذین یجتبون کبائر الاثم و الفواحش الا اللمم ان ربک واسع المغفره…»
(نجم: سی و دو): کسانی که از گناهان بزرگ و زشت اجتناب می‌کنند، خداوند از گناهان کوچک و ناخواسته آنها می‌گذرد زیرا خداوند آمرزشش وسیع است.
 
۶۰ کیفر سخت تر برای تخلف مدیران ارشد
«اذا لاذقناک ضعف الحیاه و ضعف الممات…»
(اسراء: هفتاد و پنج): خداوند متعال به رسولش می‌فرماید: اگر ما تو را در راهت استوار نمی‎کردیم و تو می‌لغزیدی، در دنیا و آخرت عذابی دو چندان در انتظارات بود.

۶۱ بایکوت برخی افراد و گروه‎ها در شرایط خاص
«واصبر علی مایقولون و اهجرهم…»
(مزمل: ۱۰):‎ای پیامبر! بر آنچه می‌گویند صبر کن و از ایشان کناره بگیر.

۶۲ باقی گذاشتن راه جبران در مقام توبیخ
«ءاشفقتم … فاذ لم تفعلوا و تاب الله علیکم فاقیموا الصلاه…».
(مجادله: سیزده)خداوند دستور داد که برای گفت و گوی خصوصی با پیامبر صدقه‎ای بدهید، همه اصحاب جز حضرت علی(علیه السلام) کناره گیری کردند و در این آزمایش موقت شکست خوردند و فهمیدند که ارزش مال دنیا نزد آنان از ملاقات و گفت و گوی خصوصی با پیامبر بیشتر است. سپس در این آیه فرمان صدقه برداشته شد و مردم توبیخ شدند، ولی راه توبه و دستور اقامه‎ی نماز برای جبران شرمندگی آنان مطرح گردید.

۶۳ شبیه سازی طرح‎های بزرگ
«قال القها یا موسی فالقاها فاذا هی حیه تسعی»
(بیست): خداوند گف:‎ای موسی عصایت را بینداز، پس موسی عصا را انداخت و آن تبدیل به ماری شد که حرکت می‌کرد.
«قال فات به ان کنت من الصادقین فالقی عصاه فاذا هی ثعبان مبین»
(سی و دو): فرعون گفت اگر راست می‌گویی معجزه‎ای بیاور. پس موسی عصای خود را انداخت و آن تبدیل به اژدهای آشکار شد.خداوند قبل از مواجهه شدن موسی با دیگران معجزه‎‎اش را پیش خودش به او نشان می‌دهد تا بتواند آن را در برابر دیگران تکرار نماید، پس فرمود:‎ای موسی این عصایت را بیفکن.
 
۶۴ در دسترس بودن مدیر
«و اعلموا ان فیکم رسول الله لو یطیعکم فی کثیر من الامر لعنتم…»
(حجرات: هفت):‎ای مردم، رسول خدا در میان شماست و شما باید از او تبعیت کنید و اگر او از شما تبعیت کند، قطعاً جامعه به سختی و مشقت خواهد افتاد.

۶۵ابلاغ دستورات و اطلاع رسانی توسط افراد امین
«انی لکم رسول امین»
(شعراء: صد و هفت): خداوند از زبان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به مردم می‌فرماید: من برای شما پیامبری امانت دار بوده ام و کلام خدا را بدون کم و زیاد به شما رسانده ام.

۶۶ گوش دادن به حرف همه‎ی افراد
«و منهم الذین یوذون النبی و یقولون هو اذن…»
(توبه: شصت و یک): برخی از منافقان پیامبر را آزار می‌دادند و می‌گفتند: او به حرف هر کس گوش می‌دهد.

۶۷ دفاع از کارمندان مورد اتهام
«ما ضل صاحبکم و ما غوی»
(نجم: دو):‎ای مردم! رهبر و مصاحب شما (حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)) نه گمراه شده و نه منحرف گشته است.

۶۸دلگرمی دادن به کارمندان و مدیران زیردست در شرایط روحی نامساعد
«انا اعطیناک الکوثر»
 (کوثر: یک)عده‎ای از منافقان و مشرکان (پدر عمرو عاص) پس از آن که پسران پیامبر(صلی الله علیه و آله) درسن کودکی مردند خطاب به آن حضرت گفتند که: تو ابتر هستی و نسلت ادامه نخواهد داشت،
خداوند به پیامبر(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید ما به تو کوثر یعنی حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را دادیم.

۶۹ دلگرم کردن کارکنان و مدیران از سوی مدیر ارشد
«… لنثبت به فوادک و رتلناه ترتیلا»
(فرقان: سی و دو): خداوند در جواب کسانی که ایراد می‌گرفتند که چرا قرآن یکجا نازل نمی‎شود و آیه به آیه فرود می‌آید، می‌فرماید: قرآن را به تدریج نازل کردیم تا این ارتباط دایمی باعث دلگرمی پیامبر شود.

۷۰ مدیریت همراه با عفو و عطوفت
«… فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم فی الامر فادا عزمت فتوکل علی الله»
(آل عمران: ۱۵۹): خداوند پس از بیان ضعف‎های جنگ احد خطاب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید که از تقصیر آنان در گذر و برایشان طلب آمرزش کن و برای تصمیم گیری‎های آینده از آنان مشورت بگیر سپس هنگامی که تصمیم گرفتی، قاطع باش و به خدا توکل کن و آن را عملی ساز.

۷۱ دلسوزی و خیرخواهی برای زیردستان
«… و استغفر… للمومنین و المومنات…»
(محمد: ۱۹):‎ای پیامبر، برای مردان و زنان با ایمان امت خود استغفار کن.

۷۲ تواضع نسبت به زیر دستان
«واخفض جناحک لمن اتبعک من المومنین»
(شعرا: ۲۱۵):‎ای پیامبر! با مؤمنانی که از تو پیروی می‌کنند متواضع باش.
«ولا تصعر خدک للناس…»
(لقمان: هیجده): لقمان در سفارش به پسرش می‌گوید: روی خود را از مردم به تکبّر برمگردان.

۷۳ مشورت با زیردستان
«… فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله»
(آل عمران: ۱۵۹): خداوند پس از بیان ضعف‎های جنگ احد خطاب به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید که از تقصیر آنان در گذر و برایشان طلب آمرزش کن و برای تصمیم گیری‎های آینده از آنان مشورت بگیر سپس هنگامی که تصمیم گرفتی، قاطع باش و به خدا توکل کن و آن را عملی ساز.

۷۴ تکریم ارباب رجوع به ویژه افراد زیردست
«و اذا جاءک الذین یومنون بایاتنا فقل سلام علیکم…»
(انعام: پنجاه و چهار): خداوند به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: هر گاه مؤمنان نزد تو آمدند به ایشان سلام کن و…

۷۵ پشتیبانی مدیر قبلی از بعدی و تجلیل بعدی از قبلی
«و اذ اخذ الله میثاق النبیین لما آتیتکم من کتاب و حکمه ثم جاء کم رسول مصدق لما معکم لتومنن به و لتنصرنه…»
(آل عمران: هشتاد و یک): خداوند از پیامبران پیشین پیمان گرفت و هر گاه علم و حکمت به شما دادم و سپس پیامبری به سوی شما آمد که آن مطالب را تصدیق می‌کرد، باید به او ایمان آوردید و او را یاری کنید.

۷۶ انتقاد بدون تخریب شخصیت مدیر
«عفا الله عنک لم اذنت لهم حتی یتبین لک الذین صدقوا و تعلم الکاذبین»
(توبه: چهل و سه):‎ای پیامبر! خدا از تو در گذشت، حال بگو چرا قبل از این که راستگویان را از دروغگویان باز شناسی، به ایشان اجازه‎ی مرخصی از جنگ دادی؟

۷۷ توجه دادن به نقاط مشترک در مدیریت مذاکرات
«… و قولوا آمنا بالذی انزل الینا و انزل الیکم و الهنا و الهکم واحد…»
(عنکبوت: چهل وشش): خداوند در مورد گفت و گو و بحث با اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) بر بیان نقاط مشترک تأکید می‌کند و می‌فرماید: بگویید ما به آنچه از سوی خدا بر ما و شما نازل شده ایمان داریم و خدای ما و خدای شما یکی است.

۷۸ غرور مدیر، انتقادناپذیری او و در نهایت شکست
«قال انما اوتیته علی علم عندی…»
(قصص: هفتاد و هشت): قارون در جواب قومش که او را به احسان و انفاق دعوت کردند و او را از فساد برحذر داشتند مغرورانه گفت: این ثروت فراوان به واسطه‎ی دانشی که نزد من است به من داده شده.

۷۹ نصیحت شنوی مدیر از زیردستان و ارباب رجوع
«فاحکم بیننا بالحق و لا تشطط و اهدنا الی سواء الصراط»
(ص: بیست و دو): دو نفر برای دادخواهی پیش حضرت داوود رفتند و شب هنگام حضرت را غافلگیرانه صدا زدند، آن حضرت کمی هراسناک شد، پس آن دو گفتند: نترس، ما دو نفر با هم درگیر شده ایم و برای داوری پیش تو آمده ایم پس به حق بین ما داوری کن و ستم روا مدار و ما را به راه راست راهنمایی فرما.

۸۰ رسیدگی به خانواده در عین مسؤولیت‎های سنگین
«وکان یامر اهله بالصلاه و الزکاه…»
(مریم: پنجاه و پنج): اسماعیل همواره خاندان خود را به نماز و زکات امر می‌کرد.

۸۱ احتمال وجود اغراض نادرست در هدیه دادن به مدیران
«فلما جاء سلیمان قال ا تمدونن بمال…»
(نمل: سی و شش): چون پیک حامل هدایا از طرف ملکه‎ی سبأ پیش سلیمان آمد، سلیمان گفت: آیا برای من هدیه می‌آورید تا از شرک و کفر شما نسبت به خدا چشم بپوشم.

۸۲ خطر چاپلوسان و متملقان
«… و اذا جاوک حیوک بما لم یحیک به الله..»
(مجادله: هشت): … و هنگامی که به سوی تو می‌آیند کلماتی را برای اسلام به کار می‌برند که حتی خدا آن طور تو را تحیت و سلام نگفته است.

۸۳ اهمیت نام گذاری سازمان‎ها، محصولات و…
«یا زکریا انا نبشرک بغلام اسمه یحیی…»
(مریم: هفت):‎ای زکریّا! ما تو را به پسری بشارت می‌دهیم که اسم او یحیی است.

۸۴ تشریح وضعیت بحران همراه با ارائه راه حل
«قال تزرعون سبع سنین دابا فما حصدتم فذروه فی سنبله الا قلیلا مما تاکلون»
(یوسف: چهل و هفت): یوسف گفت: هفت سال پی در پی کشت کنید و آنچه را درو کردید، جز اندکی را که می‌خورید، در خوشه‎‎اش کنار بگذارید.

۸۵ ضرورت حضور پررنگ مدیر در شرایط بحرانی
«اذ تصعدون و لا تلوون علی احد و الرسول یدعوکم…»
(آل عمران: ۱۵۳): به یاد بیاورید هنگامی که در جنگ احد فرار می‌کردید و به هیچ کس توجه نمی‎کردید در حالی که پیامبر شما را فرا می‌خواند.

۸۶ ضعف افراد ترسو و ناتوان در شرایط بحرانی و ضرورت عدم واگذاری مسؤولیت‎های مهم به ایشان.
«اذ تصعدون و لا تلوون علی احد و الرسول یدعوکم…»
(آل عمران: ۱۵۳): به یاد بیاورید هنگامی که در جنگ احد فرار می‌کردید و به هیچ کس توجه نمی‎کردید در حالی که پیامبر شما را فرا می‌خواند.

۸۷ استحکام سازمان، حتی در صورت نبودن مدیر در برهه‎ای از زمان
«ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل ا فان مات او قتل انقلبتم علی اعقابکم…»
(آل عمران: ۱۴۴): خداوند در بیان ضعف‎های جنگ احد و توبیخ کسانی که شایعه شهادت حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) را انتشار دادند فرمود: محمّد پیامبری است که قبل از او هم پیامبرانی آمده‎اند و گذشته‎اند پس آیا اگر او بمیرد یا کشته شود شما به وضعیت گذشته خود بر می‌گردید؟

۸۸ پیش بینی مشکلات و طرح آن با مقام بالاتر
«قَالَ رَبِّ إِنِّی قَتَلْتُ مِنْهُمْ نَفْسًا فَأَخَافُ أَن یَقْتُلُونِ»
(قصص: ۳۳): بعد از امر خدا به موسی جهت رفتن نزد فرعون و اطرافیان او موسی در بیان مشکلات کار می‌گوید: پروردگارا من یکی از آنان را کشته ام پس می‌ترسم که مرا (به قصاص او) به قتل رسانند.

۸۹ آمادگی برای مخالفت
«وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ وَکَفَى بِرَبِّکَ هَادِیًا وَنَصِیرًا »
(فرقان: ۳۱): و این چنین است که برای هر یک از پیامبران دشمنانی از بدکاران مقرر داشتیم.

۹۰ ضرورت استقامت همگانی (مدیر و زیردستان)
«فاستقم کما امرت و من تاب معک و لا تطغوا…»
(هود: ۱۱۲):‎ای پیامبر! در راه خدا استوار باش و در برابر سختی‎ها مقاومت کن و پیروانت را هم به این استقامت امر کن و نیز از فرامین عدول مکن.

صلاحیت، لیاقت، ملاک ارتقا
وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا ِلادَمَ ... (بقره، 34)
به ملائکه امر نمودیم بر آدم سجده کنند.
1.لیاقت از سابقه مهمتر است. (فرشتگان قدیمی که سال‌ها خداوند را عبادت می‌کردند، باید برای انسان تازه به دوران رسیده، اما لایق، سجده کنند.) ارتقای سازمانی نیز باید بر مبنای شایستگی و لیاقت باشد و سابقه داشتن، کافی نیست.

عدم انهدام منابع
قالَ إِنَّهُ یقُولُ إِنَّها بَقَرَةٌ لا ذَلُولٌ تُثیرُ اْلاَرْضَ وَ لاتَسْقِی الْحَرْثَ...(بقره، 71)
پس از آنکه قوم بنی اسرائیل خطایی مرتکب شدند، خداوند فرمود: باید گاوی را ذبح کنند که مشخصات آن گاو را اینگونه بیان فرمود: گاوی که نه زمین را شخم بزند و نه آن را آبیاری کند.
2.در اجرای طرح‌ها، منابع و عناصر فعال تولیدی و اقتصادی نباید منهدم شود. (لاذلول ...و لا تسقی)

پیگیری کارها
وَ لَقَدْ آتَینا مُوسَى الْکِتابَ وَ قَفَّینا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ ...(بقره، 87)
خداوند به موسی، کتاب تورات عطا فرمود و پس از آن پیامبرانی پشت سر هم فرستاد تا دین الهی را تبلیغ کنند.
3.یکی از نکات لازم در راه رسیدن به موفقیت، پیگیری و تداوم برنامه‌ها برای حصول نتیجه نهایی است. (همچنانکه خداوند، پیامبران را پشت سر هم برای دعوت مردم فرستاده است.)

برخورد با متخلفان
وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَکَ مِنَ اللّهِ مِنْ وَلِی وَ لا نَصیرٍ (بقره، 120)
خداوند خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: اگر از آنها (یهودیان و مسیحیان) پیروی کنی در حالی که راه درست را به تو نشان دادهایم رابطهات با خداوند قطع خواهد شد.
4.پس از ابلاغ وظایف هر فرد، در برخورد با تخلف نباید هیچ تسامح و تساهلی به خرج داد. (همانطور که خداوند حتی نسبت به پیامبرش بدون ملاحظه و با کمال قاطعیت برخورد می‌کند.)
 
مدیر نمونه
تناسب شغل و شاغل، ارتقای پلکانی
وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِمامًا... (بقره، 124)
خداوند، حضرت ابراهیم را مورد آزمایش قرار داد و او همه آزمونها را با موفقیت گذراند.
5.برای منصوب کردن افراد به مقامات، گزینش و آزمایش لازم است. (چنانکه خداوند برای انتصاب حضرت ابراهیم به امامت او را آزمود.)
6.پست‌ها و مسؤولیت‌ها باید تدریجاً و پس از موفقیت در مراحل مختلف به افراد واگذار شود. (چنانکه حضرت ابراهیم پس از گذراندن مرحله نبوت و موفقیت در آزمایش‌ها به مقام امامت رسید.)

ارزش تلاش
تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما کَسَبَتْ وَ لَکُمْ ما کَسَبْتُمْ ...(بقره، 134)
آنها امتی بودند که درگذشتند و دستاورد آنها مربوط به تلاش خودشان می‌باشد و دستاورد شما نیز مربوط به تلاش خودتان است.
7.معیار ارزش گذاری در موفقیت افراد، میزان تلاش آنان است.

نظارت
وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ ...(بقره، 143)
خداوند، خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: و بدین سان شما را امتی میانه‌رو قرار دادیم تا ناظر بر اعمال مردم باشید.
8. مدیریان و رهبران باید بر کارها و عملکرد زیردستان خود نظارت داشته باشند. (لتکونوا شهداء علی الناس)

قاطعیت و عدم تردید
الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرینَ (بقره، 147)
خداوند، پس از نزول آیة تغییر قبله به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: حق، آن چیزی است که از سوی پروردگار تو آمده است، پس هرگز به خود تردید راه مده.
9.رهبر باید از قاطعیت و یقین برخوردار باشد، به خصوص وقتی که قانونی را تغییر داده و سنتی را می‌شکند. (فلا تکونن من الممترین)

تشویق و تنبیه
إِنَّ الَّذینَ یکْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَیناتِ وَ الْهُدى‏ مِنْ بَعْدِ ما بَینّاهُ لِلنّاسِ فِی الْکِتابِ أُولئِکَ یلْعَنُهُمُ اللّهُ وَ یلْعَنُهُمُ اللاّعِنُونَ‏ (159) إِلاَّ الَّذینَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَینُوا فَأُولئِکَ أَتُوبُ عَلَیهِمْ وَ أَنَا التَّوّابُ الرَّحیمُ (بقره، 160)
 خداوند می‌فرماید: کسانی که حقایق هدایت را کتمان کنند، مورد لعنت خدا قرار می‌گیرند، مگر آنکه توبه کنند و کارهای خود را اصلاح کنند که در این صورت ایشان را می‌بخشم زیرا من توبه پذیر و مهربانم.
10.توبیخ بدکاران و پاداش به نیکوکاران، دو رکن ‌اساسی در زمینه ‌سازی رشد و اصلاح نادرستی‌ها در سازمان است. (یلعنهم الله ...انا التواب الرحیم)

منابع دیگر

تبیین فلسفه‎ی اصالت نیت در مقابل فلسفه‎ی اصالت عمل

300 نکته در مدیریت اسلامی


       

2000-2016 CMS Fadak. ||| Version : 4.2-b1 ||| This page was produced in : 0.039 Seconds