فدک - روش تحقیق‌وتحلیل - طرح توجیهی - Feasibility Study Report & Justifying Plan
آخرین تغییرات : 2021-02-20تعداد بازدید : 491

طرح توجیهی - Feasibility Study Report & Justifying Plan


  1. طرح توجیهی پنج گانه
  2. طرح توجیهی سه گانه
  3. شرح پروژه

طرح توجیهی پنج گانه

طرح توجیهی (Business Plan): اهداف پروژه یا کسب و کار را به صورت موجز و کامل بیان کرده و راه رسیدن به آنها را نیز مشخص نماید. به‌گونه‌ای که سرمایه‌گذاران (دست‌اندرکاران) دقیقاً مفهوم را متوجه شده و ترغیب به اجرا نمایند.طرح توجیهی در واقع سندی آماده ارایه به بانک می‌باشد که در آن نحوه برآورد سود و زیان و سرمایه ثابت، سرمایه در گردش و نقطه سر به سر، بازدهی سرمایه، دوره برگشت سرمایه و ... بیان خواهد شد.
نویسنده از نرم افزار‌های روز محاسبات مالی (Comfar III) استفاده کرده و توانایی بررسی استراتژیک محصول و خدمات، دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی به روز و موثق، کارشناسان خبره در زمینه‌های تخصصی هر طرح دارد.

برای اخذ مجوز از سازمان‌های مختلف، دریافت تسهیلات بانکی و حتی برای جلب نظر یک سرمایه گذار با این واژه روبرو شده ایم. طرح توجیهی (Feasibility study) با هدف شناسایی عینی و عقلایی، نقاط قوت و ضعف یک کسب و کار، یا یک سرمایه گذاری جدید، تدوین می‌گردد تا با بررسی فرصت‌ها و تهدید‌های موجود در محیط، منابع مورد نیاز و اهداف، موفقیت کسب و کار را پیش بینی نماید. به طور ساده می‌توان گفت، در طرح توجیهی به قضاوت دو معیار هزینه‌ی مورد نیاز و ارزش سرمایه گذاری می‌پردازیم. بعد از ارائه‌ی یک تعریف رسمی از طرح توجیحی به تشریح ساده آن می‌پردازیم. بد نیست در ابتدا، اهداف نگارش و ضرورت داشتن طرح توجیهی را بدانیم.
فرض کنید مقداری پول دارید، و تمایل به سرمایه گذاری در زمینه خاصی را در ذهن می‌پرورانید. آیا صرف علاقه به این زمینه کاری کفایت می‌کند که سرمایه گذاری را آغاز کنید؟ فرض کنیم سرمایه گذاری انجام دادید آیا بازار کشش مصرف این محصول تولیدی یا خدمات شما را دارد؟ نیازی برای آن وجود دارد؟ رقبای اصلی در بازار و محصولات جایگزین چه‌ها هستند؟
یک طرح توجیهی خوب به این سوالات پاسخ میدهد تا شما با اطمینان خاطر گام در راه سرمایه گذاری بگذارید و حداقل برنامه‌ای کوتاه مدت از نوع سرمایه گذاری و سود و زیان کارتان داشته باشید و استراتژی ورود به بازارتان را بدانید. طرح توجیهی، شامل نمای کلی پروژه یا کسب و کاری است که قصد راه اندازی آن را دارید.

ملزومات طرح توجیهی:  بایستی شامل امکان سنجی فنی (Technical feasibility)، امکان سنجی اقتصادی (Economic feasibility)، بررسی قابلیت‌های اجرای پروژه (Operational feasibility)، بررسی مالی (Financial feasibility)، بررسی بازار (Market and real estate feasibility)، بررسی منابع (Resource feasibility)، بررسی چهارچوب‌های قانونی(Legal feasibility) و برنامه زمان بندی (Schedule feasibility)
طرح توجیهی در 5 فصل به شرح نگاشته می‌شود :
:: معرفی محصول
:: شرح فرآیند تولید
:: امکان سنجی بازار و بررسی اقتصادی
:: برآورد مالی
:: محاسبات کامفار
انواع طرح‌های توجیهی
یک طرح توجیهی، همان طور که از نامش پیداست، برای توجیه نمودن سرمایه گذار (اعم از بانک، سازمان، شرکت و یا شخص) تنظیم می‌شود و هرچه دقیق تر نوشته شود؛ سرمایه گذار، راحت تر می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا این طرح می‌تواند خواسته‌های او را برآورده کند یا خیر؟ در تنظیم یک طرح توجیهی باید سعی نمود واقعیت‌ها را بیان کرد و تمامی داده‌ها با منبع و مرجع معتبر ارایه گردد و همچنین تا حد امکان، از فرضیات نادرست دوری جست.
طرح توجیهی قابل عرضه توسط شرکت ما در دو قالب ارایه می‌گردد:
1- طرح ایجاد «طرح ایجاد» به طرحی گفته می‌شود که برای یک واحد تولیدی که هنوز راه اندازی نشده، نگاشته می‌شود. در تنظیم این نوع طرح از اصطلاحات «موجود» و «مورد نیاز» استفاده می‌شود.
2- طرح توسعه «طرح توسعه» به طرحی گفته می‌شود که برای یک واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری، نگاشته می‌شود. این طرح برای توسعه یک واحد تولیدی، اعم از افزایش ظرفیت یا افزودن خط تولید جدید، می‌تواند کاربرد داشته باشد. طرح‌های توسعه معمولاً در پرداخت وام در اولویت قرار دارند. دلیل آن می‌تواند وجود توانایی برای بازپرداخت وام باشد. در این نوع طرح‌ها از اصطلاحات «موجود» و «پس از توسعه» استفاده می‌گردد.
سر فصل‌های کلی ارائه شده در طرح‌های توجیهی تهیه شده توسط مجموعه ما عبارتند از:
:: خلاصه اجرایی
:: تاریخچه و سوابق پروژه و ایده
:: معرفی طرح و ایده با جزییات کامل
:: اطلاعات پایه در خصوص استانداردها، تعرفه‌ها گمرکی و شرایط واردات و صادرات
:: تجزیه و تحلیل بازار
:: برآورد سرمایه گذاری طرح
:: هزینه‌های سرمایه گذاری ثابت طرح ( زمین، محوطه سازی، ساختمان سازی، تاسیسات زیربنایی، ماشین آلات و تجیهزات مورد نیاز، وسایل حمل و نقل مورد نیاز پروژه، تجیهزات اداری و کارگاهی و هزینه‌های قبل از بهره برداری طرح)
:: هزینه‌های جاری و محاسبه سرمایه درگردش طرح توجیهی ( مواد اولیه و مصرفی، پرسنلی، سوخت و انرژی، استهلاک و تعمیر نگهداری، بازاریابی و فروش و ...)
:: تفکیک هزینه‌های ثابت و متغیر :: تعیین نحوه مشارکت پروژه ( بین صاحب ایده، سرمایه گذار یا بانک و موسسه مالی)
:: برآورد فروش و درآمد طرح کسب و کار :: تحلیل سود و زیان پروژه و شاخص‌های مالی (نقطه سر به سر، دوره بازگشت، نرخ بازگشت سرمایه و ...)
:: برنامه ریزی اجرا و چارت گانت ( جدول زمان بندی پروژه)
:: تجزیه و تحلیل مالی و ارزیابی سرمایه گذاری و نتایج نرم افزار کامفار
مراحل کار ما جهت تهیه طرح توجیهی شما به شرح زیر است:
گام اول: دریافت اطلاعات طرح توجیهی
گام یک طرح توجیهیدریافت اطلاعات کلی از متقاضی طرح توجیهی به دو طریق تلفنی یا حضوری صورت می‌پذیرد
گام دوم: تدوین قرارداد طرح توجیهی
گام دوم نگارش طرح توجیهی:. انتخاب سرویس مورد نظر
:. توافق بر سر موارد انجام کار
:. در نهایت امضای قرار داد و واریز پیش پرداخت
گام سوم: تعیین مسیر تهیه طرح توجیهی تان
گام سوم تدوین طرح توجیهی:. جمع آوری اطلاعات اولیه طرح توجیهی
:. پاسخ گویی مشتری به سوالات مطرح شده
:. تعیین مسیر انجام کار
گام چهارم: انتخاب تکنولوژی مورد نیاز پروژه
گام چهارم سفارش طرح توجیهی:. تحقیق و جستجو پیرامون تکنولوژی طرح کسب اطلاعات در این خصوص
:. تایید تکنولوژی توسط مشتری
گام پنجم: شروع نگارش طرح توجیهی
گام پنجم نوشتن طرح توجیهی:. براساس اطلاعات پایه و تکنولوژی انتخابی محاسبات مالی طرح انجام می‌شود
:. و مطالعات بازار و امکان سنجی نیز توسط تیم تحقیق بازار صورت می‌پذیرد
گام ششم: گزارش گیری از طرح نهایی
گام ششم دانلود طرح توجیحی:. تهیه گزارش از طرح توجیهی و ارائه آن به مشتری
:. انجام ویرایش‌های نهایی طرح بنا به تقاضای مشتری
گام هفتم: تحویل طرح توجیهی تفصیلی
گام هفتم تحویل طرح توجیهیتهیه گزارش تفصیلی از طرح توجیهی به همراه گزارش کامفار از طرح ارسال طرح توجیهی کامل برای مشتری
طرح توجیهی با گارانتیبایستی بدانید طرح‌های توجیهی نگارش شده در شرکت بهبود صنعت تا پایان اخذ مجوز و دریافت تسهیلات بانکی ضمانت می‌شوند و هر گونه تغییرات احتمالی به صورت رایگان برای شما عزیزان صورت می‌پذیرد. امیدواریم در مسیر سرمایه گذاری موفق در کنارتان باشیم.

طرح توجیهی سه گانه

گزارشی که توجیه‌ پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد، گزارش طرح توجیهی یا Feasibility Study Report نام دارد.
طرح توجیهی: گزارشی که توجیه‌ پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد، گزارش طرح توجیهی یا Feasibility Study Report نام دارد.
گزارشی که توجیه‌ پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد، گزارش طرح توجیهی(معادل واژه انگلیسی Feasibility Study Report) نام دارد. طرح توجیهی ابعاد مختلف یک پروژه از قبیل بازار، فنی و مالی را بررسی کرده و به سه قسمت تقسیم می‌شود. بخش‌های طرح توجیهی را می‌توان به صورت زیر شرح داد:
1- مطالعه بازار یا Market Study: که در آن ابعاد مختلف بازار محصولِ طرح توجیهی بررسی می‌شود. این ابعاد عبارتند از کمبود، بازار هدف، عرضه، تقاضا و
2- توجیه‌پذیری فنی یا Technical Feasibility : به منظور بررسی ابعاد فنی طرح توجیهی همچون فناوری، ظرفیت، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزاتِ تولید و ساختار اجرائی طرح انجام میشود.
3- تجزیه و تحلیل مالی یا Financial Analysis: به منظور بررسی و آنالیز ابعاد مختلف مالی و سودآوری طرح توجیهی صورت می‌گیرد.
مطالعۀ امکان‌پذیری یا ایجاد طرح توجیهی نخستین گام هر طرحی است. این کار به‌منظور یافتن نقاط ضعف و قوت یک پروژۀ پیشنهادی یا یک تجارت موجود، تعیین منابع موردنیاز و چشم‌انداز موفقیت انجام می‌شود. به زبان ساده به این سؤال پاسخ می‌دهد که آیا طرح شما ارزش صرف وقت، تلاش و منابع مالی را دارد یا خیر.
حتما بخوانید : فرمت طرح توجیهی
گزارش طرح توجیهی
گزارشی که توجیه‌ پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد، گزارش طرح توجیهی یا Feasibility Study Report نام دارد. این گزارش متشکل از سه بخش است که در زیر به هر یک از آنها می‌پردازیم:
مطالعه بازار در طرح توجیهی
مطالعات بازار
وجود محصولات و خدمات برای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف، ضرورت دارد. از طرفی نیز هدف از اجرای طرح توجیهی ارائه محصولات مطابق با میل مصرف‌کننده در بازارها است که باید بازارهای مصرفِ محصول، به دقت بررسی و آنالیز شوند و پس از آن، هدف مورد نظر باید مورد بررسی قرار بگیرد. برخی موارد در مطالعات بازار طرح توجیهی حائز اهمیت هستند که عبارتند از تعیین آمار مربوط به میزان تولید، واردات، تقاضا، صادرات و مصرف محصول مورد نظر طی سال‌های مختلف در کشور و نیز پیش‌بینی این موارد در آینده. به منظور پیش‌بینی تقاضا به ‌عنوان یک مولفه مهم در مطالعه بازار، موارد زیر اثرگذار می‌باشند:
- بررسی آمار و اطلاعات قابل دسترسی
- بررسی انواع محصولات که عبارتند از کالاهای مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای
تماس با سپینود
روش‌ها‌ی مختلف پیش‌بینی تقاضای محصول در طرح توجیهی برای آینده
1- روش تداوم روند گذشته
اگر تصور کنید که روند تغییر پارامتر مورد نظر در آینده، به روند سال‌های قبل شباهت دارد، باید رشد متوسط سال‌های گذشته، جهت پیش‌بینی میزان پارامتر استفاده‌ شود. این روش به دلیل سهولت و راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه در برخی موارد، استنادِ صرف به روند سال‌های قبل، گمراه کننده است. چرا که تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، فرهنگی و سلیقه‌ای و تحولات جمعیتی در روند تغییر پارامتر تاثیرگذار می‌باشد.
2- روش مصرف سرانه
روش مصرف سرانه در طرح توجیهی با هدف پیش‌بینی تقاضای محصول در سال‌های آینده کاربرد دارد. در این روش می‌توان به راحتی متوسط نرخ رشد مصرف سرانه در سال‌های گذشته را برآورد کرد. پیش‌بینی تقاضا با توجه به متوسط نرخ رشد سرانه و نرخ رشد جمعیت صورت می‌گیرد.
3- روش ضریب مصرف
روش ضریب مصرف، پیش‌بینی تقاضا برای کالاهای واسطه‌ای است که به منظور تولید سایر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گونه‌ای که با در اختیار داشتن ضریب مصرف محصول و پیش‌بینی تولید یک کالا، می‌توان میزان تقاضای محصول مورد بررسی طرح توجیهی را پیش بینی کرد. روش ضریب مصرف که با تعیین ضریب مصرف محصول و پیش‌بینی تولید کالای مصرف‌کننده در سال‌های آینده همراه است، روش مناسبی برای افزایش راندمان شرکت‌ها به شمار می‌رود.
4- فرایند مارکو
در روش مارکو از نظرسنجی، برای کالاهای جدید یا نوع خاصی از کالاهای موجود که نیازمند بررسی رفتار مصرف‌کنندگان محصول طرح توجیهی اعم از افراد یا گروه‌های درآمدی و یا صنایع مصرف‌کننده محصول واسطه‌ای است، استفاده می‌شود. از طریق این روش می‌توان از پرسشنامه، مطالعه میدانی و یا مصاحبه و نظر‌سنجی پیرامون تقاضای کالا استفاده کرد.
رتبه الف از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی
5- روش روند متغیر
روش روند متغیر با هدف روند تغییرات مصرف یک کالای معین برحسب مورد انجام می‌شود که در ارتباط با تغییر درآمد ملی می‌باشد و ممکن است هر یک از اجزای تشکیل‌دهنده آن از قبیل سرمایه‌گذاری ملی، مصرف ملی، اعتبارات خاص برنامه‌ای و بودجه خانوار را بررسی کند. این روش به دلیل تحول شرایط اقتصادی و اجتماعی و همچنین تحول الگوهای مصرفی ناشی از آنها، کاربرد دارد و در نگارش طرح توجیهی جهت بررسی ارتباط و مقایسه بین روند مصرف محصول، رابطه همبستگی را نشان می‌دهد. در یک تناسب ساده، میزان روند تغییرات مصرف کالا و روند تغییر فاکتورهای انتخابی در دوره گذشته مبرهن و واضح است. بنابراین میزان روند تغییرات مصرف کالا در آینده به راحتی قابل محاسبه است. نتیجه حاصل نیز برای پیش‌بینی میزان تقاضای محصول در آینده کاربرد دارد.
پس از مشخص شدن میزان عرضه محصول طرح توجیهی که برابر با تولید به اضافه واردات می‌باشد، بررسی آمار و ارقام مربوط به شرکت‌ها و یا جمعیت مصرف کننده محصول مورد نظر ضرورت پیدا می‌کند چرا که با مقایسه میزان عرضه و تقاضای محصول، می‌توان میزان بازار مصرف محصول تولیدی را مشخص‌ کرد و در صورتی که بازار داخل اشباع شده باشد، به معنای تعداد زیاد شرکت‌ها‌ی مشابه و یا عدم وجود بازار مصرف داخلی است. در صورتی که بازار با اشباع یا رقبای بین‌المللی متعدد روبرو شود، برای حل این مشکل می‌توان محصول باکیفیت بسیار بالا تولید و سپس آن را با قیمت پایین عرضه کرد. همچنین انجام فعالیت‌ها‌ی بازرگانی و تبلیغاتی نیز باید در سطح وسیعی انجام شود.
مطالعه فنی در طرح توجیهی
توجیه پذیری فنی
توجیه پذیری فنی طرح توجیهی نیز یکی دیگر از اصطلاحات رایج در این حوزه است. طرح امکان‌ سنجی از لحاظ امکان اجرای آن در بخش توجیه‌پذیری فنیِ گزارش توجیهی، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این امکان‌سنجی ابتدا بررسی‌های لازم در زمینه چگونگی اجرای طرح، با نام «فاز 1 طراحی انجام گرفته» ارائه می‌شود. طراحی فاز 1 اطلاعات کلی دارد و دربرگیرنده اطلاعات بسیار ریز از قبیل مشخصات زمین محل اجرای طرح، نحوه اجرای عملیات ساختمانی، دانش فنی پروژه، ظرفیت، دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای تولید، محوطه‌سازی و راه‌سازی، تأسیسات و سایر مواردی می‌باشد که در آن هزینه‌های ثابت سرمایه‌گذاری مد نظر قرار می‌گیرد.
در این بخش از گزارش توجیهی، کلیه اطلاعات فنی اجرای طرح توجیهی، در مراحل احداث و بهره‌برداری کسب می‌شود و اطلاعات مربوط به هزینه‌های سرمایه‌گذاری که شامل هزینه‌های ثابت سرمایه‌گذاری، هزینه‌های قبل از بهره‌برداری و سرمایه در گردش است، به همراه مدارک مستند در بانک بررسی می‌شوند. هزینه‌های سالیانه تولید همچون هزینه‌ها‌یی که برای تأمین مواد اولیه، سوخت، نیروی انسانی، استهلاک، هزینه‌های تأمین مالی، هزینه‌های اداری و خدماتی، زمان‌بندی، نحوه اجرای طرح و ... صرف می‌شوند نیز در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند.
در واقع در مرحلۀ تجزیه‌وتحلیل مالی از یک طرح توجیهی سعی می‌شود به این سؤال پاسخ داده شود که "پروژه از منظر مالی چه وضعیتی خواهد داشت". گام‌هایی در این مرحله وجود دارد شامل موارد زیر هستند:
• آیا رویکردهای متفاوتی برای تولید محصول وجود دارد؟
• بررسی مجدد رویکردهای تکنولوژیکی
• بررسی تطابق اثرات جانبی هر روش با مسائل کشوری
• بررسی هزینه‌ای رویکردها
• انجام تحقیقات به‌منظور حصول اطمینان از امکان‌پذیری فنی
• انجام تحقیقات به‌منظور حصول اطمینان از امکان‌پذیری فنی
• انجام تجزیه‌وتحلیل فنی
• برآورد میزان موجودی موردنیاز
• زمان‌بندی تولید
• جزئیات فرآیند تولید
• انتخاب تجهیزات و ابزار
• انتخاب تجهیزات و روش‌های حمل‌ونقل
• تخمین نیروی انسانی موردنیاز
• تعیین محل اجرای طرح
• طراحی سازمان تولید و تعیین چیدمان تجهیزات تولیدی و غیر تولیدی
• تخمین هزینه‌های ناشی از تجزیه‌وتحلیل فنی
آنالیز مالی در طرح توجیهی
آنالیز مالی
طرح توجیهی با هدف کسب سود و منفعت اجرا می‌شود و به همین دلیل دست‌یابی به شاخص و معیار مناسب به منظور تعیین سوددهی و یا عدم سوددهی طرح‌ها بوده است که در طی سال‌ها‌ی گذشته، کارشناسان و اقتصاددانان بزرگ مجموعه‌ای از شاخص‌های مالی و اقتصادی را تعریف و استفاده کرده‌اند. آنالیز مالی در طرح امکان سنجی در گزارشات توجیهی نیز با هدف کسب شاخص‌های مالی و اقتصادی صورت می‌گیرد که نهایتا به تصمیم‌گیری صحیح‌ می‌انجامد.
یک نکته اساسی در تجزیه و تحلیل مالی، استفاده از هزینه‌های تولید، درآمد سالیانه پیش‌بینی شده برای طرح و سایر مبانی، هزینه‌های سرمایه‌گذاری، مفروضات مورد نیاز برای انجام محاسبات، صورت گردش وجوه نقد، صورت حساب سود (زیان) و ترازنامه پیش‌بینی شده می‌باشد. برای آزمون مطلوبیت یک طرح‌ امکان سنجی، دو روش مناسب است که شباهت زیادی از نظر ابزارهای بکار گرفته شده برای انجام با یکدیگر دارند و البته در رویکرد و نگرش آنها تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. این دو روش عبارتند از:
1-تحلیل اقتصادی: ارزیابی اقتصادی با جریان‌های هزینه و فایده اجتماعی سر و کار دارد.
2-تحلیل مالی: ارزیابی مالی با جریان‌های هزینه و سود از دیدگاه سرمایه ‌گذار در ارتباط است.
مراحل آنالیز مالی عبارتند از:
• تعیین منابع موردنیاز طرح
• سرمایه‌گذاری ثابت
• سرمایه در گردش
• هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده
• تهیه صورت درآمد
• تهیه صورت نقدینگی
• تهیه ترازنامه
• تحلیل سودآوری تجاری
• سنجش سودآوری سرمایه‌گذاری
• تحلیل مالی
در هر حال، در نتیجه تحلیل‌ها یا آزمون‌های اقتصادی نسبت به تحلیل مالی، بعد وسیع‌تری از هزینه‌ها و سود و منفعت در نظر گرفته می‌شود. به این معنا که در زمان سرمایه‌گذاری، توجه سرمایه‌گذار به سمت منفعت مالی و ثبات منفعت است اما جامعه یا دولت به هدف‌ها‌یی از قبیل افزایش درآمد ملی، اشتغالزایی، ریشه کنی فقر و فایده‌‌ها‌ی معطوف به یک جامعه نظر دارد. در نتیجه این امر، اهداف دو آزمون نیز از یکدیگر متمایز می‌شود.
به همین دلیل در صورتی که هدف ارزیابی میزان سود طرح برای جامعه و از دیدگاه ملی و در سطح کلان مد نظر باشد، از قبیل طرح‌های ملی، روش ارزیابی اقتصادی استفاده می‌شود.

شرح پروژه

در این مرحله، برای نوشتن توضیحات، باید اطلاعات مربوط به پروژه خود را جمع آوری کنید. به عنوان مثال، شرکت شما نیاز به افزایش فروش آنلاین و تبلیغ محصولات / خدمات شما در وب دارد. سپس در قسمت اول گزارش خود می‌توانید توضیحات بعدی را بنویسید:
"این پروژه توسعه وب سایت برای ارتقا محصولات / خدمات در اینترنت و افزایش فروش آنلاین از طریق تشویق مشتریان برای بازدید از وب سایت و ایجاد معاملات آنلاین است."
راه حل‌های ممکن را توصیف کنید
برای برداشتن این مرحله برای نوشتن یک الگوی گزارش امکان سنجی، باید تجزیه و تحلیل گزینه‌ها را انجام دهید و شرح راه حل‌های احتمالی پروژه خود را بسازید. به عنوان مثال، در الگوی FSR شما ممکن است پروژه راه اندازی زیر دارای توضیحات زیر باشد:
"این پروژه می‌تواند با اجرای دو راه حل ممکن انجام شود: 1) فروشگاه آنلاین ؛ 2) وب سایت شرکت. هر یک از راه حل‌ها به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و اطلاعات لازم برای تصمیم گیری نهایی برای تیم مدیریت در دسترس است. "
معیارهای ارزیابی لیست
اکنون وقت آن است که معیارهای ارزیابی را برای راه حل‌های احتمالی تعیین و تعریف کنیم. این مرحله از تهیه گزارش گزارش امکان سنجی، شما را ملزم می‌کند راه حل‌ها را بررسی کرده و آنها را در برابر معیارهای ارزیابی قرار دهید. به عنوان مثال، می‌توانید معیارهای زیر را به گزارش خود اضافه کنید:
"راه حل‌های احتمالی این پروژه با معیارهای زیر ارزیابی و مقایسه می‌شود: 1) Concept Spec. 2) ممیزی محتوا ؛ 3) مشخصات طراحی فنی. 4) زمانبندی و فریم‌های زمانی را راه اندازی کنید. "
عملی‌ترین راه حل پیشنهاد شود:
هنگامی که از معیارها برای ارزیابی راه حل‌ها استفاده شد، قدم بعدی شما برای نوشتن گزارش مطالعه امکان سنجی تعیین منطقی‌ترین و از نظر فنی عملی‌ترین راه حل است که به شرکت اجازه می‌دهد 1) استفاده بهینه از منابع پروژه را حفظ کند و 2) بهترین نتیجه را کسب کند سود. به عنوان مثال، گزارش شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
"پس از ارزیابی راه حلهای ممکن، عملی‌ترین راه حل برای این پروژه شناسایی و انتخاب می‌شود، بنابراین پروژه به صرفه، حیاتی و عملی تبدیل می‌شود."
نتیجه گیری را بنویسید
مرحله آخر فرآیند گزارش مطالعه امکان سنجی شما را ملزم می‌کند تا با جمع بندی هدف پروژه و بیان عملی‌ترین راه حل، نتیجه گیری کنید. به عنوان مثال، نتیجه گیری FSR شما ممکن است باشد:
"هدف این پروژه ایجاد یک طراحی پیچیده و اصلی از وب سایت است که به افزایش فروش آنلاین، جلب توجه مشتری هدف و مقرون به صرفه کمک می‌کند. عملی‌ترین راه حل برای پروژه انتخاب و تصویب شده و اکنون برای توضیحات بیشتر آماده است. "

 

1. هدف، ضرورت و اهمیت
2. توصیف زمینه مربوطه
3. معرفی مختصر محصول و ارتباط منطقی آن با زنجیره تولید، تحلیل بازار، چه نیازی را برطرف می‌کند از مصرف کننده
4. بازار هدف و مولفه‌های آن
5. مزیت‌های رقابتی
6. وضعیت سود دهی( چقدر هزینه و برای چه اموری)
7. در چه مدتی این پول را برمی­گردانیم
8. موانع احتمالی


                                                                       

2000-2016 CMS Fadak. ||| Version : 4.2-b1 ||| This page was produced in : 0.054 Seconds |||