فدک - کلام و عقاید - گروه‎ها تبشیری فعال در ایران
آخرین تغییرات : 2016-01-18تعداد بازدید : 231

گروه‎ها تبشیری فعال در ایران


  1. کلیسای جماعت ربانی
  2. کلیسای اسقفی( انگلیکن)
  3. شاهدان یهوه
  4. بابتیست‎ها
  5. پنطاکیستی‎های
  6. کلیسای انجیلی ( پرزبیتری)
  7. کلیسای ارامنه
  8. کاتولیک‎ها
  9. سایر فعالیت‌‎های بشارتی در ایران

کلیسای جماعت ربانی

این کلیسا که با حمایت آمریکا در ایران شروع به کار نمود و اکنون به فعالترین گروه تبشیری مسیحی در ایران تبدیل شده و با ایجاد کلیساهای خانگی متعدد و واریز کردن مبالغ هنگفت کار خود را ادامه می‌دهد.

lلازم به ذکر است شعبه مرکزی این کلیسا که روبروی در دانشگاه تهران در خیابان طالقانی مشغول فعالیت است برنامه‎های خود را در روز جمعه بلافاصله پس از اتمام نماز جمعه آعاز میکند و به علت مراجعه بیش از ظرفیت این برنامه را در دو سانس اجرا میکند و در هر دو نوبت کلیسا مملو از جوانان دانشجو میشود کشیشان این کلیسا برادر سورس سر کیسیان و برادر وارتان از سخنوران مشهور کلیسا هستند ایشان پس از جذب نیروهای دلخواه و گذاشتن دورهای آموزشی هفتگی برای گرفتن تمعید راهی ترکیه میشوند و در صورت دلخواه میتوانند پناهندگی خارجی هم دریافت کنند .

فعالترین گروه مسیحی در ایران ایشان هستند .

کلیسای اسقفی( انگلیکن)

هِنری مارتین، کشیش جوان و اَنگلیکَن، در اوائل سالهای ۱۸۰۰ از انگلستان به هندوستان سفر کرد. در طول اقامت خود در آنجا، به کار ترجمه کتاب‌مقدس به برخی از زبانها، از جمله فارسی همت گماشت. بعدها به شیراز آمد تا کار ترجمه عهدجدید به فارسی را تکمیل کند؛ او نسخه‌ای از ترجمه خود را در سال ۱۸۱۱ به فتحعلی‌شاه تقدیم کرد. مارتین در راه خود به انگلستان، در ترکیه در گذشت، در حالیکه در اوائل سی سالگی بود. او شعار خود را تحقق بخشید که می‌گفت “بگذارید برای خدا بسوزم .”
کلیسای انگلیکن در بخشهای جنوبی ایران، خاصه در شهرهایی نظیر اصفهان، شیراز، کرمان، و اهواز فعالیت میکند. میسیونرهای این کلیسا به مسلمانان و یهودیان بشارت می‌دادند. کلیسای انگلیکن در ایران وابسته است به شورای کلیساهای خاورمیانه و به‌واسطه وابستگی‌اش به انگلیکن‌ها، عضو شورای جهانی کلیساها می‌باشد.
lو هم اکنون فعالانه مشغول تبلیغ می‌باشند .

از فعالیتهای این کلیسا میتوان به مسیحی کردن حدود ۳۰۰ مسلمان در شیراز در سالهای اخیر اشاره نمود .

شاهدان یهوه

شاهدان یهوه یک فرقه نو ظهور مسیحی است که تبلیغات کلان میلیاردی دارد و روش‎های جذابی در تبلیغ ارائه میدهد
مجله برج دیدبانی ارگان رسمی شاهدان یهوه به ۸۰ زبان دنیا ترجمه میشود و تیراگی ۳۵۰۰۰۰۰ دارد .
یکی از فعالترین گروه‎های مسیحی در میان ایرانیان فرقثه شاهدان یهوه است .
عقائد ایشان: به تثلیث عقیده ندارند،به روح فناناپذیر عقیده ندارند .
رستاخیز، معتقدند فقط کسانی که خدا آنان را نالایق میداند رستاخیز نخواهند یافت.،به دوزخ آتشین عقیده ندارند،طبقه روحانی ندارند .

بابتیست‎ها

نام این گروه از واژه‎ای یونانی گرفته شده و به معنای غوطه ور شدن در آب، که همان غسل تعمید است، می‌باشد . تعداد اعضای این گروه مسیحی در جهان بالغ بر ۴۷ میلیون نفر است . مشخصه اصلی این گروه، رد غسل تعمید کودکان است که آنرا از آموزه‎های کتاب مقدس نمی‎دانند . ازاینرو تنها بزرگسالان و جوانان، از شرط سنی لازم برای غسل تعمید برخوردارند . آنها عبارت، غسل تعمید مومنان، را به، غسل تعمید بزرگسالان، ترجیح می‌دهند .
تعدادی از مهمترین مشترکات اعتقادی آنها را می‌توان در زیر خلاصه کرد :
۱ ) کتاب مقدس بعنوان مرجع آموزه‎ها و اعتقادات و روش زندگی .
۲ ) محبت به همنوع .
۳ ) ایمان به تثلیث به عنوان اساس اعتقادی و نه غسل تعمید .
۴ ) انجام مراسم ماهانه عشای ربانی .
این فرقه در ایران فعالیت‎های تبشیری دارد و در شهر‎های ارومیه و تهران کلیسا دارد .

پنطاکیستی‎های

نهضت پانطیکاستی جریانی است در مسیحیت، که تاکید ویژه‎ای بر نقش روح القدس در ایمان فرد دارد . این نهضت در قرن بیستم بیشترین رشد را از لحاظ تعداد پیروان داشته است .
کلیساهای موجود، در صورتی به جماعت‎های اولیه مسیحیت در کتاب مقدس نزدیک می‌شوند، که حضور روح القدس و اثر گذاری او را در مواردی چون گویش به زبان‎ها و نبوت و تقدیس پذیرا باشند . گزارش‎های موجود در عهد جدید در مورد اثرات روح القدس، امروزه الگویی برای طریق حیات یک جماعت کلیسایی پانطیکاستی است. اکثریت پیروان این نهضت معتقد به تثلیث هستند، اما اقلیتی از آنها نیز هستند که تثلیث را نمی‎پذیرند . غسل تعمید بعنوان تعمید ایمانی انجام می‌شود . تعمید کودکان پذیرفته نیست و مراسم عشای ربانی بعنوان یادبود صورت می‌گیرد . بعضی از جماعت‎های پنطیکاستی در کنار غسل تعمید و عشای ربانی، مراسم پاشویی را نیز انجام می‌دهند. از نظر آنان برگزیدن راه مقدس مسیحایی، با توبه و تعمید روح، که اغلب با گویش زبانها نیز همراه است، میسر است.
این گروه در ایران فعالیت‎های غمده تبشیری دارند و گروه اقلیت آنها (پنطاکیستی سابلیوسی) که قائل به تثلیث نیستند نیز در ایران فعالند و حتی سایت فعال فارسی (kelisaorg.com) دارند.

کلیسای انجیلی ( پرزبیتری)

نخستین میسیونرهای هیأت مرسلین آمریکایی (کلیساهای پرزبیتری و مشایخی) در سال ۱۸۳۲ به ایران آمدند. در آغاز در میان آسوریان در ارومیه کار می‌کردند به این امید که در میان این مسیحیان، یک بیداری پدید آورند. اما وقتی بعضی از این مسیحیانِ صوری مجبور شدند کلیسای باستانی خود را ترک گویند. نتیجتاً “کلیسای انجیلی” در سال ۱۸۵۵ پا به عرصه وجود گذارد. پرزبیتریها فعالیت خود را محدود کردند به بخشهای شمالی ایران، در شهرهایی نظیر تبریز، اورمیه، تهران، همدان، کرمانشاه، رشت و مشهد.
در سال ۱۹۷۸، هجده کلیسا و ۱۲ خادم دستگذاری‌شده و ۸۹۷ر۲ عضو در شورای کلیساهای پرزبیتری ایران وجود داشت که از آنها ۵۵% آسوری، ۲۱% ارمنی، و ۲۴% یهودی و مسلمان‌ِ مسیحی‌شده بودند. در آغاز، پرزبیتریها بر حسب مناطق جغرافیایی تشکل یافتند، اما اخیراً بر حسب گروههای زبانی تجدید سازمان شده‌اند. همچنین پرزبیتریها مدارس مختلفی احداث کردند که بعدها دولتی شد. این کلیسا عضو شورای جهانی کلیساها، و اتحادیه جهانی کلیساهای اصلاح‌شده، و شورای کلیساهای خاورمیانه می‌باشد.
ایشان اقدام به ساخت بیمارستانهای متعددی نیز کردند که بیمارستان مرسلین شیراز از کارهای ایشان است .
از گروه‎های فعال تبشیری در ایران این گروه می‌باشد .

کلیسای ارامنه

ارمنستان نخستین حکومتی بود که مسیحیت را رسماً به‌عنوان دین دولتی پذیرفت.
ارمنستان که میان امپراطوریهای ایران و روم قرار داشت، در هر مقطع زمانی در دست یکی از این دو قدرت قرار می‌گرفت. تلاش ارمنیها معطوف بود بر حفظ هویت ملی خود، نتیجتاً فعالیت تبشیری چندانی نداشتند.
در سال ۱۶۰۴، شاه عباس، پادشاه ایران، که بر ارمنستان نیز فرمان می‌راند، توده‌های ارمنیان را واداشت تا سرزمین خود را ترک گفته، به داخل ایران کوچ کنند. حدود ۰۰۰ر۱۲۰ نفر ایشان در اطراف دریای خزر و در حوالی تبریز اسکان یافتند. حدود ۰۰۰ر۷۵ نفر نیز در جنوب زاینده رود در نزدیکی اصفهان اسکان داده شدند. امروزه حدود ۰۰۰ر۳۷۸ر۳ ارمنی در ارمنستان زندگی می‌کنند.
ارامنه ارتدکس فعالیت‎های تبلیغی چندانی ندارند ولی متاسفانه برخی از ایشان به پروتستان گرایش پیدا کردند و به شدت مشعول تبشیر مسیحیت در میان مسلمانان هستند .

کاتولیک‎ها

کلیسای کاتولیک نخستین کلیسایی بود که میسیونرهایی برای خدمت به جوامع مسیحیان ارمنی و آسوری به ایران گسیل داشت، چرا که با آنان از نطر عقیدتی و تشکیلاتی تشابهاتی داشت. این کلیساهای شرقی همواره با کلیسای روم در تماس بودند و در حدود ۱۳۰۰ میلادی اقلیتی از میان ایشان به روم اعلام وفاداری کردند.
در طول سال‎های ۱۶۰۰ فعالیت‌‎های میسیونری بار دیگر احیا گشت. امروزه از میان ۰۰۰ر۱۶۰ ارمنیِ ایران اکثراً هنوز وابسته به کلیسای ارمنی هستند که کلیسای گریگوری نامیده می‌شود، اما حدود ۲۰۰۰ نفر عضو کلیسای کاتولیک ارمنی می‌ باشند.
کاتولیکها در فعالیت خود در میان آسوریها توفیق بیشتری یافتند. کلیسای شرق آشور حدود ۵۰۰ر۱۳ خانواده عضو دارد، و کلیسای کاتولیک آشوری حدود ۰۰۰ر۱۴ نفر عضو دارد .
کاتولیک‎ها در میان اعراب و آشوری‎ها فعالیت تبشیری دارند و به صورت ماهواره و رادیو برای همه فارسی زبانان برنامه پحش می‌کنند و کتاب و سی دی ارسال می‌کنند .

سایر فعالیت‌‎های بشارتی در ایران

گروه‎های مختلف کَریزماتیک از سوئد و ایالات متحده در ایران خدمت  کرده‌ اند. کلیساهای جماعت ربانی در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران با اسقفان و شبانانشان وجود دارد.
سایر انجمن‎های بین‌ الفرقه‌‎ای نظیر :
Campus Crusade
lnternational Missions،
Child Evangelism،
Operation Mobilization
Southern Baptists

میسیونر : عضو یک هیئت مذهبی اعزامی به ویژه کسیکه برای تبلیغ مسیحیت به کشورهای دیگر می‌رود.

منبع: http://ma-delvapasim.ir/%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%AD%DB%8C%D8%AA/%D9%81%D8%B1%D9%82%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%AD%DB%8C


        

2000-2016 CMS Fadak. ||| Version : 4.2-b1 ||| This page was produced in : 0.036 Seconds