فدک - قرون وسطی(350م) - Stronghold
آخرین تغییرات : 2014-07-30تعداد بازدید : 395

Stronghold


  1. نقد و بررسی بازی STRONGHOLD 2!:
  2. قلعه ویرانه!
  3. سایت فارسی
  4. مصاحبه

نقد و بررسی بازی STRONGHOLD 2!:

STRONGHOLD 2 منتشر شد پس خوردنی‎های خود را انبار کنید و دروازه‎های شهر را ببندید. زیرا اینک STRONGHOLD 2 آماده است تا شما و کامپیوترتان را محاصره کند. اگر آشنایی زیادی با سری بازی‎های Stronghold یا در کل بازی‎های شبیه سازی قلعه (Castle Sim) ندارید باید بدانید که در این بازی کنترل یک قلعه را در دست خواهید گرفت. شما باید غذای روستاییان را تامین کنید و به گونه‎ای آن‎ها را راضی نگه دارید، همچنین مجبور هستید تا با ساختن برج‎ها و بارو‎ها از ممالک خود محافظت نمایید و سپاه خود را برای حمله به قلعه‎ی دشمنان تجهیز کنید. با اینکه قابلیت‎های چندی STRONGHOLD 2 را نسبت به اجداد خود متمایز می‌سازد، (به جز وجود برخی ایده‎های خوب) یک داستان ضعیف، هوش مصنوعی نا کارا و وجود باگ (Bug)‎های متعدد کار تشخیص STRONGHOLD 2 را از یک بازی قلعه سازی معمولی، با مشکل رو به رو می‌سازد. در STRONGHOLD 2، فرمانروایی (Lord) دارید که حاکم مطلق قلعه‎ی شماست. روستاییان تنها تا زمانی که بتوانید آن‎ها را از خود راضی نگه دارید در قلعه‎ی شما می‌مانند. رضایت آن‎ها از شما به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله آن‎ها می‌توان به چگونگی تامین غذای آن‎ها و یا فراهم کردن سرگرمی‎های مختلف برای آن‎ها اشاره کرد. منابع مختلفی برای ذخیره در انبارهای قلعه وجود دارد. کارگرهای صنعتی هم نقش تبدیل این منابع به آیتم‎های پیشرفته تری نظیر نان، آبجو (نوشیدنی) و سلاح‎های گوناگونی را بر عهده دارند.


در هر حال، دیگر در بازی از کارگاه‎های ( مراحل ساخت ) پیچیده خبری نیست و نباید انتظار یک بازی شبیه ساز اقتصاد قوی و پیچیده را داشت. پس بهتر است بر روی تقویت استحکامات خود و تجهیز سپاه خود متمرکز شوید. البته نکاتی نیز در بازی وجود دارد که باید به آن‎ها اشاره کرد. شما نمی‎توانید تنها یک ساختمان (کارگاه) را از کار بیندازید بلکه باید کل صنعت را راکد نمایید یا ساختمان مورد نظر را به فروش برسانید. به عنوان مثال اگر شما سه کمپ چوب بری ساخته اید اما در موقعیتی خاص نیاز شما با فعالیت دو تا از آن‎ها بر طرف می‌گردد، چاره‎ای جز فروش کمپ چوب بری سوم ندارید. همچنین بعضی از کارگران شما، گاها جرمی مرتکب می‌شوند و کار خود را رها می‌کنند، و متاسفانه شما نمی‎توانید کارگری را از صنعتی دیگر به این صنعت منتقل کنید. این مورد در مواقعی که کارگاه (ساختمان) رها شده نقش حیاتی داشته باشد سبب بروز مشکلات جدی می‌شود. اگر در نقطه‎ی مرزی بین رضایت و نارضایتی روستاییان قرار بگیرید، آن‎ها کم کم شروع به خروج از قلعه می‌کنند ( و بنابراین، صنایع مهم شما نیز تعطیل خواهد شد). در این صورت شما در نوعی سراشیبی قرار می‌گیرید و سرانجام کنترل بازی را از دست خواهید داد. در جریان بازی حتما با این نکات ریز مدیریتی رو به رو خواهید شد. بازی STRONGHOLD 2 شامل دو حالت اصلی (Campaign) است. جنگ و صلح، دقیقا به همان گونه‎ای که انتظار دارید. در حالت صلح، بازی بر ماموریت‎های اقتصادی تکیه دارد. فرمانروا از خراجگزاران خود راضی نیست، بنابراین بایستی سطح خود را بالاتر برده و اقتصاد ملت خود را ترمیم نمایید. در جریان بازی تمرکز خود را بر روی جمع آوری منابعی قرار دهید که خطر تسخیر آن‎ها پایین است و یا اصلا وجود ندارد. بزرگترین جنگ‎های شما در این حالت درمقابل حمله‎ی دزدها (راهزن‎ها) و گرگ‎هاست. از آنجاییکه حالت اقتصادی بازی بسیار ساده و ابتدایی است، در صورت در نظر گرفتن نکات ریز مدیریتی بازی خسته کننده و اعصاب خرد کن خواهد شد. از سوی دیگر حالت جنگ، شما را در موقعیت‎هایی قرار می‌دهد که نه تنها مجبور به بازسازی و پیشرفت قلعه‎ی خود خواهید بود بلکه باید به دشمن نیز حمله و از سرزمین‎های خود در برابر آن‎ها دفاع نمایید.


به دلیل میان پرده (Cut Scene)‎های کسل کننده و صداگذاری ضعیف بازی خط سیر داستانی حالت جنگ در حد ضعیفی قرار می‌گیرد. اما با این حال، ساختار ماموریت‎ها بسیار جالب است.  برخی از استراتژی‎های اتخاذ شده از سوی شما تکراری خواهد بود چرا که ساخت پایگاه اصلی (Base) در آغاز یک ماموریت جدید ضروری است. در STRONGHOLD 2  هر ماموریت به چندین ماموریت فرعی که بر روی یک نقشه‎ی واحد انجام می‌شود، تقسیم می‌شود .در نتیجه دیگر مجبور نیستید با هر بار تغییر هدف قلعه‎ی خود را بازسازی نمایید. به هر حال هر دو حالت بازی چندان چالش آور نیست. حالت صلح، برخی از موقعیت‎های گمراه کننده را نیز شامل می‌شود اما اصلا لازم نیست ذهن خود را در یافتن راه غلبه بر آن‎ها خسته نمایید. بازی در حالت جنگ نیز بسیار ساده است، به خصوصی در صورتی که ضعف‎های هوش مصنوعی بازی را شناسایی کنید. گاها مجبور خواهید شد که یک ماموریت را از نو آغاز کنید اما به زودی متوجه خواهید شد که استراتژی جنگی کامپیوتر در هر بار شروع مجدد بدون تغییر می‌ماند. بنابراین چه در دفاع و چه در حمله هیچوقت در هوش مصنوعی حریف خود نکته‎ی درخور توجهی پیدا نخواهید کرد. اگر محاصره شدید اصلا نگران نباشید، به راحتی می‌توانید نیروها تدافعی خود را به گونه‎ای آرایش دهید که هر حمله‎ای را خنثی نماید. بعضی از ماموریت‎ها و حملات به ظاهر عجیب و غریب است و انجام آن‎ها غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما ساده ترین راه برای دفاع از قلعه‎ی خود در برابر این گونه حملات ساخت نوعی دیوار چوبی کاذب و جلوتر از دیوار سنگی قلعه است. دشمن نمی‎توانند در مقابل این دیواره‎ها از نردبان خود برای کمک به بقیه‎ی سربازان استفاده کنند و سربازان دشمن در زیر آتش سنگین کمانداران شما به تخریب دیواره‎های چوبی می‌پردازند!!! در این صورت حتی اگر نیروهای دشمن تجهیزات خاصی نیز در اختیار داشته باشند، به جای حمله به برج و باروها و نیروهای دفاعی شما از آن‎ها بر علیه دیوار‎های کاذب چوبی استفاده خواهند کرد . در این وضعیت کامپیوتر به ندرت می‌تواند به دیوارهای سنگی قلعه‎ی شما دسترسی پیدا کند، چه برسد به فرمانروای شما (اگر لرد شما از بین برود، بازی را نیز واگذار می‌کنید).در زمان حمله حریف با هوش مصنوعی که دارد تلاش چندانی برای شکستن محاصره‎ی شما، از خود نشان نمی‎دهد. به راحتی می‌توانید با استفاده از تجهیزات خود دیوارهای قلعه و نیروهای تدافعی دشمن را یکی پس از دیگری از سر راه بردارید، بدون آن که نگران انتقام حریف باشید.


در حالی که درگیری‎های موجود در این بازی قابلیت جذابیت بالایی دارد ولی متاسفانه به دلیل وجود موارد ذکر شده این طور نیست و همین مورد بازی را بسیار ساده و خسته کننده می‌کند. وقتی یک بار بازی اصلی (Campaign) را که حدود 15 تا 20 ساعت از شما وقت می‌گیرد را تمام کنید، هنوز موارد سرگرم کننده‎ی دیگری نیز وجو دارد. می‌توانید قسمت بازی آزاد (Free – Build) را بازی کنید که در آن بدون آن که تحت فشار انجام یک ماموریت قرار بگیرید، به ساخت و تقویت وضعیت اقتصادی و قلعه‎ی خود بپردازید. در حالت Kingmaker در مقابل کامپیوتر یا دوستان خود صف آرایی می‌نمایید. درحالت Skirmish  تک نفره نیز تمامی نقاط ضعفی که درباره‎ی آن‎ها صحبت شد، وجود دارد، اما حالت چند نفره از نظر سیستم گسترش ساختمان قلعه و استراتژی بازی از جذابیت بیشتری برخوردار است.حریف‎های انسانی شما می‌توانند از واحدها و سلاح‎های متنوعی استفاده نمایند و با طراحی استراتژی‎های ضد حمله بازی را بیش از پیش جذاب نمایند. حالت چند نفره را می‌توانید با استفاده از شبکه‎ی LAN ویا In-Game Browser اجرا نمایید. متاسفانه حالت چند نفره نیز از وجود باگ‎های متعدد بی بهره نیست. در یک بازی ممکن است ناگهان به منوی اصلی بر گردیم، و یا در بازی دیگر ممکن است که همه‎ی دشمنان پیش روی ما بدون هیچ هشداری از بین بروند و این مورد تا زمانی که متوجه شویم یکی از دشمنان تحت محاصره‎ی ما به حملات ما پاسخ نمی‎دهندو مخفی می‌ماند. بزرگترین تفاوت میان STRONGHOLD 2 و اجداد آن، وجود یک موتور سه بعدی است. شما می‌توانید بر روی نقشه‎ی بازی زوم کنید و آن را به هر حالت بچرخانید و از این طریق محل دقیق سازه‎ها و دیوارها را مشخص نمایید. به هر حال ضعف‎های گرافیکی موجود، از جذابیت وجود موتور سه بعدی نیز کاسته است. جدا از حرکات ساده و بی رمق رزم آوران در جنگ‎ها، گهگاه واحد‎های جنگی موجود در میدان بر روی هم جمع می‌شوند که این خود کار کنترل واحد‎ها و آن چه در میدان جنگ اتفاق می‌افتد را مشکل می‌سازد. همچنین این بازی دارای سرعت فریم (Frame Rate) پایینی است که بر جریان بازی تاثیر منفی می‌گذارد. صداگذاری صحنه‎ها و نتیجتا صدا گذازی کل بازی نیز در سطح ضعیفی است.


در آخر باید گفت STRONGHOLD 2  با این که آن چیزی نبود که انتظارش را داشتیم و با اشکالات زیادی که دارد نمی‎توان آن را به عنوان انتخابی ارزشمند برای طرفداران پر و پا قرص سبک استراتژیک معرفی نمود، ولی می‌تواند برای مدتی کسانی را که از سبک‎های دیگر خسته شده‎اند را سرگرم کند.

http://www.gamesplanet.blogfa.com/post-40.aspx

 

قلعه ویرانه!

بازی‎های استراژیک زیادی در بازار هستند، اما سری Stronghold در ایران از طرفداران بیشماری برخوردار است. حتی در زمان عرضه اولین نسخه از این سری از بازی‎ها که عناوینی بهتر در بازار وجود داشت، این بازی مورد توجه خیلی‎ها قرار گرفت. کنترل یک قلعه قرون وسطایی و پرداختن به امور مختلف آن باعث شد که این عنوان شکل و شمایلی تازه از یک بازی استراتژیک را به نمایش دربیاورد. تنوع مراحل و سبک خاص بازی باعث شد که این سری تفاوت‎های زیادی با هم سبک‎های خود داشته باشد، اما با عرضه نسخه جدید، استودیوی FireFly نتوانست موفقیت‎های گذشته را تکرار کند.

داستان

نسخه اول سری بازی‎های Stronghold داستان شخصی به نام The Boy را روایت می‌کرد که قصد انتقام گرفتن از The Rat و اشخاص دیگری را داشت که پدرش را به قتل رسانده بودند. ماجراهای نسخه سوم 10 سال پس از اتفاقات نسخه اول رخ می‌دهند و دوباره داستان تازه‎ای از The Boy را روایت می‌کنند. دشمن اصلی او که The Wolf نام داشت، در این نسخه بازگشته است. او همچنان زنده است و در حالیکه همه فکر می‌کردند او مرده، نقشه‎های تازه‎ای را طراحی کرده است. حال اوست که می‌خواهد از The Boy انتقام بگیرد و به همین دلیل به شهرها و روستاهای مختلف حمله کرده و تمام آن‎ها را به آتش کشیده است.

او ترسی در مردم ایجاد کرده که به سبب آن کسی توانایی مقابله با او را نداشته باشد، اما The Boy و متحدانش قصد دارند تا جلوی کارهای The Wolf را بگیرند. در Stronghold 3 همانند نسخه‎های قبل، بازیکنان 2 قسمت تک نفره در پیش رو دارند. اولین قسمت، شامل نبردهای اصلی بازی می‌شود و داستان بازگشت The Wolf را روایت می‌کند که حال و هوایی تاریک همانند دوران قرون وسطا دارد و قسمت دیگر، شما را درگیر کنترل یک قلعه کوچک و به پایان رساندن اهداف خواسته شده می‌کند. این قسمت‎ها دارای روند داستانی خوبی هستند و به وسیله میان پرده‎هایی که با نقاشی طراحی شده اند، روایت می‌شوند. داستان قسمت جالب توجه بازی است و شاید تنها المانی باشد که شما را وادار کند تا انتها بازی پیش بروید.

گرافیک

گرافیک بازی اصلاً در حد و اندازه‎های یک عنوان استراژیک در سال 2011 نیست. در کمال ناباوری شاهد این موضوع هستیم که بازی پیشرفت چندانی در گرافیک نداشته و ما با شکل و شمایلی همانند Stronghold 2 مواجه هستیم. همان سبک گرافیکی را در بازی شاهد هستیم و پیشرفت آنچنانی‎ای در آن دیده نمی‎شود. کیفیت بافت‎های بازی تعریف چندانی ندارند و با بزرگنمایی، زیبایی خودشان را از دست می‌دهند. نورپردازی‎ها و سایه زنی‎ها چندان جالب نیستند. برش صفحه (Screen Tearing) به دفعات زیاد در طول بازی مشاهده می‌شود.

با تغییر زاویه دوربین، شاهد کم شدن جزئیات محیط به شکلی بسیار بد هستیم. محیط‎های بازی دارای جزئیات خاصی نیستند و همه چیز بسیار ساده و معمولی به نظر می‌رسد. از دیگر قسمت‎های جالب توجه بازی، این است که سازندگان مدل‎های جدیدی برای ساختمان‎های اصلی بازی طراحی نکرده‎اند و اکثر آن‎ها به جز برخی به همان شکل نسخه دوم هستند. بازی همچنان مشکل فریم ریت دارد و این موضوع در گیم پلی بازی تأثیر منفی گذاشته است. جلوه‎های ویژه و فیزیک بازی نیز تعریف چندانی ندارند و سازندگان تنها حداقل‎ها را در بازی به وجود آورده اند.

موسیقی/صداگذاری

موسیقی زیبایی برای بازی طراحی شده که همان سبک دوران قرون وسطا را دارد. سازهای مختلفی که در ساخت موسیقی‎های بازی به کار رفته اند، این قسمت را بسیار زیبا کرده اند. در قسمت‎های مختلف بازی، موسیقی شکل تازه‎ای به خود می‌گیرد. گاهی آرام و گاهی بسیار سریع می‌شود و در برخی از قسمت‎ها نیز تنها صدای محیط بازی است که به گوش می‌رسد. صداگذاری خوبی روی شخصیت‎های بازی صورت گرفته است. تنوع دیالوگ‎ها و نوع بیان آن‎ها نیز در سطح خوبی قرار دارد و همچنان لهجه بریتانیایی شخصیت‎های بازی جلب توجه می‌کند.

گیم پلی

گیم پلی بازی نیز دقیقاً به همان شکل نسخه‎های قبلی است و تغییر چندانی در آن دیده نمی‎شود و قسمت‎های جدیدی نیز به آن اضافه نشده است. در قسمت‎های مختلف کنترل یک قلعه را بدست می‌گیرد. اهداف مختلفی هم پیش روی شما قرار می‌گیرند که آن‎ها را باید قبل از به پایان رسیدن زمان مشخص شده، انجام دهید. چالش اصلی اینجاست که هم بتوانید مأموریت‎ها را با موفقیت انجام دهید و هم بتوانید قلعه خود را به درستی مدیریت کنید و مردم را از خودتان راضی نگه دارید. مدیریت غذا، مالیات و... همچنان در این بازی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. کنترل سلامتی و ایجاد سرگرمی و برقرار امنیت نیز از دیگر بخش‎های مهم بازی به حساب می‌آیند. با ساخت بناهای مختلف و بالا بردن سطح آسایش و رفاه در قلعه خود، می‌توانید خود را به یک لرد قدرتمند و محبوب تبدیل کنید. با پیشرفت در بازی به شما مسئولیت‎های بیشتری داده می‌شوند و سرزمین‎های بزرگتری را بدست می‌گیرید.

روند بازی بسیار درگیر کننده است و به خوبی می‌تواند بازیکنان را به سمت خودش جذب کند. کنترل منابع همچنان در بازی مهم است. میزان غذا و ذخیره‎های چوب، سنگ، طلا و... به شما در پیشرفت در بازی کمک زیادی می‌کنند. با داشتن منابع زیاد، می‌توانید قلعه‎ای بزرگ و غیر قابل نفوذ درست کنید و سربازهای مختلفی را در آنجا قرار دهید. بخش نظامی بازی نیز همچنان بسیار هوشمندانه طراحی شده و باید با فکر و با نیروهای درست در جنگ‎ها شرکت کرد. استفاده از تله‎های مختلف، سربازان قدرتمند و... می‌تواند روند جنگ را تغییر دهد. میزان سربازانی که در حمله‎ها در اختیار دارید، محدود است و به همین دلیل باید از آن‎ها به درستی استفاده کنید. همه چیز در بازی خوب است، اما عدم نوآوری باعث شده که این بازی بیشتر شبیه به یک نسخه الحاقی برای نسخه دوم باشد تا یک بازی جدید. روند گیم پلی  بازی چیز جدیدی را در بر ندارد و بازیکنان با همان چالش‎های قدیمی مواجه هستند.

نتیجه گیری

Stronghold 3 عنوانی نیست که بتوان آن را واقعاً نسخه سوم از سری بازی‎های Stronghold نامید. بازی تغییر چندانی نسبت به قبل نکرده و المان‎های جدیدی به جز خط داستانی تازه برای آن طراحی نشده است. ما انتظار بیشتری از این بازی داشتیم که متأسفانه استودیوی FireFly نتوانسته این انتظارات را برآورده کند. درست است که این سری از بازی‎ها هیچ وقت نتوانستند با عنوان‎های بزرگ سبک استراتژیک رقابت کنند، اما همیشه بازی‎های زیبایی بودند که ارزش بازی کردن را داشتند. در این نسخه همین زیبایی نیز از بین رفته است.

نویسنده: مجید نوردوست

 

سایت فارسی

http://www.ghale123.ir/

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%AF%D9%87:%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C

 http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_video_games_by_release

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_video_games_by_genre

 

 

http://www.gamesradar.com/strangest-misuses-religion-video-games/

 

مصاحبه

نیک تاناهیل در استودیو کرم شبتاب، در زوق و شوق ساخت جنگهای صلیبی 2
 Rtsg:نام شما چیست؟و کار شما در استودیو کرم شبتاب چیست؟
 نیک تاناهیل: اسم من نیک است. من به عنوان مدیر بازاریابی استودیو کرم شبتاب و حفظ ارتباط بین توسعه دهندگان مشغول به کار هستم. هر تریلر و بروزرسانی و اطلاعیه‎ای که از سایت کرم شبتاب میبینید کار بنده می‌باشد.
شرکت ما در آغاز بسیار کوچک بود اما پس از توسعه‎هایی که انجام شد،همه مردم ما را میشناسند.
 
Rtsg: تغییرات اخیری که در بازی جنگهای صلیبی 2 انجام شد بسیار برای بازیکنان جالب و جذاب بود. می‌تونید برای ما در مورد استودیو کرم شبتاب کمی توضیح بدید؟
 نیک تاناهیل:میتونم بگم این بازی یک تجربه جدید در صنعت بازی سازی بوده است. ما در بازی‎های قبلی از موتوهایی مانند demoed استفاده میکردیم که کارایی جالبی نداشت و گرافیک ضعیفی داشت.
اما این بار با استفاده از موتوهایی مانند e3 –pax  تونستیم گرافیک جالبی برای بازی بوجود بیاریم.
ما بنا به دلایلی در سال‎های پیش نتوانستیم تا با این شرکت‎ها قرارداد ببندیم. به جرات می‌تونم بگم که این قرار داد یک معامله کلان برای شرکت e3 بود.
 میتونید یک لحظه به این توجه کنید که یک تیم طراح بازی در جنوب لندن با کمترین امکانات و تلاش‎های بی وقفه برای کودکان و نوجوانان دنیا در تلاش هستند تا بهترین‎ها را بوجود آورند
با این حال هیچگاه ناامید نبودند و تلاش خود را هر روز بیشتر از دیروز می‌کردند.
اما قرارداد با شرکت e3 روحیه بسیار بسیار بالایی در طراحان ما داشت تا با تلاشی بیش از پیش شروع به طراحی بازی‎ای کنند که قرار است در 11 شهریور منتشر شود.


   

2000-2016 CMS Fadak. ||| Version : 4.2-b1 ||| This page was produced in : 0.001 Seconds