فدک - آموزش مجازی - دوره آموزش مجازی - سید مهدی سهیلی مقدم
آخرین تغییرات : 2017-07-31تعداد بازدید : 220

دوره آموزش مجازی - سید مهدی سهیلی مقدم


  1. مقدمه و ضرورت
  2. مزایا
  3. تعاریف
  4. پیش نیازها
  5. ضوابط تولید محتوا
  6.  آموزش مجازی
  7. آشنایی با نرم افزارهایی کاربردی در تولید انیمیشن و آثار رسانه ای
  8. مبانی و اصول رسانه

مقدمه و ضرورت

پیدایش دانشکده مجازی، تعلیم و تعلم را دچار تحول و دگرگونی جدی نموده. هدف یادگیری الکترونیکی، ارتقای علم، دانش و مهارت‌های نیروی انسانی با به کارگیری برنامه‌ای به روز و مقرون به صرفه است.

خانواده

در کنار خانواده بودن و همراه خانواده

مباحثات علمی: به علت تعداد فراگیران و عدم ضرورت هماهنگی همزمان برای فراگیران

 فراگیران آشنا با تکنولوژی روز

در این روش آموزشی امکان ارائه محتوا براساس سبک‎های مختلف آموزشی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است  از قبیل متن، صوت، تصویر، انیمشن و ... و به حداکثر بازدهی در یادگیری دست یافت.

 آموزش در شرایطی که معمولاً بهره آموزشی ندارد به نحو احسنت.

 

در شرایط جدید، نیاز به تاسیس ساختمانها و امکانات فیزیکی و صرف هزینه‎های گزاف نبوده و دانشجویان و مدرسان نیاز به ترک منزل و یا محل کار خود برای حضور دائمی در کلاسها را ندارند.
افزون بر این، ساعات شروع و خاتمه کلاسها ثابت نبوده و دانشجویان هر زمان که بخواهند می‌توانند وارد کلاس شده و تا هر زمان که لازم باشد حضور در کلاس را ادامه دهند.
در این روش امکان ارتباط با استاد و همکلاسی‌ها در هر روز و هر لحظه وجود دارد و تبادل نظر و مباحث گروهی پیرامون مفاد درسی و یا تمرینهای داده شده از طرف استاد موجب پایداری دانش و یادگیری بیشتر می‌گردد.

در این نوع آموزش، دسترسی فراگیران به مطالب و محتوای دوره وابسته به زمان و مکان نیست. در آموزش مجازی، افراد قادرند در هر ساعت از شبانه‌روز و در تمام هفته به فراگیری اطلاعات مورد نیازشان بپردازند.
در آموزش مجازی از هزینه‌های رفت و آمد، هزینه‌های مربوط به اساتید و مشاوران کاسته و از اتلاف وقت جلوگیری می‌شود. در این نوع آموزش دوره‌های آموزشی می‌توانند به جلسات کوتاه‌تری تقسیم شده و در عوض در روزها و هفته‌های بیشتری ارائه شود.
راه حل آموزش الکترونیکی، همچون آموزش حضوری، موجب تعامل بین دانشجو و استاد برای درک بهتر مفاهیم می‌شود با این تفاوت که در بحث بین دو دانشجو، دیگر اعضای کلاس می‌توانند بدون توجه به بحث، به ادامه آموزش بپردازند و ناگزیر از شرکت در بحث نمی‎شوند. فنون ارتباطات و تدریس در محیط Online، تعاملها را ممکن می‌سازد. تعامل در آموزش مجازی در محیط‎هایی مانند اتاق‎های گفتگو (Chat Rooms)، پست الکترونیک (e-Mail)، تابلوهای اعلانات (Bulletin Board) و اتاق مباحثه (forum) امکان پذیر است.
 دانشجویانی که در یک دوره مجازی ثبت نام می‌کنند، وارد محیط عاری از خطر(Risk Free) می‌شوند که می‌توانند در آن موارد جدیدی را آزمایش کنند و مرتکب اشتباه شوند بدون اینکه خود را در معرض قضاوت دیگران قرار دهند. این قابلیت به ویژه زمانی ارزش دارد که دانشجویان یادگیری مهارت‎هایی نظیر تصمیم گیری و رهبری را تجربه می‌کنند. محیط عاری از ترس، قدرت اعتماد به نفس و خلاقیت فراگیران را بالا خواهد برد.
در آموزش مجازی، دانشجویان با توجه به راهنمایی‎های انجام شده، می‌توانند سطوح و دوره‎های آموزشی مورد نیازشان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انتخاب کنند و یا مسیر آموزشی طولانی تری را با توجه به مشغله‎های شغلی یا خانوادگی و ...... برگزینند؛ لذا طول مدت تحصیل از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است.

یکی از روش‌های آموزشی، آموزش از راه دور است. در ابتدا آموزش به صورت مکاتبه‎ای بود که با پیشرفت تکنولوژی و از همه مهمتر ارزان‌تر شدن هزینه استفاده از تکنولوژی، استفاده از ابزارهای جدیدتر برای انتقال دانش مطرح گردید. با گسترش اینترنت این پدیده به طور جدی‌تری دنبال شد و ابزار‎ها، روش‌ها و استانداردهایی برای آموزش الکترونیکی ارائه گردید. آموزش الکترونیکی دارای مزایای فراوانی است که از جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
انعطاف در زمان و مکان
مهم‌ترین مزیت آموزش الکترونیکی این است که به افراد اجازه می‌دهد تا برنامه‎های خود را تنظیم نمایند. انعطاف‌پذیری به مخاطبان این فرصت را می‌دهد که تصمیم بگیرند چه زمانی و کجا به مطالعه بپردازند و همچنین چه مدت زمانی را صرف یادگیری نمایند. در این روش، جریان آموزش با برنامه کاری، وضع فرهنگی و اجتماعی و حتی مسئولیت‌های خانوادگی افراد تعارض ندارد. بدین ترتیب فراهم بودن امکان یادگیری در همه جا، همه وقت و برای تمام افراد از مزایای منحصر به فرد این گونه آموزش است.
دسترسی آنی به حجم بالایی از اطلاعات
سهولت دسترسی به حجم بسیار بالایی از اطلاعات و دانش‎های موجود درجهان و دسترسی سریع و به موقع به اطلاعات در زمان بسیار اندک، از مزایای مهم این نوع آموزش محسوب می‌شود.
آموزش الکترونیکی با ایجاد شرایط یکسان برای تمام فراگیران، به نوعی عدالت و برابری را بین اقشار مختلف در مکان‎های متفاوت برقرار می‌نماید.
برقراری عدالت و مساوات
آموزش الکترونیکی با ایجاد شرایط یکسان برای تمام فراگیران، به نوعی عدالت و برابری را بین اقشار مختلف در مکان‎های متفاوت برقرار می‌نماید. با استفاده از این شیوه آموزشی، کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته می‌توانند شکاف خود را با کشورهای صنعتی و پیشرفته کم کنند. همچنین، آموزش الکترونیکی در روستا می‌تواند فاصله میان شهری و روستایی را کاهش داده و امیدهای نوینی را در جامعه روستایی در جهت پویایی و تحرک در زمینه‎های تولید و بهره دهی ایجاد نماید و موجبات ترقی اقتصادی را فراهم آورد.
جلوگیری از مهاجرت
در حال حاضر قسمت اعظم روستائیان، به خصوص جوانان به علل مختلف از قبیل اشتغال، تحصیل و ... به شهرها مهاجرت می‌کنند، که این امر مشکلاتی را هم در شهرها و هم در روستاها به وجود آورده است. وقتی امکان کار و اشتغال و تحصیل از طریق کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا فراهم باشد، نه تنها از مهاجرت آن‎ها جلوگیری می‌شود، بلکه عده زیادی از مهاجران نیز به محل زندگی گذشته خود بازمی‌گردند.
دسترسی زنان و دختران روستایی به آموزش
معمولاً در اکثر روستاها برای درس خواندن و تحصیل دختران و زنان محدودیت‎هایی وجود دارد؛  حال اگر بتوان امکانات آموزش الکترونیکی را در خانه و یا حداقل در روستای آن‎ها فراهم نمود، آن‌ها می‌توانند کنار آموزش ‌های درسی، مهارت‎های دیگر زندگی از قبیل خانه داری، کار در مزرعه، دامداری و... را نیز فراگیرند.

 

 

 

 

 

رفت آمد‎ها
با توجه به شرایطی که اینجانب دارم که تعداد از ایام هفته در تهران و بقیه در قم هستم فلذا روش خوبی است که هم در تهران و هم در قم و حتی در راه از این آموزش استفاده کنم.
تعامل بین استاد و فراگیران

برخی به هر دلیلی حاضر نیستند سر کلاس حاضر شوند یا شرایط حضور را ندارند
 

الف- آموزش همیشگی برای همه در هرجا
ب- صرفه جویی در هزینه‎ها
یادگیری بدون واهمه:
پ- تعامل بین استاد و فراگیران
ت- یادگیری بدون واهمه
ج- آموزش به روز
دسترسی زنان و دختران روستایی به آموزش
جلوگیری از مهاجرت
برقراری عدالت و مساوات

حضور در جلسات اساتید
جلسات به صورت ضبط شده است.
تلاش برای نامه شد ه و سزامان سای=ف
 ابعاد متفاوتی داتر
تخبریب بمیابنی ونشریه تقیدیلید از خدا ارسوط در فعالیت لوابیته به تف
از مبانی که در این خصوص می‌توان گرفت
مبانی اعتقادی و فر

 

 

 

مقدمه

استفاده از یادگیری الکترونیکی و آموزش‎های مجازی هم اکنون از ارکان جدایی ناپذیر آموزش در تمامی مراکز علمی فرهنگی است.

جهانی شدن و تغییرات سریع فنّاوری به ویژه فنّاوری اطلاعات، ابعاد مختلف زندگی بشر را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، این تأثیر علاوه بر پویا ساختن محیط اقتصادی، تغییرات بنیادی در نظامهای آموزشی ایجاد کرده است و موجب ظهور یادگیری الکترونیکی شده است. از سوی دیگر در سالهای اخیر به گسترش کمی و کیفی آموزشهای فنی و حرفه‌ای به منظور تربیت سرمایه‌های انسانی خلّاق و ماهر مورد نیاز کشور توجه بیشتری شده است. مخاطبان آموزش‌های مهارتی، از لحاظ مختلف نظیر : نوع آموزش (رسمی، غیررسمی، یادگیری آزاد)، سطح تحصیلات آکادمیک (ابتدایی تا دکترای تخصصی)، سن (15 سال و بالاتر)، وضعیت اشتغال (محصل، جویای‌کار، شاغل، بازبشسته، سرباز، خانه‌دار و... )، محل آموزش (مراکز کارگاهی دولتی و خصوصی، صنایع، زندانها، پادگانها، روستاها، واحدهای صنفی)، تنوع رشته‌های آموزشی (بالغ بر 3200 عنوان استاندارد آموزشی در آموزشهای غیررسمی)، نوع استانداردهای آموزشی (ملی، بین‌المللی، فنی، خدماتی، کشاورزی و ... )، تنوع تجهیزات کارگاهی و نیازهای بازار کار و تغییرات فنّاوری، دارای تنوع بسیاری است. از این رو سازماندهی، توسعه و اجرای این دوره‌ها بسیار پیچیده و پرهزینه است و برای پاسخگویی به چنین گسترۀ وسیعی از آموزش با انعطاف‌پذیری در زمان، مکان، فضا، محتوا، فرایند و تعاملات آموزشی، استفاده از فنّاوریهای جدید آموزشی به ویژه یادگیری الکترونیکی ضروری است. در محیطهای یادگیری الکترونیکی، رویکرد آموزشی به صورت یادگیری مشارکتی، طراحی محتوای دوره‌ها به صورت  یادگیرنده محور، نقش یاددهنده به صورت تسهیل‌کننده یادگیری، یادگیرنده دارای ویژگیهایی مانند خود نظمی و تعامل گروهی، و فرایندها و تعاملات آموزشی مستقل از زمان و مکان است از این رو این روش آموزشی برای یادگیری مادام‌العمر نیروهای شاغل مورد توجه ویژه است.

مزایا

● کاهش هزینه‌های آموزشی، ایاب و ذهاب
● بهره مندی از تسهیلات کارگاه یا ابزارهای دوره آموزشی
● کاهش اتلاف وقت کارآموز (مجازی سازی ارتباطات)؛
● آموزش تعداد زیادی کارآموز در مدتی کوتاه؛
● بهره‌مندی حجم کثیری از کارآموزان از آموزش به موقع با دست‌یابی به دوره‌ها یا برنامه‌های آموزشی online از راه دور؛
● افزایش توانایی و مهارت کاربران در فراگیری اطلاعات؛
● وجود سیستمی جهت اندازه گیری و ارزیابی آموزشی؛
● ارائه قوی‌تر عناصر گرافیکی مانند استفاده از هنر، نمودار یا عکس و شبیه ساز‎ها،
● وجود اتاق‌های گفتگو و ابزارهای اشتراکی دیگر که باعث افزایش حضور فعال فراگیر می‌شود؛
● امکان تهیه کلیه مواد مکمل آموزشی بدون نیاز به مراجعه به کتابخانه و امکان طبقه بندی و انبار محتوای علمی و آموزشی به گونه‎ای که تبدیل به سرمایه سازمان شود.

تعاریف

  • آموزش مجازی یا یادگیری الکترونیکی به دستورالعملی که به کلیه اقداماتی اطلاق می‌شود که از طریق اینترنت ارایه شده و موجب تقویت فرآیند یاددهی-یادگیری می‌شود
  • مجازی سازی به ارایه دروس از طریق اینترنت شامل ارایه محتوای الکترونیکی به همراه تکالیف و تعامل در محیط نرم افزار مدیرتی یادگیری الکترونیکی ماند
  • محتوالی اکترونیکی e-Content: به کلیه محتواهای آموزشی اعم از فایل‎های الکترونیکی، گرافیک، متن، تصویر، اسلاید، انیمیشن، منابع درسی، محتواهای حاصل از تعامل بین دانشجویان یا بین دانشجو و استاد و ... اطلاق می‌شود که قابلیت ارائه از طریق نرم افزار مدیریت یادگیری الکترونیکی در اینترنت را داشته باشند.
  • تعریف مهارت آموزی الکترونیکی
    • آموزش، تربیت و ارتقای مهارت نیروی ماهر و نیمه ماهر موردنیاز کشور را که رسالت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است، مهارت‌آموزی می‌نامیم و استفاده از فنّاوری‌های نوین الکترونیکی را برای ارتقای کمی و کیفی آموزشهای مهارتی با دو رویکرد زیر، مهارت‌آموزی الکترونیکی (eTraining) تعریف می‌کنیم :
    • 1- استفاده از فرایندها، محتوا (محتوای درسی، شبکه علمی، کتابخانه مجازی) و شبیه‌سازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری (Simulator) به منظور ارتقای کیفی مهارت‌آموزی.
    • 2- برگزاری آموزشهای ارتقای مهارت، مادام‌العمر و یادگیری آزاد (در بخش آموزشهای مهارتی  غیررسمی)، دوره‌های نظری (آموزشهای علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای رسمی) به صورت کاملاً الکترونیکی به منظور ارتقای کیفی و کمی آنها.

پیش نیازها

شرایط کارآموز الکترونیکی
شرایط عمومی کارآموز الکترونیکی :
-  توانایی کار با ویندوز و اینترنت
-  توانایی خودآموزی و داشتن انگیزه لازم
-  توانایی کار با سامانه آموزشی مهارت آموزی الکترونیکی سازمان
-  امکان حضور در کارگاههای عملی با توجه به مرکز مجری انتخابی توسط کارآموز(در صورت تلفیقی بودن دوره )
شرایط اختصاصی :
شرایط اختصاصی هر دوره آموزشی در جدول ثبت نام نام دوره ا در قسمت جزییات بیان شده است، لذا کلیه کارآموزان باید به این موارد توجه کامل داشته باشند زیرا در صورت عدم تطابق مدارک شخص با اطلاعات وارد شده در سایت ( مانند وضعیت نظام وظیفه، سطح تحصیلات، جنسیت و غیره ) کارآموز مجاز به شرکت در آزمون پایانی نبوده و هیچ مدرکی به ایشان ارائه نمی‎شود.
حداقل تجهیزات و امکانات مورد نیاز جهت استفاده از محتواهای الکترونیکی :
-  رایانه
-  پهنای باند اینترنت با حداقل 64k ( ترجیحا 128k )
-  نرم افزارهای مورد نیاز

 

توانایی به کار گیری سیستم‎های یادگیری الکترونیکی
- توانایی استفاده از محیط یادگیری الکترونیکی و سامانه ابزارهای آن برای آموزش الکترونیکی
- توانایی اجرای نقش‎های مربی الکترونیکی
- توانایی استفاده از راهبردهای یادگیری
- یاددهی در محیط الکترونیکی
- توانایی طراحی آموزش الکترونیکی با تاکید بر ویژگیهای بزرگسالان
- توانایی طراحی مکانیزم‎های موثر جهت تضمین موفقیت کارآموزان در دوره‎های الکترونیکی
- توانایی بکارگیری فعالیتها و راهبردهای فعالسازی محیط یادگیری برخط ( همزمان )
- توانایی به کار گیری روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در یادگیری الکترونیکی
 فایل راهنمای مربی در سامانه مهارت آموزی الکترونیکی سازمان آموزش فنی و حرفه‎ای کشور(دریافت فایل)

ضوابط تولید محتوا

به منظور دستیابی به اهداف و مقاصد آموزشی و تسهیل در یادگیری باید المانهای آموزشی متعددی (مانند صوت، تصویر، انیمیشن، شبیه سازی و غیره) متعددی را در دوره‎های الکترونیکی بکار گرفت. البته نوع و ترکیب المانهای مورد استفاده بستگی به رویکرد آموزشی دوره دارد. بنابراین تولید مواد یادگیری به نحوی که برای فراگیران با سبک‎های یادگیری متنوع در دسترس باشد، بسیار حائز اهمیت است. همچنین فراگیران باید به شکل معناداری از طریق تعامل با یکدیگر و انجام وظایف تعاملی محوله، در فعالیت‎های یادگیری درگیر شوند. محتوای دوره باید متشکل از قطعات یادگیری (Learning Object) باشد. هر قطعه یادگیری، اجزا مستقلی از اطلاعات بوده که بسته به نیازهای کاربر، در محتواهای مختلف قابل استفاده مجدد هستند و یک هدف یادگیری را برآورده می‌کنند. محتوای الکترونیکی دوره باید براساس استاندارد SCORM و قابل پیاده سازی بر روی LMS اختصاصی سازمان باشد. به منظور مشارکت و تعامل بیشتر فراگیران لازم است هر جلسه شامل مثالها، تمرینات و پروژه‎های پیوسته و تعاملی باشد و از اشکال مختلف آزمون‎های تئوری مانند چندگزینه ای، ارتباط برقرار کردن، عملکردی(بازی) و غیره استفاده شود.

 

 آموزش مجازی

سرفصل‎ها:

  • کلیات و تعاریف
    • تفاوت وبلاگ، سایت
    • تفاوت انجمن، شبکه‎های اجتماعی و شبکه‎های پیام رسان
  • پداگوژی
    • برنامه ریزی آموزشی و درسی
    • بکارگیری مواد آموزشی
    • اجرای دوره آموزشی
    • ارزشیابی و آزمون در آموزش
  • ضوابط تولید محتوا
  • تفاوت آموزش سنتی و مجازی
    • فرآیند آموزش
    • زمان آموزش
    • محل آموزشی
  • مزایای آموزش الکترونیکی
  • معایب آموزش الکترونیکی
  • نوع یادگیری
    • یادگیری شخصی
      • Adobe Animate CC(Adobe Flash Professional CC)
    • یادگیری جمعی
    • کلاس‎های مجازی
      • Adobe Captivative
      • TechSmith Camtasia Studio
    • آشنایی اجمالی با L.M.S
      • Absorb LMS
      • Moodle LMS
      • Schoology LMS
    • CMS
      • WordPress
      • Joomla
      • Drupal

آشنایی با نرم افزارهایی کاربردی در تولید انیمیشن و آثار رسانه ای

  • مفاهیم اولیه
    • آموزش قالب بندی فایل‎های صوتی و تصویری
    • آشنایی با رندر
    • آشنایی با پرسپکتیو، زاویه دید و نما
    • آشنایی با دوربین
    • عناصر بصری و روابط بصری در نما
    • تکنیکهای انیمیشن
  • آشنایی اجمالی با نرم افزارهای طراحی گرافیک:
    • Adobe Photoshop
    • Corel Photo-Paint
    • GIMP
  • آشنایی با مزایای ساخت انیمیشن با نرم‌افزار ذیل:
    • Adobe Animate CC(Adobe Flash Professional CC)
    • 3D Studio MAX
    • Maya
    • Blender
  • آشنایی با نرم‌افزار میکس ذیل:
    • Adobe Premiere Pro
    • Corel VideoStudio
    • Cinelerra
    • CyberLink PowerDirector
    • Apple Final Cut Pro
  • نرم افزارهای درج زیر نویس(Subtitle):
    • Subtitle Workshop

مبانی و اصول رسانه

  • کلیات و تعاریف
  • پنجگانۀ رسانه ای
  • آشنایی با تئوری‎های تاثیر رسانه‎ها
  • تفاوت تکنولوژی‎های نوین ارتباطی با رسانه‎های سنتی
  • آثار اجتماعی و روانشناختی رسانه‎های جدید
  • فنون خلق پیام رسانه ای
    • از بازنمایی تا کلیشه
    • کلیشۀ بدن
    • فنون اقناع
  • مخاطب شناسی
    • خاص
    • فعّال و منفعل
    • بی هدف
  • رسانه و سبک زندگی
  • اخلاق رسانه ای
  • تهدیدات رسانه ای
  • امنیت رسانه ای

 

 

 

با توجه به لزوم آشنایی مبلغان فعال در شبکه‎های اجتماعی و گروه‎های چند رسانه ای  با ساخت کلیپ و فتوکلیپ با محتوای دینی، کارگاه آموزش حضوری ساخت کلیپ و فتو کلیپ با نرم افزارproshow producer، به همت اداره تبلیغ مجازی معاونت فرهنگی-تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ویژه برادرانی که عضو مبلغین نوین هستند برگزار می‌گردد.
سر فصل‎های  آموزشی:
۱- آموزش نصب  نرم افزارو پلاگین‎ها
۲- آشنایی با محیط‎های سه گانه نرم افزار
۳- آموزش اسلاید‎ها
۴- آموزش استایل‎ها و افکت‎ها
۵- صدا گزاری و نتظیمات صدا
۶- تنظیمات مدیریتی نرم افزار
۷- خروجی گرفتن از  نرم افزار


  

2000-2016 CMS Fadak. ||| Version : 4.2-b1 ||| This page was produced in : 0.002 Seconds